Alla lekar

Sök bland lekarna
Alla Lekarkivets lekarBokstavsordning Ö-A.
560 lekar hittades.

Knutgubbe

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.36/14

Beskrivning
För att leka knutgubbe behöver man vara några stycken, minst tre, men det kan bli lite torftigt. Faktiskt blir det nästan roligare ju fler man är. Vidare behöver man ett fristående hus av lämplig storlek (villa, sommarstuga etc) och en räfsa eller liknande redskap med skaft. En vimpel på ett kvastskaft kan också funka bra. En av deltagarna utses till knutgubbe. Denne ska sedan gå runt huset, och hållla kvasten, räfsan eller vad det nu är framför sig. Närsomhelst får knutgubben vända från medurs till moturs och tvärtom. Det gäller nu för övriga deltagare att hålla sig undan. Den som blir upptäckt av knutgubben får förstås ta över denna roll. Observera att det är absolut förbjudet för knutgubben att springa, och om det finns fönster i huset så är det inte tillåtet att spana genom dessa för att se vad som försigggår på andra sidan huset.
Bidrag från:
Mats Henning
Läs eller lämna kommentarer (2)

Knuten

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.86/59

Beskrivning
Gruppen bildar en ring och står tätt intill varandra. Alla
blundar och sträcker in händerna i mitten av ringen.

Nu gäller det att i blindo hitta två händer att ta tag i, en i varje hand :). (Ledaren kan vara till god hjälp och kolla upp så att alla verkligen någon att hålla i, speciellt med småbarn). När alla håller varandra i händerna får man öppna ögonen. Nu ska man lösa ut virrvarret av händer som har bildats utan att släppa taget.

Om allt funkar som det ska, ska man till slut ha en stor ring där alla håller varandra i händerna!
Bidrag från:
Emma
Läs eller lämna kommentarer (3)

Klädstafett

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.89/17

Beskrivning
Varje lag har vars en kappsäck packad med likadana eller i allafall likartade klädesplagg tex mössa, tröja, byxor, jacka och stövlar.

När starten går öppnar första man kappsäcken, klär på sig alla kläder och springer en uppgjord sträcka. När han återvänder till startplatsen, tas kläderna av, packas ner i väskan igen och överlämnas till nummer två som gör samma sak.

Väskan kan ju alltid skippas.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Kläder och tärningar

Material
  • Blandade kläder
  • Tärningar
Kategori
Betyg 4.33/9

Beskrivning
Alla deltagare sitter runt en hög med blandade kläder som med fördel gärna får vara lite knasiga. En person börjar leken genom att slå två stycken tärningar. Skulle båda tärningarna råka visa samma siffror ropar alla "DUBBELT!". Den som ropar sist måste ta på sig ett plagg ur högen i mitten som medspelarna väljer ut.

Visar tärningarna olika händer ingenting.

Så fortsätter man att i tur och ordning få kasta tärningarna och när kläderna är slut är leken slut.

Om det är påsk kan deltagarna sakta förvandlas till påskgubbar eller gummor

Om det är svårt att avgöra vem som sa "DUBBELT!" sist kan man ju ändra på reglerna så att det är den som slår dubbelsiffror som får ta på sig ett plagg de andra bestämmer.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Klä midsommarstången

Material
  • Blandade föremål att klä midsommarstången med
Kategori
Betyg 2.79/28

Beskrivning
Deltagarna delas in i lika stora lag. Varje lag utser en lagmedlem som levande midsommarstång (eller julgran om det är juletid).

Lagen ställer sedan upp på led längs en startlinje. Lagens midsommarstänger ställer upp några meter framför sina lag med armarna utåt sträck för att verkligen se midsommarstångsaktig ut.

Vid varje lag finns en uppsättning av blandade föremål att klä midsommarstången med. Det kan i princip vara vad som helst från kläder till blommor eller, som när vi lekte den i gympasalen, gymnastikband och koner m.m. Endast fantasin kan sätta gräns.

På startsignal plockar förste man i varje lagled något ur samlingen med föremål, springer fram och klär "midsommarstången" med detta. Rusar sedan tillbaka till sitt lag och växlar till person nummer två som gör samma sak.

Så fortsätter man tills alla föremål är slut. Laget som är färdigt först vinner.

Eller om man har en omröstning om vem som lyckades bäst.

Eller om man gör en stor gemensam samling av föremål, vilket lag som klätt sin midsommarstång med flest saker.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Kluriga pinnar

Material
  • Pinnar
Kategori
Betyg 3.43/23

Beskrivning
Två tävlande har mellan sig lagt ut tjugo stycken pinnar. Pinnarna kan vara i storlek som blyertspennor.

En deltagare inleder leken genom att plocka upp en, två eller tre pinnar från samlingen i mitten. Sedan går turen över och den andra får i sin tur också plocka upp max tre pinnar.

Så fortsätter man tills det inte är några pinnar kvar och den som plockar upp den sista pinnen är vinnaren!

Ett enkelt men kul matte strategispel som passar utmärkt om man är utomhus med en grupp och vill ha något att göra. Gruppen delas in i par som får börja leta upp tjugo pinnar var. Sedan möts man i paret. De som vinner stanna kvar vid "brädet" och de som förlorar får byta platser.

Går förstås även att spela inomhus med klossar eller pärlor.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Klunsakampen

Material
  • Rockringar
Kategori
Betyg 3.35/19

Beskrivning
Två lag delas upp och ställer sig på led parallellt med varandra med några meters avstånd. För mellan förste man i lagleden läggs en båge (halvcirkel) av c:a 20 rockringar ut.

När startsignalen går hoppar försteman från varje lagled jämfotahopp genom rockringsbågen tills man möter en motståndare. Då stannar båda i varsin rockring och spelar en "sten sax påse" (klunsa) kamp. Den som förlorar måste lämna sin rockring och ställa sig sist i sitt lagled.

Samtidigt lämnar en lagmedlem från det förlorande laget sitt led och börjar hoppa jämfota genom rockringsbågen. Men den som vann klunsakampen har också fått möjlighet att hoppa vidare så långt denne hinner när förlorande motståndare fick lämna sin rockring och kan vinna lite mark. Tills man möter en motståndare igen och en ny klunsakamp inleds. Det lag som hinner hoppa genom hela rockringsbågen tills rockringarna tar slut vinner!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Klockan

Material
  • Hopprep
Kategori
Betyg 3.13/16

Beskrivning
En hopprepslek där deltagarna hoppar från 0-12 (eller 24) hopp som timmarna på en klocka. Två deltagare slår repet, övriga väntar i led på sin tur att hoppa in. I första omgången springer alla i turordning genom bågen utan att hoppa, klockan är alltså 00:00, därefter ökar man på antalet hopp med ett efter varje avklarad omgång.

Den som missar får byta plats med någon av vevarna.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Klappklappleken

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 2.99/10

Beskrivning
Deltagarna sitter runt ett bord. Alla lägger händerna på bordet enligt följande. Handflatan ska vara neråt och kompisen till vänster ska sin arm över din vänstra arm och kompisen till höger ska ha sin arm under din höger arm. Så inte ens egna händer ligger brevid varann.

En person börjar klappa en gång på bordet och så snabbt som möjligt ska kompisen brevid klappa sin hand och så går det runt i ordning medsols. Om någon vill byta håll klappar den två gånger i bordet. Då kan det bli problem vem av kompisarna brevid som ska klappa. Allt ska gå väldigt snabbt och den som inte hinner klappa eller klappar fel åker ut.

Variant

Man kan ge deltagarna en chans att göra fel. Klappar man fel en gång så får man dra ur den handen som klappade fel ur leken. Då deltar man fortfarande med sin andra hand. Men skulle man klappa fel igen har man inga händer kvar på bordet och får vänta till nästa runda. I denna version av leken har händerna alltid "sin egen plats" på bordet. Så man byter inte positioner när deltagare åker ut. Kul, enkel, koncentrations krävande lek!
Bidrag från:
Familjen Kero
Läs eller lämna kommentarer (0)

Klapp klapp spring

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.56/18

Beskrivning
Denna leken kan närmast beskrivas som en blandning av Snappa vanten och Duck duck goose.

Deltagarna delas in i två grupper som ställer upp sig på två linjer långsides varandra med ett par meters mellanrum. Hur stort mellanrummet är får anpassas efter ålder och situation. Grupperna står vända med ansiktena mot varandra.

Leken inleds med att alla deltagare i ena gruppen håller fram sina händer i midjehöjd med handflatan upp.

Den som står längst åt höger i andra gruppen löper diagonalt över mellanrummet till den som står i ytterpositionen i motståndargruppen.

Löpningen fortsätter längs med hela gruppen. Den som springer ska klappa i båda händerna på tre valfria personer i motståndarlinjen.

Vid tredje klappen vänder löparen tillbaka mot sitt lag så fort som möjligt. Den person som fick den tredje klappen måste springa ikapp löparen och försöka kulla denne innan den når tillbaka till sitt lag.

Om löparen hinner tillbaka utan att bli fångad, vinner man över motståndaren till sitt lag och båda ställer sig sist i löparens lag.

Om löparen blir kullad kan man göra på två sätt.
Antingen göra att jakten vänder och den som jagades blir jagad tills någon hinner till sitt hem lag.

Eller att jakten avbryts och löparen får följa med och ställa sig sist i motståndarlaget.
Läs eller lämna kommentarer (0)

King Out

Material
  • Tennisboll
Kategori
Betyg 3.70/65

Beskrivning
Man börjar genom att rita upp en kvadrat som är ungefär 4x4 meter stor. Kvadraten delas sedan in i fyra lika stora rutor. Som rutor på ett schackspel. Det går lätt att rita med krita på asfalt bra men många skolgårdar har ofta sådana rutor färdigmålade.

Rutorna har namnen Kung, Dam, Knekt och Tjänare (slav). Målet är komma till Kungarutan och försvara platsen. Det går till såhär.

Fyra personer spelar åt gången, en person i varje ruta. Man spelar lättast med en tennisboll. I första omgången hamnar man slumpmässigt i någon ruta.
Om man är fler än fyra som spelar står övriga på led och väntar på att en plats ska bli ledig.

Den som står i Kungarutan inleder genom att slå bollen med öppen hand (eller studsa den) i någon annan spelares ruta. När bollen studsat i rutan slår personen i rutan bollen vidare med öppen hand till någon annans ruta osv.

Bollen måste studsa en gång i spelarens ruta innan den slås vidare. Den får inte studsas i egen ruta eller studsa mer än en gång. Bollen får inte heller rulla.

Om inte bollen returneras rätt är man ute. Då sker följande. Om man står i Damrutan flyttar man ner till Slavrutan och Knekten tar över Damrutan.

Är man fler än fyra får man ställa sig utanför planen sist i ledet och den som står först i ledet går in på Slavrutan.

Detta är den variant jag spelade i skolan på min tid. Det finns många varianter så det är viktigt att man är överrens om hur högt bollen måste studsas för att det ska vara giltigt.

Visa King-Out planer har en liten cirkel i mitten som fungerar som serveruta. Om bollen studsar i den under spel får vem som helst slå den.

Denna lek kallas four square eller king's corner på engelska.



Läs eller lämna kommentarer (9)

Kinesiskörfil

Material
  • En ärtpåse eller boll
Kategori
Betyg 3.81/131

Beskrivning
Deltagarna står i en ring med en person i mitten med en boll. Deltagaren i mitten kastar bollen till någon i ringen. Personerna som står till vänster och höger om den som fångar bollen ska nu lägga handen sin kind som vetter mot boll hållaren (vänster hand på sin vänstra kind och vice versa). Personen som fångat bollen kastar omedelbart tillbaka den till personen i mitten. Bollen kastas sen direkt till någon i ringen igen och sidokamraterna till fångaren tar upp handen närmast bollen mot sin kind. Gör någon fel, tex lyfter sin hand mot fel kind, eller glömmer göra det helt får denne sätta sig ner och vila till nästa runda. Eventuellt kan den som gör fel få stå i mitten.
Läs eller lämna kommentarer (2)

Kinesiska muren

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.30/146

Beskrivning
Gymnastik salen delas på mitten med hjälp av bänkar eller tunna gymnastikmattor. Detta bildar den kinesiska muren. På ena sidan samlas deltagarna för att förberda sig att storma över muren för att nå fram till skatten. En skatt som utgörs av mycket värdefulla ärtpåsar eller lekband och ligger längst ner på motsatta kortsidan. Detta hade varit mycket enkelt om det inte vore för de två vakter som placerats bakom muren för att vakta dyrbarheterna.

När startskottet går gäller det för skattplundrarna att ta sig över muren, förbi vakterna för att hämta en skatt. Vakterna får inte röra sig från muren utan måste försöka fånga de personer som passerar över. Blir man tagen över går man till att bli vakt. Vinner gör den som har flest skatter när leken är slut.
Läs eller lämna kommentarer (3)

Kimslek

Material
  • Bricka
  • Filt
  • Blandade saker
Kategori
Betyg 4.03/136

Beskrivning
Ett urval av olika saker läggs på en bricka. Det gäller för deltagarna att under en förutbestämd tidsperiod försöka memorera så många saker som möjligt. Sedan läggs en filt över brickan och nu får deltagarna berätta hur många saker de kan minnas.

En variant är att lekledaren istället tar bort en eller två saker och deltagarna ska sedan säga vad som saknas.

Namnet Kim kommer från en bok av Rudyard Kipling. Titelfiguren heter Kim och i boken används leken som en minnesövning under spionträning. I boken används juveler och kallas the jewel game, men leken går att utföra med andra, lite billigare, saker . Kipling har också skrivit Djungelboken. Det finns en hel Wikipediasida på engelska om Kims lek.

Läs eller lämna kommentarer (0)

Kims naturlek

Material
  • Naturmaterial
Kategori
Betyg 3.25/12

Beskrivning
Ledaren förbereder leken genom att i förväg samla in lite olika saker som går att finna i närområdet och placerar dessa lite snyggt i en ruta.
Deltagarna delas in i lag, eller så får de de arbeta enskilt beroende på hur många som ska vara med. De får sedan studera ledarens ruta i 30 sekunder och skickas därefter iväg för att skapa en exakt likadan ruta med samma innehåll och utseende.

Om det behövs kan man lägga en filt över originalrutan för att förhindra tjuvkikande.

Det ges en poäng för varje rätt sak och om möjligt så kan man dela ut bonuspoäng om de också kan säga vad det är för saker, t.ex trädnamnet om man använt ett löv.

Läs eller lämna kommentarer (0)

Killerboll

Material
  • Mjukboll
Kategori
Betyg 4.03/246

Beskrivning
Alla deltagare sprider ut sig i en sal eller inom ett visst område. Sedan så kastas en boll in. Alla kan sedan bränna sina kamrater genom att kasta bollen på dem. Huvudet är skyddat.
Om en person fångar bollen bränns istället den som kastat. (Det är en regel man kan skippa).
Bollen får inte studsa innan den träffar någon, då gills inte bränningen.
När man blivit bränd får man sitta på en bänk vid sidan. Där får man vänta tills den personen man blivit bränd av blir bränd själv!

Då får alla deltagare som blivit brända av just den personen komma in i leken igen. Spelet fortsätter tills alla är utebrända utom en.
Man kan även kasta in fler bollar. (Bollen ska givetvis vara mjuk).

Om det blir för lång väntan för dem på bänken och dåligt tempo kan man absolut släppa in alla på plan igen för att få igång det igen!
Läs eller lämna kommentarer (13)

Killerball fyran

Material
  • Mjukbollar
  • Gymnastikbänkar
  • Stora innebandymål eller plintar
Kategori
Betyg 3.87/8

Beskrivning
En ganska liten plan, ungefär 8x8m, delas i fyra lika stora rutor med hjälp av bänkar ställda som ett kryss i mitten.
Placera en plint eller ett stort innebandymål mitt i varje ruta med långsidorna vända mot mitten. Dessa ska fungera som skydd för deltagarna under leken.

Deltagarna delas in i fyra lag, ett lag i varje ruta. Varje deltagare har ett lekband i lagets färg.

Målet är att försöka bränna ut deltagarna i motståndarlagen genom att träffa dem med mjukbollar. Använd 2-3 bollar.

Blir man bränd får man sätta sig på en av bänkarna tills den man blev bränd av själv blir tagen, då går man tillbaka ut på plan igen.

Huvud och händer är fria, man blir bränd även efter studs. Det är inte tillåtet att gå med bollen utom när man är enda spelaren på plan kvar i sitt lag.

Blir hela laget utbränt lämnar laget ifrån sig en deltagares lekband till ledaren i pant och alla i laget får gå tillbaka in på planen igen.

Kör ca 10 min innan lagen får rotera och alla brända kommer in igen.
Blir man av med många band är det inte bra, annars utses det ingen speciell vinnare


Bidrag från:
Sara Kanerot
Läs eller lämna kommentarer (0)

Kejsaren av Kina

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.39/39

Beskrivning
Alla deltagare sitter i en ring. Lekledaren inleder genom att säga "Kejsaren av Kina tycker om kaffe, men inte te". Den som sitter till vänster om ledaren fortsätter med att säga något som kejsaren tycker om och inte tycker om. Man kan säga precis vad som helst.

Ledaren är den ende som vet om påståendet stämmer eller inte och ger svar om det är rätt eller fel.
Det som avgör vad som är rätt, i det här exemplet, är om det finns ett "T" i ordet eller inte. Det finns ett "T" i te men inte i kaffe, alltså gillar kejsaren inte te.

Det är förståss tillåtet att använda andra bokstäver! :)
Läs eller lämna kommentarer (0)

Kedjan - Fisknätet

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.67/6

Beskrivning
En tagare börjar jaga. När någon blivit tagen håller de varandra i hand och fortsätter jaga. Även när de lyckas fånga en tredje håller de varandra i händerna. Men när en fjärde blivit fångad delas tagarna upp i par om två. Leken fortsätter och så fort en kedja blivit fyra personer delas den upp i två.

En variant är att kedjan inte delas upp utan att alla tagare fortsätter och hålla ihop tills alla blivit infångade.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Kedjan

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.46/13

Beskrivning
Deltagarna ställer sig på ett led vända åt samma håll. Med hjälp av rep knutna kring anklarna länkas allas högerben samman. Sedan ska ledet försöka att gå en liten utstakad runda.
Eftersom benen är sammanlänkade gäller det att kunna samarbeta och förflytta sig i takt.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Katten, mössen och osten

Material
  • Något som kan vara osten
Kategori
Betyg 3.57/21

Beskrivning
En deltagare utses att vara katt och två eller tre andra blir mössen. Övriga deltagare ställer sig i en stor cirkel, hand i hand, med sträckta armar.

Katten startar leken i mitten av cirklen och får under lekens gång inte röra sig utanför den. Mitt i ringen, tillsammans med katten, läggs en sak som ska vara osten. Det kan vara en halsduk, ärtpåse eller liknande. Mössen startar utanför cirklen och de vill givetvis ta osten.

Mössen får röra sig in och ut ur cirklen mellan deltagarna i ringen hur mycket de vill medan de ska försöka stjäla osten som katten bevakar.

Beroende på hur många som är med och leker kan man bestämma om det räcker att mössen lyckas komma åt osten eller om de också måste ta osten ur cirklen.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Katten och råttan

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.90/31

Beskrivning
Alla deltagre utom två ställer sig i en ring hand ihand. Av de två utses en till katt och den andra till råtta. När leken startar börjar råttan inne i ringen och katten utanför. Sedan gäller det givetvis för katten att få tag i råttan, deltagarna i ringen kan ömsom hjälpa eller stjälpa jagarna genom att höja och sänka sina händer för att därigenom öppna en passage genom ringen. Lyckas katten med sitt uppdrag blir katten råtta och en person ny blir katt.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Kasta över plan

Material
  • Tennisboll
Kategori
Betyg 3.13/16

Beskrivning
Två lag spelar på en fotbollsplan med en tennisboll. För att få poäng ska tennisbollen kastas in i motståndarnas mål. Men man får bara röra sig inom och kasta bollen från eget straffområde. Man turas om inom laget att få kasta bollen.

Alla i laget är målvakter och står uppställda mellan stolparna längs mållinjen under spelets gång.

Enda gången någon får röra sig utanför det egna straffområdet är om någon i laget lyckas fånga en lyra på ett kast från en motståndare.

Är det en tvåhandslyra får kastaren gå fram till planens mittpunkt och kasta mot motståndarnas mål.

Är det en enhandslyra får kastaren ställa sig på straffpunkten, 9 meter från motståndarmålet.

Detta var en mycket populär lek när jag gick i mellanstadiet (för lite över 20 år sedan, huu) och jag minns att vi använde våra jackor som extra försvar och skydd när någon kastade mot vårt mål från straffpunkten.
Läs eller lämna kommentarer (3)

Kasta Gris

Material
  • Boll
Kategori
Betyg 3.53/174

Beskrivning
Deltagarna står i en ring och kastar en boll mellan sig. Det gäller att fånga bollen och inte tappa den. Skulle man tappa bollen eller misslyckas att fånga den får man första gången bokstaven G. Andra gången man tappar den får man bokstaven R sedan I och slutligen S. När man missat bollen fyra gånger är man ute ur leken. Den som är kvar till sist har vunnit.
Bidrag från:
Sara Karlsson
Läs eller lämna kommentarer (2)

Kast med vad som helst

Material
  • Något att kasta
  • vad som helst!
Kategori
Betyg 3.52/459

Beskrivning
En variant av kast med liten boll.
Man kan köra "kast med liten stereobänk", "kast med små glasögon" osv fantasin har inga gränser.
Man kan skratta ihjäl sig. Detta kan man köra både individuellt och parvis. Vi har det ofta som en gren i 5-kamp.
TOPPEN-SKOJ.
Bidrag från:
Anna Wärnelius
Läs eller lämna kommentarer (5)

Pin It on Pinterest