Tagen

Sök bland lekarna
Pjätt, datt eller kull! Oavsett vad man kallar det gäller det att springa snabbt.
111 lekar hittades.

Under hökens vingar!

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.13/27

Beskrivning
En hök utses som ställer sig mitt i salen. Övriga samlas vid ena kortsidan. Höken börjar leken med att säga: "Under hökens vingar kom!". De övriga deltagarna frågar: "Vilken färg?!". Höken väljer en färg och svarar tillexempel: "Röd!". Alla deltagare som har något rött i sin klädsel får fri lejd över till andra kortsidan. För de övriga gäller det sedan att ta sig dit utan att bli kullad av höken. Alla som blir kullade blir också hökar och leken fortsätter tills det bara finns en kvar eller alla blivit tagna.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Ormenlånge

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.80/5

Beskrivning
Alla ställer sig på ett led efter varandra och tar ett ordentligt livtag om den som står framför. Den som ska ta ställer sig med näsan mot den första i ledet och ska nu försöka kulla den som står sist i ledet. Alltså gäller det för alla i ledet att hjälpas åt för att inte tagaren ska lyckas med sitt uppdrag genom att röra sig så att sistemannen inte blir kullad. Om tagaren lyckas ställer han sig sist i ledet och förste man blir ny tagare. Varning utfärdas för pisksnärts effekten som gör att alla rörelser ofta går mycket fortare längst bak i ledet.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Kedjan - Fisknätet

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.60/5

Beskrivning
En tagare börjar jaga. När någon blivit tagen håller de varandra i hand och fortsätter jaga. Även när de lyckas fånga en tredje håller de varandra i händerna. Men när en fjärde blivit fångad delas tagarna upp i par om två. Leken fortsätter och så fort en kedja blivit fyra personer delas den upp i två.

En variant är att kedjan inte delas upp utan att alla tagare fortsätter och hålla ihop tills alla blivit infångade.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Kram tagen

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.20/5

Beskrivning
Klassisk jaga lek. När man blir tagen står man still kanske med en arm upp så att det tydligt syns att man är tagen. De övriga jagade kan befria tagna genom att ge dem en varm o go kram.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Skattjakts tagen

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.38/8

Beskrivning
Gymnastiksalen delas in i två halvor. Deltagarna i två lag. I ändan av varje planhalva lägger man ut minst en rockring med ärtpåsar i som utgör lagets skattkammare. En madrass på varje sida som ska vara fängelse.

Det gäller för deltagarna att ge sig över på motståndarnas planhalva utan att bli tagna, stjäla deras ärtpåseskatter och lägga i sin egen skattkammare. Man får endast ta en ärtpåse åt gången. Så länge man rör sig på sin egen planhalva kan man inte bli tagen. Men väl på motståndarnas sida får man akta sig. Skulle man bli tagen där leds man till fängelset av den som tog en. Där får man stanna tills någon i laget klarar sig fram till fängelset, tar en i handen och leder dig över till säker mark igen. Då får man vara med som vanligt. När ena lagets skattkammare är tom eller alla sitter i finkan är leken över. Eventuellt kan man också köra på tid om lagen tävlar för defensivt.

När man leker denna lek på ett begränsat område eller med yngre deltagare kan det vara bra att ha lite extra regler. Man kan tex. inte bli tagen om man har antingen en skatt eller lagkompis från finkan i handen. Med äldre deltagare och större utrymme behöver man kanske inte eskortera sina fångar över till egen planhalva etc etc. Omständigheterna avgör.

Utmärkt utelek med pinnar som skatter.

När jag introducerade denna leken för en grupp yngre barn fick de första gångerna bara springa fram och tillbaka mellan varandras skattkammare och flytta skatter under ca 3-4 minuter. Så räknade vi vilket lag som varit flitigast innan vi började med tagare. Då fick de en lagom inkörning av lekens grundprincip. Dessutom blev det en bra uppvärmning!

Läs eller lämna kommentarer (0)

Svärdet i stenen

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 2.86/7

Beskrivning
Deltagarna delas upp i två lag som ställer upp sig på led med ett ganska rejält mellanrum.
Precis mitt mellan lagen kör man antingen ner en pinne i marken eller lägger någon annan rekvisita som ett tygstycke. På ledarens signal springer förste man i varje lag-led fram mot pinnen i mitten, försöker snappa upp den före motståndaren och beger sig raskt tillbaka till sitt lag igen.

Hinner man orörd tillbaka till sitt lag, vinns motståndaren över och blir ny lagmedlem. MEN, blir man kullad innan man är tillbaka i sitt lag, vänder leken och personen utan pinne ska nu försöka ta sig till sitt lag utan att bli tagen.

Så fortsätter man fram o tillbaka tills dess att någon klarat sig helskinnad till sitt lag. Då placeras pinnen tillbaka mellan lagen och en ny omgång startar.

Målet är att vinna över alla motståndare till sitt lag.

Gör upp tydliga gränser för när man är i säkerhet från att bli tagen så slipper man många diskussioner.


Läs eller lämna kommentarer (0)

Kom alla mina kycklingar!

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.92/13

Beskrivning
På lek fältet dras två parallella linjer ganska långt ifrån varandra. Mitt mellan linjerna ställer deltagaren som fått äran att vara vargen sig. På en linje står kycklingmamma och längs den andra, bortom vargen, ställer övriga deltagare, kycklingarna, sig. Vargen står vänd mot kycklingmamma.

Leken börjar med att kycklingmamma ropar "Kom alla mina kycklingar!", kycklingarna svarar "Vi törs inte!". Då frågar mamma "Varför det?", "Vargen kan komma och ta oss!" svarar kycklingarna. "Ja, men kom ändå!" ropar kycklingmamma.

Då vänder vargen sig om och nu gäller det för kycklingarna att ta sig från sin linje över till kycklingmamma utan att bli tagna av vargen. Alla kycklingar som vargen tar innan dom hinner över kycklingmammas linje blir vargungar i nästa omgång.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Hajen!

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.60/10

Beskrivning
Ett antal rockringar läggs ut på golvet. Rockringarna är öar i havet, och i havet simmar en haj. Ledaren spelar glad musik från en CD spelare, när musiken spelar får alla röra sig fritt över golvet. När musiken stannar gäller det att snabbt ställa sig i en rockring annars kan man bli tagen av hajen!

När alla ställt sig i en ring sätts musiken igång igen. Medans musiken spelar passar ledaren på att plocka bort en av ringarna. Så när musiken stannas denna gång blir det svårare att få plats i en ring. Nästa gång musiken stannar tas ännu en ring bort osv.

De som blir tagna av hajen får antingen sitta vid sidan av till nästa omgång eller också bli hajar. Om man vill behövs det ingen haj. Leken är utmanande nog utan den.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Bänkbollstagen

Material
  • Gymnastikbänkar
  • Mjukboll
Kategori
Betyg 3.50/6

Beskrivning
Med hjälp av liggande gymnastikbänkar byggs en lagom stor kvadrat. Alla deltagare utom en ställer sig inuti kvadraten. Den som inte står i kvadraten är jägare och har en mjukboll. Bollen ska jägaren låta rulla fram och tillbaka över golvet i kvadraten och det gäller för deltagarna att undvika att bli träffade. Blir man träffad eller råkar kliva utanför kvadraten hjälper man till som jägare.
Bollen måste hållas rullande i rörelse hela tiden av jägarna och det är bara rullande träffar som räknas. Bollen får alltså inte stannas, plockas upp och kastas eller studsas.
Jägarna får se till att sprida ut sig med jämna mellanrum längs utsidan efterhand som de blir tagna så att alla får chansen att vara delaktiga.
Den som är sist kvar i kvadraten vinner och får börja nästa omgång som jägare.

Har man inte tillräckligt många bänkar för att bygga en lagom kvadrat kan man förstås markera området på annat vis.



Läs eller lämna kommentarer (0)

Zon tagen

Material
  • Lekband
Kategori
Betyg 3.40/5

Beskrivning
Gymnastiksalen delas i tre områden (eller fler!). Gränserna mellan områdena måste vara tydliga, antingen kan man använda linjer i golvet eller lägga ut hopprep.

När man befinner sig i ett visst område är det bara tillåtet att röra sig på ett visst sätt. Befinner man sig inom ett område får man springa som vanligt, i nästa är det bara tillåtet att hoppa på ett ben och i det sista får man bara krypa fram. Det är fritt att röra sig fram och tillbaka över gränserna men så fort man passerar en gräns måste man röra sig så som området bestämer.

En deltagare får börja som jägare och får ett lekband om sig, sedan är reglerna som i vanlig tagen. Den som blivit tagen får ta över lekbandet och bli ny tagare.

Även den som jagar måste givetvis röra sig på det sättet som området avgör!

Det går bra att komma på andra sätt att röra sig på. Kanske ett baklängesområde? Eller ett grodhoppsområde?
Läs eller lämna kommentarer (0)

Ärtpåsetagen

Material
  • Ärtpåse
  • Lekband
Kategori
Betyg 3.13/8

Beskrivning
En deltagare är tagare och får ett lekband som visar det. Övriga sprider ut sig i salen. En av deltagarna får en ärtpåse att hålla i handen.
Det är personen som håller ärtpåsen som ska fångas, men den som har ärtpåsen får när som helst lämna över den till någon annan. Då blir det den personen som skall fångas. Viktigt att tänka på är att man inte får kasta ärtpåsen till någon långt borta på andra sidan salen, utan den måste lämnas över.
Blir man fångad med ärtpåsen i handen blir man ny tagare.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Hajarna!!!

Material
  • Stor fallskärm
Kategori
Betyg 4.25/12

Beskrivning
Till denna lek behövs en fallskärm, helst en stor.

Barnen sitter i en ring på golvet med fallskärmen utspänd emellan sig och benen under.Det är viktigt att alla håller ett ordentligt tag i fallskärmen. Fallskärmen är havet.
De som håller i fallskärmen kan röra på armarna så att havet vågas, då blir det svårare att se var hajen är.

En person kryper in under fallskärmen och är haj! Hajen ska försöka dra ner de andra i havet genom att ta tag i deras ben och dra in. Den som känner att hajen tar tag i en sträcker upp armarna och ropar hjälp! Då gäller det för badvakten (ledaren eller andra elever) att försöka rädda eleven från hajen. Lyckas hajen dra in eleven under fallskärmen blir den indragna eleven också haj. Om livräddaren lyckas rädda eleven innan den åkt under fortsätter hajen att söka nya byten. Tillslut är de flesta hajar och leken börjar om eller avslutas.

Denna lek funkar lika bra för mindre barn som för vuxna!
Bidrag från:
Cissi
Läs eller lämna kommentarer (0)

Terminator

Material
  • Plintar
  • Madrasser
  • Mjuka bollar
  • Ärtpåsar
  • Rockringar
  • Lagband
Kategori
Betyg 4.14/14

Beskrivning
Deltagarna delas in i två lag. På varje planhalva ställs en plint nära och i linje med mittlinjen. En tjockmadrass lutas sedan mot varje plint så att den är vänd mot motståndarsidan och det ska vara möjligt att springa mellan och sidan av dem. Dessa används som skydd under leken. Exakt var skydden placeras på planen och hur de ser ut kan säkert anpassas efter tycke.

Varje lag ska också ha en rockring som läggs ungefär mitt på lagets planhalva. Rockringen är lagets "skattkista". Där i läggs ett antal ärtpåsar, lika många påsar i varje lags ring.

Mitt i gympasalen lägger man ut massor av mjuka bollar.

Innan leken börjar utser lagen några som ska få börja på planen. Är man tio i laget kan det vara lagom att fem börjar på planen och resten sitter på en avbytarbänk vid sidan av planen. De som startar får lagband så man tydligt ser vilka som är på plan och vilket lag man tillhör.

De som startar leken på plan ställer sig bakom kortlinjen med en hand i väggen på "sin" sida.

Sedan blåser ledaren en startsignal och så börjas det.

Leken går ut på att ta det andra lagets ärtpåsar och lägga i sin egen skattkista. Det är bara tillåtet att bära en ärtpåse åt gången. Bollarna som ligger i mitten av planen är till för att kasta på motståndare och på så vis skydda sina ärtpåsar.

Blir man träffad av en boll springer man till avbytarbänken och lämnar bandet till den som sitter först i kön, själv sätter man sig sist i kön.
Blir man träffad av en boll och håller en ärtpåse i handen släpps ärtpåsen ner på golvet där man stod då man blev träffad. Då ligger ärtpåsen fri och då får båda lagen ta ärtpåsen.

Det är fritt att springa med en boll eller två i händerna och man kan bli bränd och bränna ut över hela planen. Om en boll studsar i golvet eller i väggen är den död och fri att plockas upp av vem som helst.

Leken är slut när ett lag har alla ärtpåsar i sin rockring.

<strong>Tips från tipsaren:</strong>
En bra sak från början är att man bestämmer att några springer direkt till det andra lagets ärtpåsar och tar en. För då har kanske inte det andra laget några bollar att kasta på den som har ärtpåsen.

Man kan också bestämma att alla ska springa på samma gång medans man kastar bollar åt alla håll. (För att förvirra)
Man ska helst vara ganska många på den här leken.

Leken passar för lite äldre. Från ca åk 5

Bidrag från:
Julia
Läs eller lämna kommentarer (0)

Hopprepspjätt

Material
  • Hopprep
Kategori
Betyg 3.50/2

Beskrivning
Några utses till tagare, de får ett hopprep var som de knyter ihop till ringar (öglor). Sedan börjar de jaga. De som blir tagna håller ochså tag i hopprepsringen och hjälper till att fånga. Leken pågår tills alla är tagna och håller i en ring.
Bidrag från:
Pia
Läs eller lämna kommentarer (0)

Tunnelkull i par

Material
Kategori
Betyg 3.87/8

Beskrivning
Deltagarna går ihop i par som håller hand i hand. Ett par utses som jägare. Om man blir tagen ställer man sig så att det bildas en tunnel. Man blir befriad om något annat par tar sig genom tunneln.
Bidrag från:
Pia
Läs eller lämna kommentarer (0)

Sol vind och vatten

Material
  • Tre lekband i olika färger
Kategori
Betyg 3.67/6

Beskrivning
Tre deltagare ska vara jägare. En är sol och får ett gult lagband, en är vind och får ett grönt band och den tredje är vatten med ett blått band.
Blir man bränd av solen ställer man sig på ett ben med händerna uppsträckta mot taket. Man blir befriad om någon tar en på axlarna.
Blir man fångad av vinden ställer man sig med hukad rygg och blir befriad om någon hoppar bock över. Blir man tagen av vattnet ställer man sig med fötterna isär och blir befriad om någon kryper genom tunneln.
Bidrag från:
Pia
Läs eller lämna kommentarer (0)

Konprickboll

Material
  • 4 plintar
  • ca 8 bänkar
  • ca 12 koner
  • ca 2-3 mjukbollar
Kategori
Betyg 4.15/19

Beskrivning
Till denna aktivitet behövs 4 plintar, ca 8 bänkar, ca 12 koner, ca 2-3 mjukbollar

Hallen delas med hjälp av bänkarna in i 4 lika stora delar. Bygg ett kryss i mitten med 2 bänkar på varje del.
Ställ en plint mitt i varje område så att det finns lite plats runt om den. 3 koner (eller fler) placeras på plintarna.

Deltagarna delas in i fyra lag som ställer sig i varsin ruta. De fyra lagens uppgift består av att pricka konerna på motståndarnas plintar så att de trillar ner. En person kan få som särskild uppgift att skydda konerna. Beroende på deltagarnas ålder kan det bara vara tillåtet för konvakten att nicka bort bollar och ej använda händer.

Blir en lagmedlem träffad, "bränd", måste denne springa 1 eller 2 varv runt hela planen, detta gäller även personen som skyddar konerna. Spelarna är fria att skydda sig från bollen med händer och huvud som i gränsbrännboll.

Det är bara tillåtet att röra sig inom sitt område såvida man inte blivit bränd och springer runt planen, men man får kasta mot vilka koner man vill.

Brukar bli hög aktivitet och vara uppskattat bland eleverna. De lag som har flest koner kvar efter en viss tid vinner, eller de som "överlever" längst, ända tills sista konan är nere...

Bidrag från:
Josef
Läs eller lämna kommentarer (0)

Hemlig befriare

Material
Kategori
Betyg 3.89/9

Beskrivning
Två personer utses till tagare. De får kliva bort en bit och blunda så att de inte kan se vem som de övriga utser till den hemliga befriaren.
Sedan börjar man leka tagen som vanligt och om man blir tagen står man blixtstilla som förstenad. Om den hemliga befriaren då i smyg nuddar vid den tagne blir man befriad och får springa vidare igen.
Leken fortsätter tills den hemliga befriaren själv blir tagen.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Övningsjägare

Material
  • Lekband
  • Olika redskap till övningar
Kategori
Betyg 3.50/6

Beskrivning
Man börjar med att förbereda fyra olika övningar som får varsin färg. Röd övning kan vara hopprepshoppning, gul övning kan vara kullerbyttor, grön jämnfota hopp och blå att gå balans på en uppochnervänd bänk. Man kan välja vilka övningar som helst.

Sedan får fyra deltagare bli tagare och de får ett lekband var som visar vilken övning de tillhör. Sedan leker man tagen. Om man blir tagen av jägaren med det röda bandet beger man sig till hopprepen och hoppar tio hopp och sedan får man vara med i leken igen. Blir man fångad av den gröna jägaren är det raka vägen till jämnfotahoppen osv.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Tigrarna och aporna

Material
  • Lekband
  • Matta
Kategori
Betyg 3.77/13

Beskrivning
Två deltagare väljs ut och får vara tigrar. Resten är apor. Aporna klättrar upp i ribbstolarna och tigrarna smyger runt på golvet. Över golvet lägger man "bananer" dvs lekband (gärna gula!). Aporna ska smyga ner från ribbstolarna och försöka snappa åt sig en banan utan att bli tagna av tigrarna. Om en apa fått tag i ett lekband skyndar den sig snabbt upp i säkerhet igen och hänger lekbandet om halsen och försöker igen.

Skulle tigrarna lyckas fånga en apa tas den med till tigrarnas bo (en matta). Sedan kan apan antingen bli tiger eller hoppas på att bli befriad av en annan apa.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Duck duck goose

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.80/5

Beskrivning
Alla deltagare utom en sitter i ring. Den som inte sitter ner (Stina) går runt på utsidan av ringen bakom de övriga och väljer någon att stanna bakom (Bengt). Stina börjar då klappa den som sitter, Bengt, nätt på huvudet och säger "duck" varje gång handen nuddar Bengts huvud.

Så länge Stina säger "duck" händer inget men om hon säger "Goose!" springer båda klockvis runt ringen.
Stina ska försöka komma först tillbaka till den nu lediga platsen innan hon blir fångad av Bengt.

Om Stina hinner runt ringen och sätta sig utan att Bengt fångar henne blir det Bengt som får gå runt på utsidan av ringen, men om Bengt hinner fånga Stina får hon börja om från början igen.

Man får säga "duck" hur många gånger man vill.
Detta är en amerikansk lek, alltså säger man duck och goose (anka, gås) men man får förstås själv välja om man vill säga något annat.

Alternativt kan man gå runt i ringen och nudda varje person man går förbi på huvudet och säga "duck" tills man plötsligt säger "GOOSE" bakom någon.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Dodgeball

Material
  • Mjukboll
Kategori
Betyg 4.24/20

Beskrivning
Dodgeball spelas på en yta stor som en volleybollplan. Två lag med 6 - 10 spelare på plan möts och målet är att bränna ut motståndarna genom att träffa dem med bollar. Mjuka bollar är bäst att spela med. Man brukar spela Dodgeball med 6 bollar men man kan använda fler eller färre.
Spelytan delas av en mittlinje och lagen rör sig endast över sin egen planhalva aldrig på motståndarnas sida.
Ca 3 meter från mittlinjen finns det en "attacklinje" på varje planhalva längs med mittlinjen. Denna linje är endast av betydelse i början av spelet, se nedan.

Man blir bränd om man
1. Blir träffad av en boll, under axlarna, kastad av en motståndare. Det är bara direkt träff som gills. Bollen får alltså inte ha studsat i golv, väggar eller annat innan den träffar, då är den död och ofarlig.

2. Trampar utanför spelområdet eller kliver över på motståndarnas planhalva. (Det finns flera varianter för exakt hur hårda reglerna för övertramp är. Allt från att man inte ens får nudda linjerna till att det räcker med att någon del av kroppen rör vid en linje för att man ska vara säker). Man får lämna planen för att hämta bollar som rullat utanför men bollen måste vara tillbaka på plan igen innan den får kastas. En regel som finns är att man måste lämna planen från kortlinjen längst bak för att få hämta bollar som rullat utanför.

3. Om en motståndare fångar en boll innan den studsat (lyra) blir den som kastat bollen bränd. Dessutom får motståndarna tillbaka en spelare på plan igen, antingen en tidigare bränd spelare eller en avbytare om det är fler spelare i laget än som får vara på plan från start. Det får dock aldrig vara fler spelare på plan än så många som startade matchen.

4. Om man träffar en motståndare i huvudet åker man själv ut. (En regel som varierar men som kan vara bra att ha med).

Spelet börjar med att bollarna radas upp på mittlinjen med jämna avstånd från varandra. Om man spelar med 6 bollar fördelas de lika, 3 bollar på varje sida om mittpunkten. Lagen ställer upp längs sina kortsidor längst ner på planhalvorna.
När domaren ger startsignal rusar lagen mot mitten för att plocka upp bollar. De får endast hämta de 3 bollar som ligger på högra sidan av mittpunkten sett från lagens håll. Bollarna måste sedan, efter de plockats upp, transporteras bakom "attacklinjen" innan de kastas på motståndarna.

Extraregler
Man kan begränsa matchtiden till 3 minuter, det lag med flest spelare kvar på plan vinner.

Om laget som leder har alla 6 bollarna på sin sida måste de göra sig av med minst en boll inom 5 sekunder.

Man får inte samla upp bollar som ligger på motståndarnas planhalva.
Läs eller lämna kommentarer (2)

Magboll

Material
  • Mjukboll
Kategori
Betyg 2.56/9

Beskrivning
Magboll går till som en vanlig tagen lek med den skillnaden att den som tar har en boll. Tagaren fångar de övriga deltagarna genom att placera bollen mot deras magar. Det är inte tillåtet att kasta bollen, då gills inte bränningen utan bollen måste hållas i händerna hela tiden.

Man kan undvika att bli tagen om man ställer sig mage mot mage tätt intill en annan deltagare. Då går det ju inte att komma åt med bollen!

Om man får bollen mot sin mage blir man ny tagare.
Läs eller lämna kommentarer (0)

TV tagen

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.66/9

Beskrivning
Deltagarna leker tagen som vanligt, en person är jägare. Man kan skydda sig från att bli tagen genom att snabbt sätta sig ner och säga namnet på ett TV program om jägaren är nära. Då kan man inte bli tagen.

Man kan lägga till reglen att man bara får säga ett visst program en gång per omgång för att göra det lite svårare att skydda sig.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Pacman

Material
  • Lagband till tagaren
Kategori
Betyg 4.20/5

Beskrivning
I denna leken är det endast tillåtet att röra sig längs linjerna på golvet i gympasalen. Så det är en fördel om det finns många linjer!

En eller två personer utses till tagare. De ska jaga de övriga längs linjerna och när de lyckas kulla någon sätter den tagne sig rakt ner på linjen och blir då en vägspärr.

En vägspärr innebär att ingen förutom de som tar får passera det stället. Alltså är det fullt möjligt att bli instängd på en linje mellan två vägspärrar och bara kan invänta att bli tagen så det gäller att röra sig smart! Den som blir kvar sist blir ny tagare nästa runda.

Man måste hålla sig till linjerna annars blir man självtagen.

Tips är att man bara får gå snabbt, inte springa. Då är dessutom risken mindre att man trampar utanför linjerna.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Pin It on Pinterest

X