Kluriga

Sök bland lekarna
Lekar som kräver lite problemlösning av deltagarna.
116 lekar hittades.

Bil leken

Material
  • Skyltar av papper i olika färger
Kategori
Betyg 4.11/9

Beskrivning
Gör skyltar genom att ta papper i färgerna grönt, svart, rött, gult och blått. Det behövs 2 st av färgerna gul och svart, det räcker med en skylt av de andra färgerna. Laminera gärna för hållbarhet!

Av de som det finns dubbelt, gult och svart, av ska den ena i paret sättas på någon vägg i gympasalen eller lekhallen där man leker.

Barnen är sedan bilar som "kör runt" dvs rör sig fritt över lekytan. Ledaren håller upp en skylt som visar vad bilarna ska göra eller var de ska köra.

Grönt = bilarna kör runt fritt på vägarna.

Rött = stopp bilarna stannar genast och står still.

Gul = bilen har fått punktering, hoppa på ett ben till verkstaden som är vid den gula skylten på väggen.

Blå = bilen ska tvättas, alla lägger sig på golvet och rullar i tvätten.

Svart = det blir natt och bilarna kör hem och parkerar i garaget vid den svarta skylten.

Denna lek passar även barn i förskolan då den kan förenklas med färre skyltar eller göras svårare om du så vill med flera skyltar som orange = tanka eller vad du nu vill hitta på!! Fungerar utmärkt som uppvärmning och även barnen kan sköta skyltarna och ingen förlorar eller åker ut!
Bidrag från:
Åsa Wiborgh
Läs eller lämna kommentarer (0)

Dr. Knas

Material
Kategori
Betyg 3.25/4

Beskrivning
Alla deltagare utom en står i en ring. Den som inte står tillsammans med de övriga är Dr. Knas och ställer sig i mitten.

Personen i mitten, Dr. Knas, börjar leken med att peka på någon i ringen och säger t.ex "Detta är mitt öra" samtidigt som han pekar på sitt knä. Den som blivit utvald måste peka på sitt knä och svara "Detta är mitt öra".

Om man gör fel får man ställa sig i mitten annars fortsätter personen i mitten till nästa man i ringen och frågar en annan knasig fråga. Som kanske "Detta är mitt öga" och pekar på munnen.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Intro

Material
  • Musik
  • Musikspelare
Kategori
Betyg 3.63/16

Beskrivning
Ledaren förbereder ett antal blandade låtar föreslagsvis på en MP3 spelare eller på CD-skivor så de är lätt tillgängliga.
Deltagarna delas in i lag. Ledaren spelar upp en låt från början, introt och det lag som först kan säga vilken låt det är som spelas vinner ett poäng.

Ha gärna följdfrågor för bonuspoäng!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Mobil pejling

Material
  • Två mobiltelefoner
Kategori
Betyg 2.83/6

Beskrivning
Till denna lek behövs två mobiltelefoner. En deltagare gömmer den ena mobiltelefonen på ett finurligt ställe sedan ska övriga leta upp den. Man får lov att ringa upp den gömda telefonen så att den låter men det gäller att hitta den på så få uppringningar som möjligt.

Leken går att utveckla på olika sätt. Man kan arbeta i lag, begränsa antalet uppringningar osv.

Man turas om att gömma mobiltelefonen.

Läs eller lämna kommentarer (0)

Snottra

Material
  • Inget särskilt
Kategori
Betyg 3.62/8

Beskrivning
Den här leken går ut på att lista ut vad ordet snottra betyder. En deltagare får gå utom hörhåll, de övriga bestämmer vad orden snottra ska betyda.

Snottra måste vara ett verb, alltså något man kan göra t.ex att springa. När man är överrens om en betydelse får personen utanför ringen komma tillbaka och ställa ja eller nej frågor om snottra. "Har jag snottrat någongång?", "Är det svårt att snottra?" osv. När personen kommit på vad snottra är får någon annan försöka.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Av och på

Material
  • Filt eller matta
Kategori
Betyg 2.50/6

Beskrivning
Denna leken börjar med att alla deltagare står runt om en matta eller en filt. Om det är många deltagare kan man använda flera mattor.
Ledaren säger antingen "Hoppa på" eller "Hoppa av".
Då gäller det förstås att göra som ledaren säger, men man måste lyssna. För ibland kan ledaren säga "Hoppa på" mattan när alla redan står på den. De som gör fel och hoppar av är ute ur leken.

Går också att göra på andra redskap, som gymnastikbänkar t.ex.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Gissa vikten

Material
  • Badrumsvåg
Kategori
Betyg 3.87/35

Beskrivning
Till denna leken behöver man en våg, modell badrumsvåg. Lekledaren säger en vikt, t.ex 20 kg. Deltagarna ska då antingen enskilt eller i lag försöka hitta en sten som väger så mycket. Den som kommer närmast rätt vikt vinner.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Rättstavning

Material
  • Papper
  • Penna
  • Ord
Kategori
Betyg 4.15/13

Beskrivning
Deltagarna delas in i lika stora lag. Varje lag får papperslappar med en bokstav på, så många att varje lagmedlem kan få en bokstavslapp att fästa på magen och en på ryggen. Det måste vara samma bokstäver till alla lag. Lagen ställs sedan upp på linje vända mot lekledaren.

Om det är fem personer i varje lag säger lekledaren ett ord med fem bokstäver i. Då gäller det för lagen att snabbast stava det ordet med bokstäverna de har på sig genom att ställa sig i rätt ordning och vända den bokstaven mot lekledaren som behövs.

Det lag som stavat ordet rätt först får ett poäng.

Förbered ord och bokstavslappar i förväg. Det går att dela ut dubletter med de vanligaste bokstäverna så att varje lag har t.ex två A:n. Men det går givetvis inte att sätta båda A:na på samma person!

En tanke som just slog mig är att man kanske kan ha en blank lapp, så kan man använda fyra bokstavsord i en femmannatävling.


Läs eller lämna kommentarer (0)

Färg och form

Material
  • Papper
  • Pennor
Kategori
Betyg 4.06/22

Beskrivning
Innan leken börjar får varje deltagare två papperslappar. På den ena skriver man en valfri färg och på den andra lappen ett föremål. Lapparna samlas in och sorteras i två olika högar. En för färglapparna och en annan för föremålslapparna.

Sedan delas deltagarna in i två lag. En person ur varje lag drar sedan en lapp ur varje hög. Sen gäller det för lagen att snabbast hitta ett föremål i den färg som stod på de båda lapparna. Det lag som hinner först får ett poäng!

Det går förstås också att hitta ett föremål som stod på föremåls lappen och någon annan sak i den färg som stod på den andra lappen.


Bidrag från:
Helena
Läs eller lämna kommentarer (0)

Akrobaterna

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.27/37

Beskrivning
Deltagarna delas in i lag. Ledaren säger sedan t.ex "Åtta fötter, tre händer!". Då ska lagen ställa sig så att de har åtta fötter i marken och tre händer i luften. Säger ledaren "Fyra fötter och fem händer" gäller alltså fyra fötter i marken och fem händer upp i luften. Det blir svårare ju färre fötter man får använda!

Man kan kanske även utöka med en mage och två ändor mot marken?
Läs eller lämna kommentarer (2)

Fotleken

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.25/8

Beskrivning
Alla deltagare står i en ring. En person startar leken genom att flytta sin ena fot och placera den så att den nuddar vid en fot på personen till vänster.

Den fot som nuddades flyttar person två i sin tur mot en av fötterna på personen till vänster om honom.

Den foten man stöder på (inte förflyttar mot en motståndare) får inte lyftas ur läge, men det är tillåtet att snurra på den. Så fortsätter man ringen runt.

Helst ska man försöka se till att motståndarna hamnar i så omöjliga positioner som möjligt. För om man ramlar omkull eller nuddar marken med någon kroppsdel är man ute. Målet är att bli sist kvar.

Det gäller givetvis samtidigt att inte försätta sig själv i svårigheter.

Det är tillåtet att luta sig mot de som är med i leken, men man får inte stödja sig mot väggar eller annat.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Jätteknuten

Material
  • Långt rep
Kategori
Betyg 4.29/14

Beskrivning
Till den här leken behöver man ett långt rep. Alla deltagarna håller tag om repet med jämna mellanrum.
Sedan gäller det för alla att tillsammans knyta en knut på repet utan att någon släpper taget.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Rappakalja

Material
  • Ordbok
  • Lappar
  • Pennor
Kategori
Betyg 3.25/4

Beskrivning
Alla deltagare får leta efter ett svårt ord i en ordbok som man tror att ingen känner till.

Ordet och förklaringen skrivs ner på en lapp.
När alla har hittat och skrivit ner ett ord på sin lapp kan leken börja.

En deltagare börjar med att säga sitt ord. De övriga får enskilt skriva en förklaring till vad de tror ordet betyder på en lapp.

Den som sa ordet samlar sedan in lapparna, blandar dem och läser alla förklaringar högt, även den riktiga. Sedan ska de övriga försöka gissa vilken förkaring som är den rätta.

Man kan ge poäng till de som gissat rätt. Tre poäng för ett rätt, men har man lyckats lura någon på en felaktig förklaring kan man också få en poäng.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Ryggtavlan

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.50/2

Beskrivning
Alla deltagare sitter i en rad på golvet. Man sitter vänd så att alla ser ryggen på den som sitter framför sig, det gäller förstås inte den som sitter längst fram i raden. Den som sitter sist skriver ett ord med hjälp av sitt pekfinger över ryggen på den som sitter framför.
Den personen skriver sedan på personen framför sig osv. Sedan ska personen som sitter först högt säga vilket ord som skrevs. Förhoppningsvis blir det rätt!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Känsel leken

Material
  • Olika saker att skicka
Kategori
Betyg 4.38/8

Beskrivning
Alla deltagare sitter nära varandra i en ring på golvet. Ledaren har förberett ett litet urval av olika saker som ligger dolt för deltagarna. Små saker som suddi, pennor, taperullar, frukter eller liknande.

Ledaren skickar runt sakerna i ringen. Men sakerna ska skickas bakom ryggarna så att man inte ser vad det är man får, utan man får känna sig fram till vad det kan vara.

När alla sakerna skickats runt gäller det för deltagarna att komma på vad som skickats och i vilken ordning sakerna kom.
Antingen frågar man hela gruppen och försöker komma på svaren gemensamt eller så får var och en skriva en egen lista som sedan rättas.
Den med flest rätt vinner!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Bondgården

Material
  • Papperskvadrater i olika färger
  • Tidtagarur
Kategori
Betyg 4.39/13

Beskrivning
Leken förbereds genom att man klipper c:a 50 stycken papperskvadrater i 3-4 färger, 10*10 cm kan vara lagom storlek. Antalet färger avgörs av hur många lag som ska vara med i leken. Varje färg symboliserar ett djur. T.ex grönt är kor, blått är får och rött är hästar om man har tre lag.

Kvadraterna göms sedan på olika kluriga ställen. Deltagarna delas in i lika många lag som man har färger, en person i varje lag utses till djurmamman, de övriga är ungar.

Ungarna skickas iväg för att leta efter papperskvadrater i lagets färg. Om t.ex en kalv hittar en grön lapp stannar den vid lappen och börjar råma. Ungarna får inte plocka upp lapparna utan djurmamman måste komma och samla upp lappen och djurungen får leta vidare efter fler lappar. Hästfölen gnäggar förstås och lammen bräker.

Efter en bestämd tid avslutas leken och man räknar hur många lappar varje lag samlat in. Flest vinner!

När vi arbetade med geometriska former klippte jag istället ut rektanglar och trianglar.



Läs eller lämna kommentarer (1)

Släppa nyckeln

Material
  • Nyckelknippa
Kategori
Betyg 3.50/4

Beskrivning
Deltagarna delas in i två lag (eller fler om så önskas). Lagen ställer upp på led vid en startlinje. De som står först i varje led får en ögonbindel på sig.
Ledaren står mellan lagen med en nyckelknippa eller något liknande i handen.
Ledaren släpper nyckelknippan någonstans ute på golvet så att det skramlar tydligt, då gäller det för personerna med ögonbindel att krypande ta sig fram dit de tror nycklarna landade och försöka hitta dem före de andra.
Lagkamraterna får heja på sina kompisar men inte vägleda dem!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Vad gör du?

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.57/7

Beskrivning
Deltargarna står i en ring. En person får börja leken genom att under tystnad göra en rörelse, t.ex låtsas skotta snö. Personen till vänster frågar "Vad gör du?".
Personen som gör rörelsen svarar inte det han just visar utan något helt annat, som t.ex "Jag hoppar hopprep!" (Trots att det är snöskottning).

Den som frågade får då låtsas hoppa hopprepp och personen som nu står till vänster frågar i sin tur "Vad gör du?". Den som låtsas hoppa rep kan då t.ex. svara "Jag målar en tavla" vilket leder till att frågaren får låtsas måla en tavla. Så fortsätter man med att personen till vänster hela tiden frågar "Vad gör du?" tills alla fått sin tur!

Om man vill kan den som visar rörelsen få ställa sig i mitten av ringen, som på en scen.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Hitta handen

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.00/5

Beskrivning
Deltagarna ställer sig i ring omkring en deltagare. Den som står i mitten ska blunda, eller få en ögonbindel. De övriga kavlar upp ärmarna på sina tröjor och en person i ringen utses under tystnad att sträcka fram sin hand till personen i mitten. Den som blundar får ungefär en minut på sig att under tystnad känna på den framsträckta handen.

När en minut har gått gäller det sedan för den som blundat att öppna ögonen och försöka känna sig fram bland deltagarnas händer tills den handen som just undersökts hittas!
De övriga kan byta platser med varandra i ringen för att göra det lite svårare.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Ljudsagan

Material
  • Olika saker som kan göra ljud
Kategori
Betyg 3.85/7

Beskrivning
Ledaren läser en berättelse för deltagarna. Därefter får deltagarna indelade i grupper en stund att komma på hur man på olika sätt kan sätta ljudeffekter till berättelsen med hjälp av föremål man har omkring sig.

Det kan vara med hjälp av musikinstrument, prassla med papper, knacka i bord eller vad som helst som kan sätta lite stämning till historian.

Sedan läser grupperna berättelsen för varandra och gör sina ljud under tiden.

Det går förstås också att låta grupperna skriva egna sagor!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Kejsaren av Kina

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.37/19

Beskrivning
Alla deltagare sitter i en ring. Lekledaren inleder genom att säga "Kejsaren av Kina tycker om kaffe, men inte te". Den som sitter till vänster om ledaren fortsätter med att säga något som kejsaren tycker om och inte tycker om. Man kan säga precis vad som helst.

Ledaren är den ende som vet om påståendet stämmer eller inte och ger svar om det är rätt eller fel.
Det som avgör vad som är rätt, i det här exemplet, är om det finns ett "T" i ordet eller inte. Det finns ett "T" i te men inte i kaffe, alltså gillar kejsaren inte te.

Det är förståss tillåtet att använda andra bokstäver! :)
Läs eller lämna kommentarer (0)

Vad har jag?

Material
  • En bild till varje deltagare
Kategori
Betyg 3.54/13

Beskrivning
Klipp ut bilder på olika saker, gärna inom ett visst tema som verktyg, flaggor, fordon eller liknande. Bilderna ska sedan fästas på deltagarnas ryggar, det går med hjälp av t.ex klädnypor. Deltagarna får absolut inte veta vilken bild de själva har.

Det gäller sedan för var och en att försöka lista ut vad det är man har på sin egen bild genom att ställa ja och nej frågor till de övriga.

Denna övning går t.ex bra att göra på en språklektion och man får då endast kommunicera på språket man håller på att lära sig. Eller slöjdlektion med verktygsbilder.

Läs eller lämna kommentarer (0)

Känna gissa hämta

Material
  • Tillgång till saker att hämta
Kategori
Betyg 3.78/9

Beskrivning
Alla deltagare står eller sitter tätt tillsammans i en ring, en person får lämna ringen en kort stund för att hämta ett litet valfritt föremål från närområdet som inte får visas för de övriga.

Föremålet skickas sedan runt i ringen bakom ryggarna så ingen ser vad det är utan det gäller att känna sig fram till en gissning på vad det kan vara.

Den som känner på föremålet får samtidigt beskriva i ord hur det känns och sedan gissa till den som hämtade saken vad det kan vara. Är gissningen rätt vinner man äran att få hämta ett nytt föremål.

Fungerar såväl ute i skogen som inne i samlingen.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Räknestafett

Material
  • Tärningar
  • Saker att hämta
  • Ev. lådor att samla saker i
Kategori
Betyg 3.55/11

Beskrivning
Deltagarna delas in i lag som ställer sig på led längs en startlinje. Försteman i varje lag led har en tärning som slås på en startsignal. Några meter framför lagen finns en låda full med någonting att hämta, t.ex. kottar eller liknande.

Personen som slog tärningen ska springa fram till lådan och hämta så många kottar till sitt lag som tärningen visar och sedan ställa sig sist i ledet. Nästa person i ledet får då slå tärningen och göra samma sak och så vidare tills det inte finns fler kottar i lådan.

Då räknar lagen ihop hur många kottar man fått ihop totalt. Det lag med flest kottar vinner förstås stafetten!

Beroende på var man leker kan man börja med att alla hjälps åt att samla ihop saker som kan läggas i hämtlådan. Det behöver givetvis inte vara kottar utan kan vara vad som helst. Kastanjer, stenar, pinnar eller annat.

Vid ett tillfälle gjorde jag denna stafett på lekplatsens hinderbana vilket gjorde utmaningen lite svårare.
Läs eller lämna kommentarer (0)

När jag reser till Eslöv

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.33/9

Beskrivning
Alla deltagare sitter i ring och en person inleder leken genom att säga:
"När jag reser till Eslöv packar jag med en bastuba". Bastuba kan bytas ut mot något annat valfritt. Nästa person i tur fortsätter genom att säga t.ex "När jag reser till Eslöv packar jag med en bastuba och en tandborste".
Personen därefter "När jag reser till Eslöv packar jag med en bastuba och en tandborste och ett par byxor".

Alltså, man måste upprepa precis vad som sagts i rätt ordning och sedan lägga till en egen grej. Den som glömmer bort sig är ute ur leken och så fortsätter man tills dess att det bara finns en deltagare kvar som vinner!

Eslöv kan bytas ut mot något annat resmål.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Pin It on Pinterest

X