Gympasal

Sök bland lekarna
Lekar som passar bara att använda i gympasalen. De går givetvis att leka på andra ställen med.Nyast först.
217 lekar hittades.

Varulven

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.00/8

Beskrivning
Denna lek använder jag som uppvärmningslek.
Deltagarna ställer sig längs ena kortsidan och en person blir varulven. Först springer alla tillsammans mot andra kortsidan, varulven springer då med de övriga som "vanlig".

Alla måste röra vid väggen på andra kortsidan och ska då springa tillbaka till andra sidan igen. För så fort varulven rör vid väggen förvandlas den och börjar jaga de övriga som måste rusa tillbaka till första kortsidan igen och är säkra först när de rört vid väggen. Varulven blir vanlig igen och man joggar till andra kortsidan.

Man kan välja att antingen de som blir tagna får gå och ställa sig vid sidan (då får man utöka med antalet varulvar efter hand). Alternativt blir de som blir tagna också varulvar.

Körde denna första gången med min åk 3 förra veckan och den var mycket uppskattad!
Bidrag från:
Martin Svensson
Läs eller lämna kommentarer (2)

Poängstafettjakten

Material
  • Stafettpinnar
Kategori
Betyg 4.25/4

Beskrivning
Deltagarna delas in i fyra lag. Mitt i lekområdet läggs tre stafettpinnar, alltså en pinne färre än antalet lag.

Deltagarna sätter sig ner lagvis i led kring pinnarna, placerade likt ett cykelhjul med fyra ekrar med jämnt avstånd från varandra, vända mot mitten. Den förste i varje led är placerad några meter från stafettpinnarna i mitten.

Leken börjar med att den förste i varje lag ställer sig upp och inväntar startsignal.

När startsignal ges springer de in mot mitten och försöker få tag i en stafettpinne, sedan löper de tillbaka, samma håll som de kom från, löper förbi sitt lag och sedan ett helt varv medurs runt alla lagen för att slutligen sätta sig sist i sitt lagled.

Den som blev utan stafettpinne springer på samma sätt men måste löpa ikapp och kulla någon med en stafettpinne.

Lyckas det lämnas stafettpinnen över och den som blev av med pinnen återvänder till sitt lag och sätter sig sist i ledet.

De lag som lyckas transportera stafettpinnen till sitt lag vinner ett poäng.

Pinnarna placeras i mitten igen för nästa omgång.

Leken är över när alla har fått springa eller när något lag uppnått ett förutbestämt antal poäng.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Veckodagsjakten

Material
  • Rockringar
Kategori
Betyg 3.67/3

Beskrivning
Deltagarna delas in i sju grupper med veckodagsnamn. Alla ställer sig bakom en linje vid lekområdets kortsida som är bo.

En deltagare utses till natt (jagare), en annan till dag (befriare).

Ett antal rockringar läggs ut för att användas som fängelse samt en rockring i vilken dag (befriaren) ska stå och är fredad i. Hur rockringarna placeras bäst avgör man själv.

Leken inleds med att Natt ropar namnet på en veckodag, till exempel "Torsdag".

Då ska alla i torsdagsgruppen springa över till lekområdets motsatta sida och tillbaka till bo utan att bli tagna.

Den som blir tagen får gå till fängelset.

Befriaren får när som helst försöka befria deltagare ur fängelset genom att nudda vid dem med risk att själv bli tagen. Sker det utses en ny deltagare till befriare.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Konprickboll 3

Material
  • Fotbollar
  • Koner
Kategori
Betyg 4.17/6

Beskrivning
Dela in deltagarna i två lag. Märk ut en kvadratisk plan. Placera 8-10 koner spridda inuti kvadraten.

Ett lag inleder som utelag (utanför kvadraten) och ska med två fotbollar försöka pricka omkull innelagets koner. Innelaget ska skyddar konerna från att bli prickade, genom att sparka ut bollarna som kommer in i kvadraten.

Lagen byter roller efter en viss tid eller när alla koner är välta
Läs eller lämna kommentarer (0)

Bokstavsboven

Material
  • Papper med bokstäver
Kategori
Betyg 3.50/4

Beskrivning
Variant av "Under hökens vingar".

Deltagarna ställer upp på linje längs lekplanens ena kortsida. En eller två bokstavsbovar (jagare) ställer sig på mittlinjen.

Alla deltagare utom bovarna har fått ett litet papper med några slumpvisa bokstäver på.

Bokstavsbovarna beslutar sig för en valfri bokstav och inleder följande ramsa:
"Vem är rädd för bokstavsboven?"

Övriga svarar:
"INTE VI!"

Bokstavsbovarna ropar då till exempel "A".

Alla som kan visa upp ett A på sitt bokstavspapper får fri lejd över till andra kortsidan först, sedan får resten akta sig för att bli fångade av bokstavsbovarna när de ska ta sig över.

Alla som blir fångade blir också bokstavsbovar.

TIPS
Laminera datorutskrivna ark med bokstäver på, håller bättre.
Sätt koner som yttre gränser för lekområdets mittlinje om inte målade linjer finns.

Läs eller lämna kommentarer (0)

Klapp klapp spring

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.67/6

Beskrivning
Denna leken kan närmast beskrivas som en blandning av Snappa vanten och Duck duck goose.

Deltagarna delas in i två grupper som ställer upp sig på två linjer långsides varandra med ett par meters mellanrum. Hur stort mellanrummet är får anpassas efter ålder och situation. Grupperna står vända med ansiktena mot varandra.

Leken inleds med att alla deltagare i ena gruppen håller fram sina händer i midjehöjd med handflatan upp.

Den som står längst åt höger i andra gruppen löper diagonalt över mellanrummet till den som står i ytterpositionen i motståndargruppen.

Löpningen fortsätter längs med hela gruppen. Den som springer ska klappa i båda händerna på tre valfria personer i motståndarlinjen.

Vid tredje klappen vänder löparen tillbaka mot sitt lag så fort som möjligt. Den person som fick den tredje klappen måste springa ikapp löparen och försöka kulla denne innan den når tillbaka till sitt lag.

Om löparen hinner tillbaka utan att bli fångad, vinner man över motståndaren till sitt lag och båda ställer sig sist i löparens lag.

Om löparen blir kullad kan man göra på två sätt.
Antingen göra att jakten vänder och den som jagades blir jagad tills någon hinner till sitt hem lag.

Eller att jakten avbryts och löparen får följa med och ställa sig sist i motståndarlaget.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Kvadrat

Material
  • Ögonbindlar
  • Rep (ca 20 meter)
Kategori
Betyg 4.00/2

Beskrivning
Deltagarna får ögonbindlar. Ledaren lämnar över ett längre rep till gruppen. Repet ska hållas med båda händer.

Uppgiften är att med repet forma en kvadrat utan att titta. Det är tillåtet att prata. När alla i gruppen är ense om att de är färdiga får ögonbindlarna tas av och resultatet utvärderas.

Det går att försöka sig på andra geometriska former!

Med yngre barn kanske man kan göra övningen utan ögonbindlar, men utan att prata.

Läs eller lämna kommentarer (0)

Padda

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.00/6

Beskrivning
Alla deltagare står i en stor ring. En person inleder leken genom att för sig själv välja ut en deltagare i ringen, vem som helst, att börja gå mot. Under hela vandringen till personen upprepar den som går ordet "Padda" högt.

När man kommit fram till personen man valt säger man ett sista "Padda" till denne, som en inbjudan, personen svarar med "Padda" och personen som började säger "Padda" och vänder sig om och börjar gå mot någon ny deltagare i ringen.

Personen som fick inbjudan följer efter, så nu går två personer i led som säger båda "Padda" högt tills de kommer fram till en tredje person i ringen som får ett "Padda" som inbjudan.

Denne svarar "Padda" till första personen som vänder sig till sin följeslagare och säger "Padda" som i sin tur vänder sig om och blir den som går först i ledet för att välja ut en fjärde person.

Nu går alltså tre personer i ledet och säger "Padda" för att bjuda in en fjärde person. Försteman i ledet säger "Padda" till valfri person i ringen, får "Padda" till svar, vänder sig om till den som står bakom och säger "Padda", nästa person vänder sig och säger "Padda" till den som står sist.

När det som nu blir fyra personer i ett led delas ledet upp till två led med två personer i varje som fortsätter åt varsitt håll för att bjuda in nya deltagare i sina led på samma vis.

Så fortsätter leken tills alla i ringen är med i ett led och alla går runt och säger "Padda"!

Så fort ett led innehåller fyra deltagare delas det i två.

Läs eller lämna kommentarer (0)

Ekorrbo

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 2.67/3

Beskrivning
Deltagarna delas in i grupper om tre. Två av barnen i varje grupp skapar ett bo till det tredje genom att hålla varandra i händerna. Det tredje barnet i gruppen blir ekorren och ställer sig inne i boet.

Leken börjar genom att lekledaren ropar EKORRE!
Då rusar alla ekorrar ur sina bon och rör sig fritt över lekutrymmet.

När ledaren ropar BO ska alla ekorrar hitta ett ledigt bo, inte tvunget det som de utgick ifrån.

Byt uppgifter ofta så att alla får vara ekorrar.

Går säkert att göra som en Hela havet stormar variant där det finns ett bo mindre än det finns ekorrar.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Pilatesvolley

Material
  • Volleybollnät
  • Pilatesboll
Kategori
Betyg 3.60/10

Beskrivning
Spänn upp ett volleybollnät. Dela in deltagarna i två lika stora lag. Spela "volleyboll "med en stor pilatesboll. Regelutrymmet är generöst. Bollen får studsa i marken innan den med alla medel tjongas över nätet till motståndarsidan.

Antalet tillåtna studsar och passar kan man variera beroende på åldern på deltagarna.

Sommarfritidslek från 2012
Bidrag från:
Robert Kjellander
Läs eller lämna kommentarer (0)

Mjukbollsjägaren

Material
  • Mjuktennisboll
Kategori
Betyg 3.00/8

Beskrivning
Leka tafatt/datt/pjätt på en lekplats med lekställningar m.m. Den som tar ska försöka träffa någon med en mjuktennisboll, då går turen över till den som blir träffad som får jaga istället. Det är tillåtet att springa hur mycket som helst med bollen i handen, men bara den som jagar får röra bollen, annars blir man självtagen.
Bidrag från:
Robert Kjellander
Läs eller lämna kommentarer (0)

Samurajen

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 2.75/19

Beskrivning
Deltagarna står i en ring. En person inleder leken genom att sträcka upp båda armarna i luften med händerna ihop som om man höll i ett samurajsvärd redo att gå till angrepp och samtidigt ge ifrån sig ett stridsrop, "HAAAH".

Personerna till höger och vänster om personen med låtsassvärdet över huvudet svingar så fort som möjligt med sina låtsassvärd mot dennes mage (utan att träffa) också med stridsrop "HAAAH". Då viker personen som började sin kropp fram som om svärden träffade i magen och hugger (pekar) mot någon annan i ringen med ett sista stridsrop "HAAAH".

Den person i ringen som lufthugget riktades mot sträcker sitt låtsassvärd i luften med ett "HAAAH" rop, personerna på ömse sidor i ringen svingar sina svärd mot personen mellan dem "HAAAH" - som då pekar (hugger) mot någon annan i ringen "HAAAH".

Den personen lyfter sitt låtsassvärd mot skyn och så vidare.

Så fortsätter man tills någon gör fel eller tvekar för länge, då åker den deltagaren ur leken. Så fortsätter man tills det bara är två personer kvar.

Läs eller lämna kommentarer (0)

Nålsögat

Material
  • En rockring
Kategori
Betyg 3.69/31

Beskrivning
Deltagarna står i en ring, hand i hand. Två av deltagarna i ringen håller i en rockring.

Utan att släppa taget om händerna ska alla deltagare ta sig genom rockringen och forma en ring på "andra sidan".
Läs eller lämna kommentarer (3)

Lappleken

Material
  • Mössor eller resårgummiband
  • Lappar
  • Ev. spegel
Kategori
Betyg 3.41/15

Beskrivning
Detta är en samarbetsövning för läskunniga barn i vilken det behövs mössor eller resårgummiband samt lappar. Till variant 1 behövs även stora speglar.

Leken förbereds genom att ledaren skriver frågor och/eller uppmaningar på lapparna. Bäst blir det om uppmaningarna har i olika färger på texten.

Variant 1 med speglar
Barnen blir indelade i grupper, ca 5 i varje grupp. Varje barn får en lapp satt i mössan/resårbandet med ett spegelvänt ord som tillsammans bildar en fråga. Sedan ska de i gruppen bilda rätt fråga genom att laget framför en spegel ställer sig i rätt ordning. Barnen får inte prata med varandra. Sen kan man byta så barnen får en ny fråga.

Exempel på fråga: "Hur många dagar har Mars?" eller "Vilken färg har frökens tröja?"

Variant 2 utan speglar
Samma grupper. Man ger barnen en ny lapp i pannan med ett ord som tillsammans bildar en uppmaning. Utan att prata ska barnen ställa sig rätt ordning visa ledaren och sedan utföra uppmaningen. Efter de gjort uppmaningen kan man fråga någon i gruppen vad som står på allas lappar inkl ens egen, fortfarande får de inte prata. Exempel på uppmaning: "Kryp sakta till ett fotbollsmål". Eller "Klättra upp i en ribbstol"

Variant 2 svårare
Dela slumpvis ut uppmaningslapparna till alla barnen. De olika uppmaningarna ska ha olika färger på texten. Nu ska barnen dels hitta sitt lag och dels ställa sig i rätt ordning samt att göra uppmaningen. Fortfarande utan att prata. Så man måste hjälpa kompisarna hitta rätt lag och hoppas att nån hjälper en själv för att kunna börja på utmaningen.
Bidrag från:
Paula Roslund
Läs eller lämna kommentarer (1)

Björnen sover

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.62/13

Beskrivning
En deltagare kurar ihop sig knäliggande mitt på golvet och håller händerna för ögonen. Övriga deltagare ställer sig runt om i ring och håller varandra i händerna.

Deltagarna i ringen ska gå runt personen i mitten och samtidigt sjunga den kända barnvisan "Björnen sover". När de sjungit sista ordet i sången vaknar björnen och ska fånga en deltagare som också blir björn i nästa runda. Leken fortsätter på samma sätt tills alla deltagare blivit förvandlade till björnar.
Melodi och text från Youtube
Björnen sover, björnen sover i sitt lugna bo,
han är inte farlig, bara man är varlig.
Men man kan dock, men man kan dock aldrig honom tro!


Läs eller lämna kommentarer (0)

En bonde i vår by

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.31/19

Beskrivning
En deltagare börjar leken som bonde och ställer sig mitt på golvet. Runt om bonden ställer sig övriga hand i hand.

Leken börjar med att deltagarna i ringen går runt om bonden medurs och sjunger sången "En bonde i vår by". Bonden går samtidigt moturs inuti ringen.
När man sjungit färdigt versen som handlar om att bonden tar en fru väljer bonden en valfri deltagare från ringen som får komma in i mitten och bilda en innerring. I följande verser ska frun välja ett barn, sedan barnet en hund, hunden en katt, katten en mus.

För varje vers tillkommer en person till den inre ringen. I den avslutande versen ska musen välja en ost vilket innebär att en deltagare från den yttre ringen ställs i mitten kring vilken båda ringarna tillsammans sjunger sista versen om att osten den står kvar!

Deltagaren som avslutar lekomgången som osten blir ny bonde nästa runda.
Melodi med engelsk text (The farmer in the dell) från YouTube
En bonde i vår by, en bonde i vår by,
hej hopp tralalala la, en bonde i vår by.

Och bonden tar en fru...
Och frun hon tar ett barn...
Och barnet tar en hund...
Och hunden tar en katt...
Och katten tar en mus...
Och musen tar en ost...
Och osten den står kvar...


Läs eller lämna kommentarer (0)

Ballongstafett

Material
  • Ballonger
Kategori
Betyg 3.00/11

Beskrivning
Deltagarna delas in i lag som ställer upp på led längs en startlinje. En bit bort från startlinjen har varje lag ett rundningsmärke som t.ex. en kon. Den som står först i varje led har en ballong.
När starten går ska de som står först försöka transportera ballongen, endast genom att balansera den på ett finger, runt rundningsmärket och tillbaka till sitt lag.
Därifrån får lagkompisen i tur ta över tills dess att alla lagen avklarat lika många stafett växlingar. Det lag som blir klara först vinner!
Läs eller lämna kommentarer (2)

Evighetssvansjakten

Material
  • Lekband
Kategori
Betyg 4.35/20

Beskrivning
Detta är en utveckling av den vanliga svansleken. I den vanliga varianten får alla deltagare varsin svans (d.v.s. repstump eller lekband) som stoppas ner i byxlinningen sedan gäller det att stjäla varandras svansar och inte bli av med sin egen.

Men i denna variant, utan utslagning och med ännu mer rörelse, ger man hälften av deltagarna en svans och resten är utan.

De som har svans ska akta sig för att bli av med sin och de som inte har någon svans ska försöka ta en och sätta på sig själv. Leken fortsätter tills ledaren säger att leken är slut.

Alla är med hela tiden och ingen vinner. Toppenlek, speciellt med yngre barn i förskole- o lågstadieåldern.
Bidrag från:
Kajsa
Läs eller lämna kommentarer (0)

Plocka potatis

Material
  • Strutar
  • Potatisar
Kategori
Betyg 3.84/23

Beskrivning
Deltagarna får sätta en strut som är öppen i båda ändar för ansiktet. Det ska bara vara möjligt för deltagaren att se något genom den lilla öppningen.
Inom ett större avgränsat lekområde sprids sedan en mängd potatisar ut som ska plockas upp av deltagarna.

Aktiviteten kan utföras enskilt på tid eller med flera tävlande samtidigt.
Tänk på kollisionsrisken när synfältet är begränsat.

Det går att byta ut potatisarna mot bollar, eller ägg (även om ägg kan vara lite ömtåliga)



Läs eller lämna kommentarer (0)

Plocka potatis (2)

Material
  • Ögonbindel
  • Potatisar
Kategori
Betyg 3.16/19

Beskrivning
Inom ett avgränsat lekområde sprids en mängd potatisar ut. En deltagare får en ögonbindel för ögonen och ställs inuti kvadraten. De övriga deltagarna måste sedan tala om för personen med ögonbindeln hur denne ska gå för att kunna samla upp potatisarna.

Man kan ta tiden på hur lång tid det tar att samla in alla potatisarna eller begränsa tiden och sedan räkna hur många potatisar som hann plockas.

Det går förstås att byta ut potatisarna mot tennisbollar eller annat!


Läs eller lämna kommentarer (0)

Plocka potatis (3)

Material
  • Potatisar
  • Ögonbindlar
Kategori
Betyg 3.78/9

Beskrivning
Inom ett avgränsat lekområde sprids en mängd potatisar ut. Alla deltagare får en ögonbindel för ögonen och ställer sig inuti kvadraten.

När startsignalen går gäller det att samla åt sig så många potatisar som möjligt!

Man kan ta tiden på hur lång tid det tar för ett lag att samla in alla potatisarna eller begränsa tiden och sedan räkna hur många potatisar som hann plockas.

Det går förstås att byta ut potatisar mot tennisbollar eller liknande.

Det är kanske att föredra att alla kryper omkring istället för att går för att minimera kollisionsrisken.

Läs eller lämna kommentarer (0)

Jipp jipp

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.29/10

Beskrivning
Förbered leken genom att markera ett lekområde som är ca 10-20 meter långt och ca 8-10 m brett. Lekområdet ska vara delat i två lika stora planhalvor med en tydlig mittlinje och deltagarna delas in i två lag. Lagen ställer sig på varsin planhalva.

Ett lag får börja och en person ur det laget utses till tagare som skall rusa in på motståndarlagets planhalva och försöka kulla så många som möjligt och sedan ta sig tillbaka till sin egen planhalva igen. Problemet är att så fort tagaren kliver över mittlinjen till motståndarna måste denne hela tiden säga "Jipp-jipp-jipp-jipp!". Det är inte tillåtet att ta ett nytt andetag eller sluta säga "Jipp-jipp".

Alla som blir tagna blir medlemmar i det andra laget. Om tagaren slutar säga "Jipp-jipp" på motståndarnas sida blir denne istället medlem i motståndarlaget. Alla som blivit tagna innan det händer går ändå över till motståndarlaget.

Det andra laget ska förstås undvika att bli tagna men får lov att hålla kvar tagaren om de kan tills denne inte klarar säga "Jipp-jipp".

När tagaren klarat sig tillbaka till sin egen planhalva igen eller blivit tagen själv är det andra lagets tur att utse en ny tagare.

De som kliver utanför lekområdet blir självtagna.

Det lag som har alla deltagare på sin sida har vunnit.

Det går att göra en "last man standing" variant av denna, det vill säga att alla som blivit tagna är ute ur leken.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Slängstatyer

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.33/6

Beskrivning
En deltagare utses till slängare. Slängaren tar valfri deltagare i båda händer och de två börjar att snurra runt, runt tills slängaren när som helst släpper taget och "slänger" iväg deltagaren. När deltagaren landar fryser denne fast och står helt stilla som en staty.

Nu kan man fortsätta denna lek på två sätt. Antingen fortsätter slängaren att slänga resten av deltagarna tills dess att alla blivit statyer. Därefter utser slängaren vilken staty som blivit bäst. Den vinnande statyn blir ny slängare i nästa omgång.

Det andra sättet är att när första deltagaren blivit slängd och blivit en staty så ska de övriga deltagarna efterlikna hur den blev. Den som slängaren anser härmat statyn bäst blir ny slängare (eller så fortsätter samma slängare, ledaren, att kasta deltagare tills alla fått vara originalstatyn utan att nödvändigtvis avgöra vem som blivit bäst.)
Läs eller lämna kommentarer (0)

Flygtävling

Material
  • Papper
Kategori
Betyg 3.79/24

Beskrivning
Deltagarna delas in i par, varje par får ett vanligt A4 papper och ska vika ett pappersflygplan utav det.
Men för att göra det lite svårare ska varje deltagare först välja en av sina händer som ska vara aktiv i samarbetet med flygplansvikandet. Den andra handen får inte användas utan ska hållas bakom ryggen under hela samarbetet.
Båda i paret får välja sin bästa hand.

När alla par har ett flygplan klart är det dags att se vilket pars flygplan som flyger längst.
Varje deltagare i får i turordning tre försök på sig att från en utkastplats kasta sitt plan och där det landar efter den längsta flygturen läggs en markering ut.

Det par vars flygplan som flugit längst från utkastplatsen vinner!
Läs eller lämna kommentarer (1)

Namngnistan

Material
  • Tidtagarur
Kategori
Betyg 3.73/11

Beskrivning
Deltagarna blundar och rör sig fritt men varsamt över ett avgränsat lekområde. Händerna kan hållas uppe som stötfångare. Ledaren säger stopp och då stannar alla precis där de står men blundar fortfarande.

Ledaren startar gnistan genom att klappa en valfri deltagare på axeln och säger dennes namn högt. Den som fått klappen (gnistan) öppnar ögonen och klappar i sin tur en deltagare i sin omedelbara närhet på axeln och säger personens namn.

Den som klappat (överlämnat gnistan) sätter sig sedan ned och är därmed färdig. Så fortsätter man tills alla sitter ner.

Alltså få en klapp och hör sitt namn, öppna ögonen, klappa någon annan på axeln, säg samtidigt personens namn och sitt ner.

Detta görs på tid om man vill, alltså finns det inte tid att leta runt efter någon särskild person utan det gäller att ta den person man ser först då man öppnar ögonen.

Sedan ser man om det går att klara uppgiften snabbare!
Bidrag från:
Maria Pettersson
Läs eller lämna kommentarer (0)

Pin It on Pinterest

X