Samarbetslekar

Sök bland lekarna
Att öva på samarbete är viktigt men framför allt roligt.Nyast först.
174 lekar hittades.

Lag längdhopp

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.67/56

Beskrivning
Deltagarna delas in i lag. Alla lag startar från en gemensam startlinje. En person från varje lag hoppar så långt det går, stillastående från startlinjen.

Från där första hoppare landar ställer sig nästa lagmedlem och hoppar så långt det går och så vidare. När alla lag fått hoppa lika många gånger kontrollerar man vem som har det längsta laghoppet!

Man kan också se vilket lag som behövde minst antal hopp för att klara av ett bestämt avstånd eller vilka som når fram snabbast.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Ambassaden

Material
  • Ärtpåsar
  • Gymnastikmattor
  • Plintar
  • Mjukbollar
Kategori
Betyg 3.98/51

Beskrivning
Ambassaden fungerar lite som Spökboll/Gränsbrännboll med den skillnaden att man kan befria lagkompisar som blivit brända.

Deltagarna delas in i två lag. Spelplanen delas på mitten med hjälp av bänkar. Lagen väljer varsin planhalva. Längst ner på varje planhalva lägger man ut 2 tunna gymnastikmattor i linje med kortlinjen. Vid kortsidan av en matta ska det stå en plint.

Precis som i gränsbrännboll spelar man med en mjukboll, dessutom ska det finnas 10 ärtpåsar med i spelet. Varje lag får börja med 5 ärtpåsar.

Det gäller att bränna ut motståndarna genom att träffa dem med mjukbollen. Endast direkt träff gills. Huvudet är skyddat. Regler för om man får skydda sig med händerna med kan man komma överrens om.

Den första som blir bränd i laget går över till motståndarnas sida och ställer sig på plinten. De som blir brända därefter ställer sig på mattorna i turordning.

För att befria någon kan lagen använda sina ärtpåsar för att försöka passa den som står på plinten. Lyckas personen på plinten fånga en ärtpåse får denne fri lejd till sitt lags planhalva igen. Ärtpåsen tar man med sig i handen som "pass".
Den som står i tur i ledet på mattan kliver då upp på pallplinten.

Det är inte tillåtet för någon motståndare att kliva på ambassadens område (mattan). Ärtpåsar som inte fångas av personen på plintetn tillfaller motståndarlaget.

Hur många ärtpåsar som är med i spelet eller ambassadens utformning kan anpassas. Det går även att använda tennisbollar eller liknande istället för ärtpåsar.

TÄNK PÅ ATT kasta ärtpåsarna/tennisbollarna med omdöme. De är endast till för att befria lagkamrater med! Genom att placera plinten nära en långsida kan man nog minimera risken för att någon råkar bli träffad.
Läs eller lämna kommentarer (5)

Jättesäckhoppning

Material
  • Jättestora säckar
Kategori
Betyg 3.80/128

Beskrivning
Denna leken kräver att man har tillgång till jättestora säckar. De går att få tag på t.ex i affärer som säljer matjord eller liknande.

Om man har en sådan säck kan upp till sex personer hoppa säck samtidigt i samma säck!
Har man flera säckar går det att göra lagstafetter annars kan man tävla mot klockan eller bara träna samarbete.

Läs eller lämna kommentarer (0)

Bollkapplöpning

Material
  • Boll
Kategori
Betyg 3.44/18

Beskrivning
Deltagarna står i en stor cirkel med c:a 1-2 meter mellan varandra. En deltagare får bollen och springer med den utanför ringen. Var som helst i cirklen hoppar han in mellan två deltagare och börjar passa bollen till personen till vänster om sig. Bollen ska passas vidare runt ett helt varv. Deltagaren som står till höger får vara vaken och springer omedelbart utanför ringen åt samma håll som bollen blir passad och ska försöka komma tillbaka till sin plats innan bollen passats runt ett varv. Hinner löparen före bollen är det han som startar leken nästa omgång, hinner bollen först får samma deltagare som får börja om.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Magboll

Material
  • Mjukboll
Kategori
Betyg 2.83/12

Beskrivning
Magboll går till som en vanlig tagen lek med den skillnaden att den som tar har en boll. Tagaren fångar de övriga deltagarna genom att placera bollen mot deras magar. Det är inte tillåtet att kasta bollen, då gills inte bränningen utan bollen måste hållas i händerna hela tiden.

Man kan undvika att bli tagen om man ställer sig mage mot mage tätt intill en annan deltagare. Då går det ju inte att komma åt med bollen!

Om man får bollen mot sin mage blir man ny tagare.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Tigrarna och aporna

Material
  • Lekband
  • Matta
Kategori
Betyg 3.76/24

Beskrivning
Två deltagare väljs ut och får vara tigrar. Resten är apor. Aporna klättrar upp i ribbstolarna och tigrarna smyger runt på golvet. Över golvet lägger man "bananer" dvs lekband (gärna gula!). Aporna ska smyga ner från ribbstolarna och försöka snappa åt sig en banan utan att bli tagna av tigrarna. Om en apa fått tag i ett lekband skyndar den sig snabbt upp i säkerhet igen och hänger lekbandet om halsen och försöker igen.

Skulle tigrarna lyckas fånga en apa tas den med till tigrarnas bo (en matta). Sedan kan apan antingen bli tiger eller hoppas på att bli befriad av en annan apa.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Konprickboll

Material
  • 4 plintar
  • ca 8 bänkar
  • ca 12 koner
  • ca 2-3 mjukbollar
Kategori
Betyg 3.94/25

Beskrivning
Till denna aktivitet behövs 4 plintar, ca 8 bänkar, ca 12 koner, ca 2-3 mjukbollar

Hallen delas med hjälp av bänkarna in i 4 lika stora delar. Bygg ett kryss i mitten med 2 bänkar på varje del.
Ställ en plint mitt i varje område så att det finns lite plats runt om den. 3 koner (eller fler) placeras på plintarna.

Deltagarna delas in i fyra lag som ställer sig i varsin ruta. De fyra lagens uppgift består av att pricka konerna på motståndarnas plintar så att de trillar ner. En person kan få som särskild uppgift att skydda konerna. Beroende på deltagarnas ålder kan det bara vara tillåtet för konvakten att nicka bort bollar och ej använda händer.

Blir en lagmedlem träffad, "bränd", måste denne springa 1 eller 2 varv runt hela planen, detta gäller även personen som skyddar konerna. Spelarna är fria att skydda sig från bollen med händer och huvud som i gränsbrännboll.

Det är bara tillåtet att röra sig inom sitt område såvida man inte blivit bränd och springer runt planen, men man får kasta mot vilka koner man vill.

Brukar bli hög aktivitet och vara uppskattat bland eleverna. De lag som har flest koner kvar efter en viss tid vinner, eller de som "överlever" längst, ända tills sista konan är nere...

Bidrag från:
Josef
Läs eller lämna kommentarer (0)

Svensson, Svensson!

Material
  • Pall
Kategori
Betyg 2.95/20

Beskrivning
Deltagarna ställer sig två och två i en ring. En deltagare är själv och står mitt i ringen på en pall. Personen som står i mitten ska tala om för de andra hur de ska stå. T.ex. rygg mot rygg, knä mot fot, ända mot ända o.s.v. Men om personen i mitten istället säger "Svensson, Svensson!" ska alla hitta en ny partner, även utroparen i mitten. Den som blir själv får ställa sig på pallen i mitten.
Bidrag från:
Pia
Läs eller lämna kommentarer (0)

Mobil pejling

Material
  • Två mobiltelefoner
Kategori
Betyg 2.71/14

Beskrivning
Till denna lek behövs två mobiltelefoner. En deltagare gömmer den ena mobiltelefonen på ett finurligt ställe sedan ska övriga leta upp den. Man får lov att ringa upp den gömda telefonen så att den låter men det gäller att hitta den på så få uppringningar som möjligt.

Leken går att utveckla på olika sätt. Man kan arbeta i lag, begränsa antalet uppringningar osv.

Man turas om att gömma mobiltelefonen.

Läs eller lämna kommentarer (0)

Tunnelkull i par

Material
Kategori
Betyg 3.49/19

Beskrivning
Deltagarna går ihop i par som håller hand i hand. Ett par utses som jägare. Om man blir tagen ställer man sig så att det bildas en tunnel. Man blir befriad om något annat par tar sig genom tunneln.
Bidrag från:
Pia
Läs eller lämna kommentarer (0)

Hopprepspjätt

Material
  • Hopprep
Kategori
Betyg 1.93/13

Beskrivning
Några utses till tagare, de får ett hopprep var som de knyter ihop till ringar (öglor). Sedan börjar de jaga. De som blir tagna håller ochså tag i hopprepsringen och hjälper till att fånga. Leken pågår tills alla är tagna och håller i en ring.
Bidrag från:
Pia
Läs eller lämna kommentarer (0)

1-2-3

Material
Kategori
Betyg 3.00/13

Beskrivning
Deltagarna går ihop i par och ställer sig i en ring. Den ena i paret ska stå framför den andra och båda har näsorna mot mitten. Ledaren ropar antingen 1,2 eller 3 då gäller följande.

1 - Den som står bakom springer ett varv runt ringen medsols och ställer på sin utgångsplats igen.

2 - Byt plats i paret.

3 - Den som står bakom kryper mellan benen på den som står framför.

Det går att lägga till fler övningar med lite äldre elever, 4 kan kanske vara att man ska hoppa bock över den som står framför osv.
Bidrag från:
Pia
Läs eller lämna kommentarer (0)

Bollströmmen

Material
  • Tennisbollar
Kategori
Betyg 3.44/41

Beskrivning
Deltagarna står i en ring, en person håller en tennisboll i handen. Tennisbollen ska passas till någon annan i ringen. Gärna långa diagonala passningar. Den som tar emot tennisbollen ska passa den vidare till någon annan. Man får inte passa någon som redan tagit emot en passning.

Det är viktigt att komma ihåg exakt från vem i ringen man fick tennisbollen OCH vem man själv passade till.

För när alla i ringen fått en passning och tennisbollen kommer tillbaka till den som startade fortsätter man att passa vidare exakt i den ordning man gjorde första rundan.

Tennisbollen tas emot och passas vidare från och till samma personer hela tiden.

När man blivit säker på ordningen ökar man svårigheten genom att passa flera tennisbollar samtidigt!
Hela tiden i samma mönster.

Det går att göra denna leken till en namnlek om deltagarna säger sitt namn samtidigt som de tar emot bollen


Läs eller lämna kommentarer (1)

Armkroksboll

Material
  • Basketbollar
Kategori
Betyg 3.34/18

Beskrivning
Deltagarna delar upp sig i par. De som är i par håller varandra i armkrok och får en boll. Helst en basketboll. Sedan ska de förflytta sig runt i hallen och studsa med sin boll.
Utmaningen är att slå undan de andra parens bollar utan att bli av med sin egen.
Man kan studsa bollen mellan sig i paret.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Terminator

Material
  • Plintar
  • Madrasser
  • Mjuka bollar
  • Ärtpåsar
  • Rockringar
  • Lagband
Kategori
Betyg 3.87/22

Beskrivning
Deltagarna delas in i två lag. På varje planhalva ställs en plint nära och i linje med mittlinjen. En tjockmadrass lutas sedan mot varje plint så att den är vänd mot motståndarsidan och det ska vara möjligt att springa mellan och sidan av dem. Dessa används som skydd under leken. Exakt var skydden placeras på planen och hur de ser ut kan säkert anpassas efter tycke.

Varje lag ska också ha en rockring som läggs ungefär mitt på lagets planhalva. Rockringen är lagets "skattkista". Där i läggs ett antal ärtpåsar, lika många påsar i varje lags ring.

Mitt i gympasalen lägger man ut massor av mjuka bollar.

Innan leken börjar utser lagen några som ska få börja på planen. Är man tio i laget kan det vara lagom att fem börjar på planen och resten sitter på en avbytarbänk vid sidan av planen. De som startar får lagband så man tydligt ser vilka som är på plan och vilket lag man tillhör.

De som startar leken på plan ställer sig bakom kortlinjen med en hand i väggen på "sin" sida.

Sedan blåser ledaren en startsignal och så börjas det.

Leken går ut på att ta det andra lagets ärtpåsar och lägga i sin egen skattkista. Det är bara tillåtet att bära en ärtpåse åt gången. Bollarna som ligger i mitten av planen är till för att kasta på motståndare och på så vis skydda sina ärtpåsar.

Blir man träffad av en boll springer man till avbytarbänken och lämnar bandet till den som sitter först i kön, själv sätter man sig sist i kön.
Blir man träffad av en boll och håller en ärtpåse i handen släpps ärtpåsen ner på golvet där man stod då man blev träffad. Då ligger ärtpåsen fri och då får båda lagen ta ärtpåsen.

Det är fritt att springa med en boll eller två i händerna och man kan bli bränd och bränna ut över hela planen. Om en boll studsar i golvet eller i väggen är den död och fri att plockas upp av vem som helst.

Leken är slut när ett lag har alla ärtpåsar i sin rockring.

<strong>Tips från tipsaren:</strong>
En bra sak från början är att man bestämmer att några springer direkt till det andra lagets ärtpåsar och tar en. För då har kanske inte det andra laget några bollar att kasta på den som har ärtpåsen.

Man kan också bestämma att alla ska springa på samma gång medans man kastar bollar åt alla håll. (För att förvirra)
Man ska helst vara ganska många på den här leken.

Leken passar för lite äldre. Från ca åk 5

Bidrag från:
Julia
Läs eller lämna kommentarer (0)

Ärtpåse leken

Material
  • Ärtpåsar till alla deltagare
Kategori
Betyg 3.73/23

Beskrivning
Alla deltagare får en ärtpåse att lägga på huvudet. Sedan får de gå runt i rummet utan att nudda vid varandra eller störa på annat sätt. Ledaren säger sedan saker som deltagarna ska göra tex hoppa, springa, snurra, gå på tå, gå bakåt osv.

Tappar man sin ärtpåse står man alldeles still. Precis i den position man stod när man tappade ärtpåsen. Som om batteriet skulle lossnat på en apparat. Då ska någon av de övriga lägga påsen tillbaka på huvudet igen så att man kan vara med igen.

Givetvis går det att låta barnen skiftas om att leda och säga rörelser.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Hajarna!!!

Material
  • Stor fallskärm
Kategori
Betyg 4.15/20

Beskrivning
Till denna lek behövs en fallskärm, helst en stor.

Barnen sitter i en ring på golvet med fallskärmen utspänd emellan sig och benen under.Det är viktigt att alla håller ett ordentligt tag i fallskärmen. Fallskärmen är havet.
De som håller i fallskärmen kan röra på armarna så att havet vågas, då blir det svårare att se var hajen är.

En person kryper in under fallskärmen och är haj! Hajen ska försöka dra ner de andra i havet genom att ta tag i deras ben och dra in. Den som känner att hajen tar tag i en sträcker upp armarna och ropar hjälp! Då gäller det för badvakten (ledaren eller andra elever) att försöka rädda eleven från hajen. Lyckas hajen dra in eleven under fallskärmen blir den indragna eleven också haj. Om livräddaren lyckas rädda eleven innan den åkt under fortsätter hajen att söka nya byten. Tillslut är de flesta hajar och leken börjar om eller avslutas.

Denna lek funkar lika bra för mindre barn som för vuxna!
Bidrag från:
Cissi
Läs eller lämna kommentarer (0)

Kapten

Material
Kategori
Betyg 3.55/16

Beskrivning
Deltagarna delas in i två lag. Om man leker i en gymnastiksal ställer sig lagen längs varsin kortsida. Mitt i salen ställs två stolar eller plintar med ett mellanrum av ungefär en meter från varandra. De ska föreställa ett smalt sund.

Varje lag utser sedan en som ska vara skepp och en som ska vara kapten. De som ska vara skepp får ögonbindlar.
Kaptenerna ska sedan, endast med hjälp av sina röster, styra sina skepp genom sundet, utan att kollidera med något eller någon!

Den som är kapten får inte röra sig över kortlinjen utan står still bakom. Den kapten som får sitt skepp genom sundet först vinner ett poäng till sitt lag. Krockar skeppen med varandra får ingen poäng.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Robotleken

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.48/17

Beskrivning
Den här leken är lämpligast ute på ett område som är lätt att avgränsa.

Deltagarna delas upp i lag om tre. En skötare och två robotar. Roboten går i den riktning han/hon står i när startsignalen hörs. Skötarens uppgift är att hålla koll på robotarna och vända dem i "rätt" riktning. Om roboten kommer till en tex bänk eller gräns för området, stannar han/hon där och trampar på stället. Då måste skötaren springa dit och vända roboten. Robotarna får inte springa utan bara gå.
Efter ett tag lär sig eleverna att styra sina robotar så de inte måste springa så mycket.

Efter ca fem minuter byter man skötare i gruppen. Man leker tills alla har fått vara skötare.

Ingen vinner och ingen förlorar men mina elever (år 1-3) har älskat den här leken.

Bidrag från:
Gunilla
Läs eller lämna kommentarer (0)

Levande memory

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.80/25

Beskrivning
Två deltagare får lämna rummet. När de gått ut och inte ser vad som händer parar övriga deltagare ihop sig två och två. Alla paren i rummet får sedan komma på en unik rörelse som är deras. Inget annat par får ha samma.

När alla par bestämt varsin rörelse lägger de sig ner på golvet. Inte parvis sidan om sin kompis utan blandade huller om buller.

Sedan får det par som lämnade rummet komma in igen, nu är det dags att spela Memory!
De som ska spela får turas om att peka på två personer som får resa sig upp och göra sin rörelse. Är det samma rörelse är det rätt par och de får sätta sig hos den som "vände upp" dem. Gör de olika rörelser är det ju fel och de får lägga sig ner igen på samma plats som innan.

Får man ihop ett par får man välja igen i samma runda.
Flest rätta par vinner.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Detta är en älg

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.15/14

Beskrivning
Deltagarna sitter i en ring på golvet. Ledaren har två pennor i handen, t.ex en gul och en grön. Ledaren ger först den gula pennan till personen åt höger (Emma) och säger:
"Detta är en älg". Emma tar emot pennan och frågar "En vadå?", ledaren svarar "En älg".
Emma skickar då pennan vidare till personen till höger (Elias) och säger "Detta är en älg". Elias frågar Emma "En vadå?" Emma frågar ledaren "En vadå?". Ledaren svarar "En älg". Emma säger "En älg" till Elias.

Så fortsätter man så vidare runt i ringen. Hela tiden måste frågan komma tillbaka till ledaren som ger ett svar.

När den gula pennan kommit en bit i ringen tar ledaren fram den gröna pennan och skickar den på samma vis till vänster men säger då istället att "Detta är en ko".

Det kan bli lite jobbit när de båda pennorna möts och meddelanden ska skickas åt alla håll!
När båda pennorna är tillbaka hos ledaren igen är det slut!

Vill man kan man skicka pennorna med frågorna fram och tillbaka.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Nyckelstafett

Material
  • Långt snöre
  • Nyckel
Kategori
Betyg 3.21/14

Beskrivning
Förbered denna lagleken genom att binda en nyckel i ett långt snöre. Är det flera lag som ska tävla mot varandra måste det finnas ett nyckelsnöre till varje lag.

Nyckelsnöret ska sedan tråcklas genom alla lagmedlemmars kläder. Alltså, in genom tröjan via halslinningen och ut vid midjan, genom byxbenen på den första sedan vidare upp genom byxbenen och tröjan på nästa osv.

Det lag som fått genom nyckeln först vinner. Sedan kan man också tävla om vilket lag som snabbast får ut hela nyckelsnöret.

Garanterat mycket skratt under denna lek!
Bidrag från:
Monica Larsson
Läs eller lämna kommentarer (1)

Hela havet stormar, lite annorlunda

Material
  • Stabila stolar
  • Musik
Kategori
Betyg 3.89/54

Beskrivning
Precis som i vanliga hela havet stormar har man två led med stolar som står rygg mot rygg, en stol färre än vad det är deltagare i leken.
Precis som vanligt går deltagarna i cirkel runt stolarna när man spelar musik på en cd spelare, precis som vanligt ska alla sätta sig på en stol när musiken stannar.

Det är nu det blir annorlunda. Istället för att någon blir utslagen är alla hela tiden med i leken även om man blir utan egen stol, man tar endast bort en stol efter varje uppehåll! Målet är att alla ska få plats på allt färre antal stolar. Så det är bäst att se till att de sista stolarna är väldigt stabila!
Läs eller lämna kommentarer (2)

Tändstickan

Material
  • Tändstickor
  • Tandpetare
Kategori
Betyg 3.25/12

Beskrivning
Deltagarna arbetar två och två. Varje par får en tändsticka eller tandpetare som man ska hålla fast mellan varandras pekfingertoppar. Sedan ska paren röra sig runt i rummet utan att tappa tändstickan.

Kanske kan varje par få två tändstickor att hålla mellan sig?

En i paret kan också blunda för att göra det lite svårare!



Läs eller lämna kommentarer (0)

Teckningsringen

Material
  • Papper
  • Kritor
Kategori
Betyg 4.08/26

Beskrivning
Deltagarna sitter runt ett bord och har vars ett papper och en ask kritor framför sig.

Man börjar med att skriva sitt namn på sitt pappret, när alla gjort det skickar man det till grannen till vänster. Samtidigt får man ju ett papper från höger med ett namn på.

Då ska man under någon minut tyst rita något på pappret som man förknippar med den personen vars namn det står, sedan skickar alla samtidigt vidare pappret åt vänster.

Till slut får man tillbaka pappret med sitt eget namn och en massa småteckningar på.

Då ska varje person i tur och ordning få spekulera fritt kring vad de olika teckningarna kan betyda (alla andra får vara tysta under tiden).

När en person har spekulerat klart så får man fråga de övriga om det han/hon sagt stämmer!

Tänk på att det ska vara tyst under tiden man ritar!

Läs eller lämna kommentarer (0)

Pin It on Pinterest