Alla lekar

Sök bland lekarna
Alla Lekarkivets lekarNyast först.
560 lekar hittades.

Luffarschacksstafett

Material
  • Spelbräde
Kategori
Betyg 3.39/43

Beskrivning
Ett luffarschacksbräde (tre i rad) skapas, på papper, whiteboard eller av vad omgivningen erbjuder (3*3 rutor).

Deltagarna delas in i två lag, X och O.

Lagen ställer upp på led en bit ifrån spelbrädet. På startsignal rusar första deltagare från varje lag fram och placerar sitt lags tecken på en tom ruta på spelbrädet. Återvänder till sitt lag och växlar till nästa deltagare som gör samma sak.

Det lag som först får tre i rad vinner!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Filipin

Material
  • Hasselnöt
  • Minne
Kategori
Betyg 2.89/17

Beskrivning
Den som har en skål med hasselnötter på julbordet kan leka filipin. Om det ligger två nötter i samma skal ger man den ena till sin kompis och kommer överens om ett datum som inte ligger allt för långt bort.

Den som först säger filipin till den andre har vunnit!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Lutande tornet

Material
  • Tandpetare
Kategori
Betyg 3.44/28

Beskrivning
Varje deltagare får en liten hög med tandpetare eller något liknande föremål. Leka med tändstickor är kanske inte att uppmuntra.

Först placeras tre tandpetare på varandra i en triangelformation. De bör korsa varandra så långt ut mot ändarna som möjligt.

Sedan lägger varje deltagare i tur och ordning en tandpetare var ovanpå detta i samma mönster.

Den som lägger tandpetaren som får tornet att rasa har förlorat!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Sten sax påse runt ett hus

Material
  • Hus
Kategori
Betyg 3.19/17

Beskrivning
Två lag springer åt var sitt håll runt ett hus. Målet är att ta sig hela varvet runt huset till startpunkten igen.

På vägen möter man det andra lagets medlemmar och då är det STOPP!

För att ta sig vidare i mötet måste man slå motståndaren i sten, sax, påse. Vinnaren fortsätter framåt mot nästa motståndare (eller målet).

Förloraren måste springa tillbaks till början och påbörja ett nytt varv runt huset.

Ju längre ett lag har kommit desto längre blir det att springa tillbaks och vända när man har förlorat. Det lag som "ligger under" har alltså alltid en fördel i att de behöver springa mycket kortare bit och vända när de förlorat i sten, sax, påse.

Jättekul, tycker våra barn!

Det går bra att göra banan kortare om man vill t.ex. runt en sandlåda eller runt ett fotbollsmål.

Bidrag från Malin Nielsen i Facebookgruppen Fritidshem - Tips på aktiviteter
Bidrag från:
Malin Nielsen
Läs eller lämna kommentarer (0)

Luktmemory

Material
  • Behållare med material som doftar
Kategori
Betyg 2.74/25

Beskrivning
Förbered flera små behållare med olika saker i som har en lättigenkännlig doft. Det ska finnas två exemplar av varje behållare.

Innehållet kan till exempel vara kaffe, kryddor, tvål eller liknande.

Placera sedan behållarna på ett bord och låt deltagarna försöka para ihop vilka två behållare som har samma doft!

Exempel på behållare är att göra knyten av små stuvbitar av tyg som släpper genom doft.

Tänk på att luktsinnet ofta är beroende av andra intryck som syn och känsel, därför bör det inte gå att se eller känna sig fram till rätt par!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Namnringar

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.25/16

Beskrivning
Deltagarna delas i två grupper som ställer sig i ring. Den ena ringen inuti den andra. Deltagarringarna rör sig sedan runt i motsatta riktningar, när ledaren säger "stopp!" hälsar de som står mitt emot varandra och säger sina namn.

Det går även säga en siffra och passera så många deltagare innan man stannar för att hälsa eller göra leken till musik, när musiken stannar stannar ringarna för hälsning.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Veckodagsjakten

Material
  • Rockringar
Kategori
Betyg 4.10/11

Beskrivning
Deltagarna delas in i sju grupper med veckodagsnamn. Alla ställer sig bakom en linje vid lekområdets kortsida som är bo.

En deltagare utses till natt (jagare), en annan till dag (befriare).

Ett antal rockringar läggs ut för att användas som fängelse samt en rockring i vilken dag (befriaren) ska stå och är fredad i. Hur rockringarna placeras bäst avgör man själv.

Leken inleds med att Natt ropar namnet på en veckodag, till exempel "Torsdag".

Då ska alla i torsdagsgruppen springa över till lekområdets motsatta sida och tillbaka till bo utan att bli tagna.

Den som blir tagen får gå till fängelset.

Befriaren får när som helst försöka befria deltagare ur fängelset genom att nudda vid dem med risk att själv bli tagen. Sker det utses en ny deltagare till befriare.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Poängstafettjakten

Material
  • Stafettpinnar
Kategori
Betyg 3.34/9

Beskrivning
Deltagarna delas in i fyra lag. Mitt i lekområdet läggs tre stafettpinnar, alltså en pinne färre än antalet lag.

Deltagarna sätter sig ner lagvis i led kring pinnarna, placerade likt ett cykelhjul med fyra ekrar med jämnt avstånd från varandra, vända mot mitten. Den förste i varje led är placerad några meter från stafettpinnarna i mitten.

Leken börjar med att den förste i varje lag ställer sig upp och inväntar startsignal.

När startsignal ges springer de in mot mitten och försöker få tag i en stafettpinne, sedan löper de tillbaka, samma håll som de kom från, löper förbi sitt lag och sedan ett helt varv medurs runt alla lagen för att slutligen sätta sig sist i sitt lagled.

Den som blev utan stafettpinne springer på samma sätt men måste löpa ikapp och kulla någon med en stafettpinne.

Lyckas det lämnas stafettpinnen över och den som blev av med pinnen återvänder till sitt lag och sätter sig sist i ledet.

De lag som lyckas transportera stafettpinnen till sitt lag vinner ett poäng.

Pinnarna placeras i mitten igen för nästa omgång.

Leken är över när alla har fått springa eller när något lag uppnått ett förutbestämt antal poäng.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Pricka vatten

Material
  • Vattenflaska
  • Vatten
  • Spann
Kategori
Betyg 3.65/34

Beskrivning
Fyll en vanlig vattenflaska med vatten (modell sportflaska av plast med drickmunstycke). Placera en spann ungefär 2 meter framför en deltagare.

Deltagaren sätter vattenflaskan mellan sina knän med flaskmynningen riktad mot spannen. Genom att klämma åt flaskan mellan knäna ska deltagaren försöka pricka så mycket vatten som möjligt i spannen.

Den som lyckas fylla spannen med mest vatten under en förutbestämd tid (1-2 min) vinner.

Deltagarna får ej använda sina händer efter att flaskan är placerad mellan knäna!

Leken går att anpassa på många sätt, som en stafett, samarbetsövning (någon kan hjälpa till att fånga vatten med mindre kärl). Det kan vara tillåtet att fylla på flaskan om det är tom.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Konprickboll 3

Material
  • Fotbollar
  • Koner
Kategori
Betyg 3.87/15

Beskrivning
Dela in deltagarna i två lag. Märk ut en kvadratisk plan. Placera 8-10 koner spridda inuti kvadraten.

Ett lag inleder som utelag (utanför kvadraten) och ska med två fotbollar försöka pricka omkull innelagets koner. Innelaget ska skyddar konerna från att bli prickade, genom att sparka ut bollarna som kommer in i kvadraten.

Lagen byter roller efter en viss tid eller när alla koner är välta
Läs eller lämna kommentarer (0)

Bokstavsboven

Material
  • Papper med bokstäver
Kategori
Betyg 3.76/13

Beskrivning
Variant av "Under hökens vingar".

Deltagarna ställer upp på linje längs lekplanens ena kortsida. En eller två bokstavsbovar (jagare) ställer sig på mittlinjen.

Alla deltagare utom bovarna har fått ett litet papper med några slumpvisa bokstäver på.

Bokstavsbovarna beslutar sig för en valfri bokstav och inleder följande ramsa:
"Vem är rädd för bokstavsboven?"

Övriga svarar:
"INTE VI!"

Bokstavsbovarna ropar då till exempel "A".

Alla som kan visa upp ett A på sitt bokstavspapper får fri lejd över till andra kortsidan först, sedan får resten akta sig för att bli fångade av bokstavsbovarna när de ska ta sig över.

Alla som blir fångade blir också bokstavsbovar.

TIPS
Laminera datorutskrivna ark med bokstäver på, håller bättre.
Sätt koner som yttre gränser för lekområdets mittlinje om inte målade linjer finns.

Läs eller lämna kommentarer (0)

Klapp klapp spring

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.56/18

Beskrivning
Denna leken kan närmast beskrivas som en blandning av Snappa vanten och Duck duck goose.

Deltagarna delas in i två grupper som ställer upp sig på två linjer långsides varandra med ett par meters mellanrum. Hur stort mellanrummet är får anpassas efter ålder och situation. Grupperna står vända med ansiktena mot varandra.

Leken inleds med att alla deltagare i ena gruppen håller fram sina händer i midjehöjd med handflatan upp.

Den som står längst åt höger i andra gruppen löper diagonalt över mellanrummet till den som står i ytterpositionen i motståndargruppen.

Löpningen fortsätter längs med hela gruppen. Den som springer ska klappa i båda händerna på tre valfria personer i motståndarlinjen.

Vid tredje klappen vänder löparen tillbaka mot sitt lag så fort som möjligt. Den person som fick den tredje klappen måste springa ikapp löparen och försöka kulla denne innan den når tillbaka till sitt lag.

Om löparen hinner tillbaka utan att bli fångad, vinner man över motståndaren till sitt lag och båda ställer sig sist i löparens lag.

Om löparen blir kullad kan man göra på två sätt.
Antingen göra att jakten vänder och den som jagades blir jagad tills någon hinner till sitt hem lag.

Eller att jakten avbryts och löparen får följa med och ställa sig sist i motståndarlaget.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Hanois torn

Material
  • Rutsystem
  • Klossar i olika storlekar
Kategori
Betyg 3.46/13

Beskrivning
Bygg eller rita tre sammanhängande lika stora rutor. Är man utomhus kan man använda två längre pinnar med fyra kortare som tvärpinnar, så att det liknar en stege. Inomhus kan man rita på papper.

I den första rutan placeras tre klossar av olika storlek ovanpå varandra så att de bildar ett torn med storleksordning störst underst. Ute i skogen kan man t.ex lägga ett stor löv i botten, sedan ett mellanstort och överst ett litet.

Sedan gäller det att återskapa tornet enligt samma ordning i sista rutan genom att flytta klossarna mellan rutorna med så få flytt som möjligt. Men man får aldrig placera ett större föremål ovanpå ett mindre.

Det går alltid att lägga en kloss i en tom ruta och en mindre kloss på en större - men aldrig en större kloss på en mindre.

Vill man göra utmaningen svårare kan man använda 4 klossar eller fler.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Ett skepp kommer lastat med tema

Material
  • Boll
Kategori
Betyg 3.75/12

Beskrivning
Precis som i originalleken passar deltagarna en boll mellan sig och säger "Ett skepp kommer lastat med..." och sedan en last.

Fast denna variant begränsar inte vilken bokstav i alfabetet vad lasten får börja på. Istället väljer den som passar bollen ett tema som lasten har, t.ex "Ett skepp kommer lastat med frukt".

Då måste den som tar emot passningen säga tre saker inom det temat, med exemplet frukt t.ex "Äpplen, bananer och apelsiner".

Så väljs ett nytt tema, man behöver inte upprepa vad de andra har sagt i denna version.

Andra teman kan vara tre saker från bondgården, syaffären, fiskaren.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Ett skepp kommer lastat med gester

Material
  • Boll
Kategori
Betyg 2.89/9

Beskrivning
Precis som i originalversionen av denna lek sitter deltagarna i ring och passar en boll mellan sig. Bollen representerar båten.

När man passar bollen till en deltagare ska man säga "ett skepp kommer lastat med..." och sedan saker som båten har i sin last.

Den som startat en omgång bestämmer vilken bokstav sakerna ska börja på, t.ex "Ett skepp kommer lastat med Motorcyklar". Nästa i tur som tar emot bollen upprepar det som sagts tidigare och lägger till en egen sak innan bollen passas vidare.

I detta fall "Ett skepp kommer lastat med Motorcyklar och Mandariner".

I denna version visar man dessutom med gester vad lasten innehåller. Med motorcyklar kan man t.ex låtsas hålla i ett styre och dra på med gashandtaget.

Den som passar bollen kan också låta bli att säga högt vad lasten är och bara visa en gest, så får mottagaren gissa vad det kan vara.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Dinosaurieskattjakt

Material
  • Dinosaurie (eller annan skatt)
Kategori
Betyg 3.19/21

Beskrivning
En enkel lek som kan vara bra när barnen behöver någonting att göra utomhus på fritids. Den har blivit en klassiker på sommarlovet på min skola.

Man behöver ett större avgränsat område (gärna en skolgård eller inhägnad) där barnen kan leta fritt på, men samtidigt utan att man behöver oroa sig för att de försvinner utom synhåll.

Leken går ut på att lekledaren gömmer en dinosaurie (eller vad som helst går bra som skatt egentligen naturligtvis) och ger sedan barnen ledtrådar till var dinosaurien gömmer sig.

Sedan ska de bege sig ut på skattjakt efter den med hjälp av de ledtrådar de fått! Man kan sätta den i träd, bakom saker, gräva ner den eller precis vad som helst. Ledtrådarna anpassas lätt efter barnens ålder och det är även ett bra tillfälle att träna lägesorden och färger.
Till exempel kan man säga "under något blått", "sidan om något rött" eller "bakom något gult" o.s.v.

Vill barnen gömma kan man låta dem turas om att gömma den. På så vis får de träna på att stå i centrum utan att det blir något märkvärdigt.

Om man bara låter fantasin flöda och modifierar leken efter hand, samtidigt man bjuder på sig naturligtvis, så kan detta bli både en rolig och givande lek!
Bidrag från:
Robert Kjellander
Läs eller lämna kommentarer (0)

Detektiven 2

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.95/19

Beskrivning
Deltagarna ställer sig antingen vända mot en vägg, eller i en ring, och blundar.

Lekledaren går bakom varje deltagare och knackar var och en på ryggen enligt följande system.

En deltagare knackar lekledaren tre gånger på för att signalera att den är omgångens mördare.

En annan deltagare knackar lekledaren två gånger på för att signalera att den är omgångens detektiv.

Övriga deltagare får en enda knack som signal för att de varken är mördaren eller detektiven och för att inte avslöja de tilldelade rollerna för eventuella tjuvkikare.

Sedan går deltagarna runt fritt i rummet och detektivens uppgift är att försöka ta reda på vem mördaren är.

Mördaren slår till genom att i smyg blinka till sina offer som faller efter två steg döda ner på golvet. Dröjsmålet stegen orsakar gör det svårare att avslöja mördaren.

Om mördaren råkar blinka till detektiven åker han fast direkt.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Stenleken (Pierre)

Material
  • Fem stenar
Kategori
Betyg 2.85/13

Beskrivning
Fem stenar läggs ut på en filt.

Den som spelar/börjar tar en av stenarna från filten och kastar den rakt upp i luften, plockar kvickt upp en av stenarna från filten innan den kastade stenen fångas. Stenen får ej slå i marken, då är turen över. Turen går även över om man inte lyckas plocka någon sten från filten.

Men lyckas uppgiften läggs den vunna stenen åt sidan och så görs samma sak med de kvarvarande tre stenarna tills filten är tom.

Nästa runda gör man samma sak fast plockar upp två stenar från filten innan man fångar stenen som kastas i luften.

Därefter plockas först tre stenar från filten i första kastet sedan den sista i andra kastet.

I sista omgången ska alla fyra stenar pockas upp innan kast stenen fångas.

En lek man kan leka själv eller med andra.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Kvadrat

Material
  • Ögonbindlar
  • Rep (ca 20 meter)
Kategori
Betyg 3.89/10

Beskrivning
Deltagarna får ögonbindlar. Ledaren lämnar över ett längre rep till gruppen. Repet ska hållas med båda händer.

Uppgiften är att med repet forma en kvadrat utan att titta. Det är tillåtet att prata. När alla i gruppen är ense om att de är färdiga får ögonbindlarna tas av och resultatet utvärderas.

Det går att försöka sig på andra geometriska former!

Med yngre barn kanske man kan göra övningen utan ögonbindlar, men utan att prata.

Läs eller lämna kommentarer (0)

Padda

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.72/14

Beskrivning
Alla deltagare står i en stor ring. En person inleder leken genom att för sig själv välja ut en deltagare i ringen, vem som helst, att börja gå mot. Under hela vandringen till personen upprepar den som går ordet "Padda" högt.

När man kommit fram till personen man valt säger man ett sista "Padda" till denne, som en inbjudan, personen svarar med "Padda" och personen som började säger "Padda" och vänder sig om och börjar gå mot någon ny deltagare i ringen.

Personen som fick inbjudan följer efter, så nu går två personer i led som säger båda "Padda" högt tills de kommer fram till en tredje person i ringen som får ett "Padda" som inbjudan.

Denne svarar "Padda" till första personen som vänder sig till sin följeslagare och säger "Padda" som i sin tur vänder sig om och blir den som går först i ledet för att välja ut en fjärde person.

Nu går alltså tre personer i ledet och säger "Padda" för att bjuda in en fjärde person. Försteman i ledet säger "Padda" till valfri person i ringen, får "Padda" till svar, vänder sig om till den som står bakom och säger "Padda", nästa person vänder sig och säger "Padda" till den som står sist.

När det som nu blir fyra personer i ett led delas ledet upp till två led med två personer i varje som fortsätter åt varsitt håll för att bjuda in nya deltagare i sina led på samma vis.

Så fortsätter leken tills alla i ringen är med i ett led och alla går runt och säger "Padda"!

Så fort ett led innehåller fyra deltagare delas det i två.

Läs eller lämna kommentarer (0)

Ekorrbo

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.17/6

Beskrivning
Deltagarna delas in i grupper om tre. Två av barnen i varje grupp skapar ett bo till det tredje genom att hålla varandra i händerna. Det tredje barnet i gruppen blir ekorren och ställer sig inne i boet.

Leken börjar genom att lekledaren ropar EKORRE!
Då rusar alla ekorrar ur sina bon och rör sig fritt över lekutrymmet.

När ledaren ropar BO ska alla ekorrar hitta ett ledigt bo, inte tvunget det som de utgick ifrån.

Byt uppgifter ofta så att alla får vara ekorrar.

Går säkert att göra som en Hela havet stormar variant där det finns ett bo mindre än det finns ekorrar.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Panelen

Material
  • Frågor
  • Sex stolar
  • tärning
Kategori
Betyg 3.25/8

Beskrivning
Lekledaren gör i ordning en uppsättning med frågor. Sex stycken stolar ställs i linje och numreras från ett till sex.

Deltagarna samlas framför stolarna och inleder leken med 30 startpoäng.

Ledaren börjar läsa en fråga, de som tror sig kunna svaret försöker sätta sig snabbt på en ledig stol.

När alla sex stolar är upptagna slår ledaren en tärning, den deltagare som sitter på stolen med det nummer tärningen visar får chans att svara. Är svaret rätt lägger deltagaren tio nya poäng till sin poängsumma, är svaret fel dras tio poäng av.

Den med flest poäng när frågorna är slut vinner!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Willem Tell kubb

Material
  • Kubbspel
Kategori
Betyg 3.75/16

Beskrivning
Sätt en kubb på kronan av kungspjäsen och försök pricka ner den utan att välta kungen, det går, men det är svårt. Olika avstånd beroende på önskad svårighetsgrad.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Pilatesvolley

Material
  • Volleybollnät
  • Pilatesboll
Kategori
Betyg 3.58/14

Beskrivning
Spänn upp ett volleybollnät. Dela in deltagarna i två lika stora lag. Spela "volleyboll "med en stor pilatesboll. Regelutrymmet är generöst. Bollen får studsa i marken innan den med alla medel tjongas över nätet till motståndarsidan.

Antalet tillåtna studsar och passar kan man variera beroende på åldern på deltagarna.

Sommarfritidslek från 2012
Bidrag från:
Robert Kjellander
Läs eller lämna kommentarer (0)

Mjukbollsjägaren

Material
  • Mjuktennisboll
Kategori
Betyg 3.77/13

Beskrivning
Leka tafatt/datt/pjätt på en lekplats med lekställningar m.m. Den som tar ska försöka träffa någon med en mjuktennisboll, då går turen över till den som blir träffad som får jaga istället. Det är tillåtet att springa hur mycket som helst med bollen i handen, men bara den som jagar får röra bollen, annars blir man självtagen.
Bidrag från:
Robert Kjellander
Läs eller lämna kommentarer (0)

Pin It on Pinterest