Rastlekar

Sök bland lekarna
Några lekar som kan passa under rasten.I betygsordning bäst sist.
85 lekar hittades.

Hopprepspjätt

Material
  • Hopprep
Kategori
Betyg 1.67/12

Beskrivning
Några utses till tagare, de får ett hopprep var som de knyter ihop till ringar (öglor). Sedan börjar de jaga. De som blir tagna håller ochså tag i hopprepsringen och hjälper till att fånga. Leken pågår tills alla är tagna och håller i en ring.
Bidrag från:
Pia
Läs eller lämna kommentarer (0)

Tågleken

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 2.53/23

Beskrivning
Några av deltagarna väljs ut och får bli stationer. Om en deltagare har en röd tröja kan stationen döpas till Rödmåla, Hårbanda om deltagaren har hårband, Strumpgröna, Prickholma, Byxblåa osv.

Övriga deltagare ställer upp på led och lägger händerna på axlarna på den som står framför. Den som är först får vara loket. Loket tuffar sedan till varje station och släpper av passagerare vid en passande hållplats.
Alla passagerare med röda tröjor stiger av vid Rödmåla osv.
När alla stationer blivit besökta vänder loken om och hämtar upp alla passagerare igen!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Höken kommer

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 2.57/14

Beskrivning
En deltagare leder de övriga längs en stig någonstans där det finns platser att gömma sig på, en skog är nog att föredra. Ledaren tittar framåt och kan när som helst ropa "Höken kommer!" eller blåsa en gång en visselpipa och räkna högt till tio. Då måste de övriga deltagarna fort gömma sig. När ledaren räknat till tio vänder denne sig om och ropar namnet på alla som syns. De som blir uppropade får komma fram medan resten sitter gömda, tills ledaren vänder sig om och säger fritt fram. Då fortsätter man gå fram på rad igen tills ledaren ropar höken kommer.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Trettiokull

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 2.83/17

Beskrivning
Alla deltagare ställer upp sig längs en kortsida, en eller flera tagare står mitt på planen. Deltagarna ska försöka röra sig över planen till andra kortsidan utan att bli tagna. När man står vid en kortsida är man i bo och kan ej bli tagen. Men har man lämnat ett bo får man inte återvända till samma bo innan man varit över på andra sidan.

Tagaren ska försöka fånga deltagarna medan de befinner sig ute på planen. Om någon blir tagen ställer denne sig helt still med armarna utsträckta. Kamraterna kan befria de som är tagna genom att klappa trettio (30) gånger på den tagnes händer. De trettio slagen behöver inte komma i en följd utan om någon bara hinner klappa 13 gånger kan nästa fortsätta från 14 tills man hinner till trettio. Då blir man befriad och kan vara med i leken igen.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Stenleken (Pierre)

Material
  • Fem stenar
Kategori
Betyg 2.85/13

Beskrivning
Fem stenar läggs ut på en filt.

Den som spelar/börjar tar en av stenarna från filten och kastar den rakt upp i luften, plockar kvickt upp en av stenarna från filten innan den kastade stenen fångas. Stenen får ej slå i marken, då är turen över. Turen går även över om man inte lyckas plocka någon sten från filten.

Men lyckas uppgiften läggs den vunna stenen åt sidan och så görs samma sak med de kvarvarande tre stenarna tills filten är tom.

Nästa runda gör man samma sak fast plockar upp två stenar från filten innan man fångar stenen som kastas i luften.

Därefter plockas först tre stenar från filten i första kastet sedan den sista i andra kastet.

I sista omgången ska alla fyra stenar pockas upp innan kast stenen fångas.

En lek man kan leka själv eller med andra.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Farbror Lejon

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 2.87/56

Beskrivning
Farbror Lejon står några meter ifrån de övriga deltagarna med ryggen mot dem. Deltagarna frågar "Hur mycket är klockan farbror Lejon?". Om herr Lejon tex väljer att svara att klockan är tre går man tre steg närmare honom, svarar han fem tar man således fem steg. Så fortsätter farbror Lejon tills han tycker att han har alla tillräckligt nära sig. Då, istället för att ge ett klockslag på frågan vänder sig farbror Lejon om och säger att det är "LUNCHDAGS!!!" och försöker kulla sina kamrater som rusar tillbaka till utgångspunkten. Alla som blir tagna blir lejon. Leken fortsätter tills dess att alla blivit Lejon.
Läs eller lämna kommentarer (2)

Tunneltagen

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 2.94/17

Beskrivning
Fungerar som vanlig tagen fast samma jägare tar hela tiden och de som blir tagna ställer sig bredbent och blir befriade när en kamrat kryper mellan benen.
En annan variant är att man istället ska hoppa bock för att befria.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Glasfyllning

Material
  • Glas
  • Vatten
Kategori
Betyg 3.00/4

Beskrivning
Ett tomt glas ställs på ett bord. Alla deltagare ska sedan i turvis ordning fylla vatten i glaset utan att det svämmar över brädden. Antingen ur egna glas eller en kanna som alla använder.
Man får fylla i hur mycket eller lite vatten som helst när det är ens tur att hälla. Men den som häller i droppen som får glaset att svämma över har förlorat.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Stampa orm

Material
  • Hopprep
Kategori
Betyg 3.05/31

Beskrivning
I denna lek kan man arbeta två och två. En person håller ett hopprep i ena änden och skakar det så att repet ringlar sig som en orm på marken. Den andre ska då försöka att sätta en fot på hopprepet och hålla det still. När det lyckas byter man uppgift.
En variant är att några deltagare, t.ex hälften, har ett hopprep och de andra jagar valfri "orm". Lyckas man fånga en orm tar man över som skötare.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Fåglarna sätter bo

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.06/19

Beskrivning
Deltagarna ställer sig i två ringar med näsorna inåt och håller varandra i händerna. Den ena ringen ska stå inuti den andra och den inre ringen måste ha fler deltagare än den yttre.

De som står i den yttre ringen släpper taget om varandras händer och tar ett par kliv bakåt, de är fågelbon. De som står i den inre håller kvar hand i hand och gör en liten ringdans samtidigt som de sjunger en sång, de är fåglarna.

Så fort sången tar slut ska de som gått i ring, fåglarna, snabbt vända sig om och försöka att hitta ett ledig bo, alltså någon i den yttre ringen, som de ställer sig bakom och lägger händerna på dess axlar.
Eftersom det är fler fåglar än bon kommer några fåglar bli utan!

Nästa runda sätts enkelt igång genom att de som var bon föregående runda nu blir fåglar och ställer sig i den inre ringen och de fåglar som hittade sig ett bo står kvar och blir nya bo.

Om man vill kan fåglarna gå runt till musik som stannas av ledaren istället för att sjunga eller så kan man ge någon typ signal när som helst mitt under sången för att göra det lite mer spännande.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Rumpdunk

Material
  • Fotboll
  • Fotbollsmål
Kategori
Betyg 3.06/76

Beskrivning
Max 6 spelare i två lag spelar med en vanlig fotboll och försöker helt enkelt göra mål på en målvakt som står i ett vanligt fotbollsmål... men - Varje spelare får bara nudda bollen en gång innan någon annan nuddar den. Exempel -Person A nuddar bollen, och då får han inte nudda den förrän person B nuddar den. Då får Person A nudda den igen. Dessutom får man inte bara skjuta på direkten. Man får endast skjuta på volley eller nicka in den. Därför får dom andra i laget chippa, eller lobba, bollen tills man fått den riktigt hög nog så någon kan skjuta eller nicka in den i mål.
Om man skjuter en volley, nickar eller gör något annat skott utanför målet, blir den som sköt/nickade bollen ny målvakt. Går bollen i mål utan att någon sköt eller nickat in den, får den som gjorde fel stå. Man kör upp till 10 prickar.
Gör man felskott in i mål eller utanför, eller om man skjuter riktigt/nickar utanför, får man en prick.
Nickar man in bollen i mål får den som står 4 prickar.
Skjuter man in mål på volley, får målvakten 2 prickar.
Den som först får 10 prickar förlorar, och resten vinner.

Tänk på att om Person A står i mål och har 5 prickar, och Person B slår bollen utanför, så får person B bli målvakt, men Person A har fortfarande kvar sina prickar tills han blir målvakt igen!
Det där är den vänliga versionen. Den riktiga versionen är likadan men den är "lite" annorlunda. Det är den jag kör hela tiden. Den riktiga versionen är exakt lika utom det att den som förlorar får ställa sig bakvänd i målet men stjärten utåt, och så ska dom andra skjuta på honom. Hårt eller mjukt väljer man själv.
Bidrag från:
Marcus Näslund
Läs eller lämna kommentarer (0)

Narnia

Material
  • Lekband till häxorna
Kategori
Betyg 3.09/11

Beskrivning
En eller två ishäxor utses och får lekband som visar detta. Deras uppdrag är att fånga alla skogsdjuren (resten av deltagarna) och förandla dem till is-statyer. När ett djur har blivit fångat förvandlas det till is och står alldeles stilla.

Ett eller två lejon utses också bland deltagarna innan leken börjar. De utses när häxan/orna har lämnat rummet så att häxorna inte skall veta vem lejonen är.

Lejonens uppgift är att så hemligt som möjligt rädda de förstelnade djuren genom att ge dem en värmande kram så att de "tinar".

Det går att välja om lejonen skall kunna bli förvandlade tilll is av häxan eller om lejonen inte kan bli tagna.

Det går kanske att låta lejonen få låtsas bli tagna av häxorna men blir levande så fort inte häxan ser? //Micke

Till denna leken behöver ni:
Lekband till häxorna

Bidrag från:
Karolina Malmborg
Läs eller lämna kommentarer (0)

Rörelsetagen

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.10/10

Beskrivning
En variant på vanlig tafatt. En deltagare utses som brukligt till tagare. Övriga sprider ut sig över planen.

När någon blivit kullad visar tagaren en rörelse som den tagne ska fortsätta med tills dess att en kamrat befriar honom genom att komma fram och upprepa samma rörelse.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Alla gubbar spring!

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.10/20

Beskrivning
Alla deltagare samlas i ett bo. En person utses till fasttagare. Fasttagaren ropar "Alla gubbar spring!"
Då lämnar alla boet och alla får springa fritt inom lekområdet. När som helst får fasttagaren ropa "STOPP!".

Då ska alla omedelbart stanna och stå alldeles blixtstilla. Om fasttagaren ser någon röra sig får den personen jagas. Fasttagaren måste hinna fånga personen innan denne hinner tillbaka till boet.

Om fasttagaren lyckas fånga personen blir den fångade ny fasttagare.

Alla de övriga deltagarna får gå tillbaka till boet igen.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Kasta över plan

Material
  • Tennisboll
Kategori
Betyg 3.13/16

Beskrivning
Två lag spelar på en fotbollsplan med en tennisboll. För att få poäng ska tennisbollen kastas in i motståndarnas mål. Men man får bara röra sig inom och kasta bollen från eget straffområde. Man turas om inom laget att få kasta bollen.

Alla i laget är målvakter och står uppställda mellan stolparna längs mållinjen under spelets gång.

Enda gången någon får röra sig utanför det egna straffområdet är om någon i laget lyckas fånga en lyra på ett kast från en motståndare.

Är det en tvåhandslyra får kastaren gå fram till planens mittpunkt och kasta mot motståndarnas mål.

Är det en enhandslyra får kastaren ställa sig på straffpunkten, 9 meter från motståndarmålet.

Detta var en mycket populär lek när jag gick i mellanstadiet (för lite över 20 år sedan, huu) och jag minns att vi använde våra jackor som extra försvar och skydd när någon kastade mot vårt mål från straffpunkten.
Läs eller lämna kommentarer (3)

Klockan

Material
  • Hopprep
Kategori
Betyg 3.13/16

Beskrivning
En hopprepslek där deltagarna hoppar från 0-12 (eller 24) hopp som timmarna på en klocka. Två deltagare slår repet, övriga väntar i led på sin tur att hoppa in. I första omgången springer alla i turordning genom bågen utan att hoppa, klockan är alltså 00:00, därefter ökar man på antalet hopp med ett efter varje avklarad omgång.

Den som missar får byta plats med någon av vevarna.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Pinochio

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.17/12

Beskrivning
Deltagarna ställer i en ring och startar leken på följande vis. Alla sträcker ut sina armar och klappar fyra gånger mot närmaste grannarnas händer samtidigt som alla säger "Pi-no-chi-o". Sedan skuttar alla baklänges fyra skutt i takt som man säger "Pi-no-chi-o" igen.

Målet är nu att försöka sätta sin egen fot på någon annans. Försiktigt förstås!

Så när alla nu står i en större cirkel börjar en person med att ta ett skutt närmare någon annan. Det går att direkt försöka pricka någons fot, men det brukar vara svårt.
Sedan får alla i klockvis ordning sin tur att skutta ett skutt.

Man står still med fötterna där man landar. Enda gången man får lov att flytta sina fötter när det inte är ens tur att skutta är om någon försöker pricka dem.
Då får man dra undan dem för att inte bli träffad. Så det gäller att ha snabba reflexer!

Man är ute ur leken om någon prickar ens fot. Den som är sist kvar vinner!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Sten sax påse runt ett hus

Material
  • Hus
Kategori
Betyg 3.19/17

Beskrivning
Två lag springer åt var sitt håll runt ett hus. Målet är att ta sig hela varvet runt huset till startpunkten igen.

På vägen möter man det andra lagets medlemmar och då är det STOPP!

För att ta sig vidare i mötet måste man slå motståndaren i sten, sax, påse. Vinnaren fortsätter framåt mot nästa motståndare (eller målet).

Förloraren måste springa tillbaks till början och påbörja ett nytt varv runt huset.

Ju längre ett lag har kommit desto längre blir det att springa tillbaks och vända när man har förlorat. Det lag som "ligger under" har alltså alltid en fördel i att de behöver springa mycket kortare bit och vända när de förlorat i sten, sax, påse.

Jättekul, tycker våra barn!

Det går bra att göra banan kortare om man vill t.ex. runt en sandlåda eller runt ett fotbollsmål.

Bidrag från Malin Nielsen i Facebookgruppen Fritidshem - Tips på aktiviteter
Bidrag från:
Malin Nielsen
Läs eller lämna kommentarer (0)

Dinosaurieskattjakt

Material
  • Dinosaurie (eller annan skatt)
Kategori
Betyg 3.19/21

Beskrivning
En enkel lek som kan vara bra när barnen behöver någonting att göra utomhus på fritids. Den har blivit en klassiker på sommarlovet på min skola.

Man behöver ett större avgränsat område (gärna en skolgård eller inhägnad) där barnen kan leta fritt på, men samtidigt utan att man behöver oroa sig för att de försvinner utom synhåll.

Leken går ut på att lekledaren gömmer en dinosaurie (eller vad som helst går bra som skatt egentligen naturligtvis) och ger sedan barnen ledtrådar till var dinosaurien gömmer sig.

Sedan ska de bege sig ut på skattjakt efter den med hjälp av de ledtrådar de fått! Man kan sätta den i träd, bakom saker, gräva ner den eller precis vad som helst. Ledtrådarna anpassas lätt efter barnens ålder och det är även ett bra tillfälle att träna lägesorden och färger.
Till exempel kan man säga "under något blått", "sidan om något rött" eller "bakom något gult" o.s.v.

Vill barnen gömma kan man låta dem turas om att gömma den. På så vis får de träna på att stå i centrum utan att det blir något märkvärdigt.

Om man bara låter fantasin flöda och modifierar leken efter hand, samtidigt man bjuder på sig naturligtvis, så kan detta bli både en rolig och givande lek!
Bidrag från:
Robert Kjellander
Läs eller lämna kommentarer (0)

Alfabetet

Material
  • Långt hopprep
Kategori
Betyg 3.20/10

Beskrivning
Två deltagare vevar ett hopprep, övriga väntar i led på sin tur att hoppa in. Under tiden som en deltagare hoppar rabblar övriga alfabetet högt från A-Ö med en bokstav för varje avklarat hopp.
Skulle någon lyckats hoppa sig genom hela alfabetet en gång börjar man bara om från A.

Den bokstav som hopparen slutligen missar på bestämmer sedan begynnelsebokstav för nästa del av hoppningen.
I denna del ska den som hoppat komma på ett namn som börjar på den bokstaven man nådde till under hoppningen. Skulle den bokstaven vara M kan namnet t.ex. vara Micke (såklart!).

Då börjar repslagarna veva repet för hopparen igen och alla säger följande ramsa tillsammans:

"Micke, Micke, älskar du mig, svara ärligt JA eller NEJ!"

Sedan ökas tempot på repvevningen och för varje avklarat hopp ropar alla "JA" och "NEJ" varannan gång tills hopparen missar, vilket då ger svaret på frågan i ramsan!

Man kan förstås fråga om ett fotbollslag på den bokstaven vinner serien istället, eller något annat. :)
Läs eller lämna kommentarer (0)

Ränna

Material
  • Tennisboll
Kategori
Betyg 3.24/129

Beskrivning
Denna lek lektes på stadens trottoarer där man ställde sig på varsin sida av en ränna i trottoaren som löpte från stupröret vid husfasaden och ut till rännstenen. Träffade man rännan så att bollen studsade tillbaka och man lyckades fånga lyra fick man en poäng. Vi brukade köra till tio poäng.

Nu kan man bolla Ränna överallt med den "trottoarplatta" vi gjuter av återvunna bildäck! www.noittoys.se.
Bidrag från:
Bengt Erlandsson
Läs eller lämna kommentarer (4)

Följa John med rymmare

Material
Kategori
Betyg 3.27/15

Beskrivning
Denna variant fungerar nästan som vanlig följa John. Alla deltagare går i ett led. Den som är först är ledaren, John och de övriga gör och går som John. Men personen som går bakom John kan när som helst avvika (rymma) från John och då följer resten med den nya ledaren istället tills dess att den som nu är nummer två rymmer med ledet.
Den som varit John ställer sig sist i ledet.

Det kan vara bra att göra upp en regel för hur länge man ska följa en ledare innan det är tillåtet att rymma.
Bidrag från:
Pia
Läs eller lämna kommentarer (0)

Övningsjägare

Material
  • Lekband
  • Olika redskap till övningar
Kategori
Betyg 3.30/10

Beskrivning
Man börjar med att förbereda fyra olika övningar som får varsin färg. Röd övning kan vara hopprepshoppning, gul övning kan vara kullerbyttor, grön jämnfota hopp och blå att gå balans på en uppochnervänd bänk. Man kan välja vilka övningar som helst.

Sedan får fyra deltagare bli tagare och de får ett lekband var som visar vilken övning de tillhör. Sedan leker man tagen. Om man blir tagen av jägaren med det röda bandet beger man sig till hopprepen och hoppar tio hopp och sedan får man vara med i leken igen. Blir man fångad av den gröna jägaren är det raka vägen till jämnfotahoppen osv.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Var är vargen?

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.33/22

Beskrivning
En deltagare utses till "Herde", en deltagare utses till "Varg". Men Herden får inte veta vem det blir. Övriga deltagare är herdens lamm och sprider ut sig. Vargen springer med mitt bland flocken.

För det är så här, att listiga Vargen har klätt ut sig och ser ut precis som de andra lammen!! (Hjälp!) Nu gäller det för Herden att ta reda på vem som är Vargen.

Herden fångar in ett lamm och frågar "Är du vargen?". Svarar lammet "Nej!" frågar herden om vad Vargen har på sig. T.ex "Har Vargen röda byxor?" eller "Har Vargen randig tröja?". Tror Herden sig veta av lammets svar vem som är varg måste Vargen fångas snabbt!

Annars fortsätter Herden att fånga och fråga så många lamm som behövs. Kanske Herden har tur och fångar Vargen utan att veta om det, då måste vargen svara "Ja!"
Läs eller lämna kommentarer (0)

Hur många?

Material
  • Påse
  • Golfbollar
Kategori
Betyg 3.33/3

Beskrivning
En påse som inte är genomskinlig fylls med ett varierande antal golfbollar eller annan sak av liknande typ eller storlek.

Deltagarna får sedan sticka ner händerna i påsen och utan att titta försöka lista ut hur många saker som finns i påsen!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Pin It on Pinterest