Samarbetslekar

Sök bland lekarna
Att öva på samarbete är viktigt men framför allt roligt.Nyast först.
167 lekar hittades.

Pricka vatten

Material
  • Vattenflaska
  • Vatten
  • Spann
Kategori
Betyg 3.57/7

Beskrivning
Fyll en vanlig vattenflaska med vatten (modell sportflaska av plast med drickmunstycke). Placera en spann ungefär 2 meter framför en deltagare.

Deltagaren sätter vattenflaskan mellan sina knän med flaskmynningen riktad mot spannen. Genom att klämma åt flaskan mellan knäna ska deltagaren försöka pricka så mycket vatten som möjligt i spannen.

Den som lyckas fylla spannen med mest vatten under en förutbestämd tid (1-2 min) vinner.

Deltagarna får ej använda sina händer efter att flaskan är placerad mellan knäna!

Leken går att anpassa på många sätt, som en stafett, samarbetsövning (någon kan hjälpa till att fånga vatten med mindre kärl). Det kan vara tillåtet att fylla på flaskan om det är tom.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Kvadrat

Material
  • Ögonbindlar
  • Rep (ca 20 meter)
Kategori
Betyg 4.00/2

Beskrivning
Deltagarna får ögonbindlar. Ledaren lämnar över ett längre rep till gruppen. Repet ska hållas med båda händer.

Uppgiften är att med repet forma en kvadrat utan att titta. Det är tillåtet att prata. När alla i gruppen är ense om att de är färdiga får ögonbindlarna tas av och resultatet utvärderas.

Det går att försöka sig på andra geometriska former!

Med yngre barn kanske man kan göra övningen utan ögonbindlar, men utan att prata.

Läs eller lämna kommentarer (0)

Padda

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.00/6

Beskrivning
Alla deltagare står i en stor ring. En person inleder leken genom att för sig själv välja ut en deltagare i ringen, vem som helst, att börja gå mot. Under hela vandringen till personen upprepar den som går ordet "Padda" högt.

När man kommit fram till personen man valt säger man ett sista "Padda" till denne, som en inbjudan, personen svarar med "Padda" och personen som började säger "Padda" och vänder sig om och börjar gå mot någon ny deltagare i ringen.

Personen som fick inbjudan följer efter, så nu går två personer i led som säger båda "Padda" högt tills de kommer fram till en tredje person i ringen som får ett "Padda" som inbjudan.

Denne svarar "Padda" till första personen som vänder sig till sin följeslagare och säger "Padda" som i sin tur vänder sig om och blir den som går först i ledet för att välja ut en fjärde person.

Nu går alltså tre personer i ledet och säger "Padda" för att bjuda in en fjärde person. Försteman i ledet säger "Padda" till valfri person i ringen, får "Padda" till svar, vänder sig om till den som står bakom och säger "Padda", nästa person vänder sig och säger "Padda" till den som står sist.

När det som nu blir fyra personer i ett led delas ledet upp till två led med två personer i varje som fortsätter åt varsitt håll för att bjuda in nya deltagare i sina led på samma vis.

Så fortsätter leken tills alla i ringen är med i ett led och alla går runt och säger "Padda"!

Så fort ett led innehåller fyra deltagare delas det i två.

Läs eller lämna kommentarer (0)

Nålsögat

Material
  • En rockring
Kategori
Betyg 3.71/30

Beskrivning
Deltagarna står i en ring, hand i hand. Två av deltagarna i ringen håller i en rockring.

Utan att släppa taget om händerna ska alla deltagare ta sig genom rockringen och forma en ring på "andra sidan".
Läs eller lämna kommentarer (3)

Lappleken

Material
  • Mössor eller resårgummiband
  • Lappar
  • Ev. spegel
Kategori
Betyg 3.37/14

Beskrivning
Detta är en samarbetsövning för läskunniga barn i vilken det behövs mössor eller resårgummiband samt lappar. Till variant 1 behövs även stora speglar.

Leken förbereds genom att ledaren skriver frågor och/eller uppmaningar på lapparna. Bäst blir det om uppmaningarna har i olika färger på texten.

Variant 1 med speglar
Barnen blir indelade i grupper, ca 5 i varje grupp. Varje barn får en lapp satt i mössan/resårbandet med ett spegelvänt ord som tillsammans bildar en fråga. Sedan ska de i gruppen bilda rätt fråga genom att laget framför en spegel ställer sig i rätt ordning. Barnen får inte prata med varandra. Sen kan man byta så barnen får en ny fråga.

Exempel på fråga: "Hur många dagar har Mars?" eller "Vilken färg har frökens tröja?"

Variant 2 utan speglar
Samma grupper. Man ger barnen en ny lapp i pannan med ett ord som tillsammans bildar en uppmaning. Utan att prata ska barnen ställa sig rätt ordning visa ledaren och sedan utföra uppmaningen. Efter de gjort uppmaningen kan man fråga någon i gruppen vad som står på allas lappar inkl ens egen, fortfarande får de inte prata. Exempel på uppmaning: "Kryp sakta till ett fotbollsmål". Eller "Klättra upp i en ribbstol"

Variant 2 svårare
Dela slumpvis ut uppmaningslapparna till alla barnen. De olika uppmaningarna ska ha olika färger på texten. Nu ska barnen dels hitta sitt lag och dels ställa sig i rätt ordning samt att göra uppmaningen. Fortfarande utan att prata. Så man måste hjälpa kompisarna hitta rätt lag och hoppas att nån hjälper en själv för att kunna börja på utmaningen.
Bidrag från:
Paula Roslund
Läs eller lämna kommentarer (1)

Garnleken

Material
  • Garnnystan
Kategori
Betyg 3.94/14

Beskrivning
Deltagarna sitter i en ring och en person håller ett garnnystan. Personen med garnnystanet håller fast i trådänden och rullar nystanet till någon i ringen, gärna till någon som sitter mitt emot. Personen som tar emot nystanet håller fast i tråden och rullar sedan i sin tur vidare till någon annan i ringen som inte haft det.

Så småningom kommer det att formas som ett spindelnät av garn i ringen där tråden löper från deltagare till deltagare.

Denna lek kan man använda som namnlek antingen genom att man säger namnet på den person man rullar nystanet till eller att den som tar emot det säger sitt namn själv.

Man kan även säga en sak som man tycker om för att få veta lite mer om personen bakom namnet, men det hjälper också till att minnas namnet bättre.

Sedan kan man försöka rulla ihop garnnystanet samma väg som det kom.

Med äldre deltagare kan man försöka räta ut garntråden genom att försöka nysta upp garnnätet utan att någon får släppa taget om tråden!

Läs eller lämna kommentarer (0)

Bröllopsnatten (tallriksleken)

Material
  • Tallrik
Kategori
Betyg 3.31/10

Beskrivning
Till denna lek behövs det två deltagare som inte vet vad leken går ut på. Dessa båda tar man till ett annat rum för att förklara leken. Den enda rekvisitan är en tallrik som läggs upp och ner på golvet i rummet där åskådarna väntar.

De två deltagarna får i avskildhet veta att de ska hjälpas åt att försöka vända tallriken på golvet rätt igen, men de får inte använda händerna! Annars är allt annat tillåtet.

Fast i rummet där de hela ska utspela sig berättar en annan lekledare, förutom de regler deltagarna får, också att åskådarna ska tänka sig att allt deltagarna säger kommer de också att säga på sin bröllopsnatt, något som säkert kommer leda till många skratt. Deltagarna själva vet inte varför alla skrattar så häftigt.

Sanningen är att det är näst intill omöjligt att vända på tallriken om den ligger vänd platt mot golvet. Så när deltagarna ger upp eller alla tycker synd om dem bryts leken och man berättar då för deltagarna vad åskådarna fick veta.

Endast åskådarnas fantasi sätter gränsen för hur rolig denna lek är.

Presentera gärna leken som tallriksleken för att inte avslöja förmycket!!

Det går säkert att ha flera par i aktion samtidigt!

Bidrag från:
Emma Johansson
Läs eller lämna kommentarer (1)

Plocka potatis (2)

Material
  • Ögonbindel
  • Potatisar
Kategori
Betyg 3.16/19

Beskrivning
Inom ett avgränsat lekområde sprids en mängd potatisar ut. En deltagare får en ögonbindel för ögonen och ställs inuti kvadraten. De övriga deltagarna måste sedan tala om för personen med ögonbindeln hur denne ska gå för att kunna samla upp potatisarna.

Man kan ta tiden på hur lång tid det tar att samla in alla potatisarna eller begränsa tiden och sedan räkna hur många potatisar som hann plockas.

Det går förstås att byta ut potatisarna mot tennisbollar eller annat!


Läs eller lämna kommentarer (0)

Flygtävling

Material
  • Papper
Kategori
Betyg 3.78/23

Beskrivning
Deltagarna delas in i par, varje par får ett vanligt A4 papper och ska vika ett pappersflygplan utav det.
Men för att göra det lite svårare ska varje deltagare först välja en av sina händer som ska vara aktiv i samarbetet med flygplansvikandet. Den andra handen får inte användas utan ska hållas bakom ryggen under hela samarbetet.
Båda i paret får välja sin bästa hand.

När alla par har ett flygplan klart är det dags att se vilket pars flygplan som flyger längst.
Varje deltagare i får i turordning tre försök på sig att från en utkastplats kasta sitt plan och där det landar efter den längsta flygturen läggs en markering ut.

Det par vars flygplan som flugit längst från utkastplatsen vinner!
Läs eller lämna kommentarer (1)

Namngnistan

Material
  • Tidtagarur
Kategori
Betyg 3.89/9

Beskrivning
Deltagarna blundar och rör sig fritt men varsamt över ett avgränsat lekområde. Händerna kan hållas uppe som stötfångare. Ledaren säger stopp och då stannar alla precis där de står men blundar fortfarande.

Ledaren startar gnistan genom att klappa en valfri deltagare på axeln och säger dennes namn högt. Den som fått klappen (gnistan) öppnar ögonen och klappar i sin tur en deltagare i sin omedelbara närhet på axeln och säger personens namn.

Den som klappat (överlämnat gnistan) sätter sig sedan ned och är därmed färdig. Så fortsätter man tills alla sitter ner.

Alltså få en klapp och hör sitt namn, öppna ögonen, klappa någon annan på axeln, säg samtidigt personens namn och sitt ner.

Detta görs på tid om man vill, alltså finns det inte tid att leta runt efter någon särskild person utan det gäller att ta den person man ser först då man öppnar ögonen.

Sedan ser man om det går att klara uppgiften snabbare!
Bidrag från:
Maria Pettersson
Läs eller lämna kommentarer (0)

Hjulet

Material
  • Koner
Kategori
Betyg 4.00/9

Beskrivning
Deltagarna ställer sig i en ring och lägger armarna om varandras axlar. Sedan ska hela gruppen i denna ringformation försöka förflytta sig längs en utstakad bana. Det kan vara slalom mellan koner eller liknande.
Extra plus om gruppen roterar som ett rouletthjul samtidigt!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Ballongringen

Material
  • Ballonger
Kategori
Betyg 4.25/8

Beskrivning
Deltagarna står i en ring och håller varandra i händerna. En ballong ska sedan hållas i luften så länge som möjligt utan att deltagarna släpper taget om händerna.

Man får använda alla kroppsdelar så länge ingen släpper taget. Det kan vara bra att börja i en mindre grupp.

Är man många deltagare i ringen kanske det går att försöka hålla flera ballonger i luften!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Klockan

Material
  • Hopprep
Kategori
Betyg 4.00/5

Beskrivning
En hopprepslek där deltagarna hoppar från 0-12 (eller 24) hopp som timmarna på en klocka. Två deltagare slår repet, övriga väntar i led på sin tur att hoppa in. I första omgången springer alla i turordning genom bågen utan att hoppa, klockan är alltså 00:00, därefter ökar man på antalet hopp med ett efter varje avklarad omgång.

Den som missar får byta plats med någon av vevarna.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Plockrutan

Material
  • Något att markera kvadrat med
  • Olika föremål att lägga i kvadraten
Kategori
Betyg 4.33/6

Beskrivning
Skapa en ganska stor kvadrat på marken med hjälp av ett rep eller rita upp. Inuti kvadraten sprider man ut lite olika föremål. 6*6 - 8*8 kvadratmeter kan vara lagom storlek.

Deltagarna gör först en uppskattning av hur många av föremålen de kan plocka åt sig utan att beträda kvadraten.

Sedan gäller det att försöka ta ut så många saker som möjligt. Det är tillåtet att ta hjälp av långa föremål som man plockat åt sig ur kvadraten men man får inte hämta hjälpmedel från någon annanstans.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Färg och form

Material
  • Papper
  • Pennor
Kategori
Betyg 4.06/21

Beskrivning
Innan leken börjar får varje deltagare två papperslappar. På den ena skriver man en valfri färg och på den andra lappen ett föremål. Lapparna samlas in och sorteras i två olika högar. En för färglapparna och en annan för föremålslapparna.

Sedan delas deltagarna in i två lag. En person ur varje lag drar sedan en lapp ur varje hög. Sen gäller det för lagen att snabbast hitta ett föremål i den färg som stod på de båda lapparna. Det lag som hinner först får ett poäng!

Det går förstås också att hitta ett föremål som stod på föremåls lappen och någon annan sak i den färg som stod på den andra lappen.


Bidrag från:
Helena
Läs eller lämna kommentarer (0)

Passningsstafetten

Material
  • En boll till varje lag
Kategori
Betyg 3.80/15

Beskrivning
Deltagarna delas in i lika stora lag som ställer upp på led. Den som är först i ledet har en boll och står vänd mot sitt lag, en till två meter bort.

Stafetten inleds med att försteman kastar bollen till den som är nummer två som genast passar tillbaka och sätter sig ner på golvet.
Sedan passar försteman i tur och ordning till nästa och nästa i sitt lag och får tillbaka bollen tills alla i ledet sitter ner. Då får den som är nummer två i laget ta över passnings positionen, alla i laget reser sig upp igen och den som började passa ställer sig nu sist i ledet. Så fortsätter man tills dess att alla är tillbaka i sina startpositioner.

Laget som är först klart vinner!

Den som passar bollen står kvar på samma plats framför sitt lagled hela tiden.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Gravida ormen

Material
  • Mjukbollar
Kategori
Betyg 3.82/16

Beskrivning
Deltagarna delas in i grupper om fyra personer. Grupperna bildar led som ställer upp längs en startlinje.

Varje grupp får tre mjukbollar. Mjukbollarna ska klämmas mellan lagmedlemmarna i ledet och ska stanna kvar där (mellan rygg och mage) utan att någon använder händerna, så det gäller att stå tätt!

Leden ska sedan vid startsignal röra sig framåt en bana eller en sträcka utan att tappa bollarna. Skulle någon boll ramla i golvet eller händer användas måste den som stod först ställa sig sist innan ledet får fortsätta!
Ledet som kommer först i mål vinner ära och berömmelse.

Mjukbollarna kan bytas ut mot ballonger eller annat!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Längdjakten

Material
  • Tygband eller annat man kan hämta
Kategori
Betyg 3.63/8

Beskrivning
Deltagarna delas in i lika stora lag som ställer upp längs en startlinje vid ena kortsidan. Vid startlinjen har varje lag ett bo. Vid andra kortsidan läggs massor av lagband i tyg.
När starten går ska samtliga springa över och hämta ett lagband var. Lagbandet springer man tillbaka med och lägger i sitt lags bo.Sedan springer man direkt iväg för att hämta ett nytt.
Så fortsätter man tills alla lagband är slut, då samlas lagen vid sina bon.
Alla i laget hjälps sedan åt med att lägga ut band vid band så långt det går från startlinjen. Laget som når längst sträcka med sina band vinner!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Min mening

Material
  • Bokstavslappar eller brickor
Kategori
Betyg 4.17/24

Beskrivning
Förbered leken genom att skriva alla bokstäver i alfabetet på lappar eller använd bokstavsbrickorna i ett Alfapetspel.

Varje deltagare, eller lag om man så vill, får ta fem lappar. Sedan gäller det att skapa en begriplig mening med fem ord i där bokstavslapparna bestämmer bokstäverna som orden ska börja på.

T.ex, får man upp bokstäverna B H S P M kan man få ihop BHundar Skäller På Månen.

Man kan ha reglerna att bokstäverna måste användas i den ordning de dras eller att alla använder samma bokstäver. Det går förstås att använda hur många bokstäver man vill.

Leker man denna under jul/påsk eller midsommar kan meningarna handla om det.
Läs eller lämna kommentarer (2)

Tvättlinan

Material
  • Sked
  • Långt snöre
Kategori
Betyg 3.70/13

Beskrivning
I ena änden av en lång lina knyts en sked. Deltagarna ställer upp på ett led och den som står först håller i skeden.

Leken inleds med att försteman stoppar skeden innanför tröjan via nacklinningen, låter sked med lina löpa vidare ner genom ena byxbenet och ut vid foten. Person nummer två tar den omvända vägen, sked och lina genom ena byxbenet genom tröjan och upp genom nacklinningen. Person nummer tre fortsätter neråt och så vidare tills sked och lina löpt upp och ner genom hela ledet så att alla är sammanbundna. Fungerar bra som laglek.

Skeden gör det lättare att tråckla tråden och det gäller att hela tiden hjälpa till med att mata tråd. En lek vi givetvis gjorde i scouterna, var annars (med stickigt sisalgarn förstås)
Läs eller lämna kommentarer (1)

Kulrännan

Material
  • Delade rörstumpar
  • Kulor
  • Behållare
Kategori
Betyg 3.22/23

Beskrivning
Förbered övningen genom att kapa till ett antal rörstumpar i plast till en längd av ca 30-50 cm. Dela sedan rörstumparna på längden så att de blir likt stuprännor. Denna aktivitet kan göras både som ren samarbetsövning eller tävling.

Dela sedan ut rörstumparna till deltagarna som ska vara med och låt dem ställa upp sig bakom en startlinje. Vid startlinjen ställs en burk med vanliga kulor. Kulorna ska förflyttas till en behållare några meter bort från startlinjen på följande vis.
Deltagarna ska med hjälp av de delade rören bilda en lång ränna som kulorna kan rulla i. Deltagarna ställer sig på rad i riktning mot behållaren, en deltagare placerar en kula på sin rörbit och låter kulan rulla försiktigt över till en lagkompis rör som låter den rulla vidare till nästas och så vidare tills kulan kan placeras i målbehållaren.

Man får inte förflytta sig själv när man har kulan i sitt rör så för att öka svårigheten kan man placera målbehållaren längre från startlinjen än vad deltagarnas rör räcker så att när kulan rullat av en deltagares rör måste denne snabbt förflytta sig till slutet av raden för att kunna ta emot kulan igen.

När kulan rullat ner i målbehållaren snabbar sig laget tillbaka till startlinjen och börjar transportera en ny kula.

Så kan man fortsätta antingen tills kulorna tar slut eller på tid. Det lag med flest kulor i sin behållare vinner!

Det är givetvis förbjudet att röra vid en kula som är i rörelse eller håller på att ramla av! Trillar kula av rännan får laget börja om från början!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Parfotboll

Material
  • Snöre
  • Fotboll
Kategori
Betyg 4.63/55

Beskrivning
Dela in deltagarna i två lag. I varje lag ställer sig sedan lagmedlemmarna två och två i par. I varje par binder de två spelarna fast den enes högerben mot kompisens vänsterben. Sedan möts lagen i en fotbollsmatch!

Kräver ett gott samarbete samt ett jämt deltagarantal.
Läs eller lämna kommentarer (3)

Stapel kubb

Material
  • Kubbspel
Kategori
Betyg 4.47/41

Beskrivning
Vid familjeevenemang brukar vi spela kubb. Vid ett tillfälle var vi lite korta på femkampsgrenar och vi gjorde en "stapel-lek".

Alla ingående delar i ett kubbspel får användas. Staplas under en begränsad tid och stapeln ska kunna stå still i tex 30 sek. Högst stapel vinner!

Enkelt och roligt, även för gammelfarbror den fd konstruktören!
Bidrag från:
Anna
Läs eller lämna kommentarer (1)

Amerikansk fotboll (lätt)

Material
  • Koner
  • Lagvästar
  • Amerikansk fotboll
Kategori
Betyg 3.75/16

Beskrivning
Detta är en mycket förenklad version som vi fick anpassad av en amerikanare. Den fungerade till en grupp tredjeklassare utan någon som helst erfarenhet av sporten. Tacklingar är borttagna och nästan den enda kontakten är att den som löper med boll blir tagged (kullad) av en motståndare. Beröringen måste då vara tydlig med båda händer (ej våldsam) för att gällas.
En amerikansk fotboll är oval till formen och finns i olika storlekar, men det kan gå att spela med en vanlig boll.

Varje spelare har en speciell roll i matchen som är indelat i korta men intensiva moment (anfalls försök). Under ett spelmoment är ett lag anfallare och det andra försvarare. Bollen får bara passas en gång under ett anfall och då endast framåt, sedan gäller det att löpa med bollen.

Spelets mål är för det anfallande laget att på högst fyra försök arbeta sig allt närmare försvararnas mållinje för att slutligen lyckas ta poäng genom att placera bollen inuti deras målzon (end zone). Poäng, touchdown, görs antingen genom att en anfallare springer in med bollen i målzonen eller tar kontrollerat emot en passning ståendes i zonen. En touchdown ger 6 poäng.

Förbered genom att placera ut koner mitt emot varandra längs båda långsidorna så att spelplanen delas in i c:a 8-10 lika stora rektanglar. Lagens målzoner är bakom sista konparet från mittlinjen räknat.

Spelet börjar med en kick off genom att det försvarande laget sparkar bollen från sin planhalva så långt ner i det andra lagets planhalva som möjligt. Hela det försvarande laget börjar nära sin egen mållinje. Kickoff går till så att en knästående spelare håller bollen på plats så att den står på högkant medan en annan spelar tar sats och sparkar iväg den. Resten av deras lag står uppställda på linje bakom dem redo att springa så fort bollen blivit sparkad.

Det anfallande laget står utspridda på sin planhalva beredda att fånga upp bollen varhelst den kommer.

När bollen blivit sparkad fångar en anfallande spelare (vem som helst) upp den och börjar genast löpa mot motståndarnas målzon, lagkamraterna försöker skydda bollbäraren så gott det går från att bli tagen av motståndare genom att springa i vägen för försvararna som kommer stormande över planen samtidigt som bollen. Bollbäraren får i detta läge inte passa, bara springa - för livet!

När bollbäraren blivit fångad stannar spelet direkt och alla intar positioner för igångsättande igen.

Bollen läggs på marken centralt på planen i linje från där spelet avstannade. C:a fyra spelare från varje lag ställer upp på linje tätt mot varandra på ömse sidor om bollen med sin målzon i ryggen. Ingen spelare får befinna sig på motståndarnas sida om man tänker sig en osynlig linje från kantlinje till kantlinje där bollen ligger.

Den i anfallande lag som ska agera QuarterBack (QB ) ställer sig mellan sina fyra lagkamrater och lägger en hand på bollen.
De övriga spelarna i anfallande lag ställer sig redo att springa på ömse sidor till höger och vänster om personerna i mitten på jämnt avstånd från varandra mot kantlinjerna. De är receivers och ska ta emot passningen från QB.

I det försvarande laget radar de övriga spelarna upp sig på två linjer med jämnt avstånd från varandra bakom de fyra som står i mitten. De ska vara beredda på att stoppa anfallaren som har bollen, de som står i sista linjen är försvararnas "last line of defence" om anfallet lyckas passera de två första linjerna med försvarare.

Spelet sätts igång genom att QB med handen på bollen ropar "Hot, hot, HIKE!!" högt och tydligt. "HIKE!!" är startsignalen och genast lyfter QB bollen från marken och tar ett par steg tillbaka bakom sina fyra blockerare samtidigt som receivers börjar löpa mot försvararnas målzon redo att ta emot en passning. Försvararna i de bakre linjerna försöker skära av passningsmöjligheter.

De fyra närmast mitten i försvarande lag ska försöka ta sig fram till QB och fånga denne innan passning hinner ske medan QBs fyra lagkamrater ska stoppa dem genom att helt enkelt ställa sig i vägen.

De som skyddar QB står med sina armar korsade över bröstet och får alltså inte använda sina händer utan bara stå i vägen. För att ge QB en liten chans måste försvarande lag räkna till tre sekunder innan de får ge sig på QB.

QB ska passa bollen till någon av sina springande receivers som försöker ta sig så långt ner på försvararnas planhalva som möjligt, helst in i målzonen för en touchdown. De som försvarar ska kulla bollspringaren innan det sker eller stjäla passen. Passning får bara ske framåt och endast en passning per anfall!

Om passen misslyckas, det vill säga går över sidlinjen eller studsar i marken avbryts spelet och spelarna ställer upp igen på samma plats för ett nytt försök.
Anfallande lag har fyra försök (down) att göra poäng eller komma närmare målzonen under ett anfall i denna variant. För att ett försök ska räknas som lyckat bör laget tjänat in meter motsvarande bredden av en rektangel, alltså avståndet mellan två koner.

Om en motståndare fångar en passning i luften vänder spelet omedelbart och den som tog passningen kan börja springa mot motståndarnas målzon, hela vägen eller så långt det bara går för fyra down till det egna laget.

Men om passningen lyckas och anfallande lags receiver lyckas tjäna in ett antal meter innan den blir fångad flyttas försöken närmare motståndarnas målzon till den plats där receivern blev stoppad. (I riktig football får anfallande lag fyra nya försök efter ett lyckat).

Om receiver trampar över sidlinjen med bollen stannar spelet och startas med en down mitt på planen i linje från där övertrampet skedde om de intjänade metrarna är tillräckliga. Lagen har fortfarande samma roller så turen går inte över vare sig vid övertramp eller om bollen går över sidlinjen så länge anfallande lag har försök kvar.

Om det blir poäng går anfallsturen över till det andra laget och spelet sätts igång som det gjorde från början, genom att försvarande lag sparkar ner bollen från egen planhalva till motståndarna.

Om anfallande lag misslyckas med att göra poäng på sin fjärde down går anfallsturen över till motståndarna och de får fyra downs med start från den plats där anfallarna påbörjade sin sista down.

Om läget är så illa för anfallande lag att de inser att en misslyckad fjärde down skulle ge motståndarna ett allt för bra utgångsläge när turen går över kan de använda sig av en så kallad punt. Det innebär att de använder sin sista down åt att skapa ett sämre utgångsläge för motståndarna.

En punt görs genom att QB efter "Hot, hot, HIKE!" istället för att passa framåt lämnar bollen bakåt till en spelare (puntern) som ställt sig strax bakom. Puntern sparkar iväg bollen så långt ner på motståndarnas planhalva det bara går likt en utspark från en målvakt i vanlig fotboll.

Försvarande lag snappar upp bollen, som vid en kick off och blir anfallande. Nu gäller det för andra laget att försöka stoppa bollbäraren så fort det går så att anfallande lag inte hinner tjäna in för många meter.

Träna igångsättande ett par gånger, det är den svåraste delen av spelet.

När deltagarna blivit lite säkrare på grunderna kan man prova olika taktiker och uppställningar för receivers och hur de ska löpa. Sedan kan man fylla på med fler regler efterhand, detta är bara de mest grundläggande delarna.

Tips från Jonas, häng tygband i byxlinningen på varje spelare som man kan snappa istället för att använda tvåhands kullning så blir det enklare att döma.


Läs eller lämna kommentarer (2)

Kims naturlek

Material
  • Naturmaterial
Kategori
Betyg 3.67/9

Beskrivning
Ledaren förbereder leken genom att i förväg samla in lite olika saker som går att finna i närområdet och placerar dessa lite snyggt i en ruta.
Deltagarna delas in i lag, eller så får de de arbeta enskilt beroende på hur många som ska vara med. De får sedan studera ledarens ruta i 30 sekunder och skickas därefter iväg för att skapa en exakt likadan ruta med samma innehåll och utseende.

Om det behövs kan man lägga en filt över originalrutan för att förhindra tjuvkikande.

Det ges en poäng för varje rätt sak och om möjligt så kan man dela ut bonuspoäng om de också kan säga vad det är för saker, t.ex trädnamnet om man använt ett löv.

Läs eller lämna kommentarer (0)

Pin It on Pinterest

X