Laglekar

Sök bland lekarna
Lekar som utförs i lag! Inte så många stafetter här men mycket annat kul
91 lekar hittades.

Roddtävling

Material
  • Bräda eller kvastskaft
Kategori
Betyg 3.14/29

Beskrivning
Den här leken ska likna en roddtävling. I en roddbåt sitter styrmannen längst bak i roddbåten och tittar framåt i färdriktningen. Roddarna sitter med ryggen mot färdriktningen framför styrmannen.

Istället för en båt använder man i leken en lång bräda eller ett kvastskaft.

Lagen ställer upp längs en startlinje och gränslar sina brädor, styrmannen står som sagt längst bak och tittar fram, resten av laget har styrman framför sig vända åt andra hållet.

På startsignal ska lagen ta sig runt en bana, förslagsvis runda en kon och tillbaka. Det gäller verkligen för styrmannen att se till att tempot är lagom och att laget styr rätt. Det är svårt nog att gå baklänges själv, att göra det i grupp gör det inte lättare!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Färg och form

Material
  • Papper
  • Pennor
Kategori
Betyg 3.96/19

Beskrivning
Innan leken börjar får varje deltagare två papperslappar. På den ena skriver man en valfri färg och på den andra lappen ett föremål. Lapparna samlas in och sorteras i två olika högar. En för färglapparna och en annan för föremålslapparna.

Sedan delas deltagarna in i två lag. En person ur varje lag drar sedan en lapp ur varje hög. Sen gäller det för lagen att snabbast hitta ett föremål i den färg som stod på de båda lapparna. Det lag som hinner först får ett poäng!

Det går förstås också att hitta ett föremål som stod på föremåls lappen och någon annan sak i den färg som stod på den andra lappen.


Bidrag från:
Helena
Läs eller lämna kommentarer (0)

Akrobaterna

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.27/37

Beskrivning
Deltagarna delas in i lag. Ledaren säger sedan t.ex "Åtta fötter, tre händer!". Då ska lagen ställa sig så att de har åtta fötter i marken och tre händer i luften. Säger ledaren "Fyra fötter och fem händer" gäller alltså fyra fötter i marken och fem händer upp i luften. Det blir svårare ju färre fötter man får använda!

Man kan kanske även utöka med en mage och två ändor mot marken?
Läs eller lämna kommentarer (2)

Kurragömma i lag

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.28/7

Beskrivning
Denna lek utförs bäst i en skog, på ett fält eller någon annanstans där det finns gott om gömställen. Deltagarna delas in i två lag. Ett utelag och ett innelag. Utelaget blundar och räknar tillsammans på ett ställe, medan de gör det gömmer innelaget sig på fältet. Innelaget har en hemmabas som de ska ta sig till utan att bli fångade. Platsen där utelaget räknar är mellan hemmabasen och fältet där innelaget gömmer sig.

När utelaget räknat färdigt ger de sig ut och börjar leta efter innelaget. De som gömmer sig ska, så fort de får tillfälle, försöka smyga eller springa till säkerheten i hemmabasen.
Blir de tillfångatagna får de sitta i "finkan" till nästa runda.

När alla i innelaget antingen är i säkerhet eller fångade byter lagen roller.

Denna utomhuslek såg jag på TV i ett program från Kenya. Den fungerar som en lagvariant av dunkgömme. Jag är lite osäker på vissa detaljer men den verkade vara rolig.
Läs eller lämna kommentarer (0)

A och B leken

Material
  • Lemoncurry
Kategori
Betyg 3.44/51

Beskrivning
Deltagarna delas in i lag A och lag B och lag B vinner.
Läs eller lämna kommentarer (8)

Sura gubben

Material
  • Gymnastikredskap
  • Ärtpåsare eller lagband
Kategori
Betyg 4.14/15

Beskrivning
Deltagarna delas in i lika stora lag som ställer upp på led längs en startlinje vid ena kortsidan av gymnastiksalen.

Vid andra kortsidan får en deltagare stå vänd från de övriga och blunda. Den personen är sura gubben (eller tanten).

Mellan lagen och sura gubben fylls gymnastiksalen med olika saker att gömma sig bakom. Plintar, mattor och så vidare. Framme vid sura gubben sprider man ut ärtpåsar eller lekband.

När ledaren säger "Sura gubben 1-2-3" ska de första i varje lagled börja springa fram och försöka ta en ärtpåse i taget.
När ledaren räknat till 3 får sura gubben vända sig om. Då måste de som springer gömma sig bakom något så att de inte blir sedda.

Om sura gubben ser någon säger han den personens namn. Då måste den personen gå tillbaka till sitt lag och ställa sig sist i ledet.

Om någon får tag i en ärtpåse ger det laget en poäng. Den personen får fri lejd tillbaka till sitt lag med ärtpåsen i handen och en ny löpare gör sig redo att springa mot sura gubben.
Det får bara vara en person från varje lag på banan samtidigt.

När ärtpåsarna är slut räknas lagens poäng ihop och det laget med flest ärtpåsar vinner!
Bidrag från:
Linnea Lidberg
Läs eller lämna kommentarer (3)

Amerikansk fotboll (lätt)

Material
  • Koner
  • Lagvästar
  • Amerikansk fotboll
Kategori
Betyg 3.75/16

Beskrivning
Detta är en mycket förenklad version som vi fick anpassad av en amerikanare. Den fungerade till en grupp tredjeklassare utan någon som helst erfarenhet av sporten. Tacklingar är borttagna och nästan den enda kontakten är att den som löper med boll blir tagged (kullad) av en motståndare. Beröringen måste då vara tydlig med båda händer (ej våldsam) för att gällas.
En amerikansk fotboll är oval till formen och finns i olika storlekar, men det kan gå att spela med en vanlig boll.

Varje spelare har en speciell roll i matchen som är indelat i korta men intensiva moment (anfalls försök). Under ett spelmoment är ett lag anfallare och det andra försvarare. Bollen får bara passas en gång under ett anfall och då endast framåt, sedan gäller det att löpa med bollen.

Spelets mål är för det anfallande laget att på högst fyra försök arbeta sig allt närmare försvararnas mållinje för att slutligen lyckas ta poäng genom att placera bollen inuti deras målzon (end zone). Poäng, touchdown, görs antingen genom att en anfallare springer in med bollen i målzonen eller tar kontrollerat emot en passning ståendes i zonen. En touchdown ger 6 poäng.

Förbered genom att placera ut koner mitt emot varandra längs båda långsidorna så att spelplanen delas in i c:a 8-10 lika stora rektanglar. Lagens målzoner är bakom sista konparet från mittlinjen räknat.

Spelet börjar med en kick off genom att det försvarande laget sparkar bollen från sin planhalva så långt ner i det andra lagets planhalva som möjligt. Hela det försvarande laget börjar nära sin egen mållinje. Kickoff går till så att en knästående spelare håller bollen på plats så att den står på högkant medan en annan spelar tar sats och sparkar iväg den. Resten av deras lag står uppställda på linje bakom dem redo att springa så fort bollen blivit sparkad.

Det anfallande laget står utspridda på sin planhalva beredda att fånga upp bollen varhelst den kommer.

När bollen blivit sparkad fångar en anfallande spelare (vem som helst) upp den och börjar genast löpa mot motståndarnas målzon, lagkamraterna försöker skydda bollbäraren så gott det går från att bli tagen av motståndare genom att springa i vägen för försvararna som kommer stormande över planen samtidigt som bollen. Bollbäraren får i detta läge inte passa, bara springa - för livet!

När bollbäraren blivit fångad stannar spelet direkt och alla intar positioner för igångsättande igen.

Bollen läggs på marken centralt på planen i linje från där spelet avstannade. C:a fyra spelare från varje lag ställer upp på linje tätt mot varandra på ömse sidor om bollen med sin målzon i ryggen. Ingen spelare får befinna sig på motståndarnas sida om man tänker sig en osynlig linje från kantlinje till kantlinje där bollen ligger.

Den i anfallande lag som ska agera QuarterBack (QB ) ställer sig mellan sina fyra lagkamrater och lägger en hand på bollen.
De övriga spelarna i anfallande lag ställer sig redo att springa på ömse sidor till höger och vänster om personerna i mitten på jämnt avstånd från varandra mot kantlinjerna. De är receivers och ska ta emot passningen från QB.

I det försvarande laget radar de övriga spelarna upp sig på två linjer med jämnt avstånd från varandra bakom de fyra som står i mitten. De ska vara beredda på att stoppa anfallaren som har bollen, de som står i sista linjen är försvararnas "last line of defence" om anfallet lyckas passera de två första linjerna med försvarare.

Spelet sätts igång genom att QB med handen på bollen ropar "Hot, hot, HIKE!!" högt och tydligt. "HIKE!!" är startsignalen och genast lyfter QB bollen från marken och tar ett par steg tillbaka bakom sina fyra blockerare samtidigt som receivers börjar löpa mot försvararnas målzon redo att ta emot en passning. Försvararna i de bakre linjerna försöker skära av passningsmöjligheter.

De fyra närmast mitten i försvarande lag ska försöka ta sig fram till QB och fånga denne innan passning hinner ske medan QBs fyra lagkamrater ska stoppa dem genom att helt enkelt ställa sig i vägen.

De som skyddar QB står med sina armar korsade över bröstet och får alltså inte använda sina händer utan bara stå i vägen. För att ge QB en liten chans måste försvarande lag räkna till tre sekunder innan de får ge sig på QB.

QB ska passa bollen till någon av sina springande receivers som försöker ta sig så långt ner på försvararnas planhalva som möjligt, helst in i målzonen för en touchdown. De som försvarar ska kulla bollspringaren innan det sker eller stjäla passen. Passning får bara ske framåt och endast en passning per anfall!

Om passen misslyckas, det vill säga går över sidlinjen eller studsar i marken avbryts spelet och spelarna ställer upp igen på samma plats för ett nytt försök.
Anfallande lag har fyra försök (down) att göra poäng eller komma närmare målzonen under ett anfall i denna variant. För att ett försök ska räknas som lyckat bör laget tjänat in meter motsvarande bredden av en rektangel, alltså avståndet mellan två koner.

Om en motståndare fångar en passning i luften vänder spelet omedelbart och den som tog passningen kan börja springa mot motståndarnas målzon, hela vägen eller så långt det bara går för fyra down till det egna laget.

Men om passningen lyckas och anfallande lags receiver lyckas tjäna in ett antal meter innan den blir fångad flyttas försöken närmare motståndarnas målzon till den plats där receivern blev stoppad. (I riktig football får anfallande lag fyra nya försök efter ett lyckat).

Om receiver trampar över sidlinjen med bollen stannar spelet och startas med en down mitt på planen i linje från där övertrampet skedde om de intjänade metrarna är tillräckliga. Lagen har fortfarande samma roller så turen går inte över vare sig vid övertramp eller om bollen går över sidlinjen så länge anfallande lag har försök kvar.

Om det blir poäng går anfallsturen över till det andra laget och spelet sätts igång som det gjorde från början, genom att försvarande lag sparkar ner bollen från egen planhalva till motståndarna.

Om anfallande lag misslyckas med att göra poäng på sin fjärde down går anfallsturen över till motståndarna och de får fyra downs med start från den plats där anfallarna påbörjade sin sista down.

Om läget är så illa för anfallande lag att de inser att en misslyckad fjärde down skulle ge motståndarna ett allt för bra utgångsläge när turen går över kan de använda sig av en så kallad punt. Det innebär att de använder sin sista down åt att skapa ett sämre utgångsläge för motståndarna.

En punt görs genom att QB efter "Hot, hot, HIKE!" istället för att passa framåt lämnar bollen bakåt till en spelare (puntern) som ställt sig strax bakom. Puntern sparkar iväg bollen så långt ner på motståndarnas planhalva det bara går likt en utspark från en målvakt i vanlig fotboll.

Försvarande lag snappar upp bollen, som vid en kick off och blir anfallande. Nu gäller det för andra laget att försöka stoppa bollbäraren så fort det går så att anfallande lag inte hinner tjäna in för många meter.

Träna igångsättande ett par gånger, det är den svåraste delen av spelet.

När deltagarna blivit lite säkrare på grunderna kan man prova olika taktiker och uppställningar för receivers och hur de ska löpa. Sedan kan man fylla på med fler regler efterhand, detta är bara de mest grundläggande delarna.

Tips från Jonas, häng tygband i byxlinningen på varje spelare som man kan snappa istället för att använda tvåhands kullning så blir det enklare att döma.


Läs eller lämna kommentarer (2)

Parfotboll

Material
  • Snöre
  • Fotboll
Kategori
Betyg 4.63/55

Beskrivning
Dela in deltagarna i två lag. I varje lag ställer sig sedan lagmedlemmarna två och två i par. I varje par binder de två spelarna fast den enes högerben mot kompisens vänsterben. Sedan möts lagen i en fotbollsmatch!

Kräver ett gott samarbete samt ett jämt deltagarantal.
Läs eller lämna kommentarer (3)

Flaggan 2

Material
  • Koner
  • Lagband eller västar
Kategori
Betyg 4.10/10

Beskrivning
Denna variant av flaggan är i princip den samma som den första med den skillnaden att istället för att använda flaggor har man fyra stycken koner som samtliga måste förflyttas till och vara placerade på den egna planhalvan för vinst. En lek elevrådet organiserade på vår fadderdag på skolan.

Deltagarna delas in i två lika stora lag. Lagen väljer varsin planhalva av ett rektangulärt fält, likt en fotbollsplan. Längst ner nära vardera kortsida placeras två koner med några meters mellanrum, det är dem man tävlar om, d.v.s flaggorna.

Nära ett av hörnen på varje planhalva ska lagens fängelse placeras, dit leds tillfångatagna motståndare. Man kan bara bli tillfångatagen på motståndarnas planhalva men är säker från att bli tagen på sin egen halva.

Mellan planhalvorna kan man, om så önskas, ha en smal remsa på några meter som är ingenmansland, där kan ingen bli tagen. Det ger leken lite extra krydda eftersom man får passa sin rygg innan man ger sig in på farlig mark också.

Bakom motståndarlagets kortsida har lagen en fredad zon, ett bo, dit man kan ta sig för att i säkerhet kunna planera anfall och fritagningar från två håll. Annars blir det lätt att spelet blir stillastående vid gränslinjen mellan planhalvorna.

Lagen börjar leken från sin egen planhalva och spelarna ska försöka ta sig fram till konerna på motståndarnas sida och förflytta dem till sin egen.

Lyckas man snappa upp en kon men blir tagen på motståndarnas planhalva läggs konen på marken och får ligga kvar där tills någon annan lagmedlem lyckas plocka upp den igen. Konen får inte flyttas tillbaka av det lag på vars planhalva konen ligger utan får bara flyttas av motståndarlaget. Så en kon kan flyttas närmare och närmare gränslinjen i etapper.

Blir man tagen på sin egen planhalva med en kon lämnas den över till motståndaren som får försöka springa tillbaka med den till sin egen sida.
Lyckas man ta över en kon i säkerhet försöker man placera den så långt ner på sin planhalva som möjligt, snarast. Man kan också markera speciella platser där konerna måste sättas.

Så fort ett lag har alla koner under kontroll på sin egen planhalva har de vunnit.

Motståndare som blivit tillfångatagna måste ledas till fängelset. Man blir befriad av att en lagkamrat tar en hand i hand över till den egna sidan, så länge man går hand i hand kan man inte bli tagen.

Det går förstås att skippa delen med att man måste leda befriade över till egna sidan om situationen tillåter.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Konprickboll 2

Material
  • Koner
  • Mjukbollar
Kategori
Betyg 4.33/6

Beskrivning
Deltagarna delas in i två lika stora lag som ställer upp sig längs varsin kortsida. Bakom baslinjen på en tennisbana är lagom.

Varje deltagare får varsin mjukboll. Längs mittlinjen placeras 10 koner, dessa ska deltagarna försöka pricka så att de välter. Den som prickar en kon åt sitt lag får hämta den välta konen. Varje kon är värd en poäng.

Man kan sätta ut en bonus kon i annan färg som är värd fem poäng.

Varje lag får utse en eller två personer som får röra sig ute planen för att samla in bollar till sitt lag. De får dock inte röra konerna.

När alla koner blivit insamlade, eller efter utsatt tid räknas poängen ihop. Det lag med flest poäng vinner!
Bidrag från:
Johannes
Läs eller lämna kommentarer (0)

Spotta gelegroda

Material
  • Gelegrodor
Kategori
Betyg 4.07/67

Beskrivning
Denna lek kan utföras enskilt eller i lagform. Om deltagarna tävlar enskilt gäller det att från en startlinje spotta en godis gelegroda längst av alla.

Väljer man lagvarianten så delas deltagarna in i lika stora lag. Förste man spottar iväg sin gelegroda. Från där den hamnar ställer sig näste man i tur och spottar sin osv. Det lag som kommer längst vinner.

Bidrag från:
Annelie
Läs eller lämna kommentarer (1)

Klapp klapp spring

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.67/3

Beskrivning
Denna leken kan närmast beskrivas som en blandning av Snappa vanten och Duck duck goose.

Deltagarna delas in i två grupper som ställer upp sig på två linjer långsides varandra med ett par meters mellanrum. Hur stort mellanrummet är får anpassas efter ålder och situation. Grupperna står vända med ansiktena mot varandra.

Leken inleds med att alla deltagare i ena gruppen håller fram sina händer i midjehöjd med handflatan upp.

Den som står längst åt höger i andra gruppen löper diagonalt över mellanrummet till den som står i ytterpositionen i motståndargruppen.

Löpningen fortsätter längs med hela gruppen. Den som springer ska klappa i båda händerna på tre valfria personer i motståndarlinjen.

Vid tredje klappen vänder löparen tillbaka mot sitt lag så fort som möjligt. Den person som fick den tredje klappen måste springa ikapp löparen och försöka kulla denne innan den når tillbaka till sitt lag.

Om löparen hinner tillbaka utan att bli fångad, vinner man över motståndaren till sitt lag och båda ställer sig sist i löparens lag.

Om löparen blir kullad kan man göra på två sätt.
Antingen göra att jakten vänder och den som jagades blir jagad tills någon hinner till sitt hem lag.

Eller att jakten avbryts och löparen får följa med och ställa sig sist i motståndarlaget.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Konprickboll 3

Material
  • Fotbollar
  • Koner
Kategori
Betyg 3.75/4

Beskrivning
Dela in deltagarna i två lag. Märk ut en kvadratisk plan. Placera 8-10 koner spridda inuti kvadraten.

Ett lag inleder som utelag (utanför kvadraten) och ska med två fotbollar försöka pricka omkull innelagets koner. Innelaget ska skyddar konerna från att bli prickade, genom att sparka ut bollarna som kommer in i kvadraten.

Lagen byter roller efter en viss tid eller när alla koner är välta
Läs eller lämna kommentarer (0)

Poängstafettjakten

Material
  • Stafettpinnar
Kategori
Betyg 4.00/3

Beskrivning
Deltagarna delas in i fyra lag. Mitt i lekområdet läggs tre stafettpinnar, alltså en pinne färre än antalet lag.

Deltagarna sätter sig ner lagvis i led kring pinnarna, placerade likt ett cykelhjul med fyra ekrar med jämnt avstånd från varandra, vända mot mitten. Den förste i varje led är placerad några meter från stafettpinnarna i mitten.

Leken börjar med att den förste i varje lag ställer sig upp och inväntar startsignal.

När startsignal ges springer de in mot mitten och försöker få tag i en stafettpinne, sedan löper de tillbaka, samma håll som de kom från, löper förbi sitt lag och sedan ett helt varv medurs runt alla lagen för att slutligen sätta sig sist i sitt lagled.

Den som blev utan stafettpinne springer på samma sätt men måste löpa ikapp och kulla någon med en stafettpinne.

Lyckas det lämnas stafettpinnen över och den som blev av med pinnen återvänder till sitt lag och sätter sig sist i ledet.

De lag som lyckas transportera stafettpinnen till sitt lag vinner ett poäng.

Pinnarna placeras i mitten igen för nästa omgång.

Leken är över när alla har fått springa eller när något lag uppnått ett förutbestämt antal poäng.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Sten sax påse runt ett hus

Material
  • Hus
Kategori
Betyg 4.00/4

Beskrivning
Två lag springer åt var sitt håll runt ett hus. Målet är att ta sig hela varvet runt huset till startpunkten igen.

På vägen möter man det andra lagets medlemmar och då är det STOPP!

För att ta sig vidare i mötet måste man slå motståndaren i sten, sax, påse. Vinnaren fortsätter framåt mot nästa motståndare (eller målet).

Förloraren måste springa tillbaks till början och påbörja ett nytt varv runt huset.

Ju längre ett lag har kommit desto längre blir det att springa tillbaks och vända när man har förlorat. Det lag som "ligger under" har alltså alltid en fördel i att de behöver springa mycket kortare bit och vända när de förlorat i sten, sax, påse.

Jättekul, tycker våra barn!

Det går bra att göra banan kortare om man vill t.ex. runt en sandlåda eller runt ett fotbollsmål.

Bidrag från Malin Nielsen i Facebookgruppen Fritidshem - Tips på aktiviteter
Bidrag från:
Malin Nielsen
Läs eller lämna kommentarer (0)

Luffarschacksstafett

Material
  • Spelbräde
Kategori
Betyg 3.86/15

Beskrivning
Ett luffarschacksbräde (tre i rad) skapas, på papper, whiteboard eller av vad omgivningen erbjuder (3*3 rutor).

Deltagarna delas in i två lag, X och O.

Lagen ställer upp på led en bit ifrån spelbrädet. På startsignal rusar första deltagare från varje lag fram och placerar sitt lags tecken på en tom ruta på spelbrädet. Återvänder till sitt lag och växlar till nästa deltagare som gör samma sak.

Det lag som först får tre i rad vinner!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Pin It on Pinterest

X