Utelekar

Sök bland lekarna
Leka kan man göra över allt, men allra bäst är nog utomhus
210 lekar hittades.

Vad har jag?

Material
  • En bild till varje deltagare
Kategori
Betyg 3.25/16

Beskrivning
Klipp ut bilder på olika saker, gärna inom ett visst tema som verktyg, flaggor, fordon eller liknande. Bilderna ska sedan fästas på deltagarnas ryggar, det går med hjälp av t.ex klädnypor. Deltagarna får absolut inte veta vilken bild de själva har.

Det gäller sedan för var och en att försöka lista ut vad det är man har på sin egen bild genom att ställa ja och nej frågor till de övriga.

Denna övning går t.ex bra att göra på en språklektion och man får då endast kommunicera på språket man håller på att lära sig. Eller slöjdlektion med verktygsbilder.

Läs eller lämna kommentarer (0)

Känna gissa hämta

Material
  • Tillgång till saker att hämta
Kategori
Betyg 3.85/13

Beskrivning
Alla deltagare står eller sitter tätt tillsammans i en ring, en person får lämna ringen en kort stund för att hämta ett litet valfritt föremål från närområdet som inte får visas för de övriga.

Föremålet skickas sedan runt i ringen bakom ryggarna så ingen ser vad det är utan det gäller att känna sig fram till en gissning på vad det kan vara.

Den som känner på föremålet får samtidigt beskriva i ord hur det känns och sedan gissa till den som hämtade saken vad det kan vara. Är gissningen rätt vinner man äran att få hämta ett nytt föremål.

Fungerar såväl ute i skogen som inne i samlingen.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Tvättlinan

Material
  • Sked
  • Långt snöre
Kategori
Betyg 3.43/19

Beskrivning
I ena änden av en lång lina knyts en sked. Deltagarna ställer upp på ett led och den som står först håller i skeden.

Leken inleds med att försteman stoppar skeden innanför tröjan via nacklinningen, låter sked med lina löpa vidare ner genom ena byxbenet och ut vid foten. Person nummer två tar den omvända vägen, sked och lina genom ena byxbenet genom tröjan och upp genom nacklinningen. Person nummer tre fortsätter neråt och så vidare tills sked och lina löpt upp och ner genom hela ledet så att alla är sammanbundna. Fungerar bra som laglek.

Skeden gör det lättare att tråckla tråden och det gäller att hela tiden hjälpa till med att mata tråd. En lek vi givetvis gjorde i scouterna, var annars (med stickigt sisalgarn förstås)
Läs eller lämna kommentarer (1)

Flaggan 2

Material
  • Koner
  • Lagband eller västar
Kategori
Betyg 3.86/21

Beskrivning
Denna variant av flaggan är i princip den samma som den första med den skillnaden att istället för att använda flaggor har man fyra stycken koner som samtliga måste förflyttas till och vara placerade på den egna planhalvan för vinst. En lek elevrådet organiserade på vår fadderdag på skolan.

Deltagarna delas in i två lika stora lag. Lagen väljer varsin planhalva av ett rektangulärt fält, likt en fotbollsplan. Längst ner nära vardera kortsida placeras två koner med några meters mellanrum, det är dem man tävlar om, d.v.s flaggorna.

Nära ett av hörnen på varje planhalva ska lagens fängelse placeras, dit leds tillfångatagna motståndare. Man kan bara bli tillfångatagen på motståndarnas planhalva men är säker från att bli tagen på sin egen halva.

Mellan planhalvorna kan man, om så önskas, ha en smal remsa på några meter som är ingenmansland, där kan ingen bli tagen. Det ger leken lite extra krydda eftersom man får passa sin rygg innan man ger sig in på farlig mark också.

Bakom motståndarlagets kortsida har lagen en fredad zon, ett bo, dit man kan ta sig för att i säkerhet kunna planera anfall och fritagningar från två håll. Annars blir det lätt att spelet blir stillastående vid gränslinjen mellan planhalvorna.

Lagen börjar leken från sin egen planhalva och spelarna ska försöka ta sig fram till konerna på motståndarnas sida och förflytta dem till sin egen.

Lyckas man snappa upp en kon men blir tagen på motståndarnas planhalva läggs konen på marken och får ligga kvar där tills någon annan lagmedlem lyckas plocka upp den igen. Konen får inte flyttas tillbaka av det lag på vars planhalva konen ligger utan får bara flyttas av motståndarlaget. Så en kon kan flyttas närmare och närmare gränslinjen i etapper.

Blir man tagen på sin egen planhalva med en kon lämnas den över till motståndaren som får försöka springa tillbaka med den till sin egen sida.
Lyckas man ta över en kon i säkerhet försöker man placera den så långt ner på sin planhalva som möjligt, snarast. Man kan också markera speciella platser där konerna måste sättas.

Så fort ett lag har alla koner under kontroll på sin egen planhalva har de vunnit.

Motståndare som blivit tillfångatagna måste ledas till fängelset. Man blir befriad av att en lagkamrat tar en hand i hand över till den egna sidan, så länge man går hand i hand kan man inte bli tagen.

Det går förstås att skippa delen med att man måste leda befriade över till egna sidan om situationen tillåter.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Bergatrolletsskatt

Material
  • Skatter
  • Ögonbindel
Kategori
Betyg 3.16/12

Beskrivning
En deltagare får vara bergatrollet och får sitta inuti ett markerat område. Runt omkring bergatrollet inom området sprids skatten ut. Den kan bestå av ärtpåsar om man är i gympasalen eller om man är ute i skogen så börjar leken med att alla hjälps åt att samla en mängd kottar, pinnar eller stenar.

Eftersom bergatroll lever i mörka grottor har de svårt med synen, alltså sätts också en ögonbindel på trollstackarn.

Övriga deltagare ställer sig ett par meter ifrån trollet och ska försöka obemärkt stjäla skatter genom att smyga sig fram till cirkeln och ta en skatt sedan återvända till sin utgångspunkt och samla skatter där.

Trollet måste sitta kvar på sin plats men får skydda sin skatt genom att försöka röra vid de som stjäler den. Om man blir nuddad av trollet är man ute ur leken!
Leken håller på tills trollets skatter är slut, eller alla är tagna eller under en förutbestämd tid.

Den som har lyckats samla flest skatter vinner och får vara troll i nästa runda.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Fem prickar

Material
  • Fotboll
  • Fotbollsmål
Kategori
Betyg 3.83/23

Beskrivning
I denna leken gäller det att undvika bli den som släpper in fem straffsparkar först. För varje straff man släpper in som målvakt får man en prick (poäng). Poäng är inte bra här för när man fått sin femte prick är man ute ur leken.

Alla deltagare, förutom en som börjar som målvakt, ställer upp på led bakom straffpunkten. Första personen i ledet inleder genom att försöka skjuta en straffspark i mål bakom målvakten.
Lyckas straffläggaren göra mål får denne ställa sig sist i ledet och målvakten får en prick.

Misslyckas straffen, alltså om målvakten räddar bollen, eller om bollen går utanför mål, får den som lade straffen bli målvakt och den som stod i målet får ställa sig sist i straffsparkskön.

Om man släppt in fem straffar åker man ut och den som är sist kvar vinner.

Detta var en mycket populär rastlek när jag gick i skolan. Vi hade tilläggsreglen att om en målvakt hade fyra prickar var straffläggaren tvungen att skjuta med fel fot, dvs vänster fot ifall det var en högerskytt.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Räknestafett

Material
  • Tärningar
  • Saker att hämta
  • Ev. lådor att samla saker i
Kategori
Betyg 3.52/17

Beskrivning
Deltagarna delas in i lag som ställer sig på led längs en startlinje. Försteman i varje lag led har en tärning som slås på en startsignal. Några meter framför lagen finns en låda full med någonting att hämta, t.ex. kottar eller liknande.

Personen som slog tärningen ska springa fram till lådan och hämta så många kottar till sitt lag som tärningen visar och sedan ställa sig sist i ledet. Nästa person i ledet får då slå tärningen och göra samma sak och så vidare tills det inte finns fler kottar i lådan.

Då räknar lagen ihop hur många kottar man fått ihop totalt. Det lag med flest kottar vinner förstås stafetten!

Beroende på var man leker kan man börja med att alla hjälps åt att samla ihop saker som kan läggas i hämtlådan. Det behöver givetvis inte vara kottar utan kan vara vad som helst. Kastanjer, stenar, pinnar eller annat.

Vid ett tillfälle gjorde jag denna stafett på lekplatsens hinderbana vilket gjorde utmaningen lite svårare.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Passningsstafetten

Material
  • En boll till varje lag
Kategori
Betyg 3.78/18

Beskrivning
Deltagarna delas in i lika stora lag som ställer upp på led. Den som är först i ledet har en boll och står vänd mot sitt lag, en till två meter bort.

Stafetten inleds med att försteman kastar bollen till den som är nummer två som genast passar tillbaka och sätter sig ner på golvet.
Sedan passar försteman i tur och ordning till nästa och nästa i sitt lag och får tillbaka bollen tills alla i ledet sitter ner. Då får den som är nummer två i laget ta över passnings positionen, alla i laget reser sig upp igen och den som började passa ställer sig nu sist i ledet. Så fortsätter man tills dess att alla är tillbaka i sina startpositioner.

Laget som är först klart vinner!

Den som passar bollen står kvar på samma plats framför sitt lagled hela tiden.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Bollsistan

Material
  • Mjukboll
  • Bon
Kategori
Betyg 3.86/14

Beskrivning
Alla deltagare ställer sig i ett bo förutom en person som börjar som tagare. Den som tar har en mjukboll.

Är man utomhus och leker kan träd, stenar eller vad annat man nu kan finna vara bon, så länge det är tydligt var man är säker. Är man i en gympasal går det att lägga ut rockringar på golvet.

Leken börjar med att tagaren ropar att "alla måste ut!", då ska alla lämna sina bo och försöka hitta ett nytt. Deltagare som inte är i ett bo kan tagaren försöka träffa med bollen. Den som blir träffad blir då också tagare. Är det flera som tar får de passa bollen mellan sig.

Om den som började som tagare tycker att för många deltagare gömmer sig i bo går det bra att ropa att "alla måste ut" igen!

Bollsistan blir den deltagare som är sist kvar och kan börja som tagare i nästa omgång.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Gravida ormen

Material
  • Mjukbollar
Kategori
Betyg 3.35/26

Beskrivning
Deltagarna delas in i grupper om fyra personer. Grupperna bildar led som ställer upp längs en startlinje.

Varje grupp får tre mjukbollar. Mjukbollarna ska klämmas mellan lagmedlemmarna i ledet och ska stanna kvar där (mellan rygg och mage) utan att någon använder händerna, så det gäller att stå tätt!

Leden ska sedan vid startsignal röra sig framåt en bana eller en sträcka utan att tappa bollarna. Skulle någon boll ramla i golvet eller händer användas måste den som stod först ställa sig sist innan ledet får fortsätta!
Ledet som kommer först i mål vinner ära och berömmelse.

Mjukbollarna kan bytas ut mot ballonger eller annat!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Namntagen

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.51/28

Beskrivning
En av deltagarna utses till tagare. Övriga sprider ut sig över lekområdet för att bli jagade. Blir man tagen står man helt stilla och väntar på att någon annan än tagaren rör vid en (skakar hand eller liknande). Men man måste kunna säga namnet på den som man hälsar på för att bli fri!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Bläckfisken

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.59/12

Beskrivning
Ett barn börjar leken som bläckfisk och sitter på knä mitt i ett avgränsat lekområde. De övriga får röra sig fritt inom lekområdet och ska försöka komma så
nära bläckfisken som möjligt utan att bli tagna.

Blir man tagen så väljer man mellan att bli bläckfisk eller sjögräs.

Väljer barnet bläckfisk så sätter det sig intill den befintliga bläckfisken och hjälper till att ta därifrån. På så vis växer sig bläckfisken större och större.

Väljer man att vara sjögräs sätter man sig var som helst inom lekområdet och tar därifrån. De som sedan blir fångade av sjögräs får också välja vad de vill vara.

Så fortsätter man tills det bara finns en kvar som då vunnit och börjar som
bläckfisk i nästa omgång.
Bidrag från:
Helena
Läs eller lämna kommentarer (0)

Plockrutan

Material
  • Något att markera kvadrat med
  • Olika föremål att lägga i kvadraten
Kategori
Betyg 3.49/8

Beskrivning
Skapa en ganska stor kvadrat på marken med hjälp av ett rep eller rita upp. Inuti kvadraten sprider man ut lite olika föremål. 6*6 - 8*8 kvadratmeter kan vara lagom storlek.

Deltagarna gör först en uppskattning av hur många av föremålen de kan plocka åt sig utan att beträda kvadraten.

Sedan gäller det att försöka ta ut så många saker som möjligt. Det är tillåtet att ta hjälp av långa föremål som man plockat åt sig ur kvadraten men man får inte hämta hjälpmedel från någon annanstans.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Bondtolvan

Material
  • Hopprep
Kategori
Betyg 3.83/43

Beskrivning
Detta är en klassisk hopprepslek. Två deltagare vevar hopprepet, övriga väntar i led på sin tur att hoppa. Om den som hoppar missar på något sätt under sin tur får denne ta över som rep vevare. Vid hopp i snabbt tempo kan man låta hopparen få komma in i lagom takt innan hastigheten ökas.

0. Spring rakt genom bågen utan att hoppa över repet.
1. Ett vanligt hopp sedan direkt ut.
2. Två hopp när repet vevas så att det inte slår i marken, även kallat ballonghopp, hoppa sedan ut.
3. Tre vagg hopp, alltså när repet gungas fram och tillbaka.
4. Fyra långsamma jämfota elefanthopp.
5. Fem hopp i snabbt tempo.
6. Hoppa två vanliga hopp, ducka sedan under repet för två repslag i luften ovanför huvudet, därefter två vanliga hopp igen.
7. Sju hopp med ett halvt varvs snurr på varje hopp.
8. Åtta hopp med klapp i marken mellan varje hopp.
9. Gå in från motsatt håll, gör nio hopp.
10. Fem hopp i högt tempo och fem i ännu snabbare tempo direkt efter.
11. Elva vagghopp.
12. Hoppa in motsols, klara sex hopp, veva sedan repet åt andra hållet för sex hopp och hoppa ut igen.
Läs eller lämna kommentarer (3)

Klockan

Material
  • Hopprep
Kategori
Betyg 3.13/16

Beskrivning
En hopprepslek där deltagarna hoppar från 0-12 (eller 24) hopp som timmarna på en klocka. Två deltagare slår repet, övriga väntar i led på sin tur att hoppa in. I första omgången springer alla i turordning genom bågen utan att hoppa, klockan är alltså 00:00, därefter ökar man på antalet hopp med ett efter varje avklarad omgång.

Den som missar får byta plats med någon av vevarna.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Alfabetet

Material
  • Långt hopprep
Kategori
Betyg 3.20/10

Beskrivning
Två deltagare vevar ett hopprep, övriga väntar i led på sin tur att hoppa in. Under tiden som en deltagare hoppar rabblar övriga alfabetet högt från A-Ö med en bokstav för varje avklarat hopp.
Skulle någon lyckats hoppa sig genom hela alfabetet en gång börjar man bara om från A.

Den bokstav som hopparen slutligen missar på bestämmer sedan begynnelsebokstav för nästa del av hoppningen.
I denna del ska den som hoppat komma på ett namn som börjar på den bokstaven man nådde till under hoppningen. Skulle den bokstaven vara M kan namnet t.ex. vara Micke (såklart!).

Då börjar repslagarna veva repet för hopparen igen och alla säger följande ramsa tillsammans:

"Micke, Micke, älskar du mig, svara ärligt JA eller NEJ!"

Sedan ökas tempot på repvevningen och för varje avklarat hopp ropar alla "JA" och "NEJ" varannan gång tills hopparen missar, vilket då ger svaret på frågan i ramsan!

Man kan förstås fråga om ett fotbollslag på den bokstaven vinner serien istället, eller något annat. :)
Läs eller lämna kommentarer (0)

Australisk bollek

Material
  • Boll
Kategori
Betyg 3.96/20

Beskrivning
Tips på enkel och rolig övning med boll vi sett i Australien.

Deltagarna står i ring utom en som står i mitten och kastar bollen till de övriga i tur och ordning. Ungefär samtidigt som bollen kastas säger den som kastar "Fånga!" eller "Nicka!".

Deltagaren som får bollen kastad mot sig ska göra det som bollkastaren säger, fast tvärt om. Så säger den som kastar "Nicka!" ska bollen fångas med händerna. Säger den som kastar "Fånga!" ska bollen alltså nickas tillbaks till bollkastaren.

Gör man som bollkastaren säger, istället för tvärs om, är man ute och får sätta sig ner. Bollen kastas till dess att bara en deltagare står upp. Vinnaren kan få agera bollkastare nästa vända. Leken kan verka enkel men är klurigare än man tror för de flesta.

Kan göras svårare/enklare genom att bollkastaren säger "Fånga" eller "Nicka" efter/före att bollen kastats, alternativt deltagarna ställer sig närmare/längre ifrån.

Bidrag från:
Fredrik Hedlund
Läs eller lämna kommentarer (0)

Bollen i burken

Material
  • Burk
  • Tennisboll
Kategori
Betyg 3.68/34

Beskrivning
Detta är en variant av kurragömma och dunkgömme alltså ska en deltagare, "letaren", leta efter de övriga som gömt sig. Den som letar börjar med att blunda och räkna till hundra vid en burk som det ligger en tennisboll i. Burken måste vara slagtålig. Under tiden som letaren räknar gömmer de övriga sig i närheten.

När letaren räknat klart börjar sökandet och när någon som gömt sig hittats ska letaren skynda sig att sätta foten på burken och säga den gömdes namn. Det går även att göra som i dunkgömme och säga, "Dunk för NAMNET, 1,2,3". Då får den hittade komma fram och ställa sig i en uppsamlingszon, ett fängelse, i närheten av burken.

Om någon deltagare som inte blivit hittad hinner först fram och sparka iväg burk med boll blir alla som hittats befriade och får på nytt gömma sig medan letaren hämtar och ställer tillbaka sakerna på sin plats igen.

För att göra det lite lättare för letaren kan man räkna från lägre tal som 75 istället, sedan från 50 osv för varje gång burken blivit sparkad.

När letaren hittat alla gömda och på så vis placerat dem i fängelset börjar leken om och den som hittades först får vara den som räknar och letar.

Det går att inleda hela leken med att någon får sparka iväg burken istället för att letaren räknar. Eller göra både ock och låta letaren räkna till femtio i stället för till hundra beroende på vad som passar bäst för gruppen.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Pennan i flaskan

Material
  • Flaskor
  • Pennor
  • Snöre
Kategori
Betyg 3.84/80

Beskrivning
Deltagarna delas in i lika stora lag som ställer upp på led längs en startlinje. På marken några meter framför varje lag ställs en tomflaska. De som står först i leden har en penna hängande från en ända av ett snöre som är knutet kring midjan.

När startsignalen går ska de som står först i leden rusa fram mot lagets flaska och försöka hissa ner pennan i flaskhalsen utan att använda händerna. Så det gäller att noga ställa sig på rätt ställe och försiktigt böja på knäna tills pennan doppat i botten av flaskan.

När det lyckats återvänder man till sitt lag och knyter penna och snöre på den som står i tur tills alla i laget har gjort sin gång.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Hjulet

Material
  • Koner
Kategori
Betyg 3.45/11

Beskrivning
Deltagarna ställer sig i en ring och lägger armarna om varandras axlar. Sedan ska hela gruppen i denna ringformation försöka förflytta sig längs en utstakad bana. Det kan vara slalom mellan koner eller liknande.
Extra plus om gruppen roterar som ett rouletthjul samtidigt!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Narnia

Material
  • Lekband till häxorna
Kategori
Betyg 3.09/11

Beskrivning
En eller två ishäxor utses och får lekband som visar detta. Deras uppdrag är att fånga alla skogsdjuren (resten av deltagarna) och förandla dem till is-statyer. När ett djur har blivit fångat förvandlas det till is och står alldeles stilla.

Ett eller två lejon utses också bland deltagarna innan leken börjar. De utses när häxan/orna har lämnat rummet så att häxorna inte skall veta vem lejonen är.

Lejonens uppgift är att så hemligt som möjligt rädda de förstelnade djuren genom att ge dem en värmande kram så att de "tinar".

Det går att välja om lejonen skall kunna bli förvandlade tilll is av häxan eller om lejonen inte kan bli tagna.

Det går kanske att låta lejonen få låtsas bli tagna av häxorna men blir levande så fort inte häxan ser? //Micke

Till denna leken behöver ni:
Lekband till häxorna

Bidrag från:
Karolina Malmborg
Läs eller lämna kommentarer (0)

Namngnistan

Material
  • Tidtagarur
Kategori
Betyg 3.76/25

Beskrivning
Deltagarna blundar och rör sig fritt men varsamt över ett avgränsat lekområde. Händerna kan hållas uppe som stötfångare. Ledaren säger stopp och då stannar alla precis där de står men blundar fortfarande.

Ledaren startar gnistan genom att klappa en valfri deltagare på axeln och säger dennes namn högt. Den som fått klappen (gnistan) öppnar ögonen och klappar i sin tur en deltagare i sin omedelbara närhet på axeln och säger personens namn.

Den som klappat (överlämnat gnistan) sätter sig sedan ned och är därmed färdig. Så fortsätter man tills alla sitter ner.

Alltså få en klapp och hör sitt namn, öppna ögonen, klappa någon annan på axeln, säg samtidigt personens namn och sitt ner.

Detta görs på tid om man vill, alltså finns det inte tid att leta runt efter någon särskild person utan det gäller att ta den person man ser först då man öppnar ögonen.

Sedan ser man om det går att klara uppgiften snabbare!
Bidrag från:
Maria Pettersson
Läs eller lämna kommentarer (0)

Flygtävling

Material
  • Papper
Kategori
Betyg 3.69/42

Beskrivning
Deltagarna delas in i par, varje par får ett vanligt A4 papper och ska vika ett pappersflygplan utav det.
Men för att göra det lite svårare ska varje deltagare först välja en av sina händer som ska vara aktiv i samarbetet med flygplansvikandet. Den andra handen får inte användas utan ska hållas bakom ryggen under hela samarbetet.
Båda i paret får välja sin bästa hand.

När alla par har ett flygplan klart är det dags att se vilket pars flygplan som flyger längst.
Varje deltagare i får i turordning tre försök på sig att från en utkastplats kasta sitt plan och där det landar efter den längsta flygturen läggs en markering ut.

Det par vars flygplan som flugit längst från utkastplatsen vinner!
Läs eller lämna kommentarer (1)

Spikduellen

Material
  • Hammare
  • Spik
  • Trästycke
Kategori
Betyg 3.74/47

Beskrivning
En spik av lite större modell knackas fast i ett trästycke så djup att det bara precis står upprätt. Två deltagare tävlar sedan om vem som med en hammare slår sista slaget som driver ner spiken helt och hållet i trästycket.

Deltagarna slår med hammaren varannan gång och får slå precis så löst eller hårt man vill.

Det går att begränsa antalet snedslag som kröker spiken för varje deltagare till två eller tre. Böjer man spiken fler gånger vinner motståndaren.

Det går absolut att vara fler tävlande än två, det gäller bara vara den som slår sista slaget på spiken!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Ballongpoäng

Material
  • Ballonger
  • Papper
  • Penna
  • Dartpil
  • Rep eller bräda
Kategori
Betyg 3.80/35

Beskrivning
Leken förbereds genom att man skriver poängsiffror på små papperslappar, ca 3x3cm. Det kan vara t.ex. 2 st lappar med siffran 0 på, 4 st med 5, 2 st med 10, 2 st med 15. Vik eller rulla ihop lapparna och placera varje lapp inuti i egen ballong.

Ballongerna med lappar i blåses upp och fästs på rad på ett rep eller en träskiva.

Enskilt eller i lag får deltagarna turas om att kasta pil och spräcka ballongerna och samla poänglappar. Det gäller att få så många poäng som möjligt. Så även om man spräckt flest ballonger kan det lag som fått ner färre vinna för att de fått fler poäng.

Vi brukar kika på poängen först när alla ballonger är spräckta. Då blir det spännande in i det sista!


Använder man bara en pil är risken minimal att någon blir träffad, men tänk ändå på säkerheten för deltagarna!



Bidrag från:
Christel Ekström
Läs eller lämna kommentarer (0)

Pin It on Pinterest