Ringlekar

Sök bland lekarna
När man sitter eller står samlade i ring öppnas många möjligheter för lek.I betygsordning bäst först.
116 lekar hittades.

Bollkapplöpning

Material
  • Boll
Kategori
Betyg 3.44/18

Beskrivning
Deltagarna står i en stor cirkel med c:a 1-2 meter mellan varandra. En deltagare får bollen och springer med den utanför ringen. Var som helst i cirklen hoppar han in mellan två deltagare och börjar passa bollen till personen till vänster om sig. Bollen ska passas vidare runt ett helt varv. Deltagaren som står till höger får vara vaken och springer omedelbart utanför ringen åt samma håll som bollen blir passad och ska försöka komma tillbaka till sin plats innan bollen passats runt ett varv. Hinner löparen före bollen är det han som startar leken nästa omgång, hinner bollen först får samma deltagare som får börja om.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Tvättlinan

Material
  • Sked
  • Långt snöre
Kategori
Betyg 3.43/19

Beskrivning
I ena änden av en lång lina knyts en sked. Deltagarna ställer upp på ett led och den som står först håller i skeden.

Leken inleds med att försteman stoppar skeden innanför tröjan via nacklinningen, låter sked med lina löpa vidare ner genom ena byxbenet och ut vid foten. Person nummer två tar den omvända vägen, sked och lina genom ena byxbenet genom tröjan och upp genom nacklinningen. Person nummer tre fortsätter neråt och så vidare tills sked och lina löpt upp och ner genom hela ledet så att alla är sammanbundna. Fungerar bra som laglek.

Skeden gör det lättare att tråckla tråden och det gäller att hela tiden hjälpa till med att mata tråd. En lek vi givetvis gjorde i scouterna, var annars (med stickigt sisalgarn förstås)
Läs eller lämna kommentarer (1)

Säg ditt namn och...

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.42/34

Beskrivning
Första gången man träffar nya människor kan det vara bra att lära känna varandra med lite enkla roliga övningar. Ju enklare, desto bättre är oftast en god regel att hålla sig till i början. Några väldigt enkla övningar är att sitta i en ring, säga sitt namn och någonting som börjar på samma bokstav som namnet.
Det går också att säga sitt namn och något man tycker om, som t.ex. ett djur, någon maträtt eller något man tycker om att göra.
Man kan också säga sitt namn och ett djur man skulle vilja vara. Det kan leda till intressanta diskussioner.
Om man har en pinne att skicka runt i ringen kan man låtsas att det är en trollstav. När man säger sitt namn visar man samtidigt en rörelse så får övriga gissa vad trollstaven ska föreställa. Kanske ett metspö eller en kikare?
En annan variant är att säga sitt namn och sedan göra en rörelse som alla andra ska härma.

Har man en boll kan ken som leder leken (Micke) säga "Jag heter Micke, vad heter du?" och lämnar över bollen till personen som sitter sidan om sig. Den som får bollen (Stina) svarar, "Jag heter Stina, vad heter du?". Så fortsätter man hela ringen runt.

För att göra det lite extra roligt kan man börja leken med att viska till varandra första varvet, sedan göra samma sak, med lite högre volym, nästa varv. Då får man dessutom repeterat alla namnen.

Sedan kan man även rulla bollen till varandra fram och tillbaka i ringen och säga på samma vis. "Jag heter Micke, vad heter du?". Det gäller bara att se till att alla fått bollen.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Musikaliska hatten

Material
  • Hatt (eller något annat att skicka)
  • CD-spelare
Kategori
Betyg 3.41/90

Beskrivning
Alla deltagare sitter i en ring på golvet bakom varandra (vända åt samma håll så man ser personen framför sig i nacken).
En person i ringen har en hatt på huvudet. Ledaren sätter igång musik på en CD eller bandspelare och när den börjar spela tar personen
med hatten på huvudet den av sig och sätter den på huvudet på personen framför sig i ringen, så fortsätter man i ringen tills ledaren stänger av musiken.
Den som har hatten på huvudet då är utslagen eller får göra något uppdrag.

Det går givetvis att göra leken utan en hatt. Det går bra med vadsomhelst
Läs eller lämna kommentarer (7)

Bästa stolen

Material
  • En stol till varje deltagare
Kategori
Betyg 3.40/28

Beskrivning
Deltagarna sitter på stolar i en ring. En person inleder leken genom att säga, "Min stol är bra, men Kalles är bättre". Då byter dessa båda stolar. Sedan säger Kalle, "Min stol är bra men Stinas är bättre. Så fortsätter man tills alla fått byta stolar!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Gömma ringen

Material
  • Ring eller annat att gömma
Kategori
Betyg 3.40/20

Beskrivning
Här gäller det att vägleda ett barn att hitta en ring (eller ett annat föremål) som ni gömt i rummet. Bestäm först vem som ska vänta utanför rummet, medan ni andra gömmer ringen. Göm sedan ringen på ett ställe där den inte syns, antingen lågt i rummet (=fisk) eller högt (fågel) eller någonstans mittemellan (mittemellan).

När barnet som ska leta kommer in i rummet ska han eller hon fråga: "Fågel, fisk eller mittemellan?" och ni ska svara vilket det är som gäller. När barnet börjar leta ska ni hjälpa honom eller henne på traven med att ropa "Kallt!" när barnet är i fel del av rummet, och "Varmt!" när barnet är i någorlunda närhet av ringen. När barnet verkligen är nära ringen kan ni ropa "Det bränns!". Om ni vill kan ni ta tiden på hur snabbt var och en klarar av att hitta ringen. Bästa tid kan belönas med något, kanske just det föremål ni gömt.
Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (1)

Kejsaren av Kina

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.39/39

Beskrivning
Alla deltagare sitter i en ring. Lekledaren inleder genom att säga "Kejsaren av Kina tycker om kaffe, men inte te". Den som sitter till vänster om ledaren fortsätter med att säga något som kejsaren tycker om och inte tycker om. Man kan säga precis vad som helst.

Ledaren är den ende som vet om påståendet stämmer eller inte och ger svar om det är rätt eller fel.
Det som avgör vad som är rätt, i det här exemplet, är om det finns ett "T" i ordet eller inte. Det finns ett "T" i te men inte i kaffe, alltså gillar kejsaren inte te.

Det är förståss tillåtet att använda andra bokstäver! :)
Läs eller lämna kommentarer (0)

Sjuleken

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.39/18

Beskrivning
I denna leken får man inte säga siffran 7. En börjar räkna 1, nästa 2 osv tills man kommer till 7. Person nummer 7 säger ingenting alls utan personen bredvid fortsätter på 8. Skulle man glömma sig och säga 7 är man ute ur leken. Samma gäller således 17, 27, 37 också. Det blir riktigt intressant när man når 70-talen, då gäller det att hänga med!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Ryktet går

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.38/21

Beskrivning
Alla sitter i en ring på golvet. Ledaren viskar en mening tyst i örat på den som sitter på högra sidan, den personen ska i sin tur viska meningen till personen på höger sida och så vidare, hela vägen runt tills budskapet når den som sitter till vänster om ledaren. Denna person ska högt säga vad som viskades. Man får bara meningen viskad till sig en gång, hörde man inte ordentligt får man upprepa det man tror viskades. Det brukar sällan vara den mening som leken började med! Ganska roligt sätt att visa hur ett rykte kan förvanskas på bara kort tid.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Apan i trädet

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.37/16

Beskrivning
Deltagarna ställer sig i par. Ledaren ropar ut följande instruktioner som paren ska agera efter.

Apan i trädet Den ena i paret ställer sig rakt upp som ett träd medan den andre klänger sig om denne som en apa i ett träd.

Bröllopsparet Den ena lyfter den andre likt en brudgum som bär sin brud över trösklen.

Kycklingen Den ena ställer sig på knä med händerna i golvet och den andre sätter sig på knä ovanpå och flaxar med armarna.

Cowboyen Den ena är en häst som står på två ben och den andra hoppar upp på ryggen som en cowboy och svingar ett låtsaslasso över huvudet.

Bro En person ställer sig som en bro med händer och fötter i golvet och den andre lägger sig raklång under.

Om man vill kan det par som blir sist klara åka ur tills det bara är ett par kvar.
Bidrag från:
Ida
Läs eller lämna kommentarer (0)

Vroom

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.36/19

Beskrivning
Deltagarna sitter i en ring. En person börjar med säga "Vroom!" till sin granne, antingen höger eller vänster. "Vroomet" skickas vidare åt samma håll tills någon säger "TUT TUT" då byter "Vroomet" håll. En riktig evighetslek om man inte kör med utslagning.
Läs eller lämna kommentarer (2)

Si makarone

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.36/14

Beskrivning
Deltagarna står i ring hand i hand. Men på så vis att allas handflator ska vara vända uppåt i följande ordning. Den som står till vänster om mig lägger sin hand i min. Jag lägger min hand i grannens till höger.

När leken sätter igång ska alla säga följande ramsa i kör:

Si makaroni,
maroste maroste,
deo deo,
si si si.
Deo deo,
si si si.

En,
Två,
TRE!

En valfri person i ringen börjar leken genom att klappa sin högra hand tvärs över i handen på grannen till vänster som sedan klappar vidare till nästa och så vidare runt i ringen.
En klapp på varje ord i ramsan i takt, förutom på "si si si".

Då klappar samma person i ordningen tre gånger i följd i samma hand.

När ramsan kommer till sista ordet "TRE" kan omgången avslutas på olika sätt.

Antingen åker personen som får klappen på "TRE" ut direkt.
Eller så måste den sista klappen träffa i handen, om personen som ska få klappen hinner dra undan handen klarar denne sig och den som missade åker ut istället.

Så fortsätter leken tills det bara är två personer kvar.

De två som är kvar ställer sig axelvända med handfattning som i armbrytning.

Foten som är närmast motståndaren placeras precis jämte varandra utsida mot utsida.

Sedan sägs ramsan en sista gång och på "TRE" gäller det att få motståndaren att lyfta någon av sina fötter genom att dra eller lura denne ur balans. Den som lyfter/flyttar en fot förlorar!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Gissa ljudet

Material
  • Olika saker som låter
Kategori
Betyg 3.34/9

Beskrivning
En övning vi gjorde i lumpen som kan bli en lek. Deltagarna sitter så att de inte ser lekledaren. Ledaren gör olika ljud och deltagarna ska försöka komma på vad det är som låter. Det kan vara t ex att knacka i bordet, riva sönder papper, klippa i papper, tända en tändsticka, bläddra i en bok, spola vatten med en kran, såga, slå i en spik. Den som fått flest rätt vinner.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Tandpetsleken

Material
  • Tandpetare
  • Liten ring
Kategori
Betyg 3.34/12

Beskrivning
Alla deltagare får varsin tandpetare att stoppa i munnen så att den sticker ut och sätter eller ställer sig sedan i en ring.
En deltagare har en liten ring av något slag som hängs på tandpetaren, det fungerar med en liten gummisnodd också.
Sedan gäller det att skicka ringen från deltagare till deltagare genom att bara använda tandpetarna i munnen. Inga händer till hjälp!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Hitta handen

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.33/9

Beskrivning
Deltagarna ställer sig i ring omkring en deltagare. Den som står i mitten ska blunda, eller få en ögonbindel. De övriga kavlar upp ärmarna på sina tröjor och en person i ringen utses under tystnad att sträcka fram sin hand till personen i mitten. Den som blundar får ungefär en minut på sig att under tystnad känna på den framsträckta handen.

När en minut har gått gäller det sedan för den som blundat att öppna ögonen och försöka känna sig fram bland deltagarnas händer tills den handen som just undersökts hittas!
De övriga kan byta platser med varandra i ringen för att göra det lite svårare.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Bagarens utmaning

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.33/12

Beskrivning
Alla deltagare sitter kring ett bord.
Ta en mugg eller en kaffekopp och fyll ordentligt med mjöl, det bör vara ganska välpackat. Vänd sedan muggen upp och ner på en skärbräda eller en flat tallrik så att mjölet blir till en liten fint formad kaka. Ungefär som när man gör sandslott på stranden.
Längst uppe på kakan lägger man försiktigt en knapp, eller en vigselring eller något annat i liknande storlek.

Sedan placeras kakan mitt på bordet och deltagarna ska då i tur och ordning få skära bort bitar av mjölkakan med en matkniv, utan att föremålet på toppen ramlar av!

Som avslutning kan den som skar bort mjölet så att föremålet ramlade av få plocka upp det med munnen. Det kan bli lite kladdigt!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Kokar gröten över???

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.32/95

Beskrivning
Deltagarna sitter på stolar i en ring. En deltagare går i mitten av ringen och frågar någon som sitter "Kokar gröten över?". Om den som sitter svarar "Nej" får deltagaren i mitten gå till någon annan och fråga samma fråga. Svarar den sittande "Ja!" frågar personen i mitten tillbaka "Som vadå?". Om den som sitter då svarar "Som en ko!" måste alla byta platser genom att röra sig och låta som kor. Den som blir utan stol får fortsätta i mitten och fråga.
Läs eller lämna kommentarer (5)

Samurajen

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.28/34

Beskrivning
Deltagarna står i en ring. En person inleder leken genom att sträcka upp båda armarna i luften med händerna ihop som om man höll i ett samurajsvärd redo att gå till angrepp och samtidigt ge ifrån sig ett stridsrop, "HAAAH".

Personerna till höger och vänster om personen med låtsassvärdet över huvudet svingar så fort som möjligt med sina låtsassvärd mot dennes mage (utan att träffa) också med stridsrop "HAAAH". Då viker personen som började sin kropp fram som om svärden träffade i magen och hugger (pekar) mot någon annan i ringen med ett sista stridsrop "HAAAH".

Den person i ringen som lufthugget riktades mot sträcker sitt låtsassvärd i luften med ett "HAAAH" rop, personerna på ömse sidor i ringen svingar sina svärd mot personen mellan dem "HAAAH" - som då pekar (hugger) mot någon annan i ringen "HAAAH".

Den personen lyfter sitt låtsassvärd mot skyn och så vidare.

Så fortsätter man tills någon gör fel eller tvekar för länge, då åker den deltagaren ur leken. Så fortsätter man tills det bara är två personer kvar.

Läs eller lämna kommentarer (0)

Karusellen

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.27/41

Beskrivning
Alla deltagare sitter på stolar i en ring utom en person som står i mitten. Alla i leken får ett nummer, även den som står i mitten.
Vi säger att det är tolv deltagare som då alltså numreras från 1-12.

Leken börjar med att personen i mitten säger två nummer, t.ex 4 och 7. Då ska personerna 4 och 7 ställa sig upp, gå in mot mitten och skaka hand.
Sedan ska de sätta sig på en stol igen. Men det är inte så lätt! För medan de skakar hand kan personen som stod i mitten sätta sig på en av de nu lediga stolarna.
Samtidigt får den som sitter och har en ledig stol till höger om sig hoppa över till den! Så får de sittande fortsätta att byta till en ledig stol på höger sida runt, runt som
en karusell i full fart. Det gör det extra svårt för de i mitten som inte har någon stol att sätta sig ner.

När någon av dem tillslut lyckas sätta sig på en ledig stol får den som är utan stol säga två nya nummer!

Helfestlig, fartig lek där alla är aktiva.
Läs eller lämna kommentarer (2)

Gnistan

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.27/19

Beskrivning
Fungerar som Vroom fast i stället för att säga "Vroom" håller man varandra i händerna i ring och skickar en handtryckning vidare runt i ringen. Två handtryck byter håll.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Icke smile

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.25/8

Beskrivning
Alla ställer sig i en ring och tar varann i hand. Sen ska alla börja springa runt och säga "ABC, 123, icke smile, icke le. Icke vise tänderne" Sedan stannar alla. (Tips, det bästa är att stanna bredbent).

Nu ska en person börja med att flytta sin ena fot till kompisen brevids utan att lyfta foten från marken. Kompisen drar sin ena fot till nästa fot och så går det vidare. Tillslut kan man stå hur som helst. Och gissa vad man skrattar!

Den som ramlar eller ger upp först förlorar ända tills det finns två kvar och dom är segrarna.
Bidrag från:
Familjen Kero
Läs eller lämna kommentarer (0)

Telegram

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.23/21

Beskrivning
Fungerar som "Gnistan". Alla står i en ring och håller varandra i händerna. Någon börjar med att säga: "Jag skickar telegram till "Nisse", trycker sedan lätt till handen på den som står sidan om sig. Tryckningen skickas vidare i ringen tills den når "Nisse" som då säger att telegrammet är framme. Då får "Nisse" skicka nästa telegram till vem han vill i ringen.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Ett skepp kommer lastat

Material
  • Boll
Kategori
Betyg 3.21/24

Beskrivning
Deltagarna sitter i en ring. Ledaren håller en boll i handen och väljer en bokstav, t.ex M. Ledaren kastar eller rullar bollen till en annan deltagare och kan då säga att "Ett skepp kommer lastat med Motorcyklar". Personen som fått bollen rullar den vidare till en annan deltagare och kan fortsätta "Ett skepp kommer lastat med Motorcyklar och Mazariner". Nästa "Ett skepp kommer lastat med Motorcyklar, Mazariner och Mockasiner", osv.

En variant är att man fortsätter kedjan med sista bokstaven i varje ord. "Ett skepp kommer lastat med MotorcyklaR, RaketeR, RiS, Sirap.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Detta är en älg

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.15/14

Beskrivning
Deltagarna sitter i en ring på golvet. Ledaren har två pennor i handen, t.ex en gul och en grön. Ledaren ger först den gula pennan till personen åt höger (Emma) och säger:
"Detta är en älg". Emma tar emot pennan och frågar "En vadå?", ledaren svarar "En älg".
Emma skickar då pennan vidare till personen till höger (Elias) och säger "Detta är en älg". Elias frågar Emma "En vadå?" Emma frågar ledaren "En vadå?". Ledaren svarar "En älg". Emma säger "En älg" till Elias.

Så fortsätter man så vidare runt i ringen. Hela tiden måste frågan komma tillbaka till ledaren som ger ett svar.

När den gula pennan kommit en bit i ringen tar ledaren fram den gröna pennan och skickar den på samma vis till vänster men säger då istället att "Detta är en ko".

Det kan bli lite jobbit när de båda pennorna möts och meddelanden ska skickas åt alla håll!
När båda pennorna är tillbaka hos ledaren igen är det slut!

Vill man kan man skicka pennorna med frågorna fram och tillbaka.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Ljudsagan

Material
  • Olika saker som kan göra ljud
Kategori
Betyg 3.15/14

Beskrivning
Ledaren läser en berättelse för deltagarna. Därefter får deltagarna indelade i grupper en stund att komma på hur man på olika sätt kan sätta ljudeffekter till berättelsen med hjälp av föremål man har omkring sig.

Det kan vara med hjälp av musikinstrument, prassla med papper, knacka i bord eller vad som helst som kan sätta lite stämning till historian.

Sedan läser grupperna berättelsen för varandra och gör sina ljud under tiden.

Det går förstås också att låta grupperna skriva egna sagor!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Pin It on Pinterest