Gympasal

Sök bland lekarna
Lekar som passar bara att använda i gympasalen. De går givetvis att leka på andra ställen med.Bokstavsordning A-Ö.
226 lekar hittades.

Gladiatorboll

Material
  • Gymnastikbänkar
  • Plintar
  • Mjuka bollar
  • Ärtpåsar
  • Tidtagare
Kategori
Betyg 4.04/80

Beskrivning
Börja med att placera två bänkar brevid varandra vid kortsidan av gympasalen. Sätt sedan ut två plintar längst med långsidan, i mitten av
gympasalen (En plint på varje sida av salen). Tänk på att inte placera plintarna för nära väggarna för barnen ska kunna springa både mellan plintarna som på utsidan.
Kasta sedan ut många ärtpåsar vid den kortsida av hallen där bänkarna inte står. Sen slänger man ut så många mjukbollar man känner för (jag använder rätt många).

Dela in barnen i två lag.

Ena laget (utmanarna) ställer sig i två led bakom bänkarna vid korsidan av hallen. Deras uppgift är att personerna först i leden ska springa från ena kortsidan till den andra för att hämta en ärtpåse och ta med sig den utan
att bli träffad av "Gladiatorernas" bollar. Blir man träffad så lämnar man tillbaka ärtpåsen, om man har någon och ställer sig sist i det led man just lämnat. Nästa person får inte börja springa förrän den som redan springer har kommit tillbaka bakom bänken.

Det andra laget (Gladiatorerna) ska ha en personen på varje plint som har i uppgift att kasta bollar på de utmanare som försöker ta sig förbi för att
hämta en ärtpåse. Eftersom det bara är en person åt gången på plintarna så har de andra Gladiatorerna i uppgift att hämta bollar åt de som sitter på plintarna.
Byt Gladiator som sitter på plinten ganska ofta, jag brukar blåsa i pipan efter 30 sekunder, då hoppar de på plintarna snabbt ner och någon ny hoppar upp, men leken stannar inte för att Gladiatorerna byter plats på plinten så det gäller att byta snabbt.

Efter ca 5 minuter så byter lagen plats så att Utmanarna blir Gladiatorer och vice versa. Det lag som fick flest ärtpåsar vann.

Man kan göra en hel del ändringar på den här leken om man vill t.ex så kan barnen få vara fri på händerna för att kunna skydda sig, man kan ställa ut skydd att gömma sig bakom m.m.
Bidrag från:
Mikael Fredriksson
Läs eller lämna kommentarer (2)

Gladiatorerna

Material
  • Sköldar av kartong
  • Gymnastikredskap till bana och skydd
  • Mjukboll
  • Hopprep
  • Mjukmatta
Kategori
Betyg 3.55/31

Beskrivning
Gör en sköld av kartong (jag klippte ut och klistrade två kartongbitar på varandra). Gör gärna fler på en gång, för de går så småningom sönder. I mitten av skölden klippte jag ut ett hål med handtag.

Sedan bygger man en bana att springa runt gympasalen. Fram med plintar och olika slags hinder, men bygg också skydd för de som springer (t.ex. plintar med matta lutande emot).

Ett innelag och ett utelag.
Det gäller för GLADIATORN att kasta ut bollen och sen försöka ta sig runt banan utan att innelaget, som tar mjukbollen, hinner bränna honom/henne. För dem gäller det alltså att passa runt bollen tills man får läge att kasta på gladiatorn som använder skölden som skydd och de andra grejer som är utsatta som skydd.
Jag brukar markera i mitten på salen ett område med hopprep där man inte får gå över om man är utelag (förutom när man måste hämta bollen), där måste utelaget annars stå innanför och kasta.

För varje gång gladiatorn blir bränd får utelaget en poäng, men man fortsätter springa ända tills man går i mål (där brukar jag ha en stor mjukmatta där man får kasta sig). Sen räknar man poängen. Varvning - utan att blir bränd - ger två poäng, t.ex.

Kanske låter krångligt, men det är det inte!
Tänk er bara som en vanlig brännbollsbana med hinder och skydd (av redskapen) och en mjukboll + hopprep att markera med.Man kan naturligtvis köra utan sköld. Jag brukar göra så att en gladiator kastar ut bollen, sen springer två samtidigt - med varsin sköld.

Hoppas ni förstår!
Bidrag från:
Pelle
Läs eller lämna kommentarer (0)

Gravida ormen

Material
  • Mjukbollar
Kategori
Betyg 3.35/26

Beskrivning
Deltagarna delas in i grupper om fyra personer. Grupperna bildar led som ställer upp längs en startlinje.

Varje grupp får tre mjukbollar. Mjukbollarna ska klämmas mellan lagmedlemmarna i ledet och ska stanna kvar där (mellan rygg och mage) utan att någon använder händerna, så det gäller att stå tätt!

Leden ska sedan vid startsignal röra sig framåt en bana eller en sträcka utan att tappa bollarna. Skulle någon boll ramla i golvet eller händer användas måste den som stod först ställa sig sist innan ledet får fortsätta!
Ledet som kommer först i mål vinner ära och berömmelse.

Mjukbollarna kan bytas ut mot ballonger eller annat!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Gränsbrännboll

Material
  • Mjukboll
  • Gymnastikbänkar
Kategori
Betyg 3.89/82

Beskrivning
Även kallad spökboll. Deltagarna delas upp i två lika stora lag. Gympasalen delas upp i två stora planhalvor, avgränsade med en mittlinje. Dessutom ska det finnas två smala remsor, längs kortsidorna av de stora områdena. Lagen tar vars en planhalva i besittning och utser ett "spöke" som skickas över till den smala remsan bakom motståndarlaget.
Det går att dela av spelplanen medhjälp av gymnastikbänkar.

Ledaren släpper in en mjukboll på planen och spelet kan börja. Målet är att träffa motståndarnas spelare genom att kasta bollen på dem (dock inte spökena i de smala områdena!). Blir man träffad är man bränd och får snabbt springa över till "spökremsan". Bollen måste träffa utan att studsat i marken eller väggen för att gälla som bränning. Träffar i huvudet gills inte. Den som blir bränd först i varje lag byter plats med "spöket" men alla brända därefter stannar kvar i "spökremsan".

Spökenas uppgift är att hjälpa kompisarna som är kvar på planen genom att snappa upp bollar som rullar genom motståndarnas planhalva. Spökena får också försöka träffa motståndare med bollen, det går att passa bollen över till ett spöke som har bättre läge att träffa en motståndare. De lag som först lyckas göra alla motståndarna till spöken har vunnit.

Man kan variera leken genom att göra det tillåtet att skydda sig med händerna (lättare) eller släppa in fler bollar på plan (svårare).

Det går även att minska på spelytan för att få upp tempot i spelet! Lättast att göra om man använder bänkar som avgränsare.
Läs eller lämna kommentarer (3)

Gympa bingo

Material
  • Blandade gymnastikredskap
  • Bingobrickor
  • Pennor
Kategori
Betyg 3.86/29

Beskrivning
Grundprincipen här är vanligt bingospel. Ledaren förbereder bingobrickor till deltagarna enligt klassisk modell. Sedan riggas gymnastiksalen med massor av olika övningar, allt från skjuta basket, studsa boll, gå balans, hoppa på ett ben, ju fler övningar desto roligare! Stället där en övning är markeras med en vanlig kon. Under konen ligger ett papper med en beskrivning av vad det är för övning (tex studsa basketboll tio gånger) samt ett bingo nummer.

Deltagarna kan med fördel delas in i grupper, varje grupp får en bingobricka och en penna. Grupperna ställer sig vid en övning och väntar på start. När signalen lyder lyfter dom på konen, kollar vad dom ska göra, gör övningen och kryssar numret på sin bingobricka.

Ibland kanske dom kommer till en övning vars nummer inte finns på just deras bricka men då MÅSTE de ändå göra hela övningen! Inget fusk!

När en grupp fått en full bingorad ropar dom BINGO! Sen fortsätter man med två bingorader (lodrät - vågrät) och tillsist helbricka. Urkul!
Läs eller lämna kommentarer (3)

Hajarna!!!

Material
  • Stor fallskärm
Kategori
Betyg 4.15/20

Beskrivning
Till denna lek behövs en fallskärm, helst en stor.

Barnen sitter i en ring på golvet med fallskärmen utspänd emellan sig och benen under.Det är viktigt att alla håller ett ordentligt tag i fallskärmen. Fallskärmen är havet.
De som håller i fallskärmen kan röra på armarna så att havet vågas, då blir det svårare att se var hajen är.

En person kryper in under fallskärmen och är haj! Hajen ska försöka dra ner de andra i havet genom att ta tag i deras ben och dra in. Den som känner att hajen tar tag i en sträcker upp armarna och ropar hjälp! Då gäller det för badvakten (ledaren eller andra elever) att försöka rädda eleven från hajen. Lyckas hajen dra in eleven under fallskärmen blir den indragna eleven också haj. Om livräddaren lyckas rädda eleven innan den åkt under fortsätter hajen att söka nya byten. Tillslut är de flesta hajar och leken börjar om eller avslutas.

Denna lek funkar lika bra för mindre barn som för vuxna!
Bidrag från:
Cissi
Läs eller lämna kommentarer (0)

Hela havet stormar

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.41/25

Beskrivning
En lek som kräver tillgång till musik. På golvet i gymnastiksalen läggs ett lagom antal rockringar så att lekens alla deltagare utan bekymmer kan få plats i någon. En person kan utses som tagare. När musiken spelar rör man sig fritt över golvet, när musiken slutar gäller det att hitta en ledig plats i någon rockring. Personen som tar kan föröka ta de som inte hittat plats.

Samma typ av lek kan göras med stolar/pallar. Antalet stolar är en mindre än antal deltagare. När musiken stannar ska man sätta sig på en tom stol. Blir man utan är man utslagen. Efter varje gång minskas antalet stolar med en tills det bara är en person kvar som har sittplats.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Hela havet stormar ännu mer!

Material
  • Stolar
Kategori
Betyg 3.57/7

Beskrivning
Till den här leken behöver man lika många stolar eller pallar som det finns deltagare med i leken. Alla deltagare har varsin stol och placerar sig huller om buller över hela golvet. Alla deltagare utom en sätter sig på en stol. Den som inte sitter går en bit bort från den lediga stolen.

Sedan ska den stående deltagaren försöka sätta sig på en ledig stol men de övriga deltagarna gör detta svårt genom att hela tiden byta platser så fort det blir en ledig stol nära.
När deltagaren utan stol lyckas sätta sig får någon annan ta över.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Hemlig befriare

Material
Kategori
Betyg 3.74/19

Beskrivning
Två personer utses till tagare. De får kliva bort en bit och blunda så att de inte kan se vem som de övriga utser till den hemliga befriaren.
Sedan börjar man leka tagen som vanligt och om man blir tagen står man blixtstilla som förstenad. Om den hemliga befriaren då i smyg nuddar vid den tagne blir man befriad och får springa vidare igen.
Leken fortsätter tills den hemliga befriaren själv blir tagen.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Hinderhoppgatlopp

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.55/13

Beskrivning
Deltagarna sätter sig på marken, två och två mot varandra med utsträckta ben, så att fotsulorna rör vid varandra.
Det måste vara ett jämnt antal deltagare.

Paren sitter på linje med någon meters mellanrum mellan varje par. På så vis bildar deltagarna som en gata med korsliggande "benhinder". Paren numreras från 1 i ordning. Leken börjar med att ledaren säger ett nummer, t.ex. "7".

Det sjunde paret reser sig då genast upp och springer "gatan" ner, hoppandes över benen. När de nått slutet springer de tillbaka på vars en sida bakom ryggarna längs alla paren (längs "utsidan" ) så fort de kan.
När de löpt hela vägen förbi alla par vänder de tillbaka in på "gatan" och hoppar över så många ben de behöver för att komma tillbaka till sin utgångsplats, då sätter de sig ner igen.

Den som kom först tillbaka till sin plats vann rundan. Lekledaren ropar ut ett nytt nummer så fortsätter man tills ingen orkar mer!

Det går även att låta flera par springa samtidigt
för att få ett högre tempo i leken, men se upp så ingen ställer sig upp mitt framför några som kommer springande!

Läs eller lämna kommentarer (1)

Hjulet

Material
  • Koner
Kategori
Betyg 3.45/11

Beskrivning
Deltagarna ställer sig i en ring och lägger armarna om varandras axlar. Sedan ska hela gruppen i denna ringformation försöka förflytta sig längs en utstakad bana. Det kan vara slalom mellan koner eller liknande.
Extra plus om gruppen roterar som ett rouletthjul samtidigt!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Hopprepspjätt

Material
  • Hopprep
Kategori
Betyg 1.67/12

Beskrivning
Några utses till tagare, de får ett hopprep var som de knyter ihop till ringar (öglor). Sedan börjar de jaga. De som blir tagna håller ochså tag i hopprepsringen och hjälper till att fånga. Leken pågår tills alla är tagna och håller i en ring.
Bidrag från:
Pia
Läs eller lämna kommentarer (0)

Hund och katt

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 2.71/10

Beskrivning
Deltagarna delas upp i två lag, hundar och katter. Gymnastiksalen delas mitt av i två zoner, hundarna samlas längs mittlinjen på ena sidan och katterna på den andra. När lekledaren säger "-Hund!" gäller det för hundarna att kulla katterna innan de hinner nå sitt bo vid sin kortsida av salen och tvärt om när ledaren säger "-Katt!". Testa med liggande, sittande start osv.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Hunden och benet

Material
  • Ett ben
Kategori
Betyg 2.99/31

Beskrivning
Först av allt måsta man fixa en sak som skall föreställa hundbenet. Man kan exempelvis använda sig av en pinne eller linjal.
Alla deltagarna utom en som utses till hund sätter sig på knä på golvet i en stor ring. De böjer sig ner mot golvet och håller för sina ögon, medan hunden smyger bakom ringen och gömmer sitt ben bakom ryggen på en av dem.

Den som märker att hunden har lagt benet bakom sig, tar upp det och springer ett varv runt ringen och tillbaka till sin plats. Samtidigt ska hunden springa ett varv åt motsatt håll och försöka komma först till den lediga platsen i ringen. Den som kommer först, får sätta sig ner i ringen, medan den andra får ta benet och vara hund i nästa omgång.
Bidrag från:
Katarina O
Läs eller lämna kommentarer (1)

Håll golvet rent

Material
  • Bollar eller ballonger
Kategori
Betyg 3.67/12

Beskrivning
Deltagarna delas in i två lag. Lagen ställer sig på varsin halva av gymnastiksalen. Ett flertal bollar sprids ut över hela spelplanen. Använd gärna mjukbollar.

Från då startsignalen går och under 2-3 minuters tid gäller det att hålla sin sida av gymnastiksalen ren från bollar. Alltså gäller det att skicka över bollarna till motståndarnas sida så fort det går. Problemet är att de förståss gör samma sak.

När slutsignalen ljuder får ingen röra några bollar. Alla hjälps åt att räkna hur många bollar som finns på varje sida. Det lag med färst bollar på sin sida vinner.

Denna lek går lika bra att leka med ballonger! Kul på festen.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Häxi

Material
  • Kvastar
Kategori
Betyg 3.19/40

Beskrivning
Varning! Den här leken tänkte jag ut nu så den är inte testad än. Men den borde gå att genomföra. Deltagarna delas upp i lag. Varje lag får en kvast var. Lagen ställer upp på led längs en startlinje. De två första personerna i varje lag ställer sig gränsle över kvasten och håller i den som om de skulle flyga iväg. På signal springer de en utstakad bana och tillbaka till start. När de är framme hoppar personen längst fram av och personen bakom kliver ett steg fram på kvasten och nästa person ur ledet hoppar på kvasten och så springer de iväg. Så fortsätter man tills alla löpt banan två gånger. Det lag som flugit runt snabbast vinner. Om någon genomför leken tala gärna om för mig hur det gick :)

Kommentar; fick ett mail från Anna på Tallskolan i Häljarp. De hade kört Häxi leken och tyckt att den varit rolig. Så den fungerar bevisligen! Kul när en "skrivbordsprodukt" fungerar i praktiken.
Läs eller lämna kommentarer (4)

Höken och sparven

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.86/7

Beskrivning
Deltagarna står i en ring och håller varandra i händerna. Två personer väljs ut, den ena blir hök och den andra sparv. Båda får ställa sig inuti ringen och välja ett ljud var. Sedan får de varsin ögonbindel (eller blunda om man kan lita på att de verkligen kommer göra detta!).

Leken inleds genom att de båda börjar göra sina ljud. Med hjälp av ljuden ska höken försöka fånga sparven. Sparven ska försöka hålla sig undan så länge det går och de får bara röra sig inom ringen.

De måste göra sina ljud ända tills sparven är fångad!

Roliga ljud gör leken roligare!

Vid ett tillfälle när vi lekte denna glömde ett par bort vem som var vad. Båda trodde de var sparv vilket ledde till en ganska förvirrande omgång.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Jipp jipp

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.52/19

Beskrivning
Förbered leken genom att markera ett lekområde som är ca 10-20 meter långt och ca 8-10 m brett. Lekområdet ska vara delat i två lika stora planhalvor med en tydlig mittlinje och deltagarna delas in i två lag. Lagen ställer sig på varsin planhalva.

Ett lag får börja och en person ur det laget utses till tagare som skall rusa in på motståndarlagets planhalva och försöka kulla så många som möjligt och sedan ta sig tillbaka till sin egen planhalva igen. Problemet är att så fort tagaren kliver över mittlinjen till motståndarna måste denne hela tiden säga "Jipp-jipp-jipp-jipp!". Det är inte tillåtet att ta ett nytt andetag eller sluta säga "Jipp-jipp".

Alla som blir tagna blir medlemmar i det andra laget. Om tagaren slutar säga "Jipp-jipp" på motståndarnas sida blir denne istället medlem i motståndarlaget. Alla som blivit tagna innan det händer går ändå över till motståndarlaget.

Det andra laget ska förstås undvika att bli tagna men får lov att hålla kvar tagaren om de kan tills denne inte klarar säga "Jipp-jipp".

När tagaren klarat sig tillbaka till sin egen planhalva igen eller blivit tagen själv är det andra lagets tur att utse en ny tagare.

De som kliver utanför lekområdet blir självtagna.

Det lag som har alla deltagare på sin sida har vunnit.

Det går att göra en "last man standing" variant av denna, det vill säga att alla som blivit tagna är ute ur leken.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Jägarboll

Material
  • Mjukboll
  • Lagband
Kategori
Betyg 3.88/77

Beskrivning

Variant 1

Leken börjar med en tagare som med hjälp av en mjukboll ska träffa de andra deltagarna. Alla som blir träffade (huvudträff är inte giltig!) blir också tagare. Alla som tar utmärks med ett lekband. När det är fler än en tagare får bollen inte transporteras springande utan måste passas till de andra tagarna. Bollen får ej heller röra vid marken för att en bränning ska gällas. Leken pågår till det bara återstår en som blir vinnare!

Variant 2

En variant på denna lek är att dela upp deltagarna i två lag. Gymnastiksalen delas upp i två spelplaner. På vardera planhalvorna finns från början en jagare från ett lag tillsammans med resten av motståndarlaget. Alla som blir tagna går över till andra spelplanen och hjälper till med att bränna ut motståndarna. Det lag som lyckats bränna över alla motståndare först har vunnit! Krångligt? Japp, men kul! :)

Variant 3

En tredje variant är att dela upp deltagarna i fyra lag med olika färger. Deltagarna rör sig fritt i salen tills lekledaren säger en färg, tex röd, då gäller det för det röda laget att bränna så många av de andra färgerna man hinner under en förutbestämd tidsperiod, tex 1 minut. När tiden är ute räknar man ihop hur många det röda laget lyckats bränna och leken fortsätter med att de andra lagen också får tävla.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Jägargatan

Material
  • Mjukbollar
  • Lagband
Kategori
Betyg 3.88/16

Beskrivning
Jägargatan är en variant av jägarboll. I vanlig jägarboll rör deltagarna sig fritt över hela gymnastiksalen men här löper man fram och tillbaka över golvet från kortsida till kortsida.
Vid kortsidorna är man i bo och kan inte bli tagen. Där får man stanna i säkerhet i max 15 sekunder.

Två jägare börjar leken i mitten av gymnastiksalen. De som är jägare har lagband. Övriga deltagare ställer upp längs kortsidorna.
När deltagarna springer över golvet riskerar de att bli brända av mjukbollar som jägarna kastar.

Jägarna får inte springa med boll utan bollen måste passas fram.

Om man träffas får man ett lagband och blir också jägare.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Kapten

Material
Kategori
Betyg 3.55/16

Beskrivning
Deltagarna delas in i två lag. Om man leker i en gymnastiksal ställer sig lagen längs varsin kortsida. Mitt i salen ställs två stolar eller plintar med ett mellanrum av ungefär en meter från varandra. De ska föreställa ett smalt sund.

Varje lag utser sedan en som ska vara skepp och en som ska vara kapten. De som ska vara skepp får ögonbindlar.
Kaptenerna ska sedan, endast med hjälp av sina röster, styra sina skepp genom sundet, utan att kollidera med något eller någon!

Den som är kapten får inte röra sig över kortlinjen utan står still bakom. Den kapten som får sitt skepp genom sundet först vinner ett poäng till sitt lag. Krockar skeppen med varandra får ingen poäng.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Kapten Kulör

Material
  • Mattor
Kategori
Betyg 3.31/13

Beskrivning
Man börjar med att lägga ut mattor på golvet. Mattorna är båtar i olika färg. Antingen har man mattor i de färgerna eller så märkerar man färg på något finurligt sätt. Sedan står alla deltagarna i mitten av rummet. Ledaren säger sen t.ex "Alla till röda båten!". Då måste alla deltagare rusa och ställa sig på rätt båt.

Läs eller lämna kommentarer (0)

Kasa stormattan

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.82/23

Beskrivning
I en gymnastiksal finns det ofta en höjdhoppsmatta modell större och tjockare. Mattan har i regel en slät ovansida och en ruggad undersida för att förhindra att den glider iväg under aktiviteten. I denna lek ska dock mattan läggas upp och ner, så den släta sidan är mot golvet. Mattan placeras ungefär mitt på gymnastiksalsgolvet och deltagarna ställer upp på led en bit ifrån. Sedan gäller det för deltagarna att en och en ta sats och springa mot mattan, hoppa upp på den och landa förslagsvis på rumpan så att mattan glider iväg en bit. När man hoppat springer man snabbt tillbaka och ställer sig sist i ledet. Målet är att få mattan att kasa in mot väggen. Har man tur finns det två tjockmattor och då kan man två lag tävla mot varandra.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Katten, mössen och osten

Material
  • Något som kan vara osten
Kategori
Betyg 3.57/21

Beskrivning
En deltagare utses att vara katt och två eller tre andra blir mössen. Övriga deltagare ställer sig i en stor cirkel, hand i hand, med sträckta armar.

Katten startar leken i mitten av cirklen och får under lekens gång inte röra sig utanför den. Mitt i ringen, tillsammans med katten, läggs en sak som ska vara osten. Det kan vara en halsduk, ärtpåse eller liknande. Mössen startar utanför cirklen och de vill givetvis ta osten.

Mössen får röra sig in och ut ur cirklen mellan deltagarna i ringen hur mycket de vill medan de ska försöka stjäla osten som katten bevakar.

Beroende på hur många som är med och leker kan man bestämma om det räcker att mössen lyckas komma åt osten eller om de också måste ta osten ur cirklen.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Killerball fyran

Material
  • Mjukbollar
  • Gymnastikbänkar
  • Stora innebandymål eller plintar
Kategori
Betyg 3.87/8

Beskrivning
En ganska liten plan, ungefär 8x8m, delas i fyra lika stora rutor med hjälp av bänkar ställda som ett kryss i mitten.
Placera en plint eller ett stort innebandymål mitt i varje ruta med långsidorna vända mot mitten. Dessa ska fungera som skydd för deltagarna under leken.

Deltagarna delas in i fyra lag, ett lag i varje ruta. Varje deltagare har ett lekband i lagets färg.

Målet är att försöka bränna ut deltagarna i motståndarlagen genom att träffa dem med mjukbollar. Använd 2-3 bollar.

Blir man bränd får man sätta sig på en av bänkarna tills den man blev bränd av själv blir tagen, då går man tillbaka ut på plan igen.

Huvud och händer är fria, man blir bränd även efter studs. Det är inte tillåtet att gå med bollen utom när man är enda spelaren på plan kvar i sitt lag.

Blir hela laget utbränt lämnar laget ifrån sig en deltagares lekband till ledaren i pant och alla i laget får gå tillbaka in på planen igen.

Kör ca 10 min innan lagen får rotera och alla brända kommer in igen.
Blir man av med många band är det inte bra, annars utses det ingen speciell vinnare


Bidrag från:
Sara Kanerot
Läs eller lämna kommentarer (0)

Pin It on Pinterest