Tagen
Sök bland lekarna
Pjätt, datt eller kull! Oavsett vad man kallar det gäller det att springa snabbt.I betygsordning bäst först.
113 lekar hittades.
Tagen med bollskydd
Material
- 4 mjukbollar (eller fler om så önskas)
Beskrivning
Två jägare utses, 3-4 bollar delas ut bland de övriga deltagarna. Jägarna får bara kulla deltagre utan boll alltså måste bollen passas runt för att deltagarna skall undvika att bli tagna.Läs eller lämna kommentarer (2)
Mjukbollsjägaren
Material
- Mjuktennisboll
Beskrivning
Leka tafatt/datt/pjätt på en lekplats med lekställningar m.m. Den som tar ska försöka träffa någon med en mjuktennisboll, då går turen över till den som blir träffad som får jaga istället. Det är tillåtet att springa hur mycket som helst med bollen i handen, men bara den som jagar får röra bollen, annars blir man självtagen.Bidrag från:
Robert Kjellander
Läs eller lämna kommentarer (0)
Tigrarna och aporna
Material
- Lekband
- Matta
Beskrivning
Två deltagare väljs ut och får vara tigrar. Resten är apor. Aporna klättrar upp i ribbstolarna och tigrarna smyger runt på golvet. Över golvet lägger man "bananer" dvs lekband (gärna gula!). Aporna ska smyga ner från ribbstolarna och försöka snappa åt sig en banan utan att bli tagna av tigrarna. Om en apa fått tag i ett lekband skyndar den sig snabbt upp i säkerhet igen och hänger lekbandet om halsen och försöker igen.Skulle tigrarna lyckas fånga en apa tas den med till tigrarnas bo (en matta). Sedan kan apan antingen bli tiger eller hoppas på att bli befriad av en annan apa.
Läs eller lämna kommentarer (0)
Bokstavsboven
Material
- Papper med bokstäver
Beskrivning
Variant av "Under hökens vingar".Deltagarna ställer upp på linje längs lekplanens ena kortsida. En eller två bokstavsbovar (jagare) ställer sig på mittlinjen.
Alla deltagare utom bovarna har fått ett litet papper med några slumpvisa bokstäver på.
Bokstavsbovarna beslutar sig för en valfri bokstav och inleder följande ramsa:
"Vem är rädd för bokstavsboven?"
Övriga svarar:
"INTE VI!"
Bokstavsbovarna ropar då till exempel "A".
Alla som kan visa upp ett A på sitt bokstavspapper får fri lejd över till andra kortsidan först, sedan får resten akta sig för att bli fångade av bokstavsbovarna när de ska ta sig över.
Alla som blir fångade blir också bokstavsbovar.
TIPS
Laminera datorutskrivna ark med bokstäver på, håller bättre.
Sätt koner som yttre gränser för lekområdets mittlinje om inte målade linjer finns.
Sätt koner som yttre gränser för lekområdets mittlinje om inte målade linjer finns.
Läs eller lämna kommentarer (0)
Hemlig befriare
Material
Beskrivning
Två personer utses till tagare. De får kliva bort en bit och blunda så att de inte kan se vem som de övriga utser till den hemliga befriaren.Sedan börjar man leka tagen som vanligt och om man blir tagen står man blixtstilla som förstenad. Om den hemliga befriaren då i smyg nuddar vid den tagne blir man befriad och får springa vidare igen.
Leken fortsätter tills den hemliga befriaren själv blir tagen.
Läs eller lämna kommentarer (0)
Älgjakten
Material
- Bänkar
- Mjukbollar
Beskrivning
Två gymnastikbänkar ställs ihop längs mittlinjen så att de bildar en lång bänk. En deltagare utses till älgjägare och ställer sig några meter från bänkarnas ena långsida med en massa mjukbollar nära till hands.Övriga deltagare är älgar och ska röra sig på led i cirkel medurs runt bänkarna. När en älg rör sig längs långsidan som vätter mot jägaren får jägaren försöka pricka den med en boll. Så fort älgen viker av runt kortsidan och rör sig längs långsidan som inte vetter mot jägaren är den fredad. Som en skjutgalleria på tivoli.
Om en älg blir träffad av en boll blir den också jägare och hjälper till att jaga. Den älg som klarar sig längst blir skogens konung (och kan bli ny jägare nästa runda)
Jägarna får hämta lösa bollar över hela salen men får bara kasta från ett bestämt område på ett bestämt avstånd.
Vi försökte att ha en jägare på varje sida bänkarna vilket också fungerade bra.
Läs eller lämna kommentarer (2)
Alla kungenssöner/döttrar
Material
- Blandade gymnastikredskap
- Ärtpåsar eller lagband
Beskrivning
Här gäller det att smyga sig fram utan att bli upptäckt och ta en skatt ur kungens skattkista! Väldigt poppis.I en gymnastiksal förbereds leken genom att en skatt av ärtpåsar eller lekband läggs längs ena kortsidan. Mot väggen ställs en låg pallplint på vilken kungen ska stå och vaka över sin skatt. Massor av gymnastikmaterial, som plintar, mattor etc, ställs ut i resten av salen på ett sätt som gör att man kan gömma sig bakom dessa. En av deltagarna utses till kung och ställer sig på pallplinten mot väggen vid skatterna. Övriga är kungens söner och döttrar, de ställer sig längs motsatt kortsida.
Leken börjar genom att kungen ställer sig med ryggen mot deltagarna, blundar och räknar HÖGT och lagom långsamt till 3. Under tiden springer övriga så långt de hinner och vågar mot skatten. Så fort kungen räknat till tre öppnar han ögonen och vänder sig om. Då måste sönerna och döttrarna hunnit gömma sig bakom något. Alla som kungen kan se säger han namnet på och var de gömmer sig, t.ex "Adam bakom plinten!". Då måste Adam gå tillbaka till kortsidan och börja om.
När man oupptäckt lyckats ta sig ända fram till skatterna tar man EN skatt och får fri lejd tillbaka till start sidan. Vinner gör den som, när alla skatter är slut, har flest.
Läs eller lämna kommentarer (2)
Sol vind och vatten
Material
- Tre lekband i olika färger
Beskrivning
Tre deltagare ska vara jägare. En är sol och får ett gult lagband, en är vind och får ett grönt band och den tredje är vatten med ett blått band.Blir man bränd av solen ställer man sig på ett ben med händerna uppsträckta mot taket. Man blir befriad om någon tar en på axlarna.
Blir man fångad av vinden ställer man sig med hukad rygg och blir befriad om någon hoppar bock över. Blir man tagen av vattnet ställer man sig med fötterna isär och blir befriad om någon kryper genom tunneln.
Bidrag från:
Pia
Läs eller lämna kommentarer (0)
Trollen och jätten
Material
- Olika saker att lägga på jätten
Beskrivning
En deltagare utses att vara jätten. De övriga troll. Jätten är jättetrött(!) och lägger sig för att sova på golvet. Trollen står tysta i en ring runtom. När jätten somnat (blundar) och inte ser något, smyger trollen fram och lägger saker på honom som kläder, filtar, kuddar men de får vara försiktiga för plötsligt kan jätten vakna med ett vrål och försöker fånga trollen. Det troll som blir fångat först får vara jätte i nästa runda.Detta är en lek som absolut passar utomhus och gärna i en skog där troll och jättar ju trivs bäst. Då kan trollen lägga små pinnar eller löv på jätten.
En variant är att det troll som blir fångat också blir en jätte så att jättarna blir fler och fler (men det är första jätten som bestämmer när det är dags att vakna).
Läs eller lämna kommentarer (1)
Bollen i burken
Material
- Burk
- Tennisboll
Beskrivning
Detta är en variant av kurragömma och dunkgömme alltså ska en deltagare, "letaren", leta efter de övriga som gömt sig. Den som letar börjar med att blunda och räkna till hundra vid en burk som det ligger en tennisboll i. Burken måste vara slagtålig. Under tiden som letaren räknar gömmer de övriga sig i närheten.När letaren räknat klart börjar sökandet och när någon som gömt sig hittats ska letaren skynda sig att sätta foten på burken och säga den gömdes namn. Det går även att göra som i dunkgömme och säga, "Dunk för NAMNET, 1,2,3". Då får den hittade komma fram och ställa sig i en uppsamlingszon, ett fängelse, i närheten av burken.
Om någon deltagare som inte blivit hittad hinner först fram och sparka iväg burk med boll blir alla som hittats befriade och får på nytt gömma sig medan letaren hämtar och ställer tillbaka sakerna på sin plats igen.
För att göra det lite lättare för letaren kan man räkna från lägre tal som 75 istället, sedan från 50 osv för varje gång burken blivit sparkad.
När letaren hittat alla gömda och på så vis placerat dem i fängelset börjar leken om och den som hittades först får vara den som räknar och letar.
Det går att inleda hela leken med att någon får sparka iväg burken istället för att letaren räknar. Eller göra både ock och låta letaren räkna till femtio i stället för till hundra beroende på vad som passar bäst för gruppen.
Läs eller lämna kommentarer (1)
Kedjan - Fisknätet
Material
- Inget
Beskrivning
En tagare börjar jaga. När någon blivit tagen håller de varandra i hand och fortsätter jaga. Även när de lyckas fånga en tredje håller de varandra i händerna. Men när en fjärde blivit fångad delas tagarna upp i par om två. Leken fortsätter och så fort en kedja blivit fyra personer delas den upp i två.En variant är att kedjan inte delas upp utan att alla tagare fortsätter och hålla ihop tills alla blivit infångade.
Läs eller lämna kommentarer (0)
Kram tagen
Material
- Inget
Beskrivning
Klassisk jaga lek. När man blir tagen står man still kanske med en arm upp så att det tydligt syns att man är tagen. De övriga jagade kan befria tagna genom att ge dem en varm o go kram.Läs eller lämna kommentarer (1)
TV tagen
Material
- Inget
Beskrivning
Deltagarna leker tagen som vanligt, en person är jägare. Man kan skydda sig från att bli tagen genom att snabbt sätta sig ner och säga namnet på ett TV program om jägaren är nära. Då kan man inte bli tagen.Man kan lägga till reglen att man bara får säga ett visst program en gång per omgång för att göra det lite svårare att skydda sig.
Läs eller lämna kommentarer (0)
Tåget är femton minuter försent
Material
- Inget
Beskrivning
Kan lekas såväl i gymnastiksal som ute. En deltagare är konduktören och står vid ena kortsidan. Resten ställer sig längs motsatt kortsida. Konduktören står med ryggen mot deltagarna och säger högt: "Tåget är femton minuter försenat - STOPP!". Så länge konduktören säger sin replik får deltagarna springa mot honom. Men, när konduktören sagt "STOPP!" vänder han sig snabbt om, då måste alla stå blickstilla. Alla som konduktören ser röra på sig minsta lilla säger han namnet på. Då måste denne bege sig tillbaka till startpunkten. Målet är att klara sig ända fram till konduktören och nudda vid honom. Då blir den som lyckas med det ny konduktör!Leken har även kallats "Rött ljus - Grönt ljus".
Läs eller lämna kommentarer (5)
Monster och Ynk
Material
- Inget
Beskrivning
Deltagarna ställer upp sig i par, alla förutom två. Alla par håller varandra i armkrok. Av de två personer som inte står i par, blir en monster denandra blir ynk. Monstret ska jaga ynken och samtidigt BRÖÖÖÖLA! Brööölandet är väldigt viktigt. Ynken försöker undvika MONSTRET samtidigt som ynken,
ynkar. Ynk, ynk, ynk. Ynken kan också retas med monstret.<br>
Lyckas monstret kulla ynken byter de roll!<br>
Det som är svårt med leken är det jag kommer försöka förklara nu. Ynken ställer sig i armkrok med någon i ett par, när den är trött på att vara ynk.
Då blir den i paret som inte får ynken bredvid sig fri. <br>
OBS! Nu kommer det svåraste: Då blir den ny utsläppta monster och de tidigare monstret ynk!
Bidrag från:
Jacob Lindgren
Läs eller lämna kommentarer (3)
Cowboys och hästar
Material
- Inget
Beskrivning
Två personer får vara Cowboys och resten är hästar. Cowboysarna har vars en hage längs med kortsidorna av gymnastiksalen och mellan hagarna springer hästarna på prärien.Cowboysarna ska fånga hästar (som i vanlig tagen) och leda dem in till hagen. Det är bara tillåtet att fånga en häst åt gången.
När det inte finns fler hästar på prärien räknar varje cowboy hur många som fångats.
Läs eller lämna kommentarer (0)
Sno en boll/skydda din boll
Material
- Bollar till alla
- Koner till avgränsning
Beskrivning
Alla deltagarna rör sig inom ett ganska litet, väl markerat område med vars en boll vid fötterna. En person är utan boll. När leken börjar ska personen utan boll försöka ta en av sina kompisars boll. Man får endast använda sina fötter på sedvanligt fotbollsmaner. Den som blir av med sin boll får försöka ta någon annans. Borde kunna fungera lika bra med basket och innebandy.En variant är att låta en person vara jagare vars mål är att peta ut de övriga deltagarnas bollar utanför det markerade området. Om bollen kommer utanför området kan man antingen vara utslagen eller få hämta sin boll och vara med igen.
Läs eller lämna kommentarer (1)
Bläckfisken
Material
- Inget
Beskrivning
Ett barn börjar leken som bläckfisk och sitter på knä mitt i ett avgränsat lekområde. De övriga får röra sig fritt inom lekområdet och ska försöka komma sånära bläckfisken som möjligt utan att bli tagna.
Blir man tagen så väljer man mellan att bli bläckfisk eller sjögräs.
Väljer barnet bläckfisk så sätter det sig intill den befintliga bläckfisken och hjälper till att ta därifrån. På så vis växer sig bläckfisken större och större.
Väljer man att vara sjögräs sätter man sig var som helst inom lekområdet och tar därifrån. De som sedan blir fångade av sjögräs får också välja vad de vill vara.
Så fortsätter man tills det bara finns en kvar som då vunnit och börjar som
bläckfisk i nästa omgång.
Bidrag från:
Helena
Läs eller lämna kommentarer (0)
Katten, mössen och osten
Material
- Något som kan vara osten
Beskrivning
En deltagare utses att vara katt och två eller tre andra blir mössen. Övriga deltagare ställer sig i en stor cirkel, hand i hand, med sträckta armar.Katten startar leken i mitten av cirklen och får under lekens gång inte röra sig utanför den. Mitt i ringen, tillsammans med katten, läggs en sak som ska vara osten. Det kan vara en halsduk, ärtpåse eller liknande. Mössen startar utanför cirklen och de vill givetvis ta osten.
Mössen får röra sig in och ut ur cirklen mellan deltagarna i ringen hur mycket de vill medan de ska försöka stjäla osten som katten bevakar.
Beroende på hur många som är med och leker kan man bestämma om det räcker att mössen lyckas komma åt osten eller om de också måste ta osten ur cirklen.
Läs eller lämna kommentarer (0)
Duck duck goose
Material
- Inget
Beskrivning
Alla deltagare utom en sitter i ring. Den som inte sitter ner (Stina) går runt på utsidan av ringen bakom de övriga och väljer någon att stanna bakom (Bengt). Stina börjar då klappa den som sitter, Bengt, nätt på huvudet och säger "duck" varje gång handen nuddar Bengts huvud.Så länge Stina säger "duck" händer inget men om hon säger "Goose!" springer båda klockvis runt ringen.
Stina ska försöka komma först tillbaka till den nu lediga platsen innan hon blir fångad av Bengt.
Om Stina hinner runt ringen och sätta sig utan att Bengt fångar henne blir det Bengt som får gå runt på utsidan av ringen, men om Bengt hinner fånga Stina får hon börja om från början igen.
Man får säga "duck" hur många gånger man vill.
Detta är en amerikansk lek, alltså säger man duck och goose (anka, gås) men man får förstås själv välja om man vill säga något annat.
Alternativt kan man gå runt i ringen och nudda varje person man går förbi på huvudet och säga "duck" tills man plötsligt säger "GOOSE" bakom någon.
Läs eller lämna kommentarer (1)
Hajen!
Material
- Inget
Beskrivning
Ett antal rockringar läggs ut på golvet. Rockringarna är öar i havet, och i havet simmar en haj. Ledaren spelar glad musik från en CD spelare, när musiken spelar får alla röra sig fritt över golvet. När musiken stannar gäller det att snabbt ställa sig i en rockring annars kan man bli tagen av hajen!När alla ställt sig i en ring sätts musiken igång igen. Medans musiken spelar passar ledaren på att plocka bort en av ringarna. Så när musiken stannas denna gång blir det svårare att få plats i en ring. Nästa gång musiken stannar tas ännu en ring bort osv.
De som blir tagna av hajen får antingen sitta vid sidan av till nästa omgång eller också bli hajar. Om man vill behövs det ingen haj. Leken är utmanande nog utan den.
Läs eller lämna kommentarer (1)
Klapp klapp spring
Material
- Inget
Beskrivning
Denna leken kan närmast beskrivas som en blandning av Snappa vanten och Duck duck goose.Deltagarna delas in i två grupper som ställer upp sig på två linjer långsides varandra med ett par meters mellanrum. Hur stort mellanrummet är får anpassas efter ålder och situation. Grupperna står vända med ansiktena mot varandra.
Leken inleds med att alla deltagare i ena gruppen håller fram sina händer i midjehöjd med handflatan upp.
Den som står längst åt höger i andra gruppen löper diagonalt över mellanrummet till den som står i ytterpositionen i motståndargruppen.
Löpningen fortsätter längs med hela gruppen. Den som springer ska klappa i båda händerna på tre valfria personer i motståndarlinjen.
Vid tredje klappen vänder löparen tillbaka mot sitt lag så fort som möjligt. Den person som fick den tredje klappen måste springa ikapp löparen och försöka kulla denne innan den når tillbaka till sitt lag.
Om löparen hinner tillbaka utan att bli fångad, vinner man över motståndaren till sitt lag och båda ställer sig sist i löparens lag.
Om löparen blir kullad kan man göra på två sätt.
Antingen göra att jakten vänder och den som jagades blir jagad tills någon hinner till sitt hem lag.
Eller att jakten avbryts och löparen får följa med och ställa sig sist i motståndarlaget.
Läs eller lämna kommentarer (0)
Gladiatorerna
Material
- Sköldar av kartong
- Gymnastikredskap till bana och skydd
- Mjukboll
- Hopprep
- Mjukmatta
Beskrivning
Gör en sköld av kartong (jag klippte ut och klistrade två kartongbitar på varandra). Gör gärna fler på en gång, för de går så småningom sönder. I mitten av skölden klippte jag ut ett hål med handtag.Sedan bygger man en bana att springa runt gympasalen. Fram med plintar och olika slags hinder, men bygg också skydd för de som springer (t.ex. plintar med matta lutande emot).
Ett innelag och ett utelag.
Det gäller för GLADIATORN att kasta ut bollen och sen försöka ta sig runt banan utan att innelaget, som tar mjukbollen, hinner bränna honom/henne. För dem gäller det alltså att passa runt bollen tills man får läge att kasta på gladiatorn som använder skölden som skydd och de andra grejer som är utsatta som skydd.
Jag brukar markera i mitten på salen ett område med hopprep där man inte får gå över om man är utelag (förutom när man måste hämta bollen), där måste utelaget annars stå innanför och kasta.
För varje gång gladiatorn blir bränd får utelaget en poäng, men man fortsätter springa ända tills man går i mål (där brukar jag ha en stor mjukmatta där man får kasta sig). Sen räknar man poängen. Varvning - utan att blir bränd - ger två poäng, t.ex.
Kanske låter krångligt, men det är det inte!
Tänk er bara som en vanlig brännbollsbana med hinder och skydd (av redskapen) och en mjukboll + hopprep att markera med.Man kan naturligtvis köra utan sköld. Jag brukar göra så att en gladiator kastar ut bollen, sen springer två samtidigt - med varsin sköld.
Hoppas ni förstår!
Bidrag från:
Pelle
Läs eller lämna kommentarer (0)
Lets dance-datten
Material
- Musikspelare
Beskrivning
Man markerar upp ett område (dansgolvet) och utser en eller två dattare. Blir man dattad så går man till dansgolvet och håller fram händerna. Man blir befriad om nån kommer och dansar med en i minst 10 sekunder. Val av dans är valfritt men man måste hålla i varandra.Bidrag från:
Petter Wållgren
Läs eller lämna kommentarer (0)
Trädkramarna
Material
- Träd som bon
Beskrivning
I denna lek måste det finnas träd inom lekområdet. Alla deltagare utom två ställer sig vid vars ett träd och håller om detta. Av de två som är utan träd blir den ena jägare och den andra den jagade.Det gäller för jägaren att kulla den som blir jagad och om det händer byter dessa två roller så att den jagade istället blir jägare.
När helst den som blir jagad vill kan denne ställa sig vid någons träd. Den som stod vid det trädet måste då ge sig av och akta sig för att bli tagen av jägaren.
Om jägaren inte orkar jaga längre går det givetvis att ställa sig vid någons träd, då blir den personen ny jägare.