Förskola

Sök bland lekarna
Lekar som kan passa bra för de som går i förskolan. Hjälp mig gärna att ringa in bra lekar eftersom jag är mer van vid vad som fungerar med de barn som är lite äldre!Äldst först.
122 lekar hittades.

Minutboll

Material
  • Boll
  • Gymnastikbänkar
  • Ärtpåsar
  • Tidtagarur
Kategori
Betyg 3.61/416

Beskrivning
Gymnastiksalen delas i fyra lika stora rutor med hjälp av några bänkar ställda som ett kors. Deltagarna delas in i fyra lag som tar varsin ruta i besittning. Varje lag får sedan en hög med ärtpåsar. Lika många ärtpåsar i varje lags hög.

Ledaren står sedan redo med en tidtagare och en boll. Leken börjar genom att ledaren slänger in bollen i något lags ruta och startar tidtagningen. Då gäller det för det laget att snabbt göra sig av med bollen genom att slänga in den i något annat lags ruta och så fram och tillbaka. För det lag som har bollen i sin ruta när en minut har gått förlorar en ärtpåse.

Så fortsätter man tills något lag är av med alla sina ärtpåsar eller tills det bara är ett lag med ärtpåsar kvar.

Denna lek har också kallats Eldklotet.
Läs eller lämna kommentarer (11)

Kasta Gris

Material
  • Boll
Kategori
Betyg 3.53/174

Beskrivning
Deltagarna står i en ring och kastar en boll mellan sig. Det gäller att fånga bollen och inte tappa den. Skulle man tappa bollen eller misslyckas att fånga den får man första gången bokstaven G. Andra gången man tappar den får man bokstaven R sedan I och slutligen S. När man missat bollen fyra gånger är man ute ur leken. Den som är kvar till sist har vunnit.
Bidrag från:
Sara Karlsson
Läs eller lämna kommentarer (2)

Bollvagnen

Material
  • Bollvagn
  • Bollar
Kategori
Betyg 3.30/574

Beskrivning
Här ska man ha en bollvagn eller en plint som man gör låda av locket och många bollar. Passar bra för mindre barn 6-10 år.
Man lägger i alla bollarna i vagnen. Ledaren tar och kastar ut bollarna och barnen ska springa och hämta dom och lägga tillbaks dom. Bra avslutning brukar vara mycket skratt och stoj. Jag brukar spela teater och klaga på att vi ska väl inte sluta nu utan jag vill fortsätta stöka och kasta bollar. :)

Bidrag från:
Fredrik
Läs eller lämna kommentarer (4)

Dirigenten

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.66/43

Beskrivning
En person utses till detektiv och går ut ur rummet. Resten står eller sitter i en ring och utser en dirigent. Detektiven kallas in igen, ställer sig mitt i ringen och ska nu på högst tre försök lista ut vem som är gängledaren.

Dirigenten försöker i smyg från detektiven visa rörelser som de andra ska imitera.

Läs eller lämna kommentarer (0)

Bollstafett

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 2.86/21

Beskrivning
Här gäller det att förflyta sig en sträcka med en boll mellan knäna. Förslagsvis med jämnfotahopp.
Läs eller lämna kommentarer (2)

Vroom

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.36/19

Beskrivning
Deltagarna sitter i en ring. En person börjar med säga "Vroom!" till sin granne, antingen höger eller vänster. "Vroomet" skickas vidare åt samma håll tills någon säger "TUT TUT" då byter "Vroomet" håll. En riktig evighetslek om man inte kör med utslagning.
Läs eller lämna kommentarer (2)

Hunden och benet

Material
  • Ett ben
Kategori
Betyg 2.99/31

Beskrivning
Först av allt måsta man fixa en sak som skall föreställa hundbenet. Man kan exempelvis använda sig av en pinne eller linjal.
Alla deltagarna utom en som utses till hund sätter sig på knä på golvet i en stor ring. De böjer sig ner mot golvet och håller för sina ögon, medan hunden smyger bakom ringen och gömmer sitt ben bakom ryggen på en av dem.

Den som märker att hunden har lagt benet bakom sig, tar upp det och springer ett varv runt ringen och tillbaka till sin plats. Samtidigt ska hunden springa ett varv åt motsatt håll och försöka komma först till den lediga platsen i ringen. Den som kommer först, får sätta sig ner i ringen, medan den andra får ta benet och vara hund i nästa omgång.
Bidrag från:
Katarina O
Läs eller lämna kommentarer (1)

Slå en sexa och ät

Material
  • Tärningar
  • Kläder
  • Chokladkaka
  • Kniv och gaffel
Kategori
Betyg 4.11/29

Beskrivning
Du behöver:
2 tärningar
1 jacka, halsduk, mössa, tjocka handskar
1 chokladkaka inslagen i papper med snöre
Kniv och gaffel

Lägg kläderna, chokladpaketet och besticken på golvet och sätt er i en ring runt om. Turas om att slå tärningen. Den som slår en sexa ska:
1. Dra på sig mössan, halsduken, handskarna och jackan.
2. Ta sig in i paketet och äta så mycket choklad som möjligt med hjälp av kniven och gaffeln tills nästa slår en sexa.

Då gäller det att snabbt få av sig ytterkläderna och packa in chokladkakan igen. Tärningen fortsätter under tiden gå runt i ringen till någon annan slår en sexa. Den personen följer då punkterna 1 och 2 ovan...

Tänk på allergirisken vid alla lekar med mat!


Bidrag från:
Katarina O
Läs eller lämna kommentarer (1)

Gömma ringen

Material
  • Ring eller annat att gömma
Kategori
Betyg 3.40/20

Beskrivning
Här gäller det att vägleda ett barn att hitta en ring (eller ett annat föremål) som ni gömt i rummet. Bestäm först vem som ska vänta utanför rummet, medan ni andra gömmer ringen. Göm sedan ringen på ett ställe där den inte syns, antingen lågt i rummet (=fisk) eller högt (fågel) eller någonstans mittemellan (mittemellan).

När barnet som ska leta kommer in i rummet ska han eller hon fråga: "Fågel, fisk eller mittemellan?" och ni ska svara vilket det är som gäller. När barnet börjar leta ska ni hjälpa honom eller henne på traven med att ropa "Kallt!" när barnet är i fel del av rummet, och "Varmt!" när barnet är i någorlunda närhet av ringen. När barnet verkligen är nära ringen kan ni ropa "Det bränns!". Om ni vill kan ni ta tiden på hur snabbt var och en klarar av att hitta ringen. Bästa tid kan belönas med något, kanske just det föremål ni gömt.
Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (1)

Gömma ringen, med ljud

Material
  • Ring eller något annat att gömma
  • Trumma
Kategori
Betyg 3.93/26

Beskrivning
Deltagarna sitter i en ring på golvet. Lekledaren väljer en person som tillfälligt får lämna rummet. En annan deltagare får en ring eller annan sak att gömma någonstans i rummet.
När föremålet är gömt kallas personen tillbaka in och ska nu leta rätt på det. Med ett instrument, förslagsvis en trumma, markerar lekledaren hur nära eller långt letaren är från föremålet. Ju närmre desto snabbare slag. När föremålet är upphittat väljer lekledaren ut en ny person som får lämna rummet medan letaren nu blir gömmare.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Tipp

Material
  • Godisbitar
Kategori
Betyg 3.72/63

Beskrivning
Rita ett ansikte eller ett djur på ett papper. I ögon, näsa, mun, öron, hår lägger man godisbitar.

Ledaren talar om hur många godisbitar som lagts ut. Ett av barnen går ut medan de övriga kommer överens om vilken godisbit som är "tipp".

När barnet kommer tillbaka börjar denne plocka åt sig av godisbitarna en efter en medan alla räknar högt. När "tipp-godiset" plockas ropar alla "tipp", vilket innebär att godisplockningen är slut för denna gången.
Ett nytt barn går ut och nya godisbitar läggs ut osv.

Tänk på att det kan finnas allergier att ta hänsyn till!


Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (0)

Fem leken

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.89/17

Beskrivning
Deltagarna står i en ring. En i ringen börjar med att säga talet "1" högt, medsols säger personerna sedan i följd 2, 3, 4, 5. Den som sagt fem får sätta sig ner och är ute ur leken till nästa runda.
Efterföljande person börjar om på 1 och så fortsätter leken, alla "5:or" får sätta sig ner tills det bara är en enda vinnare kvar som står..

Bra lek om man vill förflytta deltagarna en och en till ett annat rum tex.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Jakob, var är du?

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.21/10

Beskrivning
Deltagarna står i ring, två har ögonbindel, den ena av de två har även en nyckelknippa i handen, denne är Jakob. Personen utan nyckelringen frågar "Jakob, var är du?" Jakob svarar genom att skramla med nyckelknippan. Då gäller det för den andre att fånga Jakob.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Godmorgon gomiddag godkväll

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.93/37

Beskrivning
Deltagarna sitter. En person går runt utanför ringen och lägger en sak bakom någon i ringen. Tror man att saken ligger bakom sig får man känna efter med handen. Om saken ligger där plockar man upp det och springer moturs runt ringen så fort man kan, personen utanför ringen springer medurs.

När deltagarna möts på sin språngmarsch runt ringen ska de ta varandra i hand, säga "Godmorgon, gomiddag, godkväll" och sedan fortsätta springa. Den som kommer först fram till luckan i ringen sätter sig, den andre som blir utan plats får nu gå runt ringen och lägga saken bakom en annan deltagare.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Trafikskolan

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.88/43

Beskrivning
Deltagarna delas upp i par. En är bil och den andra är föraren. Den som är bil står framför föraren och blundar. Föraren styr sin bil
genom att lägga båda sina händer på bilens axlar för att köra framåt, en hand i ryggen för att backa. Vill man svänga höger eller vänster
håller man en hand på respektive axel. Måste man stanna släpper man taget helt om bilen.

Det gäller att hålla tungan rätt i mun för att styra sig fram genom trafik och hinder!

En bra och rolig samarbetsövning där man verkligen får lite på sin partner! Givetvis byter man roller efter en stund.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Färg och familj

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.80/86

Beskrivning
Deltagarna delas in i fyra grupper. För att kunna se vem som tillhör var får varje deltagare ett lekband med en för sin grupp gemensam färg t.ex. rött, grönt, gult eller blått.
Det viktigaste är att grupperna är exakt lika stora. Går det inte att få deltagarna jämnt delade i fyra grupper får man kanske dela i tre grupper, men fyra grupper är ganska bra.

Man sätter igång leken genom att spela en CD skiva med glad musik. Så länge musiken spelar ska deltagarna röra sig fritt över lekområdet. Så fort musiken stängs av säger ledaren antingen "Färg!" eller "Familj!".

Om det är "Färg" ska alla deltagarna samlas i sina färg grupper. Om det är "Familj!" ska man samla ihop en familj på fyra personer från vars en färg.
Läs eller lämna kommentarer (2)

Organisation!

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.51/30

Beskrivning
Här gäller det att ordna sitt lags deltagare på led efter givna uppgifter tex bokstavsordning (för-efternamn), längd, ålder eller liknande.

För ökad svårighet ska man göra det under tystnad!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Vattenkedja

Material
  • Vatten
  • Spannar
  • Muggar
Kategori
Betyg 4.04/170

Beskrivning
Deltagarna ställer sig på ett led. Alla har vars en mugg. Försteman i ledet står vid en vattenkälla av något slag, t.ex en spann full med vatten. Siste man står vid en tom spann. När startsignalen går fyller försteman sin mugg med vatten ur spannen och häller sedan över vattnet från sin mugg till nästa persons mugg osv. När siste man får vattnet i sin mugg häller han det raskt ner i sin spann. Så fortsätter leken, antingen under en förutbestämd tid eller tills vattnet i första spannen är slut. Då mäter man hur mycket vatten laget lyckats transportera.

Det finns oändligt med varianter på denna lek. En är att försteman står med en spann vid t.ex en sjö (om det finns en sådan där man är). Försteman fyller sin spann med vatten och slänger det till sina lagkamrater, som står en bit bort med sina muggar beredda att fånga. Det vatten de lyckas fånga i sina muggar springer de iväg med och öser ner i en gemensam spann.
Läs eller lämna kommentarer (3)

Balans hinderbana

Material
  • Något att balansera på
Kategori
Betyg 3.55/11

Beskrivning
En bana med olika balanshinder prepareras i förväg. Det kan t.ex vara olika långa och breda brädor på olika höjder. Ett lag får gå igenom banan och se hur många som klarar sig i mål utan att nudda mark. Eller se hur långt man klarar individuellt.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Minnespromenad

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.20/15

Beskrivning
Ledaren förbereder en liten promenadslinga åt deltagarna. Längs slingan placerar ledaren ut lite blandade saker. Deltagarna ska sedan, under tiden de går slingan, försöka hitta och memorera så många saker som möjligt (ej skriva ner!).

När de kommit i mål får de berätta för ledaren så många saker de kan minnas. En poäng för varje sak.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Ta en kotte

Material
  • Kottar
Kategori
Betyg 4.06/29

Beskrivning
Deltagarna delar upp sig i par två och två och letar sedan upp en kotte i skogen. Sedan ställer alla paren sig i en ring, ansikte inåt. Den ena i paret står bredbent framför sin partner. Alla parens kottar läggs i en hög mitt i ringen och lekledaren tar sedan bort en kotte.

På signal från lekledaren springer deltagarna som står bakom partnern ett varv medurs, kryper mellan benen på sin partner, tar en kotte, vilken som helst, och ställer sig framför kompisen.

Men eftersom lekledaren ju tagit bort en kotte blir ett par utan och får sitta sidan om till nästa runda. Lekledaren tar bort ännu en kotte så att det alltid finns en mindre än antalet par, och leken fortsätter. Nu är det den andres tur att springa.

Man kan leka denna lek med bara en kotte i mitten, då gäller det att nå den först och vinna ett poäng till sitt lag.

Man behöver då inte ens vara uppdelad i par utan alla deltagarna står i en ring och får en siffra 1, 2, 3 eller 4. Lekledaren säger en siffra, tex 3, då gäller det för alla treor att springa ett varv och krypa mellan benen på personen som står till vänster om sig och nå först till kotten.

Finns det inte tillgång till kottar får man la använda stenar istället juuuu! :)
Läs eller lämna kommentarer (0)

Alla ekorrar byter bo

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.72/25

Beskrivning
Kul och enkel lek tex ute i skogen. Alla deltagare utom en väljer ett träd som sitt bo. Det måste tydligt framgå vilka träd som är bon och vilka som inte är det. Den som inte har något bo säger åt de övriga: "Alla ekorrar byter bon! Då gäller det för alla ekorrar att snabbt byta bo! Den som blir utan bo får stå i mitten och leken börjar om.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Springråttorna

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.36/94

Beskrivning
Deltagarna delas in i fyra lika stora grupper. Grupperna är "Spring-råttor", "Dans-råttor", "Smyg-råttor" samt "Gå-råttor". Varje grupp samlas i vars ett hörn av gymnastiksalen.

En deltagare får bli katt och lägger sig mitt på golvet för att "sova". Ledaren har en trumma eller något annat rytminstrument. Med instrumentet bestämmer man vilken av rått-grupperna som ska vara aktivt.

T.ex genom att trumma i galopptakt vet "springråttorna" att det är de som ska springa runt katten. Trummas det taktfast är det "gåråttornas" tur, drar man med handflatan mot trumskinnet så det blir ett viskande ljud smyger "smygråttorna" fram ur sitt hörn. När ledaren markerar med ett enda hårt slag på trumman vaknar katten!

Då måste alla råttorna snabbt ta sig tillbaka till sitt hörn utan att fångas! Den som blir fångad får bli ny katt i nästa runda. Eller så låter man alla som blir fångade bli katter.
Läs eller lämna kommentarer (2)

Tunneltagen

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 2.94/17

Beskrivning
Fungerar som vanlig tagen fast samma jägare tar hela tiden och de som blir tagna ställer sig bredbent och blir befriade när en kamrat kryper mellan benen.
En annan variant är att man istället ska hoppa bock för att befria.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Rörelsetagen

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.10/10

Beskrivning
En variant på vanlig tafatt. En deltagare utses som brukligt till tagare. Övriga sprider ut sig över planen.

När någon blivit kullad visar tagaren en rörelse som den tagne ska fortsätta med tills dess att en kamrat befriar honom genom att komma fram och upprepa samma rörelse.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Pin It on Pinterest