Kluriga

Sök bland lekarna
Lekar som kräver lite problemlösning av deltagarna.Bokstavsordning A-Ö.
127 lekar hittades.

Nattvakten

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.61/18

Beskrivning
Ur deltagarna väljs en eller två personer ut som vakter. Dessa får sedan lämna rummet, eller blunda. För de övriga deltagarna är statyer och ställer sig i en statyliknande position. Kanske efter ett tema om man vill (t.ex idrott).

Men ur statyerna väljs två statytjuvar ut. När dessa är bestämda får vakterna komma in och titta runt bland statyerna för att försöka komma ihåg hur de står. Sedan lämnar de rummet igen, eller blundar.

Då passar tjuvarna på att byta plats.

Sedan får vakterna titta igen och försöka komma på vilka det är som är tjuvar och inte står där det stod innan. Om vakterna inte kan gissa rätt fortsätter leken tills de har avslöjat tjuvarna.

Då väljs nya tjuvar och vakter.

Antalet vakter och tjuvar kan såklart anpassas beroende på ålder och antal deltagare.
Läs eller lämna kommentarer (0)

När jag reser till Eslöv

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.15/13

Beskrivning
Alla deltagare sitter i ring och en person inleder leken genom att säga:
"När jag reser till Eslöv packar jag med en bastuba". Bastuba kan bytas ut mot något annat valfritt. Nästa person i tur fortsätter genom att säga t.ex "När jag reser till Eslöv packar jag med en bastuba och en tandborste".
Personen därefter "När jag reser till Eslöv packar jag med en bastuba och en tandborste och ett par byxor".

Alltså, man måste upprepa precis vad som sagts i rätt ordning och sedan lägga till en egen grej. Den som glömmer bort sig är ute ur leken och så fortsätter man tills dess att det bara finns en deltagare kvar som vinner!

Eslöv kan bytas ut mot något annat resmål.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Organisation!

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.51/30

Beskrivning
Här gäller det att ordna sitt lags deltagare på led efter givna uppgifter tex bokstavsordning (för-efternamn), längd, ålder eller liknande.

För ökad svårighet ska man göra det under tystnad!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Organisationshets

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.00/16

Beskrivning
Här gäller det att ordna sitt lags deltagare efter givna uppgifter tex bokstavsordning (för-efternamn), längd, ålder eller liknande.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Organisationstävling

Material
  • Uppdragslista
  • Protokoll
  • Pennor
Kategori
Betyg 3.99/28

Beskrivning
Tävlingsledningen sammanställer ett papper med en massa, massa uppdrag på. Varje uppdrag är värt olika poäng beroende på dess svårighetsgrad.

Se här för ett exempel.

Deltagarna delas in i lag och varje lag får ett uppdragspapper samtidigt som startskottet går.

På en förutbestämd tid ska lagen klara av så många uppdrag de hinner och redovisa dessa för tävlingsledningen efterhand som de blir klara. Ledningen avgör huruvida uppdraget är korrekt slutfört och om det är värt full poäng.

Om uppdraget är godkänt noteras det av ledningen. Det kan vara bra att ledningen själva har separata poänglistor för varje lag för att undvika eventuellt fusk.

När tiden är slut räknas lagens poäng ut och ett vinnarlag koras. Ha gärna fler uppdrag än vad som är möjligt att klara under den utsatta så lagen får planera sitt arbete noga!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Panelen

Material
  • Frågor
  • Sex stolar
  • tärning
Kategori
Betyg 3.25/8

Beskrivning
Lekledaren gör i ordning en uppsättning med frågor. Sex stycken stolar ställs i linje och numreras från ett till sex.

Deltagarna samlas framför stolarna och inleder leken med 30 startpoäng.

Ledaren börjar läsa en fråga, de som tror sig kunna svaret försöker sätta sig snabbt på en ledig stol.

När alla sex stolar är upptagna slår ledaren en tärning, den deltagare som sitter på stolen med det nummer tärningen visar får chans att svara. Är svaret rätt lägger deltagaren tio nya poäng till sin poängsumma, är svaret fel dras tio poäng av.

Den med flest poäng när frågorna är slut vinner!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Plocka potatis (2)

Material
  • Ögonbindel
  • Potatisar
Kategori
Betyg 3.33/33

Beskrivning
Inom ett avgränsat lekområde sprids en mängd potatisar ut. En deltagare får en ögonbindel för ögonen och ställs inuti kvadraten. De övriga deltagarna måste sedan tala om för personen med ögonbindeln hur denne ska gå för att kunna samla upp potatisarna.

Man kan ta tiden på hur lång tid det tar att samla in alla potatisarna eller begränsa tiden och sedan räkna hur många potatisar som hann plockas.

Det går förstås att byta ut potatisarna mot tennisbollar eller annat!


Läs eller lämna kommentarer (0)

Plockrutan

Material
  • Något att markera kvadrat med
  • Olika föremål att lägga i kvadraten
Kategori
Betyg 3.49/8

Beskrivning
Skapa en ganska stor kvadrat på marken med hjälp av ett rep eller rita upp. Inuti kvadraten sprider man ut lite olika föremål. 6*6 - 8*8 kvadratmeter kan vara lagom storlek.

Deltagarna gör först en uppskattning av hur många av föremålen de kan plocka åt sig utan att beträda kvadraten.

Sedan gäller det att försöka ta ut så många saker som möjligt. Det är tillåtet att ta hjälp av långa föremål som man plockat åt sig ur kvadraten men man får inte hämta hjälpmedel från någon annanstans.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Politiker

Material
  • Piprensare eller liknande
Kategori
Betyg 3.65/92

Beskrivning
Dela ut en piprensare (eller säkerhetsnål eller något annat som man lätt och synligt kan sätta fast på kläderna) till alla i sällskapet.
När alla anlänt eller satt sig vid bordet, äskar du tystnad och håller ungefär följande lilla tal:

"Som ni alla vet har politiker ju svårt för att ge raka besked, och ikväll ska ni få chansen att förbereda er inför en politisk karriär. Man vet ju aldrig var man kommer att hamna i livet! Därför är från och med nu två ord FÖRBJUDNA, nämligen orden JA och NEJ. Ni övertar motståndarens piprensare så snart han eller hon till er yttrar någotdera av de förbjudna orden. Tävlingen går ut på att samla ihop så många piprensare som möjligt.

Omskrivningar som "Självklart", "Sällan", "Det tål att tänkas på", "Absolut inte" och så vidare är godkända, men i samma ögonblick som antingen JA eller NEJ slinker ur en person har denna förlorat en av sina piprensare. Skulle du själv bli av med dina eller dina piprensare får du använda orden igen - men så snart du erövrat en ny piprensare måste du vakta din tunga igen! Klockan X kommer den bäste politikern, dvs den som erövrat flest piprensare, förklaras som vinnare och ett pris kommer att överräckas!"
Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (4)

Pomperipossa

Material
  • Filt
  • Käpp
Kategori
Betyg 3.67/88

Beskrivning
Alla deltagare rör sig fritt över golvet. En person är häxan Pomperipossa med sin käpp och mantel (filt). När Pomperipossa dunkar med käppen i golvet förvandlas alla till stenar. Det vill säga, alla kurar ihop sig på golvet som stenar och blundar.

Pomperipossa lägger sin mantel över en deltagare så att denna inte syns alls. Sedan dunkar Pomperipossa igen med sin käpp i golvet. Då vaknar alla och ställer sig upp, utom personen under mantlen. Det gäller för de övriga deltagarna att komma på vem det är som ligger under mantlen.

En kul variant är att man inte säger namnet på den personen som ligger där, utan säger goda egenskaper som personen har. Sedan säger alla namnet på den som ligger under mantlen.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Rappakalja

Material
  • Ordbok
  • Lappar
  • Pennor
Kategori
Betyg 3.00/8

Beskrivning
Alla deltagare får leta efter ett svårt ord i en ordbok som man tror att ingen känner till.

Ordet och förklaringen skrivs ner på en lapp.
När alla har hittat och skrivit ner ett ord på sin lapp kan leken börja.

En deltagare börjar med att säga sitt ord. De övriga får enskilt skriva en förklaring till vad de tror ordet betyder på en lapp.

Den som sa ordet samlar sedan in lapparna, blandar dem och läser alla förklaringar högt, även den riktiga. Sedan ska de övriga försöka gissa vilken förkaring som är den rätta.

Man kan ge poäng till de som gissat rätt. Tre poäng för ett rätt, men har man lyckats lura någon på en felaktig förklaring kan man också få en poäng.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Ring i ring

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.86/20

Beskrivning
Alla deltagare står i en ring och håller varandra i händerna. En person har en rockring hängandes om sin arm. Utmaningen är att förflytta rockringen ett varv runt alla i ringen, utan att släppa taget om händerna!
Läs eller lämna kommentarer (2)

Rita/gissa

Material
  • Stort blädderblock eller skrivtavla
  • Pennor
Kategori
Betyg 3.82/196

Beskrivning
Deltagarna delas upp i lag. Lekledaren har förberett ett större block eller tavla att rita på samt skrivit ner lätt ritade ord på papperslappar. Ett lag får skicka fram en tecknare som tyst får läsa ett ord och sedan rita det på pappret/tavlan. Lagkompisarna ska försöka gissa vad som ritas. Lyckas de komma på vad det är får laget ett poäng och så är det nästa lags tur att skicka fram en tecknare. Ledaren kan ge lagen hjälp genom att säga om ordet t.ex. är en filmtitel, ett yrke om det blir för svårt. Den som ritar måste vara absolut tyst! Kan inte laget komma på vad som ritats är det fritt fram för de övriga lagen att gissa.
Läs eller lämna kommentarer (4)

Ryggtavlan

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.50/6

Beskrivning
Alla deltagare sitter i en rad på golvet. Man sitter vänd så att alla ser ryggen på den som sitter framför sig, det gäller förstås inte den som sitter längst fram i raden. Den som sitter sist skriver ett ord med hjälp av sitt pekfinger över ryggen på den som sitter framför.
Den personen skriver sedan på personen framför sig osv. Sedan ska personen som sitter först högt säga vilket ord som skrevs. Förhoppningsvis blir det rätt!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Ryktet går

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.38/21

Beskrivning
Alla sitter i en ring på golvet. Ledaren viskar en mening tyst i örat på den som sitter på högra sidan, den personen ska i sin tur viska meningen till personen på höger sida och så vidare, hela vägen runt tills budskapet når den som sitter till vänster om ledaren. Denna person ska högt säga vad som viskades. Man får bara meningen viskad till sig en gång, hörde man inte ordentligt får man upprepa det man tror viskades. Det brukar sällan vara den mening som leken började med! Ganska roligt sätt att visa hur ett rykte kan förvanskas på bara kort tid.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Räknaleken

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 2.74/11

Beskrivning
I den här leken gäller det för gruppen att kunna samarbeta och räkna tillsammans.
Det är antalet deltagare i leken som bestämmer till hur högt.
Om det är 12 deltagare i leken är det talet 12 som ska nås.

Varje deltagare ska ha sagt ett av talen under räkningens gång, men får bara säga ett av dem och inget ska ha bestämts i förväg om vem som ska säga vad.

Därför ska deltagarna röra sig fritt under lekens gång för att försvåra signaler.

Leken börjar med att vem som helst får börja med att säga "ett", någon annan säger "två", nästa "tre" och så vidare ända upp till det tal som gäller. Det vill säga antalet deltagare i leken.

Den som sagt ett tal får inte säga fler sedan.

Men, om några säger samma siffra samtidigt, måste leken börja om från "ett" igen.

Det är alltså bara en person som får säga den siffran.

Svårare än man kan tro!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Räknestafett

Material
  • Tärningar
  • Saker att hämta
  • Ev. lådor att samla saker i
Kategori
Betyg 3.52/17

Beskrivning
Deltagarna delas in i lag som ställer sig på led längs en startlinje. Försteman i varje lag led har en tärning som slås på en startsignal. Några meter framför lagen finns en låda full med någonting att hämta, t.ex. kottar eller liknande.

Personen som slog tärningen ska springa fram till lådan och hämta så många kottar till sitt lag som tärningen visar och sedan ställa sig sist i ledet. Nästa person i ledet får då slå tärningen och göra samma sak och så vidare tills det inte finns fler kottar i lådan.

Då räknar lagen ihop hur många kottar man fått ihop totalt. Det lag med flest kottar vinner förstås stafetten!

Beroende på var man leker kan man börja med att alla hjälps åt att samla ihop saker som kan läggas i hämtlådan. Det behöver givetvis inte vara kottar utan kan vara vad som helst. Kastanjer, stenar, pinnar eller annat.

Vid ett tillfälle gjorde jag denna stafett på lekplatsens hinderbana vilket gjorde utmaningen lite svårare.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Rättstavning

Material
  • Papper
  • Penna
  • Ord
Kategori
Betyg 4.07/14

Beskrivning
Deltagarna delas in i lika stora lag. Varje lag får papperslappar med en bokstav på, så många att varje lagmedlem kan få en bokstavslapp att fästa på magen och en på ryggen. Det måste vara samma bokstäver till alla lag. Lagen ställs sedan upp på linje vända mot lekledaren.

Om det är fem personer i varje lag säger lekledaren ett ord med fem bokstäver i. Då gäller det för lagen att snabbast stava det ordet med bokstäverna de har på sig genom att ställa sig i rätt ordning och vända den bokstaven mot lekledaren som behövs.

Det lag som stavat ordet rätt först får ett poäng.

Förbered ord och bokstavslappar i förväg. Det går att dela ut dubletter med de vanligaste bokstäverna så att varje lag har t.ex två A:n. Men det går givetvis inte att sätta båda A:na på samma person!

En tanke som just slog mig är att man kanske kan ha en blank lapp, så kan man använda fyra bokstavsord i en femmannatävling.


Läs eller lämna kommentarer (0)

Röststyrning

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.14/24

Beskrivning
Deltagarna delas upp i par. En får en ögonbindel så att denne inte kan se. Partnern ska sedan med hjälp av endbart sin röst
guida den blinde genom en hinderbana eller slinga. För ökad svårighet kan flera par gå slingan samtidigt!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Samarbetsövning Burken

Material
  • Glasburk
  • Resåband
  • Snöre
Kategori
Betyg 3.83/97

Beskrivning
Ledaren förbereder övningen genom att ordna en glasburk (ex. mindre sylt eller marmeladburk) samt en bit elastiskt gummi resårband. Resårbandet knyts till en ögla som är vid nog att den kan spännas åt runt glasburkens smalaste del. I öglan binds sedan lika många snören (ca 1 meter långa) som antalet deltagare i övningen.

Deltagarna tar sedan vars ett av snörena och ställer sig i ring kring burken. Nu gäller det för gruppen att genom och dra i sina snören tänja ut reså öglan så att den kan träs över burken.

När gruppen slutligen lyckas få öglan kring burken ska släppa åt så att de kan lyfta den upp i luften. Kräver mycket samarbete av gruppen!

Låt gärna gruppen transportera burken en sträcka!

Låt gruppen också försöka lyfta burken med ögonbindlar. En deltagare utan ögonbindel för dirigera de övriga.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Samla ord

Material
  • Papper
  • Pennor
Kategori
Betyg 3.57/7

Beskrivning
Denna lek kan man göra enskilt eller i grupp. Ledaren ger deltagarna ett ord, kanske födelsedag. Det gäller sedan för deltagarna att försöka bilda så många nya ord man kan av bokstäverna i första ordet. Man behöver inte använda alla bokstäver.

Ur <strong>födelsedag</strong> kan man få ut tex, Föda, Dag, Sedel osv. Flest ord vinner!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Sammansatta ordleken

Material
  • Papper
  • Penna
Kategori
Betyg 4.80/5

Beskrivning
Lekledaren ger deltagarna ord, som exempel ?skol-?, sedan ska deltagarna antingen enskilt eller i lag konstruera så många sammansatta ord som möjligt utifrån det givna ordet. I detta fall kan det vara:
? skolHUS
? skolGÅRD
? skolBUSS
? skolBIBLOTEK
? skolBOK
? skolVAL
? skolBYGGNAD

och så vidare. Varje ord ger ett poäng.
Andra ord som kan vara grundord: sommar-, bad-, glass-, polis-, av-
Läs eller lämna kommentarer (0)

Si makarone

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.36/14

Beskrivning
Deltagarna står i ring hand i hand. Men på så vis att allas handflator ska vara vända uppåt i följande ordning. Den som står till vänster om mig lägger sin hand i min. Jag lägger min hand i grannens till höger.

När leken sätter igång ska alla säga följande ramsa i kör:

Si makaroni,
maroste maroste,
deo deo,
si si si.
Deo deo,
si si si.

En,
Två,
TRE!

En valfri person i ringen börjar leken genom att klappa sin högra hand tvärs över i handen på grannen till vänster som sedan klappar vidare till nästa och så vidare runt i ringen.
En klapp på varje ord i ramsan i takt, förutom på "si si si".

Då klappar samma person i ordningen tre gånger i följd i samma hand.

När ramsan kommer till sista ordet "TRE" kan omgången avslutas på olika sätt.

Antingen åker personen som får klappen på "TRE" ut direkt.
Eller så måste den sista klappen träffa i handen, om personen som ska få klappen hinner dra undan handen klarar denne sig och den som missade åker ut istället.

Så fortsätter leken tills det bara är två personer kvar.

De två som är kvar ställer sig axelvända med handfattning som i armbrytning.

Foten som är närmast motståndaren placeras precis jämte varandra utsida mot utsida.

Sedan sägs ramsan en sista gång och på "TRE" gäller det att få motståndaren att lyfta någon av sina fötter genom att dra eller lura denne ur balans. Den som lyfter/flyttar en fot förlorar!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Sjuleken

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.39/18

Beskrivning
I denna leken får man inte säga siffran 7. En börjar räkna 1, nästa 2 osv tills man kommer till 7. Person nummer 7 säger ingenting alls utan personen bredvid fortsätter på 8. Skulle man glömma sig och säga 7 är man ute ur leken. Samma gäller således 17, 27, 37 också. Det blir riktigt intressant när man når 70-talen, då gäller det att hänga med!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Skepp i hamnen

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.87/68

Beskrivning
Denna lek kan vara väldigt lyckad och samtidigt ytterst irriterande (på ett festligt vis) för dem som inte lyckas så bra. Den har emellertid ett par begränsningar: Den går inte att leka mer än en gång i ett och samma sällskap och den kräver att flera av festdeltagarna, helst en majoritet, inte har en aning om hur den går till.

Du behöver varken rekvisita eller hjälpmedel. Berätta för dina vänner att du är chef över en liten hamn och de är alla ägare till varsin liten båt. Du, som hamnchef, kommer bara att tillåta båtar med en viss sorts last att komma in i hamnen. Och det är dina vänners uppgift att lista ut vilka laster som tillåts!

De flesta kommer säkert att se ut som levande frågetecken i början, men när man spelat ett tag kommer fler och fler att komma på knepet - alltmedan några stackare grubblar så det knakar utan att förstå ett smack...

Hemligheten är nämligen att du bara släpper in båtar som är lastade med gods som börjar på samma bokstav som båtägarens namn! Till exempel - kommer Pias båt lastad med papegojor släpps den in. Lastar Ove däremot sin båt med papegojor blir det kalla handen.

Festdeltagarna får försöka komma in med sin båt i tur och ordning och man fortsätter till siste man kommit på tricket - eller gett upp...

Även de som knäckt koden fortsätter att spela, som en slags ledtråd för de övriga. På så vis "avslöjar" man också dem som kommer in med sin båt på ren tur och egentligen inte har en aning om varför båten släpptes in.
Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (5)

Pin It on Pinterest