Klassrumslekar

Sök bland lekarna
Lekar för klassrumssammanhang.Bokstavsordning A-Ö.
150 lekar hittades.

Flirtlek

Material
  • Stolar
Kategori
Betyg 4.45/29

Beskrivning
Alla deltagarna utom en sitter i en ring på stolar. Personen utan stol står i mitten och är vaksam på vad de övriga gör. För sitter man ner ska man försiktigt söka någon av de andra sittandes uppmärksamhet och snabbt försöka byta plats med denne utan att personen i mitten hinner märka något.

Man får blinka till varandra eller göra något annat tecken för att visa att man vill byta plats. Det gäller för personen i mitten att vara vaken och försöka stjäla någons plats medan de byter stolar.

Försök att byta stolar ofta så blir det fart i leken!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Flirtlek 2

Material
  • Stolar
Kategori
Betyg 3.50/12

Beskrivning
Hälften av deltagarna sätter sig i ring på vars en stol.

Övriga ställer sig bakom en sittande kompis som ?vakt? med händerna bakom ryggen. Men för att leken ska fungera krävs det dock att en person står bakom en tom stol.

Personen med den tomma stolen ska nu med försiktiga ?flirt blinkningar? försöka locka över någon sittande till sin stol. När någon av de som sitter märker att man blir blinkad åt ska denne snabbt resa sig och försöka springa och sätta sig på den tomma stolen.

Vakten i sin tur måste vara vaksam och försöka (snällt) hålla tillbaka sin sittande i stolen om den försöker smita iväg. Misslyckas vakten att behålla sin sittande får han försöka flirta över en ny sittande på sin tomma stol. Tänk på att de som står måste ha händerna bakom ryggen för att de sittande ska få en ärlig chans att hinna undan!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Frottage

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 2.80/10

Beskrivning
Kanske ingen lek men ändå en trevlig sysselsättning. Ta med färgpennor, kritor och papper ut. Leta upp lite olika ställen med spännande ytor som trädstammar, stenar, väggar o.s.v. Lägg pappret ovanpå och gnugga med färgpennan eller kritan så att mönstret kommer fram. Byta ställen, färger och gör en vacker bild!

Fast man kan kanske tävla i att gissa varifrån man hämtat sitt frottage? :)
Läs eller lämna kommentarer (0)

Fruktsallad

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.18/24

Beskrivning
Alla sitter i en ring på vars en stol eller stadig pall. Lekledaren har förberett ett lika stort antal lotter med fruktnamn på som deltagare i leken. Frukterna kan vara tex banan, äpple, apelsin och päron.

Det går ju att använda en kortlek också och använda sig av färgerna, men då blir det ju inte fruktsallad! :)

Ledaren går runt med lotterna i en behållare så alla får dra en som avgör vilken frukt man ska vara i leken. När alla blivit tilldelade en frukt samlas lotterna in igen. Ledaren drar sedan en lott och säger högt vad som står på den. Säger han äpple ska alla "äpplen" flytta ett steg medurs så man sätter sig i grannens knä (om inte den stolen är tom dvs).

Sedan dras en ny lott, om det står banan på denna ska alla "bananer" flytta ett steg medurs. MEN har man någon som sitter i knät på en kan man inte flytta utan får sitta kvar på samma plats tills dess att man sitter fri! Det kan sitta hur många personer som helst på samma stol. Därför bör alltså pallarna vara stadiga :)

Vinner gör den som flyttat sig ett varv och kommer tillbaka på sin egen stol, helst ensam på stolen (i mån av tid).
Läs eller lämna kommentarer (0)

Fruktsallad 2

Material
  • Stolar
Kategori
Betyg 3.73/15

Beskrivning
Alla sitter i en ring på vars en stol, utom en som står i mitten. Ledaren delar upp alla i 4 olika frukter. Banan, apelsin, päron, äpple, banan apelsin päron etc... Personen som står i mitten säger en frukt, tex APELSIN! Då gäller det för alla som är apelsiner att byta plats och den som var utan stol från början försöker sätta sig på en tom. Nästa gång kanske det blir päron och då byter förståss alla päron plats. Men det går även att säga FRUKTSALLAD och då utbryter det stora kaoset. För då byter ALLA stolar.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Frågesport i lag

Material
  • Numrerade frågor med svar
  • Whiteboardtavla (eller liknande)
Kategori
Leken har inget betyg än

Beskrivning
Lekledaren förbereder en lista kluriga frågor med svar. 20-30 stycken kan vara ett lagom antal. Frågorna ska vara numrerade.

Det kan vara blandade frågor eller inom ett särskilt område eller tema. Tillexempel sport, 80-tals musik, Disneykaraktärer och så vidare.

Om det är 20 frågor i leken skriver lekledaren upp siffrorna 1 till 20 på whiteboarden.

Deltagarna delas in i två lag.

Ett lag lottas att börja och skickar fram en av sina medlemmar till whiteboarden där denne får välja en siffra genom att sudda ut den från tavlan.

Lekledaren läser upp frågan som motsvarar den valda siffran som suddades ut.

Om deltagaren kan ge svaret på frågan själv utan stöd får laget 3 poäng. Om deltagaren behöver hjälp kan denne ta med sig frågan till sitt lag som får diskutera svaret, men får då bara 1 poäng för rätt svar.

Blir svaret fel får motståndarlaget chans att svara och får 1 poäng för ett rätt svar.

Lagen turas om att skicka fram deltagare i turordning så att alla får chans att gå fram till tavlan.

Några av frågorna kan lekledaren i hemlighet bestämt vara bonusfrågor och ger mer poäng för rätt svar. Dessa får gärna vara lite extra svåra och ge dubbel poäng.

Det lag som har mest poäng när frågorna är slut vinner!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Fyra bilder

Material
  • Bilder
Kategori
Betyg 3.87/258

Beskrivning
Skriv ut lite olika clip-art bilder på skrivaren. Sätt ihop bilderna i grupper om fyra och låt deltagarna kombinera minst två av bilderna till en sång. En sol + en blomma kan bli "Idas sommarvisa".
Svårare än så är det inte att ha lite "Så ska det låta".

Jag brukar göra det lite lättare ibland genom att sätta upp flera bilder och låta eleverna välja en bild att komma på en sång till, fungerar lika bra, särskilt med yngre.

Läs eller lämna kommentarer (1)

Garnleken

Material
  • Garnnystan
Kategori
Betyg 3.92/25

Beskrivning
Deltagarna sitter i en ring och en person håller ett garnnystan. Personen med garnnystanet håller fast i trådänden och rullar nystanet till någon i ringen, gärna till någon som sitter mitt emot. Personen som tar emot nystanet håller fast i tråden och rullar sedan i sin tur vidare till någon annan i ringen som inte haft det.

Så småningom kommer det att formas som ett spindelnät av garn i ringen där tråden löper från deltagare till deltagare.

Denna lek kan man använda som namnlek antingen genom att man säger namnet på den person man rullar nystanet till eller att den som tar emot det säger sitt namn själv.

Man kan även säga en sak som man tycker om för att få veta lite mer om personen bakom namnet, men det hjälper också till att minnas namnet bättre.

Sedan kan man försöka rulla ihop garnnystanet samma väg som det kom.

Med äldre deltagare kan man försöka räta ut garntråden genom att försöka nysta upp garnnätet utan att någon får släppa taget om tråden!

Läs eller lämna kommentarer (0)

Gissa ljudet

Material
  • Olika saker som låter
Kategori
Betyg 3.34/9

Beskrivning
En övning vi gjorde i lumpen som kan bli en lek. Deltagarna sitter så att de inte ser lekledaren. Ledaren gör olika ljud och deltagarna ska försöka komma på vad det är som låter. Det kan vara t ex att knacka i bordet, riva sönder papper, klippa i papper, tända en tändsticka, bläddra i en bok, spola vatten med en kran, såga, slå i en spik. Den som fått flest rätt vinner.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Gnistan

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.27/19

Beskrivning
Fungerar som Vroom fast i stället för att säga "Vroom" håller man varandra i händerna i ring och skickar en handtryckning vidare runt i ringen. Två handtryck byter håll.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Godis stafett

Material
  • Lakritssnöre
Kategori
Betyg 3.62/133

Beskrivning
Med händerna bakom ryggen ska deltagarna tävla i att äta upp en lakritsrem snabbast. Denna lek fungerar även som stafett med lag. Vill man göra en Lady och Lufsen kan man tävla två och två!
Läs eller lämna kommentarer (3)

Grevinnan och betjänten

Material
  • Tidningar
Kategori
Betyg 3.80/82

Beskrivning
Material: Två tidningar per par. En är grevinnan som bara får gå på tidningarna som betjänten flyttar åt henne (eller honom om det är en greve). Grevinnan kan bara stå på en tidning i taget, annars blir det lite svårt för betjänten att utföra sitt uppdrag. Om man gör denna som stafett kan den som varit grevinna första sträckan bli betjänt till nästa som står i tur så att alla i laget får prova båda rollerna.
Läs eller lämna kommentarer (3)

Gå på tidning

Material
  • Tidningar
Kategori
Betyg 3.84/129

Beskrivning
Här gäller det för varje lagmedlem att ta sig runt en sträcka på två tidningar. Man måste alltid ha fötterna på minst en tidning och de får inte användas som "skidor".

Ett alternativ är att hela laget ska förflytta sig samtidigt med samma princip fast med ett större antal tidningar.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Gömma ringen

Material
  • Ring eller annat att gömma
Kategori
Betyg 3.40/20

Beskrivning
Här gäller det att vägleda ett barn att hitta en ring (eller ett annat föremål) som ni gömt i rummet. Bestäm först vem som ska vänta utanför rummet, medan ni andra gömmer ringen. Göm sedan ringen på ett ställe där den inte syns, antingen lågt i rummet (=fisk) eller högt (fågel) eller någonstans mittemellan (mittemellan).

När barnet som ska leta kommer in i rummet ska han eller hon fråga: "Fågel, fisk eller mittemellan?" och ni ska svara vilket det är som gäller. När barnet börjar leta ska ni hjälpa honom eller henne på traven med att ropa "Kallt!" när barnet är i fel del av rummet, och "Varmt!" när barnet är i någorlunda närhet av ringen. När barnet verkligen är nära ringen kan ni ropa "Det bränns!". Om ni vill kan ni ta tiden på hur snabbt var och en klarar av att hitta ringen. Bästa tid kan belönas med något, kanske just det föremål ni gömt.
Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (1)

Gömma ringen, med ljud

Material
  • Ring eller något annat att gömma
  • Trumma
Kategori
Betyg 3.93/26

Beskrivning
Deltagarna sitter i en ring på golvet. Lekledaren väljer en person som tillfälligt får lämna rummet. En annan deltagare får en ring eller annan sak att gömma någonstans i rummet.
När föremålet är gömt kallas personen tillbaka in och ska nu leta rätt på det. Med ett instrument, förslagsvis en trumma, markerar lekledaren hur nära eller långt letaren är från föremålet. Ju närmre desto snabbare slag. När föremålet är upphittat väljer lekledaren ut en ny person som får lämna rummet medan letaren nu blir gömmare.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Gör si, gör så

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.55/128

Beskrivning
När en ledare säger "Gör så" och utför en rörelse ska övriga följa hans exempel. Men om ledaren gör en rörelse och säger "Gör si" istället ska man inte härma efter. Kräver lite mer uppmärksamhet än Simon säger.
Läs eller lämna kommentarer (5)

Hanois torn

Material
  • Rutsystem
  • Klossar i olika storlekar
Kategori
Betyg 3.46/13

Beskrivning
Bygg eller rita tre sammanhängande lika stora rutor. Är man utomhus kan man använda två längre pinnar med fyra kortare som tvärpinnar, så att det liknar en stege. Inomhus kan man rita på papper.

I den första rutan placeras tre klossar av olika storlek ovanpå varandra så att de bildar ett torn med storleksordning störst underst. Ute i skogen kan man t.ex lägga ett stor löv i botten, sedan ett mellanstort och överst ett litet.

Sedan gäller det att återskapa tornet enligt samma ordning i sista rutan genom att flytta klossarna mellan rutorna med så få flytt som möjligt. Men man får aldrig placera ett större föremål ovanpå ett mindre.

Det går alltid att lägga en kloss i en tom ruta och en mindre kloss på en större - men aldrig en större kloss på en mindre.

Vill man göra utmaningen svårare kan man använda 4 klossar eller fler.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Hela havet stormar

Material
  • Stolar
  • Musik
Kategori
Betyg 4.00/17

Beskrivning
Leken förbereds genom stolar ställs i två rader med ryggstöden mot varandra. Man har en stol mindre än vad det är deltagare. Deltagarna ställer sig i en cirkel runt stolraden. Ledaren sätter sedan igång musik på en CD spelare. Sålänge musiken spelar går deltagarna runt stolarna medurs. Men när ledaren stannar musiken gäller det att hinna sätta sig på en tom stol snabbt så att man inte blir utan plats. Den som blir utan plats är ute ur leken.

En stol tas bort och leken börjar om. Så fortsätter man tills dess att det är en ensam vinnare som sitter på den enda kvarvarande stolen!
Läs eller lämna kommentarer (2)

Hela havet stormar, lite annorlunda

Material
  • Stabila stolar
  • Musik
Kategori
Betyg 3.89/54

Beskrivning
Precis som i vanliga hela havet stormar har man två led med stolar som står rygg mot rygg, en stol färre än vad det är deltagare i leken.
Precis som vanligt går deltagarna i cirkel runt stolarna när man spelar musik på en cd spelare, precis som vanligt ska alla sätta sig på en stol när musiken stannar.

Det är nu det blir annorlunda. Istället för att någon blir utslagen är alla hela tiden med i leken även om man blir utan egen stol, man tar endast bort en stol efter varje uppehåll! Målet är att alla ska få plats på allt färre antal stolar. Så det är bäst att se till att de sista stolarna är väldigt stabila!
Läs eller lämna kommentarer (2)

Hitta handen

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.33/9

Beskrivning
Deltagarna ställer sig i ring omkring en deltagare. Den som står i mitten ska blunda, eller få en ögonbindel. De övriga kavlar upp ärmarna på sina tröjor och en person i ringen utses under tystnad att sträcka fram sin hand till personen i mitten. Den som blundar får ungefär en minut på sig att under tystnad känna på den framsträckta handen.

När en minut har gått gäller det sedan för den som blundat att öppna ögonen och försöka känna sig fram bland deltagarnas händer tills den handen som just undersökts hittas!
De övriga kan byta platser med varandra i ringen för att göra det lite svårare.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Hitta ljudtvillingen!

Material
  • Ögonbindlar till alla
Kategori
Betyg 3.98/162

Beskrivning
Deltagarna parar ihop sig två och två. Båda ska ha ögonbindel (om man inte kan lita på att alla blundar hela tiden) samt bestämma ett ljud som dom kan känna igen varandra med. Exempelvis ett djur läte. När paren har bestämt sina ljud sprider alla ut sig över hela golvet. På given signal gäller det för tvillingarna att åter hitta varandra igen genom att söka sig till den person som gör parets ljud.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Hunden och benet

Material
  • Ett ben
Kategori
Betyg 2.99/31

Beskrivning
Först av allt måsta man fixa en sak som skall föreställa hundbenet. Man kan exempelvis använda sig av en pinne eller linjal.
Alla deltagarna utom en som utses till hund sätter sig på knä på golvet i en stor ring. De böjer sig ner mot golvet och håller för sina ögon, medan hunden smyger bakom ringen och gömmer sitt ben bakom ryggen på en av dem.

Den som märker att hunden har lagt benet bakom sig, tar upp det och springer ett varv runt ringen och tillbaka till sin plats. Samtidigt ska hunden springa ett varv åt motsatt håll och försöka komma först till den lediga platsen i ringen. Den som kommer först, får sätta sig ner i ringen, medan den andra får ta benet och vara hund i nästa omgång.
Bidrag från:
Katarina O
Läs eller lämna kommentarer (1)

Hänga gubbe

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.21/14

Beskrivning
En deltagare får tyst för sig själv fundera fram ett ord, vilket som helst. Sedan går deltagaren fram till en whiteboard tavla eller något annat det går att skriva på så att övriga deltagare kan se. Låt säga att ordet som deltagaren tänker på är "Lekarkivet". Då ritar man tio korta streck på tavlan, ett streck för varje bokstav i "Lekarkivet".
Sedan får övriga deltagare, en och en i ordning, gissa vilka bokstäver som ingår i ordet.
Om en deltagare gissar på bokstaven "A", som ju finns i "Lek A rkivet", skriver man "A" på det fjärde strecket. Men om en deltagare gissar på bokstaven "Q", som inte finns i ordet, skriver man "Q" vid sidan av strecken. Antalet felgissningar är begränsade.

För varje felaktig gissning ritar man till en detalj enligt bilden till höger. Vilket skulle ge 11 felgissningar,
Läs eller lämna kommentarer (0)

Intervjun

Material
  • Penna
  • Papper
Kategori
Betyg 2.50/4

Beskrivning
Ibland kan det kännas lite knasigt att presentera sig själv i en grupp, så därför kan ju någon annan få göra jobbet åt en!

Deltagarna delas in två och två och får en stund var att intervjua varandra. Det går både att prata fritt eller utifrån förutbestämda ämnen.
Om det känns svårt att minnas saker som sägs går det att anteckna lite stödord under samtalet.

Efter intervjun får de båda deltagarna presentera varandra inför de övriga!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Intro

Material
  • Musik
  • Musikspelare
Kategori
Betyg 3.63/29

Beskrivning
Ledaren förbereder ett antal blandade låtar föreslagsvis på en MP3 spelare eller på CD-skivor så de är lätt tillgängliga.
Deltagarna delas in i lag. Ledaren spelar upp en låt från början, introt och det lag som först kan säga vilken låt det är som spelas vinner ett poäng.

Ha gärna följdfrågor för bonuspoäng!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Pin It on Pinterest