Alla lekar

Sök bland lekarna
Alla Lekarkivets lekar
537 lekar hittades.

Presentationslek

Material
  • Olika rekvisita
Kategori
Betyg 3.48/29

Beskrivning
När man firar en födelsedag med släkt och nära vänner kan någon som känner många på festen ta fram en massa föremål som kan förknippas med gästerna. Föremålen kan vara lätta - t ex en ornitolog symboliseras av en kikare -eller svåra - t ex en stege för att en i sällskapet är höjdrädd. De personer som representeras av ett föremål får sätta sig i en ring. Därefter får födelsedagsbarnet gissa vem som hör till vad. Den som fyller år ska också berätta varför han/hon tror att föremål och person passar ihop. På detta sätt får gästerna veta lite om varandra samtidigt som leken blir ett slags omvänt "Här har du ditt liv".
Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (0)

Rita rolig gubbe/gumma

Material
  • Stort papper
  • Pennor
Kategori
Betyg 3.78/36

Beskrivning
Sätt upp ett stort vitt papper på väggen. Rita en oval (ansiktsform). Barnen får i tur och ordning, med förbundna ögon, rita dit ögon, näsa, mun, öron, hatt etc. Det blir en kul figur vill jag lova!! Använd helst kraftiga kritor så syns det bättre.
Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (0)

Sjung med tändsticka

Material
  • Tändstickor
Kategori
Betyg 3.53/43

Beskrivning
Dela ut en tändsticka till alla i sällskapet. Be dem bryta av . Se nu till att alla kan sången "Jag fångade en räv idag, men räven slank ur näven, men lika glad är jag för det, men gladast är nog räven, tralalalalala ...."

Be nu alla gapa och sätta in tändstickan lodrätt mellan tänderna så att munnen inte går att stänga.

Nu sjunger alla allsång igen med dig som dirigent. Det blir mycket skratt och trams!
Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (2)

Skepp i hamnen

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.13/33

Beskrivning
Denna lek kan vara väldigt lyckad och samtidigt ytterst irriterande (på ett festligt vis) för dem som inte lyckas så bra. Den har emellertid ett par begränsningar: Den går inte att leka mer än en gång i ett och samma sällskap och den kräver att flera av festdeltagarna, helst en majoritet, inte har en aning om hur den går till.

Du behöver varken rekvisita eller hjälpmedel. Berätta för dina vänner att du är chef över en liten hamn och de är alla ägare till varsin liten båt. Du, som hamnchef, kommer bara att tillåta båtar med en viss sorts last att komma in i hamnen. Och det är dina vänners uppgift att lista ut vilka laster som tillåts!

De flesta kommer säkert att se ut som levande frågetecken i början, men när man spelat ett tag kommer fler och fler att komma på knepet - alltmedan några stackare grubblar så det knakar utan att förstå ett smack...

Hemligheten är nämligen att du bara släpper in båtar som är lastade med gods som börjar på samma bokstav som båtägarens namn! Till exempel - kommer Pias båt lastad med papegojor släpps den in. Lastar Ove däremot sin båt med papegojor blir det kalla handen.

Festdeltagarna får försöka komma in med sin båt i tur och ordning och man fortsätter till siste man kommit på tricket - eller gett upp...

Även de som knäckt koden fortsätter att spela, som en slags ledtråd för de övriga. På så vis "avslöjar" man också dem som kommer in med sin båt på ren tur och egentligen inte har en aning om varför båten släpptes in.
Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (2)

Skriv historier

Material
  • Papper
  • Pennor
Kategori
Betyg 4.18/11

Beskrivning
Alla får ett ark papper och en penna. Alla skriver en manlig person som alla känner till högst upp på pappret. Sedan viker man ner en flik så att namnet inte syns och skickar pappret ett steg medurs. Man får INTE titta på det som personen före har skrivit!

Nu skriver alla en känd kvinnlig person under det manliga namnet, viker ner det och skickar ett steg medurs. Man fortsätter och skriver t ex vad personerna gjorde (t ex badade), var det gjorde det (t ex i lekstugan), när detta hände (t ex igår), något han sa då ( t ex Du är söt), något hon svarade (t ex Aldrig i livet!), och till sist skriver man hur det hela slutade (t ex De fick 14 barn).

När berättelserna är klara får var och en läsa upp den berättelse den har på "sitt" papper. Det brukar bli knasiga historier och mycket skratt.
Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (0)

Smakleken

Material
  • Saker att smaka
  • Teskedar
  • Papper
  • Pennor
  • Ögonbindlar
Kategori
Betyg 3.88/19

Beskrivning
Du behöver 5-10 olika kryddor, baktillsatser eller andra livsmedel, en tesked per barn, ett papper och penna per barn samt några halsdukar eller scarfs att binda för ögonen.

"Döp" de olika smakerna med bokstäver. Låt sedan barnen med förbundna ögon smaka på t ex socker, O´boy, vaniljsocker, salt, vetemjöl och annat ur skåp och skafferi. Efter varje smakprov ska de skriva bokstaven och vad de tror att de smakade.

Efteråt berättar du vad varje bokstav faktiskt dolde för smak, och barnen kan själva rätta det de skrivit.

Tänk på allergi risken vid alla lekar med mat!


Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (0)

Sovsäcken

Material
  • Sovsäckar
Kategori
Betyg 4.40/5

Beskrivning
Man behöver sovsäckar (en per par). Man delar upp sig i par. Sedan så ska man krypa in i sovsäcken (parvis). När alla är klara ska killen och tjejen byta strumpor med varandra. Givetvis är de som först kommer ut ur sovsäcken färdigbytta segrare.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Kalas tipspromenad

Material
  • Tipsfrågor
  • Papper
  • Pennor
Kategori
Betyg 4.16/61

Beskrivning
I förväg görs frågor med svar enligt 1X2-principen. Samtliga frågor bör handla om födelsedagsbarnets eget liv, t ex "i vilket ämne lyckades Wille bli underkänd i studentexamen?" eller "vart gick Willes sensast tjänsteresa?". Vitsen är att frågorna ska komma ur olika tidsperioder ur livet, så att ingen bland gästerna kan känna till ALLA svaren, men ALLA gästerna känner till åtminstone några.

Gästerna delas in i lagom stora lag, där personer från olika kategorier (vän, släkting, arbetskamrat ...) ingår, och som inte känner varandra. Inom lagen måste man nu samarbeta under tipspromenaden (det räcker att sätta upp frågorna längs ett par väggar) för att finna de rätta svaren. Folk lär känna varandra -och födelsedagsbarnet! - lite bättre. Ju roligare frågor desto mer uppsluppen stämning! När svaren är inlämnade (lagvis) meddelar födelsedagsbarnet själv facit och korar eventuella vinnare (gärna samtliga lag!).
Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (1)

Vattenballonger

Material
  • Hinkar
  • Vattenballonger
  • Vatten
Kategori
Betyg 3.79/91

Beskrivning
Du behöver några hinkar fyllda med vatten (en per lag), och fyllda vattenballonger.

Dela in deltagarna i lag. Ställ de vattenfyllda hinkarna på var sin stol, ca fem meter från lagen. I hinkarna placerar man sedan de (väl-)fyllda vattenballongerna. Ytterligare fem meter bort står en tom hink.

Det gäller nu för deltagarna att springa fram till första hinken och med händerna på ryggen ta upp en ballong med munnen, och bära den på detta sätt bort till den tomma hinken. Man får inte bära ballongen i knuten.

När en deltagare placerat en ballong i hinken ger han/hon klartecken till nästa deltagare att starta. Råkar man bita sönder en ballong är det bara att börja om med en ny.

Det kan vara bra att ha en "domare" vid varje hink så att ingen fuskar och bär ballongen i knuten. Det lag som först flyttat alla sina ballonger till den tomma hinken vinner. Har man inte hinkar så det räcker till två per lag, så kan man ha vattenballongerna i olika färger för att hålla isär de olika lagen.
Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (1)

Verktygsleken

Material
  • Verktyg
  • Potatisar
Kategori
Betyg 4.06/72

Beskrivning
Berätta inte i förväg vad leken går ut på!

Ta fram lite olika redskap och verktyg, t ex potatisskalare, hammare, träslev, såg, sked etc. Nu får deltagarna välja två verktyg vardera, och därefter ger du var och en en potatis. Nu ska deltagarna med hjälp av de verktyg de valt försöka få en så lång sammanhängande bit potatis som möjligt. Det kan bli hur tokigt som helst. Tänk till exempel när någon valt en träslev och en hammare!
Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (1)

Bakvänd kurragömma

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.20/99

Beskrivning
En variant på vanlig kurragömma fast här är det inte en som ska hitta alla de andra utan tvärtom! Alla deltagare utom en börjar med att högt räkna till 100 tillsammans. Den som inte räknar ska hitta ett klurigt gömställe som kan gömma flera personer. För, när de övriga deltagarna räknat klart ska de förståss leta upp den som gömt sig. När någon hittar den som gömt sig ska han INTE tala om det högt för de övriga utan tyst gömma sig tillsammans med honom.

Efterhand som deltagarna hittar gömstället ansluter de sig tyst till de gömmande tills dess att alla gömmer sig på samma ställe. Då kan det vara den som först hittade gömställets tur att börja gömma sig.
Läs eller lämna kommentarer (5)

Trashockey

Material
  • Pallar
  • Tygtrasa
  • Kvastar
Kategori
Betyg 4.45/9

Beskrivning
Två lag, en domare, en slätt större golvyta, 4 pallar, en tygtrasa, två kvastar eller moppar av något slag med långa skaft. Bygg två mål av pallarna på kortsidorna av spelplanen. Placera en kvast framför varje mål, trasan läggs mitt på planen. Lagen ställer upp bakom sina mål och varje deltagare i lagen ges ett nummer. Säger domaren "Nummer 1!" ska de ettorna i varje lag rusa fram, plocka upp kvasten och försöka göra mål i motståndarnas mål med trasan. Säger domaren "Nummer 3!" ska treorna göra likaledes. All förning av trasan ska ske med kvasten.

Målen kan också utgöras av en pall per lag där det gäller att placera trasan under motståndarnas pall.

Min favoritlek på scouterna alla kategorier.
Läs eller lämna kommentarer (2)

Kvickrot

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.11/20

Beskrivning
Alla deltagare utom en eller två lägger sig huller om buller i en enda stor hög och håller fast i varandra där det går så gott det går. Sedan är det upp till de som inte ligger i högen att dra loss deltagare efter deltagare ur högen. Man får hålla fast så mycket man vill. De som blivit dragna ur högen får gärna hjälpa till att reda ut härvan. Beroende på hur stora och starka deltagarna är får man anpassa nivån.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Teaterlek

Material
  • Uppdragslappar
Kategori
Betyg 3.96/47

Beskrivning
Förbered övningen genom att skriva lappar med olika yrken eller liknande på, t.ex. fröken, bagare, soldat och lägg dessa i en burk (eller använd denna lista som jag gjort). Låt sedan en deltagare dra en lapp och ställa sig på "scenen". Det som står på lappen ska personen på scenen agera. Övriga får försöka gissa vad personen ska föreställa. Den som gissar rätt får dra ny lapp.
Läs eller lämna kommentarer (5)

Musikaliska hatten

Material
  • Hatt (eller något annat att skicka)
  • CD-spelare
Kategori
Betyg 3.64/46

Beskrivning
Alla deltagare sitter i en ring på golvet bakom varandra (vända åt samma håll så man ser personen framför sig i nacken).
En person i ringen har en hatt på huvudet. Ledaren sätter igång musik på en CD eller bandspelare och när den börjar spela tar personen
med hatten på huvudet den av sig och sätter den på huvudet på personen framför sig i ringen, så fortsätter man i ringen tills ledaren stänger av musiken.
Den som har hatten på huvudet då är utslagen eller får göra något uppdrag.

Det går givetvis att göra leken utan en hatt. Det går bra med vadsomhelst
Läs eller lämna kommentarer (7)

Fyra bilder

Material
  • Bilder
Kategori
Betyg 4.18/165

Beskrivning
Skriv ut lite olika clip-art bilder på skrivaren. Sätt ihop bilderna i grupper om fyra och låt deltagarna kombinera minst två av bilderna till en sång. En sol + en blomma kan bli "Idas sommarvisa".
Svårare än så är det inte att ha lite "Så ska det låta".

Jag brukar göra det lite lättare ibland genom att sätta upp flera bilder och låta eleverna välja en bild att komma på en sång till, fungerar lika bra, särskilt med yngre.

Läs eller lämna kommentarer (1)

Gissa låten

Material
  • Musikspelare med hörlurar
  • Bra musik!
Kategori
Betyg 4.20/56

Beskrivning
Lekledaren har en MP3/CD-spelare eller freestyle med olika låtar inspelade på. Det måste finnas hörlurar till. Deltagarna delas upp i lag. Ett lag skickar fram en person som får ta hörlurarna på sig. Ledaren spelar upp en låt och deltagaren då ska nynna låten för sina lagkamrater som ska gissa vilken låt det är! Ett poäng för rätt gissning. Vet inte laget vilken låt det är får de andra lagen gissa. Ha gärna följdfrågor för bonuspoäng! Tänk på att inte spela låtarna med för hög volym så att alla kan höra!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Bokstavs meloditävling

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.16/79

Beskrivning
Deltagarna delas in i lag. Lekledaren säger en bokstav och lagen ska då snabbt sjunga en låt som börjar på den bokstaven. Det kan även gå bra med endast refrängen. Det är märkligt hur bra våra gamla barnvisor sitter fast i minnet kommer man på!

Ett poäng för varje låt. Utöka gärna med bonusfrågor!

Ett tips från Åsa är att ge 2 poäng till en viss kategori sånger. T ex julsånger, sommarsånger, scoutsånger, etc, beroende på säsong/sammanhang.


Läs eller lämna kommentarer (1)

Bro bro breja

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.34/27

Beskrivning
Alla tar i ring, utom två som står på var sin sida, med händerna ihopknäppta över ringen. Alla sjunger: "Bro bro breja, stockar och stenar, alla goda renar. Ingen slipper här fram, här fram, förrän han säger sin kärastes namn: Vad heter han?" Vid orden "vad heter han" sänker de två sina armar runt axlarna på dem som går i ringen och fångar den som kommer precis på "han". Sedan fortsätter alla sjunga: "Har du tagit prästens sko, prästens sko, prästens sko? Har du tagit prästens sko, guld eller silver?" Den som blir fångad får välja sida genom att viska ett av orden "guld" el."silver" i örat på en av de båda väktarna. Dessa har tidigare valt var sin metall och fången får ställa sig bakom "sin" väktare/lagledare. (De som är kvar i ringen ska inte få höra vem av dem som har vilket ord.) Sedan börjar man om från början med att sjunga "Bro, bro breja ...", tills alla i ringen har valt sida. Leken avslutas med en dragkamp mellan de båda lagen. Man kan låta de två lagledarna hålla i var sin ände av en hopvriden frottéhandduk eller liknande och de andra tar ett stadigt tag runt midjan på kamraten som står framför.

Bidrag från:
Katarina O
Läs eller lämna kommentarer (0)

Bingo dans

Material
  • Bingobrickor
  • Pennor
Kategori
Betyg 3.95/30

Beskrivning
Alla männen får en bingo-bricka. Alla kvinnorna får sig tilldelat ett nummer (som de ska hålla tyst om!).

Efter varje dans avslöjar kvinnan sitt nummer för mannen hon dansat med. Finns det numret på hans bricka kan han kryssa det. Sedan fortsätter dansen tills någon av männen har en rad eller brickan full.
Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (3)

Start stopp

Material
  • Musik
Kategori
Betyg 4.26/44

Beskrivning
Till denna lek behövs det en cd eller bandspelare med glad musik. När musik spelas ska deltagarna röra sig runt fritt i rummet.

När musiken slutar spela måste alla stå blixtstilla. Inte röra en fena förrän musiken sätter igång igen. Då börjar man åter röra sig fritt.

Man kan variera leken genom att ge andra instruktioner istället för att bara stå stilla. T.ex, ställa sig 2 och 2, ställa sig i ett hörn, röra vid något vitt, röra vid något runt etc.

Denna lek är även känd under namnet dansstopp

Läs eller lämna kommentarer (3)

Gladiatorboll

Material
  • Gymnastikbänkar
  • Plintar
  • Mjuka bollar
  • Ärtpåsar
  • Tidtagare
Kategori
Betyg 4.31/47

Beskrivning
Börja med att placera två bänkar brevid varandra vid kortsidan av gympasalen. Sätt sedan ut två plintar längst med långsidan, i mitten av
gympasalen (En plint på varje sida av salen). Tänk på att inte placera plintarna för nära väggarna för barnen ska kunna springa både mellan plintarna som på utsidan.
Kasta sedan ut många ärtpåsar vid den kortsida av hallen där bänkarna inte står. Sen slänger man ut så många mjukbollar man känner för (jag använder rätt många).

Dela in barnen i två lag.

Ena laget (utmanarna) ställer sig i två led bakom bänkarna vid korsidan av hallen. Deras uppgift är att personerna först i leden ska springa från ena kortsidan till den andra för att hämta en ärtpåse och ta med sig den utan
att bli träffad av "Gladiatorernas" bollar. Blir man träffad så lämnar man tillbaka ärtpåsen, om man har någon och ställer sig sist i det led man just lämnat. Nästa person får inte börja springa förrän den som redan springer har kommit tillbaka bakom bänken.

Det andra laget (Gladiatorerna) ska ha en personen på varje plint som har i uppgift att kasta bollar på de utmanare som försöker ta sig förbi för att
hämta en ärtpåse. Eftersom det bara är en person åt gången på plintarna så har de andra Gladiatorerna i uppgift att hämta bollar åt de som sitter på plintarna.
Byt Gladiator som sitter på plinten ganska ofta, jag brukar blåsa i pipan efter 30 sekunder, då hoppar de på plintarna snabbt ner och någon ny hoppar upp, men leken stannar inte för att Gladiatorerna byter plats på plinten så det gäller att byta snabbt.

Efter ca 5 minuter så byter lagen plats så att Utmanarna blir Gladiatorer och vice versa. Det lag som fick flest ärtpåsar vann.

Man kan göra en hel del ändringar på den här leken om man vill t.ex så kan barnen få vara fri på händerna för att kunna skydda sig, man kan ställa ut skydd att gömma sig bakom m.m.
Bidrag från:
Mikael Fredriksson
Läs eller lämna kommentarer (1)

Gladiatorerna

Material
  • Sköldar av kartong
  • Gymnastikredskap till bana och skydd
  • Mjukboll
  • Hopprep
  • Mjukmatta
Kategori
Betyg 3.33/15

Beskrivning
Gör en sköld av kartong (jag klippte ut och klistrade två kartongbitar på varandra). Gör gärna fler på en gång, för de går så småningom sönder. I mitten av skölden klippte jag ut ett hål med handtag.

Sedan bygger man en bana att springa runt gympasalen. Fram med plintar och olika slags hinder, men bygg också skydd för de som springer (t.ex. plintar med matta lutande emot).

Ett innelag och ett utelag.
Det gäller för GLADIATORN att kasta ut bollen och sen försöka ta sig runt banan utan att innelaget, som tar mjukbollen, hinner bränna honom/henne. För dem gäller det alltså att passa runt bollen tills man får läge att kasta på gladiatorn som använder skölden som skydd och de andra grejer som är utsatta som skydd.
Jag brukar markera i mitten på salen ett område med hopprep där man inte får gå över om man är utelag (förutom när man måste hämta bollen), där måste utelaget annars stå innanför och kasta.

För varje gång gladiatorn blir bränd får utelaget en poäng, men man fortsätter springa ända tills man går i mål (där brukar jag ha en stor mjukmatta där man får kasta sig). Sen räknar man poängen. Varvning - utan att blir bränd - ger två poäng, t.ex.

Kanske låter krångligt, men det är det inte!
Tänk er bara som en vanlig brännbollsbana med hinder och skydd (av redskapen) och en mjukboll + hopprep att markera med.Man kan naturligtvis köra utan sköld. Jag brukar göra så att en gladiator kastar ut bollen, sen springer två samtidigt - med varsin sköld.

Hoppas ni förstår!
Bidrag från:
Pelle
Läs eller lämna kommentarer (0)

Skeppsbrott

Material
  • Gymnastikredskap
  • Lagband
Kategori
Betyg 4.57/93

Beskrivning
En klassisk gymnastiksalslek! En häftig hinderbana byggs utav alla möjliga redskap som går att finna i en gympasal. Gymnastiksalsgolvet ska verkligen se ut som om man befann sig på ett skepp som råkat ut för en kraftig storm. Det ska gå att ta sig fram på banan utan att nudda golvet (fast om det t.ex ligger rockringar på golvet får man trampa i dessa på golvet).

När allt är klart utses en eller två personer, beroende på hur stort skeppsbrottet är, till att jaga övriga deltagare över hela banan. De som blir tagna får sätta sig på en bänk vid sidan av och vila tills nästa runda. Nuddar man golvet är man självtagen.

Låt gärna deltagarna prova på banan en stund innan leken verkligen sätter igång för att förbättra och säkra den.

Ibland låter jag det bara sitta tre personer på bänken, när en fjärde person blivit tagen och ska sätta sig får den deltagare som blev tagen tidigast återgå in i leken. Då blir det mer som en avbytarbänk och alla får vara med och leka mer. Byt jagare ofta.

Läs eller lämna kommentarer (4)

Gympa bingo

Material
  • Blandade gymnastikredskap
  • Bingobrickor
  • Pennor
Kategori
Betyg 4.18/12

Beskrivning
Grundprincipen här är vanligt bingospel. Ledaren förbereder bingobrickor till deltagarna enligt klassisk modell. Sedan riggas gymnastiksalen med massor av olika övningar, allt från skjuta basket, studsa boll, gå balans, hoppa på ett ben, ju fler övningar desto roligare! Stället där en övning är markeras med en vanlig kon. Under konen ligger ett papper med en beskrivning av vad det är för övning (tex studsa basketboll tio gånger) samt ett bingo nummer.

Deltagarna kan med fördel delas in i grupper, varje grupp får en bingobricka och en penna. Grupperna ställer sig vid en övning och väntar på start. När signalen lyder lyfter dom på konen, kollar vad dom ska göra, gör övningen och kryssar numret på sin bingobricka.

Ibland kanske dom kommer till en övning vars nummer inte finns på just deras bricka men då MÅSTE de ändå göra hela övningen! Inget fusk!

När en grupp fått en full bingorad ropar dom BINGO! Sen fortsätter man med två bingorader (lodrät - vågrät) och tillsist helbricka. Urkul!
Läs eller lämna kommentarer (3)

Pin It on Pinterest

X