Snabbalekar
Sök bland lekarna
Ibland har man bara lite tid över, då behövs det en lek som går fort.Bokstavsordning A-Ö.
106 lekar hittades.
Mäster kallar
Material
- Inget
Beskrivning
Alla deltagare sätter sig på varsin stol i en ring.En väljs till Mäster. Den som sitter till vänster om Mäster får nummer ett. (Det är lärling nummer ett). Nästa får nummer två osv. Alla klappar sedan händerna i takt. Först på knäna, sedan ihop och sist med knutna händer och utsträckta tummar bakåt på båda sidorna om huvudet. Sedan om igen likadant hela tiden i samma rytm.
Sedan säger mäster: "Mäster kallar Ett!" (eller någon annan av lärlingarna) Han måste säga "Mäster" när han slår på knäna, "kallar" när han klappar ihop händerna och "Ett" när han slår tummarna bakåt. Utan att bryta rytmen fortsätter "Ett" att säga: "Ett till Fem". Fem säger: "Fem till Mäster" etc. Man fortsätter så till någon faller ur rytmen, säger ett nummer som inte finns eller om Mäster säger "Mäster till Fem" i stället för "Mäster kallar Fem".
OBS! Mäster använder alltid ordet: "kallar" och de övriga ordet: "till".
När någon gör fel flyttar han till sista platsen på Mästers högra sida och får det sista numret eftersom han nu är den sämste lärlingen. Alla som satt till vänster om honom flyttar ett steg åt höger och får nu ett lägre nummer. T ex Fem blir nu Fyra osv.
Om Mäster gör fel får han flytta till sista plats och Ett blir nu Mäster.
Vill man göra det lite svårare så kan man säga att man aldrig får kalla på den till höger eller till vänster om sig själv.
Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (1)
Namn och vers
Material
- Inget
Beskrivning
En snabbt ordnad sånglek är att lekledaren läser upp låtnamn och deltagarna ska sjunga refrängerna på låten. Poäng för varje rätt.Roligt att göra i lag!
Läs eller lämna kommentarer (0)
Namnduell
Material
- Filt
Beskrivning
Deltagarna delas i två lag som sätter sig på led på vars en sida bakom ett skynke, tex en sliten filt eller lakan. En person från vardera laget väljs tyst ut och ställer sig mitt emot varandra på endera sidan av skynket. När skynket faller gäller det att snabbast identifiera personen som står framför en genom att högt säga dess namn. Den som är snabbast vinner över sin motståndare till sitt lag.Läs eller lämna kommentarer (3)
Namngnistan
Material
- Tidtagarur
Beskrivning
Deltagarna blundar och rör sig fritt men varsamt över ett avgränsat lekområde. Händerna kan hållas uppe som stötfångare. Ledaren säger stopp och då stannar alla precis där de står men blundar fortfarande.Ledaren startar gnistan genom att klappa en valfri deltagare på axeln och säger dennes namn högt. Den som fått klappen (gnistan) öppnar ögonen och klappar i sin tur en deltagare i sin omedelbara närhet på axeln och säger personens namn.
Den som klappat (överlämnat gnistan) sätter sig sedan ned och är därmed färdig. Så fortsätter man tills alla sitter ner.
Alltså få en klapp och hör sitt namn, öppna ögonen, klappa någon annan på axeln, säg samtidigt personens namn och sitt ner.
Detta görs på tid om man vill, alltså finns det inte tid att leta runt efter någon särskild person utan det gäller att ta den person man ser först då man öppnar ögonen.
Sedan ser man om det går att klara uppgiften snabbare!
Bidrag från:
Maria Pettersson
Läs eller lämna kommentarer (0)
Namnlek med ballong
Material
- Ballong
Beskrivning
Alla deltagarna står i en ring. En står mitt i ringen med en ballong. Leken börjar med att personen i mitten säger någon av de övriga deltagarnas namn och samtidigt kastar upp ballongen i luften och stiger in i ringen. Personen som blev uppropad rusar fram och slår upp ballongen i luften igen innan den landar på marken och säger någon annans namn. Så fortsätter man tills man inte orkar längre!Går givetvis även att utföras med en vanlig boll, då gäller det att vara snabb!
Läs eller lämna kommentarer (3)
Namnlek med tidning
Material
- Inget
Beskrivning
Alla deltagarna utom en sitter i en ring på stolar. Personen utan stol står i mitten med en hoprullad tidning i handen. Leken börjar med att personen i mitten säger någon av de övriga deltagarnas namn högt.Den personen som blir uppropad måste snabbt säga namnet på någon annan i ringen innan personen i mitten hinner slå honom på knäna med tidningen. Den som hör sitt namn ropas upp måste i sin tur ropa namnet på någon annan i ringen osv, är man inte tillräckligt snabb och blir slagen på knäna får man ta över tidningen och ställa sig i mitten.
Läs eller lämna kommentarer (0)
Nålsögat
Material
- En rockring
Beskrivning
Deltagarna står i en ring, hand i hand. Två av deltagarna i ringen håller i en rockring.Utan att släppa taget om händerna ska alla deltagare ta sig genom rockringen och forma en ring på "andra sidan".
Läs eller lämna kommentarer (3)
När jag reser till Eslöv
Material
- Inget
Beskrivning
Alla deltagare sitter i ring och en person inleder leken genom att säga:"När jag reser till Eslöv packar jag med en bastuba". Bastuba kan bytas ut mot något annat valfritt. Nästa person i tur fortsätter genom att säga t.ex "När jag reser till Eslöv packar jag med en bastuba och en tandborste".
Personen därefter "När jag reser till Eslöv packar jag med en bastuba och en tandborste och ett par byxor".
Alltså, man måste upprepa precis vad som sagts i rätt ordning och sedan lägga till en egen grej. Den som glömmer bort sig är ute ur leken och så fortsätter man tills dess att det bara finns en deltagare kvar som vinner!
Eslöv kan bytas ut mot något annat resmål.
Läs eller lämna kommentarer (0)
Ordkedjan
Material
- Inget
Beskrivning
En deltagare säger ett ord, nästa person i tur säger ett annat ord, men ordet måste ha någon anknytning med det första osv. T.ex:Katt - Garnnystan - Stickor - Farmor - Bullar - Bagare - Mjöl...
Om någon missar får denne utgå till nästa runda.
Läs eller lämna kommentarer (0)
Organisation!
Material
- Inget
Beskrivning
Här gäller det att ordna sitt lags deltagare på led efter givna uppgifter tex bokstavsordning (för-efternamn), längd, ålder eller liknande.För ökad svårighet ska man göra det under tystnad!
Läs eller lämna kommentarer (0)
Organisationshets
Material
- Inget
Beskrivning
Här gäller det att ordna sitt lags deltagare efter givna uppgifter tex bokstavsordning (för-efternamn), längd, ålder eller liknande.Läs eller lämna kommentarer (0)
Ormen byter skinn
Material
- Inget
Beskrivning
Deltagarna delas upp i lag och lagen ställer sig bredbent i led. När startskottet går vänder förste man i varje led sig om, kryper igenom bentunneln, ställer sig upp sist i ledet och dunkar lätt personen framför sig i ryggen för att markera att man är klar.Ryggdunken skickas vidare fram i ledet, man dunkar alltså personen framför sig i ryggen tills dunken når fram till den person som nu står först i ledet. När denne blir dunkad i ryggen vänder han sig om och kryper genom bentunneln.
Så fortsätter man tills alla har krupit och förstemannen åter står först i ledet.
Läs eller lämna kommentarer (1)
Pang!
Material
- Stol
Beskrivning
Deltagarna delas in i par och ställer sig på varsin sida om en stol.Lekledaren säger olika delar på kroppen, till exempel "huvudet".
Då ska alla lägga händerna på sina huvud. Lekledaren fortsätter att säga delar på kroppen och deltagarna följer instruktionerna.
När som helst kan lekledaren säga "PANG!" istället och då ska deltagarna slå handen mot stolen i mitten så snabbt som möjligt.
Det går säkert att vara fler än två om en stol.
Läs eller lämna kommentarer (0)
Pastaleken
Material
- Pennepasta
- Spagetti
Beskrivning
Deltagarna sitter vid ett bord. Alla har 5-7 penne pasta framför sig placerade så att kortändarna är vända mot deltagaren. Alla har även ett långt spagettistrå var som hålls fast med munnen. Med händerna bakom ryggen ska alla sedan på en startsignal så snabbt som möjligt trä penne pasta bitarna över spagettin.Den som först samlat upp alla sina penne på spagettin har vunnit!
Läs eller lämna kommentarer (0)
Politiker
Material
- Piprensare eller liknande
Beskrivning
Dela ut en piprensare (eller säkerhetsnål eller något annat som man lätt och synligt kan sätta fast på kläderna) till alla i sällskapet.När alla anlänt eller satt sig vid bordet, äskar du tystnad och håller ungefär följande lilla tal:
"Som ni alla vet har politiker ju svårt för att ge raka besked, och ikväll ska ni få chansen att förbereda er inför en politisk karriär. Man vet ju aldrig var man kommer att hamna i livet! Därför är från och med nu två ord FÖRBJUDNA, nämligen orden JA och NEJ. Ni övertar motståndarens piprensare så snart han eller hon till er yttrar någotdera av de förbjudna orden. Tävlingen går ut på att samla ihop så många piprensare som möjligt.
Omskrivningar som "Självklart", "Sällan", "Det tål att tänkas på", "Absolut inte" och så vidare är godkända, men i samma ögonblick som antingen JA eller NEJ slinker ur en person har denna förlorat en av sina piprensare. Skulle du själv bli av med dina eller dina piprensare får du använda orden igen - men så snart du erövrat en ny piprensare måste du vakta din tunga igen! Klockan X kommer den bäste politikern, dvs den som erövrat flest piprensare, förklaras som vinnare och ett pris kommer att överräckas!"
Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (4)
Rita rolig gubbe/gumma
Material
- Stort papper
- Pennor
Beskrivning
Sätt upp ett stort vitt papper på väggen. Rita en oval (ansiktsform). Barnen får i tur och ordning, med förbundna ögon, rita dit ögon, näsa, mun, öron, hatt etc. Det blir en kul figur vill jag lova!! Använd helst kraftiga kritor så syns det bättre.Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (0)
Rita/gissa
Material
- Stort blädderblock eller skrivtavla
- Pennor
Beskrivning
Deltagarna delas upp i lag. Lekledaren har förberett ett större block eller tavla att rita på samt skrivit ner lätt ritade ord på papperslappar. Ett lag får skicka fram en tecknare som tyst får läsa ett ord och sedan rita det på pappret/tavlan. Lagkompisarna ska försöka gissa vad som ritas. Lyckas de komma på vad det är får laget ett poäng och så är det nästa lags tur att skicka fram en tecknare. Ledaren kan ge lagen hjälp genom att säga om ordet t.ex. är en filmtitel, ett yrke om det blir för svårt. Den som ritar måste vara absolut tyst! Kan inte laget komma på vad som ritats är det fritt fram för de övriga lagen att gissa.Läs eller lämna kommentarer (4)
Rita/gissa
Material
- Papper
- Pennor
- Lista med ord
Beskrivning
Deltagarna delas upp i lag. Lekledaren har förberett ett större block eller tavla att rita på samt skrivit ner lätt ritade ord på papperslappar. Ett lag får skicka fram en tecknare som tyst får läsa ett ord och sedan rita det på pappret/tavlan. Lagkompisarna ska försöka gissa vad som ritas. Lyckas de komma på vad det är får laget ett poäng och så är det nästa lags tur att skicka fram en tecknare. Ledaren kan ge lagen hjälp genom att säga om ordet t.ex. är en filmtitel, ett yrke om det blir för svårt. Den som ritar måste vara absolut tyst! Kan inte laget komma på vad som ritats är det fritt fram för de övriga lagen att gissa.Läs eller lämna kommentarer (0)
Ryktet går
Material
- Inget
Beskrivning
Alla sitter i en ring på golvet. Ledaren viskar en mening tyst i örat på den som sitter på högra sidan, den personen ska i sin tur viska meningen till personen på höger sida och så vidare, hela vägen runt tills budskapet når den som sitter till vänster om ledaren. Denna person ska högt säga vad som viskades. Man får bara meningen viskad till sig en gång, hörde man inte ordentligt får man upprepa det man tror viskades. Det brukar sällan vara den mening som leken började med! Ganska roligt sätt att visa hur ett rykte kan förvanskas på bara kort tid.Läs eller lämna kommentarer (1)
Räknaleken
Material
- Inget
Beskrivning
I den här leken gäller det för gruppen att kunna samarbeta och räkna tillsammans.Det är antalet deltagare i leken som bestämmer till hur högt.
Om det är 12 deltagare i leken är det talet 12 som ska nås.
Varje deltagare ska ha sagt ett av talen under räkningens gång, men får bara säga ett av dem och inget ska ha bestämts i förväg om vem som ska säga vad.
Därför ska deltagarna röra sig fritt under lekens gång för att försvåra signaler.
Leken börjar med att vem som helst får börja med att säga "ett", någon annan säger "två", nästa "tre" och så vidare ända upp till det tal som gäller. Det vill säga antalet deltagare i leken.
Den som sagt ett tal får inte säga fler sedan.
Men, om några säger samma siffra samtidigt, måste leken börja om från "ett" igen.
Det är alltså bara en person som får säga den siffran.
Svårare än man kan tro!
Läs eller lämna kommentarer (0)
Röra leken
Material
- Inget
Beskrivning
Ledaren säger till deltagarna att "Röra trä!". Då ska alla lägga handen på något av trä. Om ledaren säger "Röra sten" måste alla nudda vid något av sten "Röra rött!" = något rött osv.Läs eller lämna kommentarer (0)
Sagan
Material
- Inget
Beskrivning
En småmysig aktivitet som passar bra om man sitter i en ring. Ledaren börjar berätta första meningen i en saga. T.ex "Det var en gång enliten flicka som hette Lisen.". Sedan får nästa person i ringen lägga till en mening och sedan nästa osv. Antingen slutar man
när man kommit tillbaka till ledaren eller fortsätter så länge det behövs för att ge sagan ett bra slut!
Läs eller lämna kommentarer (0)
Samla ord
Material
- Papper
- Pennor
Beskrivning
Denna lek kan man göra enskilt eller i grupp. Ledaren ger deltagarna ett ord, kanske födelsedag. Det gäller sedan för deltagarna att försöka bilda så många nya ord man kan av bokstäverna i första ordet. Man behöver inte använda alla bokstäver.Ur <strong>födelsedag</strong> kan man få ut tex, Föda, Dag, Sedel osv. Flest ord vinner!
Läs eller lämna kommentarer (0)
Samurajen
Material
- Inget
Beskrivning
Deltagarna står i en ring. En person inleder leken genom att sträcka upp båda armarna i luften med händerna ihop som om man höll i ett samurajsvärd redo att gå till angrepp och samtidigt ge ifrån sig ett stridsrop, "HAAAH".Personerna till höger och vänster om personen med låtsassvärdet över huvudet svingar så fort som möjligt med sina låtsassvärd mot dennes mage (utan att träffa) också med stridsrop "HAAAH". Då viker personen som började sin kropp fram som om svärden träffade i magen och hugger (pekar) mot någon annan i ringen med ett sista stridsrop "HAAAH".
Den person i ringen som lufthugget riktades mot sträcker sitt låtsassvärd i luften med ett "HAAAH" rop, personerna på ömse sidor i ringen svingar sina svärd mot personen mellan dem "HAAAH" - som då pekar (hugger) mot någon annan i ringen "HAAAH".
Den personen lyfter sitt låtsassvärd mot skyn och så vidare.
Så fortsätter man tills någon gör fel eller tvekar för länge, då åker den deltagaren ur leken. Så fortsätter man tills det bara är två personer kvar.
Läs eller lämna kommentarer (0)
Sjuleken
Material
- Inget