Gympasal

Sök bland lekarna
Lekar som passar bara att använda i gympasalen. De går givetvis att leka på andra ställen med.Bokstavsordning A-Ö.
226 lekar hittades.

Doppboll

Material
  • Boll
  • 2 låga plintar eller rockringar
  • Lagband
Kategori
Betyg 3.70/176

Beskrivning
Deltagarna delas upp i två lag. Varje lag utser en "målvakt" som ska stå på vars en låg plint eller i en rockring som är placerad nära bortersta kortsidorna av motståndarnas spelplan (gymnastiksalen). Doppboll fungerar i princip som handboll och spelas då förståss med en boll tex. handboll eller lämpligen en mjukboll. Bollen passas alltså med händerna MEN man får inte springa när man håller i bollen! För att förflytta bollen måste den passas mellan lagmedlemmarna. Kruxet är att när man tar emot en passning måste bollen "doppas" i golvet. Bollen måste alltså nudda vid golvet innan den får passas vidare. När en passning når fram till lagets "målvakt" får laget en poäng. Det är inte heller tillåtet att kasta iväg bollen och fånga upp den själv igen, (passning till sig själv). Glömmer någon bort att doppa bollen i golvet blir det frikast för andra laget där den felaktiga passen gjordes från.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Dr Chicago

Material
  • Mjukbollar
Kategori
Betyg 3.87/36

Beskrivning
Dr. Chicago är en bra lek som fungerar bäst för mellanstadiet och uppåt. Leken innehåller en del tänk så den kan nog vara rolig ändå upp till högstadiet....
Man delar upp planen i två delar mha bänkar längs mittlinjen. Ett lag på var sin sida som skall kulla det andra laget mha ett valfritt antal mjukbollar. Blir man träffad sätter man sig ned. För att få va med igen måste man bli "behandlad" av Dr. Chicago, detta sker genom att Dr. Chicago lägger handen på den skadeskjutnes huvud och han får va med igen. Så långt är allt väldigt enkelt.

Innan man börjar har lagen, utan att det andra laget fått reda på vem, utsett varsin Dr. Chicago. Dr. Chicagos hemliga identitet är nyckeln i leken o denna skall hållas hemlig under hela lekens gång. Det gäller därför att flera i laget går runt och "behandlar" patienterna och dessa inte visar vem, som är den riktiga Dr. Chicago genom att stiga upp vid rätt tillfälle. Samtidigt gäller det självklart att skydda Dr. Chicago, blir han/hon träffad kan ingen behandlas och laget kommer till slut att besegras. Laget sista uppgift blir naturligtvis att fundera på vem som är Dr. Chicago i det andra laget.

Det är efter spelets slut den stora finalen kommer, att lista ut vem som är Dr. Chicago i det andra laget, ofta är detta klurigare än man kan tro om lagen gjort ett bra arbete med att dölja dennes identitet. Olika poäng kan delas ut för dels vinst i själva spelet, dels att lista ut vem som är Dr. Chicago. Detta beror på vilken nivå/ålder det är på klassen. Tips är att ge många poäng för "tankedelen"....
Spelet har många djup och olika strategier för att dölja Dr. Chicagos identitet, inte helt fel att diskuteras dessa efter avslutad omgång.
Bidrag från:
Anders Hedman
Läs eller lämna kommentarer (3)

Dragleken

Material
  • Rep
  • Föremål att sträcka sig efter
Kategori
Betyg 4.02/35

Beskrivning
Ett rep som är några meter långt knyts till en ögla. Tre till fyra personer tar tag med en hand i repet så man står med jämnt avstånd från varandra. En bit bakom varje deltagare ligger en sak, en flaska, boll eller liknande. På startsignal gäller det för deltagarna att försöka nå sitt föremål genom att dra med sig repet och de andra deltagarna.

Den som når sitt föremål först vinner!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Dubbel killerboll

Material
  • Mjukbollar
Kategori
Betyg 3.42/26

Beskrivning
Dubbel killerboll fungerar nästan som vanlig killerboll.
Skillnaden är att deltagarna arbetar i par och håller varandra i händerna. Man får lov att skydda sig med huvudet och händerna.

Annars är reglerna de samma. Deltagarna sprider ut sig över lekytan. En eller flera mjukbollar släpps in i spel och det gäller att träffa motståndarparen med dem.

Blir man träffad är man ute och får sitta vid sidan av tills det paret man blivit träffad av själva blir brända. Eller göra en uppgift för att sedan få vara med igen.

Släpper man handkopplingen så blir man självtagen och får då utföra en uppgift t.ex. 5 situps eller 5 svikthopp.

Det räcker att en i paret blir träffad för att båda ska utföra uppgiften.

Snäppet bättre än vanlig killerboll för man måste samarbeta med en kompis också!
Bidrag från:
Peter Sund
Läs eller lämna kommentarer (1)

Dubbeljägarboll

Material
  • Lagvästar
  • Mjukbollar
Kategori
Betyg 4.00/4

Beskrivning
Deltagarna delas in i två lag, t.ex röda och blå laget. Lagen får västar eller lagband så att man tydligt kan se vem som är med i vilket lag. Lagen har också en mjukboll i lagets färg.
Lagen kan börja från varsin sida av gymnastiksalen.
Reglerna är som i vanlig jägarboll, det gäller att pricka motståndarna med sitt lags boll. De som blir träffade åker ut, endast direktträff gills dock ej huvud träffar.
Det lag som först bränt ut alla motståndare vinner.

Man får inte springa med bollen, den måste passas inom laget. Om man är ensam kvar i sitt lag får man lov att springa med boll. Man får ej heller avsiktligt slå bort motståndarnas boll.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Ekorrbo

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.17/6

Beskrivning
Deltagarna delas in i grupper om tre. Två av barnen i varje grupp skapar ett bo till det tredje genom att hålla varandra i händerna. Det tredje barnet i gruppen blir ekorren och ställer sig inne i boet.

Leken börjar genom att lekledaren ropar EKORRE!
Då rusar alla ekorrar ur sina bon och rör sig fritt över lekutrymmet.

När ledaren ropar BO ska alla ekorrar hitta ett ledigt bo, inte tvunget det som de utgick ifrån.

Byt uppgifter ofta så att alla får vara ekorrar.

Går säkert att göra som en Hela havet stormar variant där det finns ett bo mindre än det finns ekorrar.
Läs eller lämna kommentarer (0)

En bonde i vår by

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.77/32

Beskrivning
En deltagare börjar leken som bonde och ställer sig mitt på golvet. Runt om bonden ställer sig övriga hand i hand.

Leken börjar med att deltagarna i ringen går runt om bonden medurs och sjunger sången "En bonde i vår by". Bonden går samtidigt moturs inuti ringen.
När man sjungit färdigt versen som handlar om att bonden tar en fru väljer bonden en valfri deltagare från ringen som får komma in i mitten och bilda en innerring. I följande verser ska frun välja ett barn, sedan barnet en hund, hunden en katt, katten en mus.

För varje vers tillkommer en person till den inre ringen. I den avslutande versen ska musen välja en ost vilket innebär att en deltagare från den yttre ringen ställs i mitten kring vilken båda ringarna tillsammans sjunger sista versen om att osten den står kvar!

Deltagaren som avslutar lekomgången som osten blir ny bonde nästa runda.
Melodi med engelsk text (The farmer in the dell) från YouTube
En bonde i vår by, en bonde i vår by,
hej hopp tralalala la, en bonde i vår by.

Och bonden tar en fru...
Och frun hon tar ett barn...
Och barnet tar en hund...
Och hunden tar en katt...
Och katten tar en mus...
Och musen tar en ost...
Och osten den står kvar...


Läs eller lämna kommentarer (0)

Evighetssvansjakten

Material
  • Lekband
Kategori
Betyg 4.08/28

Beskrivning
Detta är en utveckling av den vanliga svansleken. I den vanliga varianten får alla deltagare varsin svans (d.v.s. repstump eller lekband) som stoppas ner i byxlinningen sedan gäller det att stjäla varandras svansar och inte bli av med sin egen.

Men i denna variant, utan utslagning och med ännu mer rörelse, ger man hälften av deltagarna en svans och resten är utan.

De som har svans ska akta sig för att bli av med sin och de som inte har någon svans ska försöka ta en och sätta på sig själv. Leken fortsätter tills ledaren säger att leken är slut.

Alla är med hela tiden och ingen vinner. Toppenlek, speciellt med yngre barn i förskole- o lågstadieåldern.
Bidrag från:
Kajsa
Läs eller lämna kommentarer (0)

Evolutionsleken

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.59/120

Beskrivning
En duell lek där striderna avgörs med hjälp av "sten sax påse".
Alla deltagarna börjar som ynkliga kycklingar, hoppar omkring på huk och piper. När man stöter ihop med en annan kyckling gör man sten, sax, påse för att avgöra vem som går upp till nästa nivå. Vinnaren i duellen "utvecklas" till en höna och flaxar omkring med armarna och låter som höna [b'waaak, b'waaaak].
När två hönor stöter ihop blir det en ny duell där vinnaren "utvecklas" till en "super tocke". Tocken hoppar vilt omkring och galer "Kuckelikuuu!". När två tockar möts upprepas duellmomentet och vinnaren där uppnår det slutgiltiga stadiet. Denne står still, stolt som en romersk hjältestaty och inväntar de övriga.

Ett tips från Annakarin är att lägga till ett Ägg stadium från början så får man ett utvecklingssteg till!

Läs eller lämna kommentarer (6)

Familjen Olsson

Material
  • Saga
  • Stolar
Kategori
Betyg 4.03/137

Beskrivning
Börja med att skriva ihop en liten saga om en familj med olika karaktärer som ska ut på äventyr. Det kan vara mamma, pappa, storebror, lillasyster, mormor, morfar, farmor, farfar, hunden, katten och så vidare. Se till att karaktärerna nämns ofta bara! De kan vara på väg till stranden, zoo eller något annat spännande.

Dela sedan in deltagarna i lag så att alla i laget kan få en karaktär. En är mamman i familjen och en är pappan hela vägen ner till hund och katt. Lagen sitter på stolar i led brevid varandra i ordning, från mamma till katt.

Ledaren börjar sedan läsa sagan om familjen. "Det var en gång en PAPPA..." När ordet pappa läses upp ska papporna i alla lagen snabbt springa ett varv runt sitt lag och ställa sig på sin plats igen. Den som kommer först till sin plats vinner ett poäng till sitt lag. Sedan fortsätter ledaren att läsa sagan tills en av karaktärerna nämns igen som då också ska springa runt sitt lag.

För extra kaos kan man lägga in meningen "hela familjen" då ska ALLA springa!

Förslag på saga för sju personer, (tack till Pia)
Familjen går på cirkus (uppdaterad)

Det var en helt vanlig söndag. PAPPA satt och läste tidningen. MAMMA var i köket tillsammans med KALLE och lagade mat eftersom det var hennes tur då PAPPA lagat maten dagen innan med LISA och MAMMA hade redan hunnit läsa tidningen undertiden PAPPA rensat fisken MAMMA fångat. HUNDEN låg på golvet och slöade och drömde om alla godsaker FARMOR och FARFAR brukade bjuda på. Då kom BARNEN in och ropade:
"Det är cirkus i stan, kan vi inte gå dit?" sa LISA.
"Nej", sa PAPPA.
"Jo, det kan vi väl få?", sa KALLE.
"De har stora HUNDAR och elefanter som uppträder", sa MAMMA.
"Åh! Det kan vi väl?" bad KALLE och LISA.
"Vi kan ta FARMOR OCH FARFAR med oss", sa MAMMA.
"Okej då, vi åker väl", sa PAPPA.
"Oh, jaa!" ropade BARNEN och HUNDEN skällde och viftade på svansen.
De var ju inte varje dag som FAMILJEN gick på cirkus.

När FAMILJEN ätit färdigt gick de till FARMOR och FARFAR och frågade om de ville följa med på cirkus.
"Ja, de vill vi gärna", sa FARFAR.
"Så trevligt! Finns det några elefanter där?", frågade FARMOR.
"Flera stycken. HUNDAR också" svarde PAPPA.
Så traskade hela FAMILJEN till cirkusen. FARFAR och FARMOR bjöd hela FAMILJEN. KALLE tyckte att det skulle bli jättekul och det tyckte MAMMA och PAPPA och LISA med.
Det blev verkligen en lyckad eftermiddag på cirkusen och när alla kommit hem bjöd MAMMA på saft och HUNDEN fick ett gott ben av PAPPA. Hela FAMILJEN tyckte att det hade varit en riktigt rolig dag.

En saga till:

Familjen på utflykt,

Det var en gång en pojke som hette PER. Han hade en lillasyster som hette LISA. PER och LISA bodde i ett hus i staden med sin MAMMA som var lärare och sin PAPPA som var skomakare. Deras bästa vän bästa vän var en liten hund som hette TIM.
I våningen ovanför bodde MORMOR och MORFAR.

En dag beslöt HELA FAMILJEN att de skulle åka till stranden och bada. Då vill jag ha med min simdyna sa LISA, javisst sa MAMMA så kan du träna på att simma. PER, ropade PAPPA, vi kan ju ta med fotbollen så kan vi spela fotboll med MORFAR.
Jag tar med en bra bok sa MORMOR. MORMOR tyckte inte om att spela boll men det gjorde MORFAR gärna. Vid dörren satt HUNDEN TIM och viftade vilt med svansen för han förstod att HELA FAMILJEN var på väg ut.

När vi kommer till stranden vill jag ha glass, sa LISA. Jag med sa PER. Nåja, det tror jag nog HELA FAMILJEN vill ha sa PAPPA. Vi kan ju ta min bil sa MORFAR, den är störst. Där kan HELA FAMILJEN få plats. Det var en bra idé sa MAMMA, MORMOR och PAPPA höll med. Får TIM också plats? frågade PER Jadå, svarade MORFAR. Vilken tur sa LISA. Ja, sa MAMMA, det blir ju roligast om HELA FAMILJEN kan följa med!

Läs eller lämna kommentarer (6)

Fem prickar

Material
  • Fotboll
  • Fotbollsmål
Kategori
Betyg 3.83/23

Beskrivning
I denna leken gäller det att undvika bli den som släpper in fem straffsparkar först. För varje straff man släpper in som målvakt får man en prick (poäng). Poäng är inte bra här för när man fått sin femte prick är man ute ur leken.

Alla deltagare, förutom en som börjar som målvakt, ställer upp på led bakom straffpunkten. Första personen i ledet inleder genom att försöka skjuta en straffspark i mål bakom målvakten.
Lyckas straffläggaren göra mål får denne ställa sig sist i ledet och målvakten får en prick.

Misslyckas straffen, alltså om målvakten räddar bollen, eller om bollen går utanför mål, får den som lade straffen bli målvakt och den som stod i målet får ställa sig sist i straffsparkskön.

Om man släppt in fem straffar åker man ut och den som är sist kvar vinner.

Detta var en mycket populär rastlek när jag gick i skolan. Vi hade tilläggsreglen att om en målvakt hade fyra prickar var straffläggaren tvungen att skjuta med fel fot, dvs vänster fot ifall det var en högerskytt.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Fiskarna i havet

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.83/23

Beskrivning
I varje hörn på gymnastiksalen har fyra fisksorter vars ett bo. I mitten lurkar den farliga hajen. Och när lekledaren säger tex "Laxarna!" gäller det för alla laxar att springa ur sitt bo ut i gymnastiksalen och sedan återvända tillbaka utan att bli fångade av hajen. Lyckas däremot hajen fånga en lax så blir även denna en haj! Lekledaren kan också säga "Fiskstim!!!" då ska alla fiskar lämna sina bon.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Fjuttboll

Material
  • Amerikansk fotboll eller rugbyboll
  • 2 mål
  • Lagband eller västar.
Kategori
Betyg 3.97/222

Beskrivning
Påminner mycket om fotboll, fast den spelas med en amerikansk fotboll.
Två lag, med ca 8-15 spelare i varje, spelar på en fotbollsplan med målen som finns, koner el dylikt.
Startpositionen är att båda lagen står uppställda i sina mål. Bollen ligger mitt på planen. Blås igång spelet och båda lagen rusar mot bollen.
Bollen spelas med fötterna som i vanlig fotboll.
Hamnar bollen utanför planen blir det inspark till det lag som inte orsakade insparken.
När någon gjort mål blir det uppkast.
Fällning, filmning, hård tackling = straff 15m från mål. Man får nicka bollen men det gör oftast ont och kan orsaka knäckta näsor! Händerna används inte i spelet, hands ger frispark till laget som inte orsakade hands.
Lagom speltid brukar vara 2x20 min.

Spelet uppfann jag när jag hade ett halvt tjejfotbollslag i en konfirmandgrupp. Dom andra ville inte spela med fotbollstjejerna, men med den ovala bollen så träffar inte ens dom bästa bollen alla gånger utan alla blir jämnbra!

Bidrag från:
Calle Hultman
Läs eller lämna kommentarer (2)

Flaggspel

Material
  • Flaggor
  • Lagband
  • Ev något att markera ut spelområdet med
Kategori
Betyg 3.84/94

Beskrivning
Även kallad capture the flag eller catch the flag.

Två lag, två flaggor en rektangulär lekyta delad i två lika stora planhalvor med ett 2 meter rett "ingenmansland" mellan planhalvorna.
Storleken på "ingenmanslandet" varierar efter storleken på lekytan.

Varje planhalva har en bas i bortre änden där lagets flagga placeras, samt ett fängelse väl utmärkerat en bit ifrån basen. Målet är att ta motståndarnas flagga ur deras bas, springa över till sin egen bas och nudda sin egen flagga med motståndarnas.
Enkelt? Nja, det finns några hinder på vägen.

På sin egen planhalva och i "ingenmansland" är man säker (såvida man inte bär fiendeflaggan). Blir man tagen på motståndarnas sida blir man placerad i deras fängelse. Den som fångar en motståndare måste följa denna hela vägen till fängelset.

Bär man på motståndarnas flagga och blir tagen släpps flaggan rakt ner på marken, motståndaren som fångat en måste låta flaggan ligga och ta fången till fängelse. Man får INTE föra både flagga och fånge. Flaggan måste laget bära tillbaka till egen bas innan den kan stjälas av motståndarna igen. Här kan man ändra regeln om det tar för lång tid för laget att flytta sin flagga. Antingen tar man bort regeln eller sätter en tidsbegränsning för hur länge flaggan får ligga.

Även om man har hunnit över till egen planhalva med fiende flaggan kan man fortfarande bli tagen av motståndare. Fångas man då på egen planhalva släpper man flaggan till marken och följer med till finkan. DEN SOM FÅNGAT FLAGGBÄRAREN PÅ MOTSTÅNDARNAS PLANHALVA ÄR FREDAD OCH KAN INTE BLI TAGEN SÅ LÄNGE HAN HÅLLER I FÅNGEN.
Eventuellt kan den som fångade flaggbäraren bara få tillbaka flaggan att lägga tillbaka i egen bas igen.

Även om motståndarnas flagga ligger bara en meter utanför ens egen bas måste flaggan först bäras hem till sin bas innan den kan stjälas igen.

Istället för att försöka stjäla flaggan kan man befria fångade lagkompisar. Det gör man genom att rusa till motståndarnas fängelse utan att bli tagen, ta tag i en lagkamrat och föra denna hela vägen över till egen sida. När man eskorterar en fd fånge genom fiendeland kan man inte bli tagen. Det samma gäller om man bär sin egen flagga från motståndarnas sida till egen bas. Då kan man INTE bli fångad.

Lyckas man stjäla flaggan ur fiende basen, springa orörd hela vägen till egen bas och nudda lagets flagga med fiendens vinner laget rundan och får ett poäng. Alla fånga släpps fria, flaggorna placeras tillbaka till sina baser och en ny runda tar sin början! Urkul lek!

Reglerna här gäller för spel på en mindre yta. På större ytor justeras reglerna aningen. Man behöver inte följa fångar ur fängelset, flaggan kan bäras av flera spelare etc. Omständigheterna får avgöra regler!
Läs eller lämna kommentarer (1)

Flygtävling

Material
  • Papper
Kategori
Betyg 3.69/42

Beskrivning
Deltagarna delas in i par, varje par får ett vanligt A4 papper och ska vika ett pappersflygplan utav det.
Men för att göra det lite svårare ska varje deltagare först välja en av sina händer som ska vara aktiv i samarbetet med flygplansvikandet. Den andra handen får inte användas utan ska hållas bakom ryggen under hela samarbetet.
Båda i paret får välja sin bästa hand.

När alla par har ett flygplan klart är det dags att se vilket pars flygplan som flyger längst.
Varje deltagare i får i turordning tre försök på sig att från en utkastplats kasta sitt plan och där det landar efter den längsta flygturen läggs en markering ut.

Det par vars flygplan som flugit längst från utkastplatsen vinner!
Läs eller lämna kommentarer (1)

Fotbollsbowling

Material
  • Fotboll
  • Koner
Kategori
Betyg 3.33/41

Beskrivning
Ställ tio koner i en triangelformering, ganska tätt uppställda som käglorna står i vanlig bowling. Placera dig sedan med en fotboll några meter i rak linje ifrån ett av hörnen i kontriangeln.
Försök sedan att skjuta omkull så många koner som möjligt med fotbollen!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Fotbollscurling

Material
  • Fotbollar
  • Något att markera bo med
Kategori
Betyg 3.47/35

Beskrivning
Markera ett bo liknande det i vanlig curling genom att t.ex. ställa ut en kon och/eller måla en markering på marken. Det går också att använda hopprep om man spelar på gräs.
Sedan ställer deltagarna sig några meter från boet och försöker sparka fotbollar så att de stannar så nära boet som möjligt.
Om man spelar med flera bollar gäller det att den egna bollen ligger närmast boet.
Det gäller att slå iväg bollarna med känsla!
Läs eller lämna kommentarer (1)

Fotbollskubb

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.68/19

Beskrivning
Fotbollskubb spelas som vanlig kubb men istället för träklossar används 5 fotbollar och varje spelare/lag har 10 koner. Sedan behövs som vanligt en kung i mitten, det kan också vara en särskild kon.

Reglerna utgår från vanliga kubbregler. Man ska pricka ner alla motståndarens koner och avsluta med att pricka kungen. Fast man skjuter iväg bollen med fötterna som i fotboll istället för att använda händerna som i kubb.

Man måste ha vält ner alla koner innan kungen prickas.
Om ena laget har prickat ner alla koner och ska pricka kungen så kan det ena laget också göra det. Det blir en jätterolig kamp!

Bidrag från:
Agnes Sjöberg
Läs eller lämna kommentarer (0)

Freesbee golf

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.54/24

Beskrivning
Varje deltagare har vars en freesbee med vilken man ska träffa ett förutbestämt mål, t.ex en flaggstång eller liknande. Samma grundprincip som för vanlig golf. Det gäller att använda så få kast som möjligt och den vars freesbee landar längst från målet börjar varje omgång.

Fungerar bra som parspel men även i lag. I lagspel kan man kasta i turordning. Alla i laget måste få kasta innan man börjar på ny omgång.

Läs eller lämna kommentarer (1)

Fruit ninja

Material
  • Ärtpåsar
  • Skynke
  • Hink
Kategori
Betyg 3.75/4

Beskrivning
En person ställer sig dold bakom ett skynke med ett flertal ärtpåsar. Ärtpåsarna får gärna vara i blandade färger. Om leken görs i gymnastiksal går det att använda en gymnastikmadrass lutad mot en bom att stå bakom.

Övriga deltagare ställer sig på andra sidan skynket. Personen med ärtpåsarna börjar kasta ärtpåsar över skynket. Ärtpåsarna behöver lobbas över skynket med en ganska hög båge och lagom takt. Underhandskast fungerar nog bäst.
Höjd och hastighet kan anpassas för högre eller lägre svårighetsgrad.

Personerna på andra sidan ska fånga upp ärtpåsarna innan de landar i golvet, gärna i en liten hink eller liknande behållare.

Om ärtpåsarna har olika färger går det att utse en färg som farlig och därför inte ska fångas. Som bomberna i spel appen Fruit ninja.

Det kan vara ganska lagom om det är en eller två personer som fångar per omgång.
Byte kan göras om en ärtpåse träffar golvet eller ett visst antal ärtpåsar fångats. Eller om en farlig ärtpåse fångats.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Fåglarna sätter bo

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.06/19

Beskrivning
Deltagarna ställer sig i två ringar med näsorna inåt och håller varandra i händerna. Den ena ringen ska stå inuti den andra och den inre ringen måste ha fler deltagare än den yttre.

De som står i den yttre ringen släpper taget om varandras händer och tar ett par kliv bakåt, de är fågelbon. De som står i den inre håller kvar hand i hand och gör en liten ringdans samtidigt som de sjunger en sång, de är fåglarna.

Så fort sången tar slut ska de som gått i ring, fåglarna, snabbt vända sig om och försöka att hitta ett ledig bo, alltså någon i den yttre ringen, som de ställer sig bakom och lägger händerna på dess axlar.
Eftersom det är fler fåglar än bon kommer några fåglar bli utan!

Nästa runda sätts enkelt igång genom att de som var bon föregående runda nu blir fåglar och ställer sig i den inre ringen och de fåglar som hittade sig ett bo står kvar och blir nya bo.

Om man vill kan fåglarna gå runt till musik som stannas av ledaren istället för att sjunga eller så kan man ge någon typ signal när som helst mitt under sången för att göra det lite mer spännande.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Färg och familj

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.80/86

Beskrivning
Deltagarna delas in i fyra grupper. För att kunna se vem som tillhör var får varje deltagare ett lekband med en för sin grupp gemensam färg t.ex. rött, grönt, gult eller blått.
Det viktigaste är att grupperna är exakt lika stora. Går det inte att få deltagarna jämnt delade i fyra grupper får man kanske dela i tre grupper, men fyra grupper är ganska bra.

Man sätter igång leken genom att spela en CD skiva med glad musik. Så länge musiken spelar ska deltagarna röra sig fritt över lekområdet. Så fort musiken stängs av säger ledaren antingen "Färg!" eller "Familj!".

Om det är "Färg" ska alla deltagarna samlas i sina färg grupper. Om det är "Familj!" ska man samla ihop en familj på fyra personer från vars en färg.
Läs eller lämna kommentarer (2)

Följa John

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.40/98

Beskrivning
En person är John de övriga deltagarna står bakom honom i ett led. John ska förflytta sig runt på olika sätt och de som följer efter måste göra exakt precis som John. Enkel men rolig lek!
Läs eller lämna kommentarer (1)

Följa John med rymmare

Material
Kategori
Betyg 3.27/15

Beskrivning
Denna variant fungerar nästan som vanlig följa John. Alla deltagare går i ett led. Den som är först är ledaren, John och de övriga gör och går som John. Men personen som går bakom John kan när som helst avvika (rymma) från John och då följer resten med den nya ledaren istället tills dess att den som nu är nummer två rymmer med ledet.
Den som varit John ställer sig sist i ledet.

Det kan vara bra att göra upp en regel för hur länge man ska följa en ledare innan det är tillåtet att rymma.
Bidrag från:
Pia
Läs eller lämna kommentarer (0)

Gagaboll

Material
  • Boll
  • Rink
Kategori
Betyg 4.13/23

Beskrivning
I gagaboll gäller det att vara den som är sist kvar på spelplanen efter att prickat ut de övriga deltagarna genom att träffa dem med en mjuk boll. Lite som gränsbrännboll men individuell.

Gagaboll spelas oftast på en plan med åttasidig 70 centimeter hög sarg. Varje del i sargen är mellan 1,5-2 meter lång.

Alla deltagare börjar matchen på plan med en hand på sargen. En match inleds med att lekledaren släpper in en boll på plan. Då får deltagarna röra sig fritt inom spelområdet.

Det går att slänga in en ytterligare boll för att få upp tempot och det blir för stillastående.

I spelet får boll endast slås med händerna, inte hållas fast eller sparkas. Då åker spelaren själv ut.

En träff gills endast om den är nedanför midja alternativt knähöjd. Det spelare som blir träffad är ute ur matchen.

Det går att tidsbestämma matcher också.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Pin It on Pinterest