Klassrumslekar

Sök bland lekarna
Lekar för klassrumssammanhang.I betygsordning bäst först.
150 lekar hittades.

Sammansatta ordleken

Material
  • Papper
  • Penna
Kategori
Betyg 4.75/4

Beskrivning
Lekledaren ger deltagarna ord, som exempel ?skol-?, sedan ska deltagarna antingen enskilt eller i lag konstruera så många sammansatta ord som möjligt utifrån det givna ordet. I detta fall kan det vara:
? skolHUS
? skolGÅRD
? skolBUSS
? skolBIBLOTEK
? skolBOK
? skolVAL
? skolBYGGNAD

och så vidare. Varje ord ger ett poäng.
Andra ord som kan vara grundord: sommar-, bad-, glass-, polis-, av-
Läs eller lämna kommentarer (0)

Tarzan

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.66/30

Beskrivning
Deltagarna sitter i en ring och någon utses att vara Tarzan, djungelns konung, högst i rang. Tarzans tecken är att trumma sig med sina händer mot bröstet och säga sitt typiska "AHH A AHHA!!". Övriga deltagare ges andra roller, dock bör dessa alltid ingå; till vänster om Tarzan sitter förståss Jane. Hennes tecken är att "30talsfilm ömkligt" säga "Tarzan! Tarzan!" och samtidigt sträcka ut båda händerna åt höger för att försöka röra Tarzan. Vänster om Jane sitter Cheeta, Tarzans trogna apa. Cheetas tecken är att apligt kraftfullt slå ena handen mot bröstet och andra handen över huvudet och samtidigt säga "UGH!!!". Längst ner i rang till höger om Tarzan i cirkeln sitter Pinsam. Pinsams tecken är att höja sin ena hand i höjd med sitt öra, vinka och säga "Pinsam!".
Mellan Cheeta och Pinsam fyller man på med olika karaktärer, tex.

Valen, visar med sin hand en vattenstråle som sprutar upp ur blåshålet och säger "Pschht!".

Flodhästen, visar med båda sina händer hur hans stora gap slår ihop och säger: "Kloffs Kloffs!".

Ormen, ena handen slingrar sig fram som en orm och säger "Ssssssss!".

Myrsloken, sträcker fram sin ena hand och drar in den igen snabbt som myrslokens tunga och säger: "Schlurrrrp"

Lejonet, river fram med sin tass och säger "GRRRR!!!".

Ankan, armbågarna utåt som vingar, flaxar och säger "Kvack kvack!"

Det är bara att hitta på nya karaktärer efterhand som det behövs eller byta om man vill det! När alla har fått en plats kan kampen om djungeln börja!!!

Det är alltid Tarzan som inleder alla rundor. Tarzan börjar med att göra sitt eget tecken (AHH A AHHA) och därefter någon annans tex Valens (Pschht!). Valen svarar genom att först göra sitt tecken (Pschht) och sedan någon annans tex. Ormens (Sssss!). Ormen svarar med sitt osv... Ordningen är alltså, svara med ditt eget tecken gör sedan någon annans osv. Så fortsätter man tills någon gör ett fel. Man kan glömma att svara med sitt eget tecken, gör fel ljud till rörelsen, tvekar och tänker för länge eller något sådant. Det ges ingen tid för eftertanke, håll tempot högt!!!

Gör man fel måste man flytta ner till Pinsam platsen och börja arbeta sig upp igen. De övriga deltagarna flyttar upp ett snäpp i rang och får en ny karaktär. Alltså, om Jane skulle göra fel blir den som är Cheeta ny Jane och får sitta sidan om Tarzan, Jane blir Pinsam. Man behåller inte sin karaktär utan får en ny när man bytt plats. När platserna är bytta börjar Tarzan om.
Särskilt fånigt blir det när Valen och Myrsloken kämpar mot varandra, "Pschht - Schlurrrp", "Schlurrrp - Pschht", "Pschht - Schlurrp".
Läs eller lämna kommentarer (1)

Flirtlek

Material
  • Stolar
Kategori
Betyg 4.45/29

Beskrivning
Alla deltagarna utom en sitter i en ring på stolar. Personen utan stol står i mitten och är vaksam på vad de övriga gör. För sitter man ner ska man försiktigt söka någon av de andra sittandes uppmärksamhet och snabbt försöka byta plats med denne utan att personen i mitten hinner märka något.

Man får blinka till varandra eller göra något annat tecken för att visa att man vill byta plats. Det gäller för personen i mitten att vara vaken och försöka stjäla någons plats medan de byter stolar.

Försök att byta stolar ofta så blir det fart i leken!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Rita gissa sjung

Material
  • Lappar med sånger
  • Pennor
  • Papper eller whiteboardtavla
Kategori
Betyg 4.39/18

Beskrivning
Deltagarna delas in i lag, en person väljs ut från varje lag och får läsa en lapp från ledaren. På lappen står det skrivet en titel på en känd sång.
Då gäller det för dem att under tystnad rita ledtrådar på papper eller tavla som gör att lagkompisarna kan gissa vilken sång som stod på lappen. När de tror sig veta vilken sång det är sjunger laget den.

Det lag som först kan gissa vilken sången är får ett poäng. Sedan väljs en ny ritare ut från varje lag.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Namn och vers

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.37/32

Beskrivning
En snabbt ordnad sånglek är att lekledaren läser upp låtnamn och deltagarna ska sjunga refrängerna på låten. Poäng för varje rätt.

Roligt att göra i lag!

Läs eller lämna kommentarer (0)

Tärningsstafett 2

Material
  • Tärningar
Kategori
Betyg 4.23/30

Beskrivning
Dela upp deltagarna i två lag. Placera lagen bakom en startlinje, kon eller dylikt vid ena kortsidan. Vid andra kortsidan placeras en sexsidig tärning till varje lag.

På startsignalen löper första deltagaren i varje lag till andra sidan och slår tärningen. Slås 4,5 eller 6 så stannar man kvar på tärningssidan och nästa deltagare från ledet får springa fram och slå tärningen. Men får man 1,2 eller 3 springer man tillbaka och ställer sig sist i ledet och så får nästa deltagare i tur springa till tärningen.

Det lag som först får över alla i laget till tärningssidan vinner!

Jag har kört denna stafett med barn i åldrarna 6-9, men den fungerar säkert med äldre barn också!

Man kan naturligtvis variera vilka slag på tärningen som avgör om man får stanna, beroende på hur många barn som deltar eller hur mycket tid man har till förfogande!


Bidrag från:
Max
Läs eller lämna kommentarer (0)

Jakob, var är du?

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.21/10

Beskrivning
Deltagarna står i ring, två har ögonbindel, den ena av de två har även en nyckelknippa i handen, denne är Jakob. Personen utan nyckelringen frågar "Jakob, var är du?" Jakob svarar genom att skramla med nyckelknippan. Då gäller det för den andre att fånga Jakob.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Teckningsringen

Material
  • Papper
  • Kritor
Kategori
Betyg 4.20/25

Beskrivning
Deltagarna sitter runt ett bord och har vars ett papper och en ask kritor framför sig.

Man börjar med att skriva sitt namn på sitt pappret, när alla gjort det skickar man det till grannen till vänster. Samtidigt får man ju ett papper från höger med ett namn på.

Då ska man under någon minut tyst rita något på pappret som man förknippar med den personen vars namn det står, sedan skickar alla samtidigt vidare pappret åt vänster.

Till slut får man tillbaka pappret med sitt eget namn och en massa småteckningar på.

Då ska varje person i tur och ordning få spekulera fritt kring vad de olika teckningarna kan betyda (alla andra får vara tysta under tiden).

När en person har spekulerat klart så får man fråga de övriga om det han/hon sagt stämmer!

Tänk på att det ska vara tyst under tiden man ritar!

Läs eller lämna kommentarer (0)

Fruktsallad

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.18/24

Beskrivning
Alla sitter i en ring på vars en stol eller stadig pall. Lekledaren har förberett ett lika stort antal lotter med fruktnamn på som deltagare i leken. Frukterna kan vara tex banan, äpple, apelsin och päron.

Det går ju att använda en kortlek också och använda sig av färgerna, men då blir det ju inte fruktsallad! :)

Ledaren går runt med lotterna i en behållare så alla får dra en som avgör vilken frukt man ska vara i leken. När alla blivit tilldelade en frukt samlas lotterna in igen. Ledaren drar sedan en lott och säger högt vad som står på den. Säger han äpple ska alla "äpplen" flytta ett steg medurs så man sätter sig i grannens knä (om inte den stolen är tom dvs).

Sedan dras en ny lott, om det står banan på denna ska alla "bananer" flytta ett steg medurs. MEN har man någon som sitter i knät på en kan man inte flytta utan får sitta kvar på samma plats tills dess att man sitter fri! Det kan sitta hur många personer som helst på samma stol. Därför bör alltså pallarna vara stadiga :)

Vinner gör den som flyttat sig ett varv och kommer tillbaka på sin egen stol, helst ensam på stolen (i mån av tid).
Läs eller lämna kommentarer (0)

Sätta svans på gris

Material
  • Större papper
  • Ögonbindel
  • Häftstift
Kategori
Betyg 4.17/118

Beskrivning
Man ritar en gris (eller något annat roligt djur) på ett stort papper, som man sätter upp i lagom höjd på väggen. Sedan sätter man en bindel för ögonen på en person åt gången och ger denne en svans med häftstift på. Sen gäller det att gå fram och sätta fast svansen på grisen, där man tror att den ska vara. Man kan också, om man vill göra det svårare, snurra personen ett par varv innan han/hon får försöka leta sig fram till rätt ställe.

Det går givetvis att använda alla olika sorters djur!


Läs eller lämna kommentarer (1)

Detektiven

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.13/21

Beskrivning
Alla deltagare sitter, eller står, i en ring. En person utses till detektiv och får lämna rummet ett litet tag. När detektiven är borta väljer man en deltagare i ringen som får vara skurk.

När skurken är vald får detektiven komma in igen. Nu ska detektiven försöka avslöja vem som är skurken. Skurken blinkar till de övriga deltagarna i smyg från detektiven. Den som blir blinkad till "svimmar" baklänges och lägger sig rakt bak.

Detektiven måste hinna avslöja skurken innan alla i ringen svimmat av! Man kan begränsa antalet gissningar som är tillåtna för att det inte ska bli för lätt. När skurken är avslöjad väljs nya deltagare ut.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Levande charader

Material
  • Papper
  • Pennor
  • Burk
Kategori
Betyg 4.13/127

Beskrivning
Börja med att dela upp er i två lag. Sätt er lagvis en stund och skriv lappar med förslag på vad era motståndare ska försöka illustrera för varandra. Det kan vara enkla budskap typ "Jultomten fastnar i skorstenen" eller budskap av det svårare slaget, typ "En utfattig student lämnar in en lotto-rad, vinner en miljon och bjuder hela släkten till Barbados".

Sedan lägger lagen lapparna i en burk och byter burk med varandra. Första man drar en lapp, läser budskapet och börjar försöka föreställa, illustrera budskapet. Inga ord! Bara rörelser, gester, miner etc. Försök dela upp budskapet i flera delar och illustrera en del i taget. Det ger lagkamraterna en bättre chans att så småningom greppa helheten. Personen "på scenen" får naturligtvis ge positiva tecken när lagkamraterna efterhand kommer in på rätt spår.
Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (0)

Namnlek med tidning

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.11/53

Beskrivning
Alla deltagarna utom en sitter i en ring på stolar. Personen utan stol står i mitten med en hoprullad tidning i handen. Leken börjar med att personen i mitten säger någon av de övriga deltagarnas namn högt.

Den personen som blir uppropad måste snabbt säga namnet på någon annan i ringen innan personen i mitten hinner slå honom på knäna med tidningen. Den som hör sitt namn ropas upp måste i sin tur ropa namnet på någon annan i ringen osv, är man inte tillräckligt snabb och blir slagen på knäna får man ta över tidningen och ställa sig i mitten.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Slå en sexa och ät

Material
  • Tärningar
  • Kläder
  • Chokladkaka
  • Kniv och gaffel
Kategori
Betyg 4.11/29

Beskrivning
Du behöver:
2 tärningar
1 jacka, halsduk, mössa, tjocka handskar
1 chokladkaka inslagen i papper med snöre
Kniv och gaffel

Lägg kläderna, chokladpaketet och besticken på golvet och sätt er i en ring runt om. Turas om att slå tärningen. Den som slår en sexa ska:
1. Dra på sig mössan, halsduken, handskarna och jackan.
2. Ta sig in i paketet och äta så mycket choklad som möjligt med hjälp av kniven och gaffeln tills nästa slår en sexa.

Då gäller det att snabbt få av sig ytterkläderna och packa in chokladkakan igen. Tärningen fortsätter under tiden gå runt i ringen till någon annan slår en sexa. Den personen följer då punkterna 1 och 2 ovan...

Tänk på allergirisken vid alla lekar med mat!


Bidrag från:
Katarina O
Läs eller lämna kommentarer (1)

Elden är lös!

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.11/18

Beskrivning
Alla deltagarna utom en sitter på stolar i en ring. Den som inte har någon stol går i mitten av ringen från person till person och frågar "Får jag låna lite eld??". "Nej, du får fråga i nästa hus" svarar alla.

Undertiden som personen i mitten går runt och frågar ska övriga genom att söka ögonkontakt eller viska till varandra byta stolar. När två personer försöker byta stol ska den som står i mitten försöka ta en ledig plats. Den som blir utan stol får fortsätta att gå runt och ställa frågan.

Den som går i mitten kan också säga "ELDEN ÄR LÖS!!!" då ska alla byta stolar.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Farfars byxor

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.09/188

Beskrivning
Alla sätter sig i en ring, en person sitter i mitten och ser någon i ringen djupt i ögonen och frågar allvarligt;

- Vad hade du på huvudet när du gick till skolan i morse?

Svaret på alla frågor som ställs i den här leken är FARFARS BYXOR och man får inte skratta när man säger det! Skulle du ändå inte kunna låta bli, är du ute ur leken för den här omgången. Den som kan hålla sig för skratt längst och blir sist kvar får fråga de andra i nästa omgång om t ex vad de åt till middag igår, vad deras hus liknar, vad mamma ska få i julklapp, vad de har hängt i granen. Det är tillåtet att göra konstiga grimaser och liknande hyss för att få den som ska svara svara att börja skratta!

Vill man skruva till det ännu mer kan man använda sig av farfars långkalsonger istället! (Eller mormors)

Denna lek havererade nästan på egen hand ett helt mellanmål vid ett tillfälle :)

Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (3)

Poesiafton

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.07/14

Beskrivning
Ledaren förbereder övningen genom att på lite olika ställen placera diverse föremål. Föremålen kan höra ihop, som stenar på ett ställe, frukter på en plats, kvistar och kottar på en, röda saker på en etc. Vid varje ställe placeras också en tom burk.

Deltagarna delas in i grupper, lika många som ställen med föremål. Varje person får en penna och lika många papperslappar att skriva på som det finns ställen med föremål. Grupperna ges tid att gå runt och titta på de olika ställena och varje deltagare ska för sig själv skriva ner det ord som bäst beskriver sakerna han eller hon tittar på. T.ex "hårt" eller "grå" om det är stenar som beskådas. Lappen viks ihop och läggs i ställets burk. När alla deltagare i gruppen lagt sin lapp i burken byter grupperna ställe, samtidigt.

När grupperna varit vid samtliga ställen samlar ledaren in alla burkar, nu sprängfyllda med lappar. Sedan delar ledaren ut en burk till varje grupp. Nu får grupperna tömma burken på lappar, läsa vad som står på dom och sedan komponera en dikt. Alla orden från burken måste vara med i dikten, även om samma ord förekommer flera gånger. Så om ordet "gulleplutt" dyker upp på fyra lappar ska det finnas fyra "gulleplutt" i dikten.

Sedan läses givetvis alla gruppernas dikter upp högtidligt!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Rättstavning

Material
  • Papper
  • Penna
  • Ord
Kategori
Betyg 4.07/14

Beskrivning
Deltagarna delas in i lika stora lag. Varje lag får papperslappar med en bokstav på, så många att varje lagmedlem kan få en bokstavslapp att fästa på magen och en på ryggen. Det måste vara samma bokstäver till alla lag. Lagen ställs sedan upp på linje vända mot lekledaren.

Om det är fem personer i varje lag säger lekledaren ett ord med fem bokstäver i. Då gäller det för lagen att snabbast stava det ordet med bokstäverna de har på sig genom att ställa sig i rätt ordning och vända den bokstaven mot lekledaren som behövs.

Det lag som stavat ordet rätt först får ett poäng.

Förbered ord och bokstavslappar i förväg. Det går att dela ut dubletter med de vanligaste bokstäverna så att varje lag har t.ex två A:n. Men det går givetvis inte att sätta båda A:na på samma person!

En tanke som just slog mig är att man kanske kan ha en blank lapp, så kan man använda fyra bokstavsord i en femmannatävling.


Läs eller lämna kommentarer (0)

Familjen Olsson

Material
  • Saga
  • Stolar
Kategori
Betyg 4.04/138

Beskrivning
Börja med att skriva ihop en liten saga om en familj med olika karaktärer som ska ut på äventyr. Det kan vara mamma, pappa, storebror, lillasyster, mormor, morfar, farmor, farfar, hunden, katten och så vidare. Se till att karaktärerna nämns ofta bara! De kan vara på väg till stranden, zoo eller något annat spännande.

Dela sedan in deltagarna i lag så att alla i laget kan få en karaktär. En är mamman i familjen och en är pappan hela vägen ner till hund och katt. Lagen sitter på stolar i led brevid varandra i ordning, från mamma till katt.

Ledaren börjar sedan läsa sagan om familjen. "Det var en gång en PAPPA..." När ordet pappa läses upp ska papporna i alla lagen snabbt springa ett varv runt sitt lag och ställa sig på sin plats igen. Den som kommer först till sin plats vinner ett poäng till sitt lag. Sedan fortsätter ledaren att läsa sagan tills en av karaktärerna nämns igen som då också ska springa runt sitt lag.

För extra kaos kan man lägga in meningen "hela familjen" då ska ALLA springa!

Förslag på saga för sju personer, (tack till Pia)
Familjen går på cirkus (uppdaterad)

Det var en helt vanlig söndag. PAPPA satt och läste tidningen. MAMMA var i köket tillsammans med KALLE och lagade mat eftersom det var hennes tur då PAPPA lagat maten dagen innan med LISA och MAMMA hade redan hunnit läsa tidningen undertiden PAPPA rensat fisken MAMMA fångat. HUNDEN låg på golvet och slöade och drömde om alla godsaker FARMOR och FARFAR brukade bjuda på. Då kom BARNEN in och ropade:
"Det är cirkus i stan, kan vi inte gå dit?" sa LISA.
"Nej", sa PAPPA.
"Jo, det kan vi väl få?", sa KALLE.
"De har stora HUNDAR och elefanter som uppträder", sa MAMMA.
"Åh! Det kan vi väl?" bad KALLE och LISA.
"Vi kan ta FARMOR OCH FARFAR med oss", sa MAMMA.
"Okej då, vi åker väl", sa PAPPA.
"Oh, jaa!" ropade BARNEN och HUNDEN skällde och viftade på svansen.
De var ju inte varje dag som FAMILJEN gick på cirkus.

När FAMILJEN ätit färdigt gick de till FARMOR och FARFAR och frågade om de ville följa med på cirkus.
"Ja, de vill vi gärna", sa FARFAR.
"Så trevligt! Finns det några elefanter där?", frågade FARMOR.
"Flera stycken. HUNDAR också" svarde PAPPA.
Så traskade hela FAMILJEN till cirkusen. FARFAR och FARMOR bjöd hela FAMILJEN. KALLE tyckte att det skulle bli jättekul och det tyckte MAMMA och PAPPA och LISA med.
Det blev verkligen en lyckad eftermiddag på cirkusen och när alla kommit hem bjöd MAMMA på saft och HUNDEN fick ett gott ben av PAPPA. Hela FAMILJEN tyckte att det hade varit en riktigt rolig dag.

En saga till:

Familjen på utflykt,

Det var en gång en pojke som hette PER. Han hade en lillasyster som hette LISA. PER och LISA bodde i ett hus i staden med sin MAMMA som var lärare och sin PAPPA som var skomakare. Deras bästa vän bästa vän var en liten hund som hette TIM.
I våningen ovanför bodde MORMOR och MORFAR.

En dag beslöt HELA FAMILJEN att de skulle åka till stranden och bada. Då vill jag ha med min simdyna sa LISA, javisst sa MAMMA så kan du träna på att simma. PER, ropade PAPPA, vi kan ju ta med fotbollen så kan vi spela fotboll med MORFAR.
Jag tar med en bra bok sa MORMOR. MORMOR tyckte inte om att spela boll men det gjorde MORFAR gärna. Vid dörren satt HUNDEN TIM och viftade vilt med svansen för han förstod att HELA FAMILJEN var på väg ut.

När vi kommer till stranden vill jag ha glass, sa LISA. Jag med sa PER. Nåja, det tror jag nog HELA FAMILJEN vill ha sa PAPPA. Vi kan ju ta min bil sa MORFAR, den är störst. Där kan HELA FAMILJEN få plats. Det var en bra idé sa MAMMA, MORMOR och PAPPA höll med. Får TIM också plats? frågade PER Jadå, svarade MORFAR. Vilken tur sa LISA. Ja, sa MAMMA, det blir ju roligast om HELA FAMILJEN kan följa med!

Läs eller lämna kommentarer (6)

Kimslek

Material
  • Bricka
  • Filt
  • Blandade saker
Kategori
Betyg 4.03/136

Beskrivning
Ett urval av olika saker läggs på en bricka. Det gäller för deltagarna att under en förutbestämd tidsperiod försöka memorera så många saker som möjligt. Sedan läggs en filt över brickan och nu får deltagarna berätta hur många saker de kan minnas.

En variant är att lekledaren istället tar bort en eller två saker och deltagarna ska sedan säga vad som saknas.

Namnet Kim kommer från en bok av Rudyard Kipling. Titelfiguren heter Kim och i boken används leken som en minnesövning under spionträning. I boken används juveler och kallas the jewel game, men leken går att utföra med andra, lite billigare, saker . Kipling har också skrivit Djungelboken. Det finns en hel Wikipediasida på engelska om Kims lek.

Läs eller lämna kommentarer (0)

Bokstavs meloditävling

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.02/112

Beskrivning
Deltagarna delas in i lag. Lekledaren säger en bokstav och lagen ska då snabbt sjunga en låt som börjar på den bokstaven. Det kan även gå bra med endast refrängen. Det är märkligt hur bra våra gamla barnvisor sitter fast i minnet kommer man på!

Ett poäng för varje låt. Utöka gärna med bonusfrågor!

Ett tips från Åsa är att ge 2 poäng till en viss kategori sånger. T ex julsånger, sommarsånger, scoutsånger, etc, beroende på säsong/sammanhang.


Läs eller lämna kommentarer (1)

Applådbollen

Material
  • Liten boll
Kategori
Betyg 4.01/9

Beskrivning
Ledaren har en boll i sin hand och ger deltagarna instruktion om att det är en "applådboll".
När bollen är i luften ska alla applådera, när ledaren fångat bollen i handen igen ska det vara tyst.

Bollen kan kastas olika högt för olika långa applåder.
Eller då och då låtsas kasta upp bollen men luras och ha kvar den i handen.
Och sedan såklart på väldigt omständligt och övertydligt sätt berätta reglerna för leken igen.

Det skulle säkert gå att göra denna lek som en typ av utslagslek om man vill, att den som råkar applådera när bollen inte är i luften, eller inte applåderar när den är det, är ute ur omgången.

Men jag brukar bara använda applådbollen som en kul lek att fånga uppmärksamhet i samlingar. Brukar vara väldigt uppskattad och effektiv!

Brukar också berätta att det dessutom är en Dansk applådboll för att öka mystiken lite.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Trollskatten

Material
  • Trollskatt
Kategori
Betyg 4.01/22

Beskrivning
En person får vara Trollet och sitter blundandes ner på golvet. Sidan om sig har trollet sin skatt, tex en ärtpåse eller liknande. Övriga deltagare står tysta runt om i en ring. Smygande försöker de en och en att ta skatten från trollet. Ev kan lekledaren tyst peka på vem som ska smyga fram. Hör trollet att något är i görningen vaknar det med ett trollvrål. Den som lyckas oupptäckt ta skatten blir nytt troll.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Känsel leken

Material
  • Olika saker att skicka
Kategori
Betyg 4.00/9

Beskrivning
Alla deltagare sitter nära varandra i en ring på golvet. Ledaren har förberett ett litet urval av olika saker som ligger dolt för deltagarna. Små saker som suddi, pennor, taperullar, frukter eller liknande.

Ledaren skickar runt sakerna i ringen. Men sakerna ska skickas bakom ryggarna så att man inte ser vad det är man får, utan man får känna sig fram till vad det kan vara.

När alla sakerna skickats runt gäller det för deltagarna att komma på vad som skickats och i vilken ordning sakerna kom.
Antingen frågar man hela gruppen och försöker komma på svaren gemensamt eller så får var och en skriva en egen lista som sedan rättas.
Den med flest rätt vinner!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Slanten

Material
  • En enkrona
Kategori
Betyg 4.00/4

Beskrivning
Två personer sitter mitt emot varandra vid ett bord. De singlar slant om vem som ska få börja. Den som vinner lägger slanten framför sig på bordet. Sedan ska den förflyttas över bordet till motståndarens sida så att den stannar precis innan den faller över bordskanten.

Det gör man genom att man sätter ett finger i bordet och stöter iväg slanten med nagelsidan. Tre stötar får man göra per omgång. Om slanten stannar så att en liten del av den sticker ut över kanten får man ett försök att snärta till den underifrån så att den flyger upp i luften.

Lyckas man fånga slanten i luften får man ett poäng.
Om man inte lyckas få den att stanna på bordskanten eller inte fångar den tar motståndaren över turen och får försöka göra poäng.

När jag gick i skolan fortsatte vi, om man lyckades fånga slanten i luften, med att ställa den på högkant och försöka få spinn på den. Sedan gällde det att klämma fast den snurrande pengen mellan tummarna och hålla kvar den. Gick det fick motståndaren skapa en målställning med hjälp av sina fingrar. Gjorde man mål där fick man ett poäng. Det fanns olika svåra varianter på mål.

Minns att vi bl.a lekte detta när vi väntade på att åka hem från vårt konfirmationsläger och prästen sade något om att bibeln visserligen inte såg så snällt på spel OM pengar, men spel MED pengar borde vara ok.

Läs eller lämna kommentarer (0)

Pin It on Pinterest