Alla lekar

Sök bland lekarna
Alla Lekarkivets lekarNyast först.
542 lekar hittades.

Tärningstafett

Material
  • Tärningar
Kategori
Betyg 4.06/16

Beskrivning
Dela in deltagarna i två lag. Gör en startlinje bakom vilken lagen skall stå i led. En bit längre fram läggs en tärning till varje lag.
Det går nu ut på att deltagarna en och en i laget springer fram och kastar tärningen. Får man en sexa går man över till andra laget och ställer sig sist i det ledet. Får man något annat är man fortfarande kvar i sitt vanliga lag och springer tillbaka och ställer sig sist i sitt led.
Det laget som först får över alla lagkompisar till andra sidan har vunnit!
Bidrag från:
Monica Larsson
Läs eller lämna kommentarer (0)

Nyckelstafett

Material
  • Långt snöre
  • Nyckel
Kategori
Betyg 3.50/12

Beskrivning
Förbered denna lagleken genom att binda en nyckel i ett långt snöre. Är det flera lag som ska tävla mot varandra måste det finnas ett nyckelsnöre till varje lag.

Nyckelsnöret ska sedan tråcklas genom alla lagmedlemmars kläder. Alltså, in genom tröjan via halslinningen och ut vid midjan, genom byxbenen på den första sedan vidare upp genom byxbenen och tröjan på nästa osv.

Det lag som fått genom nyckeln först vinner. Sedan kan man också tävla om vilket lag som snabbast får ut hela nyckelsnöret.

Garanterat mycket skratt under denna lek!
Bidrag från:
Monica Larsson
Läs eller lämna kommentarer (1)

Akta väggen

Material
  • Ögonbindel
Kategori
Betyg 4.04/186

Beskrivning
Deltagarna delas in i två lika stora lag. Deltagarna står vid en startlinje på led i sina lag i riktning mot en vägg. Avståndet till väggen kan vara 4-5 meter.

De två första i varje lag får en ögonbindel. På startsignal börjar båda samtidigt gå mot väggen med händerna på ryggen. Nu gäller det för dem att komma så nära väggen som möjligt utan att nudda den. När en deltagare tror sig kommit så nära som möjligt stannar man. När båda stannat tas ögonbindlarna av och man kontrollerar vem som står närmast. Den som står närmast får en poäng till sitt lag. Sedan gör övriga i lagen likadant. Laget med mest poäng vinner.

Nuddar någon väggen är denne ur leken. Antingen får andra laget en gratis poäng eller så kan man vänta med avgörandet och se om även den andra personen "går in i väggen" så att rundan slutar oavgjort.

Är man nervös för väggkontakt så kan förstås väggen bytas mot en markering i golvet. Då gäller det att komma så nära markeringen som möjligt. Vill man vara hård i bedömningen kan man vara ute om man går förbi. En bra övning i avståndsbedömning!

Läs eller lämna kommentarer (8)

Vilket år?

Material
  • Årtal
Kategori
Betyg 3.86/58

Beskrivning
Deltagarna delas in i lag. Lekledaren har förberett leken genom att skapa frågor om olika händelser och årtalet det hände.

Ledaren ställer en årtalsfråga (som "Vilket år föddes Mozart" till lagen och då gäller det för dem att försöka säga vilket år som efterfrågas. Närmast vinner poäng.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Ping pong poäng

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.58/54

Beskrivning
Förbered leken genom att ta några tomma förpackningar, som 2 liters glasspaket eller liknande. Skriv sedan olika poäng på varje låda. T.ex 1, 5, 10. Placera sedan lådorna på olika avstånd från en startlinje. Lägst poäng närmast linjen.

Deltagarna ska sedan få försöka studsa en pingisboll i poänglådorna, från startlinjen. Bollen måste studsa en gång innan den landar i lådan för att poänget ska gällas.

Man kan köra högsta sammanlagda poäng av 5 försök.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Fotbollskubb

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.76/13

Beskrivning
Fotbollskubb spelas som vanlig kubb men istället för träklossar används 5 fotbollar och varje spelare/lag har 10 koner. Sedan behövs som vanligt en kung i mitten, det kan också vara en särskild kon.

Reglerna utgår från vanliga kubbregler. Man ska pricka ner alla motståndarens koner och avsluta med att pricka kungen. Fast man skjuter iväg bollen med fötterna som i fotboll istället för att använda händerna som i kubb.

Man måste ha vält ner alla koner innan kungen prickas.
Om ena laget har prickat ner alla koner och ska pricka kungen så kan det ena laget också göra det. Det blir en jätterolig kamp!

Bidrag från:
Agnes Sjöberg
Läs eller lämna kommentarer (0)

Lilla snigel

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.18/16

Beskrivning
Deltagarna sitter i en ring på golvet med benen sträckta inåt. En person sitter i mitten.
Tillsammans sjunger man sedan sången "Lilla snigel" och när sången är slut drar alla i ringen snabbt in sina ben, för personen i mitten ska försöka fånga fötterna på dem som är långsamma.

Den som blir fångad får sitta i mitten.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Namn och vers

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.48/27

Beskrivning
En snabbt ordnad sånglek är att lekledaren läser upp låtnamn och deltagarna ska sjunga refrängerna på låten. Poäng för varje rätt.

Roligt att göra i lag!

Läs eller lämna kommentarer (0)

Irländsk julafton

Material
  • Pinnar till lagen (ca 50 cm långa)
Kategori
Betyg 3.93/153

Beskrivning
Deltagarna delas in i lag. Alla lag ställer upp längs en startlinje och framför varje lag sticks en pinne i marken, en halvmeter långa och ca tio meter från lagen. Tänk på att det ska vara en pinne per lag. Första personen i varje i led rusar fram till lagets pinne och snurrar tio-tolv varv med pannan tryckt mot pinnen. När personen har tagit sig tillbaka till ledet får nästa starta. Men det är inte lätt!

En variant, om man inte har tillräckligt med deltagare till flera lag, är att varje deltagare har en egen pinne som de ska snurra tio varv kring. Sedan ska de försöka springa en kort sträcka och passera en mållinje.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Suddigummi duellen

Material
  • Suddgummin
Kategori
Betyg 3.69/10

Beskrivning
Två deltagare ställer sig mot varandra. Båda ska hålla sin ena hand bakom ryggen på sig själv. Den andra handen har man framför sig och på ovansidan lägger man ett suddigummi eller något liknande. Sedan gäller det att försöka slå ner motståndarens suddi utan att tappa sitt eget.

Fungerar utmärkt som turnering och man kan köra bäst av tre matcher.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Djur

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.40/18

Beskrivning
Varje deltagare har ett eget bo av hopprep eller rockringar.
En deltagare väljer ett djur, ex. groda, då ska alla låta och röra sig som grodor. En annan deltagare får välja en fiende till grodan, t.ex. orm.
Alla andra deltagare hoppar nu runt som grodor.
När ledaren klappar händerna ska alla grodor snabbt försöka att ta sig tillbaka till sina bo och ormen ska försöka fånga dem. Blir man tagen så får man en kram av ormen! Sen får man byta djur.

Bidrag från:
Feffe
Läs eller lämna kommentarer (0)

Hela havet stormar, lite annorlunda

Material
  • Stabila stolar
  • Musik
Kategori
Betyg 4.28/36

Beskrivning
Precis som i vanliga hela havet stormar har man två led med stolar som står rygg mot rygg, en stol färre än vad det är deltagare i leken.
Precis som vanligt går deltagarna i cirkel runt stolarna när man spelar musik på en cd spelare, precis som vanligt ska alla sätta sig på en stol när musiken stannar.

Det är nu det blir annorlunda. Istället för att någon blir utslagen är alla hela tiden med i leken även om man blir utan egen stol, man tar endast bort en stol efter varje uppehåll! Målet är att alla ska få plats på allt färre antal stolar. Så det är bäst att se till att de sista stolarna är väldigt stabila!
Läs eller lämna kommentarer (2)

Tändstickan

Material
  • Tändstickor
  • Tandpetare
Kategori
Betyg 3.50/6

Beskrivning
Deltagarna arbetar två och två. Varje par får en tändsticka eller tandpetare som man ska hålla fast mellan varandras pekfingertoppar. Sedan ska paren röra sig runt i rummet utan att tappa tändstickan.

Kanske kan varje par få två tändstickor att hålla mellan sig?

En i paret kan också blunda för att göra det lite svårare!



Läs eller lämna kommentarer (0)

Teckningsringen

Material
  • Papper
  • Kritor
Kategori
Betyg 4.24/21

Beskrivning
Deltagarna sitter runt ett bord och har vars ett papper och en ask kritor framför sig.

Man börjar med att skriva sitt namn på sitt pappret, när alla gjort det skickar man det till grannen till vänster. Samtidigt får man ju ett papper från höger med ett namn på.

Då ska man under någon minut tyst rita något på pappret som man förknippar med den personen vars namn det står, sedan skickar alla samtidigt vidare pappret åt vänster.

Till slut får man tillbaka pappret med sitt eget namn och en massa småteckningar på.

Då ska varje person i tur och ordning få spekulera fritt kring vad de olika teckningarna kan betyda (alla andra får vara tysta under tiden).

När en person har spekulerat klart så får man fråga de övriga om det han/hon sagt stämmer!

Tänk på att det ska vara tyst under tiden man ritar!

Läs eller lämna kommentarer (0)

Boll trekamp!

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.70/20

Beskrivning
En lek för dem som har svårt att bestämma sig för vad de vill göra!

Deltagarna delas upp i två lag och börjar spela basket, när det blir mål byter man snabbt till att spela fotboll och när det blir mål där spelar man innebandy. Sedan går man på basketen igen när det blivit mål i bandyn.

Allting måste vara förberett och stå färdigt så att man kan byta snabbt så fort det blivit mål.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Detektiven

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.37/16

Beskrivning
Alla deltagare sitter, eller står, i en ring. En person utses till detektiv och får lämna rummet ett litet tag. När detektiven är borta väljer man en deltagare i ringen som får vara skurk.

När skurken är vald får detektiven komma in igen. Nu ska detektiven försöka avslöja vem som är skurken. Skurken blinkar till de övriga deltagarna i smyg från detektiven. Den som blir blinkad till "svimmar" baklänges och lägger sig rakt bak.

Detektiven måste hinna avslöja skurken innan alla i ringen svimmat av! Man kan begränsa antalet gissningar som är tillåtna för att det inte ska bli för lätt. När skurken är avslöjad väljs nya deltagare ut.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Bildfrågor

Material
  • Bilder
Kategori
Betyg 3.76/8

Beskrivning
Ledaren låter deltagarna, enskilt eller i lag, titta på en bild under en kort stund. Sedan tas bilden bort och ledaren ställer frågor om vad som fanns på bilden. För varje rätt svar får man poäng.

Läs eller lämna kommentarer (0)

Djurleken

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 2.50/4

Beskrivning
Deltagarna ställer upp i en stor ring runt om en person som står i mitten. Personen som står i mitten pekar på någon i ringen och säger något av följande:
Åsna, Kanin, Elefant eller Korv och bröd.

För dessa alternativ gäller följande:

Kanin Den som blir utpekad gör en kanin min med ansiktet och håller upp händerna som kanintassar. De som står till höger och vänster formar kaninöronen med sina armar och händer.

Elefant Den utvalde formar en snabel med sina armar och personerna bredvid hjälper till att forma elefantöron.

Korv och bröd De som står bredvid den utvalde ställer sig nära nära intill så att det blir som en korv i sitt bröd.

Åsna Inget händer.

Det ska gå snabbt och får inte bli fel, blir det knasigt får den som blev utvald stå i mitten.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Lösenordet

Material
  • Stolar
  • Saga
Kategori
Betyg 3.71/20

Beskrivning
Till den här leken behöver man stolar och en berättelse eller saga. Om 10 personer är med i leken använder man 9 stolar. Ställ stolarna i två rader så att stolarna står med ryggstöden mot varandra. Man ska kunna gå runt stolarna medan lekledaren läser upp berättelsen.

I berättelsen väljer man ut ett ord, t.ex Rödluvan, om man läser Rödluvan och vargen. Lekledaren börjar läsa sagan från början och deltagarna börjar samtidigt gå i ring runt stolarna. Såfort lekledaren läser ordet Rödluvan ska deltagarna kvickt försöka sätta sig på en tom stol. Den som blir utan plats är ute och får ställa sig vid sidan. Då tas en stol bort och leken fortsätter tills det bara är en person kvar.

Alternativt kan man göra så att den som blir utan stol får bli den som läser sagan och den som läst får gå runt stolarna så behöver ingen bli utslagen utan leken fortsätter tills sagan är slut!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Julklappspel

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.92/35

Beskrivning
Alla deltagare medtar två stycken julklappar för en förutbestämd summa pengar. T.ex 100 kronor per klapp. Julklapparna ska förståss vara inslagna! Alla sätter sig kring ett bord och julklapparna läggs på hög i mitten.
Sedan tar man en tärning som var och en får slå med i tur och ordning, medurs. Första varvet avgör vem som får inleda spelet, den som slår högst börjar.

När någon sedan slår en sexa med tärningen får denne välja en julklapp ur högen i mitten. När alla på detta vis fått två paket var tillbaka ur potten gör man en paus. Alla måste fått två paket! Under pausen öppnas alla paketer för allmän beskådan ett efter ett, så alla vet vad alla fått.

För julfridens skull kan man sluta här om man vill, men hur kul är det? För nu börjar det riktiga spelet!

Ett tidtagarur eller en äggklocka sätts på t.ex 20 minuter eller mer beroende på hur många deltagare som är med. Åter låter man tärningen avgöra vem som får börja slå. När klockan sedan startas gäller det att slå en sexa.
Slår man en sexa MÅSTE man byta paket med någon. Den man vill byta med MÅSTE gå med på bytet. Så fortsätter man tills tiden är ute. När klockan ringer är spelet över och man får de paket man har i det tillfället!

Detta julklappsspel har vi gjort i familjen under många år. Det var ett stort steg att frångå den traditionella julklappsutdelningen men det blev en stor succe direkt. Att slippa stressa runt efter julklappat till alla är guld värt. Med julklappsspelet får man sina julklappar, men framför allt blir det en härlig uppfriskande kamp mot tid och tärningar och en likaså härlig gemenskap.
Detta gör vi också med en stor portion humor, vi minns fortfarande julen då min bror slutade med Selma Lagerlöfs "Jerusalem" och en sminklåda! Bara för att nästa jul följa upp det med Grynets rosa fluffiga bok och två örngott med puss&kram tryck!

Dessa bytte han dock bort i svartabörsen handlen efter spelet som är helt fri!
Läs eller lämna kommentarer (2)

Ring i ring

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.34/12

Beskrivning
Alla deltagare står i en ring och håller varandra i händerna. En person har en rockring hängandes om sin arm. Utmaningen är att förflytta rockringen ett varv runt alla i ringen, utan att släppa taget om händerna!
Läs eller lämna kommentarer (2)

Konboll 2

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.25/24

Beskrivning
I denna variant av konboll är reglerna i princip de samma som i version ett. Deltagarna delas upp i två lag. Man spelar med en mjukboll. Det är inte tillåtet att springa med bollen utan den måste passas fram. Varje lag har vars en gympabänk som mål, placeringen är som i ishockey, målen står så att det går att springa bakom dem. På bänkarna har varje lag 5 koner uppställda med jämnt mellanrum. Det gäller att pricka ner motståndarnas koner, lyckas man med det får man ställa den prickade konen på sin egen bänk. När ett lag har alla koner på sin bänk är matchen slut, om man inte väljer att köra på tid. Det är inte tillåtet att hoppa över bänkarna utan de måste rundas om man ska till andra sidan. Man får inte heller hålla fast konerna.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Ryktet går

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.50/18

Beskrivning
Alla sitter i en ring på golvet. Ledaren viskar en mening tyst i örat på den som sitter på högra sidan, den personen ska i sin tur viska meningen till personen på höger sida och så vidare, hela vägen runt tills budskapet når den som sitter till vänster om ledaren. Denna person ska högt säga vad som viskades. Man får bara meningen viskad till sig en gång, hörde man inte ordentligt får man upprepa det man tror viskades. Det brukar sällan vara den mening som leken började med! Ganska roligt sätt att visa hur ett rykte kan förvanskas på bara kort tid.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Säcklöpning

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.67/29

Beskrivning
Deltagarna får vars en säck, sopsäck eller jutesäck, och ställer upp längs en startlinje. På start ska de hoppa i säckarna och skutta iväg en utstakad sträcka och tillbaka. Först i mål vinner. Fungerar utmärkt som stafett.
Läs eller lämna kommentarer (2)

Godis stafett

Material
  • Lakritssnöre
Kategori
Betyg 4.01/74

Beskrivning
Med händerna bakom ryggen ska deltagarna tävla i att äta upp en lakritsrem snabbast. Denna lek fungerar även som stafett med lag. Vill man göra en Lady och Lufsen kan man tävla två och två!
Läs eller lämna kommentarer (2)

Pin It on Pinterest

X