Lära känna

Sök bland lekarna
Ska ni lära känna varandra? Några tips som kan göra det lättare.Bokstavsordning A-Ö.
72 lekar hittades.

Alfabetet

Material
  • Långt hopprep
Kategori
Betyg 3.00/6

Beskrivning
Två deltagare vevar ett hopprep, övriga väntar i led på sin tur att hoppa in. Under tiden som en deltagare hoppar rabblar övriga alfabetet högt från A-Ö med en bokstav för varje avklarat hopp.
Skulle någon lyckats hoppa sig genom hela alfabetet en gång börjar man bara om från A.

Den bokstav som hopparen slutligen missar på bestämmer sedan begynnelsebokstav för nästa del av hoppningen.
I denna del ska den som hoppat komma på ett namn som börjar på den bokstaven man nådde till under hoppningen. Skulle den bokstaven vara M kan namnet t.ex. vara Micke (såklart!).

Då börjar repslagarna veva repet för hopparen igen och alla säger följande ramsa tillsammans:

"Micke, Micke, älskar du mig, svara ärligt JA eller NEJ!"

Sedan ökas tempot på repvevningen och för varje avklarat hopp ropar alla "JA" och "NEJ" varannan gång tills hopparen missar, vilket då ger svaret på frågan i ramsan!

Man kan förstås fråga om ett fotbollslag på den bokstaven vinner serien istället, eller något annat. :)
Läs eller lämna kommentarer (0)

Balanslek på rep

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.71/17

Beskrivning
Lägg ut ett långt rep på golvet och be alla deltagarna att ställa sig med båda fötterna på repet, bredvid varandra. Lekledaren säger sedan åt alla att ställa sig i födelsedagsordning, med 1:a januari längst ut till vänster och 31:a december längst ut till höger. Man måste hela tiden ha en fot på repet och får därför klättra och krama sig förbi varandra.

Fungerar bra som uppvärmningslek! Sedan kan man dela in deltagarna i lag eftersom alla nu står blandat, så att de fyra första personerna bildar ett lag och de fyra nästa ett annat lag osv.
Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (0)

Ballongringen

Material
  • Ballonger
Kategori
Betyg 4.25/8

Beskrivning
Deltagarna står i en ring och håller varandra i händerna. En ballong ska sedan hållas i luften så länge som möjligt utan att deltagarna släpper taget om händerna.

Man får använda alla kroppsdelar så länge ingen släpper taget. Det kan vara bra att börja i en mindre grupp.

Är man många deltagare i ringen kanske det går att försöka hålla flera ballonger i luften!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Blinda ledet

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.81/19

Beskrivning
Alla i laget utom en får ögonbindel, ställer sig på led och tar tag i personen framförs axel. Deltagaren utan ögonbindel står längst bak och styra ledet runt en bana utan att prata. Det brukar vara väldigt svårt att gå rätt!.
Bidrag från:
Ulrika Malmgren
Läs eller lämna kommentarer (0)

Blindbock - En ny version

Material
  • Plastmuggar
  • Ögonbindel
  • Stol
Kategori
Betyg 3.60/51

Beskrivning
5 st plastmuggar
1 st ögonbindel
1 st stol
Börja med att placera ut plast muggarna efter varandra med ca. 1 meters mellanrum. Sen ställer Du stolen ca 1 meter bakom sista muggen, därefter ber Du 1 "tävlande" att memorera banan innan Du sätter för ögonbindeln, Sen ber du den "tävlande" att gå slalom genom muggarna och till sist sätta sig på stolen. Alla övriga får hjälpa till att med sina röster styra den "tävlande" genom banan. Du ber den "tävlande" starta och går samtidigt före och plockar bort både muggar och stol. Sen kan alla övriga fest deltagare njuta av det spektakel som utspelar sig.
Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (4)

Bondgården

Material
  • Papperskvadrater i olika färger
  • Tidtagarur
Kategori
Betyg 4.39/13

Beskrivning
Leken förbereds genom att man klipper c:a 50 stycken papperskvadrater i 3-4 färger, 10*10 cm kan vara lagom storlek. Antalet färger avgörs av hur många lag som ska vara med i leken. Varje färg symboliserar ett djur. T.ex grönt är kor, blått är får och rött är hästar om man har tre lag.

Kvadraterna göms sedan på olika kluriga ställen. Deltagarna delas in i lika många lag som man har färger, en person i varje lag utses till djurmamman, de övriga är ungar.

Ungarna skickas iväg för att leta efter papperskvadrater i lagets färg. Om t.ex en kalv hittar en grön lapp stannar den vid lappen och börjar råma. Ungarna får inte plocka upp lapparna utan djurmamman måste komma och samla upp lappen och djurungen får leta vidare efter fler lappar. Hästfölen gnäggar förstås och lammen bräker.

Efter en bestämd tid avslutas leken och man räknar hur många lappar varje lag samlat in. Flest vinner!

När vi arbetade med geometriska former klippte jag istället ut rektanglar och trianglar.



Läs eller lämna kommentarer (1)

Bowling

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.32/13

Beskrivning
Dela in deltagarna i jämna grupper, ca 5-6 personer i varje grupp. Ta en kraftig pinne, t.ex ett brännbollsrack och knyt fast lika många
snören i handtaget som det är deltagare i en grupp. Snörenas längd får man anpassa efter situation. Inom ett markerat område ställer man
ett par PET-flaskor eller liknande som käglor. Gruppen ställer sig runtom utanför det markerade området och styr slagträdet med hjälp av snörena
och ska försöka slå ner flaskorna. Man får inte trampa innanför det markerade området! Kan utföras på tid.

En vattenfylld PET-flaska funkar ju också som klot.



Läs eller lämna kommentarer (0)

Byta namnleken

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.00/295

Beskrivning
För ca 10 personer eller fler. Ju fler, desto större utmaning. Alla går runt och skakar hand med varandra, och säger sitt namn. T.ex. "Jag heter Helena" - "Jag heter Karl". Från det ögonblicket man skakat hand, byter man också namn.

Alltså heter Helena numera Karl och säga sitt nya namn till den nästa person hon skakar hand med. Så om Helena (som numera heter Karl för ett kort ögonblick) skakar hand med Johan så heter hon Johan, och Johan heter Karl.

Det går det ut på att alla ska få tillbaka sitt eget namn, och då sätter sig den personen ner. Om ingen fjantar sig, eller glömmer sitt tillfälliga namn, så ska det sluta med att alla sitter ner. Så detta är mer som en utmaning, fast en jätterolig sådan!
Bidrag från:
Helena
Läs eller lämna kommentarer (8)

Bästa stolen

Material
  • En stol till varje deltagare
Kategori
Betyg 3.26/16

Beskrivning
Deltagarna sitter på stolar i en ring. En person inleder leken genom att säga, "Min stol är bra, men Kalles är bättre". Då byter dessa båda stolar. Sedan säger Kalle, "Min stol är bra men Stinas är bättre. Så fortsätter man tills alla fått byta stolar!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Dirigenten

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.90/20

Beskrivning
En person utses till detektiv och går ut ur rummet. Resten står eller sitter i en ring och utser en dirigent. Detektiven kallas in igen, ställer sig mitt i ringen och ska nu på högst tre försök lista ut vem som är gängledaren.

Dirigenten försöker i smyg från detektiven visa rörelser som de andra ska imitera.

Läs eller lämna kommentarer (0)

Dramatiserad upprepningsnamnlek

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 2.86/21

Beskrivning
Deltagarna står i en ring. Ledaren börjar med att säga sitt namn och något han tycker om att göra.
T.ex. "Jag heter Nisse och jag tycker om att virka". Dessutom visar han med rörelse att han virkar.
Därefter presenterar han personen till vänster om sig, t. ex. "Detta är Stina".

Stina säger då sitt namn och sitt största intresse; "Jag heter Stina och tycker om att dyka" (visar dykning).
Sen ska Stina dessutom säga namnet på alla de som blivit presenterade före sig själv: "Det är Nisse, jag är Stina och sidan om mig står Pelle". Pelle säger: "Jag är Pelle och jag tycker om bokmärken. Det där är Nisse, Stina, jag är Pelle och här är Olle" etc etc.

Den som står sist i tur att presentera sig har alltså en tuff uppgift framför sig att minnas allas namn. För att underlätta för den som presenterar sig gör man alltid sin rörelse när ens namn nämns. På så vis lär man sig inte bara allas namn, utan man får även reda på något om personen. Den informationen kan vara bra att ha om man vill inleda ett samtal med vederbörande. "Oh, så du diggar virkning, va kul jag har virkat femtielva grytlappar själv!".
Läs eller lämna kommentarer (0)

Fotleken

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.40/10

Beskrivning
Alla deltagare står i en ring. En person startar leken genom att flytta sin ena fot och placera den så att den nuddar vid en fot på personen till vänster.

Den fot som nuddades flyttar person två i sin tur mot en av fötterna på personen till vänster om honom.

Den foten man stöder på (inte förflyttar mot en motståndare) får inte lyftas ur läge, men det är tillåtet att snurra på den. Så fortsätter man ringen runt.

Helst ska man försöka se till att motståndarna hamnar i så omöjliga positioner som möjligt. För om man ramlar omkull eller nuddar marken med någon kroppsdel är man ute. Målet är att bli sist kvar.

Det gäller givetvis samtidigt att inte försätta sig själv i svårigheter.

Det är tillåtet att luta sig mot de som är med i leken, men man får inte stödja sig mot väggar eller annat.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Färg och familj

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.05/60

Beskrivning
Deltagarna delas in i fyra grupper. För att kunna se vem som tillhör var får varje deltagare ett lekband med en för sin grupp gemensam färg t.ex. rött, grönt, gult eller blått.
Det viktigaste är att grupperna är exakt lika stora. Går det inte att få deltagarna jämnt delade i fyra grupper får man kanske dela i tre grupper, men fyra grupper är ganska bra.

Man sätter igång leken genom att spela en CD skiva med glad musik. Så länge musiken spelar ska deltagarna röra sig fritt över lekområdet. Så fort musiken stängs av säger ledaren antingen "Färg!" eller "Familj!".

Om det är "Färg" ska alla deltagarna samlas i sina färg grupper. Om det är "Familj!" ska man samla ihop en familj på fyra personer från vars en färg.
Läs eller lämna kommentarer (2)

Gnistan

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.13/8

Beskrivning
Fungerar som Vroom fast i stället för att säga "Vroom" håller man varandra i händerna i ring och skickar en handtryckning vidare runt i ringen. Två handtryck byter håll.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Gör si, gör så

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.71/54

Beskrivning
När en ledare säger "Gör så" och utför en rörelse ska övriga följa hans exempel. Men om ledaren gör en rörelse och säger "Gör si" istället ska man inte härma efter. Kräver lite mer uppmärksamhet än Simon säger.
Läs eller lämna kommentarer (3)

Hejarklacken

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.75/27

Beskrivning
Deltagarna står i en ring. En person får börja med att säga sitt namn, sedan springa ett varv runt ringen och ställa sig på sin plats igen. Resten hejar glatt på den som springer. Om det är Stina som sagt sitt namn så ropar övriga "Heja Stina! Heja Stina!" medan Stina springer tills hon står på sin plats igen. Då är det nästa persons tur.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Hitta handen

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.00/5

Beskrivning
Deltagarna ställer sig i ring omkring en deltagare. Den som står i mitten ska blunda, eller få en ögonbindel. De övriga kavlar upp ärmarna på sina tröjor och en person i ringen utses under tystnad att sträcka fram sin hand till personen i mitten. Den som blundar får ungefär en minut på sig att under tystnad känna på den framsträckta handen.

När en minut har gått gäller det sedan för den som blundat att öppna ögonen och försöka känna sig fram bland deltagarnas händer tills den handen som just undersökts hittas!
De övriga kan byta platser med varandra i ringen för att göra det lite svårare.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Hitta ljudtvillingen!

Material
  • Ögonbindlar till alla
Kategori
Betyg 4.09/81

Beskrivning
Deltagarna parar ihop sig två och två. Båda ska ha ögonbindel (om man inte kan lita på att alla blundar hela tiden) samt bestämma ett ljud som dom kan känna igen varandra med. Exempelvis ett djur läte. När paren har bestämt sina ljud sprider alla ut sig över hela golvet. På given signal gäller det för tvillingarna att åter hitta varandra igen genom att söka sig till den person som gör parets ljud.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Hitta prylarna

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.55/13

Beskrivning
Två lag mot varandra som väljer ut varsin deltagare som får ta på sig ögonbindel. Resten av lagen ställer sig sen i ring runt om dem och lekledaren kastar ut prylarna (vi brukar har legobitar) på marken. Sedan ska personerna med ögonbindel försöka hitta prylarna i lagets färg med hjälp utav sina lagkamrater som får försöka vägleda utan att röra. Det laget som hunnit hitta alla prylarna av rätt färg vinner.
Bidrag från:
Ulrika Malmgren
Läs eller lämna kommentarer (0)

Hjulet

Material
  • Koner
Kategori
Betyg 4.00/9

Beskrivning
Deltagarna ställer sig i en ring och lägger armarna om varandras axlar. Sedan ska hela gruppen i denna ringformation försöka förflytta sig längs en utstakad bana. Det kan vara slalom mellan koner eller liknande.
Extra plus om gruppen roterar som ett rouletthjul samtidigt!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Hönsepip

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.12/44

Beskrivning
Man sitter i en ring. En person ställer sig i mitten med förbundna ögon, och går sedan och sätter sig i någons knä. Där ska han säga "Hönsepip för mig". Personen vars knä han sitter i ska då säga "pip". Detta i vilket tonläge som helst. Kan personen med förbundna ögon säga vem som pep, blir det den som pep som får stå i mitten. Gissar han fel knuffar personen vars knä han sitter i ut honom i ringen. Sedan är det dags för en nytt knä och ett nytt "pip"!
Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (1)

Idol-datten

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.09/21

Beskrivning
En variant på "Let's dance-datten". Blir man dattad så går man till scenen och tar en mic och mimar till musiken. Man blir räddad då de fyra jury medlemmarna är samlade framför en.
Bidrag från:
Petter Wållgren
Läs eller lämna kommentarer (0)

Jätteknuten

Material
  • Långt rep
Kategori
Betyg 4.00/16

Beskrivning
Till den här leken behöver man ett långt rep. Alla deltagarna håller tag om repet med jämna mellanrum.
Sedan gäller det för alla att tillsammans knyta en knut på repet utan att någon släpper taget.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Kalas tipspromenad

Material
  • Tipsfrågor
  • Papper
  • Pennor
Kategori
Betyg 4.06/63

Beskrivning
I förväg görs frågor med svar enligt 1X2-principen. Samtliga frågor bör handla om födelsedagsbarnets eget liv, t ex "i vilket ämne lyckades Wille bli underkänd i studentexamen?" eller "vart gick Willes sensast tjänsteresa?". Vitsen är att frågorna ska komma ur olika tidsperioder ur livet, så att ingen bland gästerna kan känna till ALLA svaren, men ALLA gästerna känner till åtminstone några.

Gästerna delas in i lagom stora lag, där personer från olika kategorier (vän, släkting, arbetskamrat ...) ingår, och som inte känner varandra. Inom lagen måste man nu samarbeta under tipspromenaden (det räcker att sätta upp frågorna längs ett par väggar) för att finna de rätta svaren. Folk lär känna varandra -och födelsedagsbarnet! - lite bättre. Ju roligare frågor desto mer uppsluppen stämning! När svaren är inlämnade (lagvis) meddelar födelsedagsbarnet själv facit och korar eventuella vinnare (gärna samtliga lag!).
Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (1)

Kedjan

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.75/8

Beskrivning
Deltagarna ställer sig på ett led vända åt samma håll. Med hjälp av rep knutna kring anklarna länkas allas högerben samman. Sedan ska ledet försöka att gå en liten utstakad runda.
Eftersom benen är sammanlänkade gäller det att kunna samarbeta och förflytta sig i takt.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Pin It on Pinterest

X