Ringlekar

Sök bland lekarna
När man sitter eller står samlade i ring öppnas många möjligheter för lek.I betygsordning bäst först.
115 lekar hittades.

Vad luktar?

Material
  • Olika saker som doftar
Kategori
Betyg 4.84/12

Beskrivning
Alla deltagarna får på sig en ögonbindel. Lekledaren har förberett lite olika saker som doftar. Det kan vara frukter, kaffe, kakao, kryddor, tandkräm, schampoo. I tur och ordning får sedan alla försöka komma på vad det är de luktar på. Poäng för varje rätt!

Läs eller lämna kommentarer (0)

Undulaten

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.81/10

Beskrivning
Alla sjunger med i den klassiska sången "Jag är en liten undulat" och gör följande rörelser till.

"Jag är en liten undulat" (flaxa med armarna)
"som får så dåligt med mat" (klappa handen över magen)
"för de jag bor hos" (rita ett hus i luften med pekfingrarna)
"för de jag bor hos" (rita hus igen)
"de är så snåla" (gnugga pekfinger och tumme mot varandra)
"De ger mig sill varenda dag" (tryck händerna mot varandra och låt dem röra sig som en fisk)
"men det vill jag inte ha" (skaka på huvudet)
"jag tycker bättre, jag tycker bättre" (nicka)
"om Coca-cola" (drick ur låtsas glas)
"och glass!" (ät låtsasglass)

Sjung den en gång som vanligt med rörelser, sjung därefter på följande vis:

Som en väldigt liten undulat - tyst, med små rörelser.
En väldigt stor - stora överdrivna rörelser.
Dansundulat - Dansanta, mjuka rörelser.
Polisundulat - Stela rörelser.
Raketundulat - Sjung SNABBT.
Sömningundulat - Sjung långsamt, trötta rörelser.
Monsterundulat - Farliga röster och rörelser.
Robotundulat - Sjung enformigt med mekaniska rörelser.
Rockundulat - Sjung rockigt!
Knasundulat - Sjung som vanligt men gör rörelserna i fel ordning.

Jag har haft med denna under mina sångsamlingar i över 15 år och den har ALLTID gjort succe och varit den populäraste sången, alla kategorier.
När vi sjunger om den sömniga undulaten brukar jag även byta ut sista raden till "jag tycker bättre om att sova."
Läs eller lämna kommentarer (0)

Rita gissa sjung

Material
  • Lappar med sånger
  • Pennor
  • Papper eller whiteboardtavla
Kategori
Betyg 4.75/8

Beskrivning
Deltagarna delas in i lag, en person väljs ut från varje lag och får läsa en lapp från ledaren. På lappen står det skrivet en titel på en känd sång.
Då gäller det för dem att under tystnad rita ledtrådar på papper eller tavla som gör att lagkompisarna kan gissa vilken sång som stod på lappen. När de tror sig veta vilken sång det är sjunger laget den.

Det lag som först kan gissa vilken sången är får ett poäng. Sedan väljs en ny ritare ut från varje lag.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Ryggtavlan

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.75/4

Beskrivning
Alla deltagare sitter i en rad på golvet. Man sitter vänd så att alla ser ryggen på den som sitter framför sig, det gäller förstås inte den som sitter längst fram i raden. Den som sitter sist skriver ett ord med hjälp av sitt pekfinger över ryggen på den som sitter framför.
Den personen skriver sedan på personen framför sig osv. Sedan ska personen som sitter först högt säga vilket ord som skrevs. Förhoppningsvis blir det rätt!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Ett skepp kommer lastat med tema

Material
  • Boll
Kategori
Betyg 4.75/4

Beskrivning
Precis som i originalleken passar deltagarna en boll mellan sig och säger "Ett skepp kommer lastat med..." och sedan en last.

Fast denna variant begränsar inte vilken bokstav i alfabetet vad lasten får börja på. Istället väljer den som passar bollen ett tema som lasten har, t.ex "Ett skepp kommer lastat med frukt".

Då måste den som tar emot passningen säga tre saker inom det temat, med exemplet frukt t.ex "Äpplen, bananer och apelsiner".

Så väljs ett nytt tema, man behöver inte upprepa vad de andra har sagt i denna version.

Andra teman kan vara tre saker från bondgården, syaffären, fiskaren.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Tarzan

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.75/16

Beskrivning
Deltagarna sitter i en ring och någon utses att vara Tarzan, djungelns konung, högst i rang. Tarzans tecken är att trumma sig med sina händer mot bröstet och säga sitt typiska "AHH A AHHA!!". Övriga deltagare ges andra roller, dock bör dessa alltid ingå; till vänster om Tarzan sitter förståss Jane. Hennes tecken är att "30talsfilm ömkligt" säga "Tarzan! Tarzan!" och samtidigt sträcka ut båda händerna åt höger för att försöka röra Tarzan. Vänster om Jane sitter Cheeta, Tarzans trogna apa. Cheetas tecken är att apligt kraftfullt slå ena handen mot bröstet och andra handen över huvudet och samtidigt säga "UGH!!!". Längst ner i rang till höger om Tarzan i cirkeln sitter Pinsam. Pinsams tecken är att höja sin ena hand i höjd med sitt öra, vinka och säga "Pinsam!".
Mellan Cheeta och Pinsam fyller man på med olika karaktärer, tex.

Valen, visar med sin hand en vattenstråle som sprutar upp ur blåshålet och säger "Pschht!".

Flodhästen, visar med båda sina händer hur hans stora gap slår ihop och säger: "Kloffs Kloffs!".

Ormen, ena handen slingrar sig fram som en orm och säger "Ssssssss!".

Myrsloken, sträcker fram sin ena hand och drar in den igen snabbt som myrslokens tunga och säger: "Schlurrrrp"

Lejonet, river fram med sin tass och säger "GRRRR!!!".

Ankan, armbågarna utåt som vingar, flaxar och säger "Kvack kvack!"

Det är bara att hitta på nya karaktärer efterhand som det behövs eller byta om man vill det! När alla har fått en plats kan kampen om djungeln börja!!!

Det är alltid Tarzan som inleder alla rundor. Tarzan börjar med att göra sitt eget tecken (AHH A AHHA) och därefter någon annans tex Valens (Pschht!). Valen svarar genom att först göra sitt tecken (Pschht) och sedan någon annans tex. Ormens (Sssss!). Ormen svarar med sitt osv... Ordningen är alltså, svara med ditt eget tecken gör sedan någon annans osv. Så fortsätter man tills någon gör ett fel. Man kan glömma att svara med sitt eget tecken, gör fel ljud till rörelsen, tvekar och tänker för länge eller något sådant. Det ges ingen tid för eftertanke, håll tempot högt!!!

Gör man fel måste man flytta ner till Pinsam platsen och börja arbeta sig upp igen. De övriga deltagarna flyttar upp ett snäpp i rang och får en ny karaktär. Alltså, om Jane skulle göra fel blir den som är Cheeta ny Jane och får sitta sidan om Tarzan, Jane blir Pinsam. Man behåller inte sin karaktär utan får en ny när man bytt plats. När platserna är bytta börjar Tarzan om.
Särskilt fånigt blir det när Valen och Myrsloken kämpar mot varandra, "Pschht - Schlurrrp", "Schlurrrp - Pschht", "Pschht - Schlurrp".
Läs eller lämna kommentarer (1)

Sten sax påse

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.66/9

Beskrivning
En klassisk lek som kan vara bra vid avgörade av svåra beslut som behöver tas. Kallas även för att klunsa. Man väljer i varje omgång tyst för sig själv en av tre olika positioner, sten, sax eller påse. Dessa visas med hjälp av ena handen, sten är en knuten hand, sax visas genom att pek och långfinger sträcks fram likt en sax och påse en sträckt öppen hand som vid ett handslag.

Två deltagare tävlar vända mot varandra och räknar ner från tre, (eller säger sten, sax, påse tillsammans). På tre visar de tävlande samtidigt en valfri position och poäng utdelas enligt följande ordning.
Sten slår sax (slår sönder sax)
Sax slår påse (klipper sönder påse)
Påse slår sten (sten i påse)

Om båda visar samma är omgången oavgjord. Bäst av tre omgångar brukar vara praxis!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Ring i ring

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.64/11

Beskrivning
Alla deltagare står i en ring och håller varandra i händerna. En person har en rockring hängandes om sin arm. Utmaningen är att förflytta rockringen ett varv runt alla i ringen, utan att släppa taget om händerna!
Läs eller lämna kommentarer (2)

Maffia

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.49/130

Beskrivning
Detta är en lek för lite äldre. Det är ett rollspel där man bör vara minst 6, sen kan man vara hur många som helst.
Man sätter sig på något bekvämt ställe, typ en soffgrupp
eller någonstans så att alla ser alla. En kortlek behövs.

Alla i leken ska få ett kort och varje kort innebär en viss roll.

Får man ett rött kort är man en hederlig bybo, men ett svart kort innebär att man blivit en hemsk maffia.

Skulle man få en röd kung betyder det att man är byns läkare och en röd knekt innebär att man blivit byns spion.

Låt oss säga att det finns 9 deltagare så bör följande kort finnas:
1 röd kung - Läkare
1 röd knekt - Spion
3 röda sifferkort - Bybo
3 svarta kort - Maffia
+ 1 som är spelledare

När korten under all hemlighet är utdelade får man absolut inte visa någon annan vad man fick för kort. Nu börjar spelet!

Spelledaren berättar vilken by alla befinner sig i och informerar om att samhället har drabbats av maffian, detta måste man göra något åt.

Givetvis är leken en kamp mellan maffian och byborna. Så säger ledaren att alla sover. Då ska samtliga blunda.

Spelledaren säger sedan åt läkaren att vakna. Läkaren får då genom att peka på någon deltagare skydda denne under natten.

Så somnar läkaren igen, men då vaknar den onda maffian. Alla tre öppnar ögonen och ser vilka kumpaner man har. Sedan väljer de under tystnad ut ett offer.

Den de pekar mördas då under natten såvida läkaren inte har skyddat den i fråga.

När så maffian har somnat får spionen vakna och peka på någon som han/hon tycker verkar vara misstänkt. Om spelledaren då nickar betyder det att personen som pekades på är maffia. Annars skakar ledaren på huvudet.

Nu börjar det roliga! Spelledaren väcker hela byn, alla öppnar ögonen och får reda på om någon mördats under kvällen.
I såfall åker denne ut ur leken. Om den har blivit skyddad av läkaren så säger spelledaren bara att det har skett ett mordförsök på natten men inte på vem! Varje ny "dag" har man en dödsomröstning för att få ut maffian. Här gäller det att kunna tala för sig. Förhoppningsvis uppstår här en hel del intressanta och kanske tidvis hätska diskussioner.

Alla som blir anklagade bör få ett försvarstal, det får spelledaren se till.
Sedan röstar man om vem som ska ut. Röstningen kan ske på olika sätt, vill man kan man skriva på lappar eller så föreslår någon att de ska rösta på någon och om då
majoriteten håller med så "dör" den personen ifråga och får visa sitt kort!

Så är det dags att lägga sig igen. Nu gör man om samma procedur som förra natten.

Tjusningen med det enkla rollspel är att man får lov att luras så mycket man vill, det blir bara roligare då. Eftersom maffian ser varandra på natten vet de vilka de arbetar med, därför ska man vara uppmärksam på vilka som på dagens dödsomröstning samarbetar. Om spionen under natten fått reda på nyttig information kan han/hon säga det under dagen.
Men om man röjer sin identitet så riskerar man ju att maffian "dödar" en under natten.
Ibland händer det att två personer påstår att de är spioner, efter ett tag lyckas man nog ändå avslöja lögnaren.

Det kanske låter krångligt men det är verkligen värt att prova, efter att man gjort det ett par gånger är det inte alls svårt.

Även läkaren kan bli mördad och spionen kan lämnas utanför.

Se Wikipediasidan för Maffia.

Bidrag från:
Fredrik Wiborn
Läs eller lämna kommentarer (10)

Flirtlek

Material
  • Stolar
Kategori
Betyg 4.47/17

Beskrivning
Alla deltagarna utom en sitter i en ring på stolar. Personen utan stol står i mitten och är vaksam på vad de övriga gör. För sitter man ner ska man försiktigt söka någon av de andra sittandes uppmärksamhet och snabbt försöka byta plats med denne utan att personen i mitten hinner märka något.

Man får blinka till varandra eller göra något annat tecken för att visa att man vill byta plats. Det gäller för personen i mitten att vara vaken och försöka stjäla någons plats medan de byter stolar.

Försök att byta stolar ofta så blir det fart i leken!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Trollen och jätten

Material
  • Olika saker att lägga på jätten
Kategori
Betyg 4.43/7

Beskrivning
En deltagare utses att vara jätten. De övriga troll. Jätten är jättetrött(!) och lägger sig för att sova på golvet. Trollen står tysta i en ring runtom. När jätten somnat (blundar) och inte ser något, smyger trollen fram och lägger saker på honom som kläder, filtar, kuddar men de får vara försiktiga för plötsligt kan jätten vakna med ett vrål och försöker fånga trollen. Det troll som blir fångat först får vara jätte i nästa runda.

Detta är en lek som absolut passar utomhus och gärna i en skog där troll och jättar ju trivs bäst. Då kan trollen lägga små pinnar eller löv på jätten.

En variant är att det troll som blir fångat också blir en jätte så att jättarna blir fler och fler (men det är första jätten som bestämmer när det är dags att vakna).
Läs eller lämna kommentarer (1)

Namnlek med tidning

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.42/26

Beskrivning
Alla deltagarna utom en sitter i en ring på stolar. Personen utan stol står i mitten med en hoprullad tidning i handen. Leken börjar med att personen i mitten säger någon av de övriga deltagarnas namn högt.

Den personen som blir uppropad måste snabbt säga namnet på någon annan i ringen innan personen i mitten hinner slå honom på knäna med tidningen. Den som hör sitt namn ropas upp måste i sin tur ropa namnet på någon annan i ringen osv, är man inte tillräckligt snabb och blir slagen på knäna får man ta över tidningen och ställa sig i mitten.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Slå en sexa och ät

Material
  • Tärningar
  • Kläder
  • Chokladkaka
  • Kniv och gaffel
Kategori
Betyg 4.40/18

Beskrivning
Du behöver:
2 tärningar
1 jacka, halsduk, mössa, tjocka handskar
1 chokladkaka inslagen i papper med snöre
Kniv och gaffel

Lägg kläderna, chokladpaketet och besticken på golvet och sätt er i en ring runt om. Turas om att slå tärningen. Den som slår en sexa ska:
1. Dra på sig mössan, halsduken, handskarna och jackan.
2. Ta sig in i paketet och äta så mycket choklad som möjligt med hjälp av kniven och gaffeln tills nästa slår en sexa.

Då gäller det att snabbt få av sig ytterkläderna och packa in chokladkakan igen. Tärningen fortsätter under tiden gå runt i ringen till någon annan slår en sexa. Den personen följer då punkterna 1 och 2 ovan...

Tänk på allergirisken vid alla lekar med mat!


Bidrag från:
Katarina O
Läs eller lämna kommentarer (1)

Hajarna!!!

Material
  • Stor fallskärm
Kategori
Betyg 4.40/15

Beskrivning
Till denna lek behövs en fallskärm, helst en stor.

Barnen sitter i en ring på golvet med fallskärmen utspänd emellan sig och benen under.Det är viktigt att alla håller ett ordentligt tag i fallskärmen. Fallskärmen är havet.
De som håller i fallskärmen kan röra på armarna så att havet vågas, då blir det svårare att se var hajen är.

En person kryper in under fallskärmen och är haj! Hajen ska försöka dra ner de andra i havet genom att ta tag i deras ben och dra in. Den som känner att hajen tar tag i en sträcker upp armarna och ropar hjälp! Då gäller det för badvakten (ledaren eller andra elever) att försöka rädda eleven från hajen. Lyckas hajen dra in eleven under fallskärmen blir den indragna eleven också haj. Om livräddaren lyckas rädda eleven innan den åkt under fortsätter hajen att söka nya byten. Tillslut är de flesta hajar och leken börjar om eller avslutas.

Denna lek funkar lika bra för mindre barn som för vuxna!
Bidrag från:
Cissi
Läs eller lämna kommentarer (0)

Farfars byxor

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.40/112

Beskrivning
Alla sätter sig i en ring, en person sitter i mitten och ser någon i ringen djupt i ögonen och frågar allvarligt;

- Vad hade du på huvudet när du gick till skolan i morse?

Svaret på alla frågor som ställs i den här leken är FARFARS BYXOR och man får inte skratta när man säger det! Skulle du ändå inte kunna låta bli, är du ute ur leken för den här omgången. Den som kan hålla sig för skratt längst och blir sist kvar får fråga de andra i nästa omgång om t ex vad de åt till middag igår, vad deras hus liknar, vad mamma ska få i julklapp, vad de har hängt i granen. Det är tillåtet att göra konstiga grimaser och liknande hyss för att få den som ska svara svara att börja skratta!

Vill man skruva till det ännu mer kan man använda sig av farfars långkalsonger istället! (Eller mormors)

Denna lek havererade nästan på egen hand ett helt mellanmål vid ett tillfälle :)

Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (3)

Fotleken

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.40/10

Beskrivning
Alla deltagare står i en ring. En person startar leken genom att flytta sin ena fot och placera den så att den nuddar vid en fot på personen till vänster.

Den fot som nuddades flyttar person två i sin tur mot en av fötterna på personen till vänster om honom.

Den foten man stöder på (inte förflyttar mot en motståndare) får inte lyftas ur läge, men det är tillåtet att snurra på den. Så fortsätter man ringen runt.

Helst ska man försöka se till att motståndarna hamnar i så omöjliga positioner som möjligt. För om man ramlar omkull eller nuddar marken med någon kroppsdel är man ute. Målet är att bli sist kvar.

Det gäller givetvis samtidigt att inte försätta sig själv i svårigheter.

Det är tillåtet att luta sig mot de som är med i leken, men man får inte stödja sig mot väggar eller annat.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Känsel leken

Material
  • Olika saker att skicka
Kategori
Betyg 4.38/8

Beskrivning
Alla deltagare sitter nära varandra i en ring på golvet. Ledaren har förberett ett litet urval av olika saker som ligger dolt för deltagarna. Små saker som suddi, pennor, taperullar, frukter eller liknande.

Ledaren skickar runt sakerna i ringen. Men sakerna ska skickas bakom ryggarna så att man inte ser vad det är man får, utan man får känna sig fram till vad det kan vara.

När alla sakerna skickats runt gäller det för deltagarna att komma på vad som skickats och i vilken ordning sakerna kom.
Antingen frågar man hela gruppen och försöker komma på svaren gemensamt eller så får var och en skriva en egen lista som sedan rättas.
Den med flest rätt vinner!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Elden är lös!

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.34/9

Beskrivning
Alla deltagarna utom en sitter på stolar i en ring. Den som inte har någon stol går i mitten av ringen från person till person och frågar "Får jag låna lite eld??". "Nej, du får fråga i nästa hus" svarar alla.

Undertiden som personen i mitten går runt och frågar ska övriga genom att söka ögonkontakt eller viska till varandra byta stolar. När två personer försöker byta stol ska den som står i mitten försöka ta en ledig plats. Den som blir utan stol får fortsätta att gå runt och ställa frågan.

Den som går i mitten kan också säga "ELDEN ÄR LÖS!!!" då ska alla byta stolar.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Arken

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.33/6

Beskrivning
Alla deltagarna sitter i en ring på golvet. Ledaren utser en person att sitta mitt i ringen. Denna får kura ihop sig och blunda och sedan säga ett djur, t.ex lejon. Ledaren pekar tyst ut någon av de som sitter i ringen som får låta som ett lejon. Då gäller det för personen i mitten att gissa vem av kompisarna det är som låter!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Namnringar

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.33/6

Beskrivning
Deltagarna delas i två grupper som ställer sig i ring. Den ena ringen inuti den andra. Deltagarringarna rör sig sedan runt i motsatta riktningar, när ledaren säger "stopp!" hälsar de som står mitt emot varandra och säger sina namn.

Det går även säga en siffra och passera så många deltagare innan man stannar för att hälsa eller göra leken till musik, när musiken stannar stannar ringarna för hälsning.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Hela havet stormar, lite annorlunda

Material
  • Stabila stolar
  • Musik
Kategori
Betyg 4.33/34

Beskrivning
Precis som i vanliga hela havet stormar har man två led med stolar som står rygg mot rygg, en stol färre än vad det är deltagare i leken.
Precis som vanligt går deltagarna i cirkel runt stolarna när man spelar musik på en cd spelare, precis som vanligt ska alla sätta sig på en stol när musiken stannar.

Det är nu det blir annorlunda. Istället för att någon blir utslagen är alla hela tiden med i leken även om man blir utan egen stol, man tar endast bort en stol efter varje uppehåll! Målet är att alla ska få plats på allt färre antal stolar. Så det är bäst att se till att de sista stolarna är väldigt stabila!
Läs eller lämna kommentarer (2)

Detektiven

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.33/15

Beskrivning
Alla deltagare sitter, eller står, i en ring. En person utses till detektiv och får lämna rummet ett litet tag. När detektiven är borta väljer man en deltagare i ringen som får vara skurk.

När skurken är vald får detektiven komma in igen. Nu ska detektiven försöka avslöja vem som är skurken. Skurken blinkar till de övriga deltagarna i smyg från detektiven. Den som blir blinkad till "svimmar" baklänges och lägger sig rakt bak.

Detektiven måste hinna avslöja skurken innan alla i ringen svimmat av! Man kan begränsa antalet gissningar som är tillåtna för att det inte ska bli för lätt. När skurken är avslöjad väljs nya deltagare ut.
Läs eller lämna kommentarer (0)

En bonde i vår by

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.31/19

Beskrivning
En deltagare börjar leken som bonde och ställer sig mitt på golvet. Runt om bonden ställer sig övriga hand i hand.

Leken börjar med att deltagarna i ringen går runt om bonden medurs och sjunger sången "En bonde i vår by". Bonden går samtidigt moturs inuti ringen.
När man sjungit färdigt versen som handlar om att bonden tar en fru väljer bonden en valfri deltagare från ringen som får komma in i mitten och bilda en innerring. I följande verser ska frun välja ett barn, sedan barnet en hund, hunden en katt, katten en mus.

För varje vers tillkommer en person till den inre ringen. I den avslutande versen ska musen välja en ost vilket innebär att en deltagare från den yttre ringen ställs i mitten kring vilken båda ringarna tillsammans sjunger sista versen om att osten den står kvar!

Deltagaren som avslutar lekomgången som osten blir ny bonde nästa runda.
Melodi med engelsk text (The farmer in the dell) från YouTube
En bonde i vår by, en bonde i vår by,
hej hopp tralalala la, en bonde i vår by.

Och bonden tar en fru...
Och frun hon tar ett barn...
Och barnet tar en hund...
Och hunden tar en katt...
Och katten tar en mus...
Och musen tar en ost...
Och osten den står kvar...


Läs eller lämna kommentarer (0)

Namnlek med ballong

Material
  • Ballong
Kategori
Betyg 4.29/56

Beskrivning
Alla deltagarna står i en ring. En står mitt i ringen med en ballong. Leken börjar med att personen i mitten säger någon av de övriga deltagarnas namn och samtidigt kastar upp ballongen i luften och stiger in i ringen. Personen som blev uppropad rusar fram och slår upp ballongen i luften igen innan den landar på marken och säger någon annans namn. Så fortsätter man tills man inte orkar längre!

Går givetvis även att utföras med en vanlig boll, då gäller det att vara snabb!
Läs eller lämna kommentarer (3)

Tornet

Material
  • Spannar
Kategori
Betyg 4.28/22

Beskrivning
Deltagarna står hand i hand i en ring. Mitt i ringen står ett torn av spannar. 3-4 spannar högt brukar räcka. När startskottet går gäller det att få någon, vem som helst utom en själv, att välta tornet genom att kämpa och dra allt man bara orkar. Den som välter tornet eller släpper taget får vila till nästa runda.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Pin It on Pinterest

X