Kluriga

Sök bland lekarna
Lekar som kräver lite problemlösning av deltagarna.I betygsordning bäst sist.
119 lekar hittades.

Mobil pejling

Material
  • Två mobiltelefoner
Kategori
Betyg 2.33/9

Beskrivning
Till denna lek behövs två mobiltelefoner. En deltagare gömmer den ena mobiltelefonen på ett finurligt ställe sedan ska övriga leta upp den. Man får lov att ringa upp den gömda telefonen så att den låter men det gäller att hitta den på så få uppringningar som möjligt.

Leken går att utveckla på olika sätt. Man kan arbeta i lag, begränsa antalet uppringningar osv.

Man turas om att gömma mobiltelefonen.

Läs eller lämna kommentarer (0)

Djurleken

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 2.50/4

Beskrivning
Deltagarna ställer upp i en stor ring runt om en person som står i mitten. Personen som står i mitten pekar på någon i ringen och säger något av följande:
Åsna, Kanin, Elefant eller Korv och bröd.

För dessa alternativ gäller följande:

Kanin Den som blir utpekad gör en kanin min med ansiktet och håller upp händerna som kanintassar. De som står till höger och vänster formar kaninöronen med sina armar och händer.

Elefant Den utvalde formar en snabel med sina armar och personerna bredvid hjälper till att forma elefantöron.

Korv och bröd De som står bredvid den utvalde ställer sig nära nära intill så att det blir som en korv i sitt bröd.

Åsna Inget händer.

Det ska gå snabbt och får inte bli fel, blir det knasigt får den som blev utvald stå i mitten.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Av och på

Material
  • Filt eller matta
Kategori
Betyg 2.57/7

Beskrivning
Denna leken börjar med att alla deltagare står runt om en matta eller en filt. Om det är många deltagare kan man använda flera mattor.
Ledaren säger antingen "Hoppa på" eller "Hoppa av".
Då gäller det förstås att göra som ledaren säger, men man måste lyssna. För ibland kan ledaren säga "Hoppa på" mattan när alla redan står på den. De som gör fel och hoppar av är ute ur leken.

Går också att göra på andra redskap, som gymnastikbänkar t.ex.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Dramatiserad upprepningsnamnlek

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 2.96/25

Beskrivning
Deltagarna står i en ring. Ledaren börjar med att säga sitt namn och något han tycker om att göra.
T.ex. "Jag heter Nisse och jag tycker om att virka". Dessutom visar han med rörelse att han virkar.
Därefter presenterar han personen till vänster om sig, t. ex. "Detta är Stina".

Stina säger då sitt namn och sitt största intresse; "Jag heter Stina och tycker om att dyka" (visar dykning).
Sen ska Stina dessutom säga namnet på alla de som blivit presenterade före sig själv: "Det är Nisse, jag är Stina och sidan om mig står Pelle". Pelle säger: "Jag är Pelle och jag tycker om bokmärken. Det där är Nisse, Stina, jag är Pelle och här är Olle" etc etc.

Den som står sist i tur att presentera sig har alltså en tuff uppgift framför sig att minnas allas namn. För att underlätta för den som presenterar sig gör man alltid sin rörelse när ens namn nämns. På så vis lär man sig inte bara allas namn, utan man får även reda på något om personen. Den informationen kan vara bra att ha om man vill inleda ett samtal med vederbörande. "Oh, så du diggar virkning, va kul jag har virkat femtielva grytlappar själv!".
Läs eller lämna kommentarer (0)

Vad är annorlunda?

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.00/4

Beskrivning
Två deltagare ställer sig framför varandra och får under en stund syna varandra ordentligt. Sedan vänder de sig om så att de inte ser varandra och då ändrar de något i sin klädsel.
Sedan räknar man till tre. På tre vänder båda sig om samtidigt och ska försöka vara snabbast med att säga vad det är som är annorlunda.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Legoutmaningen

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.00/6

Beskrivning
Man samarbetar i par och sitter rygg mot rygg. En i paret har fått en enkel Lego konstruktion i handen som den andre inte fått se. Den personen som inte fått se konstruktionen har däremot fått alla Legobitar som behövs för att bygga en kopia av den. Utmaningen är för personen med mallen att förklara för sin kompis, med ord, hur han ska bygga för att det ska bli en exakt kopia av orginalet.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Talordnings yatzy

Material
  • Tärningar
  • Papper och penna till alla
Kategori
Betyg 3.08/13

Beskrivning
Alla deltagare har vars ett papper och penna. På pappret ritar man 4 korta streck på tvärsen. På dessa streck ska man under lekens gång skriva siffror.

Siffrorna får man från en tärning, gärna en 0-9 tärning, men 1-6 funkar fint, men då kan man inte använda sig av siffrorna 7-9 eller 0. En deltagare, eller en spelledare, slår tärningen. Den siffra som visas skriver man ner på ett av strecken, vilket som helst.

Det kluriga här är dock att det gäller att få fram det högsta 4-siffriga talet. Slumpar tärningen fram en 9:a så är det alltså läge att sätta den på första strecket, ett mellantal som 4 kan vara svårare att placera. Sedan kastas tärningen 3 gånger till, efter varje kast skriver man ner en siffra. Man kastar inte tärningen förrän alla har skrivit ner något.
När de fyra tärningskasten är gjorda ser man vem som fått högst! Enkelt men kul!

Vill man ha ännu roligare kan man lägga in lite addition, 8 talstreck med ett plustecken i mitten. Man kan ju också öka antalet siffror eller försöka få lägst nummer osv. Variationerna är oändliga!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Dinosaurieskattjakt

Material
  • Dinosaurie (eller annan skatt)
Kategori
Betyg 3.25/12

Beskrivning
En enkel lek som kan vara bra när barnen behöver någonting att göra utomhus på fritids. Den har blivit en klassiker på sommarlovet på min skola.

Man behöver ett större avgränsat område (gärna en skolgård eller inhägnad) där barnen kan leta fritt på, men samtidigt utan att man behöver oroa sig för att de försvinner utom synhåll.

Leken går ut på att lekledaren gömmer en dinosaurie (eller vad som helst går bra som skatt egentligen naturligtvis) och ger sedan barnen ledtrådar till var dinosaurien gömmer sig.

Sedan ska de bege sig ut på skattjakt efter den med hjälp av de ledtrådar de fått! Man kan sätta den i träd, bakom saker, gräva ner den eller precis vad som helst. Ledtrådarna anpassas lätt efter barnens ålder och det är även ett bra tillfälle att träna lägesorden och färger.
Till exempel kan man säga "under något blått", "sidan om något rött" eller "bakom något gult" o.s.v.

Vill barnen gömma kan man låta dem turas om att gömma den. På så vis får de träna på att stå i centrum utan att det blir något märkvärdigt.

Om man bara låter fantasin flöda och modifierar leken efter hand, samtidigt man bjuder på sig naturligtvis, så kan detta bli både en rolig och givande lek!
Bidrag från:
Robert Kjellander
Läs eller lämna kommentarer (0)

Dr. Knas

Material
Kategori
Betyg 3.25/4

Beskrivning
Alla deltagare utom en står i en ring. Den som inte står tillsammans med de övriga är Dr. Knas och ställer sig i mitten.

Personen i mitten, Dr. Knas, börjar leken med att peka på någon i ringen och säger t.ex "Detta är mitt öra" samtidigt som han pekar på sitt knä. Den som blivit utvald måste peka på sitt knä och svara "Detta är mitt öra".

Om man gör fel får man ställa sig i mitten annars fortsätter personen i mitten till nästa man i ringen och frågar en annan knasig fråga. Som kanske "Detta är mitt öga" och pekar på munnen.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Vad gör du?

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.25/8

Beskrivning
Deltargarna står i en ring. En person får börja leken genom att under tystnad göra en rörelse, t.ex låtsas skotta snö. Personen till vänster frågar "Vad gör du?".
Personen som gör rörelsen svarar inte det han just visar utan något helt annat, som t.ex "Jag hoppar hopprep!" (Trots att det är snöskottning).

Den som frågade får då låtsas hoppa hopprepp och personen som nu står till vänster frågar i sin tur "Vad gör du?". Den som låtsas hoppa rep kan då t.ex. svara "Jag målar en tavla" vilket leder till att frågaren får låtsas måla en tavla. Så fortsätter man med att personen till vänster hela tiden frågar "Vad gör du?" tills alla fått sin tur!

Om man vill kan den som visar rörelsen få ställa sig i mitten av ringen, som på en scen.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Plocka potatis (2)

Material
  • Ögonbindel
  • Potatisar
Kategori
Betyg 3.32/22

Beskrivning
Inom ett avgränsat lekområde sprids en mängd potatisar ut. En deltagare får en ögonbindel för ögonen och ställs inuti kvadraten. De övriga deltagarna måste sedan tala om för personen med ögonbindeln hur denne ska gå för att kunna samla upp potatisarna.

Man kan ta tiden på hur lång tid det tar att samla in alla potatisarna eller begränsa tiden och sedan räkna hur många potatisar som hann plockas.

Det går förstås att byta ut potatisarna mot tennisbollar eller annat!


Läs eller lämna kommentarer (0)

Luktmemory

Material
  • Behållare med material som doftar
Kategori
Betyg 3.33/6

Beskrivning
Förbered flera små behållare med olika saker i som har en lättigenkännlig doft. Det ska finnas två exemplar av varje behållare.

Innehållet kan till exempel vara kaffe, kryddor, tvål eller liknande.

Placera sedan behållarna på ett bord och låt deltagarna försöka para ihop vilka två behållare som har samma doft!

Exempel på behållare är att göra knyten av små stuvbitar av tyg som släpper genom doft.

Tänk på att luktsinnet ofta är beroende av andra intryck som syn och känsel, därför bör det inte gå att se eller känna sig fram till rätt par!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Röststyrning

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.36/11

Beskrivning
Deltagarna delas upp i par. En får en ögonbindel så att denne inte kan se. Partnern ska sedan med hjälp av endbart sin röst
guida den blinde genom en hinderbana eller slinga. För ökad svårighet kan flera par gå slingan samtidigt!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Kims naturlek

Material
  • Naturmaterial
Kategori
Betyg 3.40/10

Beskrivning
Ledaren förbereder leken genom att i förväg samla in lite olika saker som går att finna i närområdet och placerar dessa lite snyggt i en ruta.
Deltagarna delas in i lag, eller så får de de arbeta enskilt beroende på hur många som ska vara med. De får sedan studera ledarens ruta i 30 sekunder och skickas därefter iväg för att skapa en exakt likadan ruta med samma innehåll och utseende.

Om det behövs kan man lägga en filt över originalrutan för att förhindra tjuvkikande.

Det ges en poäng för varje rätt sak och om möjligt så kan man dela ut bonuspoäng om de också kan säga vad det är för saker, t.ex trädnamnet om man använt ett löv.

Läs eller lämna kommentarer (0)

När jag reser till Eslöv

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.40/10

Beskrivning
Alla deltagare sitter i ring och en person inleder leken genom att säga:
"När jag reser till Eslöv packar jag med en bastuba". Bastuba kan bytas ut mot något annat valfritt. Nästa person i tur fortsätter genom att säga t.ex "När jag reser till Eslöv packar jag med en bastuba och en tandborste".
Personen därefter "När jag reser till Eslöv packar jag med en bastuba och en tandborste och ett par byxor".

Alltså, man måste upprepa precis vad som sagts i rätt ordning och sedan lägga till en egen grej. Den som glömmer bort sig är ute ur leken och så fortsätter man tills dess att det bara finns en deltagare kvar som vinner!

Eslöv kan bytas ut mot något annat resmål.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Rappakalja

Material
  • Ordbok
  • Lappar
  • Pennor
Kategori
Betyg 3.40/5

Beskrivning
Alla deltagare får leta efter ett svårt ord i en ordbok som man tror att ingen känner till.

Ordet och förklaringen skrivs ner på en lapp.
När alla har hittat och skrivit ner ett ord på sin lapp kan leken börja.

En deltagare börjar med att säga sitt ord. De övriga får enskilt skriva en förklaring till vad de tror ordet betyder på en lapp.

Den som sa ordet samlar sedan in lapparna, blandar dem och läser alla förklaringar högt, även den riktiga. Sedan ska de övriga försöka gissa vilken förkaring som är den rätta.

Man kan ge poäng till de som gissat rätt. Tre poäng för ett rätt, men har man lyckats lura någon på en felaktig förklaring kan man också få en poäng.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Ett skepp kommer lastat med gester

Material
  • Boll
Kategori
Betyg 3.40/5

Beskrivning
Precis som i originalversionen av denna lek sitter deltagarna i ring och passar en boll mellan sig. Bollen representerar båten.

När man passar bollen till en deltagare ska man säga "ett skepp kommer lastat med..." och sedan saker som båten har i sin last.

Den som startat en omgång bestämmer vilken bokstav sakerna ska börja på, t.ex "Ett skepp kommer lastat med Motorcyklar". Nästa i tur som tar emot bollen upprepar det som sagts tidigare och lägger till en egen sak innan bollen passas vidare.

I detta fall "Ett skepp kommer lastat med Motorcyklar och Mandariner".

I denna version visar man dessutom med gester vad lasten innehåller. Med motorcyklar kan man t.ex låtsas hålla i ett styre och dra på med gashandtaget.

Den som passar bollen kan också låta bli att säga högt vad lasten är och bara visa en gest, så får mottagaren gissa vad det kan vara.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Smakleken

Material
  • Saker att smaka
  • Teskedar
  • Papper
  • Pennor
  • Ögonbindlar
Kategori
Betyg 3.41/26

Beskrivning
Du behöver 5-10 olika kryddor, baktillsatser eller andra livsmedel, en tesked per barn, ett papper och penna per barn samt några halsdukar eller scarfs att binda för ögonen.

"Döp" de olika smakerna med bokstäver. Låt sedan barnen med förbundna ögon smaka på t ex socker, O´boy, vaniljsocker, salt, vetemjöl och annat ur skåp och skafferi. Efter varje smakprov ska de skriva bokstaven och vad de tror att de smakade.

Efteråt berättar du vad varje bokstav faktiskt dolde för smak, och barnen kan själva rätta det de skrivit.

Tänk på allergi risken vid alla lekar med mat!


Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (0)

Kejsaren av Kina

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.46/22

Beskrivning
Alla deltagare sitter i en ring. Lekledaren inleder genom att säga "Kejsaren av Kina tycker om kaffe, men inte te". Den som sitter till vänster om ledaren fortsätter med att säga något som kejsaren tycker om och inte tycker om. Man kan säga precis vad som helst.

Ledaren är den ende som vet om påståendet stämmer eller inte och ger svar om det är rätt eller fel.
Det som avgör vad som är rätt, i det här exemplet, är om det finns ett "T" i ordet eller inte. Det finns ett "T" i te men inte i kaffe, alltså gillar kejsaren inte te.

Det är förståss tillåtet att använda andra bokstäver! :)
Läs eller lämna kommentarer (0)

Ett skepp kommer lastat

Material
  • Boll
Kategori
Betyg 3.47/15

Beskrivning
Deltagarna sitter i en ring. Ledaren håller en boll i handen och väljer en bokstav, t.ex M. Ledaren kastar eller rullar bollen till en annan deltagare och kan då säga att "Ett skepp kommer lastat med Motorcyklar". Personen som fått bollen rullar den vidare till en annan deltagare och kan fortsätta "Ett skepp kommer lastat med Motorcyklar och Mazariner". Nästa "Ett skepp kommer lastat med Motorcyklar, Mazariner och Mockasiner", osv.

En variant är att man fortsätter kedjan med sista bokstaven i varje ord. "Ett skepp kommer lastat med MotorcyklaR, RaketeR, RiS, Sirap.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Ryktet går

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.47/19

Beskrivning
Alla sitter i en ring på golvet. Ledaren viskar en mening tyst i örat på den som sitter på högra sidan, den personen ska i sin tur viska meningen till personen på höger sida och så vidare, hela vägen runt tills budskapet når den som sitter till vänster om ledaren. Denna person ska högt säga vad som viskades. Man får bara meningen viskad till sig en gång, hörde man inte ordentligt får man upprepa det man tror viskades. Det brukar sällan vara den mening som leken började med! Ganska roligt sätt att visa hur ett rykte kan förvanskas på bara kort tid.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Släppa nyckeln

Material
  • Nyckelknippa
Kategori
Betyg 3.50/4

Beskrivning
Deltagarna delas in i två lag (eller fler om så önskas). Lagen ställer upp på led vid en startlinje. De som står först i varje led får en ögonbindel på sig.
Ledaren står mellan lagen med en nyckelknippa eller något liknande i handen.
Ledaren släpper nyckelknippan någonstans ute på golvet så att det skramlar tydligt, då gäller det för personerna med ögonbindel att krypande ta sig fram dit de tror nycklarna landade och försöka hitta dem före de andra.
Lagkamraterna får heja på sina kompisar men inte vägleda dem!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Klappklappleken

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.50/6

Beskrivning
Deltagarna sitter runt ett bord. Alla lägger händerna på bordet enligt följande. Handflatan ska vara neråt och kompisen till vänster ska sin arm över din vänstra arm och kompisen till höger ska ha sin arm under din höger arm. Så inte ens egna händer ligger brevid varann.

En person börjar klappa en gång på bordet och så snabbt som möjligt ska kompisen brevid klappa sin hand och så går det runt i ordning medsols. Om någon vill byta håll klappar den två gånger i bordet. Då kan det bli problem vem av kompisarna brevid som ska klappa. Allt ska gå väldigt snabbt och den som inte hinner klappa eller klappar fel åker ut.

Variant

Man kan ge deltagarna en chans att göra fel. Klappar man fel en gång så får man dra ur den handen som klappade fel ur leken. Då deltar man fortfarande med sin andra hand. Men skulle man klappa fel igen har man inga händer kvar på bordet och får vänta till nästa runda. I denna version av leken har händerna alltid "sin egen plats" på bordet. Så man byter inte positioner när deltagare åker ut. Kul, enkel, koncentrations krävande lek!
Bidrag från:
Familjen Kero
Läs eller lämna kommentarer (0)

Tändstickan

Material
  • Tändstickor
  • Tandpetare
Kategori
Betyg 3.50/6

Beskrivning
Deltagarna arbetar två och två. Varje par får en tändsticka eller tandpetare som man ska hålla fast mellan varandras pekfingertoppar. Sedan ska paren röra sig runt i rummet utan att tappa tändstickan.

Kanske kan varje par få två tändstickor att hålla mellan sig?

En i paret kan också blunda för att göra det lite svårare!



Läs eller lämna kommentarer (0)

Svälta räv (kortspel)

Material
  • Kortlek
Kategori
Betyg 3.50/6

Beskrivning
Två deltagare sätter sig mitt emot varandra och fördelar en kortlek mellan sig så att båda spelare har lika många kort. De egna korten lägger varje spelare i en stapel framför sig med sidan nedåt.
Mitt mellan spelarna läggs ett kort, förslagsvis en joker.

En spelare börjar genom att vända upp det översta kortet i sin stapel och lägga det bredvid kortet i mitten. Den andra spelaren tar sedan det översta kortet från sin stapel och lägger på den andra sidan av mittkortet. Så fortsätter man i turordning att vända upp varsin hög på ömse sida av mittkortet tills båda spelare har vänt upp ett kort av samma valör. Då gäller det att först lägga sin hand på mittkortet.

Den som placerar sin hand på mittkortet först vinner båda högarna med vända kort och lägger dem underst i sin stapel och påbörjar sedan en ny omgång.

Så fortsätter man tills en spelare har blivit av med alla sina kort. Om en spelare inte har några kort kvar att vända upp ur sin stapel fortsätter den andra att vända ur sin själv tills dess att det blir två kort med samma valör på bordet.

Om spelaren med flest kort kvar då hinner först har denne vunnit alla kort och därmed spelet!

Detta spel kan spelas med flera spelare, principen är den samma. Vara först att lägga handen på mittkortet om det ligger två kort av samma valör på bordet
Läs eller lämna kommentarer (0)

Pin It on Pinterest

X