Alla lekar

Sök bland lekarna
Alla Lekarkivets lekarNyast först.
560 lekar hittades.

Terminator

Material
  • Plintar
  • Madrasser
  • Mjuka bollar
  • Ärtpåsar
  • Rockringar
  • Lagband
Kategori
Betyg 3.87/22

Beskrivning
Deltagarna delas in i två lag. På varje planhalva ställs en plint nära och i linje med mittlinjen. En tjockmadrass lutas sedan mot varje plint så att den är vänd mot motståndarsidan och det ska vara möjligt att springa mellan och sidan av dem. Dessa används som skydd under leken. Exakt var skydden placeras på planen och hur de ser ut kan säkert anpassas efter tycke.

Varje lag ska också ha en rockring som läggs ungefär mitt på lagets planhalva. Rockringen är lagets "skattkista". Där i läggs ett antal ärtpåsar, lika många påsar i varje lags ring.

Mitt i gympasalen lägger man ut massor av mjuka bollar.

Innan leken börjar utser lagen några som ska få börja på planen. Är man tio i laget kan det vara lagom att fem börjar på planen och resten sitter på en avbytarbänk vid sidan av planen. De som startar får lagband så man tydligt ser vilka som är på plan och vilket lag man tillhör.

De som startar leken på plan ställer sig bakom kortlinjen med en hand i väggen på "sin" sida.

Sedan blåser ledaren en startsignal och så börjas det.

Leken går ut på att ta det andra lagets ärtpåsar och lägga i sin egen skattkista. Det är bara tillåtet att bära en ärtpåse åt gången. Bollarna som ligger i mitten av planen är till för att kasta på motståndare och på så vis skydda sina ärtpåsar.

Blir man träffad av en boll springer man till avbytarbänken och lämnar bandet till den som sitter först i kön, själv sätter man sig sist i kön.
Blir man träffad av en boll och håller en ärtpåse i handen släpps ärtpåsen ner på golvet där man stod då man blev träffad. Då ligger ärtpåsen fri och då får båda lagen ta ärtpåsen.

Det är fritt att springa med en boll eller två i händerna och man kan bli bränd och bränna ut över hela planen. Om en boll studsar i golvet eller i väggen är den död och fri att plockas upp av vem som helst.

Leken är slut när ett lag har alla ärtpåsar i sin rockring.

<strong>Tips från tipsaren:</strong>
En bra sak från början är att man bestämmer att några springer direkt till det andra lagets ärtpåsar och tar en. För då har kanske inte det andra laget några bollar att kasta på den som har ärtpåsen.

Man kan också bestämma att alla ska springa på samma gång medans man kastar bollar åt alla håll. (För att förvirra)
Man ska helst vara ganska många på den här leken.

Leken passar för lite äldre. Från ca åk 5

Bidrag från:
Julia
Läs eller lämna kommentarer (0)

Bil leken

Material
  • Skyltar av papper i olika färger
Kategori
Betyg 3.77/13

Beskrivning
Gör skyltar genom att ta papper i färgerna grönt, svart, rött, gult och blått. Det behövs 2 st av färgerna gul och svart, det räcker med en skylt av de andra färgerna. Laminera gärna för hållbarhet!

Av de som det finns dubbelt, gult och svart, av ska den ena i paret sättas på någon vägg i gympasalen eller lekhallen där man leker.

Barnen är sedan bilar som "kör runt" dvs rör sig fritt över lekytan. Ledaren håller upp en skylt som visar vad bilarna ska göra eller var de ska köra.

Grönt = bilarna kör runt fritt på vägarna.

Rött = stopp bilarna stannar genast och står still.

Gul = bilen har fått punktering, hoppa på ett ben till verkstaden som är vid den gula skylten på väggen.

Blå = bilen ska tvättas, alla lägger sig på golvet och rullar i tvätten.

Svart = det blir natt och bilarna kör hem och parkerar i garaget vid den svarta skylten.

Denna lek passar även barn i förskolan då den kan förenklas med färre skyltar eller göras svårare om du så vill med flera skyltar som orange = tanka eller vad du nu vill hitta på!! Fungerar utmärkt som uppvärmning och även barnen kan sköta skyltarna och ingen förlorar eller åker ut!
Bidrag från:
Åsa Wiborgh
Läs eller lämna kommentarer (0)

Ärtpåse leken

Material
  • Ärtpåsar till alla deltagare
Kategori
Betyg 3.73/23

Beskrivning
Alla deltagare får en ärtpåse att lägga på huvudet. Sedan får de gå runt i rummet utan att nudda vid varandra eller störa på annat sätt. Ledaren säger sedan saker som deltagarna ska göra tex hoppa, springa, snurra, gå på tå, gå bakåt osv.

Tappar man sin ärtpåse står man alldeles still. Precis i den position man stod när man tappade ärtpåsen. Som om batteriet skulle lossnat på en apparat. Då ska någon av de övriga lägga påsen tillbaka på huvudet igen så att man kan vara med igen.

Givetvis går det att låta barnen skiftas om att leda och säga rörelser.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Hajarna!!!

Material
  • Stor fallskärm
Kategori
Betyg 4.15/20

Beskrivning
Till denna lek behövs en fallskärm, helst en stor.

Barnen sitter i en ring på golvet med fallskärmen utspänd emellan sig och benen under.Det är viktigt att alla håller ett ordentligt tag i fallskärmen. Fallskärmen är havet.
De som håller i fallskärmen kan röra på armarna så att havet vågas, då blir det svårare att se var hajen är.

En person kryper in under fallskärmen och är haj! Hajen ska försöka dra ner de andra i havet genom att ta tag i deras ben och dra in. Den som känner att hajen tar tag i en sträcker upp armarna och ropar hjälp! Då gäller det för badvakten (ledaren eller andra elever) att försöka rädda eleven från hajen. Lyckas hajen dra in eleven under fallskärmen blir den indragna eleven också haj. Om livräddaren lyckas rädda eleven innan den åkt under fortsätter hajen att söka nya byten. Tillslut är de flesta hajar och leken börjar om eller avslutas.

Denna lek funkar lika bra för mindre barn som för vuxna!
Bidrag från:
Cissi
Läs eller lämna kommentarer (0)

Kapten

Material
Kategori
Betyg 3.55/16

Beskrivning
Deltagarna delas in i två lag. Om man leker i en gymnastiksal ställer sig lagen längs varsin kortsida. Mitt i salen ställs två stolar eller plintar med ett mellanrum av ungefär en meter från varandra. De ska föreställa ett smalt sund.

Varje lag utser sedan en som ska vara skepp och en som ska vara kapten. De som ska vara skepp får ögonbindlar.
Kaptenerna ska sedan, endast med hjälp av sina röster, styra sina skepp genom sundet, utan att kollidera med något eller någon!

Den som är kapten får inte röra sig över kortlinjen utan står still bakom. Den kapten som får sitt skepp genom sundet först vinner ett poäng till sitt lag. Krockar skeppen med varandra får ingen poäng.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Blixt rugby

Material
  • Lagband
  • Boll
Kategori
Betyg 3.70/13

Beskrivning
Deltagarna delas in i två lag. Båda lagen har en målzon längst ner på motståndarnas planhalva, precis som i rugby eller amerikansk fotboll, dit bollen ska föras för att ge poäng.

Det är tillåtet att springa med bollen i handen men om man blir kullad av en motståndare måste man stanna och passa bollen till en medspelare från där man blev tagen. Det går bara att vinna bollen då den passas. Inte dra den ur händerna på motståndaren. Man får inte tacklas.

Det går att göra en begränsning av hur många steg man får springa innan man måste passa, eller ha reglen att man bara får passa bakåt eller att varannan pass måste gå till en kille och varannan till en tjej.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Ärtpåsetagen

Material
  • Ärtpåse
  • Lekband
Kategori
Betyg 3.37/14

Beskrivning
En deltagare är tagare och får ett lekband som visar det. Övriga sprider ut sig i salen. En av deltagarna får en ärtpåse att hålla i handen.
Det är personen som håller ärtpåsen som ska fångas, men den som har ärtpåsen får när som helst lämna över den till någon annan. Då blir det den personen som skall fångas. Viktigt att tänka på är att man inte får kasta ärtpåsen till någon långt borta på andra sidan salen, utan den måste lämnas över.
Blir man fångad med ärtpåsen i handen blir man ny tagare.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Vad är annorlunda?

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 2.50/8

Beskrivning
Två deltagare ställer sig framför varandra och får under en stund syna varandra ordentligt. Sedan vänder de sig om så att de inte ser varandra och då ändrar de något i sin klädsel.
Sedan räknar man till tre. På tre vänder båda sig om samtidigt och ska försöka vara snabbast med att säga vad det är som är annorlunda.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Ultimate konboll

Material
  • Tennisboll
  • Koner till alla spelare
  • Lagband
Kategori
Betyg 4.10/19

Beskrivning
Deltagarna delas in i två lag och varje spelare får en kon att hålla i handen. Spelplanen delas i två planhalvor och lagen har en varsin målzon längst ner på motståndarnas sida.

Man spelar med en tennisboll och den får endast spelas med hjälp av konen. Man fångar upp bollen i konen och passar den vidare genom att kasta den ur konen till en medspelare. Det är inte tillåtet att springa när man har bollen i sin kon utan bara stå still där man fångade den och därifrån passa den vidare till lagkompisar.

Om bollen skulle nudda golvet blir det frikast till motståndarlaget, de startar från där bollen landade.

Poäng ges om man lyckas passa till en medspelare som står i den egna målzonen (alltså på motståndarnas planhalva). För att poängen ska gällas måste bollen fångats i spelarens kon.
Då lämnas bollen över till motståndarlaget som startar spelet igen från egen målzon.

Det är inte tillåtet att slå på en motståndares kon eller tackla spelare. Man får inte heller fånga bollen med händerna och stoppa ner den i konen. Då blir det frikast.

Det kan vara en god idé att låta deltagarna träna på att passa bollen tillvarandra innan man börjar spela! :)
Läs eller lämna kommentarer (0)

Robotleken

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.48/17

Beskrivning
Den här leken är lämpligast ute på ett område som är lätt att avgränsa.

Deltagarna delas upp i lag om tre. En skötare och två robotar. Roboten går i den riktning han/hon står i när startsignalen hörs. Skötarens uppgift är att hålla koll på robotarna och vända dem i "rätt" riktning. Om roboten kommer till en tex bänk eller gräns för området, stannar han/hon där och trampar på stället. Då måste skötaren springa dit och vända roboten. Robotarna får inte springa utan bara gå.
Efter ett tag lär sig eleverna att styra sina robotar så de inte måste springa så mycket.

Efter ca fem minuter byter man skötare i gruppen. Man leker tills alla har fått vara skötare.

Ingen vinner och ingen förlorar men mina elever (år 1-3) har älskat den här leken.

Bidrag från:
Gunilla
Läs eller lämna kommentarer (0)

Slanten

Material
  • En enkrona
Kategori
Betyg 4.00/4

Beskrivning
Två personer sitter mitt emot varandra vid ett bord. De singlar slant om vem som ska få börja. Den som vinner lägger slanten framför sig på bordet. Sedan ska den förflyttas över bordet till motståndarens sida så att den stannar precis innan den faller över bordskanten.

Det gör man genom att man sätter ett finger i bordet och stöter iväg slanten med nagelsidan. Tre stötar får man göra per omgång. Om slanten stannar så att en liten del av den sticker ut över kanten får man ett försök att snärta till den underifrån så att den flyger upp i luften.

Lyckas man fånga slanten i luften får man ett poäng.
Om man inte lyckas få den att stanna på bordskanten eller inte fångar den tar motståndaren över turen och får försöka göra poäng.

När jag gick i skolan fortsatte vi, om man lyckades fånga slanten i luften, med att ställa den på högkant och försöka få spinn på den. Sedan gällde det att klämma fast den snurrande pengen mellan tummarna och hålla kvar den. Gick det fick motståndaren skapa en målställning med hjälp av sina fingrar. Gjorde man mål där fick man ett poäng. Det fanns olika svåra varianter på mål.

Minns att vi bl.a lekte detta när vi väntade på att åka hem från vårt konfirmationsläger och prästen sade något om att bibeln visserligen inte såg så snällt på spel OM pengar, men spel MED pengar borde vara ok.

Läs eller lämna kommentarer (0)

Tick tack

Material
  • Äggklocka
Kategori
Betyg 3.33/18

Beskrivning
En äggklocka som tickar när den är uppvriden göms i något rum i ett hus. Det gäller för deltagarna att hitta klockan innan den ringer.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Kom i tid

Material
  • Tidtagarur
Kategori
Betyg 3.91/67

Beskrivning
Lägg ut en bana som deltagarna ska ta sig fram på. Det spelar ingen roll om den är lång eller kort eller hur den ser ut. Deltagarna får själva välja om de vill gå eller springa, för utmaningen här är inte att komma först eller vara snabbast utan punktligast.
Först får deltagarna ta sig runt banan en gång på tid. Alla kan starta samtidigt eller enskilt. Tiden skrivs ner i ett protokoll efter målgång. Sedan ska deltagarna få ta sig runt samma bana en andra gång på tid. Nu är utmaningen att komma i mål så nära den första tiden som möjligt!

Deltagarna får så klart inte att ha med sig en klocka när de tar sig runt.
Det går att göra många varianter på denna lek. Man kan cykla, simma, klättra, blåsa upp ballonger eller göra något annat. Det spelar ju ingen roll vilka förutsättningar man har. Alla har lika stor chans att lyckas bra!
Läs eller lämna kommentarer (1)

Snabba svar

Material
  • Frågor
  • Stolar
Kategori
Betyg 3.25/12

Beskrivning
Till denna leken behöver man Ja och Nej frågor. Deltagarna delas in i två lag som ställer sig på led bredvid varandra. Framför leden ställs två stolar några meter bort. Den ena är Ja stolen den andra är Nej stolen.

Ledaren läser sedan upp en fråga. De som står först i sitt led är de enda som får svara på frågan. Det gör de genom att springa fram och sätta sig på den stol de tror är det rätta svaret. Det är den som hinner sätta sig först som får poänget. Om svaret är fel får andra laget poängen.

Flest poäng vinner.
<em>Kommentar, det går ju även att göra så att man istället för att få poäng vinner över motståndaren till sitt lag.</em>
Läs eller lämna kommentarer (0)

Levande memory

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.80/25

Beskrivning
Två deltagare får lämna rummet. När de gått ut och inte ser vad som händer parar övriga deltagare ihop sig två och två. Alla paren i rummet får sedan komma på en unik rörelse som är deras. Inget annat par får ha samma.

När alla par bestämt varsin rörelse lägger de sig ner på golvet. Inte parvis sidan om sin kompis utan blandade huller om buller.

Sedan får det par som lämnade rummet komma in igen, nu är det dags att spela Memory!
De som ska spela får turas om att peka på två personer som får resa sig upp och göra sin rörelse. Är det samma rörelse är det rätt par och de får sätta sig hos den som "vände upp" dem. Gör de olika rörelser är det ju fel och de får lägga sig ner igen på samma plats som innan.

Får man ihop ett par får man välja igen i samma runda.
Flest rätta par vinner.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Detta är en älg

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.15/14

Beskrivning
Deltagarna sitter i en ring på golvet. Ledaren har två pennor i handen, t.ex en gul och en grön. Ledaren ger först den gula pennan till personen åt höger (Emma) och säger:
"Detta är en älg". Emma tar emot pennan och frågar "En vadå?", ledaren svarar "En älg".
Emma skickar då pennan vidare till personen till höger (Elias) och säger "Detta är en älg". Elias frågar Emma "En vadå?" Emma frågar ledaren "En vadå?". Ledaren svarar "En älg". Emma säger "En älg" till Elias.

Så fortsätter man så vidare runt i ringen. Hela tiden måste frågan komma tillbaka till ledaren som ger ett svar.

När den gula pennan kommit en bit i ringen tar ledaren fram den gröna pennan och skickar den på samma vis till vänster men säger då istället att "Detta är en ko".

Det kan bli lite jobbit när de båda pennorna möts och meddelanden ska skickas åt alla håll!
När båda pennorna är tillbaka hos ledaren igen är det slut!

Vill man kan man skicka pennorna med frågorna fram och tillbaka.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Bagarens utmaning

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.33/12

Beskrivning
Alla deltagare sitter kring ett bord.
Ta en mugg eller en kaffekopp och fyll ordentligt med mjöl, det bör vara ganska välpackat. Vänd sedan muggen upp och ner på en skärbräda eller en flat tallrik så att mjölet blir till en liten fint formad kaka. Ungefär som när man gör sandslott på stranden.
Längst uppe på kakan lägger man försiktigt en knapp, eller en vigselring eller något annat i liknande storlek.

Sedan placeras kakan mitt på bordet och deltagarna ska då i tur och ordning få skära bort bitar av mjölkakan med en matkniv, utan att föremålet på toppen ramlar av!

Som avslutning kan den som skar bort mjölet så att föremålet ramlade av få plocka upp det med munnen. Det kan bli lite kladdigt!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Vad luktar?

Material
  • Olika saker som doftar
Kategori
Betyg 4.00/18

Beskrivning
Alla deltagarna får på sig en ögonbindel. Lekledaren har förberett lite olika saker som doftar. Det kan vara frukter, kaffe, kakao, kryddor, tandkräm, schampoo. I tur och ordning får sedan alla försöka komma på vad det är de luktar på. Poäng för varje rätt!

Läs eller lämna kommentarer (0)

Nyckelstafett

Material
  • Långt snöre
  • Nyckel
Kategori
Betyg 3.21/14

Beskrivning
Förbered denna lagleken genom att binda en nyckel i ett långt snöre. Är det flera lag som ska tävla mot varandra måste det finnas ett nyckelsnöre till varje lag.

Nyckelsnöret ska sedan tråcklas genom alla lagmedlemmars kläder. Alltså, in genom tröjan via halslinningen och ut vid midjan, genom byxbenen på den första sedan vidare upp genom byxbenen och tröjan på nästa osv.

Det lag som fått genom nyckeln först vinner. Sedan kan man också tävla om vilket lag som snabbast får ut hela nyckelsnöret.

Garanterat mycket skratt under denna lek!
Bidrag från:
Monica Larsson
Läs eller lämna kommentarer (1)

Tärningstafett

Material
  • Tärningar
Kategori
Betyg 3.77/25

Beskrivning
Dela in deltagarna i två lag. Gör en startlinje bakom vilken lagen skall stå i led. En bit längre fram läggs en tärning till varje lag.
Det går nu ut på att deltagarna en och en i laget springer fram och kastar tärningen. Får man en sexa går man över till andra laget och ställer sig sist i det ledet. Får man något annat är man fortfarande kvar i sitt vanliga lag och springer tillbaka och ställer sig sist i sitt led.
Det laget som först får över alla lagkompisar till andra sidan har vunnit!
Bidrag från:
Monica Larsson
Läs eller lämna kommentarer (0)

Akta väggen

Material
  • Ögonbindel
Kategori
Betyg 3.64/359

Beskrivning
Deltagarna delas in i två lika stora lag. Deltagarna står vid en startlinje på led i sina lag i riktning mot en vägg. Avståndet till väggen kan vara 4-5 meter.

De två första i varje lag får en ögonbindel. På startsignal börjar båda samtidigt gå mot väggen med händerna på ryggen. Nu gäller det för dem att komma så nära väggen som möjligt utan att nudda den. När en deltagare tror sig kommit så nära som möjligt stannar man. När båda stannat tas ögonbindlarna av och man kontrollerar vem som står närmast. Den som står närmast får en poäng till sitt lag. Sedan gör övriga i lagen likadant. Laget med mest poäng vinner.

Nuddar någon väggen är denne ur leken. Antingen får andra laget en gratis poäng eller så kan man vänta med avgörandet och se om även den andra personen "går in i väggen" så att rundan slutar oavgjort.

Är man nervös för väggkontakt så kan förstås väggen bytas mot en markering i golvet. Då gäller det att komma så nära markeringen som möjligt. Vill man vara hård i bedömningen kan man vara ute om man går förbi. En bra övning i avståndsbedömning!

Läs eller lämna kommentarer (9)

Ping pong poäng

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.54/92

Beskrivning
Förbered leken genom att ta några tomma förpackningar, som 2 liters glasspaket eller liknande. Skriv sedan olika poäng på varje låda. T.ex 1, 5, 10. Placera sedan lådorna på olika avstånd från en startlinje. Lägst poäng närmast linjen.

Deltagarna ska sedan få försöka studsa en pingisboll i poänglådorna, från startlinjen. Bollen måste studsa en gång innan den landar i lådan för att poänget ska gällas.

Man kan köra högsta sammanlagda poäng av 5 försök.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Vilket år?

Material
  • Årtal
Kategori
Betyg 3.69/102

Beskrivning
Deltagarna delas in i lag. Lekledaren har förberett leken genom att skapa frågor om olika händelser och årtalet det hände.

Ledaren ställer en årtalsfråga (som "Vilket år föddes Mozart" till lagen och då gäller det för dem att försöka säga vilket år som efterfrågas. Närmast vinner poäng.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Fotbollskubb

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.68/19

Beskrivning
Fotbollskubb spelas som vanlig kubb men istället för träklossar används 5 fotbollar och varje spelare/lag har 10 koner. Sedan behövs som vanligt en kung i mitten, det kan också vara en särskild kon.

Reglerna utgår från vanliga kubbregler. Man ska pricka ner alla motståndarens koner och avsluta med att pricka kungen. Fast man skjuter iväg bollen med fötterna som i fotboll istället för att använda händerna som i kubb.

Man måste ha vält ner alla koner innan kungen prickas.
Om ena laget har prickat ner alla koner och ska pricka kungen så kan det ena laget också göra det. Det blir en jätterolig kamp!

Bidrag från:
Agnes Sjöberg
Läs eller lämna kommentarer (0)

Lilla snigel

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.00/23

Beskrivning
Deltagarna sitter i en ring på golvet med benen sträckta inåt. En person sitter i mitten.
Tillsammans sjunger man sedan sången "Lilla snigel" och när sången är slut drar alla i ringen snabbt in sina ben, för personen i mitten ska försöka fånga fötterna på dem som är långsamma.

Den som blir fångad får sitta i mitten.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Pin It on Pinterest