Blandat
Sök bland lekarna
Några blandade lekar till blandade tillfällen.I betygsordning bäst först.
216 lekar hittades.
Mörkerkurragömma
Material
- Ficklampa
Beskrivning
Mörkerkurragömma är som vanlig kurragömma, men den leks i ett ellerflera mörka rum. Helst ska det vara kolsvart. En källare utan fönster
passar utmärkt. Den som letar har en ficklampa som lyser upp
vägen åt denne och lyser på den som letaren hittar. De som gömmer sig
kan endera gömma sig i mörkret eller så är det någon som släcker
ljuset när de andra är klara.
Bidrag från:
Jarmo Jussila
Läs eller lämna kommentarer (2)
Skorea!
Material
- Skor!
Beskrivning
Alla deltagarna lägger sina skor i en hög på golvet och blandar dem ordentligt. Två personer får ögonbindel på sig och ska försöka att para ihop skorna. Blir det rätt läggs det paret åt sidan tillsvidare, blir det fel slängs skorna tillbaka i högen igen. Efter utsatt tid räknar man ihop hur många par skor som blev rätt. Sedan läggs skorna tillbaka i högen, två nya deltagare får ögonbindlarna och leken börjar om. Flest antal rätta skopar vinner.Läs eller lämna kommentarer (0)
Godmorgon gomiddag godkväll
Material
- Inget
Beskrivning
Deltagarna sitter. En person går runt utanför ringen och lägger en sak bakom någon i ringen. Tror man att saken ligger bakom sig får man känna efter med handen. Om saken ligger där plockar man upp det och springer moturs runt ringen så fort man kan, personen utanför ringen springer medurs.När deltagarna möts på sin språngmarsch runt ringen ska de ta varandra i hand, säga "Godmorgon, gomiddag, godkväll" och sedan fortsätta springa. Den som kommer först fram till luckan i ringen sätter sig, den andre som blir utan plats får nu gå runt ringen och lägga saken bakom en annan deltagare.
Läs eller lämna kommentarer (1)
Mumieleken
Material
- Toarullar!
Beskrivning
Dela upp barnen två och två. Ge varje lag en toalettrulle. Nu gäller det för lagen att den ena lagkamraten snurrar in den andra i toalettpappret så att han liknar en mumie. Det lag vinner som först täckt in hela kompisen med papper och då använt hela rullen.Kanske inte den mest miljövänliga leken. Men pappret behöver ju inte var obrukbart efter leken, det finns säkert mycket som måste städas efter ett kalas!
Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (4)
Verktygsleken
Material
- Verktyg
- Potatisar
Beskrivning
Berätta inte i förväg vad leken går ut på!Ta fram lite olika redskap och verktyg, t ex potatisskalare, hammare, träslev, såg, sked etc. Nu får deltagarna välja två verktyg vardera, och därefter ger du var och en en potatis. Nu ska deltagarna med hjälp av de verktyg de valt försöka få en så lång sammanhängande bit potatis som möjligt. Det kan bli hur tokigt som helst. Tänk till exempel när någon valt en träslev och en hammare!
Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (2)
Snurra flaskan
Material
- Inget
Beskrivning
Sitt ner i en ring på golvet och ha en tom flaska mitt i ringen. Födelsedagsbarnet får börja med att bestämma vad den ska göra som flaskan snart ska peka på. Det ska vara lätta uppgifter som går snabbt att utföra, till exempel hoppa på ett ben runt alla barnen, eller pussa närmaste vuxen på kind, eller sjunga sin favoritsång.När uppgiften bestämts snurrar födelsedagsbarnet på flaskan. Den person som flaskan pekar på när den stannat ska utföra uppgiften. Samma person får sedan bestämma ny uppgift och snurra flaskan.
Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (1)
Jakob, var är du?
Material
- Inget
Beskrivning
Deltagarna står i ring, två har ögonbindel, den ena av de två har även en nyckelknippa i handen, denne är Jakob. Personen utan nyckelringen frågar "Jakob, var är du?" Jakob svarar genom att skramla med nyckelknippan. Då gäller det för den andre att fånga Jakob.Läs eller lämna kommentarer (0)
Kom i tid
Material
- Tidtagarur
Beskrivning
Lägg ut en bana som deltagarna ska ta sig fram på. Det spelar ingen roll om den är lång eller kort eller hur den ser ut. Deltagarna får själva välja om de vill gå eller springa, för utmaningen här är inte att komma först eller vara snabbast utan punktligast.Först får deltagarna ta sig runt banan en gång på tid. Alla kan starta samtidigt eller enskilt. Tiden skrivs ner i ett protokoll efter målgång. Sedan ska deltagarna få ta sig runt samma bana en andra gång på tid. Nu är utmaningen att komma i mål så nära den första tiden som möjligt!
Deltagarna får så klart inte att ha med sig en klocka när de tar sig runt.
Det går att göra många varianter på denna lek. Man kan cykla, simma, klättra, blåsa upp ballonger eller göra något annat. Det spelar ju ingen roll vilka förutsättningar man har. Alla har lika stor chans att lyckas bra!
Läs eller lämna kommentarer (1)
Tornet
Material
- Spannar
Beskrivning
Deltagarna står hand i hand i en ring. Mitt i ringen står ett torn av spannar. 3-4 spannar högt brukar räcka. När startskottet går gäller det att få någon, vem som helst utom en själv, att välta tornet genom att kämpa och dra allt man bara orkar. Den som välter tornet eller släpper taget får vila till nästa runda.Läs eller lämna kommentarer (0)
Ringkampen
Material
- Rockringar
- Ögonbindlar
- Ev. bjällror
Beskrivning
Två deltagare sätter på sig ögonbindel och får varsin rockring i handen. De ställer sig sedan i motsatt hörn från varandra inom ett markerat spelområde.Från startsignal så gäller att smyga sig fram inom området och försöka lokalisera motståndaren och lägga sin rockring över denne. Den som först lyckas fånga motståndaren vinner.
Det gäller att vara uppmärksam och smyga tyst för att lyckas!
För att göra det lite mer intressant kan man binda en liten bjällra om båda tävlandes fötter eller i rockringarna så får man vara extra försiktig när man rör sig.
Läs eller lämna kommentarer (0)
Bowling
Material
- Inget
Beskrivning
Dela in deltagarna i jämna grupper, ca 5-6 personer i varje grupp. Ta en kraftig pinne, t.ex ett brännbollsrack och knyt fast lika mångasnören i handtaget som det är deltagare i en grupp. Snörenas längd får man anpassa efter situation. Inom ett markerat område ställer man
ett par PET-flaskor eller liknande som käglor. Gruppen ställer sig runtom utanför det markerade området och styr slagträdet med hjälp av snörena
och ska försöka slå ner flaskorna. Man får inte trampa innanför det markerade området! Kan utföras på tid.
En vattenfylld PET-flaska funkar ju också som klot.
Läs eller lämna kommentarer (0)
Gissa vikten
Material
- Badrumsvåg
Beskrivning
Till denna leken behöver man en våg, modell badrumsvåg. Lekledaren säger en vikt, t.ex 20 kg. Deltagarna ska då antingen enskilt eller i lag försöka hitta en sten som väger så mycket. Den som kommer närmast rätt vikt vinner.Läs eller lämna kommentarer (0)
Hela havet stormar, lite annorlunda
Material
- Stabila stolar
- Musik
Beskrivning
Precis som i vanliga hela havet stormar har man två led med stolar som står rygg mot rygg, en stol färre än vad det är deltagare i leken.Precis som vanligt går deltagarna i cirkel runt stolarna när man spelar musik på en cd spelare, precis som vanligt ska alla sätta sig på en stol när musiken stannar.
Det är nu det blir annorlunda. Istället för att någon blir utslagen är alla hela tiden med i leken även om man blir utan egen stol, man tar endast bort en stol efter varje uppehåll! Målet är att alla ska få plats på allt färre antal stolar. Så det är bäst att se till att de sista stolarna är väldigt stabila!
Läs eller lämna kommentarer (2)
Köksbordspingis
Material
- Pingisboll
- Bord
Beskrivning
Placera två lag på var sin långsida om ett köksbord. Antal deltagare beror på hur stort det rektangulära bordet är.Varje deltagare har sin mun vid kanten av bordet. Avspark sker när någon släpper ner en pingisboll på mitten. Då gäller det att blåsa bollen åt motståndarnas håll. Det lag som lyckas få ner bollen på golvet på motståndarsidan vinner första ronden.
Om bollen åker ut på kortsidan sker ett nytt nedsläpp.
Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (3)
Klädstafett
Material
- Inget
Beskrivning
Varje lag har vars en kappsäck packad med likadana eller i allafall likartade klädesplagg tex mössa, tröja, byxor, jacka och stövlar.När starten går öppnar första man kappsäcken, klär på sig alla kläder och springer en uppgjord sträcka. När han återvänder till startplatsen, tas kläderna av, packas ner i väskan igen och överlämnas till nummer två som gör samma sak.
Väskan kan ju alltid skippas.
Läs eller lämna kommentarer (0)
Tutti Frutti
Material
- Papper
- Pennor
Beskrivning
I denna lek ska man helst ha en whiteboard, men det går även bra utan. Deltagarna kan jobba självständigt eller två och två. Alla deltagare ska ha penna och papper, bortsett från om man är två då man delar. Man utser en "lekledare" som får förslag från deltagarna om olika kategorier. Ex. att deltagarna säger:Land
Stad
Flicknamn
Djur
Sporter
Bilmärken
Blommor
Lekledaren skriver upp de olika kategorierna på whitboarden sammtidigt som deltagarna skriver upp det på sina papper. Lekledaren säger sedan en bokstav (och skriver upp det på tavlan). Ex bokstaven B
Då skriver deltagarna ett land på B (Bulgarien) och en stad på B (Båstad) osv.
Detta går på tid ex. 1 minut. Om någon av deltagarna blir färdig före den bestämda tiden ropar den "Tutti Frutti!" och alla lägger då ifrån sig sina pennor.
Lekledaren går igenom alla svaren, om det är någon fler än en person som skrivit ex. Bulgarien så får de ett poäng var men om man är ensam om svaret får man två poäng.
Sedan efter att man kört några gånger så räknar man sina poäng och korar en vinnare! Hur kul som helst!
Bidrag från:
Marie Ahlin
Läs eller lämna kommentarer (1)
Äggpickning
Material
- Inget
Beskrivning
Detta kan med fördel göras som en turnering. Alla deltagare tävlar med vars ett hårdkokt ägg. Man ställer sig två och två framför varandra med sitt ägg i handen. På signal ska alla par "krocka" sina ägg mot varandra. De vars ägg är helt efter krocken går vidare i turneringen och får möta en ny motståndare. Den som har sitt ägg helt kvar efter finalen blir dagens påskdrottning eller kung.Läs eller lämna kommentarer (1)
Skepp i hamnen
Material
- Inget
Beskrivning
Denna lek kan vara väldigt lyckad och samtidigt ytterst irriterande (på ett festligt vis) för dem som inte lyckas så bra. Den har emellertid ett par begränsningar: Den går inte att leka mer än en gång i ett och samma sällskap och den kräver att flera av festdeltagarna, helst en majoritet, inte har en aning om hur den går till.Du behöver varken rekvisita eller hjälpmedel. Berätta för dina vänner att du är chef över en liten hamn och de är alla ägare till varsin liten båt. Du, som hamnchef, kommer bara att tillåta båtar med en viss sorts last att komma in i hamnen. Och det är dina vänners uppgift att lista ut vilka laster som tillåts!
De flesta kommer säkert att se ut som levande frågetecken i början, men när man spelat ett tag kommer fler och fler att komma på knepet - alltmedan några stackare grubblar så det knakar utan att förstå ett smack...
Hemligheten är nämligen att du bara släpper in båtar som är lastade med gods som börjar på samma bokstav som båtägarens namn! Till exempel - kommer Pias båt lastad med papegojor släpps den in. Lastar Ove däremot sin båt med papegojor blir det kalla handen.
Festdeltagarna får försöka komma in med sin båt i tur och ordning och man fortsätter till siste man kommit på tricket - eller gett upp...
Även de som knäckt koden fortsätter att spela, som en slags ledtråd för de övriga. På så vis "avslöjar" man också dem som kommer in med sin båt på ren tur och egentligen inte har en aning om varför båten släpptes in.
Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (5)
Julklappspel
Material
- Inget
Beskrivning
Alla deltagare medtar två stycken julklappar för en förutbestämd summa pengar. T.ex 100 kronor per klapp. Julklapparna ska förståss vara inslagna! Alla sätter sig kring ett bord och julklapparna läggs på hög i mitten.Sedan tar man en tärning som var och en får slå med i tur och ordning, medurs. Första varvet avgör vem som får inleda spelet, den som slår högst börjar.
När någon sedan slår en sexa med tärningen får denne välja en julklapp ur högen i mitten. När alla på detta vis fått två paket var tillbaka ur potten gör man en paus. Alla måste fått två paket! Under pausen öppnas alla paketer för allmän beskådan ett efter ett, så alla vet vad alla fått.
För julfridens skull kan man sluta här om man vill, men hur kul är det? För nu börjar det riktiga spelet!
Ett tidtagarur eller en äggklocka sätts på t.ex 20 minuter eller mer beroende på hur många deltagare som är med. Åter låter man tärningen avgöra vem som får börja slå. När klockan sedan startas gäller det att slå en sexa.
Slår man en sexa MÅSTE man byta paket med någon. Den man vill byta med MÅSTE gå med på bytet. Så fortsätter man tills tiden är ute. När klockan ringer är spelet över och man får de paket man har i det tillfället!
Detta julklappsspel har vi gjort i familjen under många år. Det var ett stort steg att frångå den traditionella julklappsutdelningen men det blev en stor succe direkt. Att slippa stressa runt efter julklappat till alla är guld värt. Med julklappsspelet får man sina julklappar, men framför allt blir det en härlig uppfriskande kamp mot tid och tärningar och en likaså härlig gemenskap.
Detta gör vi också med en stor portion humor, vi minns fortfarande julen då min bror slutade med Selma Lagerlöfs "Jerusalem" och en sminklåda! Bara för att nästa jul följa upp det med Grynets rosa fluffiga bok och två örngott med puss&kram tryck!
Dessa bytte han dock bort i svartabörsen handlen efter spelet som är helt fri!
Läs eller lämna kommentarer (3)
Fyra bilder
Material
- Bilder
Beskrivning
Skriv ut lite olika clip-art bilder på skrivaren. Sätt ihop bilderna i grupper om fyra och låt deltagarna kombinera minst två av bilderna till en sång. En sol + en blomma kan bli "Idas sommarvisa".Svårare än så är det inte att ha lite "Så ska det låta".
Jag brukar göra det lite lättare ibland genom att sätta upp flera bilder och låta eleverna välja en bild att komma på en sång till, fungerar lika bra, särskilt med yngre.
Läs eller lämna kommentarer (1)
Fiskedammen 2
Material
- Inget
Beskrivning
Ordna ett metspö med krok och tillverka några fiskar man kan fånga. Det behöver bara vara något enkelt som en pappers eller kartongfiskar med en ögla på. Eller om man vill vara riktigt avancerad, istället för krok använder man en magnet. Fiskarna lägger man ut i en damm som kan markeras med hjälp av hopprep eller steck i sanden. Det gäller för deltagarna att antingen fiska upp så många fiskar de kan på tid eller hitta meddelanden på undersidan av fisken. Varje fisk kan också ha ett poängvärde som man kan lägga ihop.Läs eller lämna kommentarer (0)
Servitörstafett
Material
- Brickor
- Glas
- Tallrikar och liknande
Beskrivning
Denna lek är inspirerad av en tävling som faktiskt finns "på riktigt" för serveringspersonal men fungerar alldeles utmärkt som lek!På en bricka ställs t.ex slagtåliga glas (gärna med vatten i), tallrikar, bestick eller dylikt. Varje lag har vars en bricka. När startskottet går ska varje deltagare gå en utstakad bana utan att tappa eller spilla något, lämna över till en lagkamrat som går samma sträcka tills alla i laget har gått rundan minst en gång. Först klara vinner naturligtvis.
Denna går givetvis att göra som enskild lek inte bara laglek. Man kan också göra så att deltagarna måste transportera vatten på detta vis till ett kärl som måste fyllas. Det lag som först fyllt kärlet har vunnit. Då gäller det att se hur mycket man vågar lasta på en bricka utan att den ska bli för svår att springa med!
Läs eller lämna kommentarer (1)
Visseltävling
Material
- Torra kex!
Beskrivning
Ge varje deltagare 3-4 kex. På din signal stoppar man i kexen i munnen och tuggar söder dem. Det är den enkla biten. Nu kommer den svåra.Den som först lyckas vissla en melodi vinner. Det låter enkelt, man är jättesvårt då man har munnen full av kexsmulor! För att göra det riktigt svårt kan man i förväg bestämma vilken låt alla ska vissla. Vinnare blir den som först lyckas vissla melodin ordentligt.
Tänk på allergirisker i alla lekar med mat!
Läs eller lämna kommentarer (4)
Plocka potatis (3)
Material
- Potatisar
- Ögonbindlar
Beskrivning
Inom ett avgränsat lekområde sprids en mängd potatisar ut. Alla deltagare får en ögonbindel för ögonen och ställer sig inuti kvadraten.När startsignalen går gäller det att samla åt sig så många potatisar som möjligt!
Man kan ta tiden på hur lång tid det tar för ett lag att samla in alla potatisarna eller begränsa tiden och sedan räkna hur många potatisar som hann plockas.
Det går förstås att byta ut potatisar mot tennisbollar eller liknande.
Det är kanske att föredra att alla kryper omkring istället för att går för att minimera kollisionsrisken.
Det är kanske att föredra att alla kryper omkring istället för att går för att minimera kollisionsrisken.
Läs eller lämna kommentarer (0)
Välta kon
Material
- Koner (ju fler desto bättre!)