Utelekar

Sök bland lekarna
Leka kan man göra över allt, men allra bäst är nog utomhusI betygsordning bäst först.
202 lekar hittades.

Linbanan

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 5.00/8

Beskrivning
Aktiviteten passar bäst i ett skogsområde. Ledaren tar ett långt snöre och fäster ena änden vid ett träd. Sedan låter man linan löpa kors och tvärs, kring och mellan träd och buskar i en vindlande bana. När linan inte räcker längre eller man tycker linbanan är lagom lång fäster man tampen vid en slutstation. Det går inte att göra några knutar längs vägen utan linan får bara knytas i början och i slutet.
Sedan knyts ett antal öglor kring linan vid startpunkten. Varje deltagare får en ögla att föra runt linbanan hela vägen in i mål.
Ett tips är att binda ihop linbanans ändar så att linbanan bildar en sluten cirkel. Då kan man återanvända öglorna när deltagarna kommer i mål.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Parfotboll

Material
  • Snöre
  • Fotboll
Kategori
Betyg 4.60/59

Beskrivning
Dela in deltagarna i två lag. I varje lag ställer sig sedan lagmedlemmarna två och två i par. I varje par binder de två spelarna fast den enes högerben mot kompisens vänsterben. Sedan möts lagen i en fotbollsmatch!

Kräver ett gott samarbete samt ett jämt deltagarantal.
Läs eller lämna kommentarer (3)

Långnäsa

Material
  • Pinne
Kategori
Betyg 4.58/24

Beskrivning
Här är en lek som vi lekte ofta på skolgården på 80-talet i Luleå när snön hade tinat bort.

Redskap: 1 rak pinne ca 20 cm lång. En större grusad plan, t.ex. en fotbollsplan eller en skolgård. Det går även på asfalt med krita men blir rätt stökigt.

Antal deltagare: minst 2 men helst fler.
Så här går det till:
Varje person ställer sig ca 2-3 meter från varandra och ritar en ring ca 1 meter i diameter i gruset runt sig själva. Ringarna ska vara lika stora.

Ena deltagaren börjar med att försöka kasta pinnen (attackera) så den landar inne i en av de andra deltagarnas ringar (mark). Stannar pinnen då den landat helt utanför den andres mark misslyckas attacken. Lyckas attacken, en del av pinnen blir kvar innanför marken, så blir den som har marken av med den bit den inte står på (längs med pinnens riktning).

Om pinnen landar mellan benen får markägaren välja sida.

Om markägaren med hjälp av sina ben lyckas förhindra attacken genom att sparka iväg pinnen innan den har landat så för denne rita en långnäsa ca 40 cm bred från där den står eller sitt närmaste markområde fram och runt pinnen. Området som den markägaren nu har är mycket större men samtidigt mycket svårare att försvara från nya attacker.

Det är den som blev attackerad senast som i sin tur ska attackera sina medspelares marker (ringar och långnäsor) därnäst. Om en person förlorar så mycket mark att den bara har kvar tillräckligt för att ställa ned sina fötter har den åkt ut.
Bidrag från:
Erik Edlund
Läs eller lämna kommentarer (2)

Organisationstävling

Material
  • Uppdragslista
  • Protokoll
  • Pennor
Kategori
Betyg 4.54/13

Beskrivning
Tävlingsledningen sammanställer ett papper med en massa, massa uppdrag på. Varje uppdrag är värt olika poäng beroende på dess svårighetsgrad.

Se här för ett exempel.

Deltagarna delas in i lag och varje lag får ett uppdragspapper samtidigt som startskottet går.

På en förutbestämd tid ska lagen klara av så många uppdrag de hinner och redovisa dessa för tävlingsledningen efterhand som de blir klara. Ledningen avgör huruvida uppdraget är korrekt slutfört och om det är värt full poäng.

Om uppdraget är godkänt noteras det av ledningen. Det kan vara bra att ledningen själva har separata poänglistor för varje lag för att undvika eventuellt fusk.

När tiden är slut räknas lagens poäng ut och ett vinnarlag koras. Ha gärna fler uppdrag än vad som är möjligt att klara under den utsatta så lagen får planera sitt arbete noga!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Stapel kubb

Material
  • Kubbspel
Kategori
Betyg 4.44/42

Beskrivning
Vid familjeevenemang brukar vi spela kubb. Vid ett tillfälle var vi lite korta på femkampsgrenar och vi gjorde en "stapel-lek".

Alla ingående delar i ett kubbspel får användas. Staplas under en begränsad tid och stapeln ska kunna stå still i tex 30 sek. Högst stapel vinner!

Enkelt och roligt, även för gammelfarbror den fd konstruktören!
Bidrag från:
Anna
Läs eller lämna kommentarer (1)

Kinesiska muren

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.43/116

Beskrivning
Gymnastik salen delas på mitten med hjälp av bänkar eller tunna gymnastikmattor. Detta bildar den kinesiska muren. På ena sidan samlas deltagarna för att förberda sig att storma över muren för att nå fram till skatten. En skatt som utgörs av mycket värdefulla ärtpåsar eller lekband och ligger längst ner på motsatta kortsidan. Detta hade varit mycket enkelt om det inte vore för de två vakter som placerats bakom muren för att vakta dyrbarheterna.

När startskottet går gäller det för skattplundrarna att ta sig över muren, förbi vakterna för att hämta en skatt. Vakterna får inte röra sig från muren utan måste försöka fånga de personer som passerar över. Blir man tagen över går man till att bli vakt. Vinner gör den som har flest skatter när leken är slut.
Läs eller lämna kommentarer (3)

Land och rike

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.42/138

Beskrivning
En ganska stor cirkel ritas i sanden.
Cirkeln delas in i lika många och stora tårtbitar som det finns deltagare i leken. Tårtbitarna blir deltagarnas länder. Man bestämmer vad ens land ska heta och ställer sig mitt i sitt tårtbits-rike.

Den som ska inleda leken tar en lagom stor pinne i handen och ska kasta in den i någons rike. Samtidigt som pinnen kastas säger man "Jag invaderar Legoland!" (eller vad landet nu heter). Alla utom den som fått pinnen inkastad i sitt rike springer ut ur cirkeln så långt man hinner. Den som fått pinnen i sitt land plockar snabbt upp den från marken och skriker "STOPP!!!" då måste de som springer stanna omedelbart och stå alldeles stilla.

För nu ska den som blivit invaderad försöka träffa någon av löparna med pinnen. Därför är det viktigt att pinnen inte är för stor eller för tung eller att man kastar för hårt. Lyckas man med att träffa någon med pinnen får man ta en bit av dennes rike genom att rita om gränsen så långt man når med pinnen.

Den gamla gränsen suddas ut. Sedan återgår alla till sina länder och den som blivit invaderad fortsätter leken genom att invadera någon annan.

Skulle man däremot missa när man kastar pinnen får istället den man siktade mot ta en del av ens rike med hjälp av pinnen.
Läs eller lämna kommentarer (25)

Spindelnätet

Material
  • Rep
Kategori
Betyg 4.41/22

Beskrivning
Ett långt rep, eller band, binds kors och tvärs likt ett stort spindelnät mellan t.ex två träd.
Öppningarna i nätet måste vara så stora att en deltagare kan ta sig genom det.

Deltagarna ska antingen enskilt eller lagvis ta sig genom spindelnätet utan att nudda vid det. För gör man det har man ju väckt spindlen!

Vill man göra leken svårare i lagtävling får en öppning i nätet endast användas av en enskild deltagare. Då blir det viktigt med en väl uttänkt taktik!
Läs eller lämna kommentarer (1)

Spindeln

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.40/5

Beskrivning
Planen kan vara basketplanens storlek eller badmintonplan. Lite beroende på hur många elever/deltagare man har. Kortändorna är start och mål. Alla står bakom en kortända.

Spindeln, utse en av deltagarna, skall nu "datta" sina kompisar och får hela tiden springa och röra sig.

Vid startsignal står spindeln alltid i mitten.

Läraren/domaren ger signal för start. Alla skall nu ta sig från start till mål utan att bli "dattad". Blir man det måste man stanna och stå still. Man får inte lyfta på fötterna men man har en träffvidd som motsvarar armarnas bredd.

Det innebär att de som blivit tagna nu också kan "datta". Skillnaden är att spindeln får röra sig hela tiden men det får inte de som blivit "dattade" göra. Det blir som ett spindelnät som de kvarvarande skall ta sig igenom. Siste man/kvinna som är kvar kan lämpligen bli ny spindel om man vill köra flera gånger.

Vill man göra denna lek lite svårare tar man till en mjukboll som man ska "datta" med istället.
Bidrag från:
Karin Sörquist
Läs eller lämna kommentarer (1)

Fiskedammen 2

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.40/5

Beskrivning
Ordna ett metspö med krok och tillverka några fiskar man kan fånga. Det behöver bara vara något enkelt som en pappers eller kartongfiskar med en ögla på. Eller om man vill vara riktigt avancerad, istället för krok använder man en magnet. Fiskarna lägger man ut i en damm som kan markeras med hjälp av hopprep eller steck i sanden. Det gäller för deltagarna att antingen fiska upp så många fiskar de kan på tid eller hitta meddelanden på undersidan av fisken. Varje fisk kan också ha ett poängvärde som man kan lägga ihop.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Budkavlen

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.40/20

Beskrivning
Deltagarna delas upp i lika stora lag. En ur varje lag utses till startare och dessa ställer upp sig längs en startlinje. De övriga lagmedlemmarna ställer upp sig med c:a 100 meters mellanrum längs en slinga, som vid en stafett i en friidrottstävling. Innan starten går får startarna en mening uppläst för sig. Det kan vara olika meningar för de olika lagen.

Sedan gäller det att minnas den när man startat löper man bort till tvåan och talar om meningen för denne som i sin tur löper vidare till nästa.

Det lag som efter målgång återger meningen bäst har vunnit! Det går givetvis att göra denna övning med bara ett lag.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Fotleken

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.40/10

Beskrivning
Alla deltagare står i en ring. En person startar leken genom att flytta sin ena fot och placera den så att den nuddar vid en fot på personen till vänster.

Den fot som nuddades flyttar person två i sin tur mot en av fötterna på personen till vänster om honom.

Den foten man stöder på (inte förflyttar mot en motståndare) får inte lyftas ur läge, men det är tillåtet att snurra på den. Så fortsätter man ringen runt.

Helst ska man försöka se till att motståndarna hamnar i så omöjliga positioner som möjligt. För om man ramlar omkull eller nuddar marken med någon kroppsdel är man ute. Målet är att bli sist kvar.

Det gäller givetvis samtidigt att inte försätta sig själv i svårigheter.

Det är tillåtet att luta sig mot de som är med i leken, men man får inte stödja sig mot väggar eller annat.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Bondgården

Material
  • Papperskvadrater i olika färger
  • Tidtagarur
Kategori
Betyg 4.39/13

Beskrivning
Leken förbereds genom att man klipper c:a 50 stycken papperskvadrater i 3-4 färger, 10*10 cm kan vara lagom storlek. Antalet färger avgörs av hur många lag som ska vara med i leken. Varje färg symboliserar ett djur. T.ex grönt är kor, blått är får och rött är hästar om man har tre lag.

Kvadraterna göms sedan på olika kluriga ställen. Deltagarna delas in i lika många lag som man har färger, en person i varje lag utses till djurmamman, de övriga är ungar.

Ungarna skickas iväg för att leta efter papperskvadrater i lagets färg. Om t.ex en kalv hittar en grön lapp stannar den vid lappen och börjar råma. Ungarna får inte plocka upp lapparna utan djurmamman måste komma och samla upp lappen och djurungen får leta vidare efter fler lappar. Hästfölen gnäggar förstås och lammen bräker.

Efter en bestämd tid avslutas leken och man räknar hur många lappar varje lag samlat in. Flest vinner!

När vi arbetade med geometriska former klippte jag istället ut rektanglar och trianglar.



Läs eller lämna kommentarer (1)

Ultimate

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.38/13

Beskrivning
Som handboll fast med freesbee. Deltagarna delas upp i två lag. Storleken på spelplan kan variera beroende på hur många deltagare som är med, men en fotbollsplan är ganska lagom.

I Ultimate finns ingen kroppskontakt, tacklingar och knuffar är således förbjudna.

Det är inte tillåtet att rycka freesbeen ur händerna på en motståndare, då blir det frikast.

Det är inte heller tillåtet att springa eller gå med freesbeen om man har den utan den måste passas mellan lagmedlemmarna.

Freesbeen får inte nudda vid marken, om den gör det, t.ex efter en misslyckad passning, får motståndarlaget frikast från den plats där freesbeen landat.

Man får försvåra passningar genom att ställa sig ivägen och vifta med händerna framför den som har freesbeen, så länge det inte blir någon kroppskontakt.

Poäng får man om man lyckas passa freesbeen till en lagkompis som står inom målområdet. Målområdet för laget är en remsa utav planen längs motståndarnas kortsida. Målområdet måste vara väl markerat.

Ett lag får börja spelet genom ett utkast från sitt eget målområde, motståndarlaget gör sitt bästa för att försvåra och bryta passningar. Bryter man en passning vänder spelet bara. När det blir mål startas spelet igen med ett utkast från målområdet. Spela två halvlekar med sidbyte.

Läs eller lämna kommentarer (0)

Evighetssvansjakten

Material
  • Lekband
Kategori
Betyg 4.35/20

Beskrivning
Detta är en utveckling av den vanliga svansleken. I den vanliga varianten får alla deltagare varsin svans (d.v.s. repstump eller lekband) som stoppas ner i byxlinningen sedan gäller det att stjäla varandras svansar och inte bli av med sin egen.

Men i denna variant, utan utslagning och med ännu mer rörelse, ger man hälften av deltagarna en svans och resten är utan.

De som har svans ska akta sig för att bli av med sin och de som inte har någon svans ska försöka ta en och sätta på sig själv. Leken fortsätter tills ledaren säger att leken är slut.

Alla är med hela tiden och ingen vinner. Toppenlek, speciellt med yngre barn i förskole- o lågstadieåldern.
Bidrag från:
Kajsa
Läs eller lämna kommentarer (0)

Påsksafari

Material
  • Påsksaker att gömma
Kategori
Betyg 4.34/21

Beskrivning
Ledaren preparerar en promenad som deltagarna får gå. På vägen ska de räkna hur många ägg, harar, kycklingar och/eller tuppar man passerar. Det går också att för skojs skull blanda in andra saker som inte hör påsken till som tomtar osv!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Trollen och jätten

Material
  • Olika saker att lägga på jätten
Kategori
Betyg 4.33/6

Beskrivning
En deltagare utses att vara jätten. De övriga troll. Jätten är jättetrött(!) och lägger sig för att sova på golvet. Trollen står tysta i en ring runtom. När jätten somnat (blundar) och inte ser något, smyger trollen fram och lägger saker på honom som kläder, filtar, kuddar men de får vara försiktiga för plötsligt kan jätten vakna med ett vrål och försöker fånga trollen. Det troll som blir fångat först får vara jätte i nästa runda.

Detta är en lek som absolut passar utomhus och gärna i en skog där troll och jättar ju trivs bäst. Då kan trollen lägga små pinnar eller löv på jätten.

En variant är att det troll som blir fångat också blir en jätte så att jättarna blir fler och fler (men det är första jätten som bestämmer när det är dags att vakna).
Läs eller lämna kommentarer (1)

Plockrutan

Material
  • Något att markera kvadrat med
  • Olika föremål att lägga i kvadraten
Kategori
Betyg 4.33/6

Beskrivning
Skapa en ganska stor kvadrat på marken med hjälp av ett rep eller rita upp. Inuti kvadraten sprider man ut lite olika föremål. 6*6 - 8*8 kvadratmeter kan vara lagom storlek.

Deltagarna gör först en uppskattning av hur många av föremålen de kan plocka åt sig utan att beträda kvadraten.

Sedan gäller det att försöka ta ut så många saker som möjligt. Det är tillåtet att ta hjälp av långa föremål som man plockat åt sig ur kvadraten men man får inte hämta hjälpmedel från någon annanstans.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Slängstatyer

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.33/6

Beskrivning
En deltagare utses till slängare. Slängaren tar valfri deltagare i båda händer och de två börjar att snurra runt, runt tills slängaren när som helst släpper taget och "slänger" iväg deltagaren. När deltagaren landar fryser denne fast och står helt stilla som en staty.

Nu kan man fortsätta denna lek på två sätt. Antingen fortsätter slängaren att slänga resten av deltagarna tills dess att alla blivit statyer. Därefter utser slängaren vilken staty som blivit bäst. Den vinnande statyn blir ny slängare i nästa omgång.

Det andra sättet är att när första deltagaren blivit slängd och blivit en staty så ska de övriga deltagarna efterlikna hur den blev. Den som slängaren anser härmat statyn bäst blir ny slängare (eller så fortsätter samma slängare, ledaren, att kasta deltagare tills alla fått vara originalstatyn utan att nödvändigtvis avgöra vem som blivit bäst.)
Läs eller lämna kommentarer (0)

En bonde i vår by

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.31/19

Beskrivning
En deltagare börjar leken som bonde och ställer sig mitt på golvet. Runt om bonden ställer sig övriga hand i hand.

Leken börjar med att deltagarna i ringen går runt om bonden medurs och sjunger sången "En bonde i vår by". Bonden går samtidigt moturs inuti ringen.
När man sjungit färdigt versen som handlar om att bonden tar en fru väljer bonden en valfri deltagare från ringen som får komma in i mitten och bilda en innerring. I följande verser ska frun välja ett barn, sedan barnet en hund, hunden en katt, katten en mus.

För varje vers tillkommer en person till den inre ringen. I den avslutande versen ska musen välja en ost vilket innebär att en deltagare från den yttre ringen ställs i mitten kring vilken båda ringarna tillsammans sjunger sista versen om att osten den står kvar!

Deltagaren som avslutar lekomgången som osten blir ny bonde nästa runda.
Melodi med engelsk text (The farmer in the dell) från YouTube
En bonde i vår by, en bonde i vår by,
hej hopp tralalala la, en bonde i vår by.

Och bonden tar en fru...
Och frun hon tar ett barn...
Och barnet tar en hund...
Och hunden tar en katt...
Och katten tar en mus...
Och musen tar en ost...
Och osten den står kvar...


Läs eller lämna kommentarer (0)

Röda och vita rosen

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.30/49

Beskrivning
Denna lek som bl.a finns med i boken Mästerdetektiven Kalle Blomkvist, lekte vi ofta när jag gick i skolan.

Deltagarna delar upp sig i två lag. Ett lag är röda rosen och det andra är vita rosen. Det behövs en sak som ska gömmas, t.ex en fin sten eller något liknande.

Ett lag, t.ex vita, får börja med att gömma saken på ett listigt ställe. Alla i laget måste veta precis var den är gömd. Motståndarlaget, röda rosen, står samlat någonstans utom synhåll och väntar medans saken blir gömd. När vita laget är klara ropar de på röda laget som nu ska hitta saken.

För att kunna hitta den lättare kan de fånga en medlem i vita laget. När de fångat någon måste denna personen ge en ledtråd till var saken är gömd. När röda laget fått en ledtråd måste de släppa fången fri. När röda rosen lyckas hitta saken är det deras tur att gömma och bli jagade.

Vi lekte dock en annan variant, att när man tar fast en från det andra laget så skall den ge 3 ledtrådar till var föremålet finns gömt, men endast 1 av ledtrådarna skall vara sann. På detta sätt blir det lite svårare att hitta föremålet och man kan lura det andra laget att söka på helt fel ställe. (Tillägg från Ida i Finland, tack!)

Läs eller lämna kommentarer (1)

Jipp jipp

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.29/10

Beskrivning
Förbered leken genom att markera ett lekområde som är ca 10-20 meter långt och ca 8-10 m brett. Lekområdet ska vara delat i två lika stora planhalvor med en tydlig mittlinje och deltagarna delas in i två lag. Lagen ställer sig på varsin planhalva.

Ett lag får börja och en person ur det laget utses till tagare som skall rusa in på motståndarlagets planhalva och försöka kulla så många som möjligt och sedan ta sig tillbaka till sin egen planhalva igen. Problemet är att så fort tagaren kliver över mittlinjen till motståndarna måste denne hela tiden säga "Jipp-jipp-jipp-jipp!". Det är inte tillåtet att ta ett nytt andetag eller sluta säga "Jipp-jipp".

Alla som blir tagna blir medlemmar i det andra laget. Om tagaren slutar säga "Jipp-jipp" på motståndarnas sida blir denne istället medlem i motståndarlaget. Alla som blivit tagna innan det händer går ändå över till motståndarlaget.

Det andra laget ska förstås undvika att bli tagna men får lov att hålla kvar tagaren om de kan tills denne inte klarar säga "Jipp-jipp".

När tagaren klarat sig tillbaka till sin egen planhalva igen eller blivit tagen själv är det andra lagets tur att utse en ny tagare.

De som kliver utanför lekområdet blir självtagna.

Det lag som har alla deltagare på sin sida har vunnit.

Det går att göra en "last man standing" variant av denna, det vill säga att alla som blivit tagna är ute ur leken.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Dodgeball

Material
  • Mjukboll
Kategori
Betyg 4.28/21

Beskrivning
Dodgeball spelas på en yta stor som en volleybollplan. Två lag med 6 - 10 spelare på plan möts och målet är att bränna ut motståndarna genom att träffa dem med bollar. Mjuka bollar är bäst att spela med. Man brukar spela Dodgeball med 6 bollar men man kan använda fler eller färre.
Spelytan delas av en mittlinje och lagen rör sig endast över sin egen planhalva aldrig på motståndarnas sida.
Ca 3 meter från mittlinjen finns det en "attacklinje" på varje planhalva längs med mittlinjen. Denna linje är endast av betydelse i början av spelet, se nedan.

Man blir bränd om man
1. Blir träffad av en boll, under axlarna, kastad av en motståndare. Det är bara direkt träff som gills. Bollen får alltså inte ha studsat i golv, väggar eller annat innan den träffar, då är den död och ofarlig.

2. Trampar utanför spelområdet eller kliver över på motståndarnas planhalva. (Det finns flera varianter för exakt hur hårda reglerna för övertramp är. Allt från att man inte ens får nudda linjerna till att det räcker med att någon del av kroppen rör vid en linje för att man ska vara säker). Man får lämna planen för att hämta bollar som rullat utanför men bollen måste vara tillbaka på plan igen innan den får kastas. En regel som finns är att man måste lämna planen från kortlinjen längst bak för att få hämta bollar som rullat utanför.

3. Om en motståndare fångar en boll innan den studsat (lyra) blir den som kastat bollen bränd. Dessutom får motståndarna tillbaka en spelare på plan igen, antingen en tidigare bränd spelare eller en avbytare om det är fler spelare i laget än som får vara på plan från start. Det får dock aldrig vara fler spelare på plan än så många som startade matchen.

4. Om man träffar en motståndare i huvudet åker man själv ut. (En regel som varierar men som kan vara bra att ha med).

Spelet börjar med att bollarna radas upp på mittlinjen med jämna avstånd från varandra. Om man spelar med 6 bollar fördelas de lika, 3 bollar på varje sida om mittpunkten. Lagen ställer upp längs sina kortsidor längst ner på planhalvorna.
När domaren ger startsignal rusar lagen mot mitten för att plocka upp bollar. De får endast hämta de 3 bollar som ligger på högra sidan av mittpunkten sett från lagens håll. Bollarna måste sedan, efter de plockats upp, transporteras bakom "attacklinjen" innan de kastas på motståndarna.

Extraregler
Man kan begränsa matchtiden till 3 minuter, det lag med flest spelare kvar på plan vinner.

Om laget som leder har alla 6 bollarna på sin sida måste de göra sig av med minst en boll inom 5 sekunder.

Man får inte samla upp bollar som ligger på motståndarnas planhalva.
Läs eller lämna kommentarer (2)

Buffa boll

Material
  • Bollar
Kategori
Betyg 4.28/19

Beskrivning
I denna lek gäller det att driva en boll framåt, men inte med fötterna som i fotboll utan bara med hjälp av huvudet.
Deltagarna ställer upp sig längs en startlinje och ska när startskottet går, krypande, knuffa en boll med huvudet en sträcka, runda ett rundningsmärke och ta sig tillbaka till startlinjen igen.

Denna kan med fördel göras som en stafett! Prova med bollar i olika storlekar.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Bränna svansen

Material
  • Mjukboll
Kategori
Betyg 4.27/133

Beskrivning
Deltagarna delas upp i två lag. Lag Ett bildar en orm genom att ställa sig på led där man håller ett ordentligt tag om livet på framförvarande person. Lag Två ställer sig i en ring kring ormen och får en mjukboll. På given signal ska Lag Två försöka träffa svansen på ormen, dvs sisteman i ledet. Bollen får bara passas mellan lag medlemmarna i Lag Två som måste stå stilla i ringen, inte springa med bollen.

När någon lyckas träffa sisteman i ormen kan man göra på olika sätt. Antingen får den som träffat bli ny svans i ormen och "huvudet" tar dennes plats i ringen. Eller så byter lagen plats helt, eller så får dom som blir träffade fylla på i ringen tills ormen bara består av en person.
Läs eller lämna kommentarer (3)

Pin It on Pinterest

X