Rastlekar

Sök bland lekarna
Några lekar som kan passa under rasten.Bokstavsordning A-Ö.
85 lekar hittades.

Namntagen

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.51/28

Beskrivning
En av deltagarna utses till tagare. Övriga sprider ut sig över lekområdet för att bli jagade. Blir man tagen står man helt stilla och väntar på att någon annan än tagaren rör vid en (skakar hand eller liknande). Men man måste kunna säga namnet på den som man hälsar på för att bli fri!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Narnia

Material
  • Lekband till häxorna
Kategori
Betyg 3.09/11

Beskrivning
En eller två ishäxor utses och får lekband som visar detta. Deras uppdrag är att fånga alla skogsdjuren (resten av deltagarna) och förandla dem till is-statyer. När ett djur har blivit fångat förvandlas det till is och står alldeles stilla.

Ett eller två lejon utses också bland deltagarna innan leken börjar. De utses när häxan/orna har lämnat rummet så att häxorna inte skall veta vem lejonen är.

Lejonens uppgift är att så hemligt som möjligt rädda de förstelnade djuren genom att ge dem en värmande kram så att de "tinar".

Det går att välja om lejonen skall kunna bli förvandlade tilll is av häxan eller om lejonen inte kan bli tagna.

Det går kanske att låta lejonen få låtsas bli tagna av häxorna men blir levande så fort inte häxan ser? //Micke

Till denna leken behöver ni:
Lekband till häxorna

Bidrag från:
Karolina Malmborg
Läs eller lämna kommentarer (0)

Parfotboll

Material
  • Snöre
  • Fotboll
Kategori
Betyg 4.18/79

Beskrivning
Dela in deltagarna i två lag. I varje lag ställer sig sedan lagmedlemmarna två och två i par. I varje par binder de två spelarna fast den enes högerben mot kompisens vänsterben. Sedan möts lagen i en fotbollsmatch!

Kräver ett gott samarbete samt ett jämt deltagarantal.
Läs eller lämna kommentarer (3)

Pepparkaksgubbar

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.27/19

Beskrivning
Deltagarna delar upp sig två och två i armkrok och ställer sig i en ring. Ett par får börja jaga/bli jagad. Den jagade kan ställa sig i armkrok med ett par. Om man krokar fast sig hos den vänstra parten måste den högra ge sig av och vice versa.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Pinochio

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.17/12

Beskrivning
Deltagarna ställer i en ring och startar leken på följande vis. Alla sträcker ut sina armar och klappar fyra gånger mot närmaste grannarnas händer samtidigt som alla säger "Pi-no-chi-o". Sedan skuttar alla baklänges fyra skutt i takt som man säger "Pi-no-chi-o" igen.

Målet är nu att försöka sätta sin egen fot på någon annans. Försiktigt förstås!

Så när alla nu står i en större cirkel börjar en person med att ta ett skutt närmare någon annan. Det går att direkt försöka pricka någons fot, men det brukar vara svårt.
Sedan får alla i klockvis ordning sin tur att skutta ett skutt.

Man står still med fötterna där man landar. Enda gången man får lov att flytta sina fötter när det inte är ens tur att skutta är om någon försöker pricka dem.
Då får man dra undan dem för att inte bli träffad. Så det gäller att ha snabba reflexer!

Man är ute ur leken om någon prickar ens fot. Den som är sist kvar vinner!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Robotleken

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.48/17

Beskrivning
Den här leken är lämpligast ute på ett område som är lätt att avgränsa.

Deltagarna delas upp i lag om tre. En skötare och två robotar. Roboten går i den riktning han/hon står i när startsignalen hörs. Skötarens uppgift är att hålla koll på robotarna och vända dem i "rätt" riktning. Om roboten kommer till en tex bänk eller gräns för området, stannar han/hon där och trampar på stället. Då måste skötaren springa dit och vända roboten. Robotarna får inte springa utan bara gå.
Efter ett tag lär sig eleverna att styra sina robotar så de inte måste springa så mycket.

Efter ca fem minuter byter man skötare i gruppen. Man leker tills alla har fått vara skötare.

Ingen vinner och ingen förlorar men mina elever (år 1-3) har älskat den här leken.

Bidrag från:
Gunilla
Läs eller lämna kommentarer (0)

Rumpdunk

Material
  • Fotboll
  • Fotbollsmål
Kategori
Betyg 3.06/76

Beskrivning
Max 6 spelare i två lag spelar med en vanlig fotboll och försöker helt enkelt göra mål på en målvakt som står i ett vanligt fotbollsmål... men - Varje spelare får bara nudda bollen en gång innan någon annan nuddar den. Exempel -Person A nuddar bollen, och då får han inte nudda den förrän person B nuddar den. Då får Person A nudda den igen. Dessutom får man inte bara skjuta på direkten. Man får endast skjuta på volley eller nicka in den. Därför får dom andra i laget chippa, eller lobba, bollen tills man fått den riktigt hög nog så någon kan skjuta eller nicka in den i mål.
Om man skjuter en volley, nickar eller gör något annat skott utanför målet, blir den som sköt/nickade bollen ny målvakt. Går bollen i mål utan att någon sköt eller nickat in den, får den som gjorde fel stå. Man kör upp till 10 prickar.
Gör man felskott in i mål eller utanför, eller om man skjuter riktigt/nickar utanför, får man en prick.
Nickar man in bollen i mål får den som står 4 prickar.
Skjuter man in mål på volley, får målvakten 2 prickar.
Den som först får 10 prickar förlorar, och resten vinner.

Tänk på att om Person A står i mål och har 5 prickar, och Person B slår bollen utanför, så får person B bli målvakt, men Person A har fortfarande kvar sina prickar tills han blir målvakt igen!
Det där är den vänliga versionen. Den riktiga versionen är likadan men den är "lite" annorlunda. Det är den jag kör hela tiden. Den riktiga versionen är exakt lika utom det att den som förlorar får ställa sig bakvänd i målet men stjärten utåt, och så ska dom andra skjuta på honom. Hårt eller mjukt väljer man själv.
Bidrag från:
Marcus Näslund
Läs eller lämna kommentarer (0)

Rusräknerutten

Material
  • Fotboll
Kategori
Betyg 3.52/417

Beskrivning
Till denna lek behövs en boll.
Dela upp deltagarna i två lag och låt ena laget ställa sig i ring med några meter mellan varje deltagare. Det andra laget ställer sig på ett led en bit ifrån ringen.
Den första i "led-laget" ropar "NU" och springer runt "ring-laget", tillbaka och nuddar den sista i det egna ledet. Sista man i ledet ropar "STOPP" då den löpande får kroppskontakt.
"Ring-laget" ska försöka hinna med många bollpass som möjligt runt i ringen från det att "led-laget" skriker "NU" till "STOPP"
Bollpassen räknas och byte sker när alla i "led-laget" sprungit Det laget som har lyckats med flest bollpass har segrat!

Bidrag från:
Lara W
Läs eller lämna kommentarer (5)

Ränna

Material
  • Tennisboll
Kategori
Betyg 3.24/129

Beskrivning
Denna lek lektes på stadens trottoarer där man ställde sig på varsin sida av en ränna i trottoaren som löpte från stupröret vid husfasaden och ut till rännstenen. Träffade man rännan så att bollen studsade tillbaka och man lyckades fånga lyra fick man en poäng. Vi brukade köra till tio poäng.

Nu kan man bolla Ränna överallt med den "trottoarplatta" vi gjuter av återvunna bildäck! www.noittoys.se.
Bidrag från:
Bengt Erlandsson
Läs eller lämna kommentarer (4)

Röda och vita rosen

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.97/116

Beskrivning
Denna lek som bl.a finns med i boken Mästerdetektiven Kalle Blomkvist, lekte vi ofta när jag gick i skolan.

Deltagarna delar upp sig i två lag. Ett lag är röda rosen och det andra är vita rosen. Det behövs en sak som ska gömmas, t.ex en fin sten eller något liknande.

Ett lag, t.ex vita, får börja med att gömma saken på ett listigt ställe. Alla i laget måste veta precis var den är gömd. Motståndarlaget, röda rosen, står samlat någonstans utom synhåll och väntar medans saken blir gömd. När vita laget är klara ropar de på röda laget som nu ska hitta saken.

För att kunna hitta den lättare kan de fånga en medlem i vita laget. När de fångat någon måste denna personen ge en ledtråd till var saken är gömd. När röda laget fått en ledtråd måste de släppa fången fri. När röda rosen lyckas hitta saken är det deras tur att gömma och bli jagade.

Vi lekte dock en annan variant, att när man tar fast en från det andra laget så skall den ge 3 ledtrådar till var föremålet finns gömt, men endast 1 av ledtrådarna skall vara sann. På detta sätt blir det lite svårare att hitta föremålet och man kan lura det andra laget att söka på helt fel ställe. (Tillägg från Ida i Finland, tack!)

Läs eller lämna kommentarer (2)

Rörelsetagen

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.10/10

Beskrivning
En variant på vanlig tafatt. En deltagare utses som brukligt till tagare. Övriga sprider ut sig över planen.

När någon blivit kullad visar tagaren en rörelse som den tagne ska fortsätta med tills dess att en kamrat befriar honom genom att komma fram och upprepa samma rörelse.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Scoutbrännboll

Material
  • Fotboll
  • Brännplatta
Kategori
Betyg 3.77/153

Beskrivning
Samma princip som vanlig brännboll, fast utan slagträn eller koner och man använder en fotboll. Deltagarna delas upp i två lag. Ett lag börjar som utelag, ett som innelag.

Utelaget sprider ut sig på spelplanen, innelaget ställer sig på ett led framför utelaget. Förste man i innelaget tar några steg fram, tar upp fotbollen och kastar ut den så långt han förmår över utelaget. När bollen är kastad springer han runt sitt lag så fort han kan, för varje varv sprunget runt laget tilldelas en poäng.
Utelaget försöker fånga den utkastade fotbollen så kvickt man kan.

När någon lyckats ta upp den, samlar sig utelaget på ett led efter personen med bollen. När alla i utelaget står bredbent på led, ska förste man försöka rulla bollen mellan benen på alla sina lagkamrater ner till den som står sist i ledet. Sisteman fångar upp bollen, springer fram till brännplattan, lägger ner bollen och säger BRÄND!!! Då måste löparen från innelaget sluta springa runt sitt lag och ställa sig sist i ledet. Nästa man från innelaget kliver fram, tar upp bollen, kastar, springer osv... Efter utsatt tid byter lagen sida.

Det går även att låta den som ska kasta/skjuta ut bollen stå i en "utkastscirkel" markerad av koner i ring mitt på spelplanen. Från ringen är det tillåtet att kasta åt vilket håll som helst och utelaget måste då sprida ut sig runt om och får ej beträda marken inuti cirkeln. Sedan har utelaget en särskild plats på planen från var de måste formera sitt led från när de ska rulla bollen till sisteman.

Innelaget står uppställt på led en bit utanför cirkeln.

Läs eller lämna kommentarer (0)

Sista paret ut!

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.39/26

Beskrivning
Deltagarna ställer sig på led efter varandra två och två, hand i hand. En tagare står framför ledet och ropar: "Sista paret ut!". Då rusar det sista paret fram på vars en sida om ledet och försöker få tag i varandra igen innan någon av dem blir fångade. Lyckas tagaren fånga en ur paret blidar han ett nytt par med denna och den som blir över får bli ny tagare. Det nybildade paret ställer sig först i ledet och leken börjar om.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Slottstriden

Material
  • Boll
Kategori
Betyg 3.53/786

Beskrivning
Till denna lek behöver man en fotboll.

Dela upp deltagarna i två lag där det enda laget bildar en ring, vända utåt med en "kung" i mitten. Det andra laget står utspridda utanför ringen och tilldelas fotbollen.

Utelaget ska anfalla och försöka att kasta in fotbollen i ringen, antingen över muren eller genom den. Försvararna försöker förhindra det hela men får inte släppa taget om varandras händer. Kungen kan också stoppa bollen och kan ut den igen.

Om bollen nuddar marken inne i ringen så har anfallarna lyckats att inta slottet och då får laget byta plats.

Den som kastar in bollen så att den nuddar marken blir nästa kung. (Om den som kastar in bollen redan varit kung så får den välja någon annan
av deltagarna.)
Bidrag från:
Lara W
Läs eller lämna kommentarer (14)

Sol vind och vatten

Material
  • Tre lekband i olika färger
Kategori
Betyg 3.70/13

Beskrivning
Tre deltagare ska vara jägare. En är sol och får ett gult lagband, en är vind och får ett grönt band och den tredje är vatten med ett blått band.
Blir man bränd av solen ställer man sig på ett ben med händerna uppsträckta mot taket. Man blir befriad om någon tar en på axlarna.
Blir man fångad av vinden ställer man sig med hukad rygg och blir befriad om någon hoppar bock över. Blir man tagen av vattnet ställer man sig med fötterna isär och blir befriad om någon kryper genom tunneln.
Bidrag från:
Pia
Läs eller lämna kommentarer (0)

Stafett med hopprep

Material
  • Hopprep
Kategori
Betyg 3.93/27

Beskrivning
Varje lag har ett hopprep. Försteman i varje lag kliver in i ett markerat område, hoppar ett förutbestämt antal gånger, springer tillbaka till sitt lag, ger ena änden av hopprepet till nummer två i ledet och båda drar hopprepet längs marken under sitt lag, som givetvis får vara vakna och hoppa när repet kommer. Nummer ett som hoppat först ställer sig sedan sist i ledet och nummer två springer fram och hoppar sina hopp etc...
Läs eller lämna kommentarer (0)

Stampa orm

Material
  • Hopprep
Kategori
Betyg 3.05/31

Beskrivning
I denna lek kan man arbeta två och två. En person håller ett hopprep i ena änden och skakar det så att repet ringlar sig som en orm på marken. Den andre ska då försöka att sätta en fot på hopprepet och hålla det still. När det lyckas byter man uppgift.
En variant är att några deltagare, t.ex hälften, har ett hopprep och de andra jagar valfri "orm". Lyckas man fånga en orm tar man över som skötare.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Sten sax påse runt ett hus

Material
  • Hus
Kategori
Betyg 3.19/17

Beskrivning
Två lag springer åt var sitt håll runt ett hus. Målet är att ta sig hela varvet runt huset till startpunkten igen.

På vägen möter man det andra lagets medlemmar och då är det STOPP!

För att ta sig vidare i mötet måste man slå motståndaren i sten, sax, påse. Vinnaren fortsätter framåt mot nästa motståndare (eller målet).

Förloraren måste springa tillbaks till början och påbörja ett nytt varv runt huset.

Ju längre ett lag har kommit desto längre blir det att springa tillbaks och vända när man har förlorat. Det lag som "ligger under" har alltså alltid en fördel i att de behöver springa mycket kortare bit och vända när de förlorat i sten, sax, påse.

Jättekul, tycker våra barn!

Det går bra att göra banan kortare om man vill t.ex. runt en sandlåda eller runt ett fotbollsmål.

Bidrag från Malin Nielsen i Facebookgruppen Fritidshem - Tips på aktiviteter
Bidrag från:
Malin Nielsen
Läs eller lämna kommentarer (0)

Stenleken (Pierre)

Material
  • Fem stenar
Kategori
Betyg 2.85/13

Beskrivning
Fem stenar läggs ut på en filt.

Den som spelar/börjar tar en av stenarna från filten och kastar den rakt upp i luften, plockar kvickt upp en av stenarna från filten innan den kastade stenen fångas. Stenen får ej slå i marken, då är turen över. Turen går även över om man inte lyckas plocka någon sten från filten.

Men lyckas uppgiften läggs den vunna stenen åt sidan och så görs samma sak med de kvarvarande tre stenarna tills filten är tom.

Nästa runda gör man samma sak fast plockar upp två stenar från filten innan man fångar stenen som kastas i luften.

Därefter plockas först tre stenar från filten i första kastet sedan den sista i andra kastet.

I sista omgången ska alla fyra stenar pockas upp innan kast stenen fångas.

En lek man kan leka själv eller med andra.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Streck ruschen

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.90/38

Beskrivning
Dra tre streck på en grusplan eller med krita på asfalten. (Ungefär så här | | |). Strecken ska ha några meters mellanrum. Varje streck har ett namn.
Första strecket kan vara "Djur" andra "Platser" tredje "Kändisar". Alla deltagare ställer sig
längs samma streck när leken ska börja. Lekledaren säger sedan t.ex "Tiger!" då gäller det för alla att springa och ställa sig
på "Djur-strecket". Den som är sist blir utslagen. Så fortsätter man tills det bara är en kvar och denna får vara ledare nästa runda.
Det är förståss OK att göra fler streck men det kan vara svårt att hålla reda på alla om man har många.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Stress

Material
  • Basketboll
  • Basketkorg
Kategori
Betyg 3.51/24

Beskrivning
Deltagarna ställer sig på ett långt led framför en basketkorg med start från strafflinjen.
De två första i ledet har varsin basketboll i händerna.

När starten går ska förste man försöka skjuta så många mål i korgen som möjligt med sin boll och får hålla på med det ända tills någon annan deltagare i ledet lyckas göra mål.

För varje deltagare i ledet får i turordning ett försök att med sin boll göra mål men om det misslyckas lämnas bollen till nästa person i ledet som får ett skottförsök och så vidare.

Lyckas man pricka rätt blir man den som får samla mål, annars ställer man sig sist i ledet. Blir man bortpetad som målsamlare får man också ställa sig sist i ledet.

Den som samlat flest mål när leken är över vinner! Antingen kan man hålla på tills någon uppnår en viss poängsumma eller på tid.

Läs eller lämna kommentarer (2)

Suddigummi duellen

Material
  • Suddgummin
Kategori
Betyg 3.50/18

Beskrivning
Två deltagare ställer sig mot varandra. Båda ska hålla sin ena hand bakom ryggen på sig själv. Den andra handen har man framför sig och på ovansidan lägger man ett suddigummi eller något liknande. Sedan gäller det att försöka slå ner motståndarens suddi utan att tappa sitt eget.

Fungerar utmärkt som turnering och man kan köra bäst av tre matcher.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Sunnanvind och nordanvind

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.43/14

Beskrivning
En utses till sunnanvind och en annan till nordanvind. Alla som blir tagna av nordanvinden fryser till is och kan bara bli befriade av att sunnanvind kommer och tinar upp dem. Fungerar bra med flera sunnanvind och nordanvindar!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Tomtesmyg

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.40/15

Beskrivning
En deltagare börjar som tomten. Övriga ställer upp längs en linje cirka 10-15 meter från tomten. Avståndet kan anpassas efter behov så att det blir lagom långt.
Tomten står med ryggen vänd mot de övriga.

Tomten säger sedan högt till dem som står längs linjen hur många steg och på vilket sätt de ska förflytta sig. Till exempel, 10 älgkliv!

Då tar deltagarna 10 långa kliv i riktning mot tomten och stannar där.

Samtidigt som tomten sagt sin instruktion räknar denne också till 10 högt. Så länge tomten räknar får deltagarna röra sig, men när tomten ropat 10! vänder denne sig om snabbt. Då måste deltagarna stanna och stå helt blickstilla.

Om tomten ser en rörelse från någon måste den deltagaren bege sig tillbaka till startlinjen och börja om.

Men om ingen rörelse kan märkas vänder tomten ryggen mot deltagarna igen och säger en ny instruktion.

När någon lyckas nå fram till tomten obemärkt och lägger sin hand på tomtens rygg blir denne ny tomte i nästa omgång!

Exempel på olika steg kan vara:
Tomtesteg: sätt ena fotens häl mot den andra fotens tår
Myrsteg: små korta myrsteg
Kaninkliv: korta jämfotaskutt
Människosteg: vanliga steg
Jättesteg: långa kliv utan hopp
Luciasteg: eleganta Luciasteg
Trollsteg: Gå på tå eller hälar

Varianterna kan vara oändliga!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Tre i rad stafett

Material
  • 9 rockringar
  • 6 ärtpåsar i två färger
Kategori
Betyg 3.50/6

Beskrivning
Deltagarna delas in i två lag som ställer upp på led bakom en startlinje.
Varje lag får tre ärtpåsar i en lagfärg som läggs vid startlinjen.

Några meter ifrån startlinjen placeras de nio rockringarna i en kvadratform med tre rockringar i tre rader under varandra så att de bildar en stor tre i rad spelplan.
Målet är att som i ett parti tre i rad, placera sitt lags ärtpåsar i en sammanhängande rad av tre på spelplanen. Antingen på längden, tvären eller diagonalt.

På given startsignal plockar första person ur varje lagled upp en ärtpåse i sitt lags färg och rusar mot rockringarna och släpper ärtpåsen inuti en valfri tom rockring.

Om det redan ligger en ärtpåse i en rockring är den upptagen och en annan ring måste väljas, så det gäller att vara först!

När ärtpåsen placerats i en ring återvänder deltagaren snabbt till sitt lag igen och växlar med nästa lagkompis i ledet med en high-five handklapp.

Deltagare två tar också med sig en ärtpåse och placerar den i en tom ring, återvänder till lagledet och växlar med nästa deltagare som tar med sig den sista ärtpåsen och lägger den i en tom rockring.

Så länge inget lag fått tre ärtpåsar i rad fortsätter partiet. Nästa deltagare springer efter växlingen till spelplanen utan ärtpåse, men ska då istället välja att flytta en av lagets ärtpåsar ur en rockring till en annan tom rockring. Ärtpåsen måste byta rockring och får inte läggas tillbaka i samma.
När flytten är gjord återvänder deltagaren till sitt lag och växlar till nästa deltagare som väljer att flytta en annan av lagets ärtpåsar.

Så fortsätter leken tills ett lag lyckats få tre i rad och vinner partiet!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Pin It on Pinterest