Alla lekar

Sök bland lekarna
Alla Lekarkivets lekarNyast först.
560 lekar hittades.

Apelsinförflyttning

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.67/53

Beskrivning
Den här leken är i all sin enkelhet hejdlöst rolig. Dela upp er i två jämna lag och placera lagkamraterna på led, helst varannan dam och varannan herre. Instruera alla att hålla händerna på ryggen hela tävlingen igenom. Varje lag får en apelsin som ska förflyttas från första till sista person i laget. Lättaste sättet är att knipa fast apelsinen mellan hakan och halsen och lämna över den till nästa persons haka/hals. Om apelsinen trillar i golvet straffas laget med att apelsinen får backa ett steg, dvs till den person som nyss klarat av att lämna den ifrån sig.
Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (0)

Gurkförflyttning

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.76/55

Beskrivning
Dela upp er i två jämna lag och placera lagkamraterna på led, helst varannan dam och varannan herre. Instruera alla att hålla händerna på ryggen hela tävlingen igenom. Varje lag får en gurka som ska förflyttas från första till sista person i laget. Lättaste sättet är att knipa fast gurkan mellan knäna och lämna över den till nästa persons knän.

Om gurkan trillar i golvet straffas laget med att gurkan får backa ett steg, dvs till den person som nyss klarat av att lämna den ifrån sig. Extra rolig blir den här leken om personerna i lagen är olika långa.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Lakrits i flaskan

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.43/44

Beskrivning
De tävlande ställer upp sig på en rad. Bind ett lakritssnöre om halsen på var och en. En decimeter framför varje tävlande placeras en tom flaska. På en signal skall de tävlande med händerna på ryggen försöka få ner snöret i flaskan.
Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (2)

Skedvandring

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.20/16

Beskrivning
Dela in deltagarna i par (helst par om en kvinna och en man), och ge varje par en tesked. Nu gäller det för kvinnorna att på en given signal låta teskeden vandra på insidan av den ena manschetten eller ärmlinningen till den andra. Viss fingerfärdighet krävs. Det gäller att inte tappa taget!

Rond två går naturligtvis ut på att männen försöker krångla runt teskeden från ärm till ärm på insidan av kvinnornas blus eller tröja.
Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (1)

Vi hör ihop

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.31/16

Beskrivning
Du behöver ca 7 meter snöre per lag. Dela upp i lag. Ställ deltagarna bredvid varandra i en rad per lag. Förste man får snöret och börjar trä det genom sina kläder från halslinningen till byxbenet.

Näste man tar över och fortsätter trä snöret nerifrån och upp genom sina kläder. Så fortsätter man till alla hänger ihop. Det lag som först hänger ihop vinner förstås.
Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (0)

Äppelleken

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.30/16

Beskrivning
Man placerar två stora kar med vatten på varsin stol och lägger i ett äpple i varje kar. Ställ sedan lagen (två lag) i en rad ca 5 meter ifrån stolen och karet. Det fungerar så att man skall springa fram till karet och endast med hjälp av munnen få ett fast grepp om äpplet och visa upp att man fått det sen är det nästa och så vidare. De lag som förtst ätit upp äpplet helt vinner.
Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (2)

Stafett med hopprep

Material
  • Hopprep
Kategori
Betyg 3.93/27

Beskrivning
Varje lag har ett hopprep. Försteman i varje lag kliver in i ett markerat område, hoppar ett förutbestämt antal gånger, springer tillbaka till sitt lag, ger ena änden av hopprepet till nummer två i ledet och båda drar hopprepet längs marken under sitt lag, som givetvis får vara vakna och hoppa när repet kommer. Nummer ett som hoppat först ställer sig sedan sist i ledet och nummer två springer fram och hoppar sina hopp etc...
Läs eller lämna kommentarer (0)

Korv med bröd!

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.88/43

Beskrivning
En kul kull lek där en jagar övriga deltagare. När man blir tagen lägger man sig ner, rak lång. För att få vara med igen måste två personer lägga
sig på vars en sida om den som redan ligger. Då blir de brödet om korven! Sen får alla tre resa sig upp och vara med igen.
Läs eller lämna kommentarer (2)

Monster och Ynk

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.65/20

Beskrivning
Deltagarna ställer upp sig i par, alla förutom två. Alla par håller varandra i armkrok. Av de två personer som inte står i par, blir en monster den
andra blir ynk. Monstret ska jaga ynken och samtidigt BRÖÖÖÖLA! Brööölandet är väldigt viktigt. Ynken försöker undvika MONSTRET samtidigt som ynken,
ynkar. Ynk, ynk, ynk. Ynken kan också retas med monstret.<br>
Lyckas monstret kulla ynken byter de roll!<br>
Det som är svårt med leken är det jag kommer försöka förklara nu. Ynken ställer sig i armkrok med någon i ett par, när den är trött på att vara ynk.
Då blir den i paret som inte får ynken bredvid sig fri. <br>
OBS! Nu kommer det svåraste: Då blir den ny utsläppta monster och de tidigare monstret ynk!
Bidrag från:
Jacob Lindgren
Läs eller lämna kommentarer (3)

Dr Chicago

Material
  • Mjukbollar
Kategori
Betyg 3.87/36

Beskrivning
Dr. Chicago är en bra lek som fungerar bäst för mellanstadiet och uppåt. Leken innehåller en del tänk så den kan nog vara rolig ändå upp till högstadiet....
Man delar upp planen i två delar mha bänkar längs mittlinjen. Ett lag på var sin sida som skall kulla det andra laget mha ett valfritt antal mjukbollar. Blir man träffad sätter man sig ned. För att få va med igen måste man bli "behandlad" av Dr. Chicago, detta sker genom att Dr. Chicago lägger handen på den skadeskjutnes huvud och han får va med igen. Så långt är allt väldigt enkelt.

Innan man börjar har lagen, utan att det andra laget fått reda på vem, utsett varsin Dr. Chicago. Dr. Chicagos hemliga identitet är nyckeln i leken o denna skall hållas hemlig under hela lekens gång. Det gäller därför att flera i laget går runt och "behandlar" patienterna och dessa inte visar vem, som är den riktiga Dr. Chicago genom att stiga upp vid rätt tillfälle. Samtidigt gäller det självklart att skydda Dr. Chicago, blir han/hon träffad kan ingen behandlas och laget kommer till slut att besegras. Laget sista uppgift blir naturligtvis att fundera på vem som är Dr. Chicago i det andra laget.

Det är efter spelets slut den stora finalen kommer, att lista ut vem som är Dr. Chicago i det andra laget, ofta är detta klurigare än man kan tro om lagen gjort ett bra arbete med att dölja dennes identitet. Olika poäng kan delas ut för dels vinst i själva spelet, dels att lista ut vem som är Dr. Chicago. Detta beror på vilken nivå/ålder det är på klassen. Tips är att ge många poäng för "tankedelen"....
Spelet har många djup och olika strategier för att dölja Dr. Chicagos identitet, inte helt fel att diskuteras dessa efter avslutad omgång.
Bidrag från:
Anders Hedman
Läs eller lämna kommentarer (3)

Lets dance-datten

Material
  • Musikspelare
Kategori
Betyg 3.53/17

Beskrivning
Man markerar upp ett område (dansgolvet) och utser en eller två dattare. Blir man dattad så går man till dansgolvet och håller fram händerna. Man blir befriad om nån kommer och dansar med en i minst 10 sekunder. Val av dans är valfritt men man måste hålla i varandra.
Bidrag från:
Petter Wållgren
Läs eller lämna kommentarer (0)

Idol-datten

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.33/29

Beskrivning
En variant på "Let's dance-datten". Blir man dattad så går man till scenen och tar en mic och mimar till musiken. Man blir räddad då de fyra jury medlemmarna är samlade framför en.
Bidrag från:
Petter Wållgren
Läs eller lämna kommentarer (0)

Här kommer vi!

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.41/37

Beskrivning
Deltagarna delas upp i två lika stora lag. Leker man i en gymnastiksal får ena laget ställa upp sig på ena sidan längs mittlinjen medan andra går till kortändan på andra sidan för att komma ur hörhåll.

För de ska, utan att motståndarlaget hör, bestämma sig för ett yrke som lätt går att dramatisera med rörelser, tex brandman. När alla i laget är överens om ett yrke ställer de sig armkrok på en linje och marscherar mot mittlinjen och ropar "Här kommer vi! Här kommer vi!" tills motståndarlaget ropar "HALT!", "Vilka är ni?!". Då stannar de omedelbart och visar med rörelser vilket yrke
de valt. Motståndarlaget ska försöka gissa vad de ska föreställa. När de gissat rätt får de jaga motståndarna mot deras kortsida och försöka fånga så många
de kan. De som blir fångade blir nu nya medlemmar i det laget istället.

Nästa runda får laget som gissade välja yrke. Så fortsätter man tills alla är medlemmar i samma lag och alla har vunnit!
Läs eller lämna kommentarer (1)

Piraternas land

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.26/72

Beskrivning
Piraternas Land är egentligen 4 länder med ett lag i varje. Dela upp planen i 4 bitar.

Lagmedlemmarna får varsin färg i form av två lekband som de stoppar i byxornas båda sidor. Varje land har en skattkista och ett fängelse. Dessa symboliseras exempelvis av rockringar.

I skattkistan finns en ärtpåse av varje färg och du ska samla på din egen färg. Har man fått alla fyra påsar i sin egen färg har man vunnit.

Blir man av med ett band i fiendeland åker man i fängelse och lämnar tillbaka skatten (om man nu hade en i handen). I fängelset får du tillbaka ditt/dina band och väntar på att bli befriad.

Detta görs genom att någon i ditt lag tar tag i dig innan motståndarna lyckas rycka av bandet. Man får bara rycka band av någon som inkräktar i ditt eget land.

Tänk på att befria så inte alla dina kompisar hamnar i fängelsehålan.
Bidrag från:
Henrik Gustafsson
Läs eller lämna kommentarer (5)

Fiskenätet

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.52/19

Beskrivning
En i gruppen är "fiskenätet". Denna person börjar jaga de andra som är fiskar.
När tagaren har tagit en person så håller de varandra i handen. Då börjar de jaga tillsammans, hand i hand.

Varje gång en fisk har blivit fångad av fiskenätet, tar man den som är ytterst på fiskenätet i handen.

så varje gång någon blivit fångad så blir fiskenätet större.

Det är inte hela nätet som kan ta fiskarna. Det är bara de som är ytterst, alltså som inte håller någon i handen på ena sidan.

Den som är sist kvar av fiskarna är den fisken som klarade sig från nätet!
Bidrag från:
Anna Persson
Läs eller lämna kommentarer (1)

Cowboys och hästar

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.64/17

Beskrivning
Två personer får vara Cowboys och resten är hästar. Cowboysarna har vars en hage längs med kortsidorna av gymnastiksalen och mellan hagarna springer hästarna på prärien.

Cowboysarna ska fånga hästar (som i vanlig tagen) och leda dem in till hagen. Det är bara tillåtet att fånga en häst åt gången.

När det inte finns fler hästar på prärien räknar varje cowboy hur många som fångats.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Spindeln

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.91/12

Beskrivning
Planen kan vara basketplanens storlek eller badmintonplan. Lite beroende på hur många elever/deltagare man har. Kortändorna är start och mål. Alla står bakom en kortända.

Spindeln, utse en av deltagarna, skall nu "datta" sina kompisar och får hela tiden springa och röra sig.

Vid startsignal står spindeln alltid i mitten.

Läraren/domaren ger signal för start. Alla skall nu ta sig från start till mål utan att bli "dattad". Blir man det måste man stanna och stå still. Man får inte lyfta på fötterna men man har en träffvidd som motsvarar armarnas bredd.

Det innebär att de som blivit tagna nu också kan "datta". Skillnaden är att spindeln får röra sig hela tiden men det får inte de som blivit "dattade" göra. Det blir som ett spindelnät som de kvarvarande skall ta sig igenom. Siste man/kvinna som är kvar kan lämpligen bli ny spindel om man vill köra flera gånger.

Vill man göra denna lek lite svårare tar man till en mjukboll som man ska "datta" med istället.
Bidrag från:
Karin Sörquist
Läs eller lämna kommentarer (1)

Springråttorna

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.36/94

Beskrivning
Deltagarna delas in i fyra lika stora grupper. Grupperna är "Spring-råttor", "Dans-råttor", "Smyg-råttor" samt "Gå-råttor". Varje grupp samlas i vars ett hörn av gymnastiksalen.

En deltagare får bli katt och lägger sig mitt på golvet för att "sova". Ledaren har en trumma eller något annat rytminstrument. Med instrumentet bestämmer man vilken av rått-grupperna som ska vara aktivt.

T.ex genom att trumma i galopptakt vet "springråttorna" att det är de som ska springa runt katten. Trummas det taktfast är det "gåråttornas" tur, drar man med handflatan mot trumskinnet så det blir ett viskande ljud smyger "smygråttorna" fram ur sitt hörn. När ledaren markerar med ett enda hårt slag på trumman vaknar katten!

Då måste alla råttorna snabbt ta sig tillbaka till sitt hörn utan att fångas! Den som blir fångad får bli ny katt i nästa runda. Eller så låter man alla som blir fångade bli katter.
Läs eller lämna kommentarer (2)

Var är vargen?

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.33/22

Beskrivning
En deltagare utses till "Herde", en deltagare utses till "Varg". Men Herden får inte veta vem det blir. Övriga deltagare är herdens lamm och sprider ut sig. Vargen springer med mitt bland flocken.

För det är så här, att listiga Vargen har klätt ut sig och ser ut precis som de andra lammen!! (Hjälp!) Nu gäller det för Herden att ta reda på vem som är Vargen.

Herden fångar in ett lamm och frågar "Är du vargen?". Svarar lammet "Nej!" frågar herden om vad Vargen har på sig. T.ex "Har Vargen röda byxor?" eller "Har Vargen randig tröja?". Tror Herden sig veta av lammets svar vem som är varg måste Vargen fångas snabbt!

Annars fortsätter Herden att fånga och fråga så många lamm som behövs. Kanske Herden har tur och fångar Vargen utan att veta om det, då måste vargen svara "Ja!"
Läs eller lämna kommentarer (0)

Knutgubbe

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.36/14

Beskrivning
För att leka knutgubbe behöver man vara några stycken, minst tre, men det kan bli lite torftigt. Faktiskt blir det nästan roligare ju fler man är. Vidare behöver man ett fristående hus av lämplig storlek (villa, sommarstuga etc) och en räfsa eller liknande redskap med skaft. En vimpel på ett kvastskaft kan också funka bra. En av deltagarna utses till knutgubbe. Denne ska sedan gå runt huset, och hållla kvasten, räfsan eller vad det nu är framför sig. Närsomhelst får knutgubben vända från medurs till moturs och tvärtom. Det gäller nu för övriga deltagare att hålla sig undan. Den som blir upptäckt av knutgubben får förstås ta över denna roll. Observera att det är absolut förbjudet för knutgubben att springa, och om det finns fönster i huset så är det inte tillåtet att spana genom dessa för att se vad som försigggår på andra sidan huset.
Bidrag från:
Mats Henning
Läs eller lämna kommentarer (2)

Rörelsetagen

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.10/10

Beskrivning
En variant på vanlig tafatt. En deltagare utses som brukligt till tagare. Övriga sprider ut sig över planen.

När någon blivit kullad visar tagaren en rörelse som den tagne ska fortsätta med tills dess att en kamrat befriar honom genom att komma fram och upprepa samma rörelse.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Tunneltagen

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 2.94/17

Beskrivning
Fungerar som vanlig tagen fast samma jägare tar hela tiden och de som blir tagna ställer sig bredbent och blir befriade när en kamrat kryper mellan benen.
En annan variant är att man istället ska hoppa bock för att befria.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Ambulanstagen

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.91/11

Beskrivning
När någon blir tagen lägger denne sig ner på golvet. För att bli räddad krävs det att fyra kamrater bär en till "Sjukhuset" som gärna får vara en mjuk matta. Två tar tag i armarna och två i benen, ingen av räddarna får bli tagna sålänge de bär på en "skadad". Med äldre deltagare räcker det kanske med två bärare.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Hela havet stormar

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.41/25

Beskrivning
En lek som kräver tillgång till musik. På golvet i gymnastiksalen läggs ett lagom antal rockringar så att lekens alla deltagare utan bekymmer kan få plats i någon. En person kan utses som tagare. När musiken spelar rör man sig fritt över golvet, när musiken slutar gäller det att hitta en ledig plats i någon rockring. Personen som tar kan föröka ta de som inte hittat plats.

Samma typ av lek kan göras med stolar/pallar. Antalet stolar är en mindre än antal deltagare. När musiken stannar ska man sätta sig på en tom stol. Blir man utan är man utslagen. Efter varje gång minskas antalet stolar med en tills det bara är en person kvar som har sittplats.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Fiskarna i havet

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.83/23

Beskrivning
I varje hörn på gymnastiksalen har fyra fisksorter vars ett bo. I mitten lurkar den farliga hajen. Och när lekledaren säger tex "Laxarna!" gäller det för alla laxar att springa ur sitt bo ut i gymnastiksalen och sedan återvända tillbaka utan att bli fångade av hajen. Lyckas däremot hajen fånga en lax så blir även denna en haj! Lekledaren kan också säga "Fiskstim!!!" då ska alla fiskar lämna sina bon.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Pin It on Pinterest