Klassrumslekar

Sök bland lekarna
Lekar för klassrumssammanhang.I betygsordning bäst sist.
141 lekar hittades.

Djurleken

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 2.50/4

Beskrivning
Deltagarna ställer upp i en stor ring runt om en person som står i mitten. Personen som står i mitten pekar på någon i ringen och säger något av följande:
Åsna, Kanin, Elefant eller Korv och bröd.

För dessa alternativ gäller följande:

Kanin Den som blir utpekad gör en kanin min med ansiktet och håller upp händerna som kanintassar. De som står till höger och vänster formar kaninöronen med sina armar och händer.

Elefant Den utvalde formar en snabel med sina armar och personerna bredvid hjälper till att forma elefantöron.

Korv och bröd De som står bredvid den utvalde ställer sig nära nära intill så att det blir som en korv i sitt bröd.

Åsna Inget händer.

Det ska gå snabbt och får inte bli fel, blir det knasigt får den som blev utvald stå i mitten.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Rita/gissa

Material
  • Papper
  • Pennor
  • Lista med ord
Kategori
Betyg 2.75/4

Beskrivning
Deltagarna delas upp i lag. Lekledaren har förberett ett större block eller tavla att rita på samt skrivit ner lätt ritade ord på papperslappar. Ett lag får skicka fram en tecknare som tyst får läsa ett ord och sedan rita det på pappret/tavlan. Lagkompisarna ska försöka gissa vad som ritas. Lyckas de komma på vad det är får laget ett poäng och så är det nästa lags tur att skicka fram en tecknare. Ledaren kan ge lagen hjälp genom att säga om ordet t.ex. är en filmtitel, ett yrke om det blir för svårt. Den som ritar måste vara absolut tyst! Kan inte laget komma på vad som ritats är det fritt fram för de övriga lagen att gissa.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Ska vi leka?

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 2.79/18

Beskrivning
Det här är en lek, eller övning, som kan visa att det alltid är mycket roligare att vara med och göra saker än att sitta och säga nej till allt.

Deltagarna delar upp sig i par och den ena i paret börjar ge förslag på saker de kan göra. Det kan vara hoppa på ett ben, vissla, klappa händerna, klättra berg eller vad som helst. Den andra svarar nej till alla förslag. Efter en stund byter man så att den andra i paret får komma med förslagen.

Sedan gör man samma sak en gång till, men då måste man svara ja till alla förslag och utföra dem! Då gäller det förstås att det handlar om rimliga förslag.

En enkel men mycket rolig övning! Det går även att arbeta i större grupper och skiftas om att komma med förslag i turordning.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Samurajen

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 2.86/20

Beskrivning
Deltagarna står i en ring. En person inleder leken genom att sträcka upp båda armarna i luften med händerna ihop som om man höll i ett samurajsvärd redo att gå till angrepp och samtidigt ge ifrån sig ett stridsrop, "HAAAH".

Personerna till höger och vänster om personen med låtsassvärdet över huvudet svingar så fort som möjligt med sina låtsassvärd mot dennes mage (utan att träffa) också med stridsrop "HAAAH". Då viker personen som började sin kropp fram som om svärden träffade i magen och hugger (pekar) mot någon annan i ringen med ett sista stridsrop "HAAAH".

Den person i ringen som lufthugget riktades mot sträcker sitt låtsassvärd i luften med ett "HAAAH" rop, personerna på ömse sidor i ringen svingar sina svärd mot personen mellan dem "HAAAH" - som då pekar (hugger) mot någon annan i ringen "HAAAH".

Den personen lyfter sitt låtsassvärd mot skyn och så vidare.

Så fortsätter man tills någon gör fel eller tvekar för länge, då åker den deltagaren ur leken. Så fortsätter man tills det bara är två personer kvar.

Läs eller lämna kommentarer (0)

Dramatiserad upprepningsnamnlek

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 2.86/21

Beskrivning
Deltagarna står i en ring. Ledaren börjar med att säga sitt namn och något han tycker om att göra.
T.ex. "Jag heter Nisse och jag tycker om att virka". Dessutom visar han med rörelse att han virkar.
Därefter presenterar han personen till vänster om sig, t. ex. "Detta är Stina".

Stina säger då sitt namn och sitt största intresse; "Jag heter Stina och tycker om att dyka" (visar dykning).
Sen ska Stina dessutom säga namnet på alla de som blivit presenterade före sig själv: "Det är Nisse, jag är Stina och sidan om mig står Pelle". Pelle säger: "Jag är Pelle och jag tycker om bokmärken. Det där är Nisse, Stina, jag är Pelle och här är Olle" etc etc.

Den som står sist i tur att presentera sig har alltså en tuff uppgift framför sig att minnas allas namn. För att underlätta för den som presenterar sig gör man alltid sin rörelse när ens namn nämns. På så vis lär man sig inte bara allas namn, utan man får även reda på något om personen. Den informationen kan vara bra att ha om man vill inleda ett samtal med vederbörande. "Oh, så du diggar virkning, va kul jag har virkat femtielva grytlappar själv!".
Läs eller lämna kommentarer (0)

Vykortsleken

Material
  • Vykort
Kategori
Betyg 2.88/8

Beskrivning
Ledaren förbereder övningen genom att klippa itu ett par vykort eller någon annan slags bilder i två delar. Delarna blandas och sedan får varje deltagare en korthalva var. Därefter gäller det för alla att försöka hitta den personen som har den andra halvan av kortet. Ett trevligt sätt att dela in sina deltagare i par. Det går förståss att klippa bilderna i fler delar om man vill ha större grupper.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Vad är annorlunda?

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.00/4

Beskrivning
Två deltagare ställer sig framför varandra och får under en stund syna varandra ordentligt. Sedan vänder de sig om så att de inte ser varandra och då ändrar de något i sin klädsel.
Sedan räknar man till tre. På tre vänder båda sig om samtidigt och ska försöka vara snabbast med att säga vad det är som är annorlunda.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Frottage

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.00/6

Beskrivning
Kanske ingen lek men ändå en trevlig sysselsättning. Ta med färgpennor, kritor och papper ut. Leta upp lite olika ställen med spännande ytor som trädstammar, stenar, väggar o.s.v. Lägg pappret ovanpå och gnugga med färgpennan eller kritan så att mönstret kommer fram. Byta ställen, färger och gör en vacker bild!

Fast man kan kanske tävla i att gissa varifrån man hämtat sitt frottage? :)
Läs eller lämna kommentarer (0)

Svensson, Svensson!

Material
  • Pall
Kategori
Betyg 3.06/15

Beskrivning
Deltagarna ställer sig två och två i en ring. En deltagare är själv och står mitt i ringen på en pall. Personen som står i mitten ska tala om för de andra hur de ska stå. T.ex. rygg mot rygg, knä mot fot, ända mot ända o.s.v. Men om personen i mitten istället säger "Svensson, Svensson!" ska alla hitta en ny partner, även utroparen i mitten. Den som blir själv får ställa sig på pallen i mitten.
Bidrag från:
Pia
Läs eller lämna kommentarer (0)

Hunden och benet

Material
  • Ett ben
Kategori
Betyg 3.14/14

Beskrivning
Först av allt måsta man fixa en sak som skall föreställa hundbenet. Man kan exempelvis använda sig av en pinne eller linjal.
Alla deltagarna utom en som utses till hund sätter sig på knä på golvet i en stor ring. De böjer sig ner mot golvet och håller för sina ögon, medan hunden smyger bakom ringen och gömmer sitt ben bakom ryggen på en av dem.

Den som märker att hunden har lagt benet bakom sig, tar upp det och springer ett varv runt ringen och tillbaka till sin plats. Samtidigt ska hunden springa ett varv åt motsatt håll och försöka komma först till den lediga platsen i ringen. Den som kommer först, får sätta sig ner i ringen, medan den andra får ta benet och vara hund i nästa omgång.
Bidrag från:
Katarina O
Läs eller lämna kommentarer (1)

Ballongstafett

Material
  • Ballonger
Kategori
Betyg 3.17/12

Beskrivning
Deltagarna delas in i lag som ställer upp på led längs en startlinje. En bit bort från startlinjen har varje lag ett rundningsmärke som t.ex. en kon. Den som står först i varje led har en ballong.
När starten går ska de som står först försöka transportera ballongen, endast genom att balansera den på ett finger, runt rundningsmärket och tillbaka till sitt lag.
Därifrån får lagkompisen i tur ta över tills dess att alla lagen avklarat lika många stafett växlingar. Det lag som blir klara först vinner!
Läs eller lämna kommentarer (2)

Talordnings yatzy

Material
  • Tärningar
  • Papper och penna till alla
Kategori
Betyg 3.25/12

Beskrivning
Alla deltagare har vars ett papper och penna. På pappret ritar man 4 korta streck på tvärsen. På dessa streck ska man under lekens gång skriva siffror.

Siffrorna får man från en tärning, gärna en 0-9 tärning, men 1-6 funkar fint, men då kan man inte använda sig av siffrorna 7-9 eller 0. En deltagare, eller en spelledare, slår tärningen. Den siffra som visas skriver man ner på ett av strecken, vilket som helst.

Det kluriga här är dock att det gäller att få fram det högsta 4-siffriga talet. Slumpar tärningen fram en 9:a så är det alltså läge att sätta den på första strecket, ett mellantal som 4 kan vara svårare att placera. Sedan kastas tärningen 3 gånger till, efter varje kast skriver man ner en siffra. Man kastar inte tärningen förrän alla har skrivit ner något.
När de fyra tärningskasten är gjorda ser man vem som fått högst! Enkelt men kul!

Vill man ha ännu roligare kan man lägga in lite addition, 8 talstreck med ett plustecken i mitten. Man kan ju också öka antalet siffror eller försöka få lägst nummer osv. Variationerna är oändliga!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Rappakalja

Material
  • Ordbok
  • Lappar
  • Pennor
Kategori
Betyg 3.25/4

Beskrivning
Alla deltagare får leta efter ett svårt ord i en ordbok som man tror att ingen känner till.

Ordet och förklaringen skrivs ner på en lapp.
När alla har hittat och skrivit ner ett ord på sin lapp kan leken börja.

En deltagare börjar med att säga sitt ord. De övriga får enskilt skriva en förklaring till vad de tror ordet betyder på en lapp.

Den som sa ordet samlar sedan in lapparna, blandar dem och läser alla förklaringar högt, även den riktiga. Sedan ska de övriga försöka gissa vilken förkaring som är den rätta.

Man kan ge poäng till de som gissat rätt. Tre poäng för ett rätt, men har man lyckats lura någon på en felaktig förklaring kan man också få en poäng.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Bästa stolen

Material
  • En stol till varje deltagare
Kategori
Betyg 3.26/16

Beskrivning
Deltagarna sitter på stolar i en ring. En person inleder leken genom att säga, "Min stol är bra, men Kalles är bättre". Då byter dessa båda stolar. Sedan säger Kalle, "Min stol är bra men Stinas är bättre. Så fortsätter man tills alla fått byta stolar!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Plocka potatis (2)

Material
  • Ögonbindel
  • Potatisar
Kategori
Betyg 3.33/21

Beskrivning
Inom ett avgränsat lekområde sprids en mängd potatisar ut. En deltagare får en ögonbindel för ögonen och ställs inuti kvadraten. De övriga deltagarna måste sedan tala om för personen med ögonbindeln hur denne ska gå för att kunna samla upp potatisarna.

Man kan ta tiden på hur lång tid det tar att samla in alla potatisarna eller begränsa tiden och sedan räkna hur många potatisar som hann plockas.

Det går förstås att byta ut potatisarna mot tennisbollar eller annat!


Läs eller lämna kommentarer (0)

Luktmemory

Material
  • Behållare med material som doftar
Kategori
Betyg 3.33/6

Beskrivning
Förbered flera små behållare med olika saker i som har en lättigenkännlig doft. Det ska finnas två exemplar av varje behållare.

Innehållet kan till exempel vara kaffe, kryddor, tvål eller liknande.

Placera sedan behållarna på ett bord och låt deltagarna försöka para ihop vilka två behållare som har samma doft!

Exempel på behållare är att göra knyten av små stuvbitar av tyg som släpper genom doft.

Tänk på att luktsinnet ofta är beroende av andra intryck som syn och känsel, därför bör det inte gå att se eller känna sig fram till rätt par!
Läs eller lämna kommentarer (0)

När jag reser till Eslöv

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.33/9

Beskrivning
Alla deltagare sitter i ring och en person inleder leken genom att säga:
"När jag reser till Eslöv packar jag med en bastuba". Bastuba kan bytas ut mot något annat valfritt. Nästa person i tur fortsätter genom att säga t.ex "När jag reser till Eslöv packar jag med en bastuba och en tandborste".
Personen därefter "När jag reser till Eslöv packar jag med en bastuba och en tandborste och ett par byxor".

Alltså, man måste upprepa precis vad som sagts i rätt ordning och sedan lägga till en egen grej. Den som glömmer bort sig är ute ur leken och så fortsätter man tills dess att det bara finns en deltagare kvar som vinner!

Eslöv kan bytas ut mot något annat resmål.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Kejsaren av Kina

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.37/19

Beskrivning
Alla deltagare sitter i en ring. Lekledaren inleder genom att säga "Kejsaren av Kina tycker om kaffe, men inte te". Den som sitter till vänster om ledaren fortsätter med att säga något som kejsaren tycker om och inte tycker om. Man kan säga precis vad som helst.

Ledaren är den ende som vet om påståendet stämmer eller inte och ger svar om det är rätt eller fel.
Det som avgör vad som är rätt, i det här exemplet, är om det finns ett "T" i ordet eller inte. Det finns ett "T" i te men inte i kaffe, alltså gillar kejsaren inte te.

Det är förståss tillåtet att använda andra bokstäver! :)
Läs eller lämna kommentarer (0)

Tjugo frågor

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.40/5

Beskrivning
Ledaren tänker tyst för sig själv på en känd personlighet. Övriga deltagare har sedan tjugo frågor på sig att komma fram till vilken person ledaren tänker på. Frågorna måste kunna besvaras med ja eller nej t.ex. "Är det en kvinna?" eller "Är det en skådespelare?". Om en deltagare tror sig veta vem ledaren tänker på får deltagaren räcka upp handen och gissa, t.ex. "Är du Kalle Anka?". Är det fel fortsätter leken, men är det rätt får deltagaren som gissade korrekt bli den som får fundera ut en känd person till nästa omgång. Lyckas deltagarna inte komma fram till rätt person efter 20 frågor har dom förlorat. Tänk på att även gissningar på en person räknas som en fråga så gissa inte rakt ut i luften!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Bollströmmen

Material
  • Tennisbollar
Kategori
Betyg 3.42/21

Beskrivning
Deltagarna står i en ring, en person håller en tennisboll i handen. Tennisbollen ska passas till någon annan i ringen. Gärna långa diagonala passningar. Den som tar emot tennisbollen ska passa den vidare till någon annan. Man får inte passa någon som redan tagit emot en passning.

Det är viktigt att komma ihåg exakt från vem i ringen man fick tennisbollen OCH vem man själv passade till.

För när alla i ringen fått en passning och tennisbollen kommer tillbaka till den som startade fortsätter man att passa vidare exakt i den ordning man gjorde första rundan.

Tennisbollen tas emot och passas vidare från och till samma personer hela tiden.

När man blivit säker på ordningen ökar man svårigheten genom att passa flera tennisbollar samtidigt!
Hela tiden i samma mönster.

Det går att göra denna leken till en namnlek om deltagarna säger sitt namn samtidigt som de tar emot bollen


Läs eller lämna kommentarer (1)

Hänga gubbe

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.45/11

Beskrivning
En deltagare får tyst för sig själv fundera fram ett ord, vilket som helst. Sedan går deltagaren fram till en whiteboard tavla eller något annat det går att skriva på så att övriga deltagare kan se. Låt säga att ordet som deltagaren tänker på är "Lekarkivet". Då ritar man tio korta streck på tavlan, ett streck för varje bokstav i "Lekarkivet".
Sedan får övriga deltagare, en och en i ordning, gissa vilka bokstäver som ingår i ordet.
Om en deltagare gissar på bokstaven "A", som ju finns i "Lek A rkivet", skriver man "A" på det fjärde strecket. Men om en deltagare gissar på bokstaven "Q", som inte finns i ordet, skriver man "Q" vid sidan av strecken. Antalet felgissningar är begränsade.

För varje felaktig gissning ritar man till en detalj enligt bilden till höger. Vilket skulle ge 11 felgissningar,
Läs eller lämna kommentarer (0)

Smakleken

Material
  • Saker att smaka
  • Teskedar
  • Papper
  • Pennor
  • Ögonbindlar
Kategori
Betyg 3.45/24

Beskrivning
Du behöver 5-10 olika kryddor, baktillsatser eller andra livsmedel, en tesked per barn, ett papper och penna per barn samt några halsdukar eller scarfs att binda för ögonen.

"Döp" de olika smakerna med bokstäver. Låt sedan barnen med förbundna ögon smaka på t ex socker, O´boy, vaniljsocker, salt, vetemjöl och annat ur skåp och skafferi. Efter varje smakprov ska de skriva bokstaven och vad de tror att de smakade.

Efteråt berättar du vad varje bokstav faktiskt dolde för smak, och barnen kan själva rätta det de skrivit.

Tänk på allergi risken vid alla lekar med mat!


Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (0)

Karusellen

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.45/33

Beskrivning
Alla deltagare sitter på stolar i en ring utom en person som står i mitten. Alla i leken får ett nummer, även den som står i mitten.
Vi säger att det är tolv deltagare som då alltså numreras från 1-12.

Leken börjar med att personen i mitten säger två nummer, t.ex 4 och 7. Då ska personerna 4 och 7 ställa sig upp, gå in mot mitten och skaka hand.
Sedan ska de sätta sig på en stol igen. Men det är inte så lätt! För medan de skakar hand kan personen som stod i mitten sätta sig på en av de nu lediga stolarna.
Samtidigt får den som sitter och har en ledig stol till höger om sig hoppa över till den! Så får de sittande fortsätta att byta till en ledig stol på höger sida runt, runt som
en karusell i full fart. Det gör det extra svårt för de i mitten som inte har någon stol att sätta sig ner.

När någon av dem tillslut lyckas sätta sig på en ledig stol får den som är utan stol säga två nya nummer!

Helfestlig, fartig lek där alla är aktiva.
Läs eller lämna kommentarer (2)

Musikaliska hatten

Material
  • Hatt (eller något annat att skicka)
  • CD-spelare
Kategori
Betyg 3.46/56

Beskrivning
Alla deltagare sitter i en ring på golvet bakom varandra (vända åt samma håll så man ser personen framför sig i nacken).
En person i ringen har en hatt på huvudet. Ledaren sätter igång musik på en CD eller bandspelare och när den börjar spela tar personen
med hatten på huvudet den av sig och sätter den på huvudet på personen framför sig i ringen, så fortsätter man i ringen tills ledaren stänger av musiken.
Den som har hatten på huvudet då är utslagen eller får göra något uppdrag.

Det går givetvis att göra leken utan en hatt. Det går bra med vadsomhelst
Läs eller lämna kommentarer (7)

Ett skepp kommer lastat

Material
  • Boll
Kategori
Betyg 3.47/15

Beskrivning
Deltagarna sitter i en ring. Ledaren håller en boll i handen och väljer en bokstav, t.ex M. Ledaren kastar eller rullar bollen till en annan deltagare och kan då säga att "Ett skepp kommer lastat med Motorcyklar". Personen som fått bollen rullar den vidare till en annan deltagare och kan fortsätta "Ett skepp kommer lastat med Motorcyklar och Mazariner". Nästa "Ett skepp kommer lastat med Motorcyklar, Mazariner och Mockasiner", osv.

En variant är att man fortsätter kedjan med sista bokstaven i varje ord. "Ett skepp kommer lastat med MotorcyklaR, RaketeR, RiS, Sirap.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Pin It on Pinterest

X