Alla lekar

Sök bland lekarna
Alla Lekarkivets lekarNyast först.
542 lekar hittades.

Strutboll

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.16/19

Beskrivning
Fungerar som vanlig fotboll men alla deltagare har fått vars en strut som täcker hela ansiktet. Det ska finnas en öppning i den spetsiga ändan på struten som man kan se ut genom. Struten kan man tillverka i papper och fästa ett snöre som man kan knyta i nacken så att den stannar kvar när man spelar.

Struten kommer att göra det aningens svårare att spela fotboll eftersom siktet blir väldigt begränsad. Det går givetvis att spela en mot en, då räcker det ju med två strutar.

Läs eller lämna kommentarer (0)

Halli hallå!

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.92/27

Beskrivning
Alla deltagare ställer upp på en lång rad utom en. Den personen får en tennisboll och ska tänka ut en ordfråga som innehåller t.ex namnet på en frukt, ett djur eller en stad. Vi säger att ordet är apelsin. När frågan är klar ställer sig personen mitt emot försteman i raden. Passar bollen till denne och ställer frågan, "Vilken frukt på A tänker jag på?". Personen passar tillbaka bollen till frågaren och svarar kanske "Ananas?". Fel! Då går man vidare till nästa person, passar bollen och ställer samma fråga. Om man då får rätt svar när bollen passas tillbaka slänger frågaren upp bollen högt i luften och ropar "Halli Hallå!". Den som svarade rätt ska fånga bollen snabbt och sedan ropa "Stopp!". Då stannar frågeställaren och vänder sig om och formar sina armar till en stor cirkel framför kroppen, likt en basketkorg. Den som fångat bollen får ta fem jättekliv fram och försöka kasta bollen genom ringen. Lyckas man blir man ny frågare, annars får man ställa sig sist i ledet.
Läs eller lämna kommentarer (6)

Hela havet stormar

Material
  • Stolar
  • Musik
Kategori
Betyg 4.09/11

Beskrivning
Leken förbereds genom stolar ställs i två rader med ryggstöden mot varandra. Man har en stol mindre än vad det är deltagare. Deltagarna ställer sig i en cirkel runt stolraden. Ledaren sätter sedan igång musik på en CD spelare. Sålänge musiken spelar går deltagarna runt stolarna medurs. Men när ledaren stannar musiken gäller det att hinna sätta sig på en tom stol snabbt så att man inte blir utan plats. Den som blir utan plats är ute ur leken.

En stol tas bort och leken börjar om. Så fortsätter man tills dess att det är en ensam vinnare som sitter på den enda kvarvarande stolen!
Läs eller lämna kommentarer (2)

Ett skepp kommer lastat

Material
  • Boll
Kategori
Betyg 3.47/15

Beskrivning
Deltagarna sitter i en ring. Ledaren håller en boll i handen och väljer en bokstav, t.ex M. Ledaren kastar eller rullar bollen till en annan deltagare och kan då säga att "Ett skepp kommer lastat med Motorcyklar". Personen som fått bollen rullar den vidare till en annan deltagare och kan fortsätta "Ett skepp kommer lastat med Motorcyklar och Mazariner". Nästa "Ett skepp kommer lastat med Motorcyklar, Mazariner och Mockasiner", osv.

En variant är att man fortsätter kedjan med sista bokstaven i varje ord. "Ett skepp kommer lastat med MotorcyklaR, RaketeR, RiS, Sirap.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Röra leken

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.88/9

Beskrivning
Ledaren säger till deltagarna att "Röra trä!". Då ska alla lägga handen på något av trä. Om ledaren säger "Röra sten" måste alla nudda vid något av sten "Röra rött!" = något rött osv.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Slalom tunnelbollstafett

Material
  • Boll
Kategori
Betyg 2.85/13

Beskrivning
I vanlig tunnelbollstafett står deltagarna på led med benen brett isär och bollen rullas längs golvet mellan fötterna. Den som står sist i ledet samlar upp bollen, springer och ställer sig först och rullar bollen igen.

I denna variant samlar siste man upp bollen, men istället för att springa förbi alla i ledet så måste man springa slalom, sicksack mellan sina lagkompisar innan han ställer sig först igen.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Tunnelbollstafett med skutt

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 2.79/10

Beskrivning
Precis som i vanlig tunnelbollstafett står deltagarna på led med benen brett isär och bollen rullas längs golvet mellan fötterna. Den som står sist i ledet samlar upp bollen, springer och ställer sig först och rullar bollen igen.

I den här varianten så händer dock följande. När sisteman samlat upp bollen, lägger övriga lagkompisar sig raklånga på magen så att sisteman får skutta över alla för att kunna ställa sig först. När han är först i ledet reser övriga sig upp och ställer sig med fötterna brett isär igen.

Så fortsätter man tills den som stod först åter är först i ledet igen.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Pomperipossa

Material
  • Filt
  • Käpp
Kategori
Betyg 3.88/48

Beskrivning
Alla deltagare rör sig fritt över golvet. En person är häxan Pomperipossa med sin käpp och mantel (filt). När Pomperipossa dunkar med käppen i golvet förvandlas alla till stenar. Det vill säga, alla kurar ihop sig på golvet som stenar och blundar.

Pomperipossa lägger sin mantel över en deltagare så att denna inte syns alls. Sedan dunkar Pomperipossa igen med sin käpp i golvet. Då vaknar alla och ställer sig upp, utom personen under mantlen. Det gäller för de övriga deltagarna att komma på vem det är som ligger under mantlen.

En kul variant är att man inte säger namnet på den personen som ligger där, utan säger goda egenskaper som personen har. Sedan säger alla namnet på den som ligger under mantlen.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Finn fem fel

Material
  • Diverse föremål
Kategori
Betyg 3.84/315

Beskrivning
Inom ett område ute i naturen, eller längs en slinga deltagarna ska gå, lägger ledaren ut fem saker som inte hör hemma där.
Deltagarna ska enskilt eller i lag försöka skriva ner på en lapp vilka de är.

Läs eller lämna kommentarer (2)

Tipsrundeutmaningen

Material
  • Tipsrundefrågor
Kategori
Betyg 3.89/309

Beskrivning
Ledaren gör en tipsrunda med ett antal 1-X-2 frågor i vilka svars alternativen är namn på deltagarna. Frågorna är ställda som utmaningar t.ex
"Vem dricker ett glas vatten snabbast?"
1. Pelle X. Kalle 2. Amanda
eller "Vem slår ner ett spik snabbast?"
1. Ove X. Victoria 2. Stina.

Se helst till att alla deltagare får vara med på minst en utmaning! När alla lämnat in sin tipsrad till ledaren, eller bytat med varandra så man inte kan rätta sin egen, är det dags att utföra utmaningarna. Efterhand som utmaningarna utförts får man fram den rätta raden!

Ställ gärna frågorna på ett klurigt sätt som gör det svårt att gissa sig till vilken utmaning det kommer handla om.

Läs eller lämna kommentarer (8)

Plocka ärtor

Material
  • Ärtor
  • Klädnypor
  • Muggar eller tallrikar
Kategori
Betyg 3.60/412

Beskrivning
Alla deltagare får ett sugrör eller en klädnypa. Framför deltagarna ställer man tallrikar med ärtor. När starten går ska man suga upp en ärta i taget med sugröret eller plocka med klädnypan och släppa ner den på antingen en tom tallrik eller i en mugg. När alla ärtor är flyttade räknar man vem som fått flest.
Denna leken kan förståss även göras på tid eller som stafett. (Påsktips! Deltagarna kan låtsas vara kycklingar som samlar frön )
Läs eller lämna kommentarer (4)

Kast med vad som helst

Material
  • Något att kasta
  • vad som helst!
Kategori
Betyg 3.64/340

Beskrivning
En variant av kast med liten boll.
Man kan köra "kast med liten stereobänk", "kast med små glasögon" osv fantasin har inga gränser.
Man kan skratta ihjäl sig. Detta kan man köra både individuellt och parvis. Vi har det ofta som en gren i 5-kamp.
TOPPEN-SKOJ.
Bidrag från:
Anna Wärnelius
Läs eller lämna kommentarer (5)

Kort och tärningar

Material
  • Två tärningar
  • Kortlek
  • Papper och penna
Kategori
Betyg 4.03/76

Beskrivning
Ett spel för 2-8 personer.

Utrustning: 2 tärningar och en kortlek utan jokrar, äss och kungar. Så värdet blir 2-12.

Den som leder har ett protokoll på fem rader och kolumner med de personer som är med. Man kan förbereda sig att rita upp fem rader och åtta kolumner.

Ledaren börjar med att blanda korten och dela ut till deltagarna i tur och ordning så att alla för fem var. När det är klart så slår alla en tärning och den som får högst börjar, om inte det blir lika. Då blir det utslagskastning mellan de som har fått lika resultat.

Den som har högst börjar att slå bägge tärningarna. Har den ett kort som motsvarar summan av de tärningar som den har slagit så lägger den upp det kortet så alla kan se den. Protokollföraren skriver upp poängen. Har den som har slagit tärningarna inget kort som passar så lägger
den bort ett valfritt kort med baksidan uppåt. Protokollförande sätter 0 poäng för denne person.

Man fortsätter åt höger. När alla slagit tärningarna och blivit av med alla kort så summerar protokollföraren poängen. Den som har högst poäng vinner.

Vill man fortsätta så skickas protokollet och korten nästa person på högra sidan.
Bidrag från:
Jarmo Jussila
Läs eller lämna kommentarer (0)

Leta prylar

Material
  • Prylar!
  • Papper
  • Pennor
Kategori
Betyg 4.10/179

Beskrivning
Dela upp deltagarna i lag och utse lagledare.
Ledaren skriver upp ett gäng prylar och ger en lista till varje lagledare.
På utsatt tid ska lagen hitta så många som möjligt av sakerna på listan.
Svårighetsgraden på leken varieras genom listans innehåll.
Bidrag från:
Patrik Korp
Läs eller lämna kommentarer (0)

Spiktävling

Material
  • Hammare
  • Spik
  • Bräda
Kategori
Betyg 3.79/274

Beskrivning
Spika ner ett antal spikar i en bräda på kortast tid.
Läs eller lämna kommentarer (3)

Skruv och mutter

Material
  • Skruvar
  • Muttrar
Kategori
Betyg 3.81/175

Beskrivning
Några skruvar och muttrar i olika storlekar ska passas ihop, på tid eller som stafett. Gör man denna som stafett kan varannan para ihop och låta varannan skruva isär.

Den här leken gör jag nästan dagligen i köket när jag försöker hitta ett förbaskat lock till plastburkarna...

Läs eller lämna kommentarer (2)

Lego Race

Material
  • Lego
  • Snöre
  • Pennor
Kategori
Betyg 3.79/170

Beskrivning
I denna lek går det att tävla både enskilt och i lag! Varje deltagare eller lag får bygga vars en bil av legoklossar. När bilen är klar fäster man ett långt snöre i fronten, i andra änden fäster man en penna eller pinne på vilken det går att snurra upp snöret.

När alla bilar är färdiga ställs de upp längs en startlinje, deltagarna ställer sig längs en mållinje en bit bort, snörena dras ut till sin fulla längd. När startskottet går gäller det att snabbast få bilen till sig genom att snurra upp snöret på pennan/pinnen. Det är förståss inte tillåtet att rycka bilen till sig utan den måste snurras fram hela vägen över målsnöret. Först bil över mållinjen vinner!

Går givetvis att utföras med vanliga leksaksbilar.

Läs eller lämna kommentarer (1)

Mörkerkurragömma

Material
  • Ficklampa
Kategori
Betyg 4.22/14

Beskrivning
Mörkerkurragömma är som vanlig kurragömma, men den leks i ett eller
flera mörka rum. Helst ska det vara kolsvart. En källare utan fönster
passar utmärkt. Den som letar har en ficklampa som lyser upp
vägen åt denne och lyser på den som letaren hittar. De som gömmer sig
kan endera gömma sig i mörkret eller så är det någon som släcker
ljuset när de andra är klara.
Bidrag från:
Jarmo Jussila
Läs eller lämna kommentarer (0)

Byta namnleken

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.87/340

Beskrivning
För ca 10 personer eller fler. Ju fler, desto större utmaning. Alla går runt och skakar hand med varandra, och säger sitt namn. T.ex. "Jag heter Helena" - "Jag heter Karl". Från det ögonblicket man skakat hand, byter man också namn.

Alltså heter Helena numera Karl och säga sitt nya namn till den nästa person hon skakar hand med. Så om Helena (som numera heter Karl för ett kort ögonblick) skakar hand med Johan så heter hon Johan, och Johan heter Karl.

Det går det ut på att alla ska få tillbaka sitt eget namn, och då sätter sig den personen ner. Om ingen fjantar sig, eller glömmer sitt tillfälliga namn, så ska det sluta med att alla sitter ner. Så detta är mer som en utmaning, fast en jätterolig sådan!
Bidrag från:
Helena
Läs eller lämna kommentarer (8)

Ballongleken

Material
  • Ballonger
  • Snöre
Kategori
Betyg 4.14/93

Beskrivning
Rita ut eller märk med snöre ut en lekplan som är ungefär 4*4m. Alla deltagare fäster uppblåsta ballonger vid varje fotled i lagets färg och sedan ska man försöka ha sönder motståndarlagets ballonger. Den som fått båda ballongerna trasiga lämnar planen.

Det ser jätteroligt ut!
Bidrag från:
Ulrika Malmgren
Läs eller lämna kommentarer (3)

Rita/gissa

Material
  • Stort blädderblock eller skrivtavla
  • Pennor
Kategori
Betyg 3.89/127

Beskrivning
Deltagarna delas upp i lag. Lekledaren har förberett ett större block eller tavla att rita på samt skrivit ner lätt ritade ord på papperslappar. Ett lag får skicka fram en tecknare som tyst får läsa ett ord och sedan rita det på pappret/tavlan. Lagkompisarna ska försöka gissa vad som ritas. Lyckas de komma på vad det är får laget ett poäng och så är det nästa lags tur att skicka fram en tecknare. Ledaren kan ge lagen hjälp genom att säga om ordet t.ex. är en filmtitel, ett yrke om det blir för svårt. Den som ritar måste vara absolut tyst! Kan inte laget komma på vad som ritats är det fritt fram för de övriga lagen att gissa.
Läs eller lämna kommentarer (4)

Rumpdans

Material
  • CD-spelare med musik
Kategori
Betyg 3.81/109

Beskrivning
Alla dansar till musik, när ledaren stänger av musiken och det blir tyst skall alla sätta sig på golvet. Den som blev sist får ställa sig vid sidan av. Endast dans stående (ej hukande eller liknande), de som tjuvstartar, alltså är på väg att sätta sig innan det är tyst, är ute. Håll tempot relativt högt. Då funkar det helt ok även om det är många barn. Jag har testat med drygt 30.

Dela gärna ut priser för "snyggaste dans", "först ut", "snyggt försök till fusk" etc, så håller de flesta humöret uppe även om de åkt ut tidigt.

Bidrag från:
Mikael Westerlind
Läs eller lämna kommentarer (5)

Skorea!

Material
  • Skor!
Kategori
Betyg 4.13/67

Beskrivning
Alla deltagarna lägger sina skor i en hög på golvet och blandar dem ordentligt. Två personer får ögonbindel på sig och ska försöka att para ihop skorna. Blir det rätt läggs det paret åt sidan tillsvidare, blir det fel slängs skorna tillbaka i högen igen. Efter utsatt tid räknar man ihop hur många par skor som blev rätt. Sedan läggs skorna tillbaka i högen, två nya deltagare får ögonbindlarna och leken börjar om. Flest antal rätta skopar vinner.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Kimslek

Material
  • Bricka
  • Filt
  • Blandade saker
Kategori
Betyg 4.02/87

Beskrivning
Ett urval av olika saker läggs på en bricka. Det gäller för deltagarna att under en förutbestämd tidsperiod försöka memorera så många saker som möjligt. Sedan läggs en filt över brickan och nu får deltagarna berätta hur många saker de kan minnas.

En variant är att lekledaren istället tar bort en eller två saker och deltagarna ska sedan säga vad som saknas.

Namnet Kim kommer från en bok av Rudyard Kipling. Titelfiguren heter Kim och i boken används leken som en minnesövning under spionträning. I boken används juveler och kallas the jewel game, men leken går att utföra med andra, lite billigare, saker . Kipling har också skrivit Djungelboken. Det finns en hel Wikipediasida på engelska om Kims lek.

Läs eller lämna kommentarer (0)

Ut och handla

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.25/114

Beskrivning
Gymnastiksalens hörn är nu affärer. I ett hörn finns blomsteraffären, i ett annat fiskaffär, järnaffär och kanske en mataffär i det sista. Deltagarna börjar från mitten av salen. Lekledaren säger en sak som man kan handla i någon av affärerna och det gäller för deltagarna att snabbast möjligt ta sig till rätt butik.
Läs eller lämna kommentarer (3)

Pin It on Pinterest

X