Laglekar

Sök bland lekarna
Lekar som utförs i lag! Inte så många stafetter här men mycket annat kulI betygsordning bäst först.
91 lekar hittades.

Parfotboll

Material
  • Snöre
  • Fotboll
Kategori
Betyg 4.63/55

Beskrivning
Dela in deltagarna i två lag. I varje lag ställer sig sedan lagmedlemmarna två och två i par. I varje par binder de två spelarna fast den enes högerben mot kompisens vänsterben. Sedan möts lagen i en fotbollsmatch!

Kräver ett gott samarbete samt ett jämt deltagarantal.
Läs eller lämna kommentarer (3)

Organisationstävling

Material
  • Uppdragslista
  • Protokoll
  • Pennor
Kategori
Betyg 4.54/13

Beskrivning
Tävlingsledningen sammanställer ett papper med en massa, massa uppdrag på. Varje uppdrag är värt olika poäng beroende på dess svårighetsgrad.

Se här för ett exempel.

Deltagarna delas in i lag och varje lag får ett uppdragspapper samtidigt som startskottet går.

På en förutbestämd tid ska lagen klara av så många uppdrag de hinner och redovisa dessa för tävlingsledningen efterhand som de blir klara. Ledningen avgör huruvida uppdraget är korrekt slutfört och om det är värt full poäng.

Om uppdraget är godkänt noteras det av ledningen. Det kan vara bra att ledningen själva har separata poänglistor för varje lag för att undvika eventuellt fusk.

När tiden är slut räknas lagens poäng ut och ett vinnarlag koras. Ha gärna fler uppdrag än vad som är möjligt att klara under den utsatta så lagen får planera sitt arbete noga!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Fyra man i soffan

Material
  • Stolar
  • Papper
  • Penna
Kategori
Betyg 4.48/117

Beskrivning
Udda antal deltagare, minst nio. Skriv deltagarnas namn på varsin lapp som viks ihop.

Placera stolar i ring två och två, en stol mer än antalet deltagare. Fyra av stolarna placeras ihop och bildar "soffan".

Deltagarna delas upp i två lag. Ena laget har en deltagare mer det andra. T ex pojkar mot flickor. (Det måste på något sätt framgå vilket lag man tillhör.)

Deltagarna sätter sig på stolarna. På varannan stol från ena laget, och på varannan från det andra.
Varje deltagare får en hopvikt namnlapp som bara han själv får läsa.

Den som sitter vid en tom stol börjar. (I "soffan" räknas stolarna höra ihop två och två.)

Han ropar ett namn. Den som har namnet på sin lapp kommer och sätter sig på den tomma stolen. Dessa två byter nu lappar med varandra.

Den som nu sitter vid en tom stol ropar ett nytt namn etc. När man hållit på en stund kan man räkna ut vilka namn de som sitter i "soffan" har på sina lappar och på så sätt kalla ut motståndarna och i stället försöka få in sina egna.

Det lag vinner som lyckas placera fyra av sina deltagare samtidigt i "soffan".
OBS! Deltagarna får inte ropa det namn som står på deras egen lapp. Samma namn får inte heller ropas två gånger i följd!
Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (3)

Trashockey

Material
  • Pallar
  • Tygtrasa
  • Kvastar
Kategori
Betyg 4.45/9

Beskrivning
Två lag, en domare, en slätt större golvyta, 4 pallar, en tygtrasa, två kvastar eller moppar av något slag med långa skaft. Bygg två mål av pallarna på kortsidorna av spelplanen. Placera en kvast framför varje mål, trasan läggs mitt på planen. Lagen ställer upp bakom sina mål och varje deltagare i lagen ges ett nummer. Säger domaren "Nummer 1!" ska de ettorna i varje lag rusa fram, plocka upp kvasten och försöka göra mål i motståndarnas mål med trasan. Säger domaren "Nummer 3!" ska treorna göra likaledes. All förning av trasan ska ske med kvasten.

Målen kan också utgöras av en pall per lag där det gäller att placera trasan under motståndarnas pall.

Min favoritlek på scouterna alla kategorier.
Läs eller lämna kommentarer (2)

Snabba svar

Material
  • Frågor
  • Stolar
Kategori
Betyg 4.43/7

Beskrivning
Till denna leken behöver man Ja och Nej frågor. Deltagarna delas in i två lag som ställer sig på led bredvid varandra. Framför leden ställs två stolar några meter bort. Den ena är Ja stolen den andra är Nej stolen.

Ledaren läser sedan upp en fråga. De som står först i sitt led är de enda som får svara på frågan. Det gör de genom att springa fram och sätta sig på den stol de tror är det rätta svaret. Det är den som hinner sätta sig först som får poänget. Om svaret är fel får andra laget poängen.

Flest poäng vinner.
<em>Kommentar, det går ju även att göra så att man istället för att få poäng vinner över motståndaren till sitt lag.</em>
Läs eller lämna kommentarer (0)

Köksbordspingis

Material
  • Pingisboll
  • Bord
Kategori
Betyg 4.43/24

Beskrivning
Placera två lag på var sin långsida om ett köksbord. Antal deltagare beror på hur stort det rektangulära bordet är.

Varje deltagare har sin mun vid kanten av bordet. Avspark sker när någon släpper ner en pingisboll på mitten. Då gäller det att blåsa bollen åt motståndarnas håll. Det lag som lyckas få ner bollen på golvet på motståndarsidan vinner första ronden.

Om bollen åker ut på kortsidan sker ett nytt nedsläpp.
Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (3)

Spindelnätet

Material
  • Rep
Kategori
Betyg 4.41/22

Beskrivning
Ett långt rep, eller band, binds kors och tvärs likt ett stort spindelnät mellan t.ex två träd.
Öppningarna i nätet måste vara så stora att en deltagare kan ta sig genom det.

Deltagarna ska antingen enskilt eller lagvis ta sig genom spindelnätet utan att nudda vid det. För gör man det har man ju väckt spindlen!

Vill man göra leken svårare i lagtävling får en öppning i nätet endast användas av en enskild deltagare. Då blir det viktigt med en väl uttänkt taktik!
Läs eller lämna kommentarer (1)

Budkavlen

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.40/20

Beskrivning
Deltagarna delas upp i lika stora lag. En ur varje lag utses till startare och dessa ställer upp sig längs en startlinje. De övriga lagmedlemmarna ställer upp sig med c:a 100 meters mellanrum längs en slinga, som vid en stafett i en friidrottstävling. Innan starten går får startarna en mening uppläst för sig. Det kan vara olika meningar för de olika lagen.

Sedan gäller det att minnas den när man startat löper man bort till tvåan och talar om meningen för denne som i sin tur löper vidare till nästa.

Det lag som efter målgång återger meningen bäst har vunnit! Det går givetvis att göra denna övning med bara ett lag.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Ultimate

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.38/13

Beskrivning
Som handboll fast med freesbee. Deltagarna delas upp i två lag. Storleken på spelplan kan variera beroende på hur många deltagare som är med, men en fotbollsplan är ganska lagom.

I Ultimate finns ingen kroppskontakt, tacklingar och knuffar är således förbjudna.

Det är inte tillåtet att rycka freesbeen ur händerna på en motståndare, då blir det frikast.

Det är inte heller tillåtet att springa eller gå med freesbeen om man har den utan den måste passas mellan lagmedlemmarna.

Freesbeen får inte nudda vid marken, om den gör det, t.ex efter en misslyckad passning, får motståndarlaget frikast från den plats där freesbeen landat.

Man får försvåra passningar genom att ställa sig ivägen och vifta med händerna framför den som har freesbeen, så länge det inte blir någon kroppskontakt.

Poäng får man om man lyckas passa freesbeen till en lagkompis som står inom målområdet. Målområdet för laget är en remsa utav planen längs motståndarnas kortsida. Målområdet måste vara väl markerat.

Ett lag får börja spelet genom ett utkast från sitt eget målområde, motståndarlaget gör sitt bästa för att försvåra och bryta passningar. Bryter man en passning vänder spelet bara. När det blir mål startas spelet igen med ett utkast från målområdet. Spela två halvlekar med sidbyte.

Läs eller lämna kommentarer (0)

Röda och vita rosen

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.36/47

Beskrivning
Denna lek som bl.a finns med i boken Mästerdetektiven Kalle Blomkvist, lekte vi ofta när jag gick i skolan.

Deltagarna delar upp sig i två lag. Ett lag är röda rosen och det andra är vita rosen. Det behövs en sak som ska gömmas, t.ex en fin sten eller något liknande.

Ett lag, t.ex vita, får börja med att gömma saken på ett listigt ställe. Alla i laget måste veta precis var den är gömd. Motståndarlaget, röda rosen, står samlat någonstans utom synhåll och väntar medans saken blir gömd. När vita laget är klara ropar de på röda laget som nu ska hitta saken.

För att kunna hitta den lättare kan de fånga en medlem i vita laget. När de fångat någon måste denna personen ge en ledtråd till var saken är gömd. När röda laget fått en ledtråd måste de släppa fången fri. När röda rosen lyckas hitta saken är det deras tur att gömma och bli jagade.

Vi lekte dock en annan variant, att när man tar fast en från det andra laget så skall den ge 3 ledtrådar till var föremålet finns gömt, men endast 1 av ledtrådarna skall vara sann. På detta sätt blir det lite svårare att hitta föremålet och man kan lura det andra laget att söka på helt fel ställe. (Tillägg från Ida i Finland, tack!)

Läs eller lämna kommentarer (1)

Bränna svansen

Material
  • Mjukboll
Kategori
Betyg 4.34/128

Beskrivning
Deltagarna delas upp i två lag. Lag Ett bildar en orm genom att ställa sig på led där man håller ett ordentligt tag om livet på framförvarande person. Lag Två ställer sig i en ring kring ormen och får en mjukboll. På given signal ska Lag Två försöka träffa svansen på ormen, dvs sisteman i ledet. Bollen får bara passas mellan lag medlemmarna i Lag Två som måste stå stilla i ringen, inte springa med bollen.

När någon lyckas träffa sisteman i ormen kan man göra på olika sätt. Antingen får den som träffat bli ny svans i ormen och "huvudet" tar dennes plats i ringen. Eller så byter lagen plats helt, eller så får dom som blir träffade fylla på i ringen tills ormen bara består av en person.
Läs eller lämna kommentarer (3)

Konprickboll 2

Material
  • Koner
  • Mjukbollar
Kategori
Betyg 4.33/6

Beskrivning
Deltagarna delas in i två lika stora lag som ställer upp sig längs varsin kortsida. Bakom baslinjen på en tennisbana är lagom.

Varje deltagare får varsin mjukboll. Längs mittlinjen placeras 10 koner, dessa ska deltagarna försöka pricka så att de välter. Den som prickar en kon åt sitt lag får hämta den välta konen. Varje kon är värd en poäng.

Man kan sätta ut en bonus kon i annan färg som är värd fem poäng.

Varje lag får utse en eller två personer som får röra sig ute planen för att samla in bollar till sitt lag. De får dock inte röra konerna.

När alla koner blivit insamlade, eller efter utsatt tid räknas poängen ihop. Det lag med flest poäng vinner!
Bidrag från:
Johannes
Läs eller lämna kommentarer (0)

Piraternas land

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.33/57

Beskrivning
Piraternas Land är egentligen 4 länder med ett lag i varje. Dela upp planen i 4 bitar.

Lagmedlemmarna får varsin färg i form av två lekband som de stoppar i byxornas båda sidor. Varje land har en skattkista och ett fängelse. Dessa symboliseras exempelvis av rockringar.

I skattkistan finns en ärtpåse av varje färg och du ska samla på din egen färg. Har man fått alla fyra påsar i sin egen färg har man vunnit.

Blir man av med ett band i fiendeland åker man i fängelse och lämnar tillbaka skatten (om man nu hade en i handen). I fängelset får du tillbaka ditt/dina band och väntar på att bli befriad.

Detta görs genom att någon i ditt lag tar tag i dig innan motståndarna lyckas rycka av bandet. Man får bara rycka band av någon som inkräktar i ditt eget land.

Tänk på att befria så inte alla dina kompisar hamnar i fängelsehålan.
Bidrag från:
Henrik Gustafsson
Läs eller lämna kommentarer (5)

Gladiatorboll

Material
  • Gymnastikbänkar
  • Plintar
  • Mjuka bollar
  • Ärtpåsar
  • Tidtagare
Kategori
Betyg 4.31/47

Beskrivning
Börja med att placera två bänkar brevid varandra vid kortsidan av gympasalen. Sätt sedan ut två plintar längst med långsidan, i mitten av
gympasalen (En plint på varje sida av salen). Tänk på att inte placera plintarna för nära väggarna för barnen ska kunna springa både mellan plintarna som på utsidan.
Kasta sedan ut många ärtpåsar vid den kortsida av hallen där bänkarna inte står. Sen slänger man ut så många mjukbollar man känner för (jag använder rätt många).

Dela in barnen i två lag.

Ena laget (utmanarna) ställer sig i två led bakom bänkarna vid korsidan av hallen. Deras uppgift är att personerna först i leden ska springa från ena kortsidan till den andra för att hämta en ärtpåse och ta med sig den utan
att bli träffad av "Gladiatorernas" bollar. Blir man träffad så lämnar man tillbaka ärtpåsen, om man har någon och ställer sig sist i det led man just lämnat. Nästa person får inte börja springa förrän den som redan springer har kommit tillbaka bakom bänken.

Det andra laget (Gladiatorerna) ska ha en personen på varje plint som har i uppgift att kasta bollar på de utmanare som försöker ta sig förbi för att
hämta en ärtpåse. Eftersom det bara är en person åt gången på plintarna så har de andra Gladiatorerna i uppgift att hämta bollar åt de som sitter på plintarna.
Byt Gladiator som sitter på plinten ganska ofta, jag brukar blåsa i pipan efter 30 sekunder, då hoppar de på plintarna snabbt ner och någon ny hoppar upp, men leken stannar inte för att Gladiatorerna byter plats på plinten så det gäller att byta snabbt.

Efter ca 5 minuter så byter lagen plats så att Utmanarna blir Gladiatorer och vice versa. Det lag som fick flest ärtpåsar vann.

Man kan göra en hel del ändringar på den här leken om man vill t.ex så kan barnen få vara fri på händerna för att kunna skydda sig, man kan ställa ut skydd att gömma sig bakom m.m.
Bidrag från:
Mikael Fredriksson
Läs eller lämna kommentarer (1)

Ultimate konboll

Material
  • Tennisboll
  • Koner till alla spelare
  • Lagband
Kategori
Betyg 4.30/10

Beskrivning
Deltagarna delas in i två lag och varje spelare får en kon att hålla i handen. Spelplanen delas i två planhalvor och lagen har en varsin målzon längst ner på motståndarnas sida.

Man spelar med en tennisboll och den får endast spelas med hjälp av konen. Man fångar upp bollen i konen och passar den vidare genom att kasta den ur konen till en medspelare. Det är inte tillåtet att springa när man har bollen i sin kon utan bara stå still där man fångade den och därifrån passa den vidare till lagkompisar.

Om bollen skulle nudda golvet blir det frikast till motståndarlaget, de startar från där bollen landade.

Poäng ges om man lyckas passa till en medspelare som står i den egna målzonen (alltså på motståndarnas planhalva). För att poängen ska gällas måste bollen fångats i spelarens kon.
Då lämnas bollen över till motståndarlaget som startar spelet igen från egen målzon.

Det är inte tillåtet att slå på en motståndares kon eller tackla spelare. Man får inte heller fånga bollen med händerna och stoppa ner den i konen. Då blir det frikast.

Det kan vara en god idé att låta deltagarna träna på att passa bollen tillvarandra innan man börjar spela! :)
Läs eller lämna kommentarer (0)

Gränsbrännboll

Material
  • Mjukboll
  • Gymnastikbänkar
Kategori
Betyg 4.28/57

Beskrivning
Även kallad spökboll. Deltagarna delas upp i två lika stora lag. Gympasalen delas upp i två stora planhalvor, avgränsade med en mittlinje. Dessutom ska det finnas två smala remsor, längs kortsidorna av de stora områdena. Lagen tar vars en planhalva i besittning och utser ett "spöke" som skickas över till den smala remsan bakom motståndarlaget.
Det går att dela av spelplanen medhjälp av gymnastikbänkar.

Ledaren släpper in en mjukboll på planen och spelet kan börja. Målet är att träffa motståndarnas spelare genom att kasta bollen på dem (dock inte spökena i de smala områdena!). Blir man träffad är man bränd och får snabbt springa över till "spökremsan". Bollen måste träffa utan att studsat i marken eller väggen för att gälla som bränning. Träffar i huvudet gills inte. Den som blir bränd först i varje lag byter plats med "spöket" men alla brända därefter stannar kvar i "spökremsan".

Spökenas uppgift är att hjälpa kompisarna som är kvar på planen genom att snappa upp bollar som rullar genom motståndarnas planhalva. Spökena får också försöka träffa motståndare med bollen, det går att passa bollen över till ett spöke som har bättre läge att träffa en motståndare. De lag som först lyckas göra alla motståndarna till spöken har vunnit.

Man kan variera leken genom att göra det tillåtet att skydda sig med händerna (lättare) eller släppa in fler bollar på plan (svårare).

Det går även att minska på spelytan för att få upp tempot i spelet! Lättast att göra om man använder bänkar som avgränsare.
Läs eller lämna kommentarer (3)

Leta prylar

Material
  • Prylar!
  • Papper
  • Pennor
Kategori
Betyg 4.28/144

Beskrivning
Dela upp deltagarna i lag och utse lagledare.
Ledaren skriver upp ett gäng prylar och ger en lista till varje lagledare.
På utsatt tid ska lagen hitta så många som möjligt av sakerna på listan.
Svårighetsgraden på leken varieras genom listans innehåll.
Bidrag från:
Patrik Korp
Läs eller lämna kommentarer (0)

Akrobaterna

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.27/37

Beskrivning
Deltagarna delas in i lag. Ledaren säger sedan t.ex "Åtta fötter, tre händer!". Då ska lagen ställa sig så att de har åtta fötter i marken och tre händer i luften. Säger ledaren "Fyra fötter och fem händer" gäller alltså fyra fötter i marken och fem händer upp i luften. Det blir svårare ju färre fötter man får använda!

Man kan kanske även utöka med en mage och två ändor mot marken?
Läs eller lämna kommentarer (2)

Paintball

Material
  • Mjuka bollar
  • Blandade gymnastikredskap
  • Lagband
Kategori
Betyg 4.27/192

Beskrivning
Lättast att spela med ungdomar, klass 5-9 kanske då det kan vara
svårt för mindre. Denna lek uppskattas mycket av äldre, i min klass, jag går i 9, är den populär, vi spelar den typ varje gympalektion!

Tillsammans bygger man upp en bana av gympasalens redskap - redskapen ska fungera som skydd. Ungefär halva gympasalen brukar räcka. Gruppen delas in i 2 lag.
Sedan skall man ha ett jämnt antal mjuka bollar, lika många till båda lagen.
På start signalen gäller det att så snabbt som möjligt få tag på en boll och kasta på motståndarna. Redskapen som banan är byggd av skall användas som skydd mot bollarna. Blir man träffad i huvudet gills det ej, annars går man och sätter sig vid sidan av planen. När ett lag har
vunnit, d.v.s brännt ut alla motståndare, kör man om igen!

Ett bra tillägg från Carin Thornberg:
När jag kör denna leken med mina elever åk 3-5 så får man ett band om man blir bränd i stället för att åka ut. Laget som har minst antal band när man slutar har vunnit. Detta gör att alla eleverna får vara med hela tiden och ingen behöver känna sig utanför eller vara overksam.

Ett annat tillägg från Carina Forsgren:
När vi leker denna lek så har lagen en boll var i sin färg. De får endast bränna motståndarlaget med sin boll. Det blir lite mera rörelse i leken då.

Ett tredje från Niklas:
Jag har andra aktiviteter för dom som blir brända. Exempelvis så kan de som blir brända göra: 10 upphopp eller 10 armhävningar eller 10 situps osv. och sen ta del av aktiviteten igen. En väldigt bra aktivitet om man är ute efter fart och fläkt.

Ett fjärde från Moroten:
Ett tillägg man kan göra är att låta en eller två i varje lag vara medicinmän som genom att nudda en bränd spelare i sitt egna lag sätter denna person i spel igen. Det förutsätter också att man lägger sig där man blir bränd. Då blir det mer strategi och mina klasser älskar det!
Jag undrar om medicinmannen kan bli träffad och isåfall är ute? //micke

Bidrag från:
Emma
Läs eller lämna kommentarer (15)

Organisationshets

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.27/11

Beskrivning
Här gäller det att ordna sitt lags deltagare efter givna uppgifter tex bokstavsordning (för-efternamn), längd, ålder eller liknande.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Poängstafettjakten

Material
  • Stafettpinnar
Kategori
Betyg 4.25/4

Beskrivning
Deltagarna delas in i fyra lag. Mitt i lekområdet läggs tre stafettpinnar, alltså en pinne färre än antalet lag.

Deltagarna sätter sig ner lagvis i led kring pinnarna, placerade likt ett cykelhjul med fyra ekrar med jämnt avstånd från varandra, vända mot mitten. Den förste i varje led är placerad några meter från stafettpinnarna i mitten.

Leken börjar med att den förste i varje lag ställer sig upp och inväntar startsignal.

När startsignal ges springer de in mot mitten och försöker få tag i en stafettpinne, sedan löper de tillbaka, samma håll som de kom från, löper förbi sitt lag och sedan ett helt varv medurs runt alla lagen för att slutligen sätta sig sist i sitt lagled.

Den som blev utan stafettpinne springer på samma sätt men måste löpa ikapp och kulla någon med en stafettpinne.

Lyckas det lämnas stafettpinnen över och den som blev av med pinnen återvänder till sitt lag och sätter sig sist i ledet.

De lag som lyckas transportera stafettpinnen till sitt lag vinner ett poäng.

Pinnarna placeras i mitten igen för nästa omgång.

Leken är över när alla har fått springa eller när något lag uppnått ett förutbestämt antal poäng.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Akta väggen

Material
  • Ögonbindel
Kategori
Betyg 4.25/132

Beskrivning
Deltagarna delas in i två lika stora lag. Deltagarna står vid en startlinje på led i sina lag i riktning mot en vägg. Avståndet till väggen kan vara 4-5 meter.

De två första i varje lag får en ögonbindel. På startsignal börjar båda samtidigt gå mot väggen med händerna på ryggen. Nu gäller det för dem att komma så nära väggen som möjligt utan att nudda den. När en deltagare tror sig kommit så nära som möjligt stannar man. När båda stannat tas ögonbindlarna av och man kontrollerar vem som står närmast. Den som står närmast får en poäng till sitt lag. Sedan gör övriga i lagen likadant. Laget med mest poäng vinner.

Nuddar någon väggen är denne ur leken. Antingen får andra laget en gratis poäng eller så kan man vänta med avgörandet och se om även den andra personen "går in i väggen" så att rundan slutar oavgjort.

Är man nervös för väggkontakt så kan förstås väggen bytas mot en markering i golvet. Då gäller det att komma så nära markeringen som möjligt. Vill man vara hård i bedömningen kan man vara ute om man går förbi. En bra övning i avståndsbedömning!

Läs eller lämna kommentarer (8)

Scoutbrännboll

Material
  • Fotboll
  • Brännplatta
Kategori
Betyg 4.24/71

Beskrivning
Samma princip som vanlig brännboll, fast utan slagträn eller koner och man använder en fotboll. Deltagarna delas upp i två lag. Ett lag börjar som utelag, ett som innelag.

Utelaget sprider ut sig på spelplanen, innelaget ställer sig på ett led framför utelaget. Förste man i innelaget tar några steg fram, tar upp fotbollen och kastar ut den så långt han förmår över utelaget. När bollen är kastad springer han runt sitt lag så fort han kan, för varje varv sprunget runt laget tilldelas en poäng.
Utelaget försöker fånga den utkastade fotbollen så kvickt man kan.

När någon lyckats ta upp den, samlar sig utelaget på ett led efter personen med bollen. När alla i utelaget står bredbent på led, ska förste man försöka rulla bollen mellan benen på alla sina lagkamrater ner till den som står sist i ledet. Sisteman fångar upp bollen, springer fram till brännplattan, lägger ner bollen och säger BRÄND!!! Då måste löparen från innelaget sluta springa runt sitt lag och ställa sig sist i ledet. Nästa man från innelaget kliver fram, tar upp bollen, kastar, springer osv... Efter utsatt tid byter lagen sida.

Det går även att låta den som ska kasta/skjuta ut bollen stå i en "utkastscirkel" markerad av koner i ring mitt på spelplanen. Från ringen är det tillåtet att kasta åt vilket håll som helst och utelaget måste då sprida ut sig runt om och får ej beträda marken inuti cirkeln. Sedan har utelaget en särskild plats på planen från var de måste formera sitt led från när de ska rulla bollen till sisteman.

Innelaget står uppställt på led en bit utanför cirkeln.

Läs eller lämna kommentarer (0)

Dodgeball

Material
  • Mjukboll
Kategori
Betyg 4.24/20

Beskrivning
Dodgeball spelas på en yta stor som en volleybollplan. Två lag med 6 - 10 spelare på plan möts och målet är att bränna ut motståndarna genom att träffa dem med bollar. Mjuka bollar är bäst att spela med. Man brukar spela Dodgeball med 6 bollar men man kan använda fler eller färre.
Spelytan delas av en mittlinje och lagen rör sig endast över sin egen planhalva aldrig på motståndarnas sida.
Ca 3 meter från mittlinjen finns det en "attacklinje" på varje planhalva längs med mittlinjen. Denna linje är endast av betydelse i början av spelet, se nedan.

Man blir bränd om man
1. Blir träffad av en boll, under axlarna, kastad av en motståndare. Det är bara direkt träff som gills. Bollen får alltså inte ha studsat i golv, väggar eller annat innan den träffar, då är den död och ofarlig.

2. Trampar utanför spelområdet eller kliver över på motståndarnas planhalva. (Det finns flera varianter för exakt hur hårda reglerna för övertramp är. Allt från att man inte ens får nudda linjerna till att det räcker med att någon del av kroppen rör vid en linje för att man ska vara säker). Man får lämna planen för att hämta bollar som rullat utanför men bollen måste vara tillbaka på plan igen innan den får kastas. En regel som finns är att man måste lämna planen från kortlinjen längst bak för att få hämta bollar som rullat utanför.

3. Om en motståndare fångar en boll innan den studsat (lyra) blir den som kastat bollen bränd. Dessutom får motståndarna tillbaka en spelare på plan igen, antingen en tidigare bränd spelare eller en avbytare om det är fler spelare i laget än som får vara på plan från start. Det får dock aldrig vara fler spelare på plan än så många som startade matchen.

4. Om man träffar en motståndare i huvudet åker man själv ut. (En regel som varierar men som kan vara bra att ha med).

Spelet börjar med att bollarna radas upp på mittlinjen med jämna avstånd från varandra. Om man spelar med 6 bollar fördelas de lika, 3 bollar på varje sida om mittpunkten. Lagen ställer upp längs sina kortsidor längst ner på planhalvorna.
När domaren ger startsignal rusar lagen mot mitten för att plocka upp bollar. De får endast hämta de 3 bollar som ligger på högra sidan av mittpunkten sett från lagens håll. Bollarna måste sedan, efter de plockats upp, transporteras bakom "attacklinjen" innan de kastas på motståndarna.

Extraregler
Man kan begränsa matchtiden till 3 minuter, det lag med flest spelare kvar på plan vinner.

Om laget som leder har alla 6 bollarna på sin sida måste de göra sig av med minst en boll inom 5 sekunder.

Man får inte samla upp bollar som ligger på motståndarnas planhalva.
Läs eller lämna kommentarer (2)

Konboll 2

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.22/23

Beskrivning
I denna variant av konboll är reglerna i princip de samma som i version ett. Deltagarna delas upp i två lag. Man spelar med en mjukboll. Det är inte tillåtet att springa med bollen utan den måste passas fram. Varje lag har vars en gympabänk som mål, placeringen är som i ishockey, målen står så att det går att springa bakom dem. På bänkarna har varje lag 5 koner uppställda med jämnt mellanrum. Det gäller att pricka ner motståndarnas koner, lyckas man med det får man ställa den prickade konen på sin egen bänk. När ett lag har alla koner på sin bänk är matchen slut, om man inte väljer att köra på tid. Det är inte tillåtet att hoppa över bänkarna utan de måste rundas om man ska till andra sidan. Man får inte heller hålla fast konerna.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Pin It on Pinterest

X