Alla lekar

Sök bland lekarna
Alla Lekarkivets lekar
542 lekar hittades.

Bokstavsboven

Material
  • Papper med bokstäver
Kategori
Betyg 3.85/7

Beskrivning
Variant av "Under hökens vingar".

Deltagarna ställer upp på linje längs lekplanens ena kortsida. En eller två bokstavsbovar (jagare) ställer sig på mittlinjen.

Alla deltagare utom bovarna har fått ett litet papper med några slumpvisa bokstäver på.

Bokstavsbovarna beslutar sig för en valfri bokstav och inleder följande ramsa:
"Vem är rädd för bokstavsboven?"

Övriga svarar:
"INTE VI!"

Bokstavsbovarna ropar då till exempel "A".

Alla som kan visa upp ett A på sitt bokstavspapper får fri lejd över till andra kortsidan först, sedan får resten akta sig för att bli fångade av bokstavsbovarna när de ska ta sig över.

Alla som blir fångade blir också bokstavsbovar.

TIPS
Laminera datorutskrivna ark med bokstäver på, håller bättre.
Sätt koner som yttre gränser för lekområdets mittlinje om inte målade linjer finns.

Läs eller lämna kommentarer (0)

Konprickboll 3

Material
  • Fotbollar
  • Koner
Kategori
Betyg 4.38/8

Beskrivning
Dela in deltagarna i två lag. Märk ut en kvadratisk plan. Placera 8-10 koner spridda inuti kvadraten.

Ett lag inleder som utelag (utanför kvadraten) och ska med två fotbollar försöka pricka omkull innelagets koner. Innelaget ska skyddar konerna från att bli prickade, genom att sparka ut bollarna som kommer in i kvadraten.

Lagen byter roller efter en viss tid eller när alla koner är välta
Läs eller lämna kommentarer (0)

Pricka vatten

Material
  • Vattenflaska
  • Vatten
  • Spann
Kategori
Betyg 3.95/22

Beskrivning
Fyll en vanlig vattenflaska med vatten (modell sportflaska av plast med drickmunstycke). Placera en spann ungefär 2 meter framför en deltagare.

Deltagaren sätter vattenflaskan mellan sina knän med flaskmynningen riktad mot spannen. Genom att klämma åt flaskan mellan knäna ska deltagaren försöka pricka så mycket vatten som möjligt i spannen.

Den som lyckas fylla spannen med mest vatten under en förutbestämd tid (1-2 min) vinner.

Deltagarna får ej använda sina händer efter att flaskan är placerad mellan knäna!

Leken går att anpassa på många sätt, som en stafett, samarbetsövning (någon kan hjälpa till att fånga vatten med mindre kärl). Det kan vara tillåtet att fylla på flaskan om det är tom.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Poängstafettjakten

Material
  • Stafettpinnar
Kategori
Betyg 4.25/4

Beskrivning
Deltagarna delas in i fyra lag. Mitt i lekområdet läggs tre stafettpinnar, alltså en pinne färre än antalet lag.

Deltagarna sätter sig ner lagvis i led kring pinnarna, placerade likt ett cykelhjul med fyra ekrar med jämnt avstånd från varandra, vända mot mitten. Den förste i varje led är placerad några meter från stafettpinnarna i mitten.

Leken börjar med att den förste i varje lag ställer sig upp och inväntar startsignal.

När startsignal ges springer de in mot mitten och försöker få tag i en stafettpinne, sedan löper de tillbaka, samma håll som de kom från, löper förbi sitt lag och sedan ett helt varv medurs runt alla lagen för att slutligen sätta sig sist i sitt lagled.

Den som blev utan stafettpinne springer på samma sätt men måste löpa ikapp och kulla någon med en stafettpinne.

Lyckas det lämnas stafettpinnen över och den som blev av med pinnen återvänder till sitt lag och sätter sig sist i ledet.

De lag som lyckas transportera stafettpinnen till sitt lag vinner ett poäng.

Pinnarna placeras i mitten igen för nästa omgång.

Leken är över när alla har fått springa eller när något lag uppnått ett förutbestämt antal poäng.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Veckodagsjakten

Material
  • Rockringar
Kategori
Betyg 3.67/3

Beskrivning
Deltagarna delas in i sju grupper med veckodagsnamn. Alla ställer sig bakom en linje vid lekområdets kortsida som är bo.

En deltagare utses till natt (jagare), en annan till dag (befriare).

Ett antal rockringar läggs ut för att användas som fängelse samt en rockring i vilken dag (befriaren) ska stå och är fredad i. Hur rockringarna placeras bäst avgör man själv.

Leken inleds med att Natt ropar namnet på en veckodag, till exempel "Torsdag".

Då ska alla i torsdagsgruppen springa över till lekområdets motsatta sida och tillbaka till bo utan att bli tagna.

Den som blir tagen får gå till fängelset.

Befriaren får när som helst försöka befria deltagare ur fängelset genom att nudda vid dem med risk att själv bli tagen. Sker det utses en ny deltagare till befriare.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Namnringar

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.25/8

Beskrivning
Deltagarna delas i två grupper som ställer sig i ring. Den ena ringen inuti den andra. Deltagarringarna rör sig sedan runt i motsatta riktningar, när ledaren säger "stopp!" hälsar de som står mitt emot varandra och säger sina namn.

Det går även säga en siffra och passera så många deltagare innan man stannar för att hälsa eller göra leken till musik, när musiken stannar stannar ringarna för hälsning.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Luktmemory

Material
  • Behållare med material som doftar
Kategori
Betyg 3.33/6

Beskrivning
Förbered flera små behållare med olika saker i som har en lättigenkännlig doft. Det ska finnas två exemplar av varje behållare.

Innehållet kan till exempel vara kaffe, kryddor, tvål eller liknande.

Placera sedan behållarna på ett bord och låt deltagarna försöka para ihop vilka två behållare som har samma doft!

Exempel på behållare är att göra knyten av små stuvbitar av tyg som släpper genom doft.

Tänk på att luktsinnet ofta är beroende av andra intryck som syn och känsel, därför bör det inte gå att se eller känna sig fram till rätt par!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Sten sax påse runt ett hus

Material
  • Hus
Kategori
Betyg 3.13/8

Beskrivning
Två lag springer åt var sitt håll runt ett hus. Målet är att ta sig hela varvet runt huset till startpunkten igen.

På vägen möter man det andra lagets medlemmar och då är det STOPP!

För att ta sig vidare i mötet måste man slå motståndaren i sten, sax, påse. Vinnaren fortsätter framåt mot nästa motståndare (eller målet).

Förloraren måste springa tillbaks till början och påbörja ett nytt varv runt huset.

Ju längre ett lag har kommit desto längre blir det att springa tillbaks och vända när man har förlorat. Det lag som "ligger under" har alltså alltid en fördel i att de behöver springa mycket kortare bit och vända när de förlorat i sten, sax, påse.

Jättekul, tycker våra barn!

Det går bra att göra banan kortare om man vill t.ex. runt en sandlåda eller runt ett fotbollsmål.

Bidrag från Malin Nielsen i Facebookgruppen Fritidshem - Tips på aktiviteter
Bidrag från:
Malin Nielsen
Läs eller lämna kommentarer (0)

Filipin

Material
  • Hasselnöt
  • Minne
Kategori
Betyg 3.60/5

Beskrivning
Den som har en skål med hasselnötter på julbordet kan leka filipin. Om det ligger två nötter i samma skal ger man den ena till sin kompis och kommer överens om ett datum som inte ligger allt för långt bort.

Den som först säger filipin till den andre har vunnit!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Lutande tornet

Material
  • Tandpetare
Kategori
Betyg 3.93/13

Beskrivning
Varje deltagare får en liten hög med tandpetare eller något liknande föremål. Leka med tändstickor är kanske inte att uppmuntra.

Först placeras tre tandpetare på varandra i en triangelformation. De bör korsa varandra så långt ut mot ändarna som möjligt.

Sedan lägger varje deltagare i tur och ordning en tandpetare var ovanpå detta i samma mönster.

Den som lägger tandpetaren som får tornet att rasa har förlorat!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Luffarschacksstafett

Material
  • Spelbräde
Kategori
Betyg 3.43/23

Beskrivning
Ett luffarschacksbräde (tre i rad) skapas, på papper, whiteboard eller av vad omgivningen erbjuder (3*3 rutor).

Deltagarna delas in i två lag, X och O.

Lagen ställer upp på led en bit ifrån spelbrädet. På startsignal rusar första deltagare från varje lag fram och placerar sitt lags tecken på en tom ruta på spelbrädet. Återvänder till sitt lag och växlar till nästa deltagare som gör samma sak.

Det lag som först får tre i rad vinner!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Varulven

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.27/11

Beskrivning
Denna lek använder jag som uppvärmningslek.
Deltagarna ställer sig längs ena kortsidan och en person blir varulven. Först springer alla tillsammans mot andra kortsidan, varulven springer då med de övriga som "vanlig".

Alla måste röra vid väggen på andra kortsidan och ska då springa tillbaka till andra sidan igen. För så fort varulven rör vid väggen förvandlas den och börjar jaga de övriga som måste rusa tillbaka till första kortsidan igen och är säkra först när de rört vid väggen. Varulven blir vanlig igen och man joggar till andra kortsidan.

Man kan välja att antingen de som blir tagna får gå och ställa sig vid sidan (då får man utöka med antalet varulvar efter hand). Alternativt blir de som blir tagna också varulvar.

Körde denna första gången med min åk 3 förra veckan och den var mycket uppskattad!
Bidrag från:
Martin Svensson
Läs eller lämna kommentarer (2)

Klä midsommarstången

Material
  • Blandade föremål att klä midsommarstången med
Kategori
Betyg 3.09/11

Beskrivning
Deltagarna delas in i lika stora lag. Varje lag utser en lagmedlem som levande midsommarstång (eller julgran om det är juletid).

Lagen ställer sedan upp på led längs en startlinje. Lagens midsommarstänger ställer upp några meter framför sina lag med armarna utåt sträck för att verkligen se midsommarstångsaktig ut.

Vid varje lag finns en uppsättning av blandade föremål att klä midsommarstången med. Det kan i princip vara vad som helst från kläder till blommor eller, som när vi lekte den i gympasalen, gymnastikband och koner m.m. Endast fantasin kan sätta gräns.

På startsignal plockar förste man i varje lagled något ur samlingen med föremål, springer fram och klär "midsommarstången" med detta. Rusar sedan tillbaka till sitt lag och växlar till person nummer två som gör samma sak.

Så fortsätter man tills alla föremål är slut. Laget som är färdigt först vinner.

Eller om man har en omröstning om vem som lyckades bäst.

Eller om man gör en stor gemensam samling av föremål, vilket lag som klätt sin midsommarstång med flest saker.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Klunsakampen

Material
  • Rockringar
Kategori
Betyg 3.50/4

Beskrivning
Två lag delas upp och ställer sig på led parallellt med varandra med några meters avstånd. För mellan förste man i lagleden läggs en båge (halvcirkel) av c:a 20 rockringar ut.

När startsignalen går hoppar försteman från varje lagled jämfotahopp genom rockringsbågen tills man möter en motståndare. Då stannar båda i varsin rockring och spelar en "sten sax påse" (klunsa) kamp. Den som förlorar måste lämna sin rockring och ställa sig sist i sitt lagled.

Samtidigt lämnar en lagmedlem från det förlorande laget sitt led och börjar hoppa jämfota genom rockringsbågen. Men den som vann klunsakampen har också fått möjlighet att hoppa vidare så långt denne hinner när förlorande motståndare fick lämna sin rockring och kan vinna lite mark. Tills man möter en motståndare igen och en ny klunsakamp inleds. Det lag som hinner hoppa genom hela rockringsbågen tills rockringarna tar slut vinner!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Gagaboll

Material
  • Boll
  • Rink
Kategori
Betyg 4.50/8

Beskrivning
I gagaboll gäller det att vara den som är sist kvar på spelplanen efter att prickat ut de övriga deltagarna genom att träffa dem med en mjuk boll. Lite som gränsbrännboll men individuell.

Gagaboll spelas oftast på en plan med åttasidig 70 centimeter hög sarg. Varje del i sargen är mellan 1,5-2 meter lång.

Alla deltagare börjar matchen på plan med en hand på sargen. En match inleds med att lekledaren släpper in en boll på plan. Då får deltagarna röra sig fritt inom spelområdet.

Det går att slänga in en ytterligare boll för att få upp tempot och det blir för stillastående.

I spelet får boll endast slås med händerna, inte hållas fast eller sparkas. Då åker spelaren själv ut.

En träff gills endast om den är nedanför midja alternativt knähöjd. Det spelare som blir träffad är ute ur matchen.

Det går att tidsbestämma matcher också.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Vatten i skon

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.00/4

Beskrivning
Deltagarna delas upp i två lag. Det ena laget lämnar rummet (utelaget) medan varje deltagare i det andra laget (innelaget) väljer en unik kompis från det andra laget.

När innelaget har sett till att alla deltagarna i leken är i par släpps en person från utelaget in i rummet. Personen från utelaget går fram till en valfri deltagare i innelaget, bugar sig och frågar "Är du min kompis?".

Om det blir fel ropar alla "VATTEN I SKON!", då får utelagsdeltagaren hoppa ut ur rummet på ett ben och så får en ny utelagsdeltagare prova sin lycka på samma sätt.

Men om det blir rätt blir det såklart jubel och utelagsdeltagaren får stanna kvar i rummet och sätta sig vid sin kompis lite vid sidan av så att det går att se vilka som återstår i leken.

Alternativt sitter innelaget på stolar eller pallar i en rad och de som gissat rätt kompis sätter sig på golvet framför.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Nattvakten

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.50/2

Beskrivning
Ur deltagarna väljs en eller två personer ut som vakter. Dessa får sedan lämna rummet, eller blunda. För de övriga deltagarna är statyer och ställer sig i en statyliknande position. Kanske efter ett tema om man vill (t.ex idrott).

Men ur statyerna väljs två statytjuvar ut. När dessa är bestämda får vakterna komma in och titta runt bland statyerna för att försöka komma ihåg hur de står. Sedan lämnar de rummet igen, eller blundar.

Då passar tjuvarna på att byta plats.

Sedan får vakterna titta igen och försöka komma på vilka det är som är tjuvar och inte står där det stod innan. Om vakterna inte kan gissa rätt fortsätter leken tills de har avslöjat tjuvarna.

Då väljs nya tjuvar och vakter.

Antalet vakter och tjuvar kan såklart anpassas beroende på ålder och antal deltagare.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Pin It on Pinterest

X