Festlekar

Sök bland lekarna
Dags för fest? Här kommer några roliga förslag på aktivteter.Bokstavsordning Ö-A.
162 lekar hittades.

Nattvakten

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.61/18

Beskrivning
Ur deltagarna väljs en eller två personer ut som vakter. Dessa får sedan lämna rummet, eller blunda. För de övriga deltagarna är statyer och ställer sig i en statyliknande position. Kanske efter ett tema om man vill (t.ex idrott).

Men ur statyerna väljs två statytjuvar ut. När dessa är bestämda får vakterna komma in och titta runt bland statyerna för att försöka komma ihåg hur de står. Sedan lämnar de rummet igen, eller blundar.

Då passar tjuvarna på att byta plats.

Sedan får vakterna titta igen och försöka komma på vilka det är som är tjuvar och inte står där det stod innan. Om vakterna inte kan gissa rätt fortsätter leken tills de har avslöjat tjuvarna.

Då väljs nya tjuvar och vakter.

Antalet vakter och tjuvar kan såklart anpassas beroende på ålder och antal deltagare.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Namnlek med ballong

Material
  • Ballong
Kategori
Betyg 3.93/93

Beskrivning
Alla deltagarna står i en ring. En står mitt i ringen med en ballong. Leken börjar med att personen i mitten säger någon av de övriga deltagarnas namn och samtidigt kastar upp ballongen i luften och stiger in i ringen. Personen som blev uppropad rusar fram och slår upp ballongen i luften igen innan den landar på marken och säger någon annans namn. Så fortsätter man tills man inte orkar längre!

Går givetvis även att utföras med en vanlig boll, då gäller det att vara snabb!
Läs eller lämna kommentarer (3)

Namnduell

Material
  • Filt
Kategori
Betyg 3.91/246

Beskrivning
Deltagarna delas i två lag som sätter sig på led på vars en sida bakom ett skynke, tex en sliten filt eller lakan. En person från vardera laget väljs tyst ut och ställer sig mitt emot varandra på endera sidan av skynket. När skynket faller gäller det att snabbast identifiera personen som står framför en genom att högt säga dess namn. Den som är snabbast vinner över sin motståndare till sitt lag.
Läs eller lämna kommentarer (3)

Namn och vers

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.37/32

Beskrivning
En snabbt ordnad sånglek är att lekledaren läser upp låtnamn och deltagarna ska sjunga refrängerna på låten. Poäng för varje rätt.

Roligt att göra i lag!

Läs eller lämna kommentarer (0)

Musikaliska hatten

Material
  • Hatt (eller något annat att skicka)
  • CD-spelare
Kategori
Betyg 3.41/90

Beskrivning
Alla deltagare sitter i en ring på golvet bakom varandra (vända åt samma håll så man ser personen framför sig i nacken).
En person i ringen har en hatt på huvudet. Ledaren sätter igång musik på en CD eller bandspelare och när den börjar spela tar personen
med hatten på huvudet den av sig och sätter den på huvudet på personen framför sig i ringen, så fortsätter man i ringen tills ledaren stänger av musiken.
Den som har hatten på huvudet då är utslagen eller får göra något uppdrag.

Det går givetvis att göra leken utan en hatt. Det går bra med vadsomhelst
Läs eller lämna kommentarer (7)

Mobil pejling

Material
  • Två mobiltelefoner
Kategori
Betyg 2.53/13

Beskrivning
Till denna lek behövs två mobiltelefoner. En deltagare gömmer den ena mobiltelefonen på ett finurligt ställe sedan ska övriga leta upp den. Man får lov att ringa upp den gömda telefonen så att den låter men det gäller att hitta den på så få uppringningar som möjligt.

Leken går att utveckla på olika sätt. Man kan arbeta i lag, begränsa antalet uppringningar osv.

Man turas om att gömma mobiltelefonen.

Läs eller lämna kommentarer (0)

Minnesstafett

Material
  • Två lådor per lag
  • Saker av samma slag att lägga varje låda
Kategori
Betyg 4.00/26

Beskrivning
Varje lag har vars två lådor som står med några meter mellan varandra. I den första finns ett urval av lite olika saker. Det måste vara exakt samma saker i alla lagens första låda. Ju äldre deltagare desto fler saker för att öka svårigheten.

Lagen ställer upp på led ytterligare några meter från den första lådan. Stafetten börjar med att ledaren säger en sak som finns i lådan. Då gäller det för första personen i båda lagen att springa fram till första lådan, hitta den sagda saken och flytta den till den andra lådan sen rusa tillbaka och ställa sig sist i ledet.

Sålångt så väl, men det blir mycket svårare när sakerna blivit flyttade fram och tillbaka mellan lådorna!

Vid ett tillfälle testade vi att säga två saker samtidigt vilket gjorde det hele mer komplicerat.


Läs eller lämna kommentarer (1)

Min mening

Material
  • Bokstavslappar eller brickor
Kategori
Betyg 3.64/45

Beskrivning
Förbered leken genom att skriva alla bokstäver i alfabetet på lappar eller använd bokstavsbrickorna i ett Alfapetspel.

Varje deltagare, eller lag om man så vill, får ta fem lappar. Sedan gäller det att skapa en begriplig mening med fem ord i där bokstavslapparna bestämmer bokstäverna som orden ska börja på.

T.ex, får man upp bokstäverna B H S P M kan man få ihop BHundar Skäller På Månen.

Man kan ha reglerna att bokstäverna måste användas i den ordning de dras eller att alla använder samma bokstäver. Det går förstås att använda hur många bokstäver man vill.

Leker man denna under jul/påsk eller midsommar kan meningarna handla om det.
Läs eller lämna kommentarer (2)

Lösenordet

Material
  • Stolar
  • Saga
Kategori
Betyg 3.49/45

Beskrivning
Till den här leken behöver man stolar och en berättelse eller saga. Om 10 personer är med i leken använder man 9 stolar. Ställ stolarna i två rader så att stolarna står med ryggstöden mot varandra. Man ska kunna gå runt stolarna medan lekledaren läser upp berättelsen.

I berättelsen väljer man ut ett ord, t.ex Rödluvan, om man läser Rödluvan och vargen. Lekledaren börjar läsa sagan från början och deltagarna börjar samtidigt gå i ring runt stolarna. Såfort lekledaren läser ordet Rödluvan ska deltagarna kvickt försöka sätta sig på en tom stol. Den som blir utan plats är ute och får ställa sig vid sidan. Då tas en stol bort och leken fortsätter tills det bara är en person kvar.

Alternativt kan man göra så att den som blir utan stol får bli den som läser sagan och den som läst får gå runt stolarna så behöver ingen bli utslagen utan leken fortsätter tills sagan är slut!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Lära känna frågor

Material
  • Frågor
  • Penna
  • Papper
Kategori
Betyg 4.10/181

Beskrivning
10 ja/nej frågor konstrueras. Alla besvarar dem med ja/nej utan att visa sina svar för någon annan. Svaren samlas in, och man räknar ut hur många som svarat ja resp. nej på varje fråga i procent; tex 26% svarade ja på fråga 1 etc...

Sedan är det dags att dela in folket i lag och låta lagen i tur och ordning gissa vad de tror; hur många som svarat ja på fråga 1? etc. Det lag som hamnar närmast rätt svar får poäng. Det lag som får flest poäng vinner!

En kul lek som gör att man lär känna varandra beroende på hurdana frågor man ställer. En rolig fråga är "Tycker du att du är snyggare än genomsnittet av dem som är här ikväll?". Variera med "intelligentare".
Bidrag från:
Anja Morell
Läs eller lämna kommentarer (8)

Lutande tornet

Material
  • Tandpetare
Kategori
Betyg 3.44/28

Beskrivning
Varje deltagare får en liten hög med tandpetare eller något liknande föremål. Leka med tändstickor är kanske inte att uppmuntra.

Först placeras tre tandpetare på varandra i en triangelformation. De bör korsa varandra så långt ut mot ändarna som möjligt.

Sedan lägger varje deltagare i tur och ordning en tandpetare var ovanpå detta i samma mönster.

Den som lägger tandpetaren som får tornet att rasa har förlorat!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Luktmemory

Material
  • Behållare med material som doftar
Kategori
Betyg 2.74/25

Beskrivning
Förbered flera små behållare med olika saker i som har en lättigenkännlig doft. Det ska finnas två exemplar av varje behållare.

Innehållet kan till exempel vara kaffe, kryddor, tvål eller liknande.

Placera sedan behållarna på ett bord och låt deltagarna försöka para ihop vilka två behållare som har samma doft!

Exempel på behållare är att göra knyten av små stuvbitar av tyg som släpper genom doft.

Tänk på att luktsinnet ofta är beroende av andra intryck som syn och känsel, därför bör det inte gå att se eller känna sig fram till rätt par!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Luffarschacksstafett

Material
  • Spelbräde
Kategori
Betyg 3.39/43

Beskrivning
Ett luffarschacksbräde (tre i rad) skapas, på papper, whiteboard eller av vad omgivningen erbjuder (3*3 rutor).

Deltagarna delas in i två lag, X och O.

Lagen ställer upp på led en bit ifrån spelbrädet. På startsignal rusar första deltagare från varje lag fram och placerar sitt lags tecken på en tom ruta på spelbrädet. Återvänder till sitt lag och växlar till nästa deltagare som gör samma sak.

Det lag som först får tre i rad vinner!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Levande charader

Material
  • Papper
  • Pennor
  • Burk
Kategori
Betyg 4.13/127

Beskrivning
Börja med att dela upp er i två lag. Sätt er lagvis en stund och skriv lappar med förslag på vad era motståndare ska försöka illustrera för varandra. Det kan vara enkla budskap typ "Jultomten fastnar i skorstenen" eller budskap av det svårare slaget, typ "En utfattig student lämnar in en lotto-rad, vinner en miljon och bjuder hela släkten till Barbados".

Sedan lägger lagen lapparna i en burk och byter burk med varandra. Första man drar en lapp, läser budskapet och börjar försöka föreställa, illustrera budskapet. Inga ord! Bara rörelser, gester, miner etc. Försök dela upp budskapet i flera delar och illustrera en del i taget. Det ger lagkamraterna en bättre chans att så småningom greppa helheten. Personen "på scenen" får naturligtvis ge positiva tecken när lagkamraterna efterhand kommer in på rätt spår.
Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (0)

Leta prylar

Material
  • Prylar!
  • Papper
  • Pennor
Kategori
Betyg 3.84/256

Beskrivning
Dela upp deltagarna i lag och utse lagledare.
Ledaren skriver upp ett gäng prylar och ger en lista till varje lagledare.
På utsatt tid ska lagen hitta så många som möjligt av sakerna på listan.
Svårighetsgraden på leken varieras genom listans innehåll.
Bidrag från:
Patrik Korp
Läs eller lämna kommentarer (0)

Lego Race

Material
  • Lego
  • Snöre
  • Pennor
Kategori
Betyg 3.77/311

Beskrivning
I denna lek går det att tävla både enskilt och i lag! Varje deltagare eller lag får bygga vars en bil av legoklossar. När bilen är klar fäster man ett långt snöre i fronten, i andra änden fäster man en penna eller pinne på vilken det går att snurra upp snöret.

När alla bilar är färdiga ställs de upp längs en startlinje, deltagarna ställer sig längs en mållinje en bit bort, snörena dras ut till sin fulla längd. När startskottet går gäller det att snabbast få bilen till sig genom att snurra upp snöret på pennan/pinnen. Det är förståss inte tillåtet att rycka bilen till sig utan den måste snurras fram hela vägen över målsnöret. Först bil över mållinjen vinner!

Går givetvis att utföras med vanliga leksaksbilar.

Läs eller lämna kommentarer (1)

Lappleken

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.00/33

Beskrivning
Man behöver 20 st lappar, på lapparna skriver man t ex tumme + axel 5 poäng, nästa lapp kind + kind 3 poäng osv sedan viker man ihop alla lappar och lägger i en hög på golvet. Sedan får gästerna parvis ta upp en lapp itaget och läsa vad som står och sedan sätter de lappen emellan och strävar tillsammans att hålla kvar så många lappar som möjligt och när de tappat den första lappen, räknar man ihop poängsumman.

Som ni förstår blir det många roliga och konstiga ställningar att skratta åt.
Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (0)

Lakrits i flaskan

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.43/44

Beskrivning
De tävlande ställer upp sig på en rad. Bind ett lakritssnöre om halsen på var och en. En decimeter framför varje tävlande placeras en tom flaska. På en signal skall de tävlande med händerna på ryggen försöka få ner snöret i flaskan.
Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (2)

Känselleken

Material
  • Skålar eller grytor
  • Saker att känna på
  • Ögonbindel
Kategori
Betyg 3.82/71

Beskrivning
Du behöver t ex kokta makaroner, kokt spagetti, tomatsoppa, potatismos, kall gröt ... + en hink med vatten och en ögonbindel.

Placera maten i olika skålar eller grytor. Sätt dem och hinken med vatten i ett rum. Bind för ögonen på den första personen och för in henne/honom i rummet. Led personen till första skålen eller grytan och tala om att "nu ska du få känna på en komocka" (=potatismos) eller "fluglarver" (=kokta makaroner) etc.

Du skriver upp vad personen tror att det egentligen är. Avsluta med att personen får tvätta händerna i vattnet.

När nästa person kommer in och får bindel för ögonen kan den förra personen vara publik. Det blir roligare ju större publiken är - och äckligare! Vinner gör förstås den som gissat rätt på flest grytor.
Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (0)

Kubbstafett

Material
  • Kubbspel
Kategori
Betyg 3.70/76

Beskrivning
Deltagarna delas in i två lag som ställer upp sig på led bakom en startlinje. Framför varje lag, en liten bit ifrån startlinjen, ställs en rad med fem kubbar upp. Kubbarna ska stå med några meters mellanrum ifrån varandra med riktning från lagen. Längst bort från lagen ställs kungen upp.

Varje lag får en kastpinne. När starten går ska den som står först i ledet kasta pinnen med ett korrekt kubbkast och försöka pricka den närmaste kubben.
Den som kastat måste sedan hämta pinnen och lämna den till den som står som nummer två och sedan ställa sig sist i ledet. Person nummer två gör samma sak och så vidare.

Om man lyckas pricka kubben så att den välter får laget flytta fram till den plats där kubben stod och försöka sig på att välta nästa och så vidare tills alla kubbar ligger ner. Det lag som välter kungen har vunnit.

Tänk på att även den som vält sista kubben man måste hämta in pinnen till sitt lag för att vinna matchen!

Tänkt på att hålla säkerhetsavstånd vid kast!


OBSDenna beskrivning är återskapad efter att jag har läst och satt samman snuttar som jag hittat här och var på nätet. En komplett beskrivning är mer än välkommen från någon som lekt denna lek! JAG VILL TESTA :)
Ska lagen flytta fram efterhand eller står man kvar vid startlinjen hela tiden t.ex? Behöver man välta kungen som avslutning? Skriv en kommentar eller skicka ett mail!

Läs eller lämna kommentarer (4)

Kryptonit

Material
  • Stenar
  • Färg
Kategori
Betyg 3.80/15

Beskrivning
Alla som någongång sett en Stålmannenfilm eller läst serien vet att Stålis är smått allergisk mot ämnet kryptonit. Det gör honom i små doser lika sårbar som en vanlig människa, eller drabbar ännu värre i större doser. Det kan man göra en lek av.

Samla ihop några stenar, eller kulor. Måla några stenar gröna som kryptonit och låt några vara som de är. Blanda sedan stenarna och göm dem under en duk.

Alla deltagare stoppar in en hand under duken och greppar en sten. Sedan räknar man till tre och drar ut händerna samtidigt. De som tagit en grön sten blir försvagade och är ute ur leken. De som tagit en vanlig sten är med på nästa runda.

Så fortsätter man tills det bara är en Stålis kvar!

Den här leken kan man variera på olika sätt, det kan vara vampyrer och vitlök på halloween, påskägg och vanliga ägg under påsken osv.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Krocketstafett

Material
  • Krocketspel med klubbor
  • klot och portar
Kategori
Betyg 2.75/12

Beskrivning
Denna lek kräver ett krocketspel.

Leken förbereds genom att krocketportarna fördelas jämnt över antalet deltagande lag. Eller antalet spelare om leken utförs individuellt. Portarna sätts i raka banor från en gemensam startlinje så att varje lag får en rad med portar framför sig från startlinjen. Längst ner på varje bana sätts en rundningspinne.

Lagen ställer sedan upp vid startlinjen med vars ett klot och klubba. När startsignalen går ska klotet slås genom lagets portar, runt rundningspinnen och tillbaka genom portarna igen över startlinjen.

Laget som lyckas korsa startlinjen först vinner!

Lagmedlemmarna slår klotet med en förutbestämd turordning eller varannan gång om det är par.

Det går såklart att göra mer avancerade banor, eller låta lagen krocka bort de andra lagens klot och så vidare för att göra det mer spännande.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Kortleken

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.00/28

Beskrivning
Lekledaren har två kortlekar. För varje värde på korten bestäms en kroppsdel (ex : fot, näsa, hand, mage, rygg, armbåge..). Lekledaren drar två kort och läser upp vilka kroppdelar t.ex. "näsa mot mage" som de motsvarar. Nu gäller det för varje lag att plocka fram två personer som kan uppfylla kravet. Lekledaren kontrollerar att kroppsdelarna verkligen rör vid varandra och placerar ett av de dragna korten mellan dem. Om två personer redan är med i "konstruktionen" men kan uppfylla kravet får de självklart göra det. Det är alltså inte nödvändigt att plocka in fler deltagare om man inte vill. Det laget som tappar ett kort eller ger upp förlorar.
Bidrag från:
Ulrika Malmgren
Läs eller lämna kommentarer (0)

Kontokortsleken

Material
  • Plastkort eller spelkort
Kategori
Betyg 3.72/11

Beskrivning
Tag ett styck plastkort, ex Visa goldcard (fast lånekortet eller ett spelkort går också bra och är mindre kinkigt än ett pajat kontokort) sätt eder sedan i en ring ganska nära varandra.

Med munnen suger sedan förste man fast kortet mot sina läppar. Nu gäller det att utan några fingrar eller händer förflytta kortet runt runt i ringen mellan alla deltagarna så många varv det går. Kräver bra samarbete och inte minst god lungkapacitet. Jag föredrar att sitta kille-tjej-kille-tjej etc men det är upp till var och en att bestämma!
Läs eller lämna kommentarer (1)

Kom i tid

Material
  • Tidtagarur
Kategori
Betyg 3.91/67

Beskrivning
Lägg ut en bana som deltagarna ska ta sig fram på. Det spelar ingen roll om den är lång eller kort eller hur den ser ut. Deltagarna får själva välja om de vill gå eller springa, för utmaningen här är inte att komma först eller vara snabbast utan punktligast.
Först får deltagarna ta sig runt banan en gång på tid. Alla kan starta samtidigt eller enskilt. Tiden skrivs ner i ett protokoll efter målgång. Sedan ska deltagarna få ta sig runt samma bana en andra gång på tid. Nu är utmaningen att komma i mål så nära den första tiden som möjligt!

Deltagarna får så klart inte att ha med sig en klocka när de tar sig runt.
Det går att göra många varianter på denna lek. Man kan cykla, simma, klättra, blåsa upp ballonger eller göra något annat. Det spelar ju ingen roll vilka förutsättningar man har. Alla har lika stor chans att lyckas bra!
Läs eller lämna kommentarer (1)

Pin It on Pinterest