Jullekar

Sök bland lekarna
Lekar som hör julen till
11 lekar hittades.

Kokar gröten över???

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.32/95

Beskrivning
Deltagarna sitter på stolar i en ring. En deltagare går i mitten av ringen och frågar någon som sitter "Kokar gröten över?". Om den som sitter svarar "Nej" får deltagaren i mitten gå till någon annan och fråga samma fråga. Svarar den sittande "Ja!" frågar personen i mitten tillbaka "Som vadå?". Om den som sitter då svarar "Som en ko!" måste alla byta platser genom att röra sig och låta som kor. Den som blir utan stol får fortsätta i mitten och fråga.
Läs eller lämna kommentarer (5)

Tipp

Material
  • Godisbitar
Kategori
Betyg 3.72/63

Beskrivning
Rita ett ansikte eller ett djur på ett papper. I ögon, näsa, mun, öron, hår lägger man godisbitar.

Ledaren talar om hur många godisbitar som lagts ut. Ett av barnen går ut medan de övriga kommer överens om vilken godisbit som är "tipp".

När barnet kommer tillbaka börjar denne plocka åt sig av godisbitarna en efter en medan alla räknar högt. När "tipp-godiset" plockas ropar alla "tipp", vilket innebär att godisplockningen är slut för denna gången.
Ett nytt barn går ut och nya godisbitar läggs ut osv.

Tänk på att det kan finnas allergier att ta hänsyn till!


Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (0)

Julklappspel

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.87/48

Beskrivning
Alla deltagare medtar två stycken julklappar för en förutbestämd summa pengar. T.ex 100 kronor per klapp. Julklapparna ska förståss vara inslagna! Alla sätter sig kring ett bord och julklapparna läggs på hög i mitten.
Sedan tar man en tärning som var och en får slå med i tur och ordning, medurs. Första varvet avgör vem som får inleda spelet, den som slår högst börjar.

När någon sedan slår en sexa med tärningen får denne välja en julklapp ur högen i mitten. När alla på detta vis fått två paket var tillbaka ur potten gör man en paus. Alla måste fått två paket! Under pausen öppnas alla paketer för allmän beskådan ett efter ett, så alla vet vad alla fått.

För julfridens skull kan man sluta här om man vill, men hur kul är det? För nu börjar det riktiga spelet!

Ett tidtagarur eller en äggklocka sätts på t.ex 20 minuter eller mer beroende på hur många deltagare som är med. Åter låter man tärningen avgöra vem som får börja slå. När klockan sedan startas gäller det att slå en sexa.
Slår man en sexa MÅSTE man byta paket med någon. Den man vill byta med MÅSTE gå med på bytet. Så fortsätter man tills tiden är ute. När klockan ringer är spelet över och man får de paket man har i det tillfället!

Detta julklappsspel har vi gjort i familjen under många år. Det var ett stort steg att frångå den traditionella julklappsutdelningen men det blev en stor succe direkt. Att slippa stressa runt efter julklappat till alla är guld värt. Med julklappsspelet får man sina julklappar, men framför allt blir det en härlig uppfriskande kamp mot tid och tärningar och en likaså härlig gemenskap.
Detta gör vi också med en stor portion humor, vi minns fortfarande julen då min bror slutade med Selma Lagerlöfs "Jerusalem" och en sminklåda! Bara för att nästa jul följa upp det med Grynets rosa fluffiga bok och två örngott med puss&kram tryck!

Dessa bytte han dock bort i svartabörsen handlen efter spelet som är helt fri!
Läs eller lämna kommentarer (3)

Min mening

Material
  • Bokstavslappar eller brickor
Kategori
Betyg 3.64/45

Beskrivning
Förbered leken genom att skriva alla bokstäver i alfabetet på lappar eller använd bokstavsbrickorna i ett Alfapetspel.

Varje deltagare, eller lag om man så vill, får ta fem lappar. Sedan gäller det att skapa en begriplig mening med fem ord i där bokstavslapparna bestämmer bokstäverna som orden ska börja på.

T.ex, får man upp bokstäverna B H S P M kan man få ihop BHundar Skäller På Månen.

Man kan ha reglerna att bokstäverna måste användas i den ordning de dras eller att alla använder samma bokstäver. Det går förstås att använda hur många bokstäver man vill.

Leker man denna under jul/påsk eller midsommar kan meningarna handla om det.
Läs eller lämna kommentarer (2)

Pennan i flaskan

Material
  • Flaskor
  • Pennor
  • Snöre
Kategori
Betyg 3.84/80

Beskrivning
Deltagarna delas in i lika stora lag som ställer upp på led längs en startlinje. På marken några meter framför varje lag ställs en tomflaska. De som står först i leden har en penna hängande från en ända av ett snöre som är knutet kring midjan.

När startsignalen går ska de som står först i leden rusa fram mot lagets flaska och försöka hissa ner pennan i flaskhalsen utan att använda händerna. Så det gäller att noga ställa sig på rätt ställe och försiktigt böja på knäna tills pennan doppat i botten av flaskan.

När det lyckats återvänder man till sitt lag och knyter penna och snöre på den som står i tur tills alla i laget har gjort sin gång.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Luktmemory

Material
  • Behållare med material som doftar
Kategori
Betyg 2.74/25

Beskrivning
Förbered flera små behållare med olika saker i som har en lättigenkännlig doft. Det ska finnas två exemplar av varje behållare.

Innehållet kan till exempel vara kaffe, kryddor, tvål eller liknande.

Placera sedan behållarna på ett bord och låt deltagarna försöka para ihop vilka två behållare som har samma doft!

Exempel på behållare är att göra knyten av små stuvbitar av tyg som släpper genom doft.

Tänk på att luktsinnet ofta är beroende av andra intryck som syn och känsel, därför bör det inte gå att se eller känna sig fram till rätt par!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Filipin

Material
  • Hasselnöt
  • Minne
Kategori
Betyg 2.89/17

Beskrivning
Den som har en skål med hasselnötter på julbordet kan leka filipin. Om det ligger två nötter i samma skal ger man den ena till sin kompis och kommer överens om ett datum som inte ligger allt för långt bort.

Den som först säger filipin till den andre har vunnit!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Lutande tornet

Material
  • Tandpetare
Kategori
Betyg 3.44/28

Beskrivning
Varje deltagare får en liten hög med tandpetare eller något liknande föremål. Leka med tändstickor är kanske inte att uppmuntra.

Först placeras tre tandpetare på varandra i en triangelformation. De bör korsa varandra så långt ut mot ändarna som möjligt.

Sedan lägger varje deltagare i tur och ordning en tandpetare var ovanpå detta i samma mönster.

Den som lägger tandpetaren som får tornet att rasa har förlorat!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Klä midsommarstången

Material
  • Blandade föremål att klä midsommarstången med
Kategori
Betyg 2.79/28

Beskrivning
Deltagarna delas in i lika stora lag. Varje lag utser en lagmedlem som levande midsommarstång (eller julgran om det är juletid).

Lagen ställer sedan upp på led längs en startlinje. Lagens midsommarstänger ställer upp några meter framför sina lag med armarna utåt sträck för att verkligen se midsommarstångsaktig ut.

Vid varje lag finns en uppsättning av blandade föremål att klä midsommarstången med. Det kan i princip vara vad som helst från kläder till blommor eller, som när vi lekte den i gympasalen, gymnastikband och koner m.m. Endast fantasin kan sätta gräns.

På startsignal plockar förste man i varje lagled något ur samlingen med föremål, springer fram och klär "midsommarstången" med detta. Rusar sedan tillbaka till sitt lag och växlar till person nummer två som gör samma sak.

Så fortsätter man tills alla föremål är slut. Laget som är färdigt först vinner.

Eller om man har en omröstning om vem som lyckades bäst.

Eller om man gör en stor gemensam samling av föremål, vilket lag som klätt sin midsommarstång med flest saker.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Tomtesmyg

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.40/15

Beskrivning
En deltagare börjar som tomten. Övriga ställer upp längs en linje cirka 10-15 meter från tomten. Avståndet kan anpassas efter behov så att det blir lagom långt.
Tomten står med ryggen vänd mot de övriga.

Tomten säger sedan högt till dem som står längs linjen hur många steg och på vilket sätt de ska förflytta sig. Till exempel, 10 älgkliv!

Då tar deltagarna 10 långa kliv i riktning mot tomten och stannar där.

Samtidigt som tomten sagt sin instruktion räknar denne också till 10 högt. Så länge tomten räknar får deltagarna röra sig, men när tomten ropat 10! vänder denne sig om snabbt. Då måste deltagarna stanna och stå helt blickstilla.

Om tomten ser en rörelse från någon måste den deltagaren bege sig tillbaka till startlinjen och börja om.

Men om ingen rörelse kan märkas vänder tomten ryggen mot deltagarna igen och säger en ny instruktion.

När någon lyckas nå fram till tomten obemärkt och lägger sin hand på tomtens rygg blir denne ny tomte i nästa omgång!

Exempel på olika steg kan vara:
Tomtesteg: sätt ena fotens häl mot den andra fotens tår
Myrsteg: små korta myrsteg
Kaninkliv: korta jämfotaskutt
Människosteg: vanliga steg
Jättesteg: långa kliv utan hopp
Luciasteg: eleganta Luciasteg
Trollsteg: Gå på tå eller hälar

Varianterna kan vara oändliga!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Hjul tagen

Material
  • Snö
Kategori
Betyg 2.67/6

Beskrivning
Om det är mycket snö utomhus och spring i benen går det att leka tagen i snön på detta vis.

Alla deltagarna hjälps först åt att trampa upp en stor cirkel i snön. Från cirkeln trampas sedan även gångar med jämna mellanrum rakt in mot ett nav i mitten så att det liknar ett stort cykelhjul.

Sedan leker alla tagen i snöhjulet. Det är såklart bara tillåtet att springa i de upptrampade gångarna.

En börjar att jaga, när den kullat någon annan deltagare blir det den som jagar.

Leken avslutas bäst med varm choklad. En riktig (h)jul lek!
Läs eller lämna kommentarer (1)

Pin It on Pinterest