Blandat

Sök bland lekarna
Några blandade lekar till blandade tillfällen.Bokstavsordning Ö-A.
216 lekar hittades.

Rättstavning

Material
  • Papper
  • Penna
  • Ord
Kategori
Betyg 4.07/14

Beskrivning
Deltagarna delas in i lika stora lag. Varje lag får papperslappar med en bokstav på, så många att varje lagmedlem kan få en bokstavslapp att fästa på magen och en på ryggen. Det måste vara samma bokstäver till alla lag. Lagen ställs sedan upp på linje vända mot lekledaren.

Om det är fem personer i varje lag säger lekledaren ett ord med fem bokstäver i. Då gäller det för lagen att snabbast stava det ordet med bokstäverna de har på sig genom att ställa sig i rätt ordning och vända den bokstaven mot lekledaren som behövs.

Det lag som stavat ordet rätt först får ett poäng.

Förbered ord och bokstavslappar i förväg. Det går att dela ut dubletter med de vanligaste bokstäverna så att varje lag har t.ex två A:n. Men det går givetvis inte att sätta båda A:na på samma person!

En tanke som just slog mig är att man kanske kan ha en blank lapp, så kan man använda fyra bokstavsord i en femmannatävling.


Läs eller lämna kommentarer (0)

Robotleken

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.48/17

Beskrivning
Den här leken är lämpligast ute på ett område som är lätt att avgränsa.

Deltagarna delas upp i lag om tre. En skötare och två robotar. Roboten går i den riktning han/hon står i när startsignalen hörs. Skötarens uppgift är att hålla koll på robotarna och vända dem i "rätt" riktning. Om roboten kommer till en tex bänk eller gräns för området, stannar han/hon där och trampar på stället. Då måste skötaren springa dit och vända roboten. Robotarna får inte springa utan bara gå.
Efter ett tag lär sig eleverna att styra sina robotar så de inte måste springa så mycket.

Efter ca fem minuter byter man skötare i gruppen. Man leker tills alla har fått vara skötare.

Ingen vinner och ingen förlorar men mina elever (år 1-3) har älskat den här leken.

Bidrag från:
Gunilla
Läs eller lämna kommentarer (0)

Rita/gissa

Material
  • Papper
  • Pennor
  • Lista med ord
Kategori
Betyg 3.14/7

Beskrivning
Deltagarna delas upp i lag. Lekledaren har förberett ett större block eller tavla att rita på samt skrivit ner lätt ritade ord på papperslappar. Ett lag får skicka fram en tecknare som tyst får läsa ett ord och sedan rita det på pappret/tavlan. Lagkompisarna ska försöka gissa vad som ritas. Lyckas de komma på vad det är får laget ett poäng och så är det nästa lags tur att skicka fram en tecknare. Ledaren kan ge lagen hjälp genom att säga om ordet t.ex. är en filmtitel, ett yrke om det blir för svårt. Den som ritar måste vara absolut tyst! Kan inte laget komma på vad som ritats är det fritt fram för de övriga lagen att gissa.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Rita rolig gubbe/gumma

Material
  • Stort papper
  • Pennor
Kategori
Betyg 3.73/64

Beskrivning
Sätt upp ett stort vitt papper på väggen. Rita en oval (ansiktsform). Barnen får i tur och ordning, med förbundna ögon, rita dit ögon, näsa, mun, öron, hatt etc. Det blir en kul figur vill jag lova!! Använd helst kraftiga kritor så syns det bättre.
Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (0)

Rita gissa med fötter

Material
  • Ordlappar
  • Ritpapper
  • Pennor eller penslar och färg.
Kategori
Betyg 3.00/10

Beskrivning
Denna lek fungerar som vanlig rita och gissa. En mängd lappar med olika ord som ganska enkelt kan ritas förbereds.

Deltagarna delas upp i lag, eller par.
En person ur laget drar en lapp och läser ordet som står på.
Denne ska sedan rita ordet på papper och övriga i laget ska gissa vilket det är.

Skillnaden i denna version är att pennan eller penseln hålls med tårna medan man ritar.

Pensel och flaskfärg kan med fördel användas.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Ringkampen

Material
  • Rockringar
  • Ögonbindlar
  • Ev. bjällror
Kategori
Betyg 3.90/37

Beskrivning
Två deltagare sätter på sig ögonbindel och får varsin rockring i handen. De ställer sig sedan i motsatt hörn från varandra inom ett markerat spelområde.
Från startsignal så gäller att smyga sig fram inom området och försöka lokalisera motståndaren och lägga sin rockring över denne. Den som först lyckas fånga motståndaren vinner.

Det gäller att vara uppmärksam och smyga tyst för att lyckas!

För att göra det lite mer intressant kan man binda en liten bjällra om båda tävlandes fötter eller i rockringarna så får man vara extra försiktig när man rör sig.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Rappakalja

Material
  • Ordbok
  • Lappar
  • Pennor
Kategori
Betyg 2.71/7

Beskrivning
Alla deltagare får leta efter ett svårt ord i en ordbok som man tror att ingen känner till.

Ordet och förklaringen skrivs ner på en lapp.
När alla har hittat och skrivit ner ett ord på sin lapp kan leken börja.

En deltagare börjar med att säga sitt ord. De övriga får enskilt skriva en förklaring till vad de tror ordet betyder på en lapp.

Den som sa ordet samlar sedan in lapparna, blandar dem och läser alla förklaringar högt, även den riktiga. Sedan ska de övriga försöka gissa vilken förkaring som är den rätta.

Man kan ge poäng till de som gissat rätt. Tre poäng för ett rätt, men har man lyckats lura någon på en felaktig förklaring kan man också få en poäng.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Påsktuppen

Material
  • Tärning
  • Papper
  • Pennor
Kategori
Betyg 3.67/12

Beskrivning
Upp till sex stycken deltagare kan vara med i denna lek eftersom man spelar med en vanlig tärning. Målet är att bli först med att rita en hel tupp på ett papper på följande sätt.

Varje deltagare tilldelas ett nummer mellan 1 och 6. De får även ett papper att rita på samt en penna.

I turordning medsols kastas tärningen av varje spelare.
Slår man sin egen siffra när det är ens tur att kasta får man lov att rita två saker på sin egen tupp men om man slår en annan deltagares siffra får den personen rita en sak på sin tupp.

Tupp ska minst bestå av: 1 kropp, 2 ben, 1 tuppkam, 1 näbb, 1 hals-haklapp och 1 stjärtfjäder. Men det är givetvis fritt att utforma tuppen av så många delar man vill, bara alla är överrens om samma design.

Den som först har ritat sin tupps alla delar vinner.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Påskfjäderblåsningsstafett

Material
  • Påskfjädrar
Kategori
Betyg 4.11/20

Beskrivning
En lek som kan göras enskilt eller i lag som en stafett.
Varje deltagare får en färgglad påskfjäder och ställer sig längs en startlinje. Fjädern läggs på golvet. När startskottet går gäller det att blåsa på fjädern så att den rör sig framåt, mot en mållinje. Den som lyckas blåsa sin fjäder över mållinjen först vinner! Inga händer tillåtna!
Om man väljer att dela in deltagarna i lag får laget en påskfjäder och så tävlar man i stafettform.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Pricka vatten

Material
  • Vattenflaska
  • Vatten
  • Spann
Kategori
Betyg 3.65/34

Beskrivning
Fyll en vanlig vattenflaska med vatten (modell sportflaska av plast med drickmunstycke). Placera en spann ungefär 2 meter framför en deltagare.

Deltagaren sätter vattenflaskan mellan sina knän med flaskmynningen riktad mot spannen. Genom att klämma åt flaskan mellan knäna ska deltagaren försöka pricka så mycket vatten som möjligt i spannen.

Den som lyckas fylla spannen med mest vatten under en förutbestämd tid (1-2 min) vinner.

Deltagarna får ej använda sina händer efter att flaskan är placerad mellan knäna!

Leken går att anpassa på många sätt, som en stafett, samarbetsövning (någon kan hjälpa till att fånga vatten med mindre kärl). Det kan vara tillåtet att fylla på flaskan om det är tom.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Poängburkar

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.64/136

Beskrivning
Ta några tomma konservburkar eller liknande och ställ upp på en rak. En bit därifrån dras ett streck. Det gäller för deltagarna att pricka ner burkarna med tennisbollar. I varje burk finns det en lapp på med en poängsiffra. Någon burk kan vara tom. När alla tennisbollar är kastade lägger man ihop hur många poäng man fått. En aktivitet man kan göra många varianter på. Jag var med om den för första gången när vi var ute på en hajk med scouterna, temat var Monopolspelet och denna aktivitet var aktiehandel. Först hade man en för-aktivitet där man fick tjäna ihop till bollar att kasta.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Pomperipossa

Material
  • Filt
  • Käpp
Kategori
Betyg 3.67/88

Beskrivning
Alla deltagare rör sig fritt över golvet. En person är häxan Pomperipossa med sin käpp och mantel (filt). När Pomperipossa dunkar med käppen i golvet förvandlas alla till stenar. Det vill säga, alla kurar ihop sig på golvet som stenar och blundar.

Pomperipossa lägger sin mantel över en deltagare så att denna inte syns alls. Sedan dunkar Pomperipossa igen med sin käpp i golvet. Då vaknar alla och ställer sig upp, utom personen under mantlen. Det gäller för de övriga deltagarna att komma på vem det är som ligger under mantlen.

En kul variant är att man inte säger namnet på den personen som ligger där, utan säger goda egenskaper som personen har. Sedan säger alla namnet på den som ligger under mantlen.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Politiker

Material
  • Piprensare eller liknande
Kategori
Betyg 3.65/92

Beskrivning
Dela ut en piprensare (eller säkerhetsnål eller något annat som man lätt och synligt kan sätta fast på kläderna) till alla i sällskapet.
När alla anlänt eller satt sig vid bordet, äskar du tystnad och håller ungefär följande lilla tal:

"Som ni alla vet har politiker ju svårt för att ge raka besked, och ikväll ska ni få chansen att förbereda er inför en politisk karriär. Man vet ju aldrig var man kommer att hamna i livet! Därför är från och med nu två ord FÖRBJUDNA, nämligen orden JA och NEJ. Ni övertar motståndarens piprensare så snart han eller hon till er yttrar någotdera av de förbjudna orden. Tävlingen går ut på att samla ihop så många piprensare som möjligt.

Omskrivningar som "Självklart", "Sällan", "Det tål att tänkas på", "Absolut inte" och så vidare är godkända, men i samma ögonblick som antingen JA eller NEJ slinker ur en person har denna förlorat en av sina piprensare. Skulle du själv bli av med dina eller dina piprensare får du använda orden igen - men så snart du erövrat en ny piprensare måste du vakta din tunga igen! Klockan X kommer den bäste politikern, dvs den som erövrat flest piprensare, förklaras som vinnare och ett pris kommer att överräckas!"
Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (4)

Poesiafton

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.07/14

Beskrivning
Ledaren förbereder övningen genom att på lite olika ställen placera diverse föremål. Föremålen kan höra ihop, som stenar på ett ställe, frukter på en plats, kvistar och kottar på en, röda saker på en etc. Vid varje ställe placeras också en tom burk.

Deltagarna delas in i grupper, lika många som ställen med föremål. Varje person får en penna och lika många papperslappar att skriva på som det finns ställen med föremål. Grupperna ges tid att gå runt och titta på de olika ställena och varje deltagare ska för sig själv skriva ner det ord som bäst beskriver sakerna han eller hon tittar på. T.ex "hårt" eller "grå" om det är stenar som beskådas. Lappen viks ihop och läggs i ställets burk. När alla deltagare i gruppen lagt sin lapp i burken byter grupperna ställe, samtidigt.

När grupperna varit vid samtliga ställen samlar ledaren in alla burkar, nu sprängfyllda med lappar. Sedan delar ledaren ut en burk till varje grupp. Nu får grupperna tömma burken på lappar, läsa vad som står på dom och sedan komponera en dikt. Alla orden från burken måste vara med i dikten, även om samma ord förekommer flera gånger. Så om ordet "gulleplutt" dyker upp på fyra lappar ska det finnas fyra "gulleplutt" i dikten.

Sedan läses givetvis alla gruppernas dikter upp högtidligt!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Plockrutan

Material
  • Något att markera kvadrat med
  • Olika föremål att lägga i kvadraten
Kategori
Betyg 3.49/8

Beskrivning
Skapa en ganska stor kvadrat på marken med hjälp av ett rep eller rita upp. Inuti kvadraten sprider man ut lite olika föremål. 6*6 - 8*8 kvadratmeter kan vara lagom storlek.

Deltagarna gör först en uppskattning av hur många av föremålen de kan plocka åt sig utan att beträda kvadraten.

Sedan gäller det att försöka ta ut så många saker som möjligt. Det är tillåtet att ta hjälp av långa föremål som man plockat åt sig ur kvadraten men man får inte hämta hjälpmedel från någon annanstans.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Plocka ärtor

Material
  • Ärtor
  • Klädnypor
  • Muggar eller tallrikar
Kategori
Betyg 3.52/561

Beskrivning
Alla deltagare får ett sugrör eller en klädnypa. Framför deltagarna ställer man tallrikar med ärtor. När starten går ska man suga upp en ärta i taget med sugröret eller plocka med klädnypan och släppa ner den på antingen en tom tallrik eller i en mugg. När alla ärtor är flyttade räknar man vem som fått flest.
Denna leken kan förståss även göras på tid eller som stafett. (Påsktips! Deltagarna kan låtsas vara kycklingar som samlar frön )
Läs eller lämna kommentarer (5)

Plocka potatis (3)

Material
  • Potatisar
  • Ögonbindlar
Kategori
Betyg 3.85/13

Beskrivning
Inom ett avgränsat lekområde sprids en mängd potatisar ut. Alla deltagare får en ögonbindel för ögonen och ställer sig inuti kvadraten.

När startsignalen går gäller det att samla åt sig så många potatisar som möjligt!

Man kan ta tiden på hur lång tid det tar för ett lag att samla in alla potatisarna eller begränsa tiden och sedan räkna hur många potatisar som hann plockas.

Det går förstås att byta ut potatisar mot tennisbollar eller liknande.

Det är kanske att föredra att alla kryper omkring istället för att går för att minimera kollisionsrisken.

Läs eller lämna kommentarer (0)

Pinochio

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.17/12

Beskrivning
Deltagarna ställer i en ring och startar leken på följande vis. Alla sträcker ut sina armar och klappar fyra gånger mot närmaste grannarnas händer samtidigt som alla säger "Pi-no-chi-o". Sedan skuttar alla baklänges fyra skutt i takt som man säger "Pi-no-chi-o" igen.

Målet är nu att försöka sätta sin egen fot på någon annans. Försiktigt förstås!

Så när alla nu står i en större cirkel börjar en person med att ta ett skutt närmare någon annan. Det går att direkt försöka pricka någons fot, men det brukar vara svårt.
Sedan får alla i klockvis ordning sin tur att skutta ett skutt.

Man står still med fötterna där man landar. Enda gången man får lov att flytta sina fötter när det inte är ens tur att skutta är om någon försöker pricka dem.
Då får man dra undan dem för att inte bli träffad. Så det gäller att ha snabba reflexer!

Man är ute ur leken om någon prickar ens fot. Den som är sist kvar vinner!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Ping pong poäng

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.54/92

Beskrivning
Förbered leken genom att ta några tomma förpackningar, som 2 liters glasspaket eller liknande. Skriv sedan olika poäng på varje låda. T.ex 1, 5, 10. Placera sedan lådorna på olika avstånd från en startlinje. Lägst poäng närmast linjen.

Deltagarna ska sedan få försöka studsa en pingisboll i poänglådorna, från startlinjen. Bollen måste studsa en gång innan den landar i lådan för att poänget ska gällas.

Man kan köra högsta sammanlagda poäng av 5 försök.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Pastaleken

Material
  • Pennepasta
  • Spagetti
Kategori
Betyg 3.82/21

Beskrivning
Deltagarna sitter vid ett bord. Alla har 5-7 penne pasta framför sig placerade så att kortändarna är vända mot deltagaren. Alla har även ett långt spagettistrå var som hålls fast med munnen. Med händerna bakom ryggen ska alla sedan på en startsignal så snabbt som möjligt trä penne pasta bitarna över spagettin.

Den som först samlat upp alla sina penne på spagettin har vunnit!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Organisationstävling

Material
  • Uppdragslista
  • Protokoll
  • Pennor
Kategori
Betyg 3.99/28

Beskrivning
Tävlingsledningen sammanställer ett papper med en massa, massa uppdrag på. Varje uppdrag är värt olika poäng beroende på dess svårighetsgrad.

Se här för ett exempel.

Deltagarna delas in i lag och varje lag får ett uppdragspapper samtidigt som startskottet går.

På en förutbestämd tid ska lagen klara av så många uppdrag de hinner och redovisa dessa för tävlingsledningen efterhand som de blir klara. Ledningen avgör huruvida uppdraget är korrekt slutfört och om det är värt full poäng.

Om uppdraget är godkänt noteras det av ledningen. Det kan vara bra att ledningen själva har separata poänglistor för varje lag för att undvika eventuellt fusk.

När tiden är slut räknas lagens poäng ut och ett vinnarlag koras. Ha gärna fler uppdrag än vad som är möjligt att klara under den utsatta så lagen får planera sitt arbete noga!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Ordkedjan

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.43/7

Beskrivning
En deltagare säger ett ord, nästa person i tur säger ett annat ord, men ordet måste ha någon anknytning med det första osv. T.ex:
Katt - Garnnystan - Stickor - Farmor - Bullar - Bagare - Mjöl...

Om någon missar får denne utgå till nästa runda.
Läs eller lämna kommentarer (0)

När jag reser till Eslöv

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.00/12

Beskrivning
Alla deltagare sitter i ring och en person inleder leken genom att säga:
"När jag reser till Eslöv packar jag med en bastuba". Bastuba kan bytas ut mot något annat valfritt. Nästa person i tur fortsätter genom att säga t.ex "När jag reser till Eslöv packar jag med en bastuba och en tandborste".
Personen därefter "När jag reser till Eslöv packar jag med en bastuba och en tandborste och ett par byxor".

Alltså, man måste upprepa precis vad som sagts i rätt ordning och sedan lägga till en egen grej. Den som glömmer bort sig är ute ur leken och så fortsätter man tills dess att det bara finns en deltagare kvar som vinner!

Eslöv kan bytas ut mot något annat resmål.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Namn och vers

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.37/32

Beskrivning
En snabbt ordnad sånglek är att lekledaren läser upp låtnamn och deltagarna ska sjunga refrängerna på låten. Poäng för varje rätt.

Roligt att göra i lag!

Läs eller lämna kommentarer (0)

Mörkerkurragömma

Material
  • Ficklampa
Kategori
Betyg 3.97/23

Beskrivning
Mörkerkurragömma är som vanlig kurragömma, men den leks i ett eller
flera mörka rum. Helst ska det vara kolsvart. En källare utan fönster
passar utmärkt. Den som letar har en ficklampa som lyser upp
vägen åt denne och lyser på den som letaren hittar. De som gömmer sig
kan endera gömma sig i mörkret eller så är det någon som släcker
ljuset när de andra är klara.
Bidrag från:
Jarmo Jussila
Läs eller lämna kommentarer (2)

Pin It on Pinterest