Utelekar

Sök bland lekarna
Leka kan man göra över allt, men allra bäst är nog utomhusBokstavsordning Ö-A.
202 lekar hittades.

Ärtpåsetagen

Material
  • Ärtpåse
  • Lekband
Kategori
Betyg 3.13/8

Beskrivning
En deltagare är tagare och får ett lekband som visar det. Övriga sprider ut sig i salen. En av deltagarna får en ärtpåse att hålla i handen.
Det är personen som håller ärtpåsen som ska fångas, men den som har ärtpåsen får när som helst lämna över den till någon annan. Då blir det den personen som skall fångas. Viktigt att tänka på är att man inte får kasta ärtpåsen till någon långt borta på andra sidan salen, utan den måste lämnas över.
Blir man fångad med ärtpåsen i handen blir man ny tagare.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Ärtpåsejakten

Material
  • Ärtpåsar eller liknande
Kategori
Betyg 3.92/14

Beskrivning
Deltagarna delas in i lika stora lag som ställer upp på led längs en startlinje. Några meter ifrån startlinjen ligger en hög med ärtpåsar (kottar, pinnar eller stenar om man är utomhus).

När starten går rusar förste man från varje lag fram och tar en ärtpåse och återvänder med den till sitt lag. När ärtpåsen släppts på golvet framför laget springer nästa deltagare iväg och hämtar en ärtpåse.

Så fortsätter man tills alla ärtpåsar är slut. Det lag med flest insamlade ärtpåsar vinner!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Ärtpåsar i ringen

Material
  • Rockring
  • Ärtpåsar
Kategori
Betyg 3.20/5

Beskrivning
En rockring läggs på golvet och fylls med ärtpåsar eller något liknande. En deltagare ställer sig vid ringen. Övriga deltagare sprider ut sig runt om.

Sedan gäller det för personen vid ärtpåsarna att kasta ut innehållet ur ringen. En ärtpåse i taget. De övriga ska så snabbt som möjligt samla upp ärtpåsarna och lägga tillbaka dem i ringen igen.

När ringen är tom på ärtpåsar är leken över. Det går att leka denna på tid. Då gäller det att antingen ha hunnit tömma ringen eller se till att ringen inte har blivit tömd innan tiden är ute.

Hur många ärtpåsar som är lagom att använda i leken varierar beroende på hur många som deltar och vilken ålder de har. Man får prova sig fram, men mellan 25 -30 stycken kan man nog utgå ifrån.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Äggrullning

Material
  • Ägg
  • Planka
Kategori
Betyg 3.99/51

Beskrivning
Här gäller det att få sitt ägg att rulla längst. Stillastående från en startlinje ska ägget rullas iväg, antingen längs plan mark eller från en planka. Viktigt är att ägget har kontakt med marken hela vägen när det rullar och inte kastas iväg, det är ju fusk!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Zon tagen

Material
  • Lekband
Kategori
Betyg 3.40/5

Beskrivning
Gymnastiksalen delas i tre områden (eller fler!). Gränserna mellan områdena måste vara tydliga, antingen kan man använda linjer i golvet eller lägga ut hopprep.

När man befinner sig i ett visst område är det bara tillåtet att röra sig på ett visst sätt. Befinner man sig inom ett område får man springa som vanligt, i nästa är det bara tillåtet att hoppa på ett ben och i det sista får man bara krypa fram. Det är fritt att röra sig fram och tillbaka över gränserna men så fort man passerar en gräns måste man röra sig så som området bestämer.

En deltagare får börja som jägare och får ett lekband om sig, sedan är reglerna som i vanlig tagen. Den som blivit tagen får ta över lekbandet och bli ny tagare.

Även den som jagar måste givetvis röra sig på det sättet som området avgör!

Det går bra att komma på andra sätt att röra sig på. Kanske ett baklängesområde? Eller ett grodhoppsområde?
Läs eller lämna kommentarer (0)

Willem Tell kubb

Material
  • Kubbspel
Kategori
Betyg 3.90/10

Beskrivning
Sätt en kubb på kronan av kungspjäsen och försök pricka ner den utan att välta kungen, det går, men det är svårt. Olika avstånd beroende på önskad svårighetsgrad.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Väggen

Material
  • Fotboll
  • Vägg
Kategori
Betyg 3.12/9

Beskrivning
Deltagarna skjuter i turordning en fotboll mot en vägg. Man får lov att röra bollen max tre gånger under sin tur innan den måste träffa väggen annars är man ute ur leken. Man får inte flytta bollen med händerna.

Personen som inleder en omgång skjuter första skottet från en startpunkt några meter från väggen. Därefter gäller det att använda sina tre bollkontakter från det läge där bollen befinner sig.

Den som är sist kvar vinner förstås. En mycket populär lek när jag gick i skolan!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Vildmarksbandy

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.55/11

Beskrivning
Innebandy fast utomhus! Deltagarna delas upp i två lag. Varje deltagare får själv konstruera sin bandyklubba av naturmaterial som finns i området. Även spelplanen och målburar kan byggas av deltagarna innan match.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Vilda västern

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.76/16

Beskrivning
Deltagarna ställer sig i en ring. En person ställer sig i mitten och är sheriff. Leken börjar med att sheriffen drar sin pistol (pekar mot någon i ringen). Den som sheriffen pekar mot duckar och de som står på ömse sidor om den som duckar vänder sig mot varandra och säger den andre personens namn.

Den som hinner säga den andres namn först vinner duellen och den andre personen är utslagen ur leken.
Är de lika snabba blir det oavgjort och ingen åker ut.

Om personen som sheriffen pekar mot glömmer att ducka åker den deltagaren ur.

Tillslut blir det bara en person kvar!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Vem är vigast?

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.00/4

Beskrivning
Två deltagare, en vässad pinne. Deltagarna står med fötterna ihop, ansiktet mot varandra och har ett lagom mellanrum mellan sig. En börjar genom att försöka sätta den spetsade pinnen i marken en liten bit ifrån motståndarens fot.

Motståndaren flyttar sin fot till precis bredvid pinnen och drar upp den ur marken. Kastar sedan pinnen på samma sätt en bit ifrån motståndarens fot. Så fortsätter man sätta pinnen hela tiden en bit ifrån sin motståndares fot så att denne står allt mer bredbent.

När någon nått gränsen för sin spänst kan man försöka att sätta pinnen mellan motståndarens fötter. Lyckas det får man ställa sig med sina fötter ihop igen. Motståndaren får dock inte flytta sina fötter. 3 gånger kan man använda denna livlina, sen måste man se sig besegrad!

Om pinnen inte sätter sig i marken räknas kastet som ogiltigt och turen går över till motståndaren utan att denne behöver flyta sina fötter. Når man inte pinnen utan att flytta sina fötter har man förlorat.

Tänk på att hålla goda säkerhetsavstånd vid kasten! Kom överens om hur långt ifrån fötterna kasten får vara som längst innan spelet börjar.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Vattenkedja

Material
  • Vatten
  • Spannar
  • Muggar
Kategori
Betyg 4.14/104

Beskrivning
Deltagarna ställer sig på ett led. Alla har vars en mugg. Försteman i ledet står vid en vattenkälla av något slag, t.ex en spann full med vatten. Siste man står vid en tom spann. När startsignalen går fyller försteman sin mugg med vatten ur spannen och häller sedan över vattnet från sin mugg till nästa persons mugg osv. När siste man får vattnet i sin mugg häller han det raskt ner i sin spann. Så fortsätter leken, antingen under en förutbestämd tid eller tills vattnet i första spannen är slut. Då mäter man hur mycket vatten laget lyckats transportera.

Det finns oändligt med varianter på denna lek. En är att försteman står med en spann vid t.ex en sjö (om det finns en sådan där man är). Försteman fyller sin spann med vatten och slänger det till sina lagkamrater, som står en bit bort med sina muggar beredda att fånga. Det vatten de lyckas fånga i sina muggar springer de iväg med och öser ner i en gemensam spann.
Läs eller lämna kommentarer (2)

Varulven

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.00/8

Beskrivning
Denna lek använder jag som uppvärmningslek.
Deltagarna ställer sig längs ena kortsidan och en person blir varulven. Först springer alla tillsammans mot andra kortsidan, varulven springer då med de övriga som "vanlig".

Alla måste röra vid väggen på andra kortsidan och ska då springa tillbaka till andra sidan igen. För så fort varulven rör vid väggen förvandlas den och börjar jaga de övriga som måste rusa tillbaka till första kortsidan igen och är säkra först när de rört vid väggen. Varulven blir vanlig igen och man joggar till andra kortsidan.

Man kan välja att antingen de som blir tagna får gå och ställa sig vid sidan (då får man utöka med antalet varulvar efter hand). Alternativt blir de som blir tagna också varulvar.

Körde denna första gången med min åk 3 förra veckan och den var mycket uppskattad!
Bidrag från:
Martin Svensson
Läs eller lämna kommentarer (2)

Vargen och fåraherden

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.14/21

Beskrivning
En deltagare utses till fåraherde, en annan får vara vargen, övriga är fårflocken. Vargen placerar sig mitt på lekplanen, fåren och fåraherden ställer sig samlade på en sida.

Leken börjar med att vargen ropar "Driv ut dina får!", då måste fårflocken ta sig över lekplanen till säkerhet på andra sidan. Vargen ska försöka fånga så många får den kan medan fåraherden får lov att försöka förhindra vargen från att göra detta så gott det går (utan att ta i för mycket!) Vargen får förstås inte lov att ta fåraherden.

De får som vargen lyckades fånga blir också vargar och fåren som klarade sig över till säkerhet får inte vila särskilt länge utan så fort fåraherden återsamlat sin flock är det dags för vargen att ropa "Driv ut dina får!"

Om man vill kan vargen tvingas stå still och räkna till tre eller något om fåraherden lyckas kulla den och på så vis köpa lite extra tid för fåren att klara sig över till säkerhet.

Läs eller lämna kommentarer (0)

Var är vargen?

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.61/15

Beskrivning
En deltagare utses till "Herde", en deltagare utses till "Varg". Men Herden får inte veta vem det blir. Övriga deltagare är herdens lamm och sprider ut sig. Vargen springer med mitt bland flocken.

För det är så här, att listiga Vargen har klätt ut sig och ser ut precis som de andra lammen!! (Hjälp!) Nu gäller det för Herden att ta reda på vem som är Vargen.

Herden fångar in ett lamm och frågar "Är du vargen?". Svarar lammet "Nej!" frågar herden om vad Vargen har på sig. T.ex "Har Vargen röda byxor?" eller "Har Vargen randig tröja?". Tror Herden sig veta av lammets svar vem som är varg måste Vargen fångas snabbt!

Annars fortsätter Herden att fånga och fråga så många lamm som behövs. Kanske Herden har tur och fångar Vargen utan att veta om det, då måste vargen svara "Ja!"
Läs eller lämna kommentarer (0)

Vad har jag?

Material
  • En bild till varje deltagare
Kategori
Betyg 3.54/13

Beskrivning
Klipp ut bilder på olika saker, gärna inom ett visst tema som verktyg, flaggor, fordon eller liknande. Bilderna ska sedan fästas på deltagarnas ryggar, det går med hjälp av t.ex klädnypor. Deltagarna får absolut inte veta vilken bild de själva har.

Det gäller sedan för var och en att försöka lista ut vad det är man har på sin egen bild genom att ställa ja och nej frågor till de övriga.

Denna övning går t.ex bra att göra på en språklektion och man får då endast kommunicera på språket man håller på att lära sig. Eller slöjdlektion med verktygsbilder.

Läs eller lämna kommentarer (0)

Ungerskt flaggspel

Material
  • Pannband
  • 2 flaggor
Kategori
Betyg 4.20/19

Beskrivning
Denna lek utförs med fördel i ett skogsparti. Deltagarna delas upp i två lag, rött och blått. Varje deltagare har ett pannband med ett fyrsiffrigt tal på. Pannbanden kan t.ex vara gjorda av breda tygremsor eller papper fäst på snöre. Det fyrsiffriga talet måste synas mycket väl på avstånd och vara skrivet i lagets färg. Siffran måste även vara unik för varje deltagare.
Lagen har också vars en flagga.

Innan leken börjar får lagen tid att gömma sin flagga inom det avgränsade lekområdet. Målet är att hitta motståndarnas flagga och föra den till en särskild plats, som en bas eller någon annan fast punkt. Men man måste vara försiktig. För om en motståndare ser och högt säger ens fyrsiffriga nummer är man ute ur leken! Läser man själv någon annans nummer är den motståndaren ute. Det är inte tillåtet att gömma sitt nummer under något. Tänk på att låta deltagarna byta nummer med varandra mellan omgångarna så att det inte går att lära sig någons nummer utantill!

Denna lek fick jag tips om av en ungersk kollega som brukade göra denna på sommarläger, därav namnet Ungerskt flaggspel. Den blev mycket uppskattad även av våra fritidsbarn! (skolår 3-4)

Läs eller lämna kommentarer (2)

Under hökens vingar!

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.98/33

Beskrivning
En hök utses som ställer sig mitt i salen. Övriga samlas vid ena kortsidan. Höken börjar leken med att säga: "Under hökens vingar kom!". De övriga deltagarna frågar: "Vilken färg?!". Höken väljer en färg och svarar tillexempel: "Röd!". Alla deltagare som har något rött i sin klädsel får fri lejd över till andra kortsidan. För de övriga gäller det sedan att ta sig dit utan att bli kullad av höken. Alla som blir kullade blir också hökar och leken fortsätter tills det bara finns en kvar eller alla blivit tagna.
Läs eller lämna kommentarer (2)

Under alla broar

Material
Kategori
Betyg 4.20/5

Beskrivning
Deltagarna delas in i minst två grupper. Den ena heter grupp 1 och den andra blir då grupp 2. Grupperna får sedan röra sig fritt över golvet, gärna till musik. När ledaren ropar "Ett!" ställer alla i grupp 1 sig som broar där de står, dvs med båda fötter och händer i golvet och ryggen i en båge.

Sedan ska grupp 2 krypa under så många broar de hinner under en förutbestämd tid. Kanske 10-15 sekunder.
När ledaren sätter stopp får alla röra sig fritt över golvet igen tills ledaren ger ny signal.

Istället för att ropa ett eller två kan man ge signal på annat sätt, t.ex. en eller två signaler med en visselpipa eller med handklappningar.
Istället för att ställa sig som broar kan man ställa sig som bockar det andra laget ska hoppa över.
Bidrag från:
Pia
Läs eller lämna kommentarer (0)

Ultimate

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.38/13

Beskrivning
Som handboll fast med freesbee. Deltagarna delas upp i två lag. Storleken på spelplan kan variera beroende på hur många deltagare som är med, men en fotbollsplan är ganska lagom.

I Ultimate finns ingen kroppskontakt, tacklingar och knuffar är således förbjudna.

Det är inte tillåtet att rycka freesbeen ur händerna på en motståndare, då blir det frikast.

Det är inte heller tillåtet att springa eller gå med freesbeen om man har den utan den måste passas mellan lagmedlemmarna.

Freesbeen får inte nudda vid marken, om den gör det, t.ex efter en misslyckad passning, får motståndarlaget frikast från den plats där freesbeen landat.

Man får försvåra passningar genom att ställa sig ivägen och vifta med händerna framför den som har freesbeen, så länge det inte blir någon kroppskontakt.

Poäng får man om man lyckas passa freesbeen till en lagkompis som står inom målområdet. Målområdet för laget är en remsa utav planen längs motståndarnas kortsida. Målområdet måste vara väl markerat.

Ett lag får börja spelet genom ett utkast från sitt eget målområde, motståndarlaget gör sitt bästa för att försvåra och bryta passningar. Bryter man en passning vänder spelet bara. När det blir mål startas spelet igen med ett utkast från målområdet. Spela två halvlekar med sidbyte.

Läs eller lämna kommentarer (0)

Tågleken

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 2.07/15

Beskrivning
Några av deltagarna väljs ut och får bli stationer. Om en deltagare har en röd tröja kan stationen döpas till Rödmåla, Hårbanda om deltagaren har hårband, Strumpgröna, Prickholma, Byxblåa osv.

Övriga deltagare ställer upp på led och lägger händerna på axlarna på den som står framför. Den som är först får vara loket. Loket tuffar sedan till varje station och släpper av passagerare vid en passande hållplats.
Alla passagerare med röda tröjor stiger av vid Rödmåla osv.
När alla stationer blivit besökta vänder loken om och hämtar upp alla passagerare igen!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Tåget är femton minuter försent

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.94/47

Beskrivning
Kan lekas såväl i gymnastiksal som ute. En deltagare är konduktören och står vid ena kortsidan. Resten ställer sig längs motsatt kortsida. Konduktören står med ryggen mot deltagarna och säger högt: "Tåget är femton minuter försenat - STOPP!". Sålänge konduktören säger sin replik får deltagarna springa mot honom. Men, när konduktören sagt "STOPP!" vänder han sig snabbt om, då måste alla stå blickstilla. Alla som konduktören ser röra på sig minsta lilla säger han namnet på. Då måste denne bege sig tillbaka till startpunkten. Målet är att klara sig ända fram till konduktören och nudda vid honom. Då blir den som lyckas med det ny konduktör!
Läs eller lämna kommentarer (5)

Tvättlinan

Material
  • Sked
  • Långt snöre
Kategori
Betyg 3.70/13

Beskrivning
I ena änden av en lång lina knyts en sked. Deltagarna ställer upp på ett led och den som står först håller i skeden.

Leken inleds med att försteman stoppar skeden innanför tröjan via nacklinningen, låter sked med lina löpa vidare ner genom ena byxbenet och ut vid foten. Person nummer två tar den omvända vägen, sked och lina genom ena byxbenet genom tröjan och upp genom nacklinningen. Person nummer tre fortsätter neråt och så vidare tills sked och lina löpt upp och ner genom hela ledet så att alla är sammanbundna. Fungerar bra som laglek.

Skeden gör det lättare att tråckla tråden och det gäller att hela tiden hjälpa till med att mata tråd. En lek vi givetvis gjorde i scouterna, var annars (med stickigt sisalgarn förstås)
Läs eller lämna kommentarer (1)

TV tagen

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.66/9

Beskrivning
Deltagarna leker tagen som vanligt, en person är jägare. Man kan skydda sig från att bli tagen genom att snabbt sätta sig ner och säga namnet på ett TV program om jägaren är nära. Då kan man inte bli tagen.

Man kan lägga till reglen att man bara får säga ett visst program en gång per omgång för att göra det lite svårare att skydda sig.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Tunnelkull i par

Material
Kategori
Betyg 3.55/9

Beskrivning
Deltagarna går ihop i par som håller hand i hand. Ett par utses som jägare. Om man blir tagen ställer man sig så att det bildas en tunnel. Man blir befriad om något annat par tar sig genom tunneln.
Bidrag från:
Pia
Läs eller lämna kommentarer (0)

Tuggummi

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.88/25

Beskrivning
Alla deltagare utom en lägger sig raklånga på golvet i en ring. Huvudena mot mitten och fötterna utåt. Alla i ringen håller grannen på varje sida i handen allt vad de kan.
För personen som inte ligger ner ska nu försöka dra loss folk från ringen (dra i benen). De i ringen hjälps åt att kämpa emot som ett segt tuggummi. Om någon tappar taget
får denne resa sig upp och så lagar personerna som ligger kvar snabbt ringen igen. De som blir utdragna kan antingen hjälpa till att dra loss eller sätta sig vid sidan och
heja på de andra. Var försiktiga när ni drar, begränsa gärna tiden och hur hårt man får dra i varje person.
Läs eller lämna kommentarer (2)

Pin It on Pinterest

X