Alla lekar

Sök bland lekarna
Alla Lekarkivets lekarNyast först.
542 lekar hittades.

Slängstatyer

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.33/6

Beskrivning
En deltagare utses till slängare. Slängaren tar valfri deltagare i båda händer och de två börjar att snurra runt, runt tills slängaren när som helst släpper taget och "slänger" iväg deltagaren. När deltagaren landar fryser denne fast och står helt stilla som en staty.

Nu kan man fortsätta denna lek på två sätt. Antingen fortsätter slängaren att slänga resten av deltagarna tills dess att alla blivit statyer. Därefter utser slängaren vilken staty som blivit bäst. Den vinnande statyn blir ny slängare i nästa omgång.

Det andra sättet är att när första deltagaren blivit slängd och blivit en staty så ska de övriga deltagarna efterlikna hur den blev. Den som slängaren anser härmat statyn bäst blir ny slängare (eller så fortsätter samma slängare, ledaren, att kasta deltagare tills alla fått vara originalstatyn utan att nödvändigtvis avgöra vem som blivit bäst.)
Läs eller lämna kommentarer (0)

Ballongpoäng

Material
  • Ballonger
  • Papper
  • Penna
  • Dartpil
  • Rep eller bräda
Kategori
Betyg 4.01/20

Beskrivning
Leken förbereds genom att man skriver poängsiffror på små papperslappar, ca 3x3cm. Det kan vara t.ex. 2 st lappar med siffran 0 på, 4 st med 5, 2 st med 10, 2 st med 15. Vik eller rulla ihop lapparna och placera varje lapp inuti i egen ballong.

Ballongerna med lappar i blåses upp och fästs på rad på ett rep eller en träskiva.

Enskilt eller i lag får deltagarna turas om att kasta pil och spräcka ballongerna och samla poänglappar. Det gäller att få så många poäng som möjligt. Så även om man spräckt flest ballonger kan det lag som fått ner färre vinna för att de fått fler poäng.

Vi brukar kika på poängen först när alla ballonger är spräckta. Då blir det spännande in i det sista!


Använder man bara en pil är risken minimal att någon blir träffad, men tänk ändå på säkerheten för deltagarna!



Bidrag från:
Christel Ekström
Läs eller lämna kommentarer (0)

Flygtävling

Material
  • Papper
Kategori
Betyg 3.68/25

Beskrivning
Deltagarna delas in i par, varje par får ett vanligt A4 papper och ska vika ett pappersflygplan utav det.
Men för att göra det lite svårare ska varje deltagare först välja en av sina händer som ska vara aktiv i samarbetet med flygplansvikandet. Den andra handen får inte användas utan ska hållas bakom ryggen under hela samarbetet.
Båda i paret får välja sin bästa hand.

När alla par har ett flygplan klart är det dags att se vilket pars flygplan som flyger längst.
Varje deltagare i får i turordning tre försök på sig att från en utkastplats kasta sitt plan och där det landar efter den längsta flygturen läggs en markering ut.

Det par vars flygplan som flugit längst från utkastplatsen vinner!
Läs eller lämna kommentarer (1)

Spikduellen

Material
  • Hammare
  • Spik
  • Trästycke
Kategori
Betyg 4.01/28

Beskrivning
En spik av lite större modell knackas fast i ett trästycke så djup att det bara precis står upprätt. Två deltagare tävlar sedan om vem som med en hammare slår sista slaget som driver ner spiken helt och hållet i trästycket.

Deltagarna slår med hammaren varannan gång och får slå precis så löst eller hårt man vill.

Det går att begränsa antalet snedslag som kröker spiken för varje deltagare till två eller tre. Böjer man spiken fler gånger vinner motståndaren.

Det går absolut att vara fler tävlande än två, det gäller bara vara den som slår sista slaget på spiken!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Svälta räv (kortspel)

Material
  • Kortlek
Kategori
Betyg 3.50/6

Beskrivning
Två deltagare sätter sig mitt emot varandra och fördelar en kortlek mellan sig så att båda spelare har lika många kort. De egna korten lägger varje spelare i en stapel framför sig med sidan nedåt.
Mitt mellan spelarna läggs ett kort, förslagsvis en joker.

En spelare börjar genom att vända upp det översta kortet i sin stapel och lägga det bredvid kortet i mitten. Den andra spelaren tar sedan det översta kortet från sin stapel och lägger på den andra sidan av mittkortet. Så fortsätter man i turordning att vända upp varsin hög på ömse sida av mittkortet tills båda spelare har vänt upp ett kort av samma valör. Då gäller det att först lägga sin hand på mittkortet.

Den som placerar sin hand på mittkortet först vinner båda högarna med vända kort och lägger dem underst i sin stapel och påbörjar sedan en ny omgång.

Så fortsätter man tills en spelare har blivit av med alla sina kort. Om en spelare inte har några kort kvar att vända upp ur sin stapel fortsätter den andra att vända ur sin själv tills dess att det blir två kort med samma valör på bordet.

Om spelaren med flest kort kvar då hinner först har denne vunnit alla kort och därmed spelet!

Detta spel kan spelas med flera spelare, principen är den samma. Vara först att lägga handen på mittkortet om det ligger två kort av samma valör på bordet
Läs eller lämna kommentarer (0)

Namngnistan

Material
  • Tidtagarur
Kategori
Betyg 3.85/13

Beskrivning
Deltagarna blundar och rör sig fritt men varsamt över ett avgränsat lekområde. Händerna kan hållas uppe som stötfångare. Ledaren säger stopp och då stannar alla precis där de står men blundar fortfarande.

Ledaren startar gnistan genom att klappa en valfri deltagare på axeln och säger dennes namn högt. Den som fått klappen (gnistan) öppnar ögonen och klappar i sin tur en deltagare i sin omedelbara närhet på axeln och säger personens namn.

Den som klappat (överlämnat gnistan) sätter sig sedan ned och är därmed färdig. Så fortsätter man tills alla sitter ner.

Alltså få en klapp och hör sitt namn, öppna ögonen, klappa någon annan på axeln, säg samtidigt personens namn och sitt ner.

Detta görs på tid om man vill, alltså finns det inte tid att leta runt efter någon särskild person utan det gäller att ta den person man ser först då man öppnar ögonen.

Sedan ser man om det går att klara uppgiften snabbare!
Bidrag från:
Maria Pettersson
Läs eller lämna kommentarer (0)

Narnia

Material
  • Lekband till häxorna
Kategori
Betyg 3.14/7

Beskrivning
En eller två ishäxor utses och får lekband som visar detta. Deras uppdrag är att fånga alla skogsdjuren (resten av deltagarna) och förandla dem till is-statyer. När ett djur har blivit fångat förvandlas det till is och står alldeles stilla.

Ett eller två lejon utses också bland deltagarna innan leken börjar. De utses när häxan/orna har lämnat rummet så att häxorna inte skall veta vem lejonen är.

Lejonens uppgift är att så hemligt som möjligt rädda de förstelnade djuren genom att ge dem en värmande kram så att de "tinar".

Det går att välja om lejonen skall kunna bli förvandlade tilll is av häxan eller om lejonen inte kan bli tagna.

Det går kanske att låta lejonen få låtsas bli tagna av häxorna men blir levande så fort inte häxan ser? //Micke

Till denna leken behöver ni:
Lekband till häxorna

Bidrag från:
Karolina Malmborg
Läs eller lämna kommentarer (0)

Hjulet

Material
  • Koner
Kategori
Betyg 4.00/9

Beskrivning
Deltagarna ställer sig i en ring och lägger armarna om varandras axlar. Sedan ska hela gruppen i denna ringformation försöka förflytta sig längs en utstakad bana. Det kan vara slalom mellan koner eller liknande.
Extra plus om gruppen roterar som ett rouletthjul samtidigt!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Ballongringen

Material
  • Ballonger
Kategori
Betyg 4.25/8

Beskrivning
Deltagarna står i en ring och håller varandra i händerna. En ballong ska sedan hållas i luften så länge som möjligt utan att deltagarna släpper taget om händerna.

Man får använda alla kroppsdelar så länge ingen släpper taget. Det kan vara bra att börja i en mindre grupp.

Är man många deltagare i ringen kanske det går att försöka hålla flera ballonger i luften!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Pennan i flaskan

Material
  • Flaskor
  • Pennor
  • Snöre
Kategori
Betyg 4.02/48

Beskrivning
Deltagarna delas in i lika stora lag som ställer upp på led längs en startlinje. På marken några meter framför varje lag ställs en tomflaska. De som står först i leden har en penna hängande från en ända av ett snöre som är knutet kring midjan.

När startsignalen går ska de som står först i leden rusa fram mot lagets flaska och försöka hissa ner pennan i flaskhalsen utan att använda händerna. Så det gäller att noga ställa sig på rätt ställe och försiktigt böja på knäna tills pennan doppat i botten av flaskan.

När det lyckats återvänder man till sitt lag och knyter penna och snöre på den som står i tur tills alla i laget har gjort sin gång.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Bollen i burken

Material
  • Burk
  • Tennisboll
Kategori
Betyg 3.86/20

Beskrivning
Detta är en variant av kurragömma och dunkgömme alltså ska en deltagare, "letaren", leta efter de övriga som gömt sig. Den som letar börjar med att blunda och räkna till hundra vid en burk som det ligger en tennisboll i. Burken måste vara slagtålig. Under tiden som letaren räknar gömmer de övriga sig i närheten.

När letaren räknat klart börjar sökandet och när någon som gömt sig hittats ska letaren skynda sig att sätta foten på burken och säga den gömdes namn. Det går även att göra som i dunkgömme och säga, "Dunk för NAMNET, 1,2,3". Då får den hittade komma fram och ställa sig i en uppsamlingszon, ett fängelse, i närheten av burken.

Om någon deltagare som inte blivit hittad hinner först fram och sparka iväg burk med boll blir alla som hittats befriade och får på nytt gömma sig medan letaren hämtar och ställer tillbaka sakerna på sin plats igen.

För att göra det lite lättare för letaren kan man räkna från lägre tal som 75 istället, sedan från 50 osv för varje gång burken blivit sparkad.

När letaren hittat alla gömda och på så vis placerat dem i fängelset börjar leken om och den som hittades först får vara den som räknar och letar.

Det går att inleda hela leken med att någon får sparka iväg burken istället för att letaren räknar. Eller göra både ock och låta letaren räkna till femtio i stället för till hundra beroende på vad som passar bäst för gruppen.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Killerball fyran

Material
  • Mjukbollar
  • Gymnastikbänkar
  • Stora innebandymål eller plintar
Kategori
Betyg 4.14/7

Beskrivning
En ganska liten plan, ungefär 8x8m, delas i fyra lika stora rutor med hjälp av bänkar ställda som ett kryss i mitten.
Placera en plint eller ett stort innebandymål mitt i varje ruta med långsidorna vända mot mitten. Dessa ska fungera som skydd för deltagarna under leken.

Deltagarna delas in i fyra lag, ett lag i varje ruta. Varje deltagare har ett lekband i lagets färg.

Målet är att försöka bränna ut deltagarna i motståndarlagen genom att träffa dem med mjukbollar. Använd 2-3 bollar.

Blir man bränd får man sätta sig på en av bänkarna tills den man blev bränd av själv blir tagen, då går man tillbaka ut på plan igen.

Huvud och händer är fria, man blir bränd även efter studs. Det är inte tillåtet att gå med bollen utom när man är enda spelaren på plan kvar i sitt lag.

Blir hela laget utbränt lämnar laget ifrån sig en deltagares lekband till ledaren i pant och alla i laget får gå tillbaka in på planen igen.

Kör ca 10 min innan lagen får rotera och alla brända kommer in igen.
Blir man av med många band är det inte bra, annars utses det ingen speciell vinnare


Bidrag från:
Sara Kanerot
Läs eller lämna kommentarer (0)

Australisk bollek

Material
  • Boll
Kategori
Betyg 4.07/15

Beskrivning
Tips på enkel och rolig övning med boll vi sett i Australien.

Deltagarna står i ring utom en som står i mitten och kastar bollen till de övriga i tur och ordning. Ungefär samtidigt som bollen kastas säger den som kastar "Fånga!" eller "Nicka!".

Deltagaren som får bollen kastad mot sig ska göra det som bollkastaren säger, fast tvärt om. Så säger den som kastar "Nicka!" ska bollen fångas med händerna. Säger den som kastar "Fånga!" ska bollen alltså nickas tillbaks till bollkastaren.

Gör man som bollkastaren säger, istället för tvärs om, är man ute och får sätta sig ner. Bollen kastas till dess att bara en deltagare står upp. Vinnaren kan få agera bollkastare nästa vända. Leken kan verka enkel men är klurigare än man tror för de flesta.

Kan göras svårare/enklare genom att bollkastaren säger "Fånga" eller "Nicka" efter/före att bollen kastats, alternativt deltagarna ställer sig närmare/längre ifrån.

Bidrag från:
Fredrik Hedlund
Läs eller lämna kommentarer (0)

Bondtolvan

Material
  • Hopprep
Kategori
Betyg 4.08/15

Beskrivning
Detta är en klassisk hopprepslek. Två deltagare vevar hopprepet, övriga väntar i led på sin tur att hoppa. Om den som hoppar missar på något sätt under sin tur får denne ta över som rep vevare. Vid hopp i snabbt tempo kan man låta hopparen få komma in i lagom takt innan hastigheten ökas.

0. Spring rakt genom bågen utan att hoppa över repet.
1. Ett vanligt hopp sedan direkt ut.
2. Två hopp när repet vevas så att det inte slår i marken, även kallat ballonghopp, hoppa sedan ut.
3. Tre vagg hopp, alltså när repet gungas fram och tillbaka.
4. Fyra långsamma jämfota elefanthopp.
5. Fem hopp i snabbt tempo.
6. Hoppa två vanliga hopp, ducka sedan under repet för två repslag i luften ovanför huvudet, därefter två vanliga hopp igen.
7. Sju hopp med ett halvt varvs snurr på varje hopp.
8. Åtta hopp med klapp i marken mellan varje hopp.
9. Gå in från motsatt håll, gör nio hopp.
10. Fem hopp i högt tempo och fem i ännu snabbare tempo direkt efter.
11. Elva vagghopp.
12. Hoppa in motsols, klara sex hopp, veva sedan repet åt andra hållet för sex hopp och hoppa ut igen.
Läs eller lämna kommentarer (3)

Klockan

Material
  • Hopprep
Kategori
Betyg 3.38/8

Beskrivning
En hopprepslek där deltagarna hoppar från 0-12 (eller 24) hopp som timmarna på en klocka. Två deltagare slår repet, övriga väntar i led på sin tur att hoppa in. I första omgången springer alla i turordning genom bågen utan att hoppa, klockan är alltså 00:00, därefter ökar man på antalet hopp med ett efter varje avklarad omgång.

Den som missar får byta plats med någon av vevarna.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Alfabetet

Material
  • Långt hopprep
Kategori
Betyg 3.00/6

Beskrivning
Två deltagare vevar ett hopprep, övriga väntar i led på sin tur att hoppa in. Under tiden som en deltagare hoppar rabblar övriga alfabetet högt från A-Ö med en bokstav för varje avklarat hopp.
Skulle någon lyckats hoppa sig genom hela alfabetet en gång börjar man bara om från A.

Den bokstav som hopparen slutligen missar på bestämmer sedan begynnelsebokstav för nästa del av hoppningen.
I denna del ska den som hoppat komma på ett namn som börjar på den bokstaven man nådde till under hoppningen. Skulle den bokstaven vara M kan namnet t.ex. vara Micke (såklart!).

Då börjar repslagarna veva repet för hopparen igen och alla säger följande ramsa tillsammans:

"Micke, Micke, älskar du mig, svara ärligt JA eller NEJ!"

Sedan ökas tempot på repvevningen och för varje avklarat hopp ropar alla "JA" och "NEJ" varannan gång tills hopparen missar, vilket då ger svaret på frågan i ramsan!

Man kan förstås fråga om ett fotbollslag på den bokstaven vinner serien istället, eller något annat. :)
Läs eller lämna kommentarer (0)

Bänkbollstagen 2

Material
  • Minst fyra bänkar
  • Gymnastikmattor
  • 4-6 mjuka bollar
Kategori
Betyg 4.43/7

Beskrivning
Tunna gymnastikmattor sprids ut på golvet med ett sådant avstånd till varandra att det går att hoppa från matta till matta. Ytan med mattor ramas sedan in av en rad gymnastikbänkar längs alla sidor så att det bildas en bänkkvadrat med mattor inuti.

Sedan ställer sig alla deltagare på mattorna i kvadraten förutom två som ställer sig på varsin sida utanför kvadraten.

De som är utanför kvadraten ska träffa de som rör sig inuti den med mjukbollar.

Deltagarna i mitten får endast röra sig på mattorna. Skulle de trampa på golvet utanför mattorna eller blir träffade av en boll får de kliva ut ur kvadraten och hjälpa till att bränna.

Händer och huvud är fredade.

Man kan börja leken med två bollar men öka detta när det blir fler som bränner.

Leken kallas också för "Vet inte" eftersom barnen brukade svara så när vi frågade vad de ville göra. /Camilla

Ha gärna musik i bakgrunden
Bidrag från:
Camilla
Läs eller lämna kommentarer (0)

Plockrutan

Material
  • Något att markera kvadrat med
  • Olika föremål att lägga i kvadraten
Kategori
Betyg 4.33/6

Beskrivning
Skapa en ganska stor kvadrat på marken med hjälp av ett rep eller rita upp. Inuti kvadraten sprider man ut lite olika föremål. 6*6 - 8*8 kvadratmeter kan vara lagom storlek.

Deltagarna gör först en uppskattning av hur många av föremålen de kan plocka åt sig utan att beträda kvadraten.

Sedan gäller det att försöka ta ut så många saker som möjligt. Det är tillåtet att ta hjälp av långa föremål som man plockat åt sig ur kvadraten men man får inte hämta hjälpmedel från någon annanstans.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Tärningsspel

Material
  • En tärningskopp med fem tärningar till varje deltagare
Kategori
Betyg 4.20/15

Beskrivning
Alla deltagare har varsin tärningskopp med fem tärningar i. Alla skakar samtidigt om tärningarna och vänder sin kopp upp och ner mot bordet så att ingen kan se vad tärningarna visar. Man får dock lov att kika på sina egna tärningar.

Om en deltagare slagit alla sina tärningar olika får den personen slå om sitt kast.

Sedan öppnar en deltagare spelet genom att göra en gissning på hur många tärningar med en viss siffra den tror det kan finnas totalt på bordet under allas koppar. Till exempel "Jag tror det på bordet finns minst sex stycken fyror".

Nästa person i klockvis ordning har sedan två val. Antingen att syna gissningen eller höja budet.

Om personen tycker budet låter orimligt väljer denne att syna, då lyfter alla sina koppar och så räknas antalet tärningar som budet gäller, i detta fall som visar fyror. Om det, i detta exempel, finns sex eller fler tärningar som visar fyror var gissningen således rätt och den som synade hade fel.

Då får den som synade ett straffpoäng. Hade det nu funnits färre fyror (färre än sex stycken) hade den som gjorde den felaktiga uppskattningen fått straffpoängen.

Väljer personen i tur istället att höja budet måste man öka antingen värdet på tärningen eller antalet tärningar (eller både och). Så i detta exempel skulle personen i tur behöva höja till antingen minst sju stycken fyror eller t.ex. sex stycken femmor.

Fem stycken sexor är alltså ett ogiltigt bud eftersom antalet tärningar understiger utgångsbudet.

Ett bud måste också innehålla minst lika många tärningar som antalet deltagare i spelet. Så spelar fem deltagare får inget bud vara färre än fem tärningar.

Den som når ett förutbestämt antal straffpoäng är ute ur spelet.

Det är den som fick straffpoängen som ger utgångsbud i nästa omgång.

Om man vill kan ettor vara jokrar och räknas som vilken siffra som helst.

Det går att köra spelet i blindo, alltså att ingen får titta på sina tärningar, men får man kika på sina egna tärningar kan det hjälpa en att göra eller syna bud.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Färg och form

Material
  • Papper
  • Pennor
Kategori
Betyg 4.06/22

Beskrivning
Innan leken börjar får varje deltagare två papperslappar. På den ena skriver man en valfri färg och på den andra lappen ett föremål. Lapparna samlas in och sorteras i två olika högar. En för färglapparna och en annan för föremålslapparna.

Sedan delas deltagarna in i två lag. En person ur varje lag drar sedan en lapp ur varje hög. Sen gäller det för lagen att snabbast hitta ett föremål i den färg som stod på de båda lapparna. Det lag som hinner först får ett poäng!

Det går förstås också att hitta ett föremål som stod på föremåls lappen och någon annan sak i den färg som stod på den andra lappen.


Bidrag från:
Helena
Läs eller lämna kommentarer (0)

Kläder och tärningar

Material
  • Blandade kläder
  • Tärningar
Kategori
Betyg 4.20/5

Beskrivning
Alla deltagare sitter runt en hög med blandade kläder som med fördel gärna får vara lite knasiga. En person börjar leken genom att slå två stycken tärningar. Skulle båda tärningarna råka visa samma siffror ropar alla "DUBBELT!". Den som ropar sist måste ta på sig ett plagg ur högen i mitten som medspelarna väljer ut.

Visar tärningarna olika händer ingenting.

Så fortsätter man att i tur och ordning få kasta tärningarna och när kläderna är slut är leken slut.

Om det är påsk kan deltagarna sakta förvandlas till påskgubbar eller gummor

Om det är svårt att avgöra vem som sa "DUBBELT!" sist kan man ju ändra på reglerna så att det är den som slår dubbelsiffror som får ta på sig ett plagg de andra bestämmer.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Murboll

Material
  • Plintar
  • Bänkar
  • Gymnastikmattor
  • Mjukbollar
Kategori
Betyg 4.53/15

Beskrivning
Leken förbereds med att man delar av gymnastiksalen genom att bygga en mur längs mittlinjen bestående utav t.ex. gymnastikmattor, plintar, bockar och bänkar.

Längst ner på varje planhalva nära, i linje med kortlinjen ställs en bänk med tre koner på som motståndarna under spelets gång ska försöka pricka ner.

Deltagarna delas in i två lag som tar varsin planhalva i besittning och varje lag får fem mjukbollar att börja med. Man kan dela ut fler bollar ifall spelet blir för stillastående.

Deltagarna får endast röra sig på sin egen planhalva under leken.

Vid sidan av planen har varje lag en avbytarbänk.

Spelets mål är att vinna antingen genom att pricka ner alla motståndarnas koner eller bränna ut alla motståndare från planen genom att träffa dem med en boll. Huvud och händer är fria.

De som blivit träffade av en boll sätter sig omgående på lagets avbytarbänk.

Men deltagare som sitter på bänken får i turordning som de blivit brända komma in i spelet igen ifall en motståndare blivit bränd.

Ett tips är att man i muren har ett avsnitt som är byggt likt ett hästhoppningshinder med två gymnastikbänkar placerade som ett X. Så blir det en lägre sektion av muren.

Om deltagarna står förnära sina bänkar för att skydda konerna kan man lägga tunna gympamattor framför som man inte får gå på.
Bidrag från:
Martina
Läs eller lämna kommentarer (1)

Passningsstafetten

Material
  • En boll till varje lag
Kategori
Betyg 3.88/16

Beskrivning
Deltagarna delas in i lika stora lag som ställer upp på led. Den som är först i ledet har en boll och står vänd mot sitt lag, en till två meter bort.

Stafetten inleds med att försteman kastar bollen till den som är nummer två som genast passar tillbaka och sätter sig ner på golvet.
Sedan passar försteman i tur och ordning till nästa och nästa i sitt lag och får tillbaka bollen tills alla i ledet sitter ner. Då får den som är nummer två i laget ta över passnings positionen, alla i laget reser sig upp igen och den som började passa ställer sig nu sist i ledet. Så fortsätter man tills dess att alla är tillbaka i sina startpositioner.

Laget som är först klart vinner!

Den som passar bollen står kvar på samma plats framför sitt lagled hela tiden.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Bläckfisken

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.71/7

Beskrivning
Ett barn börjar leken som bläckfisk och sitter på knä mitt i ett avgränsat lekområde. De övriga får röra sig fritt inom lekområdet och ska försöka komma så
nära bläckfisken som möjligt utan att bli tagna.

Blir man tagen så väljer man mellan att bli bläckfisk eller sjögräs.

Väljer barnet bläckfisk så sätter det sig intill den befintliga bläckfisken och hjälper till att ta därifrån. På så vis växer sig bläckfisken större och större.

Väljer man att vara sjögräs sätter man sig var som helst inom lekområdet och tar därifrån. De som sedan blir fångade av sjögräs får också välja vad de vill vara.

Så fortsätter man tills det bara finns en kvar som då vunnit och börjar som
bläckfisk i nästa omgång.
Bidrag från:
Helena
Läs eller lämna kommentarer (0)

Konprickboll 2

Material
  • Koner
  • Mjukbollar
Kategori
Betyg 4.43/7

Beskrivning
Deltagarna delas in i två lika stora lag som ställer upp sig längs varsin kortsida. Bakom baslinjen på en tennisbana är lagom.

Varje deltagare får varsin mjukboll. Längs mittlinjen placeras 10 koner, dessa ska deltagarna försöka pricka så att de välter. Den som prickar en kon åt sitt lag får hämta den välta konen. Varje kon är värd en poäng.

Man kan sätta ut en bonus kon i annan färg som är värd fem poäng.

Varje lag får utse en eller två personer som får röra sig ute planen för att samla in bollar till sitt lag. De får dock inte röra konerna.

När alla koner blivit insamlade, eller efter utsatt tid räknas poängen ihop. Det lag med flest poäng vinner!
Bidrag från:
Johannes
Läs eller lämna kommentarer (0)

Pin It on Pinterest

X