Utelekar

Sök bland lekarna
Leka kan man göra över allt, men allra bäst är nog utomhusI betygsordning bäst sist.
204 lekar hittades.

Tågleken

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 2.00/16

Beskrivning
Några av deltagarna väljs ut och får bli stationer. Om en deltagare har en röd tröja kan stationen döpas till Rödmåla, Hårbanda om deltagaren har hårband, Strumpgröna, Prickholma, Byxblåa osv.

Övriga deltagare ställer upp på led och lägger händerna på axlarna på den som står framför. Den som är först får vara loket. Loket tuffar sedan till varje station och släpper av passagerare vid en passande hållplats.
Alla passagerare med röda tröjor stiger av vid Rödmåla osv.
När alla stationer blivit besökta vänder loken om och hämtar upp alla passagerare igen!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Hopprepspjätt

Material
  • Hopprep
Kategori
Betyg 2.25/4

Beskrivning
Några utses till tagare, de får ett hopprep var som de knyter ihop till ringar (öglor). Sedan börjar de jaga. De som blir tagna håller ochså tag i hopprepsringen och hjälper till att fånga. Leken pågår tills alla är tagna och håller i en ring.
Bidrag från:
Pia
Läs eller lämna kommentarer (0)

Konstutställning

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 2.50/4

Beskrivning
Deltagarna delas in i grupper. Varje grupp får under utsatt tid skapa konstverk utav det material de kan finna i närområdet. Eller ännu bättre, samla in skräp som man gör konstverk av (och sedan slänger) så blir det rent. När tiden är ute har man ett litet vernissage där alla njuter av det som skapats och kanske korar en vinnare för finast verk. (Men kan man tävla i konst?)
Läs eller lämna kommentarer (0)

Av och på

Material
  • Filt eller matta
Kategori
Betyg 2.57/7

Beskrivning
Denna leken börjar med att alla deltagare står runt om en matta eller en filt. Om det är många deltagare kan man använda flera mattor.
Ledaren säger antingen "Hoppa på" eller "Hoppa av".
Då gäller det förstås att göra som ledaren säger, men man måste lyssna. För ibland kan ledaren säga "Hoppa på" mattan när alla redan står på den. De som gör fel och hoppar av är ute ur leken.

Går också att göra på andra redskap, som gymnastikbänkar t.ex.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Trettiokull

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 2.64/14

Beskrivning
Alla deltagare ställer upp sig längs en kortsida, en eller flera tagare står mitt på planen. Deltagarna ska försöka röra sig över planen till andra kortsidan utan att bli tagna. När man står vid en kortsida är man i bo och kan ej bli tagen. Men har man lämnat ett bo får man inte återvända till samma bo innan man varit över på andra sidan.

Tagaren ska försöka fånga deltagarna medan de befinner sig ute på planen. Om någon blir tagen ställer denne sig helt still med armarna utsträckta. Kamraterna kan befria de som är tagna genom att klappa trettio (30) gånger på den tagnes händer. De trettio slagen behöver inte komma i en följd utan om någon bara hinner klappa 13 gånger kan nästa fortsätta från 14 tills man hinner till trettio. Då blir man befriad och kan vara med i leken igen.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Ekorrbo

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 2.67/3

Beskrivning
Deltagarna delas in i grupper om tre. Två av barnen i varje grupp skapar ett bo till det tredje genom att hålla varandra i händerna. Det tredje barnet i gruppen blir ekorren och ställer sig inne i boet.

Leken börjar genom att lekledaren ropar EKORRE!
Då rusar alla ekorrar ur sina bon och rör sig fritt över lekutrymmet.

När ledaren ropar BO ska alla ekorrar hitta ett ledigt bo, inte tvunget det som de utgick ifrån.

Byt uppgifter ofta så att alla får vara ekorrar.

Går säkert att göra som en Hela havet stormar variant där det finns ett bo mindre än det finns ekorrar.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Fallskärmen

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 2.69/13

Beskrivning
Alla deltagare står i en ring och håller i kanten på ett stort tygstycke som t.ex. en filt eller ett lakan. Tyget ska spännas ut ordentligt så att man kan lägga en boll mitt på. Det gäller för deltagarna att samarbeta så att bollen kan rulla fram och tillbaka över filten men inte ramla över kanten. Med lite träning kan man skicka bollen rakt upp i luften och fånga den igen i filten.

För lite mer spänning i aktiviteten kan man använda ett ägg istället för en boll!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Stenleken (Pierre)

Material
  • Fem stenar
Kategori
Betyg 2.75/8

Beskrivning
Fem stenar läggs ut på en filt.

Den som spelar/börjar tar en av stenarna från filten och kastar den rakt upp i luften, plockar kvickt upp en av stenarna från filten innan den kastade stenen fångas. Stenen får ej slå i marken, då är turen över. Turen går även över om man inte lyckas plocka någon sten från filten.

Men lyckas uppgiften läggs den vunna stenen åt sidan och så görs samma sak med de kvarvarande tre stenarna tills filten är tom.

Nästa runda gör man samma sak fast plockar upp två stenar från filten innan man fångar stenen som kastas i luften.

Därefter plockas först tre stenar från filten i första kastet sedan den sista i andra kastet.

I sista omgången ska alla fyra stenar pockas upp innan kast stenen fångas.

En lek man kan leka själv eller med andra.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Fåglarna sätter bo

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 2.77/13

Beskrivning
Deltagarna ställer sig i två ringar med näsorna inåt och håller varandra i händerna. Den ena ringen ska stå inuti den andra och den inre ringen måste ha fler deltagare än den yttre.

De som står i den yttre ringen släpper taget om varandras händer och tar ett par kliv bakåt, de är fågelbon. De som står i den inre håller kvar hand i hand och gör en liten ringdans samtidigt som de sjunger en sång, de är fåglarna.

Så fort sången tar slut ska de som gått i ring, fåglarna, snabbt vända sig om och försöka att hitta ett ledig bo, alltså någon i den yttre ringen, som de ställer sig bakom och lägger händerna på dess axlar.
Eftersom det är fler fåglar än bon kommer några fåglar bli utan!

Nästa runda sätts enkelt igång genom att de som var bon föregående runda nu blir fåglar och ställer sig i den inre ringen och de fåglar som hittade sig ett bo står kvar och blir nya bo.

Om man vill kan fåglarna gå runt till musik som stannas av ledaren istället för att sjunga eller så kan man ge någon typ signal när som helst mitt under sången för att göra det lite mer spännande.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Höken kommer

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 2.78/9

Beskrivning
En deltagare leder de övriga längs en stig någonstans där det finns platser att gömma sig på, en skog är nog att föredra. Ledaren tittar framåt och kan när som helst ropa "Höken kommer!" eller blåsa en gång en visselpipa och räkna högt till tio. Då måste de övriga deltagarna fort gömma sig. När ledaren räknat till tio vänder denne sig om och ropar namnet på alla som syns. De som blir uppropade får komma fram medan resten sitter gömda, tills ledaren vänder sig om och säger fritt fram. Då fortsätter man gå fram på rad igen tills ledaren ropar höken kommer.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Alla gubbar spring!

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 2.82/11

Beskrivning
Alla deltagare samlas i ett bo. En person utses till fasttagare. Fasttagaren ropar "Alla gubbar spring!"
Då lämnar alla boet och alla får springa fritt inom lekområdet. När som helst får fasttagaren ropa "STOPP!".

Då ska alla omedelbart stanna och stå alldeles blixtstilla. Om fasttagaren ser någon röra sig får den personen jagas. Fasttagaren måste hinna fånga personen innan denne hinner tillbaka till boet.

Om fasttagaren lyckas fånga personen blir den fångade ny fasttagare.

Alla de övriga deltagarna får gå tillbaka till boet igen.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Stress

Material
  • Basketboll
  • Basketkorg
Kategori
Betyg 2.85/12

Beskrivning
Deltagarna ställer sig på ett långt led framför en basketkorg med start från strafflinjen.
De två första i ledet har varsin basketboll i händerna.

När starten går ska förste man försöka skjuta så många mål i korgen som möjligt med sin boll och får hålla på med det ända tills någon annan deltagare i ledet lyckas göra mål.

För varje deltagare i ledet får i turordning ett försök att med sin boll göra mål men om det misslyckas lämnas bollen till nästa person i ledet som får ett skottförsök och så vidare.

Lyckas man pricka rätt blir man den som får samla mål, annars ställer man sig sist i ledet. Blir man bortpetad som målsamlare får man också ställa sig sist i ledet.

Den som samlat flest mål när leken är över vinner! Antingen kan man hålla på tills någon uppnår en viss poängsumma eller på tid.

Läs eller lämna kommentarer (2)

Pinochio

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 2.87/8

Beskrivning
Deltagarna ställer i en ring och startar leken på följande vis. Alla sträcker ut sina armar och klappar fyra gånger mot närmaste grannarnas händer samtidigt som alla säger "Pi-no-chi-o". Sedan skuttar alla baklänges fyra skutt i takt som man säger "Pi-no-chi-o" igen.

Målet är nu att försöka sätta sin egen fot på någon annans. Försiktigt förstås!

Så när alla nu står i en större cirkel börjar en person med att ta ett skutt närmare någon annan. Det går att direkt försöka pricka någons fot, men det brukar vara svårt.
Sedan får alla i klockvis ordning sin tur att skutta ett skutt.

Man står still med fötterna där man landar. Enda gången man får lov att flytta sina fötter när det inte är ens tur att skutta är om någon försöker pricka dem.
Då får man dra undan dem för att inte bli träffad. Så det gäller att ha snabba reflexer!

Man är ute ur leken om någon prickar ens fot. Den som är sist kvar vinner!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Kasta över plan

Material
  • Tennisboll
Kategori
Betyg 3.00/12

Beskrivning
Två lag spelar på en fotbollsplan med en tennisboll. För att få poäng ska tennisbollen kastas in i motståndarnas mål. Men man får bara röra sig inom och kasta bollen från eget straffområde. Man turas om inom laget att få kasta bollen.

Alla i laget är målvakter och står uppställda mellan stolparna längs mållinjen under spelets gång.

Enda gången någon får röra sig utanför det egna straffområdet är om någon i laget lyckas fånga en lyra på ett kast från en motståndare.

Är det en tvåhandslyra får kastaren gå fram till planens mittpunkt och kasta mot motståndarnas mål.

Är det en enhandslyra får kastaren ställa sig på straffpunkten, 9 meter från motståndarmålet.

Detta var en mycket populär lek när jag gick i mellanstadiet (för lite över 20 år sedan, huu) och jag minns att vi använde våra jackor som extra försvar och skydd när någon kastade mot vårt mål från straffpunkten.
Läs eller lämna kommentarer (2)

Klunsakampen

Material
  • Rockringar
Kategori
Betyg 3.00/2

Beskrivning
Två lag delas upp och ställer sig på led parallellt med varandra med några meters avstånd. För mellan förste man i lagleden läggs en båge (halvcirkel) av c:a 20 rockringar ut.

När startsignalen går hoppar försteman från varje lagled jämfotahopp genom rockringsbågen tills man möter en motståndare. Då stannar båda i varsin rockring och spelar en "sten sax påse" (klunsa) kamp. Den som förlorar måste lämna sin rockring och ställa sig sist i sitt lagled.

Samtidigt lämnar en lagmedlem från det förlorande laget sitt led och börjar hoppa jämfota genom rockringsbågen. Men den som vann klunsakampen har också fått möjlighet att hoppa vidare så långt denne hinner när förlorande motståndare fick lämna sin rockring och kan vinna lite mark. Tills man möter en motståndare igen och en ny klunsakamp inleds. Det lag som hinner hoppa genom hela rockringsbågen tills rockringarna tar slut vinner!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Frottage

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.00/6

Beskrivning
Kanske ingen lek men ändå en trevlig sysselsättning. Ta med färgpennor, kritor och papper ut. Leta upp lite olika ställen med spännande ytor som trädstammar, stenar, väggar o.s.v. Lägg pappret ovanpå och gnugga med färgpennan eller kritan så att mönstret kommer fram. Byta ställen, färger och gör en vacker bild!

Fast man kan kanske tävla i att gissa varifrån man hämtat sitt frottage? :)
Läs eller lämna kommentarer (0)

Alfabetet

Material
  • Långt hopprep
Kategori
Betyg 3.00/6

Beskrivning
Två deltagare vevar ett hopprep, övriga väntar i led på sin tur att hoppa in. Under tiden som en deltagare hoppar rabblar övriga alfabetet högt från A-Ö med en bokstav för varje avklarat hopp.
Skulle någon lyckats hoppa sig genom hela alfabetet en gång börjar man bara om från A.

Den bokstav som hopparen slutligen missar på bestämmer sedan begynnelsebokstav för nästa del av hoppningen.
I denna del ska den som hoppat komma på ett namn som börjar på den bokstaven man nådde till under hoppningen. Skulle den bokstaven vara M kan namnet t.ex. vara Micke (såklart!).

Då börjar repslagarna veva repet för hopparen igen och alla säger följande ramsa tillsammans:

"Micke, Micke, älskar du mig, svara ärligt JA eller NEJ!"

Sedan ökas tempot på repvevningen och för varje avklarat hopp ropar alla "JA" och "NEJ" varannan gång tills hopparen missar, vilket då ger svaret på frågan i ramsan!

Man kan förstås fråga om ett fotbollslag på den bokstaven vinner serien istället, eller något annat. :)
Läs eller lämna kommentarer (0)

Väggen

Material
  • Fotboll
  • Vägg
Kategori
Betyg 3.01/10

Beskrivning
Deltagarna skjuter i turordning en fotboll mot en vägg. Man får lov att röra bollen max tre gånger under sin tur innan den måste träffa väggen annars är man ute ur leken. Man får inte flytta bollen med händerna.

Personen som inleder en omgång skjuter första skottet från en startpunkt några meter från väggen. Därefter gäller det att använda sina tre bollkontakter från det läge där bollen befinner sig.

Den som är sist kvar vinner förstås. En mycket populär lek när jag gick i skolan!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Följa John

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.07/58

Beskrivning
En person är John de övriga deltagarna står bakom honom i ett led. John ska förflytta sig runt på olika sätt och de som följer efter måste göra exakt precis som John. Enkel men rolig lek!
Läs eller lämna kommentarer (1)

Monster och Ynk

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.10/10

Beskrivning
Deltagarna ställer upp sig i par, alla förutom två. Alla par håller varandra i armkrok. Av de två personer som inte står i par, blir en monster den
andra blir ynk. Monstret ska jaga ynken och samtidigt BRÖÖÖÖLA! Brööölandet är väldigt viktigt. Ynken försöker undvika MONSTRET samtidigt som ynken,
ynkar. Ynk, ynk, ynk. Ynken kan också retas med monstret.<br>
Lyckas monstret kulla ynken byter de roll!<br>
Det som är svårt med leken är det jag kommer försöka förklara nu. Ynken ställer sig i armkrok med någon i ett par, när den är trött på att vara ynk.
Då blir den i paret som inte får ynken bredvid sig fri. <br>
OBS! Nu kommer det svåraste: Då blir den ny utsläppta monster och de tidigare monstret ynk!
Bidrag från:
Jacob Lindgren
Läs eller lämna kommentarer (3)

Trädkramarna

Material
  • Träd som bon
Kategori
Betyg 3.10/10

Beskrivning
I denna lek måste det finnas träd inom lekområdet. Alla deltagare utom två ställer sig vid vars ett träd och håller om detta. Av de två som är utan träd blir den ena jägare och den andra den jagade.
Det gäller för jägaren att kulla den som blir jagad och om det händer byter dessa två roller så att den jagade istället blir jägare.

När helst den som blir jagad vill kan denne ställa sig vid någons träd. Den som stod vid det trädet måste då ge sig av och akta sig för att bli tagen av jägaren.

Om jägaren inte orkar jaga längre går det givetvis att ställa sig vid någons träd, då blir den personen ny jägare.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Ränna

Material
  • Tennisboll
Kategori
Betyg 3.10/76

Beskrivning
Denna lek lektes på stadens trottoarer där man ställde sig på varsin sida av en ränna i trottoaren som löpte från stupröret vid husfasaden och ut till rännstenen. Träffade man rännan så att bollen studsade tillbaka och man lyckades fånga lyra fick man en poäng. Vi brukade köra till tio poäng.

Nu kan man bolla Ränna överallt med den "trottoarplatta" vi gjuter av återvunna bildäck! www.noittoys.se.
Bidrag från:
Bengt Erlandsson
Läs eller lämna kommentarer (4)

Klockan

Material
  • Hopprep
Kategori
Betyg 3.12/9

Beskrivning
En hopprepslek där deltagarna hoppar från 0-12 (eller 24) hopp som timmarna på en klocka. Två deltagare slår repet, övriga väntar i led på sin tur att hoppa in. I första omgången springer alla i turordning genom bågen utan att hoppa, klockan är alltså 00:00, därefter ökar man på antalet hopp med ett efter varje avklarad omgång.

Den som missar får byta plats med någon av vevarna.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Svärdet i stenen

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.13/8

Beskrivning
Deltagarna delas upp i två lag som ställer upp sig på led med ett ganska rejält mellanrum.
Precis mitt mellan lagen kör man antingen ner en pinne i marken eller lägger någon annan rekvisita som ett tygstycke. På ledarens signal springer förste man i varje lag-led fram mot pinnen i mitten, försöker snappa upp den före motståndaren och beger sig raskt tillbaka till sitt lag igen.

Hinner man orörd tillbaka till sitt lag, vinns motståndaren över och blir ny lagmedlem. MEN, blir man kullad innan man är tillbaka i sitt lag, vänder leken och personen utan pinne ska nu försöka ta sig till sitt lag utan att bli tagen.

Så fortsätter man fram o tillbaka tills dess att någon klarat sig helskinnad till sitt lag. Då placeras pinnen tillbaka mellan lagen och en ny omgång startar.

Målet är att vinna över alla motståndare till sitt lag.

Gör upp tydliga gränser för när man är i säkerhet från att bli tagen så slipper man många diskussioner.


Läs eller lämna kommentarer (0)

Sol vind och vatten

Material
  • Tre lekband i olika färger
Kategori
Betyg 3.13/8

Beskrivning
Tre deltagare ska vara jägare. En är sol och får ett gult lagband, en är vind och får ett grönt band och den tredje är vatten med ett blått band.
Blir man bränd av solen ställer man sig på ett ben med händerna uppsträckta mot taket. Man blir befriad om någon tar en på axlarna.
Blir man fångad av vinden ställer man sig med hukad rygg och blir befriad om någon hoppar bock över. Blir man tagen av vattnet ställer man sig med fötterna isär och blir befriad om någon kryper genom tunneln.
Bidrag från:
Pia
Läs eller lämna kommentarer (0)

Pin It on Pinterest

X