Tagen

Sök bland lekarna
Pjätt, datt eller kull! Oavsett vad man kallar det gäller det att springa snabbt.I betygsordning bäst sist.
111 lekar hittades.

Magboll

Material
  • Mjukboll
Kategori
Betyg 2.56/9

Beskrivning
Magboll går till som en vanlig tagen lek med den skillnaden att den som tar har en boll. Tagaren fångar de övriga deltagarna genom att placera bollen mot deras magar. Det är inte tillåtet att kasta bollen, då gills inte bränningen utan bollen måste hållas i händerna hela tiden.

Man kan undvika att bli tagen om man ställer sig mage mot mage tätt intill en annan deltagare. Då går det ju inte att komma åt med bollen!

Om man får bollen mot sin mage blir man ny tagare.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Höken kommer

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 2.71/7

Beskrivning
En deltagare leder de övriga längs en stig någonstans där det finns platser att gömma sig på, en skog är nog att föredra. Ledaren tittar framåt och kan när som helst ropa "Höken kommer!" eller blåsa en gång en visselpipa och räkna högt till tio. Då måste de övriga deltagarna fort gömma sig. När ledaren räknat till tio vänder denne sig om och ropar namnet på alla som syns. De som blir uppropade får komma fram medan resten sitter gömda, tills ledaren vänder sig om och säger fritt fram. Då fortsätter man gå fram på rad igen tills ledaren ropar höken kommer.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Hund och katt

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 2.80/5

Beskrivning
Deltagarna delas upp i två lag, hundar och katter. Gymnastiksalen delas mitt av i två zoner, hundarna samlas längs mittlinjen på ena sidan och katterna på den andra. När lekledaren säger "-Hund!" gäller det för hundarna att kulla katterna innan de hinner nå sitt bo vid sin kortsida av salen och tvärt om när ledaren säger "-Katt!". Testa med liggande, sittande start osv.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Trettiokull

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 2.82/11

Beskrivning
Alla deltagare ställer upp sig längs en kortsida, en eller flera tagare står mitt på planen. Deltagarna ska försöka röra sig över planen till andra kortsidan utan att bli tagna. När man står vid en kortsida är man i bo och kan ej bli tagen. Men har man lämnat ett bo får man inte återvända till samma bo innan man varit över på andra sidan.

Tagaren ska försöka fånga deltagarna medan de befinner sig ute på planen. Om någon blir tagen ställer denne sig helt still med armarna utsträckta. Kamraterna kan befria de som är tagna genom att klappa trettio (30) gånger på den tagnes händer. De trettio slagen behöver inte komma i en följd utan om någon bara hinner klappa 13 gånger kan nästa fortsätta från 14 tills man hinner till trettio. Då blir man befriad och kan vara med i leken igen.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Stentagen

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 2.83/6

Beskrivning
Alla utom två ligger hopkurade som stenar. En jagar och den som blir jagad kan rädda sig genom att hoppa över en "sten" och sen byta plats med denna. Den reser sig upp och blir ny jagare. Skulle någon bli tagen blir det ombytta roller.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Svärdet i stenen

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 2.86/7

Beskrivning
Deltagarna delas upp i två lag som ställer upp sig på led med ett ganska rejält mellanrum.
Precis mitt mellan lagen kör man antingen ner en pinne i marken eller lägger någon annan rekvisita som ett tygstycke. På ledarens signal springer förste man i varje lag-led fram mot pinnen i mitten, försöker snappa upp den före motståndaren och beger sig raskt tillbaka till sitt lag igen.

Hinner man orörd tillbaka till sitt lag, vinns motståndaren över och blir ny lagmedlem. MEN, blir man kullad innan man är tillbaka i sitt lag, vänder leken och personen utan pinne ska nu försöka ta sig till sitt lag utan att bli tagen.

Så fortsätter man fram o tillbaka tills dess att någon klarat sig helskinnad till sitt lag. Då placeras pinnen tillbaka mellan lagen och en ny omgång startar.

Målet är att vinna över alla motståndare till sitt lag.

Gör upp tydliga gränser för när man är i säkerhet från att bli tagen så slipper man många diskussioner.


Läs eller lämna kommentarer (0)

Alla gubbar spring!

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 2.89/9

Beskrivning
Alla deltagare samlas i ett bo. En person utses till fasttagare. Fasttagaren ropar "Alla gubbar spring!"
Då lämnar alla boet och alla får springa fritt inom lekområdet. När som helst får fasttagaren ropa "STOPP!".

Då ska alla omedelbart stanna och stå alldeles blixtstilla. Om fasttagaren ser någon röra sig får den personen jagas. Fasttagaren måste hinna fånga personen innan denne hinner tillbaka till boet.

Om fasttagaren lyckas fånga personen blir den fångade ny fasttagare.

Alla de övriga deltagarna får gå tillbaka till boet igen.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Fiskenätet

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.00/11

Beskrivning
En i gruppen är "fiskenätet". Denna person börjar jaga de andra som är fiskar.
När tagaren har tagit en person så håller de varandra i handen. Då börjar de jaga tillsammans, hand i hand.

Varje gång en fisk har blivit fångad av fiskenätet, tar man den som är ytterst på fiskenätet i handen.

så varje gång någon blivit fångad så blir fiskenätet större.

Det är inte hela nätet som kan ta fiskarna. Det är bara de som är ytterst, alltså som inte håller någon i handen på ena sidan.

Den som är sist kvar av fiskarna är den fisken som klarade sig från nätet!
Bidrag från:
Anna Persson
Läs eller lämna kommentarer (1)

Idol-datten

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.09/19

Beskrivning
En variant på "Let's dance-datten". Blir man dattad så går man till scenen och tar en mic och mimar till musiken. Man blir räddad då de fyra jury medlemmarna är samlade framför en.
Bidrag från:
Petter Wållgren
Läs eller lämna kommentarer (0)

Ärtpåsetagen

Material
  • Ärtpåse
  • Lekband
Kategori
Betyg 3.13/8

Beskrivning
En deltagare är tagare och får ett lekband som visar det. Övriga sprider ut sig i salen. En av deltagarna får en ärtpåse att hålla i handen.
Det är personen som håller ärtpåsen som ska fångas, men den som har ärtpåsen får när som helst lämna över den till någon annan. Då blir det den personen som skall fångas. Viktigt att tänka på är att man inte får kasta ärtpåsen till någon långt borta på andra sidan salen, utan den måste lämnas över.
Blir man fångad med ärtpåsen i handen blir man ny tagare.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Katten, mössen och osten

Material
  • Något som kan vara osten
Kategori
Betyg 3.14/14

Beskrivning
En deltagare utses att vara katt och två eller tre andra blir mössen. Övriga deltagare ställer sig i en stor cirkel, hand i hand, med sträckta armar.

Katten startar leken i mitten av cirklen och får under lekens gång inte röra sig utanför den. Mitt i ringen, tillsammans med katten, läggs en sak som ska vara osten. Det kan vara en halsduk, ärtpåse eller liknande. Mössen startar utanför cirklen och de vill givetvis ta osten.

Mössen får röra sig in och ut ur cirklen mellan deltagarna i ringen hur mycket de vill medan de ska försöka stjäla osten som katten bevakar.

Beroende på hur många som är med och leker kan man bestämma om det räcker att mössen lyckas komma åt osten eller om de också måste ta osten ur cirklen.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Bänkbollstagen

Material
  • Gymnastikbänkar
  • Mjukboll
Kategori
Betyg 3.14/7

Beskrivning
Med hjälp av liggande gymnastikbänkar byggs en lagom stor kvadrat. Alla deltagare utom en ställer sig inuti kvadraten. Den som inte står i kvadraten är jägare och har en mjukboll. Bollen ska jägaren låta rulla fram och tillbaka över golvet i kvadraten och det gäller för deltagarna att undvika att bli träffade. Blir man träffad eller råkar kliva utanför kvadraten hjälper man till som jägare.
Bollen måste hållas rullande i rörelse hela tiden av jägarna och det är bara rullande träffar som räknas. Bollen får alltså inte stannas, plockas upp och kastas eller studsas.
Jägarna får se till att sprida ut sig med jämna mellanrum längs utsidan efterhand som de blir tagna så att alla får chansen att vara delaktiga.
Den som är sist kvar i kvadraten vinner och får börja nästa omgång som jägare.

Har man inte tillräckligt många bänkar för att bygga en lagom kvadrat kan man förstås markera området på annat vis.



Läs eller lämna kommentarer (0)

Narnia

Material
  • Lekband till häxorna
Kategori
Betyg 3.20/5

Beskrivning
En eller två ishäxor utses och får lekband som visar detta. Deras uppdrag är att fånga alla skogsdjuren (resten av deltagarna) och förandla dem till is-statyer. När ett djur har blivit fångat förvandlas det till is och står alldeles stilla.

Ett eller två lejon utses också bland deltagarna innan leken börjar. De utses när häxan/orna har lämnat rummet så att häxorna inte skall veta vem lejonen är.

Lejonens uppgift är att så hemligt som möjligt rädda de förstelnade djuren genom att ge dem en värmande kram så att de "tinar".

Det går att välja om lejonen skall kunna bli förvandlade tilll is av häxan eller om lejonen inte kan bli tagna.

Det går kanske att låta lejonen få låtsas bli tagna av häxorna men blir levande så fort inte häxan ser? //Micke

Till denna leken behöver ni:
Lekband till häxorna

Bidrag från:
Karolina Malmborg
Läs eller lämna kommentarer (0)

Monster och Ynk

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.25/8

Beskrivning
Deltagarna ställer upp sig i par, alla förutom två. Alla par håller varandra i armkrok. Av de två personer som inte står i par, blir en monster den
andra blir ynk. Monstret ska jaga ynken och samtidigt BRÖÖÖÖLA! Brööölandet är väldigt viktigt. Ynken försöker undvika MONSTRET samtidigt som ynken,
ynkar. Ynk, ynk, ynk. Ynken kan också retas med monstret.<br>
Lyckas monstret kulla ynken byter de roll!<br>
Det som är svårt med leken är det jag kommer försöka förklara nu. Ynken ställer sig i armkrok med någon i ett par, när den är trött på att vara ynk.
Då blir den i paret som inte får ynken bredvid sig fri. <br>
OBS! Nu kommer det svåraste: Då blir den ny utsläppta monster och de tidigare monstret ynk!
Bidrag från:
Jacob Lindgren
Läs eller lämna kommentarer (3)

Tunneltagen

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.27/11

Beskrivning
Fungerar som vanlig tagen fast samma jägare tar hela tiden och de som blir tagna ställer sig bredbent och blir befriade när en kamrat kryper mellan benen.<BR>
En annan variant är att man istället ska hoppa bock för att befria.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Kurragömma i lag

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.28/7

Beskrivning
Denna lek utförs bäst i en skog, på ett fält eller någon annanstans där det finns gott om gömställen. Deltagarna delas in i två lag. Ett utelag och ett innelag. Utelaget blundar och räknar tillsammans på ett ställe, medan de gör det gömmer innelaget sig på fältet. Innelaget har en hemmabas som de ska ta sig till utan att bli fångade. Platsen där utelaget räknar är mellan hemmabasen och fältet där innelaget gömmer sig.

När utelaget räknat färdigt ger de sig ut och börjar leta efter innelaget. De som gömmer sig ska, så fort de får tillfälle, försöka smyga eller springa till säkerheten i hemmabasen.
Blir de tillfångatagna får de sitta i "finkan" till nästa runda.

När alla i innelaget antingen är i säkerhet eller fångade byter lagen roller.

Denna utomhuslek såg jag på TV i ett program från Kenya. Den fungerar som en lagvariant av dunkgömme. Jag är lite osäker på vissa detaljer men den verkade vara rolig.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Mjukbollsjägaren

Material
  • Mjuktennisboll
Kategori
Betyg 3.29/7

Beskrivning
Leka tafatt/datt/pjätt på en lekplats med lekställningar m.m. Den som tar ska försöka träffa någon med en mjuktennisboll, då går turen över till den som blir träffad som får jaga istället. Det är tillåtet att springa hur mycket som helst med bollen i handen, men bara den som jagar får röra bollen, annars blir man självtagen.
Bidrag från:
Robert Kjellander
Läs eller lämna kommentarer (0)

Gladiatorerna

Material
  • Sköldar av kartong
  • Gymnastikredskap till bana och skydd
  • Mjukboll
  • Hopprep
  • Mjukmatta
Kategori
Betyg 3.33/15

Beskrivning
Gör en sköld av kartong (jag klippte ut och klistrade två kartongbitar på varandra). Gör gärna fler på en gång, för de går så småningom sönder. I mitten av skölden klippte jag ut ett hål med handtag.

Sedan bygger man en bana att springa runt gympasalen. Fram med plintar och olika slags hinder, men bygg också skydd för de som springer (t.ex. plintar med matta lutande emot).

Ett innelag och ett utelag.
Det gäller för GLADIATORN att kasta ut bollen och sen försöka ta sig runt banan utan att innelaget, som tar mjukbollen, hinner bränna honom/henne. För dem gäller det alltså att passa runt bollen tills man får läge att kasta på gladiatorn som använder skölden som skydd och de andra grejer som är utsatta som skydd.
Jag brukar markera i mitten på salen ett område med hopprep där man inte får gå över om man är utelag (förutom när man måste hämta bollen), där måste utelaget annars stå innanför och kasta.

För varje gång gladiatorn blir bränd får utelaget en poäng, men man fortsätter springa ända tills man går i mål (där brukar jag ha en stor mjukmatta där man får kasta sig). Sen räknar man poängen. Varvning - utan att blir bränd - ger två poäng, t.ex.

Kanske låter krångligt, men det är det inte!
Tänk er bara som en vanlig brännbollsbana med hinder och skydd (av redskapen) och en mjukboll + hopprep att markera med.Man kan naturligtvis köra utan sköld. Jag brukar göra så att en gladiator kastar ut bollen, sen springer två samtidigt - med varsin sköld.

Hoppas ni förstår!
Bidrag från:
Pelle
Läs eller lämna kommentarer (0)

Ships and sailors

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.33/3

Beskrivning
Denna leken är en variant på Bommen kommer och Land skepp och hav. Ledaren har ett antal kommandon att ropa till deltagarna som de ska utföra snabbt för att inte åka ut. Alla deltagare börjar leken från mitten av gymnastiksalen.
Ledaren kan ropa ut någon av följande saker:

Ships! Alla rusar mot en bestämd kortsida.

Sailors! Alla rusar mot den andra kortsidan.

Hit the deck! Alla lägger sig snabbt på golvet.

Sjösjuk! Låtsas vara sjösjuka.

Kapten kommer! Ställer sig i givakt och gör honnör. Man måste stå i givakt tills ledaren ger kommandot Lediga! Oavsett vilken annan instruktion ges under tiden för att luras.

Tre män ror! En grupp på tre personer sätter sig på golvet efter varandra och låtsas ro en båt.

Fyra man äter! En grupp på fyra sätter sig i en ring och låtsas äta middag.

Fem man pekar mot norr! En grupp på fem ställer sig och pekar åt samma håll.

Man åker ur leken om man är sist med att utföra ett kommando eller gör fel sak som att göra en rörelse innan ledaren sagt lediga efter kapten kommer.

Hela gruppen åker ut om man t.ex inte blir till tre man som ror en båt eller om gruppen blir sist färdiga.

Nu är man inte helt ute ur leken även om man blivit utslagen för man blir pirat. Så ledaren kan också säga:

Piraterna anfaller! Då rusar alla som blivit utslagna in på planen och försöker under en kort stund fånga de som är kvar i leken tills ledaren säger åt piraterna att sätta sig igen. Alla som blivit tagna under piratanfallet blir också pirater.
Bidrag från:
Moa
Läs eller lämna kommentarer (0)

Trädkramarna

Material
  • Träd som bon
Kategori
Betyg 3.33/9

Beskrivning
I denna lek måste det finnas träd inom lekområdet. Alla deltagare utom två ställer sig vid vars ett träd och håller om detta. Av de två som är utan träd blir den ena jägare och den andra den jagade.
Det gäller för jägaren att kulla den som blir jagad och om det händer byter dessa två roller så att den jagade istället blir jägare.

När helst den som blir jagad vill kan denne ställa sig vid någons träd. Den som stod vid det trädet måste då ge sig av och akta sig för att bli tagen av jägaren.

Om jägaren inte orkar jaga längre går det givetvis att ställa sig vid någons träd, då blir den personen ny jägare.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Zon tagen

Material
  • Lekband
Kategori
Betyg 3.40/5

Beskrivning
Gymnastiksalen delas i tre områden (eller fler!). Gränserna mellan områdena måste vara tydliga, antingen kan man använda linjer i golvet eller lägga ut hopprep.

När man befinner sig i ett visst område är det bara tillåtet att röra sig på ett visst sätt. Befinner man sig inom ett område får man springa som vanligt, i nästa är det bara tillåtet att hoppa på ett ben och i det sista får man bara krypa fram. Det är fritt att röra sig fram och tillbaka över gränserna men så fort man passerar en gräns måste man röra sig så som området bestämer.

En deltagare får börja som jägare och får ett lekband om sig, sedan är reglerna som i vanlig tagen. Den som blivit tagen får ta över lekbandet och bli ny tagare.

Även den som jagar måste givetvis röra sig på det sättet som området avgör!

Det går bra att komma på andra sätt att röra sig på. Kanske ett baklängesområde? Eller ett grodhoppsområde?
Läs eller lämna kommentarer (0)

Bergatrolletsskatt

Material
  • Skatter
  • Ögonbindel
Kategori
Betyg 3.40/5

Beskrivning
En deltagare får vara bergatrollet och får sitta inuti ett markerat område. Runt omkring bergatrollet inom området sprids skatten ut. Den kan bestå av ärtpåsar om man är i gympasalen eller om man är ute i skogen så börjar leken med att alla hjälps åt att samla en mängd kottar, pinnar eller stenar.

Eftersom bergatroll lever i mörka grottor har de svårt med synen, alltså sätts också en ögonbindel på trollstackarn.

Övriga deltagare ställer sig ett par meter ifrån trollet och ska försöka obemärkt stjäla skatter genom att smyga sig fram till cirkeln och ta en skatt sedan återvända till sin utgångspunkt och samla skatter där.

Trollet måste sitta kvar på sin plats men får skydda sin skatt genom att försöka röra vid de som stjäler den. Om man blir nuddad av trollet är man ute ur leken!
Leken håller på tills trollets skatter är slut, eller alla är tagna eller under en förutbestämd tid.

Den som har lyckats samla flest skatter vinner och får vara troll i nästa runda.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Alla kungenssöner/döttrar

Material
  • Blandade gymnastikredskap
  • Ärtpåsar eller lagband
Kategori
Betyg 3.45/11

Beskrivning
Här gäller det att smyga sig fram utan att bli upptäckt och ta en skatt ur kungens skattkista! Väldigt poppis.

I en gymnastiksal förbereds leken genom att en skatt av ärtpåsar eller lekband läggs längs ena kortsidan. Mot väggen ställs en låg pallplint på vilken kungen ska stå och vaka över sin skatt. Massor av gymnastikmaterial, som plintar, mattor etc, ställs ut i resten av salen på ett sätt som gör att man kan gömma sig bakom dessa. En av deltagarna utses till kung och ställer sig på pallplinten mot väggen vid skatterna. Övriga är kungens söner och döttrar, de ställer sig längs motsatt kortsida.

Leken börjar genom att kungen ställer sig med ryggen mot deltagarna, blundar och räknar HÖGT och lagom långsamt till 3. Under tiden springer övriga så långt de hinner och vågar mot skatten. Så fort kungen räknat till tre öppnar han ögonen och vänder sig om. Då måste sönerna och döttrarna hunnit gömma sig bakom något. Alla som kungen kan se säger han namnet på och var de gömmer sig, t.ex "Adam bakom plinten!". Då måste Adam gå tillbaka till kortsidan och börja om.

När man oupptäckt lyckats ta sig ända fram till skatterna tar man EN skatt och får fri lejd tillbaka till start sidan. Vinner gör den som, när alla skatter är slut, har flest.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Skattjakts tagen

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.45/9

Beskrivning
Gymnastiksalen delas in i två halvor. Deltagarna i två lag. I ändan av varje planhalva lägger man ut minst en rockring med ärtpåsar i som utgör lagets skattkammare. En madrass på varje sida som ska vara fängelse.

Det gäller för deltagarna att ge sig över på motståndarnas planhalva utan att bli tagna, stjäla deras ärtpåseskatter och lägga i sin egen skattkammare. Man får endast ta en ärtpåse åt gången. Så länge man rör sig på sin egen planhalva kan man inte bli tagen. Men väl på motståndarnas sida får man akta sig. Skulle man bli tagen där leds man till fängelset av den som tog en. Där får man stanna tills någon i laget klarar sig fram till fängelset, tar en i handen och leder dig över till säker mark igen. Då får man vara med som vanligt. När ena lagets skattkammare är tom eller alla sitter i finkan är leken över. Eventuellt kan man också köra på tid om lagen tävlar för defensivt.

När man leker denna lek på ett begränsat område eller med yngre deltagare kan det vara bra att ha lite extra regler. Man kan tex. inte bli tagen om man har antingen en skatt eller lagkompis från finkan i handen. Med äldre deltagare och större utrymme behöver man kanske inte eskortera sina fångar över till egen planhalva etc etc. Omständigheterna avgör.

Utmärkt utelek med pinnar som skatter.

När jag introducerade denna leken för en grupp yngre barn fick de första gångerna bara springa fram och tillbaka mellan varandras skattkammare och flytta skatter under ca 3-4 minuter. Så räknade vi vilket lag som varit flitigast innan vi började med tagare. Då fick de en lagom inkörning av lekens grundprincip. Dessutom blev det en bra uppvärmning!

Läs eller lämna kommentarer (0)

Djur

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.47/15

Beskrivning
Varje deltagare har ett eget bo av hopprep eller rockringar.
En deltagare väljer ett djur, ex. groda, då ska alla låta och röra sig som grodor. En annan deltagare får välja en fiende till grodan, t.ex. orm.
Alla andra deltagare hoppar nu runt som grodor.
När ledaren klappar händerna ska alla grodor snabbt försöka att ta sig tillbaka till sina bo och ormen ska försöka fånga dem. Blir man tagen så får man en kram av ormen! Sen får man byta djur.

Bidrag från:
Feffe
Läs eller lämna kommentarer (0)

Pin It on Pinterest

X