Klassrumslekar

Sök bland lekarna
Lekar för klassrumssammanhang.I betygsordning bäst sist.
150 lekar hittades.

Frågesport i lag

Material
  • Numrerade frågor med svar
  • Whiteboardtavla (eller liknande)
Kategori
Leken har inget betyg än

Beskrivning
Lekledaren förbereder en lista kluriga frågor med svar. 20-30 stycken kan vara ett lagom antal. Frågorna ska vara numrerade.

Det kan vara blandade frågor eller inom ett särskilt område eller tema. Tillexempel sport, 80-tals musik, Disneykaraktärer och så vidare.

Om det är 20 frågor i leken skriver lekledaren upp siffrorna 1 till 20 på whiteboarden.

Deltagarna delas in i två lag.

Ett lag lottas att börja och skickar fram en av sina medlemmar till whiteboarden där denne får välja en siffra genom att sudda ut den från tavlan.

Lekledaren läser upp frågan som motsvarar den valda siffran som suddades ut.

Om deltagaren kan ge svaret på frågan själv utan stöd får laget 3 poäng. Om deltagaren behöver hjälp kan denne ta med sig frågan till sitt lag som får diskutera svaret, men får då bara 1 poäng för rätt svar.

Blir svaret fel får motståndarlaget chans att svara och får 1 poäng för ett rätt svar.

Lagen turas om att skicka fram deltagare i turordning så att alla får chans att gå fram till tavlan.

Några av frågorna kan lekledaren i hemlighet bestämt vara bonusfrågor och ger mer poäng för rätt svar. Dessa får gärna vara lite extra svåra och ge dubbel poäng.

Det lag som har mest poäng när frågorna är slut vinner!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Djurleken

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 2.11/9

Beskrivning
Deltagarna ställer upp i en stor ring runt om en person som står i mitten. Personen som står i mitten pekar på någon i ringen och säger något av följande:
Åsna, Kanin, Elefant eller Korv och bröd.

För dessa alternativ gäller följande:

Kanin Den som blir utpekad gör en kanin min med ansiktet och håller upp händerna som kanintassar. De som står till höger och vänster formar kaninöronen med sina armar och händer.

Elefant Den utvalde formar en snabel med sina armar och personerna bredvid hjälper till att forma elefantöron.

Korv och bröd De som står bredvid den utvalde ställer sig nära nära intill så att det blir som en korv i sitt bröd.

Åsna Inget händer.

Det ska gå snabbt och får inte bli fel, blir det knasigt får den som blev utvald stå i mitten.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Sten sax påse hejarklacken

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 2.43/7

Beskrivning
Deltagarna får röra sig fritt inom ett avgränsat men rymligt område. De utmanar varandra fritt i klassisk sten, sax, påse duell en mot en.

I denna variant blir den som förlorar duellen hejarklack till vinnaren och följer bakom denne i led och hejar friskt på sin ledare i alla kommande dueller.

Segraren i vare duell vinner sin motståndare samt alla följare tills det blir en stor episk final där alla firar mästaren till slut.

I sten, sax, påse möts två personer i duell med följande handgester.
Sten - en knuten hand.
Sax - pekfinger och långfinger sträcks ut för att likna en sax.
Påse - öppen utsträckt handflata för att likna en papperspåse.

Motståndarna står vända mot varandra och räknar i takt till tre och väljer på tre sin handgest.
Den som visar sten vinner över sax, sax vinner över påse och påse vinner över sten.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Intervjun

Material
  • Penna
  • Papper
Kategori
Betyg 2.50/4

Beskrivning
Ibland kan det kännas lite knasigt att presentera sig själv i en grupp, så därför kan ju någon annan få göra jobbet åt en!

Deltagarna delas in två och två och får en stund var att intervjua varandra. Det går både att prata fritt eller utifrån förutbestämda ämnen.
Om det känns svårt att minnas saker som sägs går det att anteckna lite stödord under samtalet.

Efter intervjun får de båda deltagarna presentera varandra inför de övriga!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Vad är annorlunda?

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 2.50/8

Beskrivning
Två deltagare ställer sig framför varandra och får under en stund syna varandra ordentligt. Sedan vänder de sig om så att de inte ser varandra och då ändrar de något i sin klädsel.
Sedan räknar man till tre. På tre vänder båda sig om samtidigt och ska försöka vara snabbast med att säga vad det är som är annorlunda.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Vykortsleken

Material
  • Vykort
Kategori
Betyg 2.55/11

Beskrivning
Ledaren förbereder övningen genom att klippa itu ett par vykort eller någon annan slags bilder i två delar. Delarna blandas och sedan får varje deltagare en korthalva var. Därefter gäller det för alla att försöka hitta den personen som har den andra halvan av kortet. Ett trevligt sätt att dela in sina deltagare i par. Det går förståss att klippa bilderna i fler delar om man vill ha större grupper.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Tjugo frågor

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 2.71/7

Beskrivning
Ledaren tänker tyst för sig själv på en känd personlighet. Övriga deltagare har sedan tjugo frågor på sig att komma fram till vilken person ledaren tänker på. Frågorna måste kunna besvaras med ja eller nej t.ex. "Är det en kvinna?" eller "Är det en skådespelare?". Om en deltagare tror sig veta vem ledaren tänker på får deltagaren räcka upp handen och gissa, t.ex. "Är du Kalle Anka?". Är det fel fortsätter leken, men är det rätt får deltagaren som gissade korrekt bli den som får fundera ut en känd person till nästa omgång. Lyckas deltagarna inte komma fram till rätt person efter 20 frågor har dom förlorat. Tänk på att även gissningar på en person räknas som en fråga så gissa inte rakt ut i luften!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Rappakalja

Material
  • Ordbok
  • Lappar
  • Pennor
Kategori
Betyg 2.71/7

Beskrivning
Alla deltagare får leta efter ett svårt ord i en ordbok som man tror att ingen känner till.

Ordet och förklaringen skrivs ner på en lapp.
När alla har hittat och skrivit ner ett ord på sin lapp kan leken börja.

En deltagare börjar med att säga sitt ord. De övriga får enskilt skriva en förklaring till vad de tror ordet betyder på en lapp.

Den som sa ordet samlar sedan in lapparna, blandar dem och läser alla förklaringar högt, även den riktiga. Sedan ska de övriga försöka gissa vilken förkaring som är den rätta.

Man kan ge poäng till de som gissat rätt. Tre poäng för ett rätt, men har man lyckats lura någon på en felaktig förklaring kan man också få en poäng.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Räknaleken

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 2.74/11

Beskrivning
I den här leken gäller det för gruppen att kunna samarbeta och räkna tillsammans.
Det är antalet deltagare i leken som bestämmer till hur högt.
Om det är 12 deltagare i leken är det talet 12 som ska nås.

Varje deltagare ska ha sagt ett av talen under räkningens gång, men får bara säga ett av dem och inget ska ha bestämts i förväg om vem som ska säga vad.

Därför ska deltagarna röra sig fritt under lekens gång för att försvåra signaler.

Leken börjar med att vem som helst får börja med att säga "ett", någon annan säger "två", nästa "tre" och så vidare ända upp till det tal som gäller. Det vill säga antalet deltagare i leken.

Den som sagt ett tal får inte säga fler sedan.

Men, om några säger samma siffra samtidigt, måste leken börja om från "ett" igen.

Det är alltså bara en person som får säga den siffran.

Svårare än man kan tro!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Luktmemory

Material
  • Behållare med material som doftar
Kategori
Betyg 2.74/25

Beskrivning
Förbered flera små behållare med olika saker i som har en lättigenkännlig doft. Det ska finnas två exemplar av varje behållare.

Innehållet kan till exempel vara kaffe, kryddor, tvål eller liknande.

Placera sedan behållarna på ett bord och låt deltagarna försöka para ihop vilka två behållare som har samma doft!

Exempel på behållare är att göra knyten av små stuvbitar av tyg som släpper genom doft.

Tänk på att luktsinnet ofta är beroende av andra intryck som syn och känsel, därför bör det inte gå att se eller känna sig fram till rätt par!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Släppa nyckeln

Material
  • Nyckelknippa
Kategori
Betyg 2.75/12

Beskrivning
Deltagarna delas in i två lag (eller fler om så önskas). Lagen ställer upp på led vid en startlinje. De som står först i varje led får en ögonbindel på sig.
Ledaren står mellan lagen med en nyckelknippa eller något liknande i handen.
Ledaren släpper nyckelknippan någonstans ute på golvet så att det skramlar tydligt, då gäller det för personerna med ögonbindel att krypande ta sig fram dit de tror nycklarna landade och försöka hitta dem före de andra.
Lagkamraterna får heja på sina kompisar men inte vägleda dem!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Frottage

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 2.80/10

Beskrivning
Kanske ingen lek men ändå en trevlig sysselsättning. Ta med färgpennor, kritor och papper ut. Leta upp lite olika ställen med spännande ytor som trädstammar, stenar, väggar o.s.v. Lägg pappret ovanpå och gnugga med färgpennan eller kritan så att mönstret kommer fram. Byta ställen, färger och gör en vacker bild!

Fast man kan kanske tävla i att gissa varifrån man hämtat sitt frottage? :)
Läs eller lämna kommentarer (0)

Ska vi leka?

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 2.82/20

Beskrivning
Det här är en lek, eller övning, som kan visa att det alltid är mycket roligare att vara med och göra saker än att sitta och säga nej till allt.

Deltagarna delar upp sig i par och den ena i paret börjar ge förslag på saker de kan göra. Det kan vara hoppa på ett ben, vissla, klappa händerna, klättra berg eller vad som helst. Den andra svarar nej till alla förslag. Efter en stund byter man så att den andra i paret får komma med förslagen.

Sedan gör man samma sak en gång till, men då måste man svara ja till alla förslag och utföra dem! Då gäller det förstås att det handlar om rimliga förslag.

En enkel men mycket rolig övning! Det går även att arbeta i större grupper och skiftas om att komma med förslag i turordning.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Ballongstafett

Material
  • Ballonger
Kategori
Betyg 2.83/18

Beskrivning
Deltagarna delas in i lag som ställer upp på led längs en startlinje. En bit bort från startlinjen har varje lag ett rundningsmärke som t.ex. en kon. Den som står först i varje led har en ballong.
När starten går ska de som står först försöka transportera ballongen, endast genom att balansera den på ett finger, runt rundningsmärket och tillbaka till sitt lag.
Därifrån får lagkompisen i tur ta över tills dess att alla lagen avklarat lika många stafett växlingar. Det lag som blir klara först vinner!
Läs eller lämna kommentarer (2)

Svensson, Svensson!

Material
  • Pall
Kategori
Betyg 2.95/20

Beskrivning
Deltagarna ställer sig två och två i en ring. En deltagare är själv och står mitt i ringen på en pall. Personen som står i mitten ska tala om för de andra hur de ska stå. T.ex. rygg mot rygg, knä mot fot, ända mot ända o.s.v. Men om personen i mitten istället säger "Svensson, Svensson!" ska alla hitta en ny partner, även utroparen i mitten. Den som blir själv får ställa sig på pallen i mitten.
Bidrag från:
Pia
Läs eller lämna kommentarer (0)

Talordnings yatzy

Material
  • Tärningar
  • Papper och penna till alla
Kategori
Betyg 2.96/20

Beskrivning
Alla deltagare har vars ett papper och penna. På pappret ritar man 4 korta streck på tvärsen. På dessa streck ska man under lekens gång skriva siffror.

Siffrorna får man från en tärning, gärna en 0-9 tärning, men 1-6 funkar fint, men då kan man inte använda sig av siffrorna 7-9 eller 0. En deltagare, eller en spelledare, slår tärningen. Den siffra som visas skriver man ner på ett av strecken, vilket som helst.

Det kluriga här är dock att det gäller att få fram det högsta 4-siffriga talet. Slumpar tärningen fram en 9:a så är det alltså läge att sätta den på första strecket, ett mellantal som 4 kan vara svårare att placera. Sedan kastas tärningen 3 gånger till, efter varje kast skriver man ner en siffra. Man kastar inte tärningen förrän alla har skrivit ner något.
När de fyra tärningskasten är gjorda ser man vem som fått högst! Enkelt men kul!

Vill man ha ännu roligare kan man lägga in lite addition, 8 talstreck med ett plustecken i mitten. Man kan ju också öka antalet siffror eller försöka få lägst nummer osv. Variationerna är oändliga!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Snottra

Material
  • Inget särskilt
Kategori
Betyg 2.99/14

Beskrivning
Den här leken går ut på att lista ut vad ordet snottra betyder. En deltagare får gå utom hörhåll, de övriga bestämmer vad orden snottra ska betyda.

Snottra måste vara ett verb, alltså något man kan göra t.ex att springa. När man är överrens om en betydelse får personen utanför ringen komma tillbaka och ställa ja eller nej frågor om snottra. "Har jag snottrat någongång?", "Är det svårt att snottra?" osv. När personen kommit på vad snottra är får någon annan försöka.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Hunden och benet

Material
  • Ett ben
Kategori
Betyg 2.99/31

Beskrivning
Först av allt måsta man fixa en sak som skall föreställa hundbenet. Man kan exempelvis använda sig av en pinne eller linjal.
Alla deltagarna utom en som utses till hund sätter sig på knä på golvet i en stor ring. De böjer sig ner mot golvet och håller för sina ögon, medan hunden smyger bakom ringen och gömmer sitt ben bakom ryggen på en av dem.

Den som märker att hunden har lagt benet bakom sig, tar upp det och springer ett varv runt ringen och tillbaka till sin plats. Samtidigt ska hunden springa ett varv åt motsatt håll och försöka komma först till den lediga platsen i ringen. Den som kommer först, får sätta sig ner i ringen, medan den andra får ta benet och vara hund i nästa omgång.
Bidrag från:
Katarina O
Läs eller lämna kommentarer (1)

Vad gör du?

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.00/11

Beskrivning
Deltargarna står i en ring. En person får börja leken genom att under tystnad göra en rörelse, t.ex låtsas skotta snö. Personen till vänster frågar "Vad gör du?".
Personen som gör rörelsen svarar inte det han just visar utan något helt annat, som t.ex "Jag hoppar hopprep!" (Trots att det är snöskottning).

Den som frågade får då låtsas hoppa hopprepp och personen som nu står till vänster frågar i sin tur "Vad gör du?". Den som låtsas hoppa rep kan då t.ex. svara "Jag målar en tavla" vilket leder till att frågaren får låtsas måla en tavla. Så fortsätter man med att personen till vänster hela tiden frågar "Vad gör du?" tills alla fått sin tur!

Om man vill kan den som visar rörelsen få ställa sig i mitten av ringen, som på en scen.
Läs eller lämna kommentarer (0)

När jag reser till Eslöv

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.00/12

Beskrivning
Alla deltagare sitter i ring och en person inleder leken genom att säga:
"När jag reser till Eslöv packar jag med en bastuba". Bastuba kan bytas ut mot något annat valfritt. Nästa person i tur fortsätter genom att säga t.ex "När jag reser till Eslöv packar jag med en bastuba och en tandborste".
Personen därefter "När jag reser till Eslöv packar jag med en bastuba och en tandborste och ett par byxor".

Alltså, man måste upprepa precis vad som sagts i rätt ordning och sedan lägga till en egen grej. Den som glömmer bort sig är ute ur leken och så fortsätter man tills dess att det bara finns en deltagare kvar som vinner!

Eslöv kan bytas ut mot något annat resmål.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Kortleken

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.00/28

Beskrivning
Lekledaren har två kortlekar. För varje värde på korten bestäms en kroppsdel (ex : fot, näsa, hand, mage, rygg, armbåge..). Lekledaren drar två kort och läser upp vilka kroppdelar t.ex. "näsa mot mage" som de motsvarar. Nu gäller det för varje lag att plocka fram två personer som kan uppfylla kravet. Lekledaren kontrollerar att kroppsdelarna verkligen rör vid varandra och placerar ett av de dragna korten mellan dem. Om två personer redan är med i "konstruktionen" men kan uppfylla kravet får de självklart göra det. Det är alltså inte nödvändigt att plocka in fler deltagare om man inte vill. Det laget som tappar ett kort eller ger upp förlorar.
Bidrag från:
Ulrika Malmgren
Läs eller lämna kommentarer (0)

Röststyrning

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.06/23

Beskrivning
Deltagarna delas upp i par. En får en ögonbindel så att denne inte kan se. Partnern ska sedan med hjälp av endbart sin röst
guida den blinde genom en hinderbana eller slinga. För ökad svårighet kan flera par gå slingan samtidigt!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Dramatiserad upprepningsnamnlek

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.06/42

Beskrivning
Deltagarna står i en ring. Ledaren börjar med att säga sitt namn och något han tycker om att göra.
T.ex. "Jag heter Nisse och jag tycker om att virka". Dessutom visar han med rörelse att han virkar.
Därefter presenterar han personen till vänster om sig, t. ex. "Detta är Stina".

Stina säger då sitt namn och sitt största intresse; "Jag heter Stina och tycker om att dyka" (visar dykning).
Sen ska Stina dessutom säga namnet på alla de som blivit presenterade före sig själv: "Det är Nisse, jag är Stina och sidan om mig står Pelle". Pelle säger: "Jag är Pelle och jag tycker om bokmärken. Det där är Nisse, Stina, jag är Pelle och här är Olle" etc etc.

Den som står sist i tur att presentera sig har alltså en tuff uppgift framför sig att minnas allas namn. För att underlätta för den som presenterar sig gör man alltid sin rörelse när ens namn nämns. På så vis lär man sig inte bara allas namn, utan man får även reda på något om personen. Den informationen kan vara bra att ha om man vill inleda ett samtal med vederbörande. "Oh, så du diggar virkning, va kul jag har virkat femtielva grytlappar själv!".
Läs eller lämna kommentarer (0)

Rita/gissa

Material
  • Papper
  • Pennor
  • Lista med ord
Kategori
Betyg 3.14/7

Beskrivning
Deltagarna delas upp i lag. Lekledaren har förberett ett större block eller tavla att rita på samt skrivit ner lätt ritade ord på papperslappar. Ett lag får skicka fram en tecknare som tyst får läsa ett ord och sedan rita det på pappret/tavlan. Lagkompisarna ska försöka gissa vad som ritas. Lyckas de komma på vad det är får laget ett poäng och så är det nästa lags tur att skicka fram en tecknare. Ledaren kan ge lagen hjälp genom att säga om ordet t.ex. är en filmtitel, ett yrke om det blir för svårt. Den som ritar måste vara absolut tyst! Kan inte laget komma på vad som ritats är det fritt fram för de övriga lagen att gissa.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Ljudsagan

Material
  • Olika saker som kan göra ljud
Kategori
Betyg 3.15/14

Beskrivning
Ledaren läser en berättelse för deltagarna. Därefter får deltagarna indelade i grupper en stund att komma på hur man på olika sätt kan sätta ljudeffekter till berättelsen med hjälp av föremål man har omkring sig.

Det kan vara med hjälp av musikinstrument, prassla med papper, knacka i bord eller vad som helst som kan sätta lite stämning till historian.

Sedan läser grupperna berättelsen för varandra och gör sina ljud under tiden.

Det går förstås också att låta grupperna skriva egna sagor!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Pin It on Pinterest