Kluriga

Sök bland lekarna
Lekar som kräver lite problemlösning av deltagarna.I betygsordning bäst först.
127 lekar hittades.

Plockrutan

Material
  • Något att markera kvadrat med
  • Olika föremål att lägga i kvadraten
Kategori
Betyg 3.49/8

Beskrivning
Skapa en ganska stor kvadrat på marken med hjälp av ett rep eller rita upp. Inuti kvadraten sprider man ut lite olika föremål. 6*6 - 8*8 kvadratmeter kan vara lagom storlek.

Deltagarna gör först en uppskattning av hur många av föremålen de kan plocka åt sig utan att beträda kvadraten.

Sedan gäller det att försöka ta ut så många saker som möjligt. Det är tillåtet att ta hjälp av långa föremål som man plockat åt sig ur kvadraten men man får inte hämta hjälpmedel från någon annanstans.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Lösenordet

Material
  • Stolar
  • Saga
Kategori
Betyg 3.49/45

Beskrivning
Till den här leken behöver man stolar och en berättelse eller saga. Om 10 personer är med i leken använder man 9 stolar. Ställ stolarna i två rader så att stolarna står med ryggstöden mot varandra. Man ska kunna gå runt stolarna medan lekledaren läser upp berättelsen.

I berättelsen väljer man ut ett ord, t.ex Rödluvan, om man läser Rödluvan och vargen. Lekledaren börjar läsa sagan från början och deltagarna börjar samtidigt gå i ring runt stolarna. Såfort lekledaren läser ordet Rödluvan ska deltagarna kvickt försöka sätta sig på en tom stol. Den som blir utan plats är ute och får ställa sig vid sidan. Då tas en stol bort och leken fortsätter tills det bara är en person kvar.

Alternativt kan man göra så att den som blir utan stol får bli den som läser sagan och den som läst får gå runt stolarna så behöver ingen bli utslagen utan leken fortsätter tills sagan är slut!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Kedjan

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.46/13

Beskrivning
Deltagarna ställer sig på ett led vända åt samma håll. Med hjälp av rep knutna kring anklarna länkas allas högerben samman. Sedan ska ledet försöka att gå en liten utstakad runda.
Eftersom benen är sammanlänkade gäller det att kunna samarbeta och förflytta sig i takt.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Hanois torn

Material
  • Rutsystem
  • Klossar i olika storlekar
Kategori
Betyg 3.46/13

Beskrivning
Bygg eller rita tre sammanhängande lika stora rutor. Är man utomhus kan man använda två längre pinnar med fyra kortare som tvärpinnar, så att det liknar en stege. Inomhus kan man rita på papper.

I den första rutan placeras tre klossar av olika storlek ovanpå varandra så att de bildar ett torn med storleksordning störst underst. Ute i skogen kan man t.ex lägga ett stor löv i botten, sedan ett mellanstort och överst ett litet.

Sedan gäller det att återskapa tornet enligt samma ordning i sista rutan genom att flytta klossarna mellan rutorna med så få flytt som möjligt. Men man får aldrig placera ett större föremål ovanpå ett mindre.

Det går alltid att lägga en kloss i en tom ruta och en mindre kloss på en större - men aldrig en större kloss på en mindre.

Vill man göra utmaningen svårare kan man använda 4 klossar eller fler.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Kluriga pinnar

Material
  • Pinnar
Kategori
Betyg 3.43/23

Beskrivning
Två tävlande har mellan sig lagt ut tjugo stycken pinnar. Pinnarna kan vara i storlek som blyertspennor.

En deltagare inleder leken genom att plocka upp en, två eller tre pinnar från samlingen i mitten. Sedan går turen över och den andra får i sin tur också plocka upp max tre pinnar.

Så fortsätter man tills det inte är några pinnar kvar och den som plockar upp den sista pinnen är vinnaren!

Ett enkelt men kul matte strategispel som passar utmärkt om man är utomhus med en grupp och vill ha något att göra. Gruppen delas in i par som får börja leta upp tjugo pinnar var. Sedan möts man i paret. De som vinner stanna kvar vid "brädet" och de som förlorar får byta platser.

Går förstås även att spela inomhus med klossar eller pärlor.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Gömma ringen

Material
  • Ring eller annat att gömma
Kategori
Betyg 3.40/20

Beskrivning
Här gäller det att vägleda ett barn att hitta en ring (eller ett annat föremål) som ni gömt i rummet. Bestäm först vem som ska vänta utanför rummet, medan ni andra gömmer ringen. Göm sedan ringen på ett ställe där den inte syns, antingen lågt i rummet (=fisk) eller högt (fågel) eller någonstans mittemellan (mittemellan).

När barnet som ska leta kommer in i rummet ska han eller hon fråga: "Fågel, fisk eller mittemellan?" och ni ska svara vilket det är som gäller. När barnet börjar leta ska ni hjälpa honom eller henne på traven med att ropa "Kallt!" när barnet är i fel del av rummet, och "Varmt!" när barnet är i någorlunda närhet av ringen. När barnet verkligen är nära ringen kan ni ropa "Det bränns!". Om ni vill kan ni ta tiden på hur snabbt var och en klarar av att hitta ringen. Bästa tid kan belönas med något, kanske just det föremål ni gömt.
Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (1)

Kejsaren av Kina

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.39/39

Beskrivning
Alla deltagare sitter i en ring. Lekledaren inleder genom att säga "Kejsaren av Kina tycker om kaffe, men inte te". Den som sitter till vänster om ledaren fortsätter med att säga något som kejsaren tycker om och inte tycker om. Man kan säga precis vad som helst.

Ledaren är den ende som vet om påståendet stämmer eller inte och ger svar om det är rätt eller fel.
Det som avgör vad som är rätt, i det här exemplet, är om det finns ett "T" i ordet eller inte. Det finns ett "T" i te men inte i kaffe, alltså gillar kejsaren inte te.

Det är förståss tillåtet att använda andra bokstäver! :)
Läs eller lämna kommentarer (0)

Sjuleken

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.39/18

Beskrivning
I denna leken får man inte säga siffran 7. En börjar räkna 1, nästa 2 osv tills man kommer till 7. Person nummer 7 säger ingenting alls utan personen bredvid fortsätter på 8. Skulle man glömma sig och säga 7 är man ute ur leken. Samma gäller således 17, 27, 37 också. Det blir riktigt intressant när man når 70-talen, då gäller det att hänga med!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Ryktet går

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.38/21

Beskrivning
Alla sitter i en ring på golvet. Ledaren viskar en mening tyst i örat på den som sitter på högra sidan, den personen ska i sin tur viska meningen till personen på höger sida och så vidare, hela vägen runt tills budskapet når den som sitter till vänster om ledaren. Denna person ska högt säga vad som viskades. Man får bara meningen viskad till sig en gång, hörde man inte ordentligt får man upprepa det man tror viskades. Det brukar sällan vara den mening som leken började med! Ganska roligt sätt att visa hur ett rykte kan förvanskas på bara kort tid.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Si makarone

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.36/14

Beskrivning
Deltagarna står i ring hand i hand. Men på så vis att allas handflator ska vara vända uppåt i följande ordning. Den som står till vänster om mig lägger sin hand i min. Jag lägger min hand i grannens till höger.

När leken sätter igång ska alla säga följande ramsa i kör:

Si makaroni,
maroste maroste,
deo deo,
si si si.
Deo deo,
si si si.

En,
Två,
TRE!

En valfri person i ringen börjar leken genom att klappa sin högra hand tvärs över i handen på grannen till vänster som sedan klappar vidare till nästa och så vidare runt i ringen.
En klapp på varje ord i ramsan i takt, förutom på "si si si".

Då klappar samma person i ordningen tre gånger i följd i samma hand.

När ramsan kommer till sista ordet "TRE" kan omgången avslutas på olika sätt.

Antingen åker personen som får klappen på "TRE" ut direkt.
Eller så måste den sista klappen träffa i handen, om personen som ska få klappen hinner dra undan handen klarar denne sig och den som missade åker ut istället.

Så fortsätter leken tills det bara är två personer kvar.

De två som är kvar ställer sig axelvända med handfattning som i armbrytning.

Foten som är närmast motståndaren placeras precis jämte varandra utsida mot utsida.

Sedan sägs ramsan en sista gång och på "TRE" gäller det att få motståndaren att lyfta någon av sina fötter genom att dra eller lura denne ur balans. Den som lyfter/flyttar en fot förlorar!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Gissa ljudet

Material
  • Olika saker som låter
Kategori
Betyg 3.34/9

Beskrivning
En övning vi gjorde i lumpen som kan bli en lek. Deltagarna sitter så att de inte ser lekledaren. Ledaren gör olika ljud och deltagarna ska försöka komma på vad det är som låter. Det kan vara t ex att knacka i bordet, riva sönder papper, klippa i papper, tända en tändsticka, bläddra i en bok, spola vatten med en kran, såga, slå i en spik. Den som fått flest rätt vinner.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Hitta handen

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.33/9

Beskrivning
Deltagarna ställer sig i ring omkring en deltagare. Den som står i mitten ska blunda, eller få en ögonbindel. De övriga kavlar upp ärmarna på sina tröjor och en person i ringen utses under tystnad att sträcka fram sin hand till personen i mitten. Den som blundar får ungefär en minut på sig att under tystnad känna på den framsträckta handen.

När en minut har gått gäller det sedan för den som blundat att öppna ögonen och försöka känna sig fram bland deltagarnas händer tills den handen som just undersökts hittas!
De övriga kan byta platser med varandra i ringen för att göra det lite svårare.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Plocka potatis (2)

Material
  • Ögonbindel
  • Potatisar
Kategori
Betyg 3.33/33

Beskrivning
Inom ett avgränsat lekområde sprids en mängd potatisar ut. En deltagare får en ögonbindel för ögonen och ställs inuti kvadraten. De övriga deltagarna måste sedan tala om för personen med ögonbindeln hur denne ska gå för att kunna samla upp potatisarna.

Man kan ta tiden på hur lång tid det tar att samla in alla potatisarna eller begränsa tiden och sedan räkna hur många potatisar som hann plockas.

Det går förstås att byta ut potatisarna mot tennisbollar eller annat!


Läs eller lämna kommentarer (0)

Hur många?

Material
  • Påse
  • Golfbollar
Kategori
Betyg 3.33/3

Beskrivning
En påse som inte är genomskinlig fylls med ett varierande antal golfbollar eller annan sak av liknande typ eller storlek.

Deltagarna får sedan sticka ner händerna i påsen och utan att titta försöka lista ut hur många saker som finns i påsen!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Var är vargen?

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.33/22

Beskrivning
En deltagare utses till "Herde", en deltagare utses till "Varg". Men Herden får inte veta vem det blir. Övriga deltagare är herdens lamm och sprider ut sig. Vargen springer med mitt bland flocken.

För det är så här, att listiga Vargen har klätt ut sig och ser ut precis som de andra lammen!! (Hjälp!) Nu gäller det för Herden att ta reda på vem som är Vargen.

Herden fångar in ett lamm och frågar "Är du vargen?". Svarar lammet "Nej!" frågar herden om vad Vargen har på sig. T.ex "Har Vargen röda byxor?" eller "Har Vargen randig tröja?". Tror Herden sig veta av lammets svar vem som är varg måste Vargen fångas snabbt!

Annars fortsätter Herden att fånga och fråga så många lamm som behövs. Kanske Herden har tur och fångar Vargen utan att veta om det, då måste vargen svara "Ja!"
Läs eller lämna kommentarer (0)

Tick tack

Material
  • Äggklocka
Kategori
Betyg 3.33/18

Beskrivning
En äggklocka som tickar när den är uppvriden göms i något rum i ett hus. Det gäller för deltagarna att hitta klockan innan den ringer.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Bagarens utmaning

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.33/12

Beskrivning
Alla deltagare sitter kring ett bord.
Ta en mugg eller en kaffekopp och fyll ordentligt med mjöl, det bör vara ganska välpackat. Vänd sedan muggen upp och ner på en skärbräda eller en flat tallrik så att mjölet blir till en liten fint formad kaka. Ungefär som när man gör sandslott på stranden.
Längst uppe på kakan lägger man försiktigt en knapp, eller en vigselring eller något annat i liknande storlek.

Sedan placeras kakan mitt på bordet och deltagarna ska då i tur och ordning få skära bort bitar av mjölkakan med en matkniv, utan att föremålet på toppen ramlar av!

Som avslutning kan den som skar bort mjölet så att föremålet ramlade av få plocka upp det med munnen. Det kan bli lite kladdigt!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Vatten i skon

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.32/16

Beskrivning
Deltagarna delas upp i två lag. Det ena laget lämnar rummet (utelaget) medan varje deltagare i det andra laget (innelaget) väljer en unik kompis från det andra laget.

När innelaget har sett till att alla deltagarna i leken är i par släpps en person från utelaget in i rummet. Personen från utelaget går fram till en valfri deltagare i innelaget, bugar sig och frågar "Är du min kompis?".

Om det blir fel ropar alla "VATTEN I SKON!", då får utelagsdeltagaren hoppa ut ur rummet på ett ben och så får en ny utelagsdeltagare prova sin lycka på samma sätt.

Men om det blir rätt blir det såklart jubel och utelagsdeltagaren får stanna kvar i rummet och sätta sig vid sin kompis lite vid sidan av så att det går att se vilka som återstår i leken.

Alternativt sitter innelaget på stolar eller pallar i en rad och de som gissat rätt kompis sätter sig på golvet framför.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Hitta prylarna

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.31/26

Beskrivning
Två lag mot varandra som väljer ut varsin deltagare som får ta på sig ögonbindel. Resten av lagen ställer sig sen i ring runt om dem och lekledaren kastar ut prylarna (vi brukar har legobitar) på marken. Sedan ska personerna med ögonbindel försöka hitta prylarna i lagets färg med hjälp utav sina lagkamrater som får försöka vägleda utan att röra. Det laget som hunnit hitta alla prylarna av rätt färg vinner.
Bidrag från:
Ulrika Malmgren
Läs eller lämna kommentarer (0)

Svälta räv (kortspel)

Material
  • Kortlek
Kategori
Betyg 3.25/8

Beskrivning
Två deltagare sätter sig mitt emot varandra och fördelar en kortlek mellan sig så att båda spelare har lika många kort. De egna korten lägger varje spelare i en stapel framför sig med sidan nedåt.
Mitt mellan spelarna läggs ett kort, förslagsvis en joker.

En spelare börjar genom att vända upp det översta kortet i sin stapel och lägga det bredvid kortet i mitten. Den andra spelaren tar sedan det översta kortet från sin stapel och lägger på den andra sidan av mittkortet. Så fortsätter man i turordning att vända upp varsin hög på ömse sida av mittkortet tills båda spelare har vänt upp ett kort av samma valör. Då gäller det att först lägga sin hand på mittkortet.

Den som placerar sin hand på mittkortet först vinner båda högarna med vända kort och lägger dem underst i sin stapel och påbörjar sedan en ny omgång.

Så fortsätter man tills en spelare har blivit av med alla sina kort. Om en spelare inte har några kort kvar att vända upp ur sin stapel fortsätter den andra att vända ur sin själv tills dess att det blir två kort med samma valör på bordet.

Om spelaren med flest kort kvar då hinner först har denne vunnit alla kort och därmed spelet!

Detta spel kan spelas med flera spelare, principen är den samma. Vara först att lägga handen på mittkortet om det ligger två kort av samma valör på bordet
Läs eller lämna kommentarer (0)

Panelen

Material
  • Frågor
  • Sex stolar
  • tärning
Kategori
Betyg 3.25/8

Beskrivning
Lekledaren gör i ordning en uppsättning med frågor. Sex stycken stolar ställs i linje och numreras från ett till sex.

Deltagarna samlas framför stolarna och inleder leken med 30 startpoäng.

Ledaren börjar läsa en fråga, de som tror sig kunna svaret försöker sätta sig snabbt på en ledig stol.

När alla sex stolar är upptagna slår ledaren en tärning, den deltagare som sitter på stolen med det nummer tärningen visar får chans att svara. Är svaret rätt lägger deltagaren tio nya poäng till sin poängsumma, är svaret fel dras tio poäng av.

Den med flest poäng när frågorna är slut vinner!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Ärtpåsegömma

Material
  • Ärtpåsar
  • Koner
Kategori
Betyg 3.25/8

Beskrivning
Deltagarna delas in i två lag som ställer upp på led bakom en startlinje.
På en yta framför lagen placeras ett flertal koner ut.
Under vissa koner göms en ärtpåse. Eller under alla om man vill.

På given startsignal löper första deltagaren från varje led iväg och lyfter på en kon. Om det finns en ärtpåse därunder tas denna tillbaka till laget och ger ett poäng. Om det är tomt återvänder man tomhänt.
Konerna placeras tillbaka så som de stod och de som sprungit växlar med nästa deltagare i sitt led som gör samma sak.
Iväg, lyft på en kon och ta med ärtpåse tillbaka till sitt lag om det finns.

Så fortsätter leken tills alla ärtpåsar är inhämtade. Då räknas ärtpåsarna och det lag med flest ärtpåsar vinner leken.

Om leken drar ut på tiden går det att säga åt deltagarna att låta konerna ligga ner istället för att ställas upp så går det att se vilka som inte har en ärtpåse under sig.

Leken kan göras svårare eller enklare genom att variera hur många koner och ärtpåsar det finns med.

Det går att lägga fler ärtpåsar än en under några koner som en bonus, eller andra överraskningar.

Om ärtpåsarna har olika färg kan lagen tilldelas olika färger och bara få hämta de ärtpåsar med den färg som laget har. Då kan det till exempel gälla att vara det lag som får hem sina ärtpåsar först.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Vad har jag?

Material
  • En bild till varje deltagare
Kategori
Betyg 3.25/16

Beskrivning
Klipp ut bilder på olika saker, gärna inom ett visst tema som verktyg, flaggor, fordon eller liknande. Bilderna ska sedan fästas på deltagarnas ryggar, det går med hjälp av t.ex klädnypor. Deltagarna får absolut inte veta vilken bild de själva har.

Det gäller sedan för var och en att försöka lista ut vad det är man har på sin egen bild genom att ställa ja och nej frågor till de övriga.

Denna övning går t.ex bra att göra på en språklektion och man får då endast kommunicera på språket man håller på att lära sig. Eller slöjdlektion med verktygsbilder.

Läs eller lämna kommentarer (0)

Tändstickan

Material
  • Tändstickor
  • Tandpetare
Kategori
Betyg 3.25/12

Beskrivning
Deltagarna arbetar två och två. Varje par får en tändsticka eller tandpetare som man ska hålla fast mellan varandras pekfingertoppar. Sedan ska paren röra sig runt i rummet utan att tappa tändstickan.

Kanske kan varje par få två tändstickor att hålla mellan sig?

En i paret kan också blunda för att göra det lite svårare!



Läs eller lämna kommentarer (0)

Kims naturlek

Material
  • Naturmaterial
Kategori
Betyg 3.25/12

Beskrivning
Ledaren förbereder leken genom att i förväg samla in lite olika saker som går att finna i närområdet och placerar dessa lite snyggt i en ruta.
Deltagarna delas in i lag, eller så får de de arbeta enskilt beroende på hur många som ska vara med. De får sedan studera ledarens ruta i 30 sekunder och skickas därefter iväg för att skapa en exakt likadan ruta med samma innehåll och utseende.

Om det behövs kan man lägga en filt över originalrutan för att förhindra tjuvkikande.

Det ges en poäng för varje rätt sak och om möjligt så kan man dela ut bonuspoäng om de också kan säga vad det är för saker, t.ex trädnamnet om man använt ett löv.

Läs eller lämna kommentarer (0)

Pin It on Pinterest