Kluriga
Sök bland lekarna
Lekar som kräver lite problemlösning av deltagarna.Nyast först.
127 lekar hittades.
Snottra
Material
- Inget särskilt
Beskrivning
Den här leken går ut på att lista ut vad ordet snottra betyder. En deltagare får gå utom hörhåll, de övriga bestämmer vad orden snottra ska betyda.Snottra måste vara ett verb, alltså något man kan göra t.ex att springa. När man är överrens om en betydelse får personen utanför ringen komma tillbaka och ställa ja eller nej frågor om snottra. "Har jag snottrat någongång?", "Är det svårt att snottra?" osv. När personen kommit på vad snottra är får någon annan försöka.
Läs eller lämna kommentarer (0)
Mobil pejling
Material
- Två mobiltelefoner
Beskrivning
Till denna lek behövs två mobiltelefoner. En deltagare gömmer den ena mobiltelefonen på ett finurligt ställe sedan ska övriga leta upp den. Man får lov att ringa upp den gömda telefonen så att den låter men det gäller att hitta den på så få uppringningar som möjligt.Leken går att utveckla på olika sätt. Man kan arbeta i lag, begränsa antalet uppringningar osv.
Man turas om att gömma mobiltelefonen.
Läs eller lämna kommentarer (0)
Dr. Knas
Material
Beskrivning
Alla deltagare utom en står i en ring. Den som inte står tillsammans med de övriga är Dr. Knas och ställer sig i mitten.Personen i mitten, Dr. Knas, börjar leken med att peka på någon i ringen och säger t.ex "Detta är mitt öra" samtidigt som han pekar på sitt knä. Den som blivit utvald måste peka på sitt knä och svara "Detta är mitt öra".
Om man gör fel får man ställa sig i mitten annars fortsätter personen i mitten till nästa man i ringen och frågar en annan knasig fråga. Som kanske "Detta är mitt öga" och pekar på munnen.
Läs eller lämna kommentarer (0)
Bil leken
Material
- Skyltar av papper i olika färger
Beskrivning
Gör skyltar genom att ta papper i färgerna grönt, svart, rött, gult och blått. Det behövs 2 st av färgerna gul och svart, det räcker med en skylt av de andra färgerna. Laminera gärna för hållbarhet!Av de som det finns dubbelt, gult och svart, av ska den ena i paret sättas på någon vägg i gympasalen eller lekhallen där man leker.
Barnen är sedan bilar som "kör runt" dvs rör sig fritt över lekytan. Ledaren håller upp en skylt som visar vad bilarna ska göra eller var de ska köra.
Grönt = bilarna kör runt fritt på vägarna.
Rött = stopp bilarna stannar genast och står still.
Gul = bilen har fått punktering, hoppa på ett ben till verkstaden som är vid den gula skylten på väggen.
Blå = bilen ska tvättas, alla lägger sig på golvet och rullar i tvätten.
Svart = det blir natt och bilarna kör hem och parkerar i garaget vid den svarta skylten.
Denna lek passar även barn i förskolan då den kan förenklas med färre skyltar eller göras svårare om du så vill med flera skyltar som orange = tanka eller vad du nu vill hitta på!! Fungerar utmärkt som uppvärmning och även barnen kan sköta skyltarna och ingen förlorar eller åker ut!
Bidrag från:
Åsa Wiborgh
Läs eller lämna kommentarer (0)
Ärtpåse leken
Material
- Ärtpåsar till alla deltagare
Beskrivning
Alla deltagare får en ärtpåse att lägga på huvudet. Sedan får de gå runt i rummet utan att nudda vid varandra eller störa på annat sätt. Ledaren säger sedan saker som deltagarna ska göra tex hoppa, springa, snurra, gå på tå, gå bakåt osv.Tappar man sin ärtpåse står man alldeles still. Precis i den position man stod när man tappade ärtpåsen. Som om batteriet skulle lossnat på en apparat. Då ska någon av de övriga lägga påsen tillbaka på huvudet igen så att man kan vara med igen.
Givetvis går det att låta barnen skiftas om att leda och säga rörelser.
Läs eller lämna kommentarer (1)
Vad är annorlunda?
Material
- Inget
Beskrivning
Två deltagare ställer sig framför varandra och får under en stund syna varandra ordentligt. Sedan vänder de sig om så att de inte ser varandra och då ändrar de något i sin klädsel.Sedan räknar man till tre. På tre vänder båda sig om samtidigt och ska försöka vara snabbast med att säga vad det är som är annorlunda.
Läs eller lämna kommentarer (0)
Tick tack
Material
- Äggklocka
Beskrivning
En äggklocka som tickar när den är uppvriden göms i något rum i ett hus. Det gäller för deltagarna att hitta klockan innan den ringer.Läs eller lämna kommentarer (1)
Kom i tid
Material
- Tidtagarur
Beskrivning
Lägg ut en bana som deltagarna ska ta sig fram på. Det spelar ingen roll om den är lång eller kort eller hur den ser ut. Deltagarna får själva välja om de vill gå eller springa, för utmaningen här är inte att komma först eller vara snabbast utan punktligast.Först får deltagarna ta sig runt banan en gång på tid. Alla kan starta samtidigt eller enskilt. Tiden skrivs ner i ett protokoll efter målgång. Sedan ska deltagarna få ta sig runt samma bana en andra gång på tid. Nu är utmaningen att komma i mål så nära den första tiden som möjligt!
Deltagarna får så klart inte att ha med sig en klocka när de tar sig runt.
Det går att göra många varianter på denna lek. Man kan cykla, simma, klättra, blåsa upp ballonger eller göra något annat. Det spelar ju ingen roll vilka förutsättningar man har. Alla har lika stor chans att lyckas bra!
Läs eller lämna kommentarer (1)
Levande memory
Material
- Inget
Beskrivning
Två deltagare får lämna rummet. När de gått ut och inte ser vad som händer parar övriga deltagare ihop sig två och två. Alla paren i rummet får sedan komma på en unik rörelse som är deras. Inget annat par får ha samma.När alla par bestämt varsin rörelse lägger de sig ner på golvet. Inte parvis sidan om sin kompis utan blandade huller om buller.
Sedan får det par som lämnade rummet komma in igen, nu är det dags att spela Memory!
De som ska spela får turas om att peka på två personer som får resa sig upp och göra sin rörelse. Är det samma rörelse är det rätt par och de får sätta sig hos den som "vände upp" dem. Gör de olika rörelser är det ju fel och de får lägga sig ner igen på samma plats som innan.
Får man ihop ett par får man välja igen i samma runda.
Flest rätta par vinner.
Läs eller lämna kommentarer (0)
Snabba svar
Material
- Frågor
- Stolar
Beskrivning
Till denna leken behöver man Ja och Nej frågor. Deltagarna delas in i två lag som ställer sig på led bredvid varandra. Framför leden ställs två stolar några meter bort. Den ena är Ja stolen den andra är Nej stolen.Ledaren läser sedan upp en fråga. De som står först i sitt led är de enda som får svara på frågan. Det gör de genom att springa fram och sätta sig på den stol de tror är det rätta svaret. Det är den som hinner sätta sig först som får poänget. Om svaret är fel får andra laget poängen.
Flest poäng vinner.
<em>Kommentar, det går ju även att göra så att man istället för att få poäng vinner över motståndaren till sitt lag.</em>
Läs eller lämna kommentarer (0)
Detta är en älg
Material
- Inget
Beskrivning
Deltagarna sitter i en ring på golvet. Ledaren har två pennor i handen, t.ex en gul och en grön. Ledaren ger först den gula pennan till personen åt höger (Emma) och säger:"Detta är en älg". Emma tar emot pennan och frågar "En vadå?", ledaren svarar "En älg".
Emma skickar då pennan vidare till personen till höger (Elias) och säger "Detta är en älg". Elias frågar Emma "En vadå?" Emma frågar ledaren "En vadå?". Ledaren svarar "En älg". Emma säger "En älg" till Elias.
Så fortsätter man så vidare runt i ringen. Hela tiden måste frågan komma tillbaka till ledaren som ger ett svar.
När den gula pennan kommit en bit i ringen tar ledaren fram den gröna pennan och skickar den på samma vis till vänster men säger då istället att "Detta är en ko".
Det kan bli lite jobbit när de båda pennorna möts och meddelanden ska skickas åt alla håll!
När båda pennorna är tillbaka hos ledaren igen är det slut!
Vill man kan man skicka pennorna med frågorna fram och tillbaka.
Läs eller lämna kommentarer (0)
Vad luktar?
Material
- Olika saker som doftar
Beskrivning
Alla deltagarna får på sig en ögonbindel. Lekledaren har förberett lite olika saker som doftar. Det kan vara frukter, kaffe, kakao, kryddor, tandkräm, schampoo. I tur och ordning får sedan alla försöka komma på vad det är de luktar på. Poäng för varje rätt!Läs eller lämna kommentarer (0)
Bagarens utmaning
Material
- Inget
Beskrivning
Alla deltagare sitter kring ett bord.Ta en mugg eller en kaffekopp och fyll ordentligt med mjöl, det bör vara ganska välpackat. Vänd sedan muggen upp och ner på en skärbräda eller en flat tallrik så att mjölet blir till en liten fint formad kaka. Ungefär som när man gör sandslott på stranden.
Längst uppe på kakan lägger man försiktigt en knapp, eller en vigselring eller något annat i liknande storlek.
Sedan placeras kakan mitt på bordet och deltagarna ska då i tur och ordning få skära bort bitar av mjölkakan med en matkniv, utan att föremålet på toppen ramlar av!
Som avslutning kan den som skar bort mjölet så att föremålet ramlade av få plocka upp det med munnen. Det kan bli lite kladdigt!
Läs eller lämna kommentarer (0)
Akta väggen
Material
- Ögonbindel
Beskrivning
Deltagarna delas in i två lika stora lag. Deltagarna står vid en startlinje på led i sina lag i riktning mot en vägg. Avståndet till väggen kan vara 4-5 meter.De två första i varje lag får en ögonbindel. På startsignal börjar båda samtidigt gå mot väggen med händerna på ryggen. Nu gäller det för dem att komma så nära väggen som möjligt utan att nudda den. När en deltagare tror sig kommit så nära som möjligt stannar man. När båda stannat tas ögonbindlarna av och man kontrollerar vem som står närmast. Den som står närmast får en poäng till sitt lag. Sedan gör övriga i lagen likadant. Laget med mest poäng vinner.
Nuddar någon väggen är denne ur leken. Antingen får andra laget en gratis poäng eller så kan man vänta med avgörandet och se om även den andra personen "går in i väggen" så att rundan slutar oavgjort.
Är man nervös för väggkontakt så kan förstås väggen bytas mot en markering i golvet. Då gäller det att komma så nära markeringen som möjligt. Vill man vara hård i bedömningen kan man vara ute om man går förbi. En bra övning i avståndsbedömning!
Läs eller lämna kommentarer (9)
Vilket år?
Material
- Årtal
Beskrivning
Deltagarna delas in i lag. Lekledaren har förberett leken genom att skapa frågor om olika händelser och årtalet det hände.Ledaren ställer en årtalsfråga (som "Vilket år föddes Mozart" till lagen och då gäller det för dem att försöka säga vilket år som efterfrågas. Närmast vinner poäng.
Läs eller lämna kommentarer (0)
Tändstickan
Material
- Tändstickor
- Tandpetare
Beskrivning
Deltagarna arbetar två och två. Varje par får en tändsticka eller tandpetare som man ska hålla fast mellan varandras pekfingertoppar. Sedan ska paren röra sig runt i rummet utan att tappa tändstickan.Kanske kan varje par få två tändstickor att hålla mellan sig?
En i paret kan också blunda för att göra det lite svårare!
Läs eller lämna kommentarer (0)
Detektiven
Material
- Inget
Beskrivning
Alla deltagare sitter, eller står, i en ring. En person utses till detektiv och får lämna rummet ett litet tag. När detektiven är borta väljer man en deltagare i ringen som får vara skurk.När skurken är vald får detektiven komma in igen. Nu ska detektiven försöka avslöja vem som är skurken. Skurken blinkar till de övriga deltagarna i smyg från detektiven. Den som blir blinkad till "svimmar" baklänges och lägger sig rakt bak.
Detektiven måste hinna avslöja skurken innan alla i ringen svimmat av! Man kan begränsa antalet gissningar som är tillåtna för att det inte ska bli för lätt. När skurken är avslöjad väljs nya deltagare ut.
Läs eller lämna kommentarer (0)
Bildfrågor
Material
- Bilder
Beskrivning
Ledaren låter deltagarna, enskilt eller i lag, titta på en bild under en kort stund. Sedan tas bilden bort och ledaren ställer frågor om vad som fanns på bilden. För varje rätt svar får man poäng.Läs eller lämna kommentarer (0)
Djurleken
Material
- Inget
Beskrivning
Deltagarna ställer upp i en stor ring runt om en person som står i mitten. Personen som står i mitten pekar på någon i ringen och säger något av följande:Åsna, Kanin, Elefant eller Korv och bröd.
För dessa alternativ gäller följande:
Kanin Den som blir utpekad gör en kanin min med ansiktet och håller upp händerna som kanintassar. De som står till höger och vänster formar kaninöronen med sina armar och händer.
Elefant Den utvalde formar en snabel med sina armar och personerna bredvid hjälper till att forma elefantöron.
Korv och bröd De som står bredvid den utvalde ställer sig nära nära intill så att det blir som en korv i sitt bröd.
Åsna Inget händer.
Det ska gå snabbt och får inte bli fel, blir det knasigt får den som blev utvald stå i mitten.
Läs eller lämna kommentarer (0)
Lösenordet
Material
- Stolar
- Saga
Beskrivning
Till den här leken behöver man stolar och en berättelse eller saga. Om 10 personer är med i leken använder man 9 stolar. Ställ stolarna i två rader så att stolarna står med ryggstöden mot varandra. Man ska kunna gå runt stolarna medan lekledaren läser upp berättelsen.I berättelsen väljer man ut ett ord, t.ex Rödluvan, om man läser Rödluvan och vargen. Lekledaren börjar läsa sagan från början och deltagarna börjar samtidigt gå i ring runt stolarna. Såfort lekledaren läser ordet Rödluvan ska deltagarna kvickt försöka sätta sig på en tom stol. Den som blir utan plats är ute och får ställa sig vid sidan. Då tas en stol bort och leken fortsätter tills det bara är en person kvar.
Alternativt kan man göra så att den som blir utan stol får bli den som läser sagan och den som läst får gå runt stolarna så behöver ingen bli utslagen utan leken fortsätter tills sagan är slut!
Läs eller lämna kommentarer (0)
Ring i ring
Material
- Inget
Beskrivning
Alla deltagare står i en ring och håller varandra i händerna. En person har en rockring hängandes om sin arm. Utmaningen är att förflytta rockringen ett varv runt alla i ringen, utan att släppa taget om händerna!Läs eller lämna kommentarer (2)
Ryktet går
Material
- Inget
Beskrivning
Alla sitter i en ring på golvet. Ledaren viskar en mening tyst i örat på den som sitter på högra sidan, den personen ska i sin tur viska meningen till personen på höger sida och så vidare, hela vägen runt tills budskapet når den som sitter till vänster om ledaren. Denna person ska högt säga vad som viskades. Man får bara meningen viskad till sig en gång, hörde man inte ordentligt får man upprepa det man tror viskades. Det brukar sällan vara den mening som leken började med! Ganska roligt sätt att visa hur ett rykte kan förvanskas på bara kort tid.Läs eller lämna kommentarer (1)
Legoutmaningen
Material
- Inget
Beskrivning
Man samarbetar i par och sitter rygg mot rygg. En i paret har fått en enkel Lego konstruktion i handen som den andre inte fått se. Den personen som inte fått se konstruktionen har däremot fått alla Legobitar som behövs för att bygga en kopia av den. Utmaningen är för personen med mallen att förklara för sin kompis, med ord, hur han ska bygga för att det ska bli en exakt kopia av orginalet.Läs eller lämna kommentarer (0)
Samla ord
Material
- Papper
- Pennor
Beskrivning
Denna lek kan man göra enskilt eller i grupp. Ledaren ger deltagarna ett ord, kanske födelsedag. Det gäller sedan för deltagarna att försöka bilda så många nya ord man kan av bokstäverna i första ordet. Man behöver inte använda alla bokstäver.Ur <strong>födelsedag</strong> kan man få ut tex, Föda, Dag, Sedel osv. Flest ord vinner!
Läs eller lämna kommentarer (0)
Arken
Material
- Inget