Gympasal

Sök bland lekarna
Lekar som passar bara att använda i gympasalen. De går givetvis att leka på andra ställen med.I betygsordning bäst sist.
226 lekar hittades.

Boll prick

Material
Kategori
Betyg 3.53/15

Beskrivning
Deltagarna delas in i två lag som ställer upp sig längs kortsidorna på varsin sida. Alla deltagare har en boll i händerna.
Ledaren står på kanten vid mittlinjen och rullar en boll långsamt tvärs över planen. Det gäller för deltagarna att pricka bollen medan den rullar.
Bidrag från:
Pia
Läs eller lämna kommentarer (0)

Lappleken

Material
  • Mössor eller resårgummiband
  • Lappar
  • Ev. spegel
Kategori
Betyg 3.53/21

Beskrivning
Detta är en samarbetsövning för läskunniga barn i vilken det behövs mössor eller resårgummiband samt lappar. Till variant 1 behövs även stora speglar.

Leken förbereds genom att ledaren skriver frågor och/eller uppmaningar på lapparna. Bäst blir det om uppmaningarna har i olika färger på texten.

Variant 1 med speglar
Barnen blir indelade i grupper, ca 5 i varje grupp. Varje barn får en lapp satt i mössan/resårbandet med ett spegelvänt ord som tillsammans bildar en fråga. Sedan ska de i gruppen bilda rätt fråga genom att laget framför en spegel ställer sig i rätt ordning. Barnen får inte prata med varandra. Sen kan man byta så barnen får en ny fråga.

Exempel på fråga: "Hur många dagar har Mars?" eller "Vilken färg har frökens tröja?"

Variant 2 utan speglar
Samma grupper. Man ger barnen en ny lapp i pannan med ett ord som tillsammans bildar en uppmaning. Utan att prata ska barnen ställa sig rätt ordning visa ledaren och sedan utföra uppmaningen. Efter de gjort uppmaningen kan man fråga någon i gruppen vad som står på allas lappar inkl ens egen, fortfarande får de inte prata. Exempel på uppmaning: "Kryp sakta till ett fotbollsmål". Eller "Klättra upp i en ribbstol"

Variant 2 svårare
Dela slumpvis ut uppmaningslapparna till alla barnen. De olika uppmaningarna ska ha olika färger på texten. Nu ska barnen dels hitta sitt lag och dels ställa sig i rätt ordning samt att göra uppmaningen. Fortfarande utan att prata. Så man måste hjälpa kompisarna hitta rätt lag och hoppas att nån hjälper en själv för att kunna börja på utmaningen.
Bidrag från:
Paula Roslund
Läs eller lämna kommentarer (1)

Tysta tåget

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.53/28

Beskrivning
Efter en gympalektion med mycket fart i kan det vara skönt att varva ner med en lugn aktivititet.

Alla deltagarna lägger sig med magen mot golvet och blundar. Där får de ligga en stund och koppla av, kanske lyssna på lite lugn musik. Efter en stund går ledaren tyst fram till en person och väcker denna genom att knacka personen på axeln. Deltagaren får krypa mellan fötterna på ledaren, ställer sig bakom och lägger händerna på ledarens axlar eller rygg. Båda smyger tyst vidare till ännu en deltagare som man väcker, även denna person får krypa mellan benen på de två i tåget och hakar på sist, dessa tre väcker ännu en osv. Till sist så har alla krypt genom bentunnlen och man kan tåga ut tyst i samlad trupp ur gympasalen.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Slottstriden

Material
  • Boll
Kategori
Betyg 3.53/786

Beskrivning
Till denna lek behöver man en fotboll.

Dela upp deltagarna i två lag där det enda laget bildar en ring, vända utåt med en "kung" i mitten. Det andra laget står utspridda utanför ringen och tilldelas fotbollen.

Utelaget ska anfalla och försöka att kasta in fotbollen i ringen, antingen över muren eller genom den. Försvararna försöker förhindra det hela men får inte släppa taget om varandras händer. Kungen kan också stoppa bollen och kan ut den igen.

Om bollen nuddar marken inne i ringen så har anfallarna lyckats att inta slottet och då får laget byta plats.

Den som kastar in bollen så att den nuddar marken blir nästa kung. (Om den som kastar in bollen redan varit kung så får den välja någon annan
av deltagarna.)
Bidrag från:
Lara W
Läs eller lämna kommentarer (14)

Axelboll

Material
  • Boll
Kategori
Betyg 3.54/11

Beskrivning
Alla deltagare samarbetar två och två.
Ett par börjar genom att ställa sig sida vid sida och klämmer bollen mellan sina axlar.

Deltagarna ur ett annat par ställer sig på ömse sida om bollen och försöker klämma fast den mellan sina axlar och tar på så vis över bollen.

Nästa par fortsätter på samma sätt och så vidare.

Det finns olika sätt att göra utmaningar av detta.
Se hur många överlämningar som hinns med innan bollen trillar i golvet.
Prova med olika typer av bollar.
Prova att klämma fast bollen mellan huvud, höft.
Se hur många överlämningar som hinns med under en begränsad tid.

Prova gärna att se till att det ändras i paren också för att alla ska få möjlighet att samarbeta.
Kanske genom att övriga deltagare ställer sig i två led och de som står först i varje led blir ett par.
Är leden olika långa byts paren automatiskt.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Freesbee golf

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.54/24

Beskrivning
Varje deltagare har vars en freesbee med vilken man ska träffa ett förutbestämt mål, t.ex en flaggstång eller liknande. Samma grundprincip som för vanlig golf. Det gäller att använda så få kast som möjligt och den vars freesbee landar längst från målet börjar varje omgång.

Fungerar bra som parspel men även i lag. I lagspel kan man kasta i turordning. Alla i laget måste få kasta innan man börjar på ny omgång.

Läs eller lämna kommentarer (1)

Hinderhoppgatlopp

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.55/13

Beskrivning
Deltagarna sätter sig på marken, två och två mot varandra med utsträckta ben, så att fotsulorna rör vid varandra.
Det måste vara ett jämnt antal deltagare.

Paren sitter på linje med någon meters mellanrum mellan varje par. På så vis bildar deltagarna som en gata med korsliggande "benhinder". Paren numreras från 1 i ordning. Leken börjar med att ledaren säger ett nummer, t.ex. "7".

Det sjunde paret reser sig då genast upp och springer "gatan" ner, hoppandes över benen. När de nått slutet springer de tillbaka på vars en sida bakom ryggarna längs alla paren (längs "utsidan" ) så fort de kan.
När de löpt hela vägen förbi alla par vänder de tillbaka in på "gatan" och hoppar över så många ben de behöver för att komma tillbaka till sin utgångsplats, då sätter de sig ner igen.

Den som kom först tillbaka till sin plats vann rundan. Lekledaren ropar ut ett nytt nummer så fortsätter man tills ingen orkar mer!

Det går även att låta flera par springa samtidigt
för att få ett högre tempo i leken, men se upp så ingen ställer sig upp mitt framför några som kommer springande!

Läs eller lämna kommentarer (1)

Kapten

Material
Kategori
Betyg 3.55/16

Beskrivning
Deltagarna delas in i två lag. Om man leker i en gymnastiksal ställer sig lagen längs varsin kortsida. Mitt i salen ställs två stolar eller plintar med ett mellanrum av ungefär en meter från varandra. De ska föreställa ett smalt sund.

Varje lag utser sedan en som ska vara skepp och en som ska vara kapten. De som ska vara skepp får ögonbindlar.
Kaptenerna ska sedan, endast med hjälp av sina röster, styra sina skepp genom sundet, utan att kollidera med något eller någon!

Den som är kapten får inte röra sig över kortlinjen utan står still bakom. Den kapten som får sitt skepp genom sundet först vinner ett poäng till sitt lag. Krockar skeppen med varandra får ingen poäng.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Tågstafett

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.55/29

Beskrivning
Deltagarna ställer upp på ett led. Förste man springer en iförväg utstakad bana. När han kommer tillbaka hakar nummer två på och båda springer banan, när de kommer tillbaka hakar nummer tre på och alla tre gör banan etc. Vinnare är det lag där alla sprungit sträckan. Men det behöver inte vara slut förrän alla sprungit lika många sträckor, alltså när sisteman har hakat på och sprungit sin första runda släpper man av första man medan resten fortsätter.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Gladiatorerna

Material
  • Sköldar av kartong
  • Gymnastikredskap till bana och skydd
  • Mjukboll
  • Hopprep
  • Mjukmatta
Kategori
Betyg 3.55/31

Beskrivning
Gör en sköld av kartong (jag klippte ut och klistrade två kartongbitar på varandra). Gör gärna fler på en gång, för de går så småningom sönder. I mitten av skölden klippte jag ut ett hål med handtag.

Sedan bygger man en bana att springa runt gympasalen. Fram med plintar och olika slags hinder, men bygg också skydd för de som springer (t.ex. plintar med matta lutande emot).

Ett innelag och ett utelag.
Det gäller för GLADIATORN att kasta ut bollen och sen försöka ta sig runt banan utan att innelaget, som tar mjukbollen, hinner bränna honom/henne. För dem gäller det alltså att passa runt bollen tills man får läge att kasta på gladiatorn som använder skölden som skydd och de andra grejer som är utsatta som skydd.
Jag brukar markera i mitten på salen ett område med hopprep där man inte får gå över om man är utelag (förutom när man måste hämta bollen), där måste utelaget annars stå innanför och kasta.

För varje gång gladiatorn blir bränd får utelaget en poäng, men man fortsätter springa ända tills man går i mål (där brukar jag ha en stor mjukmatta där man får kasta sig). Sen räknar man poängen. Varvning - utan att blir bränd - ger två poäng, t.ex.

Kanske låter krångligt, men det är det inte!
Tänk er bara som en vanlig brännbollsbana med hinder och skydd (av redskapen) och en mjukboll + hopprep att markera med.Man kan naturligtvis köra utan sköld. Jag brukar göra så att en gladiator kastar ut bollen, sen springer två samtidigt - med varsin sköld.

Hoppas ni förstår!
Bidrag från:
Pelle
Läs eller lämna kommentarer (0)

Klapp klapp spring

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.56/18

Beskrivning
Denna leken kan närmast beskrivas som en blandning av Snappa vanten och Duck duck goose.

Deltagarna delas in i två grupper som ställer upp sig på två linjer långsides varandra med ett par meters mellanrum. Hur stort mellanrummet är får anpassas efter ålder och situation. Grupperna står vända med ansiktena mot varandra.

Leken inleds med att alla deltagare i ena gruppen håller fram sina händer i midjehöjd med handflatan upp.

Den som står längst åt höger i andra gruppen löper diagonalt över mellanrummet till den som står i ytterpositionen i motståndargruppen.

Löpningen fortsätter längs med hela gruppen. Den som springer ska klappa i båda händerna på tre valfria personer i motståndarlinjen.

Vid tredje klappen vänder löparen tillbaka mot sitt lag så fort som möjligt. Den person som fick den tredje klappen måste springa ikapp löparen och försöka kulla denne innan den når tillbaka till sitt lag.

Om löparen hinner tillbaka utan att bli fångad, vinner man över motståndaren till sitt lag och båda ställer sig sist i löparens lag.

Om löparen blir kullad kan man göra på två sätt.
Antingen göra att jakten vänder och den som jagades blir jagad tills någon hinner till sitt hem lag.

Eller att jakten avbryts och löparen får följa med och ställa sig sist i motståndarlaget.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Katten, mössen och osten

Material
  • Något som kan vara osten
Kategori
Betyg 3.57/21

Beskrivning
En deltagare utses att vara katt och två eller tre andra blir mössen. Övriga deltagare ställer sig i en stor cirkel, hand i hand, med sträckta armar.

Katten startar leken i mitten av cirklen och får under lekens gång inte röra sig utanför den. Mitt i ringen, tillsammans med katten, läggs en sak som ska vara osten. Det kan vara en halsduk, ärtpåse eller liknande. Mössen startar utanför cirklen och de vill givetvis ta osten.

Mössen får röra sig in och ut ur cirklen mellan deltagarna i ringen hur mycket de vill medan de ska försöka stjäla osten som katten bevakar.

Beroende på hur många som är med och leker kan man bestämma om det räcker att mössen lyckas komma åt osten eller om de också måste ta osten ur cirklen.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Bollkamp

Material
  • Massor av bollar
  • Gymnastikbänkar
Kategori
Betyg 3.57/37

Beskrivning
Lämpar sig bäst i en utrustad gymnastikhall. Deltagarna får vars en gymnastikboll och delas upp i två lag som ställer upp på vars en sida längs salens kortsidor.
Om man vill kan man lägga gymnastikbänkar längs kortlinjerna som en "mur". Bänkar gör det också möjligt att anpassa längden på spelplanen för yngre deltagare.
I mitten av salen placeras en större boll.

På signal från ledaren gäller det för lagen att med sina bollar träffa bollen i mitten så att den rullar över till motståndarnas sida. Vinner gör det lag som får mitt-bollen att rulla över hela vägen till motståndarlaget. Man kan även tidsbegränsa leken och förlorar gör då det lag som efter slutsignalen har mittenbollen på sin sida.

En annan sak man kan lägga till är att varje lag utser två insamlare, personer som får röra sig inom området i mitten. Deras uppgift är att samla in lösa bollar på sin planhalva och lämna över till sina lagkamrater.
Personerna i mitten får absolut inte röra mitt-bollen eller själva kasta bollar mot den.
Insamlarna hjälper till att hålla tempot uppe i leken.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Hela havet stormar ännu mer!

Material
  • Stolar
Kategori
Betyg 3.57/7

Beskrivning
Till den här leken behöver man lika många stolar eller pallar som det finns deltagare med i leken. Alla deltagare har varsin stol och placerar sig huller om buller över hela golvet. Alla deltagare utom en sätter sig på en stol. Den som inte sitter går en bit bort från den lediga stolen.

Sedan ska den stående deltagaren försöka sätta sig på en ledig stol men de övriga deltagarna gör detta svårt genom att hela tiden byta platser så fort det blir en ledig stol nära.
När deltagaren utan stol lyckas sätta sig får någon annan ta över.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Pilatesvolley

Material
  • Volleybollnät
  • Pilatesboll
Kategori
Betyg 3.58/14

Beskrivning
Spänn upp ett volleybollnät. Dela in deltagarna i två lika stora lag. Spela "volleyboll "med en stor pilatesboll. Regelutrymmet är generöst. Bollen får studsa i marken innan den med alla medel tjongas över nätet till motståndarsidan.

Antalet tillåtna studsar och passar kan man variera beroende på åldern på deltagarna.

Sommarfritidslek från 2012
Bidrag från:
Robert Kjellander
Läs eller lämna kommentarer (0)

Röra leken

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.59/10

Beskrivning
Ledaren säger till deltagarna att "Röra trä!". Då ska alla lägga handen på något av trä. Om ledaren säger "Röra sten" måste alla nudda vid något av sten "Röra rött!" = något rött osv.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Bläckfisken

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.59/12

Beskrivning
Ett barn börjar leken som bläckfisk och sitter på knä mitt i ett avgränsat lekområde. De övriga får röra sig fritt inom lekområdet och ska försöka komma så
nära bläckfisken som möjligt utan att bli tagna.

Blir man tagen så väljer man mellan att bli bläckfisk eller sjögräs.

Väljer barnet bläckfisk så sätter det sig intill den befintliga bläckfisken och hjälper till att ta därifrån. På så vis växer sig bläckfisken större och större.

Väljer man att vara sjögräs sätter man sig var som helst inom lekområdet och tar därifrån. De som sedan blir fångade av sjögräs får också välja vad de vill vara.

Så fortsätter man tills det bara finns en kvar som då vunnit och börjar som
bläckfisk i nästa omgång.
Bidrag från:
Helena
Läs eller lämna kommentarer (0)

Evolutionsleken

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.59/120

Beskrivning
En duell lek där striderna avgörs med hjälp av "sten sax påse".
Alla deltagarna börjar som ynkliga kycklingar, hoppar omkring på huk och piper. När man stöter ihop med en annan kyckling gör man sten, sax, påse för att avgöra vem som går upp till nästa nivå. Vinnaren i duellen "utvecklas" till en höna och flaxar omkring med armarna och låter som höna [b'waaak, b'waaaak].
När två hönor stöter ihop blir det en ny duell där vinnaren "utvecklas" till en "super tocke". Tocken hoppar vilt omkring och galer "Kuckelikuuu!". När två tockar möts upprepas duellmomentet och vinnaren där uppnår det slutgiltiga stadiet. Denne står still, stolt som en romersk hjältestaty och inväntar de övriga.

Ett tips från Annakarin är att lägga till ett Ägg stadium från början så får man ett utvecklingssteg till!

Läs eller lämna kommentarer (6)

Svansjakt

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.59/17

Beskrivning
Alla lekens deltagare får vars ett tygband, snöre eller något annat som kan användas som svans. Tygbandet fästs i byxorna så att det sitter fast men ändå lätt kan ryckas loss. Sen gäller det att ge sig ut och fånga in så många av de andras svansar man kan utan att ens egen svans blir ryckt. Lekledaren kan dela ut nya svansar till de som blivit av med sin så långt det är möjligt. När alla svansar är slut räknar man fångsten, flest vinner.

På en jujutsu uppvärmning körde vi denna leken men med våra bälten som svansar. Blev man av med sin bältes svans fick man först genast tillbaka sin svans men sedan göra 10 armhävningar eller situps innan man fick stoppa tillbaka sin svans och ge sig in i leken igen. En rolig uppvärmning.

Läs eller lämna kommentarer (1)

Kvickrot

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.60/35

Beskrivning
Alla deltagare utom en eller två lägger sig huller om buller i en enda stor hög och håller fast i varandra där det går så gott det går. Sedan är det upp till de som inte ligger i högen att dra loss deltagare efter deltagare ur högen. Man får hålla fast så mycket man vill. De som blivit dragna ur högen får gärna hjälpa till att reda ut härvan. Beroende på hur stora och starka deltagarna är får man anpassa nivån.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Minutboll

Material
  • Boll
  • Gymnastikbänkar
  • Ärtpåsar
  • Tidtagarur
Kategori
Betyg 3.61/416

Beskrivning
Gymnastiksalen delas i fyra lika stora rutor med hjälp av några bänkar ställda som ett kors. Deltagarna delas in i fyra lag som tar varsin ruta i besittning. Varje lag får sedan en hög med ärtpåsar. Lika många ärtpåsar i varje lags hög.

Ledaren står sedan redo med en tidtagare och en boll. Leken börjar genom att ledaren slänger in bollen i något lags ruta och startar tidtagningen. Då gäller det för det laget att snabbt göra sig av med bollen genom att slänga in den i något annat lags ruta och så fram och tillbaka. För det lag som har bollen i sin ruta när en minut har gått förlorar en ärtpåse.

Så fortsätter man tills något lag är av med alla sina ärtpåsar eller tills det bara är ett lag med ärtpåsar kvar.

Denna lek har också kallats Eldklotet.
Läs eller lämna kommentarer (11)

Släppkäpp

Material
  • En käpp
Kategori
Betyg 3.62/117

Beskrivning
Två personer står mittemot varandra med den egna högerfotens utsida mot den andres. De håller i varsin ände av en käpp som är ungefär 30 cm lång.
Nu gäller det att, utan att flytta högerfoten, få den andra personen ur balans eller att släppa käppen. Vänster fot får man röra hur man vill.

Detta är en gammal lek som man tror har anor sedan vikingatiden.

Bidrag från:
Micke Björklund
Läs eller lämna kommentarer (1)

Krabbfotboll

Material
  • Boll
  • 2 mål
  • Lagband
Kategori
Betyg 3.62/131

Beskrivning
Deltagarna delas in i två lag. Varje lag har ett mål (modell större bandymål). I krabbfotboll får man inte springa upprätt utan måste förflytta sig genom att gå på alla fyra (händer och fötter) med ryggen mot golvet. Det går utmärkt att spela med en badboll annars fungerar en mjukboll bra. Poäng för varje mål.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Blåsstafett

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.62/8

Beskrivning
Lagen sitter gränsle på vars en bänk. Bänkarna ställs mot varandra så lagen sitter öga mot öga. Är det fyra lag med i leken kan bänkarna ställas som ett + tecken. När leken ska börja blundar alla och på given signal blåser sista personen på bänken lagkamraten framför sig i nacken, blåsningen skickas vidare fram genom laget till den som sitter först.

När den når fram springer förstamannen iväg och rundar alla bänkar medurs. Undertiden som han springer flyttar resten av laget fram på bänken för när förstamannen åter sätter sig ner, nu sist, så börjar han en ny blås sekvens.

Vinnande lag är det som lyckats får runt alla sina deltagare förståss.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Sno en boll/skydda din boll

Material
  • Bollar till alla
  • Koner till avgränsning
Kategori
Betyg 3.63/102

Beskrivning
Alla deltagarna rör sig inom ett ganska litet, väl markerat område med vars en boll vid fötterna. En person är utan boll. När leken börjar ska personen utan boll försöka ta en av sina kompisars boll. Man får endast använda sina fötter på sedvanligt fotbollsmaner. Den som blir av med sin boll får försöka ta någon annans. Borde kunna fungera lika bra med basket och innebandy.

En variant är att låta en person vara jagare vars mål är att peta ut de övriga deltagarnas bollar utanför det markerade området. Om bollen kommer utanför området kan man antingen vara utslagen eller få hämta sin boll och vara med igen.

Läs eller lämna kommentarer (1)

Pin It on Pinterest