Laglekar

Sök bland lekarna
Lekar som utförs i lag! Inte så många stafetter här men mycket annat kulI betygsordning bäst sist.
91 lekar hittades.

Rumpdunk

Material
  • Fotboll
  • Fotbollsmål
Kategori
Betyg 2.76/29

Beskrivning
Max 6 spelare i två lag spelar med en vanlig fotboll och försöker helt enkelt göra mål på en målvakt som står i ett vanligt fotbollsmål... men - Varje spelare får bara nudda bollen en gång innan någon annan nuddar den. Exempel -Person A nuddar bollen, och då får han inte nudda den förrän person B nuddar den. Då får Person A nudda den igen. Dessutom får man inte bara skjuta på direkten. Man får endast skjuta på volley eller nicka in den. Därför får dom andra i laget chippa, eller lobba, bollen tills man fått den riktigt hög nog så någon kan skjuta eller nicka in den i mål.
Om man skjuter en volley, nickar eller gör något annat skott utanför målet, blir den som sköt/nickade bollen ny målvakt. Går bollen i mål utan att någon sköt eller nickat in den, får den som gjorde fel stå. Man kör upp till 10 prickar.
Gör man felskott in i mål eller utanför, eller om man skjuter riktigt/nickar utanför, får man en prick.
Nickar man in bollen i mål får den som står 4 prickar.
Skjuter man in mål på volley, får målvakten 2 prickar.
Den som först får 10 prickar förlorar, och resten vinner.

Tänk på att om Person A står i mål och har 5 prickar, och Person B slår bollen utanför, så får person B bli målvakt, men Person A har fortfarande kvar sina prickar tills han blir målvakt igen!
Det där är den vänliga versionen. Den riktiga versionen är likadan men den är "lite" annorlunda. Det är den jag kör hela tiden. Den riktiga versionen är exakt lika utom det att den som förlorar får ställa sig bakvänd i målet men stjärten utåt, och så ska dom andra skjuta på honom. Hårt eller mjukt väljer man själv.
Bidrag från:
Marcus Näslund
Läs eller lämna kommentarer (0)

Boll prick

Material
Kategori
Betyg 3.00/7

Beskrivning
Deltagarna delas in i två lag som ställer upp sig längs kortsidorna på varsin sida. Alla deltagare har en boll i händerna.
Ledaren står på kanten vid mittlinjen och rullar en boll långsamt tvärs över planen. Det gäller för deltagarna att pricka bollen medan den rullar.
Bidrag från:
Pia
Läs eller lämna kommentarer (0)

Rullhandboll

Material
  • Mjukboll
  • Lagband
  • Två gymnastikbänkar
Kategori
Betyg 3.00/7

Beskrivning
Deltagarna delas in i två lag. Varje lag har en bänk som mål. När spelet ska börja samlas lagen vid sitt bänkmål med en fot på bänken. Man spelar med en mjukboll som läggs mitt på planen.
När startsignalen går får lagen rusa fram mot bollen, men den får inte lyftas utan bara spelas längs golvet med handen. Man daskar iväg bollen genom att slå till den med öppen hand.
Mål blir det om man träffar motståndarnas bänkmål.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Roddtävling

Material
  • Bräda eller kvastskaft
Kategori
Betyg 3.10/31

Beskrivning
Den här leken ska likna en roddtävling. I en roddbåt sitter styrmannen längst bak i roddbåten och tittar framåt i färdriktningen. Roddarna sitter med ryggen mot färdriktningen framför styrmannen.

Istället för en båt använder man i leken en lång bräda eller ett kvastskaft.

Lagen ställer upp längs en startlinje och gränslar sina brädor, styrmannen står som sagt längst bak och tittar fram, resten av laget har styrman framför sig vända åt andra hållet.

På startsignal ska lagen ta sig runt en bana, förslagsvis runda en kon och tillbaka. Det gäller verkligen för styrmannen att se till att tempot är lagom och att laget styr rätt. Det är svårt nog att gå baklänges själv, att göra det i grupp gör det inte lättare!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Kulrännan

Material
  • Delade rörstumpar
  • Kulor
  • Behållare
Kategori
Betyg 3.22/23

Beskrivning
Förbered övningen genom att kapa till ett antal rörstumpar i plast till en längd av ca 30-50 cm. Dela sedan rörstumparna på längden så att de blir likt stuprännor. Denna aktivitet kan göras både som ren samarbetsövning eller tävling.

Dela sedan ut rörstumparna till deltagarna som ska vara med och låt dem ställa upp sig bakom en startlinje. Vid startlinjen ställs en burk med vanliga kulor. Kulorna ska förflyttas till en behållare några meter bort från startlinjen på följande vis.
Deltagarna ska med hjälp av de delade rören bilda en lång ränna som kulorna kan rulla i. Deltagarna ställer sig på rad i riktning mot behållaren, en deltagare placerar en kula på sin rörbit och låter kulan rulla försiktigt över till en lagkompis rör som låter den rulla vidare till nästas och så vidare tills kulan kan placeras i målbehållaren.

Man får inte förflytta sig själv när man har kulan i sitt rör så för att öka svårigheten kan man placera målbehållaren längre från startlinjen än vad deltagarnas rör räcker så att när kulan rullat av en deltagares rör måste denne snabbt förflytta sig till slutet av raden för att kunna ta emot kulan igen.

När kulan rullat ner i målbehållaren snabbar sig laget tillbaka till startlinjen och börjar transportera en ny kula.

Så kan man fortsätta antingen tills kulorna tar slut eller på tid. Det lag med flest kulor i sin behållare vinner!

Det är givetvis förbjudet att röra vid en kula som är i rörelse eller håller på att ramla av! Trillar kula av rännan får laget börja om från början!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Påskkärringarnas stafett

Material
  • Utklädningskläder
Kategori
Betyg 3.25/16

Beskrivning
Deltagarna delas upp i lag och ställer upp på led längs en startlinje. Varje lag har en uppsättning påskkärring kläder som ligger i en hög precis framför försteman i ledet (klänning, sjal, skor och kanske en kvast?). När starten går tar försteman i varje led snabbt på sig utklädnaden och löper ett varv runt en utstakad bana. När han kommer tillbaka till start tar han av sig utklädningskläderna och lämnar över till andreman osv
Läs eller lämna kommentarer (0)

Kurragömma i lag

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.28/7

Beskrivning
Denna lek utförs bäst i en skog, på ett fält eller någon annanstans där det finns gott om gömställen. Deltagarna delas in i två lag. Ett utelag och ett innelag. Utelaget blundar och räknar tillsammans på ett ställe, medan de gör det gömmer innelaget sig på fältet. Innelaget har en hemmabas som de ska ta sig till utan att bli fångade. Platsen där utelaget räknar är mellan hemmabasen och fältet där innelaget gömmer sig.

När utelaget räknat färdigt ger de sig ut och börjar leta efter innelaget. De som gömmer sig ska, så fort de får tillfälle, försöka smyga eller springa till säkerheten i hemmabasen.
Blir de tillfångatagna får de sitta i "finkan" till nästa runda.

När alla i innelaget antingen är i säkerhet eller fångade byter lagen roller.

Denna utomhuslek såg jag på TV i ett program från Kenya. Den fungerar som en lagvariant av dunkgömme. Jag är lite osäker på vissa detaljer men den verkade vara rolig.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Gladiatorerna

Material
  • Sköldar av kartong
  • Gymnastikredskap till bana och skydd
  • Mjukboll
  • Hopprep
  • Mjukmatta
Kategori
Betyg 3.33/15

Beskrivning
Gör en sköld av kartong (jag klippte ut och klistrade två kartongbitar på varandra). Gör gärna fler på en gång, för de går så småningom sönder. I mitten av skölden klippte jag ut ett hål med handtag.

Sedan bygger man en bana att springa runt gympasalen. Fram med plintar och olika slags hinder, men bygg också skydd för de som springer (t.ex. plintar med matta lutande emot).

Ett innelag och ett utelag.
Det gäller för GLADIATORN att kasta ut bollen och sen försöka ta sig runt banan utan att innelaget, som tar mjukbollen, hinner bränna honom/henne. För dem gäller det alltså att passa runt bollen tills man får läge att kasta på gladiatorn som använder skölden som skydd och de andra grejer som är utsatta som skydd.
Jag brukar markera i mitten på salen ett område med hopprep där man inte får gå över om man är utelag (förutom när man måste hämta bollen), där måste utelaget annars stå innanför och kasta.

För varje gång gladiatorn blir bränd får utelaget en poäng, men man fortsätter springa ända tills man går i mål (där brukar jag ha en stor mjukmatta där man får kasta sig). Sen räknar man poängen. Varvning - utan att blir bränd - ger två poäng, t.ex.

Kanske låter krångligt, men det är det inte!
Tänk er bara som en vanlig brännbollsbana med hinder och skydd (av redskapen) och en mjukboll + hopprep att markera med.Man kan naturligtvis köra utan sköld. Jag brukar göra så att en gladiator kastar ut bollen, sen springer två samtidigt - med varsin sköld.

Hoppas ni förstår!
Bidrag från:
Pelle
Läs eller lämna kommentarer (0)

Balans hinderbana

Material
  • Något att balansera på
Kategori
Betyg 3.37/8

Beskrivning
En bana med olika balanshinder prepareras i förväg. Det kan t.ex vara olika långa och breda brädor på olika höjder. Ett lag får gå igenom banan och se hur många som klarar sig i mål utan att nudda mark. Eller se hur långt man klarar individuellt.
Läs eller lämna kommentarer (0)

A och B leken

Material
  • Lemoncurry
Kategori
Betyg 3.44/51

Beskrivning
Deltagarna delas in i lag A och lag B och lag B vinner.
Läs eller lämna kommentarer (8)

Organisation!

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.46/17

Beskrivning
Här gäller det att ordna sitt lags deltagare på led efter givna uppgifter tex bokstavsordning (för-efternamn), längd, ålder eller liknande.

För ökad svårighet ska man göra det under tystnad!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Parbrännboll med galopp

Material
  • Boll
  • Koner
  • Kläder
Kategori
Betyg 3.54/13

Beskrivning
Deltagarna delas in i två lag. Precis som i vanlig brännboll finns det ett utelag och ett innelag samt en brännbollsplan av fyra koner som står i kvadrat.
Men i denna variant spelar man med en fotboll eller en mjukboll. Till detta behövs också ett hopprep samt något eller några klädesplagg.

Bollen, hopprepet och kläderna läggs tillsammans på utslagsplatsen strax utanför kvadraten där också innelaget ställer upp sig på ett led.
Utelaget ställer sig ute på spelplanen.

De två första i innelagsledet kliver fram till utslagsplatsen. En av dem plockar upp bollen och kastar den ut över planen. När bollen är kastad tar han snabbt på sig kläderna som ligger på marken, lägger hopprepet om sin lagkompis, som tyglar på en häst (under armarna, bakom nacken) sedan rusar de iväg runt banan i full galopp likt ryttare och häst.

Undertiden hämtar utelaget upp bollen, ställer sig i en cirkel och ska sedan passa runt bollen med händerna i högt tempo klockvis till alla i ringen. Laget räknar passningarna högt tillsammans.

När hästen och ryttaren från innelaget sprungit hela varvet och passerar den sista konen ropar de STOPP! Då måste utelaget sluta passa och räkna.
Kläderna, hopprepet och bollen läggs tillbaka vid utslagsplatsen och nästa två från innelaget kliver fram och gör samma sak.

Skillnaden är att om utelaget lyckades med 35 passningar så fortsätter de att räkna från 36 så att laget hela tiden på så vis samlar på sig fler passningspoäng.

När alla i innelaget fått kasta bollen en gång byter lagen platser.

Utelaget kan stå redo i en cirkel på plan direkt från början så blir de mycket effektivare. De som står närmast där bollen hamnar kan hämta den och springa tillbaka till cirkeln.

Man kan också låta ryttaren sätta kläderna på hästen istället för sig själv om så önskas.

Bollen kan förstås också passas med fötterna som i fotboll.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Hitta prylarna

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.55/13

Beskrivning
Två lag mot varandra som väljer ut varsin deltagare som får ta på sig ögonbindel. Resten av lagen ställer sig sen i ring runt om dem och lekledaren kastar ut prylarna (vi brukar har legobitar) på marken. Sedan ska personerna med ögonbindel försöka hitta prylarna i lagets färg med hjälp utav sina lagkamrater som får försöka vägleda utan att röra. Det laget som hunnit hitta alla prylarna av rätt färg vinner.
Bidrag från:
Ulrika Malmgren
Läs eller lämna kommentarer (0)

Sommarboll

Material
  • Fotboll
  • Tennisboll
  • Slagträ
  • Frisbee
  • Koner
  • Brännplatta
  • Tidtagare
  • Poängblock
Kategori
Betyg 3.57/7

Beskrivning
I denna brännbollsvariant får deltagarna fler alternativ än bara använda slagträ och tennisboll.

Förutom att skjuta iväg bollen med slagträdet som vanligt finns även möjlighet att välja mellan att sparka iväg en fotboll eller att kasta en frisbee.

Men i övrigt är reglerna de samma som i vanlig brännboll. Det behövs ett utelag och ett innelag.

Utelaget sprider ut sig över spelplanen som markeras med fyra koner i kvadrat. En person är brännare och ställer sig på en brännplatta.

Innelaget ställer sig på led utanför spelplanen och den som är först i ledet får välja att från utslagsplatsen avlossa en tennisboll, fotboll eller frisbee över utelaget och sedan springa runt konerna ett varv innan utelaget passat till sin brännare som då ropar "Bränd!".

Utelaget får ett poäng för varje motståndare som befinner sig mellan två koner då brännaren ropar "Bränd!".

De får även poäng om de lyckas fånga en boll eller frisbee i flykten, alltså innan de nuddar mark.

Innelaget får ett poäng för varje spelare som tagit sig runt spelplanens alla fyra koner.

Fyra poäng om en spelare gör det på sitt eget utslag.

Denna variant på brännboll har vi med stor framgång spelat på fritids i åldersblandade lag i spridningen från förskoleklass till tredjeklassare.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Nyckelstafett

Material
  • Långt snöre
  • Nyckel
Kategori
Betyg 3.60/10

Beskrivning
Förbered denna lagleken genom att binda en nyckel i ett långt snöre. Är det flera lag som ska tävla mot varandra måste det finnas ett nyckelsnöre till varje lag.

Nyckelsnöret ska sedan tråcklas genom alla lagmedlemmars kläder. Alltså, in genom tröjan via halslinningen och ut vid midjan, genom byxbenen på den första sedan vidare upp genom byxbenen och tröjan på nästa osv.

Det lag som fått genom nyckeln först vinner. Sedan kan man också tävla om vilket lag som snabbast får ut hela nyckelsnöret.

Garanterat mycket skratt under denna lek!
Bidrag från:
Monica Larsson
Läs eller lämna kommentarer (1)

Blixt rugby

Material
  • Lagband
  • Boll
Kategori
Betyg 3.60/10

Beskrivning
Deltagarna delas in i två lag. Båda lagen har en målzon längst ner på motståndarnas planhalva, precis som i rugby eller amerikansk fotboll, dit bollen ska föras för att ge poäng.

Det är tillåtet att springa med bollen i handen men om man blir kullad av en motståndare måste man stanna och passa bollen till en medspelare från där man blev tagen. Det går bara att vinna bollen då den passas. Inte dra den ur händerna på motståndaren. Man får inte tacklas.

Det går att göra en begränsning av hur många steg man får springa innan man måste passa, eller ha reglen att man bara får passa bakåt eller att varannan pass måste gå till en kille och varannan till en tjej.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Servitörstafett

Material
  • Brickor
  • Glas
  • Tallrikar och liknande
Kategori
Betyg 3.60/18

Beskrivning
Denna lek är inspirerad av en tävling som faktiskt finns "på riktigt" för serveringspersonal men fungerar alldeles utmärkt som lek!

På en bricka ställs t.ex slagtåliga glas (gärna med vatten i), tallrikar, bestick eller dylikt. Varje lag har vars en bricka. När startskottet går ska varje deltagare gå en utstakad bana utan att tappa eller spilla något, lämna över till en lagkamrat som går samma sträcka tills alla i laget har gått rundan minst en gång. Först klara vinner naturligtvis.

Denna går givetvis att göra som enskild lek inte bara laglek. Man kan också göra så att deltagarna måste transportera vatten på detta vis till ett kärl som måste fyllas. Det lag som först fyllt kärlet har vunnit. Då gäller det att se hur mycket man vågar lasta på en bricka utan att den ska bli för svår att springa med!
Läs eller lämna kommentarer (1)

Luffarschacksstafett

Material
  • Spelbräde
Kategori
Betyg 3.61/18

Beskrivning
Ett luffarschacksbräde (tre i rad) skapas, på papper, whiteboard eller av vad omgivningen erbjuder (3*3 rutor).

Deltagarna delas in i två lag, X och O.

Lagen ställer upp på led en bit ifrån spelbrädet. På startsignal rusar första deltagare från varje lag fram och placerar sitt lags tecken på en tom ruta på spelbrädet. Återvänder till sitt lag och växlar till nästa deltagare som gör samma sak.

Det lag som först får tre i rad vinner!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Slottstriden

Material
  • Boll
Kategori
Betyg 3.61/446

Beskrivning
Till denna lek behöver man en fotboll.

Dela upp deltagarna i två lag där det enda laget bildar en ring, vända utåt med en "kung" i mitten. Det andra laget står utspridda utanför ringen och tilldelas fotbollen.

Utelaget ska anfalla och försöka att kasta in fotbollen i ringen, antingen över muren eller genom den. Försvararna försöker förhindra det hela men får inte släppa taget om varandras händer. Kungen kan också stoppa bollen och kan ut den igen.

Om bollen nuddar marken inne i ringen så har anfallarna lyckats att inta slottet och då får laget byta plats.

Den som kastar in bollen så att den nuddar marken blir nästa kung. (Om den som kastar in bollen redan varit kung så får den välja någon annan
av deltagarna.)
Bidrag från:
Lara W
Läs eller lämna kommentarer (12)

Här kommer vi!

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.67/15

Beskrivning
Deltagarna delas upp i två lika stora lag. Leker man i en gymnastiksal får ena laget ställa upp sig på ena sidan längs mittlinjen medan andra går till kortändan på andra sidan för att komma ur hörhåll.

För de ska, utan att motståndarlaget hör, bestämma sig för ett yrke som lätt går att dramatisera med rörelser, tex brandman. När alla i laget är överens om ett yrke ställer de sig armkrok på en linje och marscherar mot mittlinjen och ropar "Här kommer vi! Här kommer vi!" tills motståndarlaget ropar "HALT!", "Vilka är ni?!". Då stannar de omedelbart och visar med rörelser vilket yrke
de valt. Motståndarlaget ska försöka gissa vad de ska föreställa. När de gissat rätt får de jaga motståndarna mot deras kortsida och försöka fånga så många
de kan. De som blir fångade blir nu nya medlemmar i det laget istället.

Nästa runda får laget som gissade välja yrke. Så fortsätter man tills alla är medlemmar i samma lag och alla har vunnit!
Läs eller lämna kommentarer (1)

Klapp klapp spring

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.67/3

Beskrivning
Denna leken kan närmast beskrivas som en blandning av Snappa vanten och Duck duck goose.

Deltagarna delas in i två grupper som ställer upp sig på två linjer långsides varandra med ett par meters mellanrum. Hur stort mellanrummet är får anpassas efter ålder och situation. Grupperna står vända med ansiktena mot varandra.

Leken inleds med att alla deltagare i ena gruppen håller fram sina händer i midjehöjd med handflatan upp.

Den som står längst åt höger i andra gruppen löper diagonalt över mellanrummet till den som står i ytterpositionen i motståndargruppen.

Löpningen fortsätter längs med hela gruppen. Den som springer ska klappa i båda händerna på tre valfria personer i motståndarlinjen.

Vid tredje klappen vänder löparen tillbaka mot sitt lag så fort som möjligt. Den person som fick den tredje klappen måste springa ikapp löparen och försöka kulla denne innan den når tillbaka till sitt lag.

Om löparen hinner tillbaka utan att bli fångad, vinner man över motståndaren till sitt lag och båda ställer sig sist i löparens lag.

Om löparen blir kullad kan man göra på två sätt.
Antingen göra att jakten vänder och den som jagades blir jagad tills någon hinner till sitt hem lag.

Eller att jakten avbryts och löparen får följa med och ställa sig sist i motståndarlaget.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Kims naturlek

Material
  • Naturmaterial
Kategori
Betyg 3.67/9

Beskrivning
Ledaren förbereder leken genom att i förväg samla in lite olika saker som går att finna i närområdet och placerar dessa lite snyggt i en ruta.
Deltagarna delas in i lag, eller så får de de arbeta enskilt beroende på hur många som ska vara med. De får sedan studera ledarens ruta i 30 sekunder och skickas därefter iväg för att skapa en exakt likadan ruta med samma innehåll och utseende.

Om det behövs kan man lägga en filt över originalrutan för att förhindra tjuvkikande.

Det ges en poäng för varje rätt sak och om möjligt så kan man dela ut bonuspoäng om de också kan säga vad det är för saker, t.ex trädnamnet om man använt ett löv.

Läs eller lämna kommentarer (0)

Kasta över plan

Material
  • Tennisboll
Kategori
Betyg 3.67/9

Beskrivning
Två lag spelar på en fotbollsplan med en tennisboll. För att få poäng ska tennisbollen kastas in i motståndarnas mål. Men man får bara röra sig inom och kasta bollen från eget straffområde. Man turas om inom laget att få kasta bollen.

Alla i laget är målvakter och står uppställda mellan stolparna längs mållinjen under spelets gång.

Enda gången någon får röra sig utanför det egna straffområdet är om någon i laget lyckas fånga en lyra på ett kast från en motståndare.

Är det en tvåhandslyra får kastaren gå fram till planens mittpunkt och kasta mot motståndarnas mål.

Är det en enhandslyra får kastaren ställa sig på straffpunkten, 9 meter från motståndarmålet.

Detta var en mycket populär lek när jag gick i mellanstadiet (för lite över 20 år sedan, huu) och jag minns att vi använde våra jackor som extra försvar och skydd när någon kastade mot vårt mål från straffpunkten.
Läs eller lämna kommentarer (2)

Boll trekamp!

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.72/18

Beskrivning
En lek för dem som har svårt att bestämma sig för vad de vill göra!

Deltagarna delas upp i två lag och börjar spela basket, när det blir mål byter man snabbt till att spela fotboll och när det blir mål där spelar man innebandy. Sedan går man på basketen igen när det blivit mål i bandyn.

Allting måste vara förberett och stå färdigt så att man kan byta snabbt så fort det blivit mål.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Amerikansk fotboll (lätt)

Material
  • Koner
  • Lagvästar
  • Amerikansk fotboll
Kategori
Betyg 3.75/16

Beskrivning
Detta är en mycket förenklad version som vi fick anpassad av en amerikanare. Den fungerade till en grupp tredjeklassare utan någon som helst erfarenhet av sporten. Tacklingar är borttagna och nästan den enda kontakten är att den som löper med boll blir tagged (kullad) av en motståndare. Beröringen måste då vara tydlig med båda händer (ej våldsam) för att gällas.
En amerikansk fotboll är oval till formen och finns i olika storlekar, men det kan gå att spela med en vanlig boll.

Varje spelare har en speciell roll i matchen som är indelat i korta men intensiva moment (anfalls försök). Under ett spelmoment är ett lag anfallare och det andra försvarare. Bollen får bara passas en gång under ett anfall och då endast framåt, sedan gäller det att löpa med bollen.

Spelets mål är för det anfallande laget att på högst fyra försök arbeta sig allt närmare försvararnas mållinje för att slutligen lyckas ta poäng genom att placera bollen inuti deras målzon (end zone). Poäng, touchdown, görs antingen genom att en anfallare springer in med bollen i målzonen eller tar kontrollerat emot en passning ståendes i zonen. En touchdown ger 6 poäng.

Förbered genom att placera ut koner mitt emot varandra längs båda långsidorna så att spelplanen delas in i c:a 8-10 lika stora rektanglar. Lagens målzoner är bakom sista konparet från mittlinjen räknat.

Spelet börjar med en kick off genom att det försvarande laget sparkar bollen från sin planhalva så långt ner i det andra lagets planhalva som möjligt. Hela det försvarande laget börjar nära sin egen mållinje. Kickoff går till så att en knästående spelare håller bollen på plats så att den står på högkant medan en annan spelar tar sats och sparkar iväg den. Resten av deras lag står uppställda på linje bakom dem redo att springa så fort bollen blivit sparkad.

Det anfallande laget står utspridda på sin planhalva beredda att fånga upp bollen varhelst den kommer.

När bollen blivit sparkad fångar en anfallande spelare (vem som helst) upp den och börjar genast löpa mot motståndarnas målzon, lagkamraterna försöker skydda bollbäraren så gott det går från att bli tagen av motståndare genom att springa i vägen för försvararna som kommer stormande över planen samtidigt som bollen. Bollbäraren får i detta läge inte passa, bara springa - för livet!

När bollbäraren blivit fångad stannar spelet direkt och alla intar positioner för igångsättande igen.

Bollen läggs på marken centralt på planen i linje från där spelet avstannade. C:a fyra spelare från varje lag ställer upp på linje tätt mot varandra på ömse sidor om bollen med sin målzon i ryggen. Ingen spelare får befinna sig på motståndarnas sida om man tänker sig en osynlig linje från kantlinje till kantlinje där bollen ligger.

Den i anfallande lag som ska agera QuarterBack (QB ) ställer sig mellan sina fyra lagkamrater och lägger en hand på bollen.
De övriga spelarna i anfallande lag ställer sig redo att springa på ömse sidor till höger och vänster om personerna i mitten på jämnt avstånd från varandra mot kantlinjerna. De är receivers och ska ta emot passningen från QB.

I det försvarande laget radar de övriga spelarna upp sig på två linjer med jämnt avstånd från varandra bakom de fyra som står i mitten. De ska vara beredda på att stoppa anfallaren som har bollen, de som står i sista linjen är försvararnas "last line of defence" om anfallet lyckas passera de två första linjerna med försvarare.

Spelet sätts igång genom att QB med handen på bollen ropar "Hot, hot, HIKE!!" högt och tydligt. "HIKE!!" är startsignalen och genast lyfter QB bollen från marken och tar ett par steg tillbaka bakom sina fyra blockerare samtidigt som receivers börjar löpa mot försvararnas målzon redo att ta emot en passning. Försvararna i de bakre linjerna försöker skära av passningsmöjligheter.

De fyra närmast mitten i försvarande lag ska försöka ta sig fram till QB och fånga denne innan passning hinner ske medan QBs fyra lagkamrater ska stoppa dem genom att helt enkelt ställa sig i vägen.

De som skyddar QB står med sina armar korsade över bröstet och får alltså inte använda sina händer utan bara stå i vägen. För att ge QB en liten chans måste försvarande lag räkna till tre sekunder innan de får ge sig på QB.

QB ska passa bollen till någon av sina springande receivers som försöker ta sig så långt ner på försvararnas planhalva som möjligt, helst in i målzonen för en touchdown. De som försvarar ska kulla bollspringaren innan det sker eller stjäla passen. Passning får bara ske framåt och endast en passning per anfall!

Om passen misslyckas, det vill säga går över sidlinjen eller studsar i marken avbryts spelet och spelarna ställer upp igen på samma plats för ett nytt försök.
Anfallande lag har fyra försök (down) att göra poäng eller komma närmare målzonen under ett anfall i denna variant. För att ett försök ska räknas som lyckat bör laget tjänat in meter motsvarande bredden av en rektangel, alltså avståndet mellan två koner.

Om en motståndare fångar en passning i luften vänder spelet omedelbart och den som tog passningen kan börja springa mot motståndarnas målzon, hela vägen eller så långt det bara går för fyra down till det egna laget.

Men om passningen lyckas och anfallande lags receiver lyckas tjäna in ett antal meter innan den blir fångad flyttas försöken närmare motståndarnas målzon till den plats där receivern blev stoppad. (I riktig football får anfallande lag fyra nya försök efter ett lyckat).

Om receiver trampar över sidlinjen med bollen stannar spelet och startas med en down mitt på planen i linje från där övertrampet skedde om de intjänade metrarna är tillräckliga. Lagen har fortfarande samma roller så turen går inte över vare sig vid övertramp eller om bollen går över sidlinjen så länge anfallande lag har försök kvar.

Om det blir poäng går anfallsturen över till det andra laget och spelet sätts igång som det gjorde från början, genom att försvarande lag sparkar ner bollen från egen planhalva till motståndarna.

Om anfallande lag misslyckas med att göra poäng på sin fjärde down går anfallsturen över till motståndarna och de får fyra downs med start från den plats där anfallarna påbörjade sin sista down.

Om läget är så illa för anfallande lag att de inser att en misslyckad fjärde down skulle ge motståndarna ett allt för bra utgångsläge när turen går över kan de använda sig av en så kallad punt. Det innebär att de använder sin sista down åt att skapa ett sämre utgångsläge för motståndarna.

En punt görs genom att QB efter "Hot, hot, HIKE!" istället för att passa framåt lämnar bollen bakåt till en spelare (puntern) som ställt sig strax bakom. Puntern sparkar iväg bollen så långt ner på motståndarnas planhalva det bara går likt en utspark från en målvakt i vanlig fotboll.

Försvarande lag snappar upp bollen, som vid en kick off och blir anfallande. Nu gäller det för andra laget att försöka stoppa bollbäraren så fort det går så att anfallande lag inte hinner tjäna in för många meter.

Träna igångsättande ett par gånger, det är den svåraste delen av spelet.

När deltagarna blivit lite säkrare på grunderna kan man prova olika taktiker och uppställningar för receivers och hur de ska löpa. Sedan kan man fylla på med fler regler efterhand, detta är bara de mest grundläggande delarna.

Tips från Jonas, häng tygband i byxlinningen på varje spelare som man kan snappa istället för att använda tvåhands kullning så blir det enklare att döma.


Läs eller lämna kommentarer (2)

Pin It on Pinterest

X