Alla lekar

Sök bland lekarna
Alla Lekarkivets lekarNyast först.
560 lekar hittades.

Följa John

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.40/98

Beskrivning
En person är John de övriga deltagarna står bakom honom i ett led. John ska förflytta sig runt på olika sätt och de som följer efter måste göra exakt precis som John. Enkel men rolig lek!
Läs eller lämna kommentarer (1)

Dunkgömme

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.22/125

Beskrivning
Den ultimata kurragömmaleken!
En person står vid en stolpe (ex en flaggstång eller ett träd) och räknar till 100. Övriga deltagare springer och gömmer sig väl. När letaren räknat klart säger han 100 högt och tydligt så alla kan höra och börjar sökandet.

När letaren ser/hittar tex Kalle som gömt sig rusar båda till stolpen och försöker slå handen mot den först. Hinner letaren först säger han "Dunk för Kalle 1, 2, 3!". Då är Kalle ute ur leken. Hinner Kalle först säger han "Dunk för mig 1, 2, 3!" då har han klarat sig.

Den som blivit dunkad först av letaren blir ny letare nästa runda. MEN, skulle den som är sist kvar hinna före letaren till stolpen kan han, om han vill, säga "Dunk för hela rasket 1, 2, 3!" Då får letaren leta även nästa runda.
Läs eller lämna kommentarer (3)

Land och rike

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.07/201

Beskrivning
En ganska stor cirkel ritas i sanden.
Cirkeln delas in i lika många och stora tårtbitar som det finns deltagare i leken. Tårtbitarna blir deltagarnas länder. Man bestämmer vad ens land ska heta och ställer sig mitt i sitt tårtbits-rike.

Den som ska inleda leken tar en lagom stor pinne i handen och ska kasta in den i någons rike. Samtidigt som pinnen kastas säger man "Jag invaderar Legoland!" (eller vad landet nu heter). Alla utom den som fått pinnen inkastad i sitt rike springer ut ur cirkeln så långt man hinner. Den som fått pinnen i sitt land plockar snabbt upp den från marken och skriker "STOPP!!!" då måste de som springer stanna omedelbart och stå alldeles stilla.

För nu ska den som blivit invaderad försöka träffa någon av löparna med pinnen. Därför är det viktigt att pinnen inte är för stor eller för tung eller att man kastar för hårt. Lyckas man med att träffa någon med pinnen får man ta en bit av dennes rike genom att rita om gränsen så långt man når med pinnen.

Den gamla gränsen suddas ut. Sedan återgår alla till sina länder och den som blivit invaderad fortsätter leken genom att invadera någon annan.

Skulle man däremot missa när man kastar pinnen får istället den man siktade mot ta en del av ens rike med hjälp av pinnen.
Läs eller lämna kommentarer (25)

Röda och vita rosen

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.97/116

Beskrivning
Denna lek som bl.a finns med i boken Mästerdetektiven Kalle Blomkvist, lekte vi ofta när jag gick i skolan.

Deltagarna delar upp sig i två lag. Ett lag är röda rosen och det andra är vita rosen. Det behövs en sak som ska gömmas, t.ex en fin sten eller något liknande.

Ett lag, t.ex vita, får börja med att gömma saken på ett listigt ställe. Alla i laget måste veta precis var den är gömd. Motståndarlaget, röda rosen, står samlat någonstans utom synhåll och väntar medans saken blir gömd. När vita laget är klara ropar de på röda laget som nu ska hitta saken.

För att kunna hitta den lättare kan de fånga en medlem i vita laget. När de fångat någon måste denna personen ge en ledtråd till var saken är gömd. När röda laget fått en ledtråd måste de släppa fången fri. När röda rosen lyckas hitta saken är det deras tur att gömma och bli jagade.

Vi lekte dock en annan variant, att när man tar fast en från det andra laget så skall den ge 3 ledtrådar till var föremålet finns gömt, men endast 1 av ledtrådarna skall vara sann. På detta sätt blir det lite svårare att hitta föremålet och man kan lura det andra laget att söka på helt fel ställe. (Tillägg från Ida i Finland, tack!)

Läs eller lämna kommentarer (2)

Karusellen

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.27/41

Beskrivning
Alla deltagare sitter på stolar i en ring utom en person som står i mitten. Alla i leken får ett nummer, även den som står i mitten.
Vi säger att det är tolv deltagare som då alltså numreras från 1-12.

Leken börjar med att personen i mitten säger två nummer, t.ex 4 och 7. Då ska personerna 4 och 7 ställa sig upp, gå in mot mitten och skaka hand.
Sedan ska de sätta sig på en stol igen. Men det är inte så lätt! För medan de skakar hand kan personen som stod i mitten sätta sig på en av de nu lediga stolarna.
Samtidigt får den som sitter och har en ledig stol till höger om sig hoppa över till den! Så får de sittande fortsätta att byta till en ledig stol på höger sida runt, runt som
en karusell i full fart. Det gör det extra svårt för de i mitten som inte har någon stol att sätta sig ner.

När någon av dem tillslut lyckas sätta sig på en ledig stol får den som är utan stol säga två nya nummer!

Helfestlig, fartig lek där alla är aktiva.
Läs eller lämna kommentarer (2)

Sagan

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.58/36

Beskrivning
En småmysig aktivitet som passar bra om man sitter i en ring. Ledaren börjar berätta första meningen i en saga. T.ex "Det var en gång en
liten flicka som hette Lisen.". Sedan får nästa person i ringen lägga till en mening och sedan nästa osv. Antingen slutar man
när man kommit tillbaka till ledaren eller fortsätter så länge det behövs för att ge sagan ett bra slut!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Tuggummi

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.60/48

Beskrivning
Alla deltagare utom en lägger sig raklånga på golvet i en ring. Huvudena mot mitten och fötterna utåt. Alla i ringen håller grannen på varje sida i handen allt vad de kan.
För personen som inte ligger ner ska nu försöka dra loss folk från ringen (dra i benen). De i ringen hjälps åt att kämpa emot som ett segt tuggummi. Om någon tappar taget
får denne resa sig upp och så lagar personerna som ligger kvar snabbt ringen igen. De som blir utdragna kan antingen hjälpa till att dra loss eller sätta sig vid sidan och
heja på de andra. Var försiktiga när ni drar, begränsa gärna tiden och hur hårt man får dra i varje person.
Läs eller lämna kommentarer (2)

Alla som...

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.72/54

Beskrivning
Alla deltagare sitter i en ring. Ledaren säger en mening i stil med "Alla som har röda byxor!" Då ska alla i ringen som har
röda byxor ställa sig upp och springa ett varv runt ringen!

En väldigt bra lek att använda om man vill förflytta barn/elever till andra rum i viss ordning!


Läs eller lämna kommentarer (0)

Stackars lilla kissen

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.51/37

Beskrivning
Alla deltagare sätter eller ställer sig i en ring förutom en som är i mitten.
Han som är i mitten är en katt som ska krypa fram till någon i ringen och mjaua tre seriösa mjau.
Personen som katten gått fram till ska då säga medlidande Stackars lilla kissen tre gånger.
Om personen skrattar när han säger det får han gå till mitten och vara kissen.
Bidrag från:
Ellen Fasth
Läs eller lämna kommentarer (0)

Namnlek med ballong

Material
  • Ballong
Kategori
Betyg 3.93/93

Beskrivning
Alla deltagarna står i en ring. En står mitt i ringen med en ballong. Leken börjar med att personen i mitten säger någon av de övriga deltagarnas namn och samtidigt kastar upp ballongen i luften och stiger in i ringen. Personen som blev uppropad rusar fram och slår upp ballongen i luften igen innan den landar på marken och säger någon annans namn. Så fortsätter man tills man inte orkar längre!

Går givetvis även att utföras med en vanlig boll, då gäller det att vara snabb!
Läs eller lämna kommentarer (3)

Vem är min vän?

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.93/29

Beskrivning
En av deltagarna får gå ut ur rummet. De övriga utser någon som får vara "vännen". Deltagaren som fick gå ut kallas in igen och får fråga någon "Vem är min vän?". Den som svarar säger då något som beskriver "vännen" t.ex. "Din vän har en grön tröja" eller "Din vän tycker om bilar". Sedan fortsätter personen att fråga deltagarna tills denne fått tillräckligt många ledtrådar och kan avslöja "vännen". Då får "vännen" gå ut och en ny vän utses.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Flirtlek

Material
  • Stolar
Kategori
Betyg 4.45/29

Beskrivning
Alla deltagarna utom en sitter i en ring på stolar. Personen utan stol står i mitten och är vaksam på vad de övriga gör. För sitter man ner ska man försiktigt söka någon av de andra sittandes uppmärksamhet och snabbt försöka byta plats med denne utan att personen i mitten hinner märka något.

Man får blinka till varandra eller göra något annat tecken för att visa att man vill byta plats. Det gäller för personen i mitten att vara vaken och försöka stjäla någons plats medan de byter stolar.

Försök att byta stolar ofta så blir det fart i leken!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Namnlek med tidning

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.11/53

Beskrivning
Alla deltagarna utom en sitter i en ring på stolar. Personen utan stol står i mitten med en hoprullad tidning i handen. Leken börjar med att personen i mitten säger någon av de övriga deltagarnas namn högt.

Den personen som blir uppropad måste snabbt säga namnet på någon annan i ringen innan personen i mitten hinner slå honom på knäna med tidningen. Den som hör sitt namn ropas upp måste i sin tur ropa namnet på någon annan i ringen osv, är man inte tillräckligt snabb och blir slagen på knäna får man ta över tidningen och ställa sig i mitten.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Icke smile

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.25/8

Beskrivning
Alla ställer sig i en ring och tar varann i hand. Sen ska alla börja springa runt och säga "ABC, 123, icke smile, icke le. Icke vise tänderne" Sedan stannar alla. (Tips, det bästa är att stanna bredbent).

Nu ska en person börja med att flytta sin ena fot till kompisen brevids utan att lyfta foten från marken. Kompisen drar sin ena fot till nästa fot och så går det vidare. Tillslut kan man stå hur som helst. Och gissa vad man skrattar!

Den som ramlar eller ger upp först förlorar ända tills det finns två kvar och dom är segrarna.
Bidrag från:
Familjen Kero
Läs eller lämna kommentarer (0)

Klappklappleken

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 2.99/10

Beskrivning
Deltagarna sitter runt ett bord. Alla lägger händerna på bordet enligt följande. Handflatan ska vara neråt och kompisen till vänster ska sin arm över din vänstra arm och kompisen till höger ska ha sin arm under din höger arm. Så inte ens egna händer ligger brevid varann.

En person börjar klappa en gång på bordet och så snabbt som möjligt ska kompisen brevid klappa sin hand och så går det runt i ordning medsols. Om någon vill byta håll klappar den två gånger i bordet. Då kan det bli problem vem av kompisarna brevid som ska klappa. Allt ska gå väldigt snabbt och den som inte hinner klappa eller klappar fel åker ut.

Variant

Man kan ge deltagarna en chans att göra fel. Klappar man fel en gång så får man dra ur den handen som klappade fel ur leken. Då deltar man fortfarande med sin andra hand. Men skulle man klappa fel igen har man inga händer kvar på bordet och får vänta till nästa runda. I denna version av leken har händerna alltid "sin egen plats" på bordet. Så man byter inte positioner när deltagare åker ut. Kul, enkel, koncentrations krävande lek!
Bidrag från:
Familjen Kero
Läs eller lämna kommentarer (0)

Hitta prylarna

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.31/26

Beskrivning
Två lag mot varandra som väljer ut varsin deltagare som får ta på sig ögonbindel. Resten av lagen ställer sig sen i ring runt om dem och lekledaren kastar ut prylarna (vi brukar har legobitar) på marken. Sedan ska personerna med ögonbindel försöka hitta prylarna i lagets färg med hjälp utav sina lagkamrater som får försöka vägleda utan att röra. Det laget som hunnit hitta alla prylarna av rätt färg vinner.
Bidrag från:
Ulrika Malmgren
Läs eller lämna kommentarer (0)

Trollskatten

Material
  • Trollskatt
Kategori
Betyg 4.01/22

Beskrivning
En person får vara Trollet och sitter blundandes ner på golvet. Sidan om sig har trollet sin skatt, tex en ärtpåse eller liknande. Övriga deltagare står tysta runt om i en ring. Smygande försöker de en och en att ta skatten från trollet. Ev kan lekledaren tyst peka på vem som ska smyga fram. Hör trollet att något är i görningen vaknar det med ett trollvrål. Den som lyckas oupptäckt ta skatten blir nytt troll.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Elden är lös!

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.11/18

Beskrivning
Alla deltagarna utom en sitter på stolar i en ring. Den som inte har någon stol går i mitten av ringen från person till person och frågar "Får jag låna lite eld??". "Nej, du får fråga i nästa hus" svarar alla.

Undertiden som personen i mitten går runt och frågar ska övriga genom att söka ögonkontakt eller viska till varandra byta stolar. När två personer försöker byta stol ska den som står i mitten försöka ta en ledig plats. Den som blir utan stol får fortsätta att gå runt och ställa frågan.

Den som går i mitten kan också säga "ELDEN ÄR LÖS!!!" då ska alla byta stolar.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Kokar gröten över???

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.32/95

Beskrivning
Deltagarna sitter på stolar i en ring. En deltagare går i mitten av ringen och frågar någon som sitter "Kokar gröten över?". Om den som sitter svarar "Nej" får deltagaren i mitten gå till någon annan och fråga samma fråga. Svarar den sittande "Ja!" frågar personen i mitten tillbaka "Som vadå?". Om den som sitter då svarar "Som en ko!" måste alla byta platser genom att röra sig och låta som kor. Den som blir utan stol får fortsätta i mitten och fråga.
Läs eller lämna kommentarer (5)

Dirigenten

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.66/43

Beskrivning
En person utses till detektiv och går ut ur rummet. Resten står eller sitter i en ring och utser en dirigent. Detektiven kallas in igen, ställer sig mitt i ringen och ska nu på högst tre försök lista ut vem som är gängledaren.

Dirigenten försöker i smyg från detektiven visa rörelser som de andra ska imitera.

Läs eller lämna kommentarer (0)

Vroom

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.36/19

Beskrivning
Deltagarna sitter i en ring. En person börjar med säga "Vroom!" till sin granne, antingen höger eller vänster. "Vroomet" skickas vidare åt samma håll tills någon säger "TUT TUT" då byter "Vroomet" håll. En riktig evighetslek om man inte kör med utslagning.
Läs eller lämna kommentarer (2)

Gnistan

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.27/19

Beskrivning
Fungerar som Vroom fast i stället för att säga "Vroom" håller man varandra i händerna i ring och skickar en handtryckning vidare runt i ringen. Två handtryck byter håll.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Telegram

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.23/21

Beskrivning
Fungerar som "Gnistan". Alla står i en ring och håller varandra i händerna. Någon börjar med att säga: "Jag skickar telegram till "Nisse", trycker sedan lätt till handen på den som står sidan om sig. Tryckningen skickas vidare i ringen tills den når "Nisse" som då säger att telegrammet är framme. Då får "Nisse" skicka nästa telegram till vem han vill i ringen.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Hunden och benet

Material
  • Ett ben
Kategori
Betyg 2.99/31

Beskrivning
Först av allt måsta man fixa en sak som skall föreställa hundbenet. Man kan exempelvis använda sig av en pinne eller linjal.
Alla deltagarna utom en som utses till hund sätter sig på knä på golvet i en stor ring. De böjer sig ner mot golvet och håller för sina ögon, medan hunden smyger bakom ringen och gömmer sitt ben bakom ryggen på en av dem.

Den som märker att hunden har lagt benet bakom sig, tar upp det och springer ett varv runt ringen och tillbaka till sin plats. Samtidigt ska hunden springa ett varv åt motsatt håll och försöka komma först till den lediga platsen i ringen. Den som kommer först, får sätta sig ner i ringen, medan den andra får ta benet och vara hund i nästa omgång.
Bidrag från:
Katarina O
Läs eller lämna kommentarer (1)

Fruktsallad

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.18/24

Beskrivning
Alla sitter i en ring på vars en stol eller stadig pall. Lekledaren har förberett ett lika stort antal lotter med fruktnamn på som deltagare i leken. Frukterna kan vara tex banan, äpple, apelsin och päron.

Det går ju att använda en kortlek också och använda sig av färgerna, men då blir det ju inte fruktsallad! :)

Ledaren går runt med lotterna i en behållare så alla får dra en som avgör vilken frukt man ska vara i leken. När alla blivit tilldelade en frukt samlas lotterna in igen. Ledaren drar sedan en lott och säger högt vad som står på den. Säger han äpple ska alla "äpplen" flytta ett steg medurs så man sätter sig i grannens knä (om inte den stolen är tom dvs).

Sedan dras en ny lott, om det står banan på denna ska alla "bananer" flytta ett steg medurs. MEN har man någon som sitter i knät på en kan man inte flytta utan får sitta kvar på samma plats tills dess att man sitter fri! Det kan sitta hur många personer som helst på samma stol. Därför bör alltså pallarna vara stadiga :)

Vinner gör den som flyttat sig ett varv och kommer tillbaka på sin egen stol, helst ensam på stolen (i mån av tid).
Läs eller lämna kommentarer (0)

Pin It on Pinterest