Alla lekar

Sök bland lekarna
Alla Lekarkivets lekarI betygsordning bäst först.
542 lekar hittades.

Linbanan

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.90/10

Beskrivning
Aktiviteten passar bäst i ett skogsområde. Ledaren tar ett långt snöre och fäster ena änden vid ett träd. Sedan låter man linan löpa kors och tvärs, kring och mellan träd och buskar i en vindlande bana. När linan inte räcker längre eller man tycker linbanan är lagom lång fäster man tampen vid en slutstation. Det går inte att göra några knutar längs vägen utan linan får bara knytas i början och i slutet.
Sedan knyts ett antal öglor kring linan vid startpunkten. Varje deltagare får en ögla att föra runt linbanan hela vägen in i mål.
Ett tips är att binda ihop linbanans ändar så att linbanan bildar en sluten cirkel. Då kan man återanvända öglorna när deltagarna kommer i mål.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Nattvakten

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.83/6

Beskrivning
Ur deltagarna väljs en eller två personer ut som vakter. Dessa får sedan lämna rummet, eller blunda. För de övriga deltagarna är statyer och ställer sig i en statyliknande position. Kanske efter ett tema om man vill (t.ex idrott).

Men ur statyerna väljs två statytjuvar ut. När dessa är bestämda får vakterna komma in och titta runt bland statyerna för att försöka komma ihåg hur de står. Sedan lämnar de rummet igen, eller blundar.

Då passar tjuvarna på att byta plats.

Sedan får vakterna titta igen och försöka komma på vilka det är som är tjuvar och inte står där det stod innan. Om vakterna inte kan gissa rätt fortsätter leken tills de har avslöjat tjuvarna.

Då väljs nya tjuvar och vakter.

Antalet vakter och tjuvar kan såklart anpassas beroende på ålder och antal deltagare.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Tarzan

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.76/17

Beskrivning
Deltagarna sitter i en ring och någon utses att vara Tarzan, djungelns konung, högst i rang. Tarzans tecken är att trumma sig med sina händer mot bröstet och säga sitt typiska "AHH A AHHA!!". Övriga deltagare ges andra roller, dock bör dessa alltid ingå; till vänster om Tarzan sitter förståss Jane. Hennes tecken är att "30talsfilm ömkligt" säga "Tarzan! Tarzan!" och samtidigt sträcka ut båda händerna åt höger för att försöka röra Tarzan. Vänster om Jane sitter Cheeta, Tarzans trogna apa. Cheetas tecken är att apligt kraftfullt slå ena handen mot bröstet och andra handen över huvudet och samtidigt säga "UGH!!!". Längst ner i rang till höger om Tarzan i cirkeln sitter Pinsam. Pinsams tecken är att höja sin ena hand i höjd med sitt öra, vinka och säga "Pinsam!".
Mellan Cheeta och Pinsam fyller man på med olika karaktärer, tex.

Valen, visar med sin hand en vattenstråle som sprutar upp ur blåshålet och säger "Pschht!".

Flodhästen, visar med båda sina händer hur hans stora gap slår ihop och säger: "Kloffs Kloffs!".

Ormen, ena handen slingrar sig fram som en orm och säger "Ssssssss!".

Myrsloken, sträcker fram sin ena hand och drar in den igen snabbt som myrslokens tunga och säger: "Schlurrrrp"

Lejonet, river fram med sin tass och säger "GRRRR!!!".

Ankan, armbågarna utåt som vingar, flaxar och säger "Kvack kvack!"

Det är bara att hitta på nya karaktärer efterhand som det behövs eller byta om man vill det! När alla har fått en plats kan kampen om djungeln börja!!!

Det är alltid Tarzan som inleder alla rundor. Tarzan börjar med att göra sitt eget tecken (AHH A AHHA) och därefter någon annans tex Valens (Pschht!). Valen svarar genom att först göra sitt tecken (Pschht) och sedan någon annans tex. Ormens (Sssss!). Ormen svarar med sitt osv... Ordningen är alltså, svara med ditt eget tecken gör sedan någon annans osv. Så fortsätter man tills någon gör ett fel. Man kan glömma att svara med sitt eget tecken, gör fel ljud till rörelsen, tvekar och tänker för länge eller något sådant. Det ges ingen tid för eftertanke, håll tempot högt!!!

Gör man fel måste man flytta ner till Pinsam platsen och börja arbeta sig upp igen. De övriga deltagarna flyttar upp ett snäpp i rang och får en ny karaktär. Alltså, om Jane skulle göra fel blir den som är Cheeta ny Jane och får sitta sidan om Tarzan, Jane blir Pinsam. Man behåller inte sin karaktär utan får en ny när man bytt plats. När platserna är bytta börjar Tarzan om.
Särskilt fånigt blir det när Valen och Myrsloken kämpar mot varandra, "Pschht - Schlurrrp", "Schlurrrp - Pschht", "Pschht - Schlurrp".
Läs eller lämna kommentarer (1)

Rita gissa sjung

Material
  • Lappar med sånger
  • Pennor
  • Papper eller whiteboardtavla
Kategori
Betyg 4.75/8

Beskrivning
Deltagarna delas in i lag, en person väljs ut från varje lag och får läsa en lapp från ledaren. På lappen står det skrivet en titel på en känd sång.
Då gäller det för dem att under tystnad rita ledtrådar på papper eller tavla som gör att lagkompisarna kan gissa vilken sång som stod på lappen. När de tror sig veta vilken sång det är sjunger laget den.

Det lag som först kan gissa vilken sången är får ett poäng. Sedan väljs en ny ritare ut från varje lag.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Spindeln

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.62/8

Beskrivning
Planen kan vara basketplanens storlek eller badmintonplan. Lite beroende på hur många elever/deltagare man har. Kortändorna är start och mål. Alla står bakom en kortända.

Spindeln, utse en av deltagarna, skall nu "datta" sina kompisar och får hela tiden springa och röra sig.

Vid startsignal står spindeln alltid i mitten.

Läraren/domaren ger signal för start. Alla skall nu ta sig från start till mål utan att bli "dattad". Blir man det måste man stanna och stå still. Man får inte lyfta på fötterna men man har en träffvidd som motsvarar armarnas bredd.

Det innebär att de som blivit tagna nu också kan "datta". Skillnaden är att spindeln får röra sig hela tiden men det får inte de som blivit "dattade" göra. Det blir som ett spindelnät som de kvarvarande skall ta sig igenom. Siste man/kvinna som är kvar kan lämpligen bli ny spindel om man vill köra flera gånger.

Vill man göra denna lek lite svårare tar man till en mjukboll som man ska "datta" med istället.
Bidrag från:
Karin Sörquist
Läs eller lämna kommentarer (1)

Fotleken

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.57/14

Beskrivning
Alla deltagare står i en ring. En person startar leken genom att flytta sin ena fot och placera den så att den nuddar vid en fot på personen till vänster.

Den fot som nuddades flyttar person två i sin tur mot en av fötterna på personen till vänster om honom.

Den foten man stöder på (inte förflyttar mot en motståndare) får inte lyftas ur läge, men det är tillåtet att snurra på den. Så fortsätter man ringen runt.

Helst ska man försöka se till att motståndarna hamnar i så omöjliga positioner som möjligt. För om man ramlar omkull eller nuddar marken med någon kroppsdel är man ute. Målet är att bli sist kvar.

Det gäller givetvis samtidigt att inte försätta sig själv i svårigheter.

Det är tillåtet att luta sig mot de som är med i leken, men man får inte stödja sig mot väggar eller annat.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Murboll

Material
  • Plintar
  • Bänkar
  • Gymnastikmattor
  • Mjukbollar
Kategori
Betyg 4.56/16

Beskrivning
Leken förbereds med att man delar av gymnastiksalen genom att bygga en mur längs mittlinjen bestående utav t.ex. gymnastikmattor, plintar, bockar och bänkar.

Längst ner på varje planhalva nära, i linje med kortlinjen ställs en bänk med tre koner på som motståndarna under spelets gång ska försöka pricka ner.

Deltagarna delas in i två lag som tar varsin planhalva i besittning och varje lag får fem mjukbollar att börja med. Man kan dela ut fler bollar ifall spelet blir för stillastående.

Deltagarna får endast röra sig på sin egen planhalva under leken.

Vid sidan av planen har varje lag en avbytarbänk.

Spelets mål är att vinna antingen genom att pricka ner alla motståndarnas koner eller bränna ut alla motståndare från planen genom att träffa dem med en boll. Huvud och händer är fria.

De som blivit träffade av en boll sätter sig omgående på lagets avbytarbänk.

Men deltagare som sitter på bänken får i turordning som de blivit brända komma in i spelet igen ifall en motståndare blivit bränd.

Ett tips är att man i muren har ett avsnitt som är byggt likt ett hästhoppningshinder med två gymnastikbänkar placerade som ett X. Så blir det en lägre sektion av muren.

Om deltagarna står förnära sina bänkar för att skydda konerna kan man lägga tunna gympamattor framför som man inte får gå på.
Bidrag från:
Martina
Läs eller lämna kommentarer (1)

Detektiven 2

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.55/11

Beskrivning
Deltagarna ställer sig antingen vända mot en vägg, eller i en ring, och blundar.

Lekledaren går bakom varje deltagare och knackar var och en på ryggen enligt följande system.

En deltagare knackar lekledaren tre gånger på för att signalera att den är omgångens mördare.

En annan deltagare knackar lekledaren två gånger på för att signalera att den är omgångens detektiv.

Övriga deltagare får en enda knack som signal för att de varken är mördaren eller detektiven och för att inte avslöja de tilldelade rollerna för eventuella tjuvkikare.

Sedan går deltagarna runt fritt i rummet och detektivens uppgift är att försöka ta reda på vem mördaren är.

Mördaren slår till genom att i smyg blinka till sina offer som faller efter två steg döda ner på golvet. Dröjsmålet stegen orsakar gör det svårare att avslöja mördaren.

Om mördaren råkar blinka till detektiven åker han fast direkt.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Spindelnätet

Material
  • Rep
Kategori
Betyg 4.54/28

Beskrivning
Ett långt rep, eller band, binds kors och tvärs likt ett stort spindelnät mellan t.ex två träd.
Öppningarna i nätet måste vara så stora att en deltagare kan ta sig genom det.

Deltagarna ska antingen enskilt eller lagvis ta sig genom spindelnätet utan att nudda vid det. För gör man det har man ju väckt spindlen!

Vill man göra leken svårare i lagtävling får en öppning i nätet endast användas av en enskild deltagare. Då blir det viktigt med en väl uttänkt taktik!
Läs eller lämna kommentarer (1)

Vad luktar?

Material
  • Olika saker som doftar
Kategori
Betyg 4.54/13

Beskrivning
Alla deltagarna får på sig en ögonbindel. Lekledaren har förberett lite olika saker som doftar. Det kan vara frukter, kaffe, kakao, kryddor, tandkräm, schampoo. I tur och ordning får sedan alla försöka komma på vad det är de luktar på. Poäng för varje rätt!

Läs eller lämna kommentarer (0)

Vem är vigast?

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.50/8

Beskrivning
Två deltagare, en vässad pinne. Deltagarna står med fötterna ihop, ansiktet mot varandra och har ett lagom mellanrum mellan sig. En börjar genom att försöka sätta den spetsade pinnen i marken en liten bit ifrån motståndarens fot.

Motståndaren flyttar sin fot till precis bredvid pinnen och drar upp den ur marken. Kastar sedan pinnen på samma sätt en bit ifrån motståndarens fot. Så fortsätter man sätta pinnen hela tiden en bit ifrån sin motståndares fot så att denne står allt mer bredbent.

När någon nått gränsen för sin spänst kan man försöka att sätta pinnen mellan motståndarens fötter. Lyckas det får man ställa sig med sina fötter ihop igen. Motståndaren får dock inte flytta sina fötter. 3 gånger kan man använda denna livlina, sen måste man se sig besegrad!

Om pinnen inte sätter sig i marken räknas kastet som ogiltigt och turen går över till motståndaren utan att denne behöver flyta sina fötter. Når man inte pinnen utan att flytta sina fötter har man förlorat.

Tänk på att hålla goda säkerhetsavstånd vid kasten! Kom överens om hur långt ifrån fötterna kasten får vara som längst innan spelet börjar.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Flirtlek

Material
  • Stolar
Kategori
Betyg 4.50/20

Beskrivning
Alla deltagarna utom en sitter i en ring på stolar. Personen utan stol står i mitten och är vaksam på vad de övriga gör. För sitter man ner ska man försiktigt söka någon av de andra sittandes uppmärksamhet och snabbt försöka byta plats med denne utan att personen i mitten hinner märka något.

Man får blinka till varandra eller göra något annat tecken för att visa att man vill byta plats. Det gäller för personen i mitten att vara vaken och försöka stjäla någons plats medan de byter stolar.

Försök att byta stolar ofta så blir det fart i leken!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Namn och vers

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.48/27

Beskrivning
En snabbt ordnad sånglek är att lekledaren läser upp låtnamn och deltagarna ska sjunga refrängerna på låten. Poäng för varje rätt.

Roligt att göra i lag!

Läs eller lämna kommentarer (0)

Maffia

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.46/139

Beskrivning
Detta är en lek för lite äldre. Det är ett rollspel där man bör vara minst 6, sen kan man vara hur många som helst.
Man sätter sig på något bekvämt ställe, typ en soffgrupp
eller någonstans så att alla ser alla. En kortlek behövs.

Alla i leken ska få ett kort och varje kort innebär en viss roll.

Får man ett rött kort är man en hederlig bybo, men ett svart kort innebär att man blivit en hemsk maffia.

Skulle man få en röd kung betyder det att man är byns läkare och en röd knekt innebär att man blivit byns spion.

Låt oss säga att det finns 9 deltagare så bör följande kort finnas:
1 röd kung - Läkare
1 röd knekt - Spion
3 röda sifferkort - Bybo
3 svarta kort - Maffia
+ 1 som är spelledare

När korten under all hemlighet är utdelade får man absolut inte visa någon annan vad man fick för kort. Nu börjar spelet!

Spelledaren berättar vilken by alla befinner sig i och informerar om att samhället har drabbats av maffian, detta måste man göra något åt.

Givetvis är leken en kamp mellan maffian och byborna. Så säger ledaren att alla sover. Då ska samtliga blunda.

Spelledaren säger sedan åt läkaren att vakna. Läkaren får då genom att peka på någon deltagare skydda denne under natten.

Så somnar läkaren igen, men då vaknar den onda maffian. Alla tre öppnar ögonen och ser vilka kumpaner man har. Sedan väljer de under tystnad ut ett offer.

Den de pekar mördas då under natten såvida läkaren inte har skyddat den i fråga.

När så maffian har somnat får spionen vakna och peka på någon som han/hon tycker verkar vara misstänkt. Om spelledaren då nickar betyder det att personen som pekades på är maffia. Annars skakar ledaren på huvudet.

Nu börjar det roliga! Spelledaren väcker hela byn, alla öppnar ögonen och får reda på om någon mördats under kvällen.
I såfall åker denne ut ur leken. Om den har blivit skyddad av läkaren så säger spelledaren bara att det har skett ett mordförsök på natten men inte på vem! Varje ny "dag" har man en dödsomröstning för att få ut maffian. Här gäller det att kunna tala för sig. Förhoppningsvis uppstår här en hel del intressanta och kanske tidvis hätska diskussioner.

Alla som blir anklagade bör få ett försvarstal, det får spelledaren se till.
Sedan röstar man om vem som ska ut. Röstningen kan ske på olika sätt, vill man kan man skriva på lappar eller så föreslår någon att de ska rösta på någon och om då
majoriteten håller med så "dör" den personen ifråga och får visa sitt kort!

Så är det dags att lägga sig igen. Nu gör man om samma procedur som förra natten.

Tjusningen med det enkla rollspel är att man får lov att luras så mycket man vill, det blir bara roligare då. Eftersom maffian ser varandra på natten vet de vilka de arbetar med, därför ska man vara uppmärksam på vilka som på dagens dödsomröstning samarbetar. Om spionen under natten fått reda på nyttig information kan han/hon säga det under dagen.
Men om man röjer sin identitet så riskerar man ju att maffian "dödar" en under natten.
Ibland händer det att två personer påstår att de är spioner, efter ett tag lyckas man nog ändå avslöja lögnaren.

Det kanske låter krångligt men det är verkligen värt att prova, efter att man gjort det ett par gånger är det inte alls svårt.

Även läkaren kan bli mördad och spionen kan lämnas utanför.

Se Wikipediasidan för Maffia.

Bidrag från:
Fredrik Wiborn
Läs eller lämna kommentarer (10)

Skeppsbrott

Material
  • Gymnastikredskap
  • Lagband
Kategori
Betyg 4.45/98

Beskrivning
En klassisk gymnastiksalslek! En häftig hinderbana byggs utav alla möjliga redskap som går att finna i en gympasal. Gymnastiksalsgolvet ska verkligen se ut som om man befann sig på ett skepp som råkat ut för en kraftig storm. Det ska gå att ta sig fram på banan utan att nudda golvet (fast om det t.ex ligger rockringar på golvet får man trampa i dessa på golvet).

När allt är klart utses en eller två personer, beroende på hur stort skeppsbrottet är, till att jaga övriga deltagare över hela banan. De som blir tagna får sätta sig på en bänk vid sidan av och vila tills nästa runda. Nuddar man golvet är man självtagen.

Låt gärna deltagarna prova på banan en stund innan leken verkligen sätter igång för att förbättra och säkra den.

Ibland låter jag det bara sitta tre personer på bänken, när en fjärde person blivit tagen och ska sätta sig får den deltagare som blev tagen tidigast återgå in i leken. Då blir det mer som en avbytarbänk och alla får vara med och leka mer. Byt jagare ofta.

Läs eller lämna kommentarer (4)

Namnlek med tidning

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.45/31

Beskrivning
Alla deltagarna utom en sitter i en ring på stolar. Personen utan stol står i mitten med en hoprullad tidning i handen. Leken börjar med att personen i mitten säger någon av de övriga deltagarnas namn högt.

Den personen som blir uppropad måste snabbt säga namnet på någon annan i ringen innan personen i mitten hinner slå honom på knäna med tidningen. Den som hör sitt namn ropas upp måste i sin tur ropa namnet på någon annan i ringen osv, är man inte tillräckligt snabb och blir slagen på knäna får man ta över tidningen och ställa sig i mitten.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Parfotboll

Material
  • Snöre
  • Fotboll
Kategori
Betyg 4.44/62

Beskrivning
Dela in deltagarna i två lag. I varje lag ställer sig sedan lagmedlemmarna två och två i par. I varje par binder de två spelarna fast den enes högerben mot kompisens vänsterben. Sedan möts lagen i en fotbollsmatch!

Kräver ett gott samarbete samt ett jämt deltagarantal.
Läs eller lämna kommentarer (3)

Pacman

Material
  • Lagband till tagaren
Kategori
Betyg 4.43/7

Beskrivning
I denna leken är det endast tillåtet att röra sig längs linjerna på golvet i gympasalen. Så det är en fördel om det finns många linjer!

En eller två personer utses till tagare. De ska jaga de övriga längs linjerna och när de lyckas kulla någon sätter den tagne sig rakt ner på linjen och blir då en vägspärr.

En vägspärr innebär att ingen förutom de som tar får passera det stället. Alltså är det fullt möjligt att bli instängd på en linje mellan två vägspärrar och bara kan invänta att bli tagen så det gäller att röra sig smart! Den som blir kvar sist blir ny tagare nästa runda.

Man måste hålla sig till linjerna annars blir man självtagen.

Tips är att man bara får gå snabbt, inte springa. Då är dessutom risken mindre att man trampar utanför linjerna.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Bänkbollstagen 2

Material
  • Minst fyra bänkar
  • Gymnastikmattor
  • 4-6 mjuka bollar
Kategori
Betyg 4.43/7

Beskrivning
Tunna gymnastikmattor sprids ut på golvet med ett sådant avstånd till varandra att det går att hoppa från matta till matta. Ytan med mattor ramas sedan in av en rad gymnastikbänkar längs alla sidor så att det bildas en bänkkvadrat med mattor inuti.

Sedan ställer sig alla deltagare på mattorna i kvadraten förutom två som ställer sig på varsin sida utanför kvadraten.

De som är utanför kvadraten ska träffa de som rör sig inuti den med mjukbollar.

Deltagarna i mitten får endast röra sig på mattorna. Skulle de trampa på golvet utanför mattorna eller blir träffade av en boll får de kliva ut ur kvadraten och hjälpa till att bränna.

Händer och huvud är fredade.

Man kan börja leken med två bollar men öka detta när det blir fler som bränner.

Leken kallas också för "Vet inte" eftersom barnen brukade svara så när vi frågade vad de ville göra. /Camilla

Ha gärna musik i bakgrunden
Bidrag från:
Camilla
Läs eller lämna kommentarer (0)

Budkavlen

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.43/21

Beskrivning
Deltagarna delas upp i lika stora lag. En ur varje lag utses till startare och dessa ställer upp sig längs en startlinje. De övriga lagmedlemmarna ställer upp sig med c:a 100 meters mellanrum längs en slinga, som vid en stafett i en friidrottstävling. Innan starten går får startarna en mening uppläst för sig. Det kan vara olika meningar för de olika lagen.

Sedan gäller det att minnas den när man startat löper man bort till tvåan och talar om meningen för denne som i sin tur löper vidare till nästa.

Det lag som efter målgång återger meningen bäst har vunnit! Det går givetvis att göra denna övning med bara ett lag.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Stapel kubb

Material
  • Kubbspel
Kategori
Betyg 4.41/50

Beskrivning
Vid familjeevenemang brukar vi spela kubb. Vid ett tillfälle var vi lite korta på femkampsgrenar och vi gjorde en "stapel-lek".

Alla ingående delar i ett kubbspel får användas. Staplas under en begränsad tid och stapeln ska kunna stå still i tex 30 sek. Högst stapel vinner!

Enkelt och roligt, även för gammelfarbror den fd konstruktören!
Bidrag från:
Anna
Läs eller lämna kommentarer (1)

Slå en sexa och ät

Material
  • Tärningar
  • Kläder
  • Chokladkaka
  • Kniv och gaffel
Kategori
Betyg 4.41/20

Beskrivning
Du behöver:
2 tärningar
1 jacka, halsduk, mössa, tjocka handskar
1 chokladkaka inslagen i papper med snöre
Kniv och gaffel

Lägg kläderna, chokladpaketet och besticken på golvet och sätt er i en ring runt om. Turas om att slå tärningen. Den som slår en sexa ska:
1. Dra på sig mössan, halsduken, handskarna och jackan.
2. Ta sig in i paketet och äta så mycket choklad som möjligt med hjälp av kniven och gaffeln tills nästa slår en sexa.

Då gäller det att snabbt få av sig ytterkläderna och packa in chokladkakan igen. Tärningen fortsätter under tiden gå runt i ringen till någon annan slår en sexa. Den personen följer då punkterna 1 och 2 ovan...

Tänk på allergirisken vid alla lekar med mat!


Bidrag från:
Katarina O
Läs eller lämna kommentarer (1)

Kinesiska muren

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.41/120

Beskrivning
Gymnastik salen delas på mitten med hjälp av bänkar eller tunna gymnastikmattor. Detta bildar den kinesiska muren. På ena sidan samlas deltagarna för att förberda sig att storma över muren för att nå fram till skatten. En skatt som utgörs av mycket värdefulla ärtpåsar eller lekband och ligger längst ner på motsatta kortsidan. Detta hade varit mycket enkelt om det inte vore för de två vakter som placerats bakom muren för att vakta dyrbarheterna.

När startskottet går gäller det för skattplundrarna att ta sig över muren, förbi vakterna för att hämta en skatt. Vakterna får inte röra sig från muren utan måste försöka fånga de personer som passerar över. Blir man tagen över går man till att bli vakt. Vinner gör den som har flest skatter när leken är slut.
Läs eller lämna kommentarer (3)

Ultimate konboll

Material
  • Tennisboll
  • Koner till alla spelare
  • Lagband
Kategori
Betyg 4.41/12

Beskrivning
Deltagarna delas in i två lag och varje spelare får en kon att hålla i handen. Spelplanen delas i två planhalvor och lagen har en varsin målzon längst ner på motståndarnas sida.

Man spelar med en tennisboll och den får endast spelas med hjälp av konen. Man fångar upp bollen i konen och passar den vidare genom att kasta den ur konen till en medspelare. Det är inte tillåtet att springa när man har bollen i sin kon utan bara stå still där man fångade den och därifrån passa den vidare till lagkompisar.

Om bollen skulle nudda golvet blir det frikast till motståndarlaget, de startar från där bollen landade.

Poäng ges om man lyckas passa till en medspelare som står i den egna målzonen (alltså på motståndarnas planhalva). För att poängen ska gällas måste bollen fångats i spelarens kon.
Då lämnas bollen över till motståndarlaget som startar spelet igen från egen målzon.

Det är inte tillåtet att slå på en motståndares kon eller tackla spelare. Man får inte heller fånga bollen med händerna och stoppa ner den i konen. Då blir det frikast.

Det kan vara en god idé att låta deltagarna träna på att passa bollen tillvarandra innan man börjar spela! :)
Läs eller lämna kommentarer (0)

Sovsäcken

Material
  • Sovsäckar
Kategori
Betyg 4.40/5

Beskrivning
Man behöver sovsäckar (en per par). Man delar upp sig i par. Sedan så ska man krypa in i sovsäcken (parvis). När alla är klara ska killen och tjejen byta strumpor med varandra. Givetvis är de som först kommer ut ur sovsäcken färdigbytta segrare.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Pin It on Pinterest