Lära känna

Sök bland lekarna
Ska ni lära känna varandra? Några tips som kan göra det lättare.
72 lekar hittades.

Dramatiserad upprepningsnamnlek

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 2.95/20

Beskrivning
Deltagarna står i en ring. Ledaren börjar med att säga sitt namn och något han tycker om att göra.
T.ex. "Jag heter Nisse och jag tycker om att virka". Dessutom visar han med rörelse att han virkar.
Därefter presenterar han personen till vänster om sig, t. ex. "Detta är Stina".

Stina säger då sitt namn och sitt största intresse; "Jag heter Stina och tycker om att dyka" (visar dykning).
Sen ska Stina dessutom säga namnet på alla de som blivit presenterade före sig själv: "Det är Nisse, jag är Stina och sidan om mig står Pelle". Pelle säger: "Jag är Pelle och jag tycker om bokmärken. Det där är Nisse, Stina, jag är Pelle och här är Olle" etc etc.

Den som står sist i tur att presentera sig har alltså en tuff uppgift framför sig att minnas allas namn. För att underlätta för den som presenterar sig gör man alltid sin rörelse när ens namn nämns. På så vis lär man sig inte bara allas namn, utan man får även reda på något om personen. Den informationen kan vara bra att ha om man vill inleda ett samtal med vederbörande. "Oh, så du diggar virkning, va kul jag har virkat femtielva grytlappar själv!".
Läs eller lämna kommentarer (0)

Kedjan

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.75/8

Beskrivning
Deltagarna ställer sig på ett led vända åt samma håll. Med hjälp av rep knutna kring anklarna länkas allas högerben samman. Sedan ska ledet försöka att gå en liten utstakad runda.
Eftersom benen är sammanlänkade gäller det att kunna samarbeta och förflytta sig i takt.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Trafikskolan

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.26/30

Beskrivning
Deltagarna delas upp i par. En är bil och den andra är föraren. Den som är bil står framför föraren och blundar. Föraren styr sin bil
genom att lägga båda sina händer på bilens axlar för att köra framåt, en hand i ryggen för att backa. Vill man svänga höger eller vänster
håller man en hand på respektive axel. Måste man stanna släpper man taget helt om bilen.

Det gäller att hålla tungan rätt i mun för att styra sig fram genom trafik och hinder!

En bra och rolig samarbetsövning där man verkligen får lite på sin partner! Givetvis byter man roller efter en stund.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Röststyrning

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.60/10

Beskrivning
Deltagarna delas upp i par. En får en ögonbindel så att denne inte kan se. Partnern ska sedan med hjälp av endbart sin röst
guida den blinde genom en hinderbana eller slinga. För ökad svårighet kan flera par gå slingan samtidigt!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Bowling

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.32/13

Beskrivning
Dela in deltagarna i jämna grupper, ca 5-6 personer i varje grupp. Ta en kraftig pinne, t.ex ett brännbollsrack och knyt fast lika många
snören i handtaget som det är deltagare i en grupp. Snörenas längd får man anpassa efter situation. Inom ett markerat område ställer man
ett par PET-flaskor eller liknande som käglor. Gruppen ställer sig runtom utanför det markerade området och styr slagträdet med hjälp av snörena
och ska försöka slå ner flaskorna. Man får inte trampa innanför det markerade området! Kan utföras på tid.

En vattenfylld PET-flaska funkar ju också som klot.



Läs eller lämna kommentarer (0)

Mattan

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.28/11

Beskrivning
Alla deltagare står på en matta. Utmaningen för alla är att försöka vända upp och ner på mattan utan att någon kliver av den. Det gäller att mattan är tillräckligt stor för att det ska vara möjligt att utföra uppdraget men ändå tillräckligt liten för att det ska vara lite svårt!

Det går att stå MÅNGA på en matta och lyckas.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Knuten

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.93/33

Beskrivning
Gruppen bildar en ring och står tätt intill varandra. Alla
blundar och sträcker in händerna i mitten av ringen.

Nu gäller det att i blindo hitta två händer att ta tag i, en i varje hand :). (Ledaren kan vara till god hjälp och kolla upp så att alla verkligen någon att hålla i, speciellt med småbarn). När alla håller varandra i händerna får man öppna ögonen. Nu ska man lösa ut virrvarret av händer som har bildats utan att släppa taget.

Om allt funkar som det ska, ska man till slut ha en stor ring där alla håller varandra i händerna!
Bidrag från:
Emma
Läs eller lämna kommentarer (3)

Färg och familj

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.03/59

Beskrivning
Deltagarna delas in i fyra grupper. För att kunna se vem som tillhör var får varje deltagare ett lekband med en för sin grupp gemensam färg t.ex. rött, grönt, gult eller blått.
Det viktigaste är att grupperna är exakt lika stora. Går det inte att få deltagarna jämnt delade i fyra grupper får man kanske dela i tre grupper, men fyra grupper är ganska bra.

Man sätter igång leken genom att spela en CD skiva med glad musik. Så länge musiken spelar ska deltagarna röra sig fritt över lekområdet. Så fort musiken stängs av säger ledaren antingen "Färg!" eller "Familj!".

Om det är "Färg" ska alla deltagarna samlas i sina färg grupper. Om det är "Familj!" ska man samla ihop en familj på fyra personer från vars en färg.
Läs eller lämna kommentarer (2)

Blinda ledet

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.81/19

Beskrivning
Alla i laget utom en får ögonbindel, ställer sig på led och tar tag i personen framförs axel. Deltagaren utan ögonbindel står längst bak och styra ledet runt en bana utan att prata. Det brukar vara väldigt svårt att gå rätt!.
Bidrag från:
Ulrika Malmgren
Läs eller lämna kommentarer (0)

Kortleken

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.43/14

Beskrivning
Lekledaren har två kortlekar. För varje värde på korten bestäms en kroppsdel (ex : fot, näsa, hand, mage, rygg, armbåge..). Lekledaren drar två kort och läser upp vilka kroppdelar t.ex. "näsa mot mage" som de motsvarar. Nu gäller det för varje lag att plocka fram två personer som kan uppfylla kravet. Lekledaren kontrollerar att kroppsdelarna verkligen rör vid varandra och placerar ett av de dragna korten mellan dem. Om två personer redan är med i "konstruktionen" men kan uppfylla kravet får de självklart göra det. Det är alltså inte nödvändigt att plocka in fler deltagare om man inte vill. Det laget som tappar ett kort eller ger upp förlorar.
Bidrag från:
Ulrika Malmgren
Läs eller lämna kommentarer (0)

Lappleken

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.01/24

Beskrivning
Man behöver 20 st lappar, på lapparna skriver man t ex tumme + axel 5 poäng, nästa lapp kind + kind 3 poäng osv sedan viker man ihop alla lappar och lägger i en hög på golvet. Sedan får gästerna parvis ta upp en lapp itaget och läsa vad som står och sedan sätter de lappen emellan och strävar tillsammans att hålla kvar så många lappar som möjligt och när de tappat den första lappen, räknar man ihop poängsumman.

Som ni förstår blir det många roliga och konstiga ställningar att skratta åt.
Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (0)

Organisation!

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.46/17

Beskrivning
Här gäller det att ordna sitt lags deltagare på led efter givna uppgifter tex bokstavsordning (för-efternamn), längd, ålder eller liknande.

För ökad svårighet ska man göra det under tystnad!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Balanslek på rep

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.63/16

Beskrivning
Lägg ut ett långt rep på golvet och be alla deltagarna att ställa sig med båda fötterna på repet, bredvid varandra. Lekledaren säger sedan åt alla att ställa sig i födelsedagsordning, med 1:a januari längst ut till vänster och 31:a december längst ut till höger. Man måste hela tiden ha en fot på repet och får därför klättra och krama sig förbi varandra.

Fungerar bra som uppvärmningslek! Sedan kan man dela in deltagarna i lag eftersom alla nu står blandat, så att de fyra första personerna bildar ett lag och de fyra nästa ett annat lag osv.
Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (0)

Samarbetsövning Burken

Material
  • Glasburk
  • Resåband
  • Snöre
Kategori
Betyg 3.92/62

Beskrivning
Ledaren förbereder övningen genom att ordna en glasburk (ex. mindre sylt eller marmeladburk) samt en bit elastiskt gummi resårband. Resårbandet knyts till en ögla som är vid nog att den kan spännas åt runt glasburkens smalaste del. I öglan binds sedan lika många snören (ca 1 meter långa) som antalet deltagare i övningen.

Deltagarna tar sedan vars ett av snörena och ställer sig i ring kring burken. Nu gäller det för gruppen att genom och dra i sina snören tänja ut reså öglan så att den kan träs över burken.

När gruppen slutligen lyckas få öglan kring burken ska släppa åt så att de kan lyfta den upp i luften. Kräver mycket samarbete av gruppen!

Låt gärna gruppen transportera burken en sträcka!

Låt gruppen också försöka lyfta burken med ögonbindlar. En deltagare utan ögonbindel för dirigera de övriga.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Teckningsringen

Material
  • Papper
  • Kritor
Kategori
Betyg 4.24/21

Beskrivning
Deltagarna sitter runt ett bord och har vars ett papper och en ask kritor framför sig.

Man börjar med att skriva sitt namn på sitt pappret, när alla gjort det skickar man det till grannen till vänster. Samtidigt får man ju ett papper från höger med ett namn på.

Då ska man under någon minut tyst rita något på pappret som man förknippar med den personen vars namn det står, sedan skickar alla samtidigt vidare pappret åt vänster.

Till slut får man tillbaka pappret med sitt eget namn och en massa småteckningar på.

Då ska varje person i tur och ordning få spekulera fritt kring vad de olika teckningarna kan betyda (alla andra får vara tysta under tiden).

När en person har spekulerat klart så får man fråga de övriga om det han/hon sagt stämmer!

Tänk på att det ska vara tyst under tiden man ritar!

Läs eller lämna kommentarer (0)

Poesiafton

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.38/8

Beskrivning
Ledaren förbereder övningen genom att på lite olika ställen placera diverse föremål. Föremålen kan höra ihop, som stenar på ett ställe, frukter på en plats, kvistar och kottar på en, röda saker på en etc. Vid varje ställe placeras också en tom burk.

Deltagarna delas in i grupper, lika många som ställen med föremål. Varje person får en penna och lika många papperslappar att skriva på som det finns ställen med föremål. Grupperna ges tid att gå runt och titta på de olika ställena och varje deltagare ska för sig själv skriva ner det ord som bäst beskriver sakerna han eller hon tittar på. T.ex "hårt" eller "grå" om det är stenar som beskådas. Lappen viks ihop och läggs i ställets burk. När alla deltagare i gruppen lagt sin lapp i burken byter grupperna ställe, samtidigt.

När grupperna varit vid samtliga ställen samlar ledaren in alla burkar, nu sprängfyllda med lappar. Sedan delar ledaren ut en burk till varje grupp. Nu får grupperna tömma burken på lappar, läsa vad som står på dom och sedan komponera en dikt. Alla orden från burken måste vara med i dikten, även om samma ord förekommer flera gånger. Så om ordet "gulleplutt" dyker upp på fyra lappar ska det finnas fyra "gulleplutt" i dikten.

Sedan läses givetvis alla gruppernas dikter upp högtidligt!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Tomma stolen

Material
  • Stolar
Kategori
Betyg 3.83/18

Beskrivning
Deltagarna sitter på stolar i ring. Det ska finnas en stol mer än det finns deltagare i leken. Den som har den lediga stolen till vänster om sig säger namnet på någon i ringen.
Den personen reser sig då från sin plats och sätter sig på den tomma stolen. Nu har någon annan en tom stol till vänster om sig och får då säga någon annans namn.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Idol-datten

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.09/19

Beskrivning
En variant på "Let's dance-datten". Blir man dattad så går man till scenen och tar en mic och mimar till musiken. Man blir räddad då de fyra jury medlemmarna är samlade framför en.
Bidrag från:
Petter Wållgren
Läs eller lämna kommentarer (0)

Kram tagen

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.20/5

Beskrivning
Klassisk jaga lek. När man blir tagen står man still kanske med en arm upp så att det tydligt syns att man är tagen. De övriga jagade kan befria tagna genom att ge dem en varm o go kram.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Pomperipossa

Material
  • Filt
  • Käpp
Kategori
Betyg 4.04/38

Beskrivning
Alla deltagare rör sig fritt över golvet. En person är häxan Pomperipossa med sin käpp och mantel (filt). När Pomperipossa dunkar med käppen i golvet förvandlas alla till stenar. Det vill säga, alla kurar ihop sig på golvet som stenar och blundar.

Pomperipossa lägger sin mantel över en deltagare så att denna inte syns alls. Sedan dunkar Pomperipossa igen med sin käpp i golvet. Då vaknar alla och ställer sig upp, utom personen under mantlen. Det gäller för de övriga deltagarna att komma på vem det är som ligger under mantlen.

En kul variant är att man inte säger namnet på den personen som ligger där, utan säger goda egenskaper som personen har. Sedan säger alla namnet på den som ligger under mantlen.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Ryktet går

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.57/16

Beskrivning
Alla sitter i en ring på golvet. Ledaren viskar en mening tyst i örat på den som sitter på högra sidan, den personen ska i sin tur viska meningen till personen på höger sida och så vidare, hela vägen runt tills budskapet når den som sitter till vänster om ledaren. Denna person ska högt säga vad som viskades. Man får bara meningen viskad till sig en gång, hörde man inte ordentligt får man upprepa det man tror viskades. Det brukar sällan vara den mening som leken började med! Ganska roligt sätt att visa hur ett rykte kan förvanskas på bara kort tid.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Kulrännan

Material
  • Delade rörstumpar
  • Kulor
  • Behållare
Kategori
Betyg 3.25/24

Beskrivning
Förbered övningen genom att kapa till ett antal rörstumpar i plast till en längd av ca 30-50 cm. Dela sedan rörstumparna på längden så att de blir likt stuprännor. Denna aktivitet kan göras både som ren samarbetsövning eller tävling.

Dela sedan ut rörstumparna till deltagarna som ska vara med och låt dem ställa upp sig bakom en startlinje. Vid startlinjen ställs en burk med vanliga kulor. Kulorna ska förflyttas till en behållare några meter bort från startlinjen på följande vis.
Deltagarna ska med hjälp av de delade rören bilda en lång ränna som kulorna kan rulla i. Deltagarna ställer sig på rad i riktning mot behållaren, en deltagare placerar en kula på sin rörbit och låter kulan rulla försiktigt över till en lagkompis rör som låter den rulla vidare till nästas och så vidare tills kulan kan placeras i målbehållaren.

Man får inte förflytta sig själv när man har kulan i sitt rör så för att öka svårigheten kan man placera målbehållaren längre från startlinjen än vad deltagarnas rör räcker så att när kulan rullat av en deltagares rör måste denne snabbt förflytta sig till slutet av raden för att kunna ta emot kulan igen.

När kulan rullat ner i målbehållaren snabbar sig laget tillbaka till startlinjen och börjar transportera en ny kula.

Så kan man fortsätta antingen tills kulorna tar slut eller på tid. Det lag med flest kulor i sin behållare vinner!

Det är givetvis förbjudet att röra vid en kula som är i rörelse eller håller på att ramla av! Trillar kula av rännan får laget börja om från början!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Robotleken

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.41/10

Beskrivning
Den här leken är lämpligast ute på ett område som är lätt att avgränsa.

Deltagarna delas upp i lag om tre. En skötare och två robotar. Roboten går i den riktning han/hon står i när startsignalen hörs. Skötarens uppgift är att hålla koll på robotarna och vända dem i "rätt" riktning. Om roboten kommer till en tex bänk eller gräns för området, stannar han/hon där och trampar på stället. Då måste skötaren springa dit och vända roboten. Robotarna får inte springa utan bara gå.
Efter ett tag lär sig eleverna att styra sina robotar så de inte måste springa så mycket.

Efter ca fem minuter byter man skötare i gruppen. Man leker tills alla har fått vara skötare.

Ingen vinner och ingen förlorar men mina elever (år 1-3) har älskat den här leken.

Bidrag från:
Gunilla
Läs eller lämna kommentarer (0)

Hejarklacken

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.75/27

Beskrivning
Deltagarna står i en ring. En person får börja med att säga sitt namn, sedan springa ett varv runt ringen och ställa sig på sin plats igen. Resten hejar glatt på den som springer. Om det är Stina som sagt sitt namn så ropar övriga "Heja Stina! Heja Stina!" medan Stina springer tills hon står på sin plats igen. Då är det nästa persons tur.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Säg ditt namn och...

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.84/18

Beskrivning
Första gången man träffar nya människor kan det vara bra att lära känna varandra med lite enkla roliga övningar. Ju enklare, desto bättre är oftast en god regel att hålla sig till i början. Några väldigt enkla övningar är att sitta i en ring, säga sitt namn och någonting som börjar på samma bokstav som namnet.
Det går också att säga sitt namn och något man tycker om, som t.ex. ett djur, någon maträtt eller något man tycker om att göra.
Man kan också säga sitt namn och ett djur man skulle vilja vara. Det kan leda till intressanta diskussioner.
Om man har en pinne att skicka runt i ringen kan man låtsas att det är en trollstav. När man säger sitt namn visar man samtidigt en rörelse så får övriga gissa vad trollstaven ska föreställa. Kanske ett metspö eller en kikare?
En annan variant är att säga sitt namn och sedan göra en rörelse som alla andra ska härma.

Har man en boll kan ken som leder leken (Micke) säga "Jag heter Micke, vad heter du?" och lämnar över bollen till personen som sitter sidan om sig. Den som får bollen (Stina) svarar, "Jag heter Stina, vad heter du?". Så fortsätter man hela ringen runt.

För att göra det lite extra roligt kan man börja leken med att viska till varandra första varvet, sedan göra samma sak, med lite högre volym, nästa varv. Då får man dessutom repeterat alla namnen.

Sedan kan man även rulla bollen till varandra fram och tillbaka i ringen och säga på samma vis. "Jag heter Micke, vad heter du?". Det gäller bara att se till att alla fått bollen.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Pin It on Pinterest

X