Alla lekar

Sök bland lekarna
Alla Lekarkivets lekarNyast först.
560 lekar hittades.

Kluriga pinnar

Material
  • Pinnar
Kategori
Betyg 3.43/23

Beskrivning
Två tävlande har mellan sig lagt ut tjugo stycken pinnar. Pinnarna kan vara i storlek som blyertspennor.

En deltagare inleder leken genom att plocka upp en, två eller tre pinnar från samlingen i mitten. Sedan går turen över och den andra får i sin tur också plocka upp max tre pinnar.

Så fortsätter man tills det inte är några pinnar kvar och den som plockar upp den sista pinnen är vinnaren!

Ett enkelt men kul matte strategispel som passar utmärkt om man är utomhus med en grupp och vill ha något att göra. Gruppen delas in i par som får börja leta upp tjugo pinnar var. Sedan möts man i paret. De som vinner stanna kvar vid "brädet" och de som förlorar får byta platser.

Går förstås även att spela inomhus med klossar eller pärlor.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Blodpotatis

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.10/23

Beskrivning
En läskig form av mördarleken

Utse blodpotatisen genom att alla deltagare står i ring och blundar och lekledaren petar försiktigt i ryggen på den person som utses till Blodpotatis.

När detta är klart får alla titta, och alla övriga deltagare är potatisar.

Släck sedan ner rummet så det är mörkt. Kanske ska det inte vara alltför många möbler i rummet då det finns risk att man har ner något eller slår sig.

Nu får alla deltagare famla runt i mörkret tills de krockar med någon. Krockar man med någon viskar man försiktigt i den andres öra vad man är, dvs "Potatis" eller "Blodpotatis". Den andra viskar tillbaka vad denne är för slags potatis. Är båda potatisar händer det inget utan man famlar vidare i mörkret.

Däremot om den ena råkar vara Blodpotatis dör Potatisen. När man fått "Blodpotatis" viskat i sitt öra väntar man ca 5 sekunder och därefter dör man. Och när man dör gör man det ljudligt och med inlevelse!

Den döda potatisen är nu inte helt ute i leken, utan får då uppgift att vara "dödskör". Dödskören som ju vet vem blodpotatisen är får nu göra ljudeffekter till det hela. Ju närmre blodpotatisen kommer en potatis desto mer ljuder dödskören. Detta är väldigt stressande för de andra potatisarna som inte har någon aning om vem som är blodpotatis...

Leken fortsätter tills att bara blodpotatisen är kvar och alla potatisar är med i dödskören.
Bidrag från:
Elinne
Läs eller lämna kommentarer (1)

Pastaleken

Material
  • Pennepasta
  • Spagetti
Kategori
Betyg 3.82/21

Beskrivning
Deltagarna sitter vid ett bord. Alla har 5-7 penne pasta framför sig placerade så att kortändarna är vända mot deltagaren. Alla har även ett långt spagettistrå var som hålls fast med munnen. Med händerna bakom ryggen ska alla sedan på en startsignal så snabbt som möjligt trä penne pasta bitarna över spagettin.

Den som först samlat upp alla sina penne på spagettin har vunnit!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Samurajen

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.28/34

Beskrivning
Deltagarna står i en ring. En person inleder leken genom att sträcka upp båda armarna i luften med händerna ihop som om man höll i ett samurajsvärd redo att gå till angrepp och samtidigt ge ifrån sig ett stridsrop, "HAAAH".

Personerna till höger och vänster om personen med låtsassvärdet över huvudet svingar så fort som möjligt med sina låtsassvärd mot dennes mage (utan att träffa) också med stridsrop "HAAAH". Då viker personen som började sin kropp fram som om svärden träffade i magen och hugger (pekar) mot någon annan i ringen med ett sista stridsrop "HAAAH".

Den person i ringen som lufthugget riktades mot sträcker sitt låtsassvärd i luften med ett "HAAAH" rop, personerna på ömse sidor i ringen svingar sina svärd mot personen mellan dem "HAAAH" - som då pekar (hugger) mot någon annan i ringen "HAAAH".

Den personen lyfter sitt låtsassvärd mot skyn och så vidare.

Så fortsätter man tills någon gör fel eller tvekar för länge, då åker den deltagaren ur leken. Så fortsätter man tills det bara är två personer kvar.

Läs eller lämna kommentarer (0)

Nålsögat

Material
  • En rockring
Kategori
Betyg 3.73/32

Beskrivning
Deltagarna står i en ring, hand i hand. Två av deltagarna i ringen håller i en rockring.

Utan att släppa taget om händerna ska alla deltagare ta sig genom rockringen och forma en ring på "andra sidan".
Läs eller lämna kommentarer (3)

Lappleken

Material
  • Mössor eller resårgummiband
  • Lappar
  • Ev. spegel
Kategori
Betyg 3.53/21

Beskrivning
Detta är en samarbetsövning för läskunniga barn i vilken det behövs mössor eller resårgummiband samt lappar. Till variant 1 behövs även stora speglar.

Leken förbereds genom att ledaren skriver frågor och/eller uppmaningar på lapparna. Bäst blir det om uppmaningarna har i olika färger på texten.

Variant 1 med speglar
Barnen blir indelade i grupper, ca 5 i varje grupp. Varje barn får en lapp satt i mössan/resårbandet med ett spegelvänt ord som tillsammans bildar en fråga. Sedan ska de i gruppen bilda rätt fråga genom att laget framför en spegel ställer sig i rätt ordning. Barnen får inte prata med varandra. Sen kan man byta så barnen får en ny fråga.

Exempel på fråga: "Hur många dagar har Mars?" eller "Vilken färg har frökens tröja?"

Variant 2 utan speglar
Samma grupper. Man ger barnen en ny lapp i pannan med ett ord som tillsammans bildar en uppmaning. Utan att prata ska barnen ställa sig rätt ordning visa ledaren och sedan utföra uppmaningen. Efter de gjort uppmaningen kan man fråga någon i gruppen vad som står på allas lappar inkl ens egen, fortfarande får de inte prata. Exempel på uppmaning: "Kryp sakta till ett fotbollsmål". Eller "Klättra upp i en ribbstol"

Variant 2 svårare
Dela slumpvis ut uppmaningslapparna till alla barnen. De olika uppmaningarna ska ha olika färger på texten. Nu ska barnen dels hitta sitt lag och dels ställa sig i rätt ordning samt att göra uppmaningen. Fortfarande utan att prata. Så man måste hjälpa kompisarna hitta rätt lag och hoppas att nån hjälper en själv för att kunna börja på utmaningen.
Bidrag från:
Paula Roslund
Läs eller lämna kommentarer (1)

Björnen sover

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.12/25

Beskrivning
En deltagare kurar ihop sig knäliggande mitt på golvet och håller händerna för ögonen. Övriga deltagare ställer sig runt om i ring och håller varandra i händerna.

Deltagarna i ringen ska gå runt personen i mitten och samtidigt sjunga den kända barnvisan "Björnen sover". När de sjungit sista ordet i sången vaknar björnen och ska fånga en deltagare som också blir björn i nästa runda. Leken fortsätter på samma sätt tills alla deltagare blivit förvandlade till björnar.
Melodi och text från Youtube
Björnen sover, björnen sover i sitt lugna bo,
han är inte farlig, bara man är varlig.
Men man kan dock, men man kan dock aldrig honom tro!


Läs eller lämna kommentarer (0)

En bonde i vår by

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.77/32

Beskrivning
En deltagare börjar leken som bonde och ställer sig mitt på golvet. Runt om bonden ställer sig övriga hand i hand.

Leken börjar med att deltagarna i ringen går runt om bonden medurs och sjunger sången "En bonde i vår by". Bonden går samtidigt moturs inuti ringen.
När man sjungit färdigt versen som handlar om att bonden tar en fru väljer bonden en valfri deltagare från ringen som får komma in i mitten och bilda en innerring. I följande verser ska frun välja ett barn, sedan barnet en hund, hunden en katt, katten en mus.

För varje vers tillkommer en person till den inre ringen. I den avslutande versen ska musen välja en ost vilket innebär att en deltagare från den yttre ringen ställs i mitten kring vilken båda ringarna tillsammans sjunger sista versen om att osten den står kvar!

Deltagaren som avslutar lekomgången som osten blir ny bonde nästa runda.
Melodi med engelsk text (The farmer in the dell) från YouTube
En bonde i vår by, en bonde i vår by,
hej hopp tralalala la, en bonde i vår by.

Och bonden tar en fru...
Och frun hon tar ett barn...
Och barnet tar en hund...
Och hunden tar en katt...
Och katten tar en mus...
Och musen tar en ost...
Och osten den står kvar...


Läs eller lämna kommentarer (0)

Trädkramarna

Material
  • Träd som bon
Kategori
Betyg 3.53/15

Beskrivning
I denna lek måste det finnas träd inom lekområdet. Alla deltagare utom två ställer sig vid vars ett träd och håller om detta. Av de två som är utan träd blir den ena jägare och den andra den jagade.
Det gäller för jägaren att kulla den som blir jagad och om det händer byter dessa två roller så att den jagade istället blir jägare.

När helst den som blir jagad vill kan denne ställa sig vid någons träd. Den som stod vid det trädet måste då ge sig av och akta sig för att bli tagen av jägaren.

Om jägaren inte orkar jaga längre går det givetvis att ställa sig vid någons träd, då blir den personen ny jägare.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Ballongstafett

Material
  • Ballonger
Kategori
Betyg 2.83/18

Beskrivning
Deltagarna delas in i lag som ställer upp på led längs en startlinje. En bit bort från startlinjen har varje lag ett rundningsmärke som t.ex. en kon. Den som står först i varje led har en ballong.
När starten går ska de som står först försöka transportera ballongen, endast genom att balansera den på ett finger, runt rundningsmärket och tillbaka till sitt lag.
Därifrån får lagkompisen i tur ta över tills dess att alla lagen avklarat lika många stafett växlingar. Det lag som blir klara först vinner!
Läs eller lämna kommentarer (2)

Evighetssvansjakten

Material
  • Lekband
Kategori
Betyg 4.08/28

Beskrivning
Detta är en utveckling av den vanliga svansleken. I den vanliga varianten får alla deltagare varsin svans (d.v.s. repstump eller lekband) som stoppas ner i byxlinningen sedan gäller det att stjäla varandras svansar och inte bli av med sin egen.

Men i denna variant, utan utslagning och med ännu mer rörelse, ger man hälften av deltagarna en svans och resten är utan.

De som har svans ska akta sig för att bli av med sin och de som inte har någon svans ska försöka ta en och sätta på sig själv. Leken fortsätter tills ledaren säger att leken är slut.

Alla är med hela tiden och ingen vinner. Toppenlek, speciellt med yngre barn i förskole- o lågstadieåldern.
Bidrag från:
Kajsa
Läs eller lämna kommentarer (0)

Garnleken

Material
  • Garnnystan
Kategori
Betyg 3.92/25

Beskrivning
Deltagarna sitter i en ring och en person håller ett garnnystan. Personen med garnnystanet håller fast i trådänden och rullar nystanet till någon i ringen, gärna till någon som sitter mitt emot. Personen som tar emot nystanet håller fast i tråden och rullar sedan i sin tur vidare till någon annan i ringen som inte haft det.

Så småningom kommer det att formas som ett spindelnät av garn i ringen där tråden löper från deltagare till deltagare.

Denna lek kan man använda som namnlek antingen genom att man säger namnet på den person man rullar nystanet till eller att den som tar emot det säger sitt namn själv.

Man kan även säga en sak som man tycker om för att få veta lite mer om personen bakom namnet, men det hjälper också till att minnas namnet bättre.

Sedan kan man försöka rulla ihop garnnystanet samma väg som det kom.

Med äldre deltagare kan man försöka räta ut garntråden genom att försöka nysta upp garnnätet utan att någon får släppa taget om tråden!

Läs eller lämna kommentarer (0)

Spotta gelegroda

Material
  • Gelegrodor
Kategori
Betyg 3.77/95

Beskrivning
Denna lek kan utföras enskilt eller i lagform. Om deltagarna tävlar enskilt gäller det att från en startlinje spotta en godis gelegroda längst av alla.

Väljer man lagvarianten så delas deltagarna in i lika stora lag. Förste man spottar iväg sin gelegroda. Från där den hamnar ställer sig näste man i tur och spottar sin osv. Det lag som kommer längst vinner.

Bidrag från:
Annelie
Läs eller lämna kommentarer (1)

Bröllopsnatten (tallriksleken)

Material
  • Tallrik
Kategori
Betyg 3.34/15

Beskrivning
Till denna lek behövs det två deltagare som inte vet vad leken går ut på. Dessa båda tar man till ett annat rum för att förklara leken. Den enda rekvisitan är en tallrik som läggs upp och ner på golvet i rummet där åskådarna väntar.

De två deltagarna får i avskildhet veta att de ska hjälpas åt att försöka vända tallriken på golvet rätt igen, men de får inte använda händerna! Annars är allt annat tillåtet.

Fast i rummet där de hela ska utspela sig berättar en annan lekledare, förutom de regler deltagarna får, också att åskådarna ska tänka sig att allt deltagarna säger kommer de också att säga på sin bröllopsnatt, något som säkert kommer leda till många skratt. Deltagarna själva vet inte varför alla skrattar så häftigt.

Sanningen är att det är näst intill omöjligt att vända på tallriken om den ligger vänd platt mot golvet. Så när deltagarna ger upp eller alla tycker synd om dem bryts leken och man berättar då för deltagarna vad åskådarna fick veta.

Endast åskådarnas fantasi sätter gränsen för hur rolig denna lek är.

Presentera gärna leken som tallriksleken för att inte avslöja förmycket!!

Det går säkert att ha flera par i aktion samtidigt!

Bidrag från:
Emma Johansson
Läs eller lämna kommentarer (1)

Plocka potatis (2)

Material
  • Ögonbindel
  • Potatisar
Kategori
Betyg 3.33/33

Beskrivning
Inom ett avgränsat lekområde sprids en mängd potatisar ut. En deltagare får en ögonbindel för ögonen och ställs inuti kvadraten. De övriga deltagarna måste sedan tala om för personen med ögonbindeln hur denne ska gå för att kunna samla upp potatisarna.

Man kan ta tiden på hur lång tid det tar att samla in alla potatisarna eller begränsa tiden och sedan räkna hur många potatisar som hann plockas.

Det går förstås att byta ut potatisarna mot tennisbollar eller annat!


Läs eller lämna kommentarer (0)

Plocka potatis (3)

Material
  • Potatisar
  • Ögonbindlar
Kategori
Betyg 3.85/13

Beskrivning
Inom ett avgränsat lekområde sprids en mängd potatisar ut. Alla deltagare får en ögonbindel för ögonen och ställer sig inuti kvadraten.

När startsignalen går gäller det att samla åt sig så många potatisar som möjligt!

Man kan ta tiden på hur lång tid det tar för ett lag att samla in alla potatisarna eller begränsa tiden och sedan räkna hur många potatisar som hann plockas.

Det går förstås att byta ut potatisar mot tennisbollar eller liknande.

Det är kanske att föredra att alla kryper omkring istället för att går för att minimera kollisionsrisken.

Läs eller lämna kommentarer (0)

Plocka potatis

Material
  • Strutar
  • Potatisar
Kategori
Betyg 4.28/45

Beskrivning
Deltagarna får sätta en strut som är öppen i båda ändar för ansiktet. Det ska bara vara möjligt för deltagaren att se något genom den lilla öppningen.
Inom ett större avgränsat lekområde sprids sedan en mängd potatisar ut som ska plockas upp av deltagarna.

Aktiviteten kan utföras enskilt på tid eller med flera tävlande samtidigt.
Tänk på kollisionsrisken när synfältet är begränsat.

Det går att byta ut potatisarna mot bollar, eller ägg (även om ägg kan vara lite ömtåliga)



Läs eller lämna kommentarer (0)

Jipp jipp

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.52/19

Beskrivning
Förbered leken genom att markera ett lekområde som är ca 10-20 meter långt och ca 8-10 m brett. Lekområdet ska vara delat i två lika stora planhalvor med en tydlig mittlinje och deltagarna delas in i två lag. Lagen ställer sig på varsin planhalva.

Ett lag får börja och en person ur det laget utses till tagare som skall rusa in på motståndarlagets planhalva och försöka kulla så många som möjligt och sedan ta sig tillbaka till sin egen planhalva igen. Problemet är att så fort tagaren kliver över mittlinjen till motståndarna måste denne hela tiden säga "Jipp-jipp-jipp-jipp!". Det är inte tillåtet att ta ett nytt andetag eller sluta säga "Jipp-jipp".

Alla som blir tagna blir medlemmar i det andra laget. Om tagaren slutar säga "Jipp-jipp" på motståndarnas sida blir denne istället medlem i motståndarlaget. Alla som blivit tagna innan det händer går ändå över till motståndarlaget.

Det andra laget ska förstås undvika att bli tagna men får lov att hålla kvar tagaren om de kan tills denne inte klarar säga "Jipp-jipp".

När tagaren klarat sig tillbaka till sin egen planhalva igen eller blivit tagen själv är det andra lagets tur att utse en ny tagare.

De som kliver utanför lekområdet blir självtagna.

Det lag som har alla deltagare på sin sida har vunnit.

Det går att göra en "last man standing" variant av denna, det vill säga att alla som blivit tagna är ute ur leken.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Slängstatyer

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.99/8

Beskrivning
En deltagare utses till slängare. Slängaren tar valfri deltagare i båda händer och de två börjar att snurra runt, runt tills slängaren när som helst släpper taget och "slänger" iväg deltagaren. När deltagaren landar fryser denne fast och står helt stilla som en staty.

Nu kan man fortsätta denna lek på två sätt. Antingen fortsätter slängaren att slänga resten av deltagarna tills dess att alla blivit statyer. Därefter utser slängaren vilken staty som blivit bäst. Den vinnande statyn blir ny slängare i nästa omgång.

Det andra sättet är att när första deltagaren blivit slängd och blivit en staty så ska de övriga deltagarna efterlikna hur den blev. Den som slängaren anser härmat statyn bäst blir ny slängare (eller så fortsätter samma slängare, ledaren, att kasta deltagare tills alla fått vara originalstatyn utan att nödvändigtvis avgöra vem som blivit bäst.)
Läs eller lämna kommentarer (0)

Ballongpoäng

Material
  • Ballonger
  • Papper
  • Penna
  • Dartpil
  • Rep eller bräda
Kategori
Betyg 3.80/35

Beskrivning
Leken förbereds genom att man skriver poängsiffror på små papperslappar, ca 3x3cm. Det kan vara t.ex. 2 st lappar med siffran 0 på, 4 st med 5, 2 st med 10, 2 st med 15. Vik eller rulla ihop lapparna och placera varje lapp inuti i egen ballong.

Ballongerna med lappar i blåses upp och fästs på rad på ett rep eller en träskiva.

Enskilt eller i lag får deltagarna turas om att kasta pil och spräcka ballongerna och samla poänglappar. Det gäller att få så många poäng som möjligt. Så även om man spräckt flest ballonger kan det lag som fått ner färre vinna för att de fått fler poäng.

Vi brukar kika på poängen först när alla ballonger är spräckta. Då blir det spännande in i det sista!


Använder man bara en pil är risken minimal att någon blir träffad, men tänk ändå på säkerheten för deltagarna!



Bidrag från:
Christel Ekström
Läs eller lämna kommentarer (0)

Flygtävling

Material
  • Papper
Kategori
Betyg 3.69/42

Beskrivning
Deltagarna delas in i par, varje par får ett vanligt A4 papper och ska vika ett pappersflygplan utav det.
Men för att göra det lite svårare ska varje deltagare först välja en av sina händer som ska vara aktiv i samarbetet med flygplansvikandet. Den andra handen får inte användas utan ska hållas bakom ryggen under hela samarbetet.
Båda i paret får välja sin bästa hand.

När alla par har ett flygplan klart är det dags att se vilket pars flygplan som flyger längst.
Varje deltagare i får i turordning tre försök på sig att från en utkastplats kasta sitt plan och där det landar efter den längsta flygturen läggs en markering ut.

Det par vars flygplan som flugit längst från utkastplatsen vinner!
Läs eller lämna kommentarer (1)

Spikduellen

Material
  • Hammare
  • Spik
  • Trästycke
Kategori
Betyg 3.74/47

Beskrivning
En spik av lite större modell knackas fast i ett trästycke så djup att det bara precis står upprätt. Två deltagare tävlar sedan om vem som med en hammare slår sista slaget som driver ner spiken helt och hållet i trästycket.

Deltagarna slår med hammaren varannan gång och får slå precis så löst eller hårt man vill.

Det går att begränsa antalet snedslag som kröker spiken för varje deltagare till två eller tre. Böjer man spiken fler gånger vinner motståndaren.

Det går absolut att vara fler tävlande än två, det gäller bara vara den som slår sista slaget på spiken!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Svälta räv (kortspel)

Material
  • Kortlek
Kategori
Betyg 3.25/8

Beskrivning
Två deltagare sätter sig mitt emot varandra och fördelar en kortlek mellan sig så att båda spelare har lika många kort. De egna korten lägger varje spelare i en stapel framför sig med sidan nedåt.
Mitt mellan spelarna läggs ett kort, förslagsvis en joker.

En spelare börjar genom att vända upp det översta kortet i sin stapel och lägga det bredvid kortet i mitten. Den andra spelaren tar sedan det översta kortet från sin stapel och lägger på den andra sidan av mittkortet. Så fortsätter man i turordning att vända upp varsin hög på ömse sida av mittkortet tills båda spelare har vänt upp ett kort av samma valör. Då gäller det att först lägga sin hand på mittkortet.

Den som placerar sin hand på mittkortet först vinner båda högarna med vända kort och lägger dem underst i sin stapel och påbörjar sedan en ny omgång.

Så fortsätter man tills en spelare har blivit av med alla sina kort. Om en spelare inte har några kort kvar att vända upp ur sin stapel fortsätter den andra att vända ur sin själv tills dess att det blir två kort med samma valör på bordet.

Om spelaren med flest kort kvar då hinner först har denne vunnit alla kort och därmed spelet!

Detta spel kan spelas med flera spelare, principen är den samma. Vara först att lägga handen på mittkortet om det ligger två kort av samma valör på bordet
Läs eller lämna kommentarer (0)

Namngnistan

Material
  • Tidtagarur
Kategori
Betyg 3.76/25

Beskrivning
Deltagarna blundar och rör sig fritt men varsamt över ett avgränsat lekområde. Händerna kan hållas uppe som stötfångare. Ledaren säger stopp och då stannar alla precis där de står men blundar fortfarande.

Ledaren startar gnistan genom att klappa en valfri deltagare på axeln och säger dennes namn högt. Den som fått klappen (gnistan) öppnar ögonen och klappar i sin tur en deltagare i sin omedelbara närhet på axeln och säger personens namn.

Den som klappat (överlämnat gnistan) sätter sig sedan ned och är därmed färdig. Så fortsätter man tills alla sitter ner.

Alltså få en klapp och hör sitt namn, öppna ögonen, klappa någon annan på axeln, säg samtidigt personens namn och sitt ner.

Detta görs på tid om man vill, alltså finns det inte tid att leta runt efter någon särskild person utan det gäller att ta den person man ser först då man öppnar ögonen.

Sedan ser man om det går att klara uppgiften snabbare!
Bidrag från:
Maria Pettersson
Läs eller lämna kommentarer (0)

Narnia

Material
  • Lekband till häxorna
Kategori
Betyg 3.09/11

Beskrivning
En eller två ishäxor utses och får lekband som visar detta. Deras uppdrag är att fånga alla skogsdjuren (resten av deltagarna) och förandla dem till is-statyer. När ett djur har blivit fångat förvandlas det till is och står alldeles stilla.

Ett eller två lejon utses också bland deltagarna innan leken börjar. De utses när häxan/orna har lämnat rummet så att häxorna inte skall veta vem lejonen är.

Lejonens uppgift är att så hemligt som möjligt rädda de förstelnade djuren genom att ge dem en värmande kram så att de "tinar".

Det går att välja om lejonen skall kunna bli förvandlade tilll is av häxan eller om lejonen inte kan bli tagna.

Det går kanske att låta lejonen få låtsas bli tagna av häxorna men blir levande så fort inte häxan ser? //Micke

Till denna leken behöver ni:
Lekband till häxorna

Bidrag från:
Karolina Malmborg
Läs eller lämna kommentarer (0)

Pin It on Pinterest