Klassrumslekar

Sök bland lekarna
Lekar för klassrumssammanhang.Nyast först.
139 lekar hittades.

Si makarone

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.00/1

Beskrivning
Deltagarna står i ring hand i hand. Men på så vis att allas handflator ska vara vända uppåt i följande ordning. Den som står till vänster om mig lägger sin hand i min. Jag lägger min hand i grannens till höger.

När leken sätter igång ska alla säga följande ramsa i kör:

Si makaroni,
maroste maroste,
deo deo,
si si si.
Deo deo,
si si si.

En,
Två,
TRE!

En valfri person i ringen börjar leken genom att klappa sin högra hand tvärs över i handen på grannen till vänster som sedan klappar vidare till nästa och så vidare runt i ringen.
En klapp på varje ord i ramsan i takt, förutom på "si si si".

Då klappar samma person i ordningen tre gånger i följd i samma hand.

När ramsan kommer till sista ordet "TRE" kan omgången avslutas på olika sätt.

Antingen åker personen som får klappen på "TRE" ut direkt.
Eller så måste den sista klappen träffa i handen, om personen som ska få klappen hinner dra undan handen klarar denne sig och den som missade åker ut istället.

Så fortsätter leken tills det bara är två personer kvar.

De två som är kvar ställer sig axelvända med handfattning som i armbrytning.

Foten som är närmast motståndaren placeras precis jämte varandra utsida mot utsida.

Sedan sägs ramsan en sista gång och på "TRE" gäller det att få motståndaren att lyfta någon av sina fötter genom att dra eller lura denne ur balans. Den som lyfter/flyttar en fot förlorar!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Luktmemory

Material
  • Behållare med material som doftar
Kategori
Betyg 2.67/3

Beskrivning
Förbered flera små behållare med olika saker i som har en lättigenkännlig doft. Det ska finnas två exemplar av varje behållare.

Innehållet kan till exempel vara kaffe, kryddor, tvål eller liknande.

Placera sedan behållarna på ett bord och låt deltagarna försöka para ihop vilka två behållare som har samma doft!

Exempel på behållare är att göra knyten av små stuvbitar av tyg som släpper genom doft.

Tänk på att luktsinnet ofta är beroende av andra intryck som syn och känsel, därför bör det inte gå att se eller känna sig fram till rätt par!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Hanois torn

Material
  • Rutsystem
  • Klossar i olika storlekar
Kategori
Betyg 3.50/8

Beskrivning
Bygg eller rita tre sammanhängande lika stora rutor. Är man utomhus kan man använda två längre pinnar med fyra kortare som tvärpinnar, så att det liknar en stege. Inomhus kan man rita på papper.

I den första rutan placeras tre klossar av olika storlek ovanpå varandra så att de bildar ett torn med storleksordning störst underst. Ute i skogen kan man t.ex lägga ett stor löv i botten, sedan ett mellanstort och överst ett litet.

Sedan gäller det att återskapa tornet enligt samma ordning i sista rutan genom att flytta klossarna mellan rutorna med så få flytt som möjligt. Men man får aldrig placera ett större föremål ovanpå ett mindre.

Det går alltid att lägga en kloss i en tom ruta och en mindre kloss på en större - men aldrig en större kloss på en mindre.

Vill man göra utmaningen svårare kan man använda 4 klossar eller fler.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Detektiven 2

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.37/8

Beskrivning
Deltagarna ställer sig antingen vända mot en vägg, eller i en ring, och blundar.

Lekledaren går bakom varje deltagare och knackar var och en på ryggen enligt följande system.

En deltagare knackar lekledaren tre gånger på för att signalera att den är omgångens mördare.

En annan deltagare knackar lekledaren två gånger på för att signalera att den är omgångens detektiv.

Övriga deltagare får en enda knack som signal för att de varken är mördaren eller detektiven och för att inte avslöja de tilldelade rollerna för eventuella tjuvkikare.

Sedan går deltagarna runt fritt i rummet och detektivens uppgift är att försöka ta reda på vem mördaren är.

Mördaren slår till genom att i smyg blinka till sina offer som faller efter två steg döda ner på golvet. Dröjsmålet stegen orsakar gör det svårare att avslöja mördaren.

Om mördaren råkar blinka till detektiven åker han fast direkt.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Panelen

Material
  • Frågor
  • Sex stolar
  • tärning
Kategori
Betyg 3.20/5

Beskrivning
Lekledaren gör i ordning en uppsättning med frågor. Sex stycken stolar ställs i linje och numreras från ett till sex.

Deltagarna samlas framför stolarna och inleder leken med 30 startpoäng.

Ledaren börjar läsa en fråga, de som tror sig kunna svaret försöker sätta sig snabbt på en ledig stol.

När alla sex stolar är upptagna slår ledaren en tärning, den deltagare som sitter på stolen med det nummer tärningen visar får chans att svara. Är svaret rätt lägger deltagaren tio nya poäng till sin poängsumma, är svaret fel dras tio poäng av.

Den med flest poäng när frågorna är slut vinner!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Kluriga pinnar

Material
  • Pinnar
Kategori
Betyg 3.31/13

Beskrivning
Två tävlande har mellan sig lagt ut tjugo stycken pinnar. Pinnarna kan vara i storlek som blyertspennor.

En deltagare inleder leken genom att plocka upp en, två eller tre pinnar från samlingen i mitten. Sedan går turen över och den andra får i sin tur också plocka upp max tre pinnar.

Så fortsätter man tills det inte är några pinnar kvar och den som plockar upp den sista pinnen är vinnaren!

Ett enkelt men kul matte strategispel som passar utmärkt om man är utomhus med en grupp och vill ha något att göra. Gruppen delas in i par som får börja leta upp tjugo pinnar var. Sedan möts man i paret. De som vinner stanna kvar vid "brädet" och de som förlorar får byta platser.

Går förstås även att spela inomhus med klossar eller pärlor.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Pastaleken

Material
  • Pennepasta
  • Spagetti
Kategori
Betyg 4.07/16

Beskrivning
Deltagarna sitter vid ett bord. Alla har 5-7 penne pasta framför sig placerade så att kortändarna är vända mot deltagaren. Alla har även ett långt spagettistrå var som hålls fast med munnen. Med händerna bakom ryggen ska alla sedan på en startsignal så snabbt som möjligt trä penne pasta bitarna över spagettin.

Den som först samlat upp alla sina penne på spagettin har vunnit!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Samurajen

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 2.75/19

Beskrivning
Deltagarna står i en ring. En person inleder leken genom att sträcka upp båda armarna i luften med händerna ihop som om man höll i ett samurajsvärd redo att gå till angrepp och samtidigt ge ifrån sig ett stridsrop, "HAAAH".

Personerna till höger och vänster om personen med låtsassvärdet över huvudet svingar så fort som möjligt med sina låtsassvärd mot dennes mage (utan att träffa) också med stridsrop "HAAAH". Då viker personen som började sin kropp fram som om svärden träffade i magen och hugger (pekar) mot någon annan i ringen med ett sista stridsrop "HAAAH".

Den person i ringen som lufthugget riktades mot sträcker sitt låtsassvärd i luften med ett "HAAAH" rop, personerna på ömse sidor i ringen svingar sina svärd mot personen mellan dem "HAAAH" - som då pekar (hugger) mot någon annan i ringen "HAAAH".

Den personen lyfter sitt låtsassvärd mot skyn och så vidare.

Så fortsätter man tills någon gör fel eller tvekar för länge, då åker den deltagaren ur leken. Så fortsätter man tills det bara är två personer kvar.

Läs eller lämna kommentarer (0)

Lappleken

Material
  • Mössor eller resårgummiband
  • Lappar
  • Ev. spegel
Kategori
Betyg 3.41/15

Beskrivning
Detta är en samarbetsövning för läskunniga barn i vilken det behövs mössor eller resårgummiband samt lappar. Till variant 1 behövs även stora speglar.

Leken förbereds genom att ledaren skriver frågor och/eller uppmaningar på lapparna. Bäst blir det om uppmaningarna har i olika färger på texten.

Variant 1 med speglar
Barnen blir indelade i grupper, ca 5 i varje grupp. Varje barn får en lapp satt i mössan/resårbandet med ett spegelvänt ord som tillsammans bildar en fråga. Sedan ska de i gruppen bilda rätt fråga genom att laget framför en spegel ställer sig i rätt ordning. Barnen får inte prata med varandra. Sen kan man byta så barnen får en ny fråga.

Exempel på fråga: "Hur många dagar har Mars?" eller "Vilken färg har frökens tröja?"

Variant 2 utan speglar
Samma grupper. Man ger barnen en ny lapp i pannan med ett ord som tillsammans bildar en uppmaning. Utan att prata ska barnen ställa sig rätt ordning visa ledaren och sedan utföra uppmaningen. Efter de gjort uppmaningen kan man fråga någon i gruppen vad som står på allas lappar inkl ens egen, fortfarande får de inte prata. Exempel på uppmaning: "Kryp sakta till ett fotbollsmål". Eller "Klättra upp i en ribbstol"

Variant 2 svårare
Dela slumpvis ut uppmaningslapparna till alla barnen. De olika uppmaningarna ska ha olika färger på texten. Nu ska barnen dels hitta sitt lag och dels ställa sig i rätt ordning samt att göra uppmaningen. Fortfarande utan att prata. Så man måste hjälpa kompisarna hitta rätt lag och hoppas att nån hjälper en själv för att kunna börja på utmaningen.
Bidrag från:
Paula Roslund
Läs eller lämna kommentarer (1)

Ballongstafett

Material
  • Ballonger
Kategori
Betyg 3.00/11

Beskrivning
Deltagarna delas in i lag som ställer upp på led längs en startlinje. En bit bort från startlinjen har varje lag ett rundningsmärke som t.ex. en kon. Den som står först i varje led har en ballong.
När starten går ska de som står först försöka transportera ballongen, endast genom att balansera den på ett finger, runt rundningsmärket och tillbaka till sitt lag.
Därifrån får lagkompisen i tur ta över tills dess att alla lagen avklarat lika många stafett växlingar. Det lag som blir klara först vinner!
Läs eller lämna kommentarer (2)

Garnleken

Material
  • Garnnystan
Kategori
Betyg 3.94/16

Beskrivning
Deltagarna sitter i en ring och en person håller ett garnnystan. Personen med garnnystanet håller fast i trådänden och rullar nystanet till någon i ringen, gärna till någon som sitter mitt emot. Personen som tar emot nystanet håller fast i tråden och rullar sedan i sin tur vidare till någon annan i ringen som inte haft det.

Så småningom kommer det att formas som ett spindelnät av garn i ringen där tråden löper från deltagare till deltagare.

Denna lek kan man använda som namnlek antingen genom att man säger namnet på den person man rullar nystanet till eller att den som tar emot det säger sitt namn själv.

Man kan även säga en sak som man tycker om för att få veta lite mer om personen bakom namnet, men det hjälper också till att minnas namnet bättre.

Sedan kan man försöka rulla ihop garnnystanet samma väg som det kom.

Med äldre deltagare kan man försöka räta ut garntråden genom att försöka nysta upp garnnätet utan att någon får släppa taget om tråden!

Läs eller lämna kommentarer (0)

Plocka potatis (2)

Material
  • Ögonbindel
  • Potatisar
Kategori
Betyg 3.16/19

Beskrivning
Inom ett avgränsat lekområde sprids en mängd potatisar ut. En deltagare får en ögonbindel för ögonen och ställs inuti kvadraten. De övriga deltagarna måste sedan tala om för personen med ögonbindeln hur denne ska gå för att kunna samla upp potatisarna.

Man kan ta tiden på hur lång tid det tar att samla in alla potatisarna eller begränsa tiden och sedan räkna hur många potatisar som hann plockas.

Det går förstås att byta ut potatisarna mot tennisbollar eller annat!


Läs eller lämna kommentarer (0)

Svälta räv (kortspel)

Material
  • Kortlek
Kategori
Betyg 3.20/5

Beskrivning
Två deltagare sätter sig mitt emot varandra och fördelar en kortlek mellan sig så att båda spelare har lika många kort. De egna korten lägger varje spelare i en stapel framför sig med sidan nedåt.
Mitt mellan spelarna läggs ett kort, förslagsvis en joker.

En spelare börjar genom att vända upp det översta kortet i sin stapel och lägga det bredvid kortet i mitten. Den andra spelaren tar sedan det översta kortet från sin stapel och lägger på den andra sidan av mittkortet. Så fortsätter man i turordning att vända upp varsin hög på ömse sida av mittkortet tills båda spelare har vänt upp ett kort av samma valör. Då gäller det att först lägga sin hand på mittkortet.

Den som placerar sin hand på mittkortet först vinner båda högarna med vända kort och lägger dem underst i sin stapel och påbörjar sedan en ny omgång.

Så fortsätter man tills en spelare har blivit av med alla sina kort. Om en spelare inte har några kort kvar att vända upp ur sin stapel fortsätter den andra att vända ur sin själv tills dess att det blir två kort med samma valör på bordet.

Om spelaren med flest kort kvar då hinner först har denne vunnit alla kort och därmed spelet!

Detta spel kan spelas med flera spelare, principen är den samma. Vara först att lägga handen på mittkortet om det ligger två kort av samma valör på bordet
Läs eller lämna kommentarer (0)

Namngnistan

Material
  • Tidtagarur
Kategori
Betyg 3.73/11

Beskrivning
Deltagarna blundar och rör sig fritt men varsamt över ett avgränsat lekområde. Händerna kan hållas uppe som stötfångare. Ledaren säger stopp och då stannar alla precis där de står men blundar fortfarande.

Ledaren startar gnistan genom att klappa en valfri deltagare på axeln och säger dennes namn högt. Den som fått klappen (gnistan) öppnar ögonen och klappar i sin tur en deltagare i sin omedelbara närhet på axeln och säger personens namn.

Den som klappat (överlämnat gnistan) sätter sig sedan ned och är därmed färdig. Så fortsätter man tills alla sitter ner.

Alltså få en klapp och hör sitt namn, öppna ögonen, klappa någon annan på axeln, säg samtidigt personens namn och sitt ner.

Detta görs på tid om man vill, alltså finns det inte tid att leta runt efter någon särskild person utan det gäller att ta den person man ser först då man öppnar ögonen.

Sedan ser man om det går att klara uppgiften snabbare!
Bidrag från:
Maria Pettersson
Läs eller lämna kommentarer (0)

Ballongringen

Material
  • Ballonger
Kategori
Betyg 4.25/8

Beskrivning
Deltagarna står i en ring och håller varandra i händerna. En ballong ska sedan hållas i luften så länge som möjligt utan att deltagarna släpper taget om händerna.

Man får använda alla kroppsdelar så länge ingen släpper taget. Det kan vara bra att börja i en mindre grupp.

Är man många deltagare i ringen kanske det går att försöka hålla flera ballonger i luften!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Tärningsspel

Material
  • En tärningskopp med fem tärningar till varje deltagare
Kategori
Betyg 4.20/15

Beskrivning
Alla deltagare har varsin tärningskopp med fem tärningar i. Alla skakar samtidigt om tärningarna och vänder sin kopp upp och ner mot bordet så att ingen kan se vad tärningarna visar. Man får dock lov att kika på sina egna tärningar.

Om en deltagare slagit alla sina tärningar olika får den personen slå om sitt kast.

Sedan öppnar en deltagare spelet genom att göra en gissning på hur många tärningar med en viss siffra den tror det kan finnas totalt på bordet under allas koppar. Till exempel "Jag tror det på bordet finns minst sex stycken fyror".

Nästa person i klockvis ordning har sedan två val. Antingen att syna gissningen eller höja budet.

Om personen tycker budet låter orimligt väljer denne att syna, då lyfter alla sina koppar och så räknas antalet tärningar som budet gäller, i detta fall som visar fyror. Om det, i detta exempel, finns sex eller fler tärningar som visar fyror var gissningen således rätt och den som synade hade fel.

Då får den som synade ett straffpoäng. Hade det nu funnits färre fyror (färre än sex stycken) hade den som gjorde den felaktiga uppskattningen fått straffpoängen.

Väljer personen i tur istället att höja budet måste man öka antingen värdet på tärningen eller antalet tärningar (eller både och). Så i detta exempel skulle personen i tur behöva höja till antingen minst sju stycken fyror eller t.ex. sex stycken femmor.

Fem stycken sexor är alltså ett ogiltigt bud eftersom antalet tärningar understiger utgångsbudet.

Ett bud måste också innehålla minst lika många tärningar som antalet deltagare i spelet. Så spelar fem deltagare får inget bud vara färre än fem tärningar.

Den som når ett förutbestämt antal straffpoäng är ute ur spelet.

Det är den som fick straffpoängen som ger utgångsbud i nästa omgång.

Om man vill kan ettor vara jokrar och räknas som vilken siffra som helst.

Det går att köra spelet i blindo, alltså att ingen får titta på sina tärningar, men får man kika på sina egna tärningar kan det hjälpa en att göra eller syna bud.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Min mening

Material
  • Bokstavslappar eller brickor
Kategori
Betyg 4.04/25

Beskrivning
Förbered leken genom att skriva alla bokstäver i alfabetet på lappar eller använd bokstavsbrickorna i ett Alfapetspel.

Varje deltagare, eller lag om man så vill, får ta fem lappar. Sedan gäller det att skapa en begriplig mening med fem ord i där bokstavslapparna bestämmer bokstäverna som orden ska börja på.

T.ex, får man upp bokstäverna B H S P M kan man få ihop BHundar Skäller På Månen.

Man kan ha reglerna att bokstäverna måste användas i den ordning de dras eller att alla använder samma bokstäver. Det går förstås att använda hur många bokstäver man vill.

Leker man denna under jul/påsk eller midsommar kan meningarna handla om det.
Läs eller lämna kommentarer (2)

Rita gissa sjung

Material
  • Lappar med sånger
  • Pennor
  • Papper eller whiteboardtavla
Kategori
Betyg 4.75/8

Beskrivning
Deltagarna delas in i lag, en person väljs ut från varje lag och får läsa en lapp från ledaren. På lappen står det skrivet en titel på en känd sång.
Då gäller det för dem att under tystnad rita ledtrådar på papper eller tavla som gör att lagkompisarna kan gissa vilken sång som stod på lappen. När de tror sig veta vilken sång det är sjunger laget den.

Det lag som först kan gissa vilken sången är får ett poäng. Sedan väljs en ny ritare ut från varje lag.
Läs eller lämna kommentarer (0)

När jag reser till Eslöv

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.33/9

Beskrivning
Alla deltagare sitter i ring och en person inleder leken genom att säga:
"När jag reser till Eslöv packar jag med en bastuba". Bastuba kan bytas ut mot något annat valfritt. Nästa person i tur fortsätter genom att säga t.ex "När jag reser till Eslöv packar jag med en bastuba och en tandborste".
Personen därefter "När jag reser till Eslöv packar jag med en bastuba och en tandborste och ett par byxor".

Alltså, man måste upprepa precis vad som sagts i rätt ordning och sedan lägga till en egen grej. Den som glömmer bort sig är ute ur leken och så fortsätter man tills dess att det bara finns en deltagare kvar som vinner!

Eslöv kan bytas ut mot något annat resmål.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Räknestafett

Material
  • Tärningar
  • Saker att hämta
  • Ev. lådor att samla saker i
Kategori
Betyg 3.55/11

Beskrivning
Deltagarna delas in i lag som ställer sig på led längs en startlinje. Försteman i varje lag led har en tärning som slås på en startsignal. Några meter framför lagen finns en låda full med någonting att hämta, t.ex. kottar eller liknande.

Personen som slog tärningen ska springa fram till lådan och hämta så många kottar till sitt lag som tärningen visar och sedan ställa sig sist i ledet. Nästa person i ledet får då slå tärningen och göra samma sak och så vidare tills det inte finns fler kottar i lådan.

Då räknar lagen ihop hur många kottar man fått ihop totalt. Det lag med flest kottar vinner förstås stafetten!

Beroende på var man leker kan man börja med att alla hjälps åt att samla ihop saker som kan läggas i hämtlådan. Det behöver givetvis inte vara kottar utan kan vara vad som helst. Kastanjer, stenar, pinnar eller annat.

Vid ett tillfälle gjorde jag denna stafett på lekplatsens hinderbana vilket gjorde utmaningen lite svårare.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Tärningsstafett 2

Material
  • Tärningar
Kategori
Betyg 4.50/24

Beskrivning
Dela upp deltagarna i två lag. Placera lagen bakom en startlinje, kon eller dylikt vid ena kortsidan. Vid andra kortsidan placeras en sexsidig tärning till varje lag.

På startsignalen löper första deltagaren i varje lag till andra sidan och slår tärningen. Slås 4,5 eller 6 så stannar man kvar på tärningssidan och nästa deltagare från ledet får springa fram och slå tärningen. Men får man 1,2 eller 3 springer man tillbaka och ställer sig sist i ledet och så får nästa deltagare i tur springa till tärningen.

Det lag som först får över alla i laget till tärningssidan vinner!

Jag har kört denna stafett med barn i åldrarna 6-9, men den fungerar säkert med äldre barn också!

Man kan naturligtvis variera vilka slag på tärningen som avgör om man får stanna, beroende på hur många barn som deltar eller hur mycket tid man har till förfogande!


Bidrag från:
Max
Läs eller lämna kommentarer (0)

Känna gissa hämta

Material
  • Tillgång till saker att hämta
Kategori
Betyg 3.78/9

Beskrivning
Alla deltagare står eller sitter tätt tillsammans i en ring, en person får lämna ringen en kort stund för att hämta ett litet valfritt föremål från närområdet som inte får visas för de övriga.

Föremålet skickas sedan runt i ringen bakom ryggarna så ingen ser vad det är utan det gäller att känna sig fram till en gissning på vad det kan vara.

Den som känner på föremålet får samtidigt beskriva i ord hur det känns och sedan gissa till den som hämtade saken vad det kan vara. Är gissningen rätt vinner man äran att få hämta ett nytt föremål.

Fungerar såväl ute i skogen som inne i samlingen.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Vad har jag?

Material
  • En bild till varje deltagare
Kategori
Betyg 3.54/13

Beskrivning
Klipp ut bilder på olika saker, gärna inom ett visst tema som verktyg, flaggor, fordon eller liknande. Bilderna ska sedan fästas på deltagarnas ryggar, det går med hjälp av t.ex klädnypor. Deltagarna får absolut inte veta vilken bild de själva har.

Det gäller sedan för var och en att försöka lista ut vad det är man har på sin egen bild genom att ställa ja och nej frågor till de övriga.

Denna övning går t.ex bra att göra på en språklektion och man får då endast kommunicera på språket man håller på att lära sig. Eller slöjdlektion med verktygsbilder.

Läs eller lämna kommentarer (0)

Kejsaren av Kina

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.37/19

Beskrivning
Alla deltagare sitter i en ring. Lekledaren inleder genom att säga "Kejsaren av Kina tycker om kaffe, men inte te". Den som sitter till vänster om ledaren fortsätter med att säga något som kejsaren tycker om och inte tycker om. Man kan säga precis vad som helst.

Ledaren är den ende som vet om påståendet stämmer eller inte och ger svar om det är rätt eller fel.
Det som avgör vad som är rätt, i det här exemplet, är om det finns ett "T" i ordet eller inte. Det finns ett "T" i te men inte i kaffe, alltså gillar kejsaren inte te.

Det är förståss tillåtet att använda andra bokstäver! :)
Läs eller lämna kommentarer (0)

Mattebowling

Material
  • PET-flaskor
  • Bollar
Kategori
Betyg 4.14/24

Beskrivning
Ta några PET-flaskor och ge varje flaska ett värde genom att skriva olika siffror på dem. En siffra på varje flaska.
Ställ sedan upp flaskorna som käglorna står i bowling och låt deltagarna försöka välta så många de kan genom att rulla bollar mot dem.

Man får poäng genom att man lägger samman värdena på de flaskor som fallit!

Det kan vara bra att fylla flaskorna med lite vatten.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Pin It on Pinterest

X