Alla lekar
Sök bland lekarna
Alla Lekarkivets lekarNyast först.
560 lekar hittades.
Kortleken
Material
- Inget
Beskrivning
Lekledaren har två kortlekar. För varje värde på korten bestäms en kroppsdel (ex : fot, näsa, hand, mage, rygg, armbåge..). Lekledaren drar två kort och läser upp vilka kroppdelar t.ex. "näsa mot mage" som de motsvarar. Nu gäller det för varje lag att plocka fram två personer som kan uppfylla kravet. Lekledaren kontrollerar att kroppsdelarna verkligen rör vid varandra och placerar ett av de dragna korten mellan dem. Om två personer redan är med i "konstruktionen" men kan uppfylla kravet får de självklart göra det. Det är alltså inte nödvändigt att plocka in fler deltagare om man inte vill. Det laget som tappar ett kort eller ger upp förlorar.Bidrag från:
Ulrika Malmgren
Läs eller lämna kommentarer (0)
Lappleken
Material
- Inget
Beskrivning
Man behöver 20 st lappar, på lapparna skriver man t ex tumme + axel 5 poäng, nästa lapp kind + kind 3 poäng osv sedan viker man ihop alla lappar och lägger i en hög på golvet. Sedan får gästerna parvis ta upp en lapp itaget och läsa vad som står och sedan sätter de lappen emellan och strävar tillsammans att hålla kvar så många lappar som möjligt och när de tappat den första lappen, räknar man ihop poängsumman.Som ni förstår blir det många roliga och konstiga ställningar att skratta åt.
Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (0)
Organisation!
Material
- Inget
Beskrivning
Här gäller det att ordna sitt lags deltagare på led efter givna uppgifter tex bokstavsordning (för-efternamn), längd, ålder eller liknande.För ökad svårighet ska man göra det under tystnad!
Läs eller lämna kommentarer (0)
Balanslek på rep
Material
- Inget
Beskrivning
Lägg ut ett långt rep på golvet och be alla deltagarna att ställa sig med båda fötterna på repet, bredvid varandra. Lekledaren säger sedan åt alla att ställa sig i födelsedagsordning, med 1:a januari längst ut till vänster och 31:a december längst ut till höger. Man måste hela tiden ha en fot på repet och får därför klättra och krama sig förbi varandra.Fungerar bra som uppvärmningslek! Sedan kan man dela in deltagarna i lag eftersom alla nu står blandat, så att de fyra första personerna bildar ett lag och de fyra nästa ett annat lag osv.
Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (0)
Organisationstävling
Material
- Uppdragslista
- Protokoll
- Pennor
Beskrivning
Tävlingsledningen sammanställer ett papper med en massa, massa uppdrag på. Varje uppdrag är värt olika poäng beroende på dess svårighetsgrad.Se här för ett exempel.
Deltagarna delas in i lag och varje lag får ett uppdragspapper samtidigt som startskottet går.
På en förutbestämd tid ska lagen klara av så många uppdrag de hinner och redovisa dessa för tävlingsledningen efterhand som de blir klara. Ledningen avgör huruvida uppdraget är korrekt slutfört och om det är värt full poäng.
Om uppdraget är godkänt noteras det av ledningen. Det kan vara bra att ledningen själva har separata poänglistor för varje lag för att undvika eventuellt fusk.
När tiden är slut räknas lagens poäng ut och ett vinnarlag koras. Ha gärna fler uppdrag än vad som är möjligt att klara under den utsatta så lagen får planera sitt arbete noga!
Läs eller lämna kommentarer (0)
Äggkampen
Material
- Ägg!
Beskrivning
Deltagarna delas upp i par två och två. Varje par får vars ett ägg som de ska kasta mellan varandra. För varje kast som lyckas flyttar de längre ifrån varandra. Det par som klarar längs avstånd utan att ägget går sönder vinner! Kletvarning utfärdas så akta kläderna.Läs eller lämna kommentarer (6)
Samarbetsövning Burken
Material
- Glasburk
- Resåband
- Snöre
Beskrivning
Ledaren förbereder övningen genom att ordna en glasburk (ex. mindre sylt eller marmeladburk) samt en bit elastiskt gummi resårband. Resårbandet knyts till en ögla som är vid nog att den kan spännas åt runt glasburkens smalaste del. I öglan binds sedan lika många snören (ca 1 meter långa) som antalet deltagare i övningen.Deltagarna tar sedan vars ett av snörena och ställer sig i ring kring burken. Nu gäller det för gruppen att genom och dra i sina snören tänja ut reså öglan så att den kan träs över burken.
När gruppen slutligen lyckas få öglan kring burken ska släppa åt så att de kan lyfta den upp i luften. Kräver mycket samarbete av gruppen!
Låt gärna gruppen transportera burken en sträcka!
Låt gruppen också försöka lyfta burken med ögonbindlar. En deltagare utan ögonbindel för dirigera de övriga.
Läs eller lämna kommentarer (0)
Hinderhoppgatlopp
Material
- Inget
Beskrivning
Deltagarna sätter sig på marken, två och två mot varandra med utsträckta ben, så att fotsulorna rör vid varandra.Det måste vara ett jämnt antal deltagare.
Paren sitter på linje med någon meters mellanrum mellan varje par. På så vis bildar deltagarna som en gata med korsliggande "benhinder". Paren numreras från 1 i ordning. Leken börjar med att ledaren säger ett nummer, t.ex. "7".
Det sjunde paret reser sig då genast upp och springer "gatan" ner, hoppandes över benen. När de nått slutet springer de tillbaka på vars en sida bakom ryggarna längs alla paren (längs "utsidan" ) så fort de kan.
När de löpt hela vägen förbi alla par vänder de tillbaka in på "gatan" och hoppar över så många ben de behöver för att komma tillbaka till sin utgångsplats, då sätter de sig ner igen.
Den som kom först tillbaka till sin plats vann rundan. Lekledaren ropar ut ett nytt nummer så fortsätter man tills ingen orkar mer!
Det går även att låta flera par springa samtidigt
för att få ett högre tempo i leken, men se upp så ingen ställer sig upp mitt framför några som kommer springande!
Läs eller lämna kommentarer (1)
Ambulansstafett
Material
- Inget
Beskrivning
Deltagarna delas upp i lag. Lagen ställer upp på led längs en startlinje, några meter bort har varje lag ett rundningsmärke som t.ex en plastkon. När startskottet går springer förste person i varje led runt rundningsmärket och tillbaka till sitt lag, låtandes som en ambulans i utryckning! (TUT TUT!!!). När person ett är tillbaka hos sitt lag hakar person två på och båda springer runt rundningsmärket och låter som ambulanser. Ganska snart springer alla sina rundor och låter som ambulanser.<br> Leken behöver inte vara slut den rundan att hela laget sprungit tillsammans utan då går det att fortsätta med att man lämnar av person efter person vid mållinjen tills dess alla sprungit lika många rundor. Jag vill se den som orkar springa och låta mer efter en sådan lek!Läs eller lämna kommentarer (5)
Spindelnätet
Material
- Rep
Beskrivning
Ett långt rep, eller band, binds kors och tvärs likt ett stort spindelnät mellan t.ex två träd.Öppningarna i nätet måste vara så stora att en deltagare kan ta sig genom det.
Deltagarna ska antingen enskilt eller lagvis ta sig genom spindelnätet utan att nudda vid det. För gör man det har man ju väckt spindlen!
Vill man göra leken svårare i lagtävling får en öppning i nätet endast användas av en enskild deltagare. Då blir det viktigt med en väl uttänkt taktik!
Läs eller lämna kommentarer (1)
Vattenkedja
Material
- Vatten
- Spannar
- Muggar
Beskrivning
Deltagarna ställer sig på ett led. Alla har vars en mugg. Försteman i ledet står vid en vattenkälla av något slag, t.ex en spann full med vatten. Siste man står vid en tom spann. När startsignalen går fyller försteman sin mugg med vatten ur spannen och häller sedan över vattnet från sin mugg till nästa persons mugg osv. När siste man får vattnet i sin mugg häller han det raskt ner i sin spann. Så fortsätter leken, antingen under en förutbestämd tid eller tills vattnet i första spannen är slut. Då mäter man hur mycket vatten laget lyckats transportera.Det finns oändligt med varianter på denna lek. En är att försteman står med en spann vid t.ex en sjö (om det finns en sådan där man är). Försteman fyller sin spann med vatten och slänger det till sina lagkamrater, som står en bit bort med sina muggar beredda att fånga. Det vatten de lyckas fånga i sina muggar springer de iväg med och öser ner i en gemensam spann.
Läs eller lämna kommentarer (3)
Balans hinderbana
Material
- Något att balansera på
Beskrivning
En bana med olika balanshinder prepareras i förväg. Det kan t.ex vara olika långa och breda brädor på olika höjder. Ett lag får gå igenom banan och se hur många som klarar sig i mål utan att nudda mark. Eller se hur långt man klarar individuellt.Läs eller lämna kommentarer (0)
Last man standing (Plankan)
Material
- Planka
Beskrivning
Deltagarna ställer sig på en lång, lagom bred/smal, ostabilt liggande, stock. Från startsignal gäller det att stå kvar längst av alla. Så fort man nuddat mark är man ute. Är man modig går det att själv försöka rucka på stocken så att övriga får det svårt.Läs eller lämna kommentarer (0)
Passage
Material
- Inget
Beskrivning
I denna lek gäller det för två deltagare att mötas och passera varandra på en smal stock eller bräda. Stocken eller brädan måste vara så pass bred att det är lagom svårt men ej omöjligt att lyckas. Dessutom får den gärna ha lite höjd över marken. Om någon tappar balansen och ramlar ner får man försöka igen. Kräver stor samarbetsförmåga!Läs eller lämna kommentarer (0)
Kuddkrig på stock
Material
- Kuddar
- Stock
Beskrivning
Två tävlande står eller sitter mittemot varandra på en stock en bit ovanför markhöjd. Båda tävlande har minst vars en kudde i händerna. När startsignalen går gäller det att tvinga ner sin motståndare med kudden. Det är inte tillåtet att knuffa ner varandra med händer eller fötter.Läs eller lämna kommentarer (1)
Minnespromenad
Material
- Inget
Beskrivning
Ledaren förbereder en liten promenadslinga åt deltagarna. Längs slingan placerar ledaren ut lite blandade saker. Deltagarna ska sedan, under tiden de går slingan, försöka hitta och memorera så många saker som möjligt (ej skriva ner!).När de kommit i mål får de berätta för ledaren så många saker de kan minnas. En poäng för varje sak.
Läs eller lämna kommentarer (0)
Ungerskt flaggspel
Material
- Pannband
- 2 flaggor
Beskrivning
Denna lek utförs med fördel i ett skogsparti. Deltagarna delas upp i två lag, rött och blått. Varje deltagare har ett pannband med ett fyrsiffrigt tal på. Pannbanden kan t.ex vara gjorda av breda tygremsor eller papper fäst på snöre. Det fyrsiffriga talet måste synas mycket väl på avstånd och vara skrivet i lagets färg. Siffran måste även vara unik för varje deltagare.Lagen har också vars en flagga.
Innan leken börjar får lagen tid att gömma sin flagga inom det avgränsade lekområdet. Målet är att hitta motståndarnas flagga och föra den till en särskild plats, som en bas eller någon annan fast punkt. Men man måste vara försiktig. För om en motståndare ser och högt säger ens fyrsiffriga nummer är man ute ur leken! Läser man själv någon annans nummer är den motståndaren ute. Det är inte tillåtet att gömma sitt nummer under något. Tänk på att låta deltagarna byta nummer med varandra mellan omgångarna så att det inte går att lära sig någons nummer utantill!
Denna lek fick jag tips om av en ungersk kollega som brukade göra denna på sommarläger, därav namnet Ungerskt flaggspel. Den blev mycket uppskattad även av våra fritidsbarn! (skolår 3-4)
Leken kallas även "Nummerkrig" i original.
Läs eller lämna kommentarer (3)
Freesbee golf
Material
- Inget
Beskrivning
Varje deltagare har vars en freesbee med vilken man ska träffa ett förutbestämt mål, t.ex en flaggstång eller liknande. Samma grundprincip som för vanlig golf. Det gäller att använda så få kast som möjligt och den vars freesbee landar längst från målet börjar varje omgång.Fungerar bra som parspel men även i lag. I lagspel kan man kasta i turordning. Alla i laget måste få kasta innan man börjar på ny omgång.
Läs eller lämna kommentarer (1)
Ultimate
Material
- Inget
Beskrivning
Som handboll fast med freesbee. Deltagarna delas upp i två lag. Storleken på spelplan kan variera beroende på hur många deltagare som är med, men en fotbollsplan är ganska lagom.I Ultimate finns ingen kroppskontakt, tacklingar och knuffar är således förbjudna.
Det är inte tillåtet att rycka freesbeen ur händerna på en motståndare, då blir det frikast.
Det är inte heller tillåtet att springa eller gå med freesbeen om man har den utan den måste passas mellan lagmedlemmarna.
Freesbeen får inte nudda vid marken, om den gör det, t.ex efter en misslyckad passning, får motståndarlaget frikast från den plats där freesbeen landat.
Man får försvåra passningar genom att ställa sig ivägen och vifta med händerna framför den som har freesbeen, så länge det inte blir någon kroppskontakt.
Poäng får man om man lyckas passa freesbeen till en lagkompis som står inom målområdet. Målområdet för laget är en remsa utav planen längs motståndarnas kortsida. Målområdet måste vara väl markerat.
Ett lag får börja spelet genom ett utkast från sitt eget målområde, motståndarlaget gör sitt bästa för att försvåra och bryta passningar. Bryter man en passning vänder spelet bara. När det blir mål startas spelet igen med ett utkast från målområdet. Spela två halvlekar med sidbyte.
Läs eller lämna kommentarer (0)
Vildmarksbandy
Material
- Inget
Beskrivning
Innebandy fast utomhus! Deltagarna delas upp i två lag. Varje deltagare får själv konstruera sin bandyklubba av naturmaterial som finns i området. Även spelplanen och målburar kan byggas av deltagarna innan match.Läs eller lämna kommentarer (0)
Ta en kotte
Material
- Kottar
Beskrivning
Deltagarna delar upp sig i par två och två och letar sedan upp en kotte i skogen. Sedan ställer alla paren sig i en ring, ansikte inåt. Den ena i paret står bredbent framför sin partner. Alla parens kottar läggs i en hög mitt i ringen och lekledaren tar sedan bort en kotte.På signal från lekledaren springer deltagarna som står bakom partnern ett varv medurs, kryper mellan benen på sin partner, tar en kotte, vilken som helst, och ställer sig framför kompisen.
Men eftersom lekledaren ju tagit bort en kotte blir ett par utan och får sitta sidan om till nästa runda. Lekledaren tar bort ännu en kotte så att det alltid finns en mindre än antalet par, och leken fortsätter. Nu är det den andres tur att springa.
Man kan leka denna lek med bara en kotte i mitten, då gäller det att nå den först och vinna ett poäng till sitt lag.
Man behöver då inte ens vara uppdelad i par utan alla deltagarna står i en ring och får en siffra 1, 2, 3 eller 4. Lekledaren säger en siffra, tex 3, då gäller det för alla treor att springa ett varv och krypa mellan benen på personen som står till vänster om sig och nå först till kotten.
Finns det inte tillgång till kottar får man la använda stenar istället juuuu!
Läs eller lämna kommentarer (0)
Alla ekorrar byter bo
Material
- Inget
Beskrivning
Kul och enkel lek tex ute i skogen. Alla deltagare utom en väljer ett träd som sitt bo. Det måste tydligt framgå vilka träd som är bon och vilka som inte är det. Den som inte har något bo säger åt de övriga: "Alla ekorrar byter bon! Då gäller det för alla ekorrar att snabbt byta bo! Den som blir utan bo får stå i mitten och leken börjar om.Läs eller lämna kommentarer (1)
Vem är vigast?
Material
- Inget
Beskrivning
Två deltagare, en vässad pinne. Deltagarna står med fötterna ihop, ansiktet mot varandra och har ett lagom mellanrum mellan sig. En börjar genom att försöka sätta den spetsade pinnen i marken en liten bit ifrån motståndarens fot.Motståndaren flyttar sin fot till precis bredvid pinnen och drar upp den ur marken. Kastar sedan pinnen på samma sätt en bit ifrån motståndarens fot. Så fortsätter man sätta pinnen hela tiden en bit ifrån sin motståndares fot så att denne står allt mer bredbent.
När någon nått gränsen för sin spänst kan man försöka att sätta pinnen mellan motståndarens fötter. Lyckas det får man ställa sig med sina fötter ihop igen. Motståndaren får dock inte flytta sina fötter. 3 gånger kan man använda denna livlina, sen måste man se sig besegrad!
Om pinnen inte sätter sig i marken räknas kastet som ogiltigt och turen går över till motståndaren utan att denne behöver flyta sina fötter. Når man inte pinnen utan att flytta sina fötter har man förlorat.
Tänk på att hålla goda säkerhetsavstånd vid kasten! Kom överens om hur långt ifrån fötterna kasten får vara som längst innan spelet börjar.
Läs eller lämna kommentarer (0)
Flaggspel
Material
- Flaggor
- Lagband
- Ev något att markera ut spelområdet med
Beskrivning
Även kallad capture the flag eller catch the flag.Två lag, två flaggor en rektangulär lekyta delad i två lika stora planhalvor med ett 2 meter rett "ingenmansland" mellan planhalvorna.
Storleken på "ingenmanslandet" varierar efter storleken på lekytan.
Varje planhalva har en bas i bortre änden där lagets flagga placeras, samt ett fängelse väl utmärkerat en bit ifrån basen. Målet är att ta motståndarnas flagga ur deras bas, springa över till sin egen bas och nudda sin egen flagga med motståndarnas.
Enkelt? Nja, det finns några hinder på vägen.
På sin egen planhalva och i "ingenmansland" är man säker (såvida man inte bär fiendeflaggan). Blir man tagen på motståndarnas sida blir man placerad i deras fängelse. Den som fångar en motståndare måste följa denna hela vägen till fängelset.
Bär man på motståndarnas flagga och blir tagen släpps flaggan rakt ner på marken, motståndaren som fångat en måste låta flaggan ligga och ta fången till fängelse. Man får INTE föra både flagga och fånge. Flaggan måste laget bära tillbaka till egen bas innan den kan stjälas av motståndarna igen. Här kan man ändra regeln om det tar för lång tid för laget att flytta sin flagga. Antingen tar man bort regeln eller sätter en tidsbegränsning för hur länge flaggan får ligga.
Även om man har hunnit över till egen planhalva med fiende flaggan kan man fortfarande bli tagen av motståndare. Fångas man då på egen planhalva släpper man flaggan till marken och följer med till finkan. DEN SOM FÅNGAT FLAGGBÄRAREN PÅ MOTSTÅNDARNAS PLANHALVA ÄR FREDAD OCH KAN INTE BLI TAGEN SÅ LÄNGE HAN HÅLLER I FÅNGEN.
Eventuellt kan den som fångade flaggbäraren bara få tillbaka flaggan att lägga tillbaka i egen bas igen.
Även om motståndarnas flagga ligger bara en meter utanför ens egen bas måste flaggan först bäras hem till sin bas innan den kan stjälas igen.
Istället för att försöka stjäla flaggan kan man befria fångade lagkompisar. Det gör man genom att rusa till motståndarnas fängelse utan att bli tagen, ta tag i en lagkamrat och föra denna hela vägen över till egen sida. När man eskorterar en fd fånge genom fiendeland kan man inte bli tagen. Det samma gäller om man bär sin egen flagga från motståndarnas sida till egen bas. Då kan man INTE bli fångad.
Lyckas man stjäla flaggan ur fiende basen, springa orörd hela vägen till egen bas och nudda lagets flagga med fiendens vinner laget rundan och får ett poäng. Alla fånga släpps fria, flaggorna placeras tillbaka till sina baser och en ny runda tar sin början! Urkul lek!
Reglerna här gäller för spel på en mindre yta. På större ytor justeras reglerna aningen. Man behöver inte följa fångar ur fängelset, flaggan kan bäras av flera spelare etc. Omständigheterna får avgöra regler!
Läs eller lämna kommentarer (1)
Foto orientering
Material
- Inget
Beskrivning
Med en kamera (digital eller vanlig) fotograferas lätt igenkännbara platser i förväg. Det räcker kanske med bara en liten detalj från en plats. Det beror helt på vilken svårighetsgrad man vill ha. Sedan preparerar ledaren banan genom att placera ut bilderna vid de fotograferade ställena, en bild ska leda deltagarna vidare till nästa plats genom igenkänning.Alltså, när deltagaren/gruppen startar får de se en bild vid startlinjen som ska leda dem till kontroll 1 och från kontroll 1 ska bilden där leda vidare till kontroll 2.
Vid varje kontroll kan man t.ex. placera ut en bokstav som vid målet när man samlat in alla bokstäverna ska bilda ett ord. Eller så kan man ha stationer där deltagarna får utföra olika övningar.