Blandat

Sök bland lekarna
Några blandade lekar till blandade tillfällen.I betygsordning bäst sist.
210 lekar hittades.

Konstutställning

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 2.50/4

Beskrivning
Deltagarna delas in i grupper. Varje grupp får under utsatt tid skapa konstverk utav det material de kan finna i närområdet. Eller ännu bättre, samla in skräp som man gör konstverk av (och sedan slänger) så blir det rent. När tiden är ute har man ett litet vernissage där alla njuter av det som skapats och kanske korar en vinnare för finast verk. (Men kan man tävla i konst?)
Läs eller lämna kommentarer (0)

Luktmemory

Material
  • Behållare med material som doftar
Kategori
Betyg 2.67/3

Beskrivning
Förbered flera små behållare med olika saker i som har en lättigenkännlig doft. Det ska finnas två exemplar av varje behållare.

Innehållet kan till exempel vara kaffe, kryddor, tvål eller liknande.

Placera sedan behållarna på ett bord och låt deltagarna försöka para ihop vilka två behållare som har samma doft!

Exempel på behållare är att göra knyten av små stuvbitar av tyg som släpper genom doft.

Tänk på att luktsinnet ofta är beroende av andra intryck som syn och känsel, därför bör det inte gå att se eller känna sig fram till rätt par!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Rita/gissa

Material
  • Papper
  • Pennor
  • Lista med ord
Kategori
Betyg 2.75/4

Beskrivning
Deltagarna delas upp i lag. Lekledaren har förberett ett större block eller tavla att rita på samt skrivit ner lätt ritade ord på papperslappar. Ett lag får skicka fram en tecknare som tyst får läsa ett ord och sedan rita det på pappret/tavlan. Lagkompisarna ska försöka gissa vad som ritas. Lyckas de komma på vad det är får laget ett poäng och så är det nästa lags tur att skicka fram en tecknare. Ledaren kan ge lagen hjälp genom att säga om ordet t.ex. är en filmtitel, ett yrke om det blir för svårt. Den som ritar måste vara absolut tyst! Kan inte laget komma på vad som ritats är det fritt fram för de övriga lagen att gissa.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Frottage

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 2.80/5

Beskrivning
Kanske ingen lek men ändå en trevlig sysselsättning. Ta med färgpennor, kritor och papper ut. Leta upp lite olika ställen med spännande ytor som trädstammar, stenar, väggar o.s.v. Lägg pappret ovanpå och gnugga med färgpennan eller kritan så att mönstret kommer fram. Byta ställen, färger och gör en vacker bild!

Fast man kan kanske tävla i att gissa varifrån man hämtat sitt frottage? :)
Läs eller lämna kommentarer (0)

Vykortsleken

Material
  • Vykort
Kategori
Betyg 2.80/5

Beskrivning
Ledaren förbereder övningen genom att klippa itu ett par vykort eller någon annan slags bilder i två delar. Delarna blandas och sedan får varje deltagare en korthalva var. Därefter gäller det för alla att försöka hitta den personen som har den andra halvan av kortet. Ett trevligt sätt att dela in sina deltagare i par. Det går förståss att klippa bilderna i fler delar om man vill ha större grupper.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Fallskärmen

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 2.83/12

Beskrivning
Alla deltagare står i en ring och håller i kanten på ett stort tygstycke som t.ex. en filt eller ett lakan. Tyget ska spännas ut ordentligt så att man kan lägga en boll mitt på. Det gäller för deltagarna att samarbeta så att bollen kan rulla fram och tillbaka över filten men inte ramla över kanten. Med lite träning kan man skicka bollen rakt upp i luften och fånga den igen i filten.

För lite mer spänning i aktiviteten kan man använda ett ägg istället för en boll!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Mobil pejling

Material
  • Två mobiltelefoner
Kategori
Betyg 2.83/6

Beskrivning
Till denna lek behövs två mobiltelefoner. En deltagare gömmer den ena mobiltelefonen på ett finurligt ställe sedan ska övriga leta upp den. Man får lov att ringa upp den gömda telefonen så att den låter men det gäller att hitta den på så få uppringningar som möjligt.

Leken går att utveckla på olika sätt. Man kan arbeta i lag, begränsa antalet uppringningar osv.

Man turas om att gömma mobiltelefonen.

Läs eller lämna kommentarer (0)

Hunden och benet

Material
  • Ett ben
Kategori
Betyg 3.00/12

Beskrivning
Först av allt måsta man fixa en sak som skall föreställa hundbenet. Man kan exempelvis använda sig av en pinne eller linjal.
Alla deltagarna utom en som utses till hund sätter sig på knä på golvet i en stor ring. De böjer sig ner mot golvet och håller för sina ögon, medan hunden smyger bakom ringen och gömmer sitt ben bakom ryggen på en av dem.

Den som märker att hunden har lagt benet bakom sig, tar upp det och springer ett varv runt ringen och tillbaka till sin plats. Samtidigt ska hunden springa ett varv åt motsatt håll och försöka komma först till den lediga platsen i ringen. Den som kommer först, får sätta sig ner i ringen, medan den andra får ta benet och vara hund i nästa omgång.
Bidrag från:
Katarina O
Läs eller lämna kommentarer (1)

Tjugo frågor

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.00/4

Beskrivning
Ledaren tänker tyst för sig själv på en känd personlighet. Övriga deltagare har sedan tjugo frågor på sig att komma fram till vilken person ledaren tänker på. Frågorna måste kunna besvaras med ja eller nej t.ex. "Är det en kvinna?" eller "Är det en skådespelare?". Om en deltagare tror sig veta vem ledaren tänker på får deltagaren räcka upp handen och gissa, t.ex. "Är du Kalle Anka?". Är det fel fortsätter leken, men är det rätt får deltagaren som gissade korrekt bli den som får fundera ut en känd person till nästa omgång. Lyckas deltagarna inte komma fram till rätt person efter 20 frågor har dom förlorat. Tänk på att även gissningar på en person räknas som en fråga så gissa inte rakt ut i luften!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Vad är annorlunda?

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.00/4

Beskrivning
Två deltagare ställer sig framför varandra och får under en stund syna varandra ordentligt. Sedan vänder de sig om så att de inte ser varandra och då ändrar de något i sin klädsel.
Sedan räknar man till tre. På tre vänder båda sig om samtidigt och ska försöka vara snabbast med att säga vad det är som är annorlunda.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Kapten Kulör

Material
  • Mattor
Kategori
Betyg 3.00/7

Beskrivning
Man börjar med att lägga ut mattor på golvet. Mattorna är båtar i olika färg. Antingen har man mattor i de färgerna eller så märkerar man färg på något finurligt sätt. Sedan står alla deltagarna i mitten av rummet. Ledaren säger sen t.ex "Alla till röda båten!". Då måste alla deltagare rusa och ställa sig på rätt båt.

Läs eller lämna kommentarer (0)

Ska vi leka?

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.01/16

Beskrivning
Det här är en lek, eller övning, som kan visa att det alltid är mycket roligare att vara med och göra saker än att sitta och säga nej till allt.

Deltagarna delar upp sig i par och den ena i paret börjar ge förslag på saker de kan göra. Det kan vara hoppa på ett ben, vissla, klappa händerna, klättra berg eller vad som helst. Den andra svarar nej till alla förslag. Efter en stund byter man så att den andra i paret får komma med förslagen.

Sedan gör man samma sak en gång till, men då måste man svara ja till alla förslag och utföra dem! Då gäller det förstås att det handlar om rimliga förslag.

En enkel men mycket rolig övning! Det går även att arbeta i större grupper och skiftas om att komma med förslag i turordning.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Kulrännan

Material
  • Delade rörstumpar
  • Kulor
  • Behållare
Kategori
Betyg 3.05/21

Beskrivning
Förbered övningen genom att kapa till ett antal rörstumpar i plast till en längd av ca 30-50 cm. Dela sedan rörstumparna på längden så att de blir likt stuprännor. Denna aktivitet kan göras både som ren samarbetsövning eller tävling.

Dela sedan ut rörstumparna till deltagarna som ska vara med och låt dem ställa upp sig bakom en startlinje. Vid startlinjen ställs en burk med vanliga kulor. Kulorna ska förflyttas till en behållare några meter bort från startlinjen på följande vis.
Deltagarna ska med hjälp av de delade rören bilda en lång ränna som kulorna kan rulla i. Deltagarna ställer sig på rad i riktning mot behållaren, en deltagare placerar en kula på sin rörbit och låter kulan rulla försiktigt över till en lagkompis rör som låter den rulla vidare till nästas och så vidare tills kulan kan placeras i målbehållaren.

Man får inte förflytta sig själv när man har kulan i sitt rör så för att öka svårigheten kan man placera målbehållaren längre från startlinjen än vad deltagarnas rör räcker så att när kulan rullat av en deltagares rör måste denne snabbt förflytta sig till slutet av raden för att kunna ta emot kulan igen.

När kulan rullat ner i målbehållaren snabbar sig laget tillbaka till startlinjen och börjar transportera en ny kula.

Så kan man fortsätta antingen tills kulorna tar slut eller på tid. Det lag med flest kulor i sin behållare vinner!

Det är givetvis förbjudet att röra vid en kula som är i rörelse eller håller på att ramla av! Trillar kula av rännan får laget börja om från början!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Vi hör ihop

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.10/10

Beskrivning
Du behöver ca 7 meter snöre per lag. Dela upp i lag. Ställ deltagarna bredvid varandra i en rad per lag. Förste man får snöret och börjar trä det genom sina kläder från halslinningen till byxbenet.

Näste man tar över och fortsätter trä snöret nerifrån och upp genom sina kläder. Så fortsätter man till alla hänger ihop. Det lag som först hänger ihop vinner förstås.
Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (0)

Äppelleken

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.14/13

Beskrivning
Man placerar två stora kar med vatten på varsin stol och lägger i ett äpple i varje kar. Ställ sedan lagen (två lag) i en rad ca 5 meter ifrån stolen och karet. Det fungerar så att man skall springa fram till karet och endast med hjälp av munnen få ett fast grepp om äpplet och visa upp att man fått det sen är det nästa och så vidare. De lag som förtst ätit upp äpplet helt vinner.
Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (2)

Kluriga pinnar

Material
  • Pinnar
Kategori
Betyg 3.17/12

Beskrivning
Två tävlande har mellan sig lagt ut tjugo stycken pinnar. Pinnarna kan vara i storlek som blyertspennor.

En deltagare inleder leken genom att plocka upp en, två eller tre pinnar från samlingen i mitten. Sedan går turen över och den andra får i sin tur också plocka upp max tre pinnar.

Så fortsätter man tills det inte är några pinnar kvar och den som plockar upp den sista pinnen är vinnaren!

Ett enkelt men kul matte strategispel som passar utmärkt om man är utomhus med en grupp och vill ha något att göra. Gruppen delas in i par som får börja leta upp tjugo pinnar var. Sedan möts man i paret. De som vinner stanna kvar vid "brädet" och de som förlorar får byta platser.

Går förstås även att spela inomhus med klossar eller pärlor.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Icke smile

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.17/6

Beskrivning
Alla ställer sig i en ring och tar varann i hand. Sen ska alla börja springa runt och säga "ABC, 123, icke smile, icke le. Icke vise tänderne" Sedan stannar alla. (Tips, det bästa är att stanna bredbent).

Nu ska en person börja med att flytta sin ena fot till kompisen brevids utan att lyfta foten från marken. Kompisen drar sin ena fot till nästa fot och så går det vidare. Tillslut kan man stå hur som helst. Och gissa vad man skrattar!

Den som ramlar eller ger upp först förlorar ända tills det finns två kvar och dom är segrarna.
Bidrag från:
Familjen Kero
Läs eller lämna kommentarer (0)

Ärtpåsar i ringen

Material
  • Rockring
  • Ärtpåsar
Kategori
Betyg 3.20/5

Beskrivning
En rockring läggs på golvet och fylls med ärtpåsar eller något liknande. En deltagare ställer sig vid ringen. Övriga deltagare sprider ut sig runt om.

Sedan gäller det för personen vid ärtpåsarna att kasta ut innehållet ur ringen. En ärtpåse i taget. De övriga ska så snabbt som möjligt samla upp ärtpåsarna och lägga tillbaka dem i ringen igen.

När ringen är tom på ärtpåsar är leken över. Det går att leka denna på tid. Då gäller det att antingen ha hunnit tömma ringen eller se till att ringen inte har blivit tömd innan tiden är ute.

Hur många ärtpåsar som är lagom att använda i leken varierar beroende på hur många som deltar och vilken ålder de har. Man får prova sig fram, men mellan 25 -30 stycken kan man nog utgå ifrån.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Svälta räv (kortspel)

Material
  • Kortlek
Kategori
Betyg 3.20/5

Beskrivning
Två deltagare sätter sig mitt emot varandra och fördelar en kortlek mellan sig så att båda spelare har lika många kort. De egna korten lägger varje spelare i en stapel framför sig med sidan nedåt.
Mitt mellan spelarna läggs ett kort, förslagsvis en joker.

En spelare börjar genom att vända upp det översta kortet i sin stapel och lägga det bredvid kortet i mitten. Den andra spelaren tar sedan det översta kortet från sin stapel och lägger på den andra sidan av mittkortet. Så fortsätter man i turordning att vända upp varsin hög på ömse sida av mittkortet tills båda spelare har vänt upp ett kort av samma valör. Då gäller det att först lägga sin hand på mittkortet.

Den som placerar sin hand på mittkortet först vinner båda högarna med vända kort och lägger dem underst i sin stapel och påbörjar sedan en ny omgång.

Så fortsätter man tills en spelare har blivit av med alla sina kort. Om en spelare inte har några kort kvar att vända upp ur sin stapel fortsätter den andra att vända ur sin själv tills dess att det blir två kort med samma valör på bordet.

Om spelaren med flest kort kvar då hinner först har denne vunnit alla kort och därmed spelet!

Detta spel kan spelas med flera spelare, principen är den samma. Vara först att lägga handen på mittkortet om det ligger två kort av samma valör på bordet
Läs eller lämna kommentarer (0)

Krona klave bank i väggen

Material
  • Två enkronor
Kategori
Betyg 3.23/21

Beskrivning
Till denna lek behövs en krona. Två lag sitter ner på golvet med ryggarna vända mot motståndarlaget. Lagen sitter i två separata led hand i hand med sisteman nära en vägg. Lekledaren visar med myntet krona eller klave för försteman i lagen. Visar myntet krona gäller det för försteman att raskt trycka sin grannes hand, tryckningen skickas vidare som en kedjereaktion genom laget. När tryckningen når sisteman bankar han i väggen. Det lag som bankar i väggen först får en poäng. Visar myntet klave trycker man inte. Går det ändå fram en tryckning och bank i väggen får laget som felar minuspoäng.

För att göra det lite svårare kan man göra dubbel tryck och dubbel bank i väggen när myntet visar klave. Kräver lite mer koncentration och uppmärksamhet.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Talordnings yatzy

Material
  • Tärningar
  • Papper och penna till alla
Kategori
Betyg 3.25/12

Beskrivning
Alla deltagare har vars ett papper och penna. På pappret ritar man 4 korta streck på tvärsen. På dessa streck ska man under lekens gång skriva siffror.

Siffrorna får man från en tärning, gärna en 0-9 tärning, men 1-6 funkar fint, men då kan man inte använda sig av siffrorna 7-9 eller 0. En deltagare, eller en spelledare, slår tärningen. Den siffra som visas skriver man ner på ett av strecken, vilket som helst.

Det kluriga här är dock att det gäller att få fram det högsta 4-siffriga talet. Slumpar tärningen fram en 9:a så är det alltså läge att sätta den på första strecket, ett mellantal som 4 kan vara svårare att placera. Sedan kastas tärningen 3 gånger till, efter varje kast skriver man ner en siffra. Man kastar inte tärningen förrän alla har skrivit ner något.
När de fyra tärningskasten är gjorda ser man vem som fått högst! Enkelt men kul!

Vill man ha ännu roligare kan man lägga in lite addition, 8 talstreck med ett plustecken i mitten. Man kan ju också öka antalet siffror eller försöka få lägst nummer osv. Variationerna är oändliga!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Klappklappleken

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.25/4

Beskrivning
Deltagarna sitter runt ett bord. Alla lägger händerna på bordet enligt följande. Handflatan ska vara neråt och kompisen till vänster ska sin arm över din vänstra arm och kompisen till höger ska ha sin arm under din höger arm. Så inte ens egna händer ligger brevid varann.

En person börjar klappa en gång på bordet och så snabbt som möjligt ska kompisen brevid klappa sin hand och så går det runt i ordning medsols. Om någon vill byta håll klappar den två gånger i bordet. Då kan det bli problem vem av kompisarna brevid som ska klappa. Allt ska gå väldigt snabbt och den som inte hinner klappa eller klappar fel åker ut.

Variant

Man kan ge deltagarna en chans att göra fel. Klappar man fel en gång så får man dra ur den handen som klappade fel ur leken. Då deltar man fortfarande med sin andra hand. Men skulle man klappa fel igen har man inga händer kvar på bordet och får vänta till nästa runda. I denna version av leken har händerna alltid "sin egen plats" på bordet. Så man byter inte positioner när deltagare åker ut. Kul, enkel, koncentrations krävande lek!
Bidrag från:
Familjen Kero
Läs eller lämna kommentarer (0)

Ordkedjan

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.25/4

Beskrivning
En deltagare säger ett ord, nästa person i tur säger ett annat ord, men ordet måste ha någon anknytning med det första osv. T.ex:
Katt - Garnnystan - Stickor - Farmor - Bullar - Bagare - Mjöl...

Om någon missar får denne utgå till nästa runda.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Dr. Knas

Material
Kategori
Betyg 3.25/4

Beskrivning
Alla deltagare utom en står i en ring. Den som inte står tillsammans med de övriga är Dr. Knas och ställer sig i mitten.

Personen i mitten, Dr. Knas, börjar leken med att peka på någon i ringen och säger t.ex "Detta är mitt öra" samtidigt som han pekar på sitt knä. Den som blivit utvald måste peka på sitt knä och svara "Detta är mitt öra".

Om man gör fel får man ställa sig i mitten annars fortsätter personen i mitten till nästa man i ringen och frågar en annan knasig fråga. Som kanske "Detta är mitt öga" och pekar på munnen.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Rappakalja

Material
  • Ordbok
  • Lappar
  • Pennor
Kategori
Betyg 3.25/4

Beskrivning
Alla deltagare får leta efter ett svårt ord i en ordbok som man tror att ingen känner till.

Ordet och förklaringen skrivs ner på en lapp.
När alla har hittat och skrivit ner ett ord på sin lapp kan leken börja.

En deltagare börjar med att säga sitt ord. De övriga får enskilt skriva en förklaring till vad de tror ordet betyder på en lapp.

Den som sa ordet samlar sedan in lapparna, blandar dem och läser alla förklaringar högt, även den riktiga. Sedan ska de övriga försöka gissa vilken förkaring som är den rätta.

Man kan ge poäng till de som gissat rätt. Tre poäng för ett rätt, men har man lyckats lura någon på en felaktig förklaring kan man också få en poäng.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Pin It on Pinterest

X