Utelekar

Sök bland lekarna
Leka kan man göra över allt, men allra bäst är nog utomhusI betygsordning bäst först.
201 lekar hittades.

Linbanan

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 5.00/8

Beskrivning
Aktiviteten passar bäst i ett skogsområde. Ledaren tar ett långt snöre och fäster ena änden vid ett träd. Sedan låter man linan löpa kors och tvärs, kring och mellan träd och buskar i en vindlande bana. När linan inte räcker längre eller man tycker linbanan är lagom lång fäster man tampen vid en slutstation. Det går inte att göra några knutar längs vägen utan linan får bara knytas i början och i slutet.
Sedan knyts ett antal öglor kring linan vid startpunkten. Varje deltagare får en ögla att föra runt linbanan hela vägen in i mål.
Ett tips är att binda ihop linbanans ändar så att linbanan bildar en sluten cirkel. Då kan man återanvända öglorna när deltagarna kommer i mål.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Sten sax påse runt ett hus

Material
  • Hus
Kategori
Betyg 5.00/3

Beskrivning
Två lag springer åt var sitt håll runt ett hus. Målet är att ta sig hela varvet runt huset till startpunkten igen.

På vägen möter man det andra lagets medlemmar och då är det STOPP!

För att ta sig vidare i mötet måste man slå motståndaren i sten, sax, påse. Vinnaren fortsätter framåt mot nästa motståndare (eller målet).

Förloraren måste springa tillbaks till början och påbörja ett nytt varv runt huset.

Ju längre ett lag har kommit desto längre blir det att springa tillbaks och vända när man har förlorat. Det lag som "ligger under" har alltså alltid en fördel i att de behöver springa mycket kortare bit och vända när de förlorat i sten, sax, påse.

Jättekul, tycker våra barn!

Det går bra att göra banan kortare om man vill t.ex. runt en sandlåda eller runt ett fotbollsmål.

Bidrag från Malin Nielsen i Facebookgruppen Fritidshem - Tips på aktiviteter
Bidrag från:
Malin Nielsen
Läs eller lämna kommentarer (0)

Långnäsa

Material
  • Pinne
Kategori
Betyg 4.72/21

Beskrivning
Här är en lek som vi lekte ofta på skolgården på 80-talet i Luleå när snön hade tinat bort.

Redskap: 1 rak pinne ca 20 cm lång. En större grusad plan, t.ex. en fotbollsplan eller en skolgård. Det går även på asfalt med krita men blir rätt stökigt.

Antal deltagare: minst 2 men helst fler.
Så här går det till:
Varje person ställer sig ca 2-3 meter från varandra och ritar en ring ca 1 meter i diameter i gruset runt sig själva. Ringarna ska vara lika stora.

Ena deltagaren börjar med att försöka kasta pinnen (attackera) så den landar inne i en av de andra deltagarnas ringar (mark). Stannar pinnen då den landat helt utanför den andres mark misslyckas attacken. Lyckas attacken, en del av pinnen blir kvar innanför marken, så blir den som har marken av med den bit den inte står på (längs med pinnens riktning).

Om pinnen landar mellan benen får markägaren välja sida.

Om markägaren med hjälp av sina ben lyckas förhindra attacken genom att sparka iväg pinnen innan den har landat så för denne rita en långnäsa ca 40 cm bred från där den står eller sitt närmaste markområde fram och runt pinnen. Området som den markägaren nu har är mycket större men samtidigt mycket svårare att försvara från nya attacker.

Det är den som blev attackerad senast som i sin tur ska attackera sina medspelares marker (ringar och långnäsor) därnäst. Om en person förlorar så mycket mark att den bara har kvar tillräckligt för att ställa ned sina fötter har den åkt ut.
Bidrag från:
Erik Edlund
Läs eller lämna kommentarer (1)

Parfotboll

Material
  • Snöre
  • Fotboll
Kategori
Betyg 4.63/55

Beskrivning
Dela in deltagarna i två lag. I varje lag ställer sig sedan lagmedlemmarna två och två i par. I varje par binder de två spelarna fast den enes högerben mot kompisens vänsterben. Sedan möts lagen i en fotbollsmatch!

Kräver ett gott samarbete samt ett jämt deltagarantal.
Läs eller lämna kommentarer (3)

Organisationstävling

Material
  • Uppdragslista
  • Protokoll
  • Pennor
Kategori
Betyg 4.54/13

Beskrivning
Tävlingsledningen sammanställer ett papper med en massa, massa uppdrag på. Varje uppdrag är värt olika poäng beroende på dess svårighetsgrad.

Se här för ett exempel.

Deltagarna delas in i lag och varje lag får ett uppdragspapper samtidigt som startskottet går.

På en förutbestämd tid ska lagen klara av så många uppdrag de hinner och redovisa dessa för tävlingsledningen efterhand som de blir klara. Ledningen avgör huruvida uppdraget är korrekt slutfört och om det är värt full poäng.

Om uppdraget är godkänt noteras det av ledningen. Det kan vara bra att ledningen själva har separata poänglistor för varje lag för att undvika eventuellt fusk.

När tiden är slut räknas lagens poäng ut och ett vinnarlag koras. Ha gärna fler uppdrag än vad som är möjligt att klara under den utsatta så lagen får planera sitt arbete noga!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Australisk bollek

Material
  • Boll
Kategori
Betyg 4.54/13

Beskrivning
Tips på enkel och rolig övning med boll vi sett i Australien.

Deltagarna står i ring utom en som står i mitten och kastar bollen till de övriga i tur och ordning. Ungefär samtidigt som bollen kastas säger den som kastar "Fånga!" eller "Nicka!".

Deltagaren som får bollen kastad mot sig ska göra det som bollkastaren säger, fast tvärt om. Så säger den som kastar "Nicka!" ska bollen fångas med händerna. Säger den som kastar "Fånga!" ska bollen alltså nickas tillbaks till bollkastaren.

Gör man som bollkastaren säger, istället för tvärs om, är man ute och får sätta sig ner. Bollen kastas till dess att bara en deltagare står upp. Vinnaren kan få agera bollkastare nästa vända. Leken kan verka enkel men är klurigare än man tror för de flesta.

Kan göras svårare/enklare genom att bollkastaren säger "Fånga" eller "Nicka" efter/före att bollen kastats, alternativt deltagarna ställer sig närmare/längre ifrån.

Bidrag från:
Fredrik Hedlund
Läs eller lämna kommentarer (0)

Stapel kubb

Material
  • Kubbspel
Kategori
Betyg 4.47/41

Beskrivning
Vid familjeevenemang brukar vi spela kubb. Vid ett tillfälle var vi lite korta på femkampsgrenar och vi gjorde en "stapel-lek".

Alla ingående delar i ett kubbspel får användas. Staplas under en begränsad tid och stapeln ska kunna stå still i tex 30 sek. Högst stapel vinner!

Enkelt och roligt, även för gammelfarbror den fd konstruktören!
Bidrag från:
Anna
Läs eller lämna kommentarer (1)

Robotleken

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.45/9

Beskrivning
Den här leken är lämpligast ute på ett område som är lätt att avgränsa.

Deltagarna delas upp i lag om tre. En skötare och två robotar. Roboten går i den riktning han/hon står i när startsignalen hörs. Skötarens uppgift är att hålla koll på robotarna och vända dem i "rätt" riktning. Om roboten kommer till en tex bänk eller gräns för området, stannar han/hon där och trampar på stället. Då måste skötaren springa dit och vända roboten. Robotarna får inte springa utan bara gå.
Efter ett tag lär sig eleverna att styra sina robotar så de inte måste springa så mycket.

Efter ca fem minuter byter man skötare i gruppen. Man leker tills alla har fått vara skötare.

Ingen vinner och ingen förlorar men mina elever (år 1-3) har älskat den här leken.

Bidrag från:
Gunilla
Läs eller lämna kommentarer (0)

Land och rike

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.45/130

Beskrivning
En ganska stor cirkel ritas i sanden.
Cirkeln delas in i lika många och stora tårtbitar som det finns deltagare i leken. Tårtbitarna blir deltagarnas länder. Man bestämmer vad ens land ska heta och ställer sig mitt i sitt tårtbits-rike.

Den som ska inleda leken tar en lagom stor pinne i handen och ska kasta in den i någons rike. Samtidigt som pinnen kastas säger man "Jag invaderar Legoland!" (eller vad landet nu heter). Alla utom den som fått pinnen inkastad i sitt rike springer ut ur cirkeln så långt man hinner. Den som fått pinnen i sitt land plockar snabbt upp den från marken och skriker "STOPP!!!" då måste de som springer stanna omedelbart och stå alldeles stilla.

För nu ska den som blivit invaderad försöka träffa någon av löparna med pinnen. Därför är det viktigt att pinnen inte är för stor eller för tung eller att man kastar för hårt. Lyckas man med att träffa någon med pinnen får man ta en bit av dennes rike genom att rita om gränsen så långt man når med pinnen.

Den gamla gränsen suddas ut. Sedan återgår alla till sina länder och den som blivit invaderad fortsätter leken genom att invadera någon annan.

Skulle man däremot missa när man kastar pinnen får istället den man siktade mot ta en del av ens rike med hjälp av pinnen.
Läs eller lämna kommentarer (17)

Kinesiska muren

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.43/116

Beskrivning
Gymnastik salen delas på mitten med hjälp av bänkar eller tunna gymnastikmattor. Detta bildar den kinesiska muren. På ena sidan samlas deltagarna för att förberda sig att storma över muren för att nå fram till skatten. En skatt som utgörs av mycket värdefulla ärtpåsar eller lekband och ligger längst ner på motsatta kortsidan. Detta hade varit mycket enkelt om det inte vore för de två vakter som placerats bakom muren för att vakta dyrbarheterna.

När startskottet går gäller det för skattplundrarna att ta sig över muren, förbi vakterna för att hämta en skatt. Vakterna får inte röra sig från muren utan måste försöka fånga de personer som passerar över. Blir man tagen över går man till att bli vakt. Vinner gör den som har flest skatter när leken är slut.
Läs eller lämna kommentarer (3)

Jätteknuten

Material
  • Långt rep
Kategori
Betyg 4.42/12

Beskrivning
Till den här leken behöver man ett långt rep. Alla deltagarna håller tag om repet med jämna mellanrum.
Sedan gäller det för alla att tillsammans knyta en knut på repet utan att någon släpper taget.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Spindelnätet

Material
  • Rep
Kategori
Betyg 4.41/22

Beskrivning
Ett långt rep, eller band, binds kors och tvärs likt ett stort spindelnät mellan t.ex två träd.
Öppningarna i nätet måste vara så stora att en deltagare kan ta sig genom det.

Deltagarna ska antingen enskilt eller lagvis ta sig genom spindelnätet utan att nudda vid det. För gör man det har man ju väckt spindlen!

Vill man göra leken svårare i lagtävling får en öppning i nätet endast användas av en enskild deltagare. Då blir det viktigt med en väl uttänkt taktik!
Läs eller lämna kommentarer (1)

Spindeln

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.40/5

Beskrivning
Planen kan vara basketplanens storlek eller badmintonplan. Lite beroende på hur många elever/deltagare man har. Kortändorna är start och mål. Alla står bakom en kortända.

Spindeln, utse en av deltagarna, skall nu "datta" sina kompisar och får hela tiden springa och röra sig.

Vid startsignal står spindeln alltid i mitten.

Läraren/domaren ger signal för start. Alla skall nu ta sig från start till mål utan att bli "dattad". Blir man det måste man stanna och stå still. Man får inte lyfta på fötterna men man har en träffvidd som motsvarar armarnas bredd.

Det innebär att de som blivit tagna nu också kan "datta". Skillnaden är att spindeln får röra sig hela tiden men det får inte de som blivit "dattade" göra. Det blir som ett spindelnät som de kvarvarande skall ta sig igenom. Siste man/kvinna som är kvar kan lämpligen bli ny spindel om man vill köra flera gånger.

Vill man göra denna lek lite svårare tar man till en mjukboll som man ska "datta" med istället.
Bidrag från:
Karin Sörquist
Läs eller lämna kommentarer (1)

Fiskedammen 2

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.40/5

Beskrivning
Ordna ett metspö med krok och tillverka några fiskar man kan fånga. Det behöver bara vara något enkelt som en pappers eller kartongfiskar med en ögla på. Eller om man vill vara riktigt avancerad, istället för krok använder man en magnet. Fiskarna lägger man ut i en damm som kan markeras med hjälp av hopprep eller steck i sanden. Det gäller för deltagarna att antingen fiska upp så många fiskar de kan på tid eller hitta meddelanden på undersidan av fisken. Varje fisk kan också ha ett poängvärde som man kan lägga ihop.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Budkavlen

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.40/20

Beskrivning
Deltagarna delas upp i lika stora lag. En ur varje lag utses till startare och dessa ställer upp sig längs en startlinje. De övriga lagmedlemmarna ställer upp sig med c:a 100 meters mellanrum längs en slinga, som vid en stafett i en friidrottstävling. Innan starten går får startarna en mening uppläst för sig. Det kan vara olika meningar för de olika lagen.

Sedan gäller det att minnas den när man startat löper man bort till tvåan och talar om meningen för denne som i sin tur löper vidare till nästa.

Det lag som efter målgång återger meningen bäst har vunnit! Det går givetvis att göra denna övning med bara ett lag.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Bondgården

Material
  • Papperskvadrater i olika färger
  • Tidtagarur
Kategori
Betyg 4.39/13

Beskrivning
Leken förbereds genom att man klipper c:a 50 stycken papperskvadrater i 3-4 färger, 10*10 cm kan vara lagom storlek. Antalet färger avgörs av hur många lag som ska vara med i leken. Varje färg symboliserar ett djur. T.ex grönt är kor, blått är får och rött är hästar om man har tre lag.

Kvadraterna göms sedan på olika kluriga ställen. Deltagarna delas in i lika många lag som man har färger, en person i varje lag utses till djurmamman, de övriga är ungar.

Ungarna skickas iväg för att leta efter papperskvadrater i lagets färg. Om t.ex en kalv hittar en grön lapp stannar den vid lappen och börjar råma. Ungarna får inte plocka upp lapparna utan djurmamman måste komma och samla upp lappen och djurungen får leta vidare efter fler lappar. Hästfölen gnäggar förstås och lammen bräker.

Efter en bestämd tid avslutas leken och man räknar hur många lappar varje lag samlat in. Flest vinner!

När vi arbetade med geometriska former klippte jag istället ut rektanglar och trianglar.



Läs eller lämna kommentarer (1)

Ultimate

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.38/13

Beskrivning
Som handboll fast med freesbee. Deltagarna delas upp i två lag. Storleken på spelplan kan variera beroende på hur många deltagare som är med, men en fotbollsplan är ganska lagom.

I Ultimate finns ingen kroppskontakt, tacklingar och knuffar är således förbjudna.

Det är inte tillåtet att rycka freesbeen ur händerna på en motståndare, då blir det frikast.

Det är inte heller tillåtet att springa eller gå med freesbeen om man har den utan den måste passas mellan lagmedlemmarna.

Freesbeen får inte nudda vid marken, om den gör det, t.ex efter en misslyckad passning, får motståndarlaget frikast från den plats där freesbeen landat.

Man får försvåra passningar genom att ställa sig ivägen och vifta med händerna framför den som har freesbeen, så länge det inte blir någon kroppskontakt.

Poäng får man om man lyckas passa freesbeen till en lagkompis som står inom målområdet. Målområdet för laget är en remsa utav planen längs motståndarnas kortsida. Målområdet måste vara väl markerat.

Ett lag får börja spelet genom ett utkast från sitt eget målområde, motståndarlaget gör sitt bästa för att försvåra och bryta passningar. Bryter man en passning vänder spelet bara. När det blir mål startas spelet igen med ett utkast från målområdet. Spela två halvlekar med sidbyte.

Läs eller lämna kommentarer (0)

Evighetssvansjakten

Material
  • Lekband
Kategori
Betyg 4.35/20

Beskrivning
Detta är en utveckling av den vanliga svansleken. I den vanliga varianten får alla deltagare varsin svans (d.v.s. repstump eller lekband) som stoppas ner i byxlinningen sedan gäller det att stjäla varandras svansar och inte bli av med sin egen.

Men i denna variant, utan utslagning och med ännu mer rörelse, ger man hälften av deltagarna en svans och resten är utan.

De som har svans ska akta sig för att bli av med sin och de som inte har någon svans ska försöka ta en och sätta på sig själv. Leken fortsätter tills ledaren säger att leken är slut.

Alla är med hela tiden och ingen vinner. Toppenlek, speciellt med yngre barn i förskole- o lågstadieåldern.
Bidrag från:
Kajsa
Läs eller lämna kommentarer (0)

Bränna svansen

Material
  • Mjukboll
Kategori
Betyg 4.35/123

Beskrivning
Deltagarna delas upp i två lag. Lag Ett bildar en orm genom att ställa sig på led där man håller ett ordentligt tag om livet på framförvarande person. Lag Två ställer sig i en ring kring ormen och får en mjukboll. På given signal ska Lag Två försöka träffa svansen på ormen, dvs sisteman i ledet. Bollen får bara passas mellan lag medlemmarna i Lag Två som måste stå stilla i ringen, inte springa med bollen.

När någon lyckas träffa sisteman i ormen kan man göra på olika sätt. Antingen får den som träffat bli ny svans i ormen och "huvudet" tar dennes plats i ringen. Eller så byter lagen plats helt, eller så får dom som blir träffade fylla på i ringen tills ormen bara består av en person.
Läs eller lämna kommentarer (3)

Trollen och jätten

Material
  • Olika saker att lägga på jätten
Kategori
Betyg 4.33/6

Beskrivning
En deltagare utses att vara jätten. De övriga troll. Jätten är jättetrött(!) och lägger sig för att sova på golvet. Trollen står tysta i en ring runtom. När jätten somnat (blundar) och inte ser något, smyger trollen fram och lägger saker på honom som kläder, filtar, kuddar men de får vara försiktiga för plötsligt kan jätten vakna med ett vrål och försöker fånga trollen. Det troll som blir fångat först får vara jätte i nästa runda.

Detta är en lek som absolut passar utomhus och gärna i en skog där troll och jättar ju trivs bäst. Då kan trollen lägga små pinnar eller löv på jätten.

En variant är att det troll som blir fångat också blir en jätte så att jättarna blir fler och fler (men det är första jätten som bestämmer när det är dags att vakna).
Läs eller lämna kommentarer (1)

Röda och vita rosen

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.33/44

Beskrivning
Denna lek som bl.a finns med i boken Mästerdetektiven Kalle Blomkvist, lekte vi ofta när jag gick i skolan.

Deltagarna delar upp sig i två lag. Ett lag är röda rosen och det andra är vita rosen. Det behövs en sak som ska gömmas, t.ex en fin sten eller något liknande.

Ett lag, t.ex vita, får börja med att gömma saken på ett listigt ställe. Alla i laget måste veta precis var den är gömd. Motståndarlaget, röda rosen, står samlat någonstans utom synhåll och väntar medans saken blir gömd. När vita laget är klara ropar de på röda laget som nu ska hitta saken.

För att kunna hitta den lättare kan de fånga en medlem i vita laget. När de fångat någon måste denna personen ge en ledtråd till var saken är gömd. När röda laget fått en ledtråd måste de släppa fången fri. När röda rosen lyckas hitta saken är det deras tur att gömma och bli jagade.

Vi lekte dock en annan variant, att när man tar fast en från det andra laget så skall den ge 3 ledtrådar till var föremålet finns gömt, men endast 1 av ledtrådarna skall vara sann. På detta sätt blir det lite svårare att hitta föremålet och man kan lura det andra laget att söka på helt fel ställe. (Tillägg från Ida i Finland, tack!)

Läs eller lämna kommentarer (1)

Mamma Hare

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.33/12

Beskrivning
Denna lek gör sig nog bäst ute i skogen. En deltagare utses till Mamma Hare som ska lära sina ungar att akta sig för faror. Mamma Hare ställer sig på en bestämd plats, blundar och räknar till 50.
Under tiden ska övriga deltagare försöka gömma sig <strong>så nära</strong> Mamma Hare som möjligt.

När Mamma Hare räknat klart ska hon, från den plats där hon räknat, försöka få syn på de övriga deltagarna. De som hon ser ropar hon ut namnet på, då måste de komma fram från sina gömställen.

När Mamma Hare fått en stund att hitta de övriga är det fritt fram. Då visar alla som är gömda sig och man kollar vem som vågat gömma sig närmast. Den som varit närmast vinner omgången och får bli ny Mamma Hare.

Läs eller lämna kommentarer (0)

Bondtolvan

Material
  • Hopprep
Kategori
Betyg 4.32/13

Beskrivning
Detta är en klassisk hopprepslek. Två deltagare vevar hopprepet, övriga väntar i led på sin tur att hoppa. Om den som hoppar missar på något sätt under sin tur får denne ta över som rep vevare. Vid hopp i snabbt tempo kan man låta hopparen få komma in i lagom takt innan hastigheten ökas.

0. Spring rakt genom bågen utan att hoppa över repet.
1. Ett vanligt hopp sedan direkt ut.
2. Två hopp när repet vevas så att det inte slår i marken, även kallat ballonghopp, hoppa sedan ut.
3. Tre vagg hopp, alltså när repet gungas fram och tillbaka.
4. Fyra långsamma jämfota elefanthopp.
5. Fem hopp i snabbt tempo.
6. Hoppa två vanliga hopp, ducka sedan under repet för två repslag i luften ovanför huvudet, därefter två vanliga hopp igen.
7. Sju hopp med ett halvt varvs snurr på varje hopp.
8. Åtta hopp med klapp i marken mellan varje hopp.
9. Gå in från motsatt håll, gör nio hopp.
10. Fem hopp i högt tempo och fem i ännu snabbare tempo direkt efter.
11. Elva vagghopp.
12. Hoppa in motsols, klara sex hopp, veva sedan repet åt andra hållet för sex hopp och hoppa ut igen.
Läs eller lämna kommentarer (2)

Leta prylar

Material
  • Prylar!
  • Papper
  • Pennor
Kategori
Betyg 4.30/140

Beskrivning
Dela upp deltagarna i lag och utse lagledare.
Ledaren skriver upp ett gäng prylar och ger en lista till varje lagledare.
På utsatt tid ska lagen hitta så många som möjligt av sakerna på listan.
Svårighetsgraden på leken varieras genom listans innehåll.
Bidrag från:
Patrik Korp
Läs eller lämna kommentarer (0)

Pepparkaksgubbar

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.29/7

Beskrivning
Deltagarna delar upp sig två och två i armkrok och ställer sig i en ring. Ett par får börja jaga/bli jagad. Den jagade kan ställa sig i armkrok med ett par. Om man krokar fast sig hos den vänstra parten måste den högra ge sig av och vice versa.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Pin It on Pinterest

X