Tagen

Sök bland lekarna
Pjätt, datt eller kull! Oavsett vad man kallar det gäller det att springa snabbt.I betygsordning bäst sist.
112 lekar hittades.

Hopprepspjätt

Material
  • Hopprep
Kategori
Betyg 2.25/4

Beskrivning
Några utses till tagare, de får ett hopprep var som de knyter ihop till ringar (öglor). Sedan börjar de jaga. De som blir tagna håller ochså tag i hopprepsringen och hjälper till att fånga. Leken pågår tills alla är tagna och håller i en ring.
Bidrag från:
Pia
Läs eller lämna kommentarer (0)

Hund och katt

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 2.29/7

Beskrivning
Deltagarna delas upp i två lag, hundar och katter. Gymnastiksalen delas mitt av i två zoner, hundarna samlas längs mittlinjen på ena sidan och katterna på den andra. När lekledaren säger "-Hund!" gäller det för hundarna att kulla katterna innan de hinner nå sitt bo vid sin kortsida av salen och tvärt om när ledaren säger "-Katt!". Testa med liggande, sittande start osv.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Stentagen

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 2.57/7

Beskrivning
Alla utom två ligger hopkurade som stenar. En jagar och den som blir jagad kan rädda sig genom att hoppa över en "sten" och sen byta plats med denna. Den reser sig upp och blir ny jagare. Skulle någon bli tagen blir det ombytta roller.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Trettiokull

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 2.64/14

Beskrivning
Alla deltagare ställer upp sig längs en kortsida, en eller flera tagare står mitt på planen. Deltagarna ska försöka röra sig över planen till andra kortsidan utan att bli tagna. När man står vid en kortsida är man i bo och kan ej bli tagen. Men har man lämnat ett bo får man inte återvända till samma bo innan man varit över på andra sidan.

Tagaren ska försöka fånga deltagarna medan de befinner sig ute på planen. Om någon blir tagen ställer denne sig helt still med armarna utsträckta. Kamraterna kan befria de som är tagna genom att klappa trettio (30) gånger på den tagnes händer. De trettio slagen behöver inte komma i en följd utan om någon bara hinner klappa 13 gånger kan nästa fortsätta från 14 tills man hinner till trettio. Då blir man befriad och kan vara med i leken igen.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Höken kommer

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 2.78/9

Beskrivning
En deltagare leder de övriga längs en stig någonstans där det finns platser att gömma sig på, en skog är nog att föredra. Ledaren tittar framåt och kan när som helst ropa "Höken kommer!" eller blåsa en gång en visselpipa och räkna högt till tio. Då måste de övriga deltagarna fort gömma sig. När ledaren räknat till tio vänder denne sig om och ropar namnet på alla som syns. De som blir uppropade får komma fram medan resten sitter gömda, tills ledaren vänder sig om och säger fritt fram. Då fortsätter man gå fram på rad igen tills ledaren ropar höken kommer.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Magboll

Material
  • Mjukboll
Kategori
Betyg 2.80/10

Beskrivning
Magboll går till som en vanlig tagen lek med den skillnaden att den som tar har en boll. Tagaren fångar de övriga deltagarna genom att placera bollen mot deras magar. Det är inte tillåtet att kasta bollen, då gills inte bränningen utan bollen måste hållas i händerna hela tiden.

Man kan undvika att bli tagen om man ställer sig mage mot mage tätt intill en annan deltagare. Då går det ju inte att komma åt med bollen!

Om man får bollen mot sin mage blir man ny tagare.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Alla gubbar spring!

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 2.82/11

Beskrivning
Alla deltagare samlas i ett bo. En person utses till fasttagare. Fasttagaren ropar "Alla gubbar spring!"
Då lämnar alla boet och alla får springa fritt inom lekområdet. När som helst får fasttagaren ropa "STOPP!".

Då ska alla omedelbart stanna och stå alldeles blixtstilla. Om fasttagaren ser någon röra sig får den personen jagas. Fasttagaren måste hinna fånga personen innan denne hinner tillbaka till boet.

Om fasttagaren lyckas fånga personen blir den fångade ny fasttagare.

Alla de övriga deltagarna får gå tillbaka till boet igen.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Monster och Ynk

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.10/10

Beskrivning
Deltagarna ställer upp sig i par, alla förutom två. Alla par håller varandra i armkrok. Av de två personer som inte står i par, blir en monster den
andra blir ynk. Monstret ska jaga ynken och samtidigt BRÖÖÖÖLA! Brööölandet är väldigt viktigt. Ynken försöker undvika MONSTRET samtidigt som ynken,
ynkar. Ynk, ynk, ynk. Ynken kan också retas med monstret.<br>
Lyckas monstret kulla ynken byter de roll!<br>
Det som är svårt med leken är det jag kommer försöka förklara nu. Ynken ställer sig i armkrok med någon i ett par, när den är trött på att vara ynk.
Då blir den i paret som inte får ynken bredvid sig fri. <br>
OBS! Nu kommer det svåraste: Då blir den ny utsläppta monster och de tidigare monstret ynk!
Bidrag från:
Jacob Lindgren
Läs eller lämna kommentarer (3)

Trädkramarna

Material
  • Träd som bon
Kategori
Betyg 3.10/10

Beskrivning
I denna lek måste det finnas träd inom lekområdet. Alla deltagare utom två ställer sig vid vars ett träd och håller om detta. Av de två som är utan träd blir den ena jägare och den andra den jagade.
Det gäller för jägaren att kulla den som blir jagad och om det händer byter dessa två roller så att den jagade istället blir jägare.

När helst den som blir jagad vill kan denne ställa sig vid någons träd. Den som stod vid det trädet måste då ge sig av och akta sig för att bli tagen av jägaren.

Om jägaren inte orkar jaga längre går det givetvis att ställa sig vid någons träd, då blir den personen ny jägare.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Katten, mössen och osten

Material
  • Något som kan vara osten
Kategori
Betyg 3.12/16

Beskrivning
En deltagare utses att vara katt och två eller tre andra blir mössen. Övriga deltagare ställer sig i en stor cirkel, hand i hand, med sträckta armar.

Katten startar leken i mitten av cirklen och får under lekens gång inte röra sig utanför den. Mitt i ringen, tillsammans med katten, läggs en sak som ska vara osten. Det kan vara en halsduk, ärtpåse eller liknande. Mössen startar utanför cirklen och de vill givetvis ta osten.

Mössen får röra sig in och ut ur cirklen mellan deltagarna i ringen hur mycket de vill medan de ska försöka stjäla osten som katten bevakar.

Beroende på hur många som är med och leker kan man bestämma om det räcker att mössen lyckas komma åt osten eller om de också måste ta osten ur cirklen.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Sol vind och vatten

Material
  • Tre lekband i olika färger
Kategori
Betyg 3.13/8

Beskrivning
Tre deltagare ska vara jägare. En är sol och får ett gult lagband, en är vind och får ett grönt band och den tredje är vatten med ett blått band.
Blir man bränd av solen ställer man sig på ett ben med händerna uppsträckta mot taket. Man blir befriad om någon tar en på axlarna.
Blir man fångad av vinden ställer man sig med hukad rygg och blir befriad om någon hoppar bock över. Blir man tagen av vattnet ställer man sig med fötterna isär och blir befriad om någon kryper genom tunneln.
Bidrag från:
Pia
Läs eller lämna kommentarer (0)

Rörelsetagen

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.14/7

Beskrivning
En variant på vanlig tafatt. En deltagare utses som brukligt till tagare. Övriga sprider ut sig över planen.

När någon blivit kullad visar tagaren en rörelse som den tagne ska fortsätta med tills dess att en kamrat befriar honom genom att komma fram och upprepa samma rörelse.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Bänkbollstagen

Material
  • Gymnastikbänkar
  • Mjukboll
Kategori
Betyg 3.14/7

Beskrivning
Med hjälp av liggande gymnastikbänkar byggs en lagom stor kvadrat. Alla deltagare utom en ställer sig inuti kvadraten. Den som inte står i kvadraten är jägare och har en mjukboll. Bollen ska jägaren låta rulla fram och tillbaka över golvet i kvadraten och det gäller för deltagarna att undvika att bli träffade. Blir man träffad eller råkar kliva utanför kvadraten hjälper man till som jägare.
Bollen måste hållas rullande i rörelse hela tiden av jägarna och det är bara rullande träffar som räknas. Bollen får alltså inte stannas, plockas upp och kastas eller studsas.
Jägarna får se till att sprida ut sig med jämna mellanrum längs utsidan efterhand som de blir tagna så att alla får chansen att vara delaktiga.
Den som är sist kvar i kvadraten vinner och får börja nästa omgång som jägare.

Har man inte tillräckligt många bänkar för att bygga en lagom kvadrat kan man förstås markera området på annat vis.



Läs eller lämna kommentarer (0)

Narnia

Material
  • Lekband till häxorna
Kategori
Betyg 3.14/7

Beskrivning
En eller två ishäxor utses och får lekband som visar detta. Deras uppdrag är att fånga alla skogsdjuren (resten av deltagarna) och förandla dem till is-statyer. När ett djur har blivit fångat förvandlas det till is och står alldeles stilla.

Ett eller två lejon utses också bland deltagarna innan leken börjar. De utses när häxan/orna har lämnat rummet så att häxorna inte skall veta vem lejonen är.

Lejonens uppgift är att så hemligt som möjligt rädda de förstelnade djuren genom att ge dem en värmande kram så att de "tinar".

Det går att välja om lejonen skall kunna bli förvandlade tilll is av häxan eller om lejonen inte kan bli tagna.

Det går kanske att låta lejonen få låtsas bli tagna av häxorna men blir levande så fort inte häxan ser? //Micke

Till denna leken behöver ni:
Lekband till häxorna

Bidrag från:
Karolina Malmborg
Läs eller lämna kommentarer (0)

Tunnelkull i par

Material
Kategori
Betyg 3.18/11

Beskrivning
Deltagarna går ihop i par som håller hand i hand. Ett par utses som jägare. Om man blir tagen ställer man sig så att det bildas en tunnel. Man blir befriad om något annat par tar sig genom tunneln.
Bidrag från:
Pia
Läs eller lämna kommentarer (0)

Tunneltagen

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.21/14

Beskrivning
Fungerar som vanlig tagen fast samma jägare tar hela tiden och de som blir tagna ställer sig bredbent och blir befriade när en kamrat kryper mellan benen.<BR>
En annan variant är att man istället ska hoppa bock för att befria.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Ships and sailors

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.25/4

Beskrivning
Denna leken är en variant på Bommen kommer och Land skepp och hav. Ledaren har ett antal kommandon att ropa till deltagarna som de ska utföra snabbt för att inte åka ut. Alla deltagare börjar leken från mitten av gymnastiksalen.
Ledaren kan ropa ut någon av följande saker:

Ships! Alla rusar mot en bestämd kortsida.

Sailors! Alla rusar mot den andra kortsidan.

Hit the deck! Alla lägger sig snabbt på golvet.

Sjösjuk! Låtsas vara sjösjuka.

Kapten kommer! Ställer sig i givakt och gör honnör. Man måste stå i givakt tills ledaren ger kommandot Lediga! Oavsett vilken annan instruktion ges under tiden för att luras.

Tre män ror! En grupp på tre personer sätter sig på golvet efter varandra och låtsas ro en båt.

Fyra man äter! En grupp på fyra sätter sig i en ring och låtsas äta middag.

Fem man pekar mot norr! En grupp på fem ställer sig och pekar åt samma håll.

Man åker ur leken om man är sist med att utföra ett kommando eller gör fel sak som att göra en rörelse innan ledaren sagt lediga efter kapten kommer.

Hela gruppen åker ut om man t.ex inte blir till tre man som ror en båt eller om gruppen blir sist färdiga.

Nu är man inte helt ute ur leken även om man blivit utslagen för man blir pirat. Så ledaren kan också säga:

Piraterna anfaller! Då rusar alla som blivit utslagna in på planen och försöker under en kort stund fånga de som är kvar i leken tills ledaren säger åt piraterna att sätta sig igen. Alla som blivit tagna under piratanfallet blir också pirater.
Bidrag från:
Moa
Läs eller lämna kommentarer (0)

Idol-datten

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.26/23

Beskrivning
En variant på "Let's dance-datten". Blir man dattad så går man till scenen och tar en mic och mimar till musiken. Man blir räddad då de fyra jury medlemmarna är samlade framför en.
Bidrag från:
Petter Wållgren
Läs eller lämna kommentarer (0)

Skattjakts tagen

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.34/12

Beskrivning
Gymnastiksalen delas in i två halvor. Deltagarna i två lag. I ändan av varje planhalva lägger man ut minst en rockring med ärtpåsar i som utgör lagets skattkammare. En madrass på varje sida som ska vara fängelse.

Det gäller för deltagarna att ge sig över på motståndarnas planhalva utan att bli tagna, stjäla deras ärtpåseskatter och lägga i sin egen skattkammare. Man får endast ta en ärtpåse åt gången. Så länge man rör sig på sin egen planhalva kan man inte bli tagen. Men väl på motståndarnas sida får man akta sig. Skulle man bli tagen där leds man till fängelset av den som tog en. Där får man stanna tills någon i laget klarar sig fram till fängelset, tar en i handen och leder dig över till säker mark igen. Då får man vara med som vanligt. När ena lagets skattkammare är tom eller alla sitter i finkan är leken över. Eventuellt kan man också köra på tid om lagen tävlar för defensivt.

När man leker denna lek på ett begränsat område eller med yngre deltagare kan det vara bra att ha lite extra regler. Man kan tex. inte bli tagen om man har antingen en skatt eller lagkompis från finkan i handen. Med äldre deltagare och större utrymme behöver man kanske inte eskortera sina fångar över till egen planhalva etc etc. Omständigheterna avgör.

Utmärkt utelek med pinnar som skatter.

När jag introducerade denna leken för en grupp yngre barn fick de första gångerna bara springa fram och tillbaka mellan varandras skattkammare och flytta skatter under ca 3-4 minuter. Så räknade vi vilket lag som varit flitigast innan vi började med tagare. Då fick de en lagom inkörning av lekens grundprincip. Dessutom blev det en bra uppvärmning!

Läs eller lämna kommentarer (0)

Svärdet i stenen

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.34/9

Beskrivning
Deltagarna delas upp i två lag som ställer upp sig på led med ett ganska rejält mellanrum.
Precis mitt mellan lagen kör man antingen ner en pinne i marken eller lägger någon annan rekvisita som ett tygstycke. På ledarens signal springer förste man i varje lag-led fram mot pinnen i mitten, försöker snappa upp den före motståndaren och beger sig raskt tillbaka till sitt lag igen.

Hinner man orörd tillbaka till sitt lag, vinns motståndaren över och blir ny lagmedlem. MEN, blir man kullad innan man är tillbaka i sitt lag, vänder leken och personen utan pinne ska nu försöka ta sig till sitt lag utan att bli tagen.

Så fortsätter man fram o tillbaka tills dess att någon klarat sig helskinnad till sitt lag. Då placeras pinnen tillbaka mellan lagen och en ny omgång startar.

Målet är att vinna över alla motståndare till sitt lag.

Gör upp tydliga gränser för när man är i säkerhet från att bli tagen så slipper man många diskussioner.


Läs eller lämna kommentarer (0)

Ärtpåsetagen

Material
  • Ärtpåse
  • Lekband
Kategori
Betyg 3.34/9

Beskrivning
En deltagare är tagare och får ett lekband som visar det. Övriga sprider ut sig i salen. En av deltagarna får en ärtpåse att hålla i handen.
Det är personen som håller ärtpåsen som ska fångas, men den som har ärtpåsen får när som helst lämna över den till någon annan. Då blir det den personen som skall fångas. Viktigt att tänka på är att man inte får kasta ärtpåsen till någon långt borta på andra sidan salen, utan den måste lämnas över.
Blir man fångad med ärtpåsen i handen blir man ny tagare.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Namntagen

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.37/19

Beskrivning
En av deltagarna utses till tagare. Övriga sprider ut sig över lekområdet för att bli jagade. Blir man tagen står man helt stilla och väntar på att någon annan än tagaren rör vid en (skakar hand eller liknande). Men man måste kunna säga namnet på den som man hälsar på för att bli fri!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Övningsjägare

Material
  • Lekband
  • Olika redskap till övningar
Kategori
Betyg 3.37/8

Beskrivning
Man börjar med att förbereda fyra olika övningar som får varsin färg. Röd övning kan vara hopprepshoppning, gul övning kan vara kullerbyttor, grön jämnfota hopp och blå att gå balans på en uppochnervänd bänk. Man kan välja vilka övningar som helst.

Sedan får fyra deltagare bli tagare och de får ett lekband var som visar vilken övning de tillhör. Sedan leker man tagen. Om man blir tagen av jägaren med det röda bandet beger man sig till hopprepen och hoppar tio hopp och sedan får man vara med i leken igen. Blir man fångad av den gröna jägaren är det raka vägen till jämnfotahoppen osv.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Bläckfisken

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.37/8

Beskrivning
Ett barn börjar leken som bläckfisk och sitter på knä mitt i ett avgränsat lekområde. De övriga får röra sig fritt inom lekområdet och ska försöka komma så
nära bläckfisken som möjligt utan att bli tagna.

Blir man tagen så väljer man mellan att bli bläckfisk eller sjögräs.

Väljer barnet bläckfisk så sätter det sig intill den befintliga bläckfisken och hjälper till att ta därifrån. På så vis växer sig bläckfisken större och större.

Väljer man att vara sjögräs sätter man sig var som helst inom lekområdet och tar därifrån. De som sedan blir fångade av sjögräs får också välja vad de vill vara.

Så fortsätter man tills det bara finns en kvar som då vunnit och börjar som
bläckfisk i nästa omgång.
Bidrag från:
Helena
Läs eller lämna kommentarer (0)

Mjukbollsjägaren

Material
  • Mjuktennisboll
Kategori
Betyg 3.40/10

Beskrivning
Leka tafatt/datt/pjätt på en lekplats med lekställningar m.m. Den som tar ska försöka träffa någon med en mjuktennisboll, då går turen över till den som blir träffad som får jaga istället. Det är tillåtet att springa hur mycket som helst med bollen i handen, men bara den som jagar får röra bollen, annars blir man självtagen.
Bidrag från:
Robert Kjellander
Läs eller lämna kommentarer (0)

Pin It on Pinterest

X