Klassrumslekar

Sök bland lekarna
Lekar för klassrumssammanhang.Bokstavsordning A-Ö.
138 lekar hittades.

Akrobaterna

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.27/37

Beskrivning
Deltagarna delas in i lag. Ledaren säger sedan t.ex "Åtta fötter, tre händer!". Då ska lagen ställa sig så att de har åtta fötter i marken och tre händer i luften. Säger ledaren "Fyra fötter och fem händer" gäller alltså fyra fötter i marken och fem händer upp i luften. Det blir svårare ju färre fötter man får använda!

Man kan kanske även utöka med en mage och två ändor mot marken?
Läs eller lämna kommentarer (2)

Akta väggen

Material
  • Ögonbindel
Kategori
Betyg 4.25/132

Beskrivning
Deltagarna delas in i två lika stora lag. Deltagarna står vid en startlinje på led i sina lag i riktning mot en vägg. Avståndet till väggen kan vara 4-5 meter.

De två första i varje lag får en ögonbindel. På startsignal börjar båda samtidigt gå mot väggen med händerna på ryggen. Nu gäller det för dem att komma så nära väggen som möjligt utan att nudda den. När en deltagare tror sig kommit så nära som möjligt stannar man. När båda stannat tas ögonbindlarna av och man kontrollerar vem som står närmast. Den som står närmast får en poäng till sitt lag. Sedan gör övriga i lagen likadant. Laget med mest poäng vinner.

Nuddar någon väggen är denne ur leken. Antingen får andra laget en gratis poäng eller så kan man vänta med avgörandet och se om även den andra personen "går in i väggen" så att rundan slutar oavgjort.

Är man nervös för väggkontakt så kan förstås väggen bytas mot en markering i golvet. Då gäller det att komma så nära markeringen som möjligt. Vill man vara hård i bedömningen kan man vara ute om man går förbi. En bra övning i avståndsbedömning!

Läs eller lämna kommentarer (8)

Alla som...

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.60/28

Beskrivning
Alla deltagare sitter i en ring. Ledaren säger en mening i stil med "Alla som har röda byxor!" Då ska alla i ringen som har
röda byxor ställa sig upp och springa ett varv runt ringen!

En väldigt bra lek att använda om man vill förflytta barn/elever till andra rum i viss ordning!


Läs eller lämna kommentarer (0)

Ballongringen

Material
  • Ballonger
Kategori
Betyg 4.25/8

Beskrivning
Deltagarna står i en ring och håller varandra i händerna. En ballong ska sedan hållas i luften så länge som möjligt utan att deltagarna släpper taget om händerna.

Man får använda alla kroppsdelar så länge ingen släpper taget. Det kan vara bra att börja i en mindre grupp.

Är man många deltagare i ringen kanske det går att försöka hålla flera ballonger i luften!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Ballongstafett

Material
  • Ballonger
Kategori
Betyg 3.00/11

Beskrivning
Deltagarna delas in i lag som ställer upp på led längs en startlinje. En bit bort från startlinjen har varje lag ett rundningsmärke som t.ex. en kon. Den som står först i varje led har en ballong.
När starten går ska de som står först försöka transportera ballongen, endast genom att balansera den på ett finger, runt rundningsmärket och tillbaka till sitt lag.
Därifrån får lagkompisen i tur ta över tills dess att alla lagen avklarat lika många stafett växlingar. Det lag som blir klara först vinner!
Läs eller lämna kommentarer (2)

Bildfrågor

Material
  • Bilder
Kategori
Betyg 4.15/7

Beskrivning
Ledaren låter deltagarna, enskilt eller i lag, titta på en bild under en kort stund. Sedan tas bilden bort och ledaren ställer frågor om vad som fanns på bilden. För varje rätt svar får man poäng.

Läs eller lämna kommentarer (0)

Bokstavs meloditävling

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.16/79

Beskrivning
Deltagarna delas in i lag. Lekledaren säger en bokstav och lagen ska då snabbt sjunga en låt som börjar på den bokstaven. Det kan även gå bra med endast refrängen. Det är märkligt hur bra våra gamla barnvisor sitter fast i minnet kommer man på!

Ett poäng för varje låt. Utöka gärna med bonusfrågor!

Ett tips från Åsa är att ge 2 poäng till en viss kategori sånger. T ex julsånger, sommarsånger, scoutsånger, etc, beroende på säsong/sammanhang.


Läs eller lämna kommentarer (1)

Bokstavslek

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.08/31

Beskrivning
En lek som passar bra i väntan på efterrätten till exempel. Bestäm vem som börjar. Den personen säger en bokstav. Sedan ska personen bredvid lägga till en bokstav, och man fortsätter på det viset tills någon inte kan undvika att bilda ett färdigt ord.

Det är viktigt att hela tiden hålla sig till riktiga ord. Om den förste säger A, så kan nästa säga P, men den tredje ska alltså inte säga A, eftersom ordet Apa då bildas. Lämpligare då att säga E (som ju t ex kan vara början på ordet Apel). Fjärde man kan alltså inte säga Z för att slippa säga Apel. Däremot kan han säga t exempel R, och ha ordet Aperetif i tankarna.

Bildar man ett ord eller inte kan komma på en lämplig bokstav så får man en varning. Efter två varningar åker man ut. Övriga fortstätter till vinnaren korats.
Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (3)

Bollströmmen

Material
  • Tennisbollar
Kategori
Betyg 3.77/18

Beskrivning
Deltagarna står i en ring, en person håller en tennisboll i handen. Tennisbollen ska passas till någon annan i ringen. Gärna långa diagonala passningar. Den som tar emot tennisbollen ska passa den vidare till någon annan. Man får inte passa någon som redan tagit emot en passning.

Det är viktigt att komma ihåg exakt från vem i ringen man fick tennisbollen OCH vem man själv passade till.

För när alla i ringen fått en passning och tennisbollen kommer tillbaka till den som startade fortsätter man att passa vidare exakt i den ordning man gjorde första rundan.

Tennisbollen tas emot och passas vidare från och till samma personer hela tiden.

När man blivit säker på ordningen ökar man svårigheten genom att passa flera tennisbollar samtidigt!
Hela tiden i samma mönster.

Det går att göra denna leken till en namnlek om deltagarna säger sitt namn samtidigt som de tar emot bollen


Läs eller lämna kommentarer (1)

BURR!!!

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.00/12

Beskrivning
En variant av 7 leken. Precis som i 7 leken sitter deltagarna i en ring och försteman börjar räkna från 1, nästa fortsätter med 2 osv. I BURR!!! får man inte säga siffror med 7 (7, 17, 27 osv). Inte säga siffror i sjuans tabell (7, 14, 21 osv). Inte säga "dubbelsiffror" (11, 22, 33 osv). Istället för att räkna dessa siffror högt ersätts dom med "BURR!!!". 1, 2, 3, 4, 5, 6, "BURR!!!", 8, 9... För att göra det hela mer komplicerat byter man håll efter varje "BURR!!!". Om någon av misstag säger tex 21 högt istället för "BURR!!!" får denne emotta ett passande straff. Tex få vila till nästa omgång eller ta en klunk av sin... hrm... Pepsi Cola??
Läs eller lämna kommentarer (0)

Byta namnleken

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.05/275

Beskrivning
För ca 10 personer eller fler. Ju fler, desto större utmaning. Alla går runt och skakar hand med varandra, och säger sitt namn. T.ex. "Jag heter Helena" - "Jag heter Karl". Från det ögonblicket man skakat hand, byter man också namn.

Alltså heter Helena numera Karl och säga sitt nya namn till den nästa person hon skakar hand med. Så om Helena (som numera heter Karl för ett kort ögonblick) skakar hand med Johan så heter hon Johan, och Johan heter Karl.

Det går det ut på att alla ska få tillbaka sitt eget namn, och då sätter sig den personen ner. Om ingen fjantar sig, eller glömmer sitt tillfälliga namn, så ska det sluta med att alla sitter ner. Så detta är mer som en utmaning, fast en jätterolig sådan!
Bidrag från:
Helena
Läs eller lämna kommentarer (6)

Bästa stolen

Material
  • En stol till varje deltagare
Kategori
Betyg 3.34/15

Beskrivning
Deltagarna sitter på stolar i en ring. En person inleder leken genom att säga, "Min stol är bra, men Kalles är bättre". Då byter dessa båda stolar. Sedan säger Kalle, "Min stol är bra men Stinas är bättre. Så fortsätter man tills alla fått byta stolar!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Detektiven

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.33/15

Beskrivning
Alla deltagare sitter, eller står, i en ring. En person utses till detektiv och får lämna rummet ett litet tag. När detektiven är borta väljer man en deltagare i ringen som får vara skurk.

När skurken är vald får detektiven komma in igen. Nu ska detektiven försöka avslöja vem som är skurken. Skurken blinkar till de övriga deltagarna i smyg från detektiven. Den som blir blinkad till "svimmar" baklänges och lägger sig rakt bak.

Detektiven måste hinna avslöja skurken innan alla i ringen svimmat av! Man kan begränsa antalet gissningar som är tillåtna för att det inte ska bli för lätt. När skurken är avslöjad väljs nya deltagare ut.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Detektiven 2

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.50/6

Beskrivning
Deltagarna ställer sig antingen vända mot en vägg, eller i en ring, och blundar.

Lekledaren går bakom varje deltagare och knackar var och en på ryggen enligt följande system.

En deltagare knackar lekledaren tre gånger på för att signalera att den är omgångens mördare.

En annan deltagare knackar lekledaren två gånger på för att signalera att den är omgångens detektiv.

Övriga deltagare får en enda knack som signal för att de varken är mördaren eller detektiven och för att inte avslöja de tilldelade rollerna för eventuella tjuvkikare.

Sedan går deltagarna runt fritt i rummet och detektivens uppgift är att försöka ta reda på vem mördaren är.

Mördaren slår till genom att i smyg blinka till sina offer som faller efter två steg döda ner på golvet. Dröjsmålet stegen orsakar gör det svårare att avslöja mördaren.

Om mördaren råkar blinka till detektiven åker han fast direkt.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Dirigenten

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.84/19

Beskrivning
En person utses till detektiv och går ut ur rummet. Resten står eller sitter i en ring och utser en dirigent. Detektiven kallas in igen, ställer sig mitt i ringen och ska nu på högst tre försök lista ut vem som är gängledaren.

Dirigenten försöker i smyg från detektiven visa rörelser som de andra ska imitera.

Läs eller lämna kommentarer (0)

Djurleken

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 2.50/4

Beskrivning
Deltagarna ställer upp i en stor ring runt om en person som står i mitten. Personen som står i mitten pekar på någon i ringen och säger något av följande:
Åsna, Kanin, Elefant eller Korv och bröd.

För dessa alternativ gäller följande:

Kanin Den som blir utpekad gör en kanin min med ansiktet och håller upp händerna som kanintassar. De som står till höger och vänster formar kaninöronen med sina armar och händer.

Elefant Den utvalde formar en snabel med sina armar och personerna bredvid hjälper till att forma elefantöron.

Korv och bröd De som står bredvid den utvalde ställer sig nära nära intill så att det blir som en korv i sitt bröd.

Åsna Inget händer.

Det ska gå snabbt och får inte bli fel, blir det knasigt får den som blev utvald stå i mitten.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Dramatiserad upprepningsnamnlek

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 2.89/18

Beskrivning
Deltagarna står i en ring. Ledaren börjar med att säga sitt namn och något han tycker om att göra.
T.ex. "Jag heter Nisse och jag tycker om att virka". Dessutom visar han med rörelse att han virkar.
Därefter presenterar han personen till vänster om sig, t. ex. "Detta är Stina".

Stina säger då sitt namn och sitt största intresse; "Jag heter Stina och tycker om att dyka" (visar dykning).
Sen ska Stina dessutom säga namnet på alla de som blivit presenterade före sig själv: "Det är Nisse, jag är Stina och sidan om mig står Pelle". Pelle säger: "Jag är Pelle och jag tycker om bokmärken. Det där är Nisse, Stina, jag är Pelle och här är Olle" etc etc.

Den som står sist i tur att presentera sig har alltså en tuff uppgift framför sig att minnas allas namn. För att underlätta för den som presenterar sig gör man alltid sin rörelse när ens namn nämns. På så vis lär man sig inte bara allas namn, utan man får även reda på något om personen. Den informationen kan vara bra att ha om man vill inleda ett samtal med vederbörande. "Oh, så du diggar virkning, va kul jag har virkat femtielva grytlappar själv!".
Läs eller lämna kommentarer (0)

Duck duck goose

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.67/6

Beskrivning
Alla deltagare utom en sitter i ring. Den som inte sitter ner (Stina) går runt på utsidan av ringen bakom de övriga och väljer någon att stanna bakom (Bengt). Stina börjar då klappa den som sitter, Bengt, nätt på huvudet och säger "duck" varje gång handen nuddar Bengts huvud.

Så länge Stina säger "duck" händer inget men om hon säger "Goose!" springer båda klockvis runt ringen.
Stina ska försöka komma först tillbaka till den nu lediga platsen innan hon blir fångad av Bengt.

Om Stina hinner runt ringen och sätta sig utan att Bengt fångar henne blir det Bengt som får gå runt på utsidan av ringen, men om Bengt hinner fånga Stina får hon börja om från början igen.

Man får säga "duck" hur många gånger man vill.
Detta är en amerikansk lek, alltså säger man duck och goose (anka, gås) men man får förstås själv välja om man vill säga något annat.

Alternativt kan man gå runt i ringen och nudda varje person man går förbi på huvudet och säga "duck" tills man plötsligt säger "GOOSE" bakom någon.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Elden är lös!

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.72/7

Beskrivning
Alla deltagarna utom en sitter på stolar i en ring. Den som inte har någon stol går i mitten av ringen från person till person och frågar "Får jag låna lite eld??". "Nej, du får fråga i nästa hus" svarar alla.

Undertiden som personen i mitten går runt och frågar ska övriga genom att söka ögonkontakt eller viska till varandra byta stolar. När två personer försöker byta stol ska den som står i mitten försöka ta en ledig plats. Den som blir utan stol får fortsätta att gå runt och ställa frågan.

Den som går i mitten kan också säga "ELDEN ÄR LÖS!!!" då ska alla byta stolar.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Ett skepp kommer lastat

Material
  • Boll
Kategori
Betyg 3.31/13

Beskrivning
Deltagarna sitter i en ring. Ledaren håller en boll i handen och väljer en bokstav, t.ex M. Ledaren kastar eller rullar bollen till en annan deltagare och kan då säga att "Ett skepp kommer lastat med Motorcyklar". Personen som fått bollen rullar den vidare till en annan deltagare och kan fortsätta "Ett skepp kommer lastat med Motorcyklar och Mazariner". Nästa "Ett skepp kommer lastat med Motorcyklar, Mazariner och Mockasiner", osv.

En variant är att man fortsätter kedjan med sista bokstaven i varje ord. "Ett skepp kommer lastat med MotorcyklaR, RaketeR, RiS, Sirap.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Familjen Olsson

Material
  • Saga
  • Stolar
Kategori
Betyg 4.16/96

Beskrivning
Börja med att skriva ihop en liten saga om en familj med olika karaktärer som ska ut på äventyr. Det kan vara mamma, pappa, storebror, lillasyster, mormor, morfar, farmor, farfar, hunden, katten och så vidare. Se till att karaktärerna nämns ofta bara! De kan vara på väg till stranden, zoo eller något annat spännande.

Dela sedan in deltagarna i lag så att alla i laget kan få en karaktär. En är mamman i familjen och en är pappan hela vägen ner till hund och katt. Lagen sitter på stolar i led brevid varandra i ordning, från mamma till katt.

Ledaren börjar sedan läsa sagan om familjen. "Det var en gång en PAPPA..." När ordet pappa läses upp ska papporna i alla lagen snabbt springa ett varv runt sitt lag och ställa sig på sin plats igen. Den som kommer först till sin plats vinner ett poäng till sitt lag. Sedan fortsätter ledaren att läsa sagan tills en av karaktärerna nämns igen som då också ska springa runt sitt lag.

För extra kaos kan man lägga in meningen "hela familjen" då ska ALLA springa!

Förslag på saga för sju personer, (tack till Pia)
Familjen går på cirkus (uppdaterad)

Det var en helt vanlig söndag. PAPPA satt och läste tidningen. MAMMA var i köket tillsammans med KALLE och lagade mat eftersom det var hennes tur då PAPPA lagat maten dagen innan med LISA och MAMMA hade redan hunnit läsa tidningen undertiden PAPPA rensat fisken MAMMA fångat. HUNDEN låg på golvet och slöade och drömde om alla godsaker FARMOR och FARFAR brukade bjuda på. Då kom BARNEN in och ropade:
"Det är cirkus i stan, kan vi inte gå dit?" sa LISA.
"Nej", sa PAPPA.
"Jo, det kan vi väl få?", sa KALLE.
"De har stora HUNDAR och elefanter som uppträder", sa MAMMA.
"Åh! Det kan vi väl?" bad KALLE och LISA.
"Vi kan ta FARMOR OCH FARFAR med oss", sa MAMMA.
"Okej då, vi åker väl", sa PAPPA.
"Oh, jaa!" ropade BARNEN och HUNDEN skällde och viftade på svansen.
De var ju inte varje dag som FAMILJEN gick på cirkus.

När FAMILJEN ätit färdigt gick de till FARMOR och FARFAR och frågade om de ville följa med på cirkus.
"Ja, de vill vi gärna", sa FARFAR.
"Så trevligt! Finns det några elefanter där?", frågade FARMOR.
"Flera stycken. HUNDAR också" svarde PAPPA.
Så traskade hela FAMILJEN till cirkusen. FARFAR och FARMOR bjöd hela FAMILJEN. KALLE tyckte att det skulle bli jättekul och det tyckte MAMMA och PAPPA och LISA med.
Det blev verkligen en lyckad eftermiddag på cirkusen och när alla kommit hem bjöd MAMMA på saft och HUNDEN fick ett gott ben av PAPPA. Hela FAMILJEN tyckte att det hade varit en riktigt rolig dag.

En saga till:

Familjen på utflykt,

Det var en gång en pojke som hette PER. Han hade en lillasyster som hette LISA. PER och LISA bodde i ett hus i staden med sin MAMMA som var lärare och sin PAPPA som var skomakare. Deras bästa vän bästa vän var en liten hund som hette TIM.
I våningen ovanför bodde MORMOR och MORFAR.

En dag beslöt HELA FAMILJEN att de skulle åka till stranden och bada. Då vill jag ha med min simdyna sa LISA, javisst sa MAMMA så kan du träna på att simma. PER, ropade PAPPA, vi kan ju ta med fotbollen så kan vi spela fotboll med MORFAR.
Jag tar med en bra bok sa MORMOR. MORMOR tyckte inte om att spela boll men det gjorde MORFAR gärna. Vid dörren satt HUNDEN TIM och viftade vilt med svansen för han förstod att HELA FAMILJEN var på väg ut.

När vi kommer till stranden vill jag ha glass, sa LISA. Jag med sa PER. Nåja, det tror jag nog HELA FAMILJEN vill ha sa PAPPA. Vi kan ju ta min bil sa MORFAR, den är störst. Där kan HELA FAMILJEN få plats. Det var en bra idé sa MAMMA, MORMOR och PAPPA höll med. Får TIM också plats? frågade PER Jadå, svarade MORFAR. Vilken tur sa LISA. Ja, sa MAMMA, det blir ju roligast om HELA FAMILJEN kan följa med!

Läs eller lämna kommentarer (5)

Farfars byxor

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.43/101

Beskrivning
Alla sätter sig i en ring, en person sitter i mitten och ser någon i ringen djupt i ögonen och frågar allvarligt;

- Vad hade du på huvudet när du gick till skolan i morse?

Svaret på alla frågor som ställs i den här leken är FARFARS BYXOR och man får inte skratta när man säger det! Skulle du ändå inte kunna låta bli, är du ute ur leken för den här omgången. Den som kan hålla sig för skratt längst och blir sist kvar får fråga de andra i nästa omgång om t ex vad de åt till middag igår, vad deras hus liknar, vad mamma ska få i julklapp, vad de har hängt i granen. Det är tillåtet att göra konstiga grimaser och liknande hyss för att få den som ska svara svara att börja skratta!

Vill man skruva till det ännu mer kan man använda sig av farfars långkalsonger istället! (Eller mormors)

Denna lek havererade nästan på egen hand ett helt mellanmål vid ett tillfälle :)

Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (3)

Fem leken

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.41/10

Beskrivning
Deltagarna står i en ring. En i ringen börjar med att säga talet "1" högt, medsols säger personerna sedan i följd 2, 3, 4, 5. Den som sagt fem får sätta sig ner och är ute ur leken till nästa runda.
Efterföljande person börjar om på 1 och så fortsätter leken, alla "5:or" får sätta sig ner tills det bara är en enda vinnare kvar som står..

Bra lek om man vill förflytta deltagarna en och en till ett annat rum tex.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Flirtlek

Material
  • Stolar
Kategori
Betyg 4.44/16

Beskrivning
Alla deltagarna utom en sitter i en ring på stolar. Personen utan stol står i mitten och är vaksam på vad de övriga gör. För sitter man ner ska man försiktigt söka någon av de andra sittandes uppmärksamhet och snabbt försöka byta plats med denne utan att personen i mitten hinner märka något.

Man får blinka till varandra eller göra något annat tecken för att visa att man vill byta plats. Det gäller för personen i mitten att vara vaken och försöka stjäla någons plats medan de byter stolar.

Försök att byta stolar ofta så blir det fart i leken!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Flirtlek 2

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.13/8

Beskrivning
Hälften av deltagarna sätter sig i ring på vars en stol.

Övriga ställer sig bakom en sittande kompis som "vakt" med händerna bakom ryggen. Men för att leken ska fungera krävs det dock att en person står bakom en tom stol.

Personen med den tomma stolen ska nu med försiktiga "flirt blinkningar" försöka locka över någon sittande till sin stol. När någon av de som sitter märker att man blir blinkad åt ska denne snabbt resa sig och försöka springa och sätta sig på den tomma stolen.

Vakten i sin tur måste vara vaksam och försöka (snällt) hålla tillbaka sin sittande i stolen om den försöker smita iväg. Misslyckas vakten att behålla sin sittande får han försöka flirta över en ny sittande på sin tomma stol. Tänk på att de som står måste ha händerna bakom ryggen för att de sittande ska få en ärlig chans att hinna undan!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Pin It on Pinterest

X